החברים של ג'ורג'

זנון הוא לא הבעיה

שר האוצר הוציא את עצמו טמבל, כהרגלו, אבל הבעיה היא לא העובדה שהוא מטומטם; הבעיה היא שהוא מהדהד רצון בהשמדת האחר

אחרי כמה חודשים שבהם הצליח לא להוציא את עצמו אידיוט בפומבי, הרבה בזכות התחייבות להתנזר מכתיבה בפייסבוק, יאיר לפיד הוציא את עצמו טמבל חריג. בסטטוס בעמוד הפייסבוק שלו הוא כתב שורה של כתבי הבל, ביניהם הטקסט המופלא הבא:

“אבינו שבשמיים,

היה פעם פילוסוף בשם זנון ששאל, "האם אלוהים יכול לברוא סלע, שאפילו הוא לא יוכל להרים אותו?" אז חשבו שלשאלה הזאת אין פתרון. שהיא פרדוקס. היום אנחנו יודעים שהתשובה היא כן. יש סלע כזה, וקוראים לו הפלשתינים. ונכון שאתה לא יכול להרים אותו, אבינו שבשמיים, אבל אולי תגלגל אותו קצת הצידה? מפני שהסלע הזה הוא אבן המונחת על ליבנו. אומרים שאי אפשר לעצור מטורף עם סכין הנכנס לבית ספר בירושלים ומנסה לרצוח ילדים. אבל בדיוק בשביל זה אתה כל יכול. אנחנו זקוקים לך באותו מקום שבו תמיד היינו זקוקים לך: כשכל האפשרות האחרות נכשלו. וגם אז, אלוהינו ואלוהי אבותינו, לא דיינו.”

תשמור אתנה ותציל. המקור, אגב, מטומטם משמעותיות יותר. במקור, טען לפיד שזנון היה פילוסוף שחי במאה ה-16. הנה, כאן. הוא ערך את הטקסט, אבל השאיר את זנון עם הפרדוקס הלא נכון.

lapid

חצי מהרשת הישראלית כבר חגגה על השטות הזו. הטקסט מכיל פנינים נוספות. לפיד רוצה נס בדמות נפט במדבר יהודה. הוא שוכח, אם ידע אי פעם, שרוב מדבר יהודה הוא שטח כבוש ושאם יימצא שם נפט וישראל תנסה לשים עליו יד, היא תסתבך עוד יותר. לפיד מפנטז על “שבב מחשבים שרק אנחנו נדע לעשותו,” ושוכח שהמשמעות של דבר כזה היא שאיזו חברה תקבל פטנט דורסני, שיהפוך את המייסדים שלה לעשירים מאד אבל לא יועיל כלכלית לאף אחד אחר.

אבל לא זנון ולא הפנטזיות של לפיד הן הנושא, גם לא האינפנטיליות של התפיסה התיאולוגית שאומרת שאלוהים צריך להיות השכפ”צ שלך. במאמר מוסגר יש לומר שרואים כאן התפתחות תיאולוגית אצל לפיד, כי לפני כשני עשורים הוא כתב בשכנוע שרוחו של סבו התגלגלה בציפור. אחרי הכל, מי שידע לפני בחירות 2013 שלפיד הוא אידיוט לא הצביע לו, ומי שהצביע לו עשה כל מאמץ כדי לא לדעת. הגרעין הקשה של תומכי לפיד ימשיך לתמוך בו גם אם יסתבר שהוא לא יודע לספור עד שלוש. הטקסט של לפיד הוא טקסט שראוי לנער מתבגר, ולא מהנבונים שבהם, ולא לשר אוצר; אבל לא זו הבעיה.

הבעיה היא הרצון של לפיד שהפלסטינים פשוט יתאדו. שהאבן הזו “תתגלגל הצידה” באיזה כוח אלוהי. לפיד רוצה שהפלסטינים יעופו לו מהעיניים. אין לו כוח אליהם יותר. ולפיד, כמי שנמצא בצנטרום של הפיילה הישראלית, מהדהד פה את השאיפות הכמוסות של חלק ניכר מהישראלים, אולי אפילו של רובם: שהפלסטינים ייעלמו.

יצחק רבין – שבימים לפני שהתעלה והתיישב לימין האל היה מוכר יותר בשל פקודת פשע המלחמה שלו, “לשבור להם את הידיים ואת הרגליים” – נבחר בבחירות 1992 בזכות הסיסמה “אנחנו כאן, הם שם”, שעומדת בבסיס רעיון משטר ההפרדה (אפרטהייד) כיום. אבל היתה לו אמירה אחרת, ברורה יותר: “הלוואי שעזה תטבע בים.”

היא לא טבעה, כידוע, אבל היא נמחקה מהנוף הישראלי. הח”מ גדל בתקופה שבה עזתים הסתובבו בחופשיות מוחלטת כמעט בישראל, שבה כמעט כל אדם הכיר עזתי – לא כשווים אל שווים, כמובן; אנחנו חיים במדינה יהודית, אחרי הכל – אבל הכיר. זה השתנה במהירות אחרי האינתיפאדה הראשונה ועם עלייתו של רבין, כשהתחילה מערכת הבטחון הישראלית – תחת מסך העשן של הסכמי אוסלו – להקשיח את החלוקה של הפלסטינים: אלה הישראלים, שנהנים רשמית מזכויות אזרח; אלה שבירושלים המזרחית, שנהנים נומינלית מזכויות תושב; אלה שבגדה, שחיים תחת כיבוש קל ביחס; והמדוכאים עלי אדמות של עזה. אולי אי אפשר להטביע את עזה, אבל אפשר לוודא שאף אחד לא יצא מהגטו הגדול הזה ולא יגיע אליו, ולוודא שתושבי הגדה, הרצועה ומזרח ירושלים יתקשו לבוא במגע אלה עם אלה. הבה נתחכמה לו, פן ירבה.

אבל הפלסטינים סירבו לעשות את מה שהישראלים רוצים ולהיעלם. הם עדיין כאן, הנבלות, והם מתעקשים לצוץ מדי פעם ולהזכיר לישראל את קיומם. ומאחר והישראלים, בו זמנית, לא מוכנים להקשיב להם ולא מוכנים לשחרר אותם, הרי שהדרך שלהם לצוף בתודעה הישראלית היא באמצעות משהו לא נעים, כמו חתימה על אמנות בינלאומיות. וזה מביא ללפיד את הסעיף, עד כדי תחינה לאלוהים שיעלים אותם.

כשלפיד נושא תפילה פומבית (”וכי תתפלל אל-תהי כחנפים האהבים להתפלל בעמדם בבתי כנסיות ובפנות השוקים למען יראו לבני אדם”) לכך שהפלסטינים “יוזזו” הצידה, למה הוא מתכוון? איך זה אמור לקרות? לפיד הרי יודע מה קרה בפעמים הקודמות שהציונות החליטה שאת הפלסטינים צריך להזיז. הוא יודע – אוקיי, אני אסייג את זה: אני מקווה מאד שהוא יודע – מה קרה ב-1947-1948. הוא מודע לטיהור האתני הגדול של אז, ולטיהור האתני הקטן של 1967.

צריך לצרף לאמירה הזו של לפיד את האמירות הקודמות שלו: זו על ה”זועביז” ועל כך ש”אחרי הפלסטינים נצטרך להתמודד עם ערביי ישראל, כי הם לא מתים עלינו,” כדי לקבל את התמונה המלאה. שהיא פשוטה למדי: לפיד היה רוצה שהפלסטינים – בעזה, בגדה, באל קודס, בישראל – ייעלמו. הוא לא אומר את זה במפורש כי לא אומרים דברים כאלה, אבל הוא רוצה שהם ימותו. או על כל פנים, יתאיינו.

עכשיו אנחנו מבינים מה קושר כל כך את לפיד אל האחים היהודים. ואנחנו צריכים ללמוד עוד משהו – שכאשר הישראלי הממוצע אומר “הם (הפלסטינים) רוצים שניעלם,” צריך לענות לו “כמוהם כמוך.” אבל שני הצדדים לא ייעלמו, ומשטר ההפרדה לא מעלים את הפלסטינים. אם חפצי חיים אנחנו, צריך להתגבר על הרצון ההדדי בהשמדה, שעובר סובלימציה לשאיפה שהם פשוט ייעלמו לנו מהעיניים, ולהתחיל לחיות יחדיו.

יחדיו – כי האחים היהודים כבר וידאו שהפרדה היא בלתי אפשרית. ולשם כך, נצטרך קודם כל להשליך את לפיד למקומו הראוי, פח האשפה של ההיסטוריה.

ועוד דבר אחד: בעוד היהודים חוגגים את הסדר, האוכלוסיה הפלסטינית הוכנסה לסגר, שכבר הפך למסורת. אל תשכחו. חג החירות היהודי כרוך בשעבוד פלסטיני. הגיע הזמן להפסיק את זה.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

39 תגובות על ”זנון הוא לא הבעיה“

  1. ארז הוכמן הגיב:

    אותי יותר מפחיד שלפיד מאמין באמת ש"כל האפשרויות האחרות נכשלו".

  2. ליברטריאן הגיב:

    שר האוצר, ביכולת חיננית כשל דינוזאור, פונה שוב להסכמה רחבה ככל האפשר. מאחר ואין בדברים שום דבר שמאות אלפי אנשים אחרים לא יגידו בעצמם (אולי עם פחות טעויות ופחות פופוזיות), הם יכולים להיות רק עדות להצלחת (או כישלון) השיטה הדמוקרטית.

  3. עדו הגיב:

    אני מודאג מכך שכתבת שההפרדה היא בלתי אפשרית. אם כך מה נותר? מדינה דו לאומית? כי אם הפלשתינאים לא ייעלמו לשום מקום והם בטח לא מתים עלינו אחרי כל השנים האלו של כיבוש אז זו תהיה מדינה שדי לא בטוח לחיות בה.

  4. אריק סגל הגיב:

    יוסי, לך ולשכמותך (ושכמותי, החושב בדרך כלל כמוך) אסור לטעות. רבין לא אמר "הלוואי שעזה תטבע בים.” מה שהוא אמר היה (הציטוט אינו מילולי): הייתי רוצה לקום בבוקר ולגלות שעזה טבעה בימים. והמשמעות שונה – הייתי רוצה לגלות שהצרה הקרויה נעלמה. לא היה בדבריו שמץ של כוונה להטביע את עזה. (כדי שלא אחשד שכחסיד שוטה של רבין, אדגיש שאני שותף מלא להגדרת ההנחיה של רבין "לשבור להם את העצמות" – פשע מלחמה). אגב, ציטוט מסולף רווח נוסף הוא שרפול הישווה את העזתים לג'וקים מסוממים בבקבוק. לא נכון. מה שהוא אמר היה שעליהם לחוש "כמו ג'וקים מסוממים בבקבוק." מדובר במטפורה גסת רוח, אך כוונתה לומר: ללחוץ על העזתים בכול הדרכים. לא הייתה בזה השוואה לג'וקים, מסוממים או לא, בבקבוק או מחוצה לו. ושוב, למען הסר חדש, הריני מכריז שרפול היה פושע מלחמה סדרתי, כך שאיני בא להגן עליו.

  5. אריק סגל הגיב:

    תיקון קטן: הייתי רוצה לגלות שהצרה הקרויה עזה נעלמה. [המלה עזה חסרה]

    • אריק סגל הגיב:

      הנה הטוקבק כולו, מחדש, ללא השגיאות:
      יוסי, לך ולשכמותך (ושכמותי, החושב בדרך כלל כמוך) אסור לטעות. רבין לא אמר "הלוואי שעזה תטבע בים.” מה שהוא אמר היה (הציטוט אינו מילולי): הייתי רוצה לקום בבוקר ולגלות שעזה טבעה בים. והמשמעות שונה – הייתי רוצה לגלות שהצרה הקרויה עזה נעלמה. לא היה בדבריו שמץ של כוונה להטביע את עזה. (כדי שלא אחשד כחסיד שוטה של רבין, אדגיש שאני שותף מלא להגדרת ההנחיה של רבין "לשבור להם את העצמות" – פשע מלחמה). אגב, ציטוט מסולף רווח נוסף הוא שרפול הישווה את העזתים לג'וקים מסוממים בבקבוק. לא נכון. מה שהוא אמר היה שעליהם לחוש "כמו ג'וקים מסוממים בבקבוק." מדובר במטפורה גסת רוח, אך כוונתה לומר: ללחוץ על העזתים בכול הדרכים. לא הייתה בזה השוואה לג'וקים, מסוממים או לא, בבקבוק או מחוצה לו. ושוב, למען הסר ספק, הריני מכריז שרפול היה פושע מלחמה סדרתי, כך שאיני בא להגן עליו.

  6. גורו יאיא הגיב:

    אני מצטט את חברי דדי שי: ואולי הגאונות האמיתית של לפיד היא בכך שהוא ידע שכל השמאלנים בפייסבוק יריצו בדיחות על זנון ועל המאה ה-16 ואז אף אחד לא יגיד אף מילה על כך שהוא התחיל לדבר על טרנספר

  7. דני אורבך הגיב:

    ההצגה של רבין בפוסט הזה היא כל כך יומרנית ומסולפת. האמירה האומללה של "לשבור להם את הידיים והרגליים", שרבין חזר ממנה דרך אגב, הוצאה לחלוטין מהקשרה. ההקשר היה: אל תירו בהם ואל תהרגו אותם. כמובן גם שום מילה על השאיפה של רבין להגיע להשלמה עם הפלסטינים ומדיניות השוויון חסרת התקדים שלו כלפי הפלסטינים אזרחי ישראל. הפוסט הזה העלה בי קבס פיזי ממש.

    • דני אורבך הגיב:

      וגם הניסיון לייחס ללפיד (שאינני נמנה על אוהדיו או מצביעיו) כוונה להשמדת עם היא פלפול שלא היה מבייש את ישיבת נחלים, פרשנות תלמודית קלושה של פוסט בפייסבוק. יש הבדל גדול בין רצון היפותטי שבעיה תיעלם, לבין כוונה לטהר אתנית או (חס וחלילה) להשמיד בפועל – תוכנית שלא קיימת בישראל מחוץ לשולי השיח.

      • ygurvitz הגיב:

        איפה כתבתי שיש "כוונה" לטהר אתנית? דיברתי על מאווים ועל כמיהה. וכן, הרצון שמישהו "ייעלם" עובר בקלות יחסית – ודאי במצב של מלחמה – מפנטזיה להעלמת עין מביצוע שלה.

        • דני אורבך הגיב:

          הסקת המסקנות שלך היא תוצאה של פלפול תלמודי. באותה מידה, ובאופן סביר יותר, אפשר לפרש את דברי לפיד ככמיהה שהקב"ה יגרום לפלסטינים להתפשר. הרי לא מדובר על העלמות ה"סלע" אלא על הזזתו הצידה.

          • ygurvitz הגיב:

            שום פלפול ושום נעליים. רק קריאה פשוטה. "יש סלע כזה, וקוראים לו הפלשתינים." הסלע הוא לא הסרבנות הפלסטינית או העקשנות הפלסטינית או הסירוב הפלסטיני. הסלע הוא הפלסטינים. ואותו, כלומר את הפלסטינים, צריך "להזיז." יכול להיות שלפיד התכוון למשהו אחר, אבל אני לא קורא מחשבות. אני מתייחס לטקסט כמו שנכתב, לא כמו שהאפולוגטיקנים של לפיד היו רוצים שייכתב.

            אתה מוציא את עצמך די פאתטי, כאן ובוויכוח על רבין. למה לך ההתבזות הזו?

          • ygurvitz הגיב:

            טוב, עכשיו אנחנו כבר יודעים שהטור נכתב במקור ב-2005, ועבר שינויים מינוריים. לא היה אז שום מו"מ. לא "כמיהה שהפלסטינים יתפשרו" ולא נעליים.

            מי יצא התלמודי, כלומר זה שמנפיץ פרשנויות בניגוד לטקסט אבל בהתאם לתפיסתו האידיאולוגית?

    • ygurvitz הגיב:

      מה חזר ממנה? מה זה הקשקוש הזה? מתי חזר ממנה? זו היתה פקודה בעל פה שהוא אמר שוב ושוב באוזני קצינים, ואלה חזרו עליה בפני פקודיהם. כשהאחרונים הועמדו לדין וטענו שהם בסך הכל ביצעו את מדיניות שר הבטחון, רבין התכחש, ובשל מעמדו מעולם לא נאלץ להעיד בשבועה בנושא.

      • דני אורבך הגיב:

        יש לך ראיות שהוא אמר את זה "שוב ושוב"? ובכל מקרה – לכתוב את זה בלי לציין שזו למעשה היתה פקודה *להימנע משימוש באש חיה* זה סילוף מכוער של המציאות. ומדהים גם שאתה לא מבין את ההבדל בין אמירה זועמת לבין פקודה של ממש.

        • ygurvitz הגיב:

          נאמר זאת כך: זה דווח בהרחבה בתקשורת של התקופה. ובשורה של משפטים צבאיים, טענו קצינים שהם שברו ידיים ורגליים בפקודה. לא שאני מכיר פקודה להמנע משימוש באש חיה. 1,491 פלסטינים נהרגו באינתיפאדה הראשונה, שרובה ככולה התנהלה בתקופה שבה רבין היה שר הבטחון (1987-1990). כחייל באותה התקופה אני זוכר את ההתמרמרות בצבא, על כך שהדרג המדיני אומר לו דבר אחד ואחר כך מכחיש אותו.

          ולא, אם זה מפורש כפקודה, ומתבצע כפקודה, זה לא "אמירה זועמת," זו פקודה. בבחירות של 1988, התפאר רבין במספר הבתים שהרס צה"ל, במספר העצורים ובמספר המגורשים. כמה שנים אחר כך הוא נרצח, ונעשו מאמצים רציניים למחוק את האינתיפאדה הראשונה מהביוגרפיה שלו. זה לא יושב טוב עם ההילה. לא יילך.

          • דני אורבך הגיב:

            כמו שאמר פעם משפטן נודע, "הסתבכת ברשת של פטפוט, עד שאינך יודע כבר מה יוצא מפיך". קודם הבטחת לנו שמדובר ב"שורה של אמירות", ואחרי זה אמרת שזה "דווח בהרחבה בתקשורת של התקופה". האם אותה האמירה דווחה בהרחבה, או שהיו "שורה של אמירות כאלה"? אם יש לך ראיות, אנא הבה אותן.

            ההקשר של ההוראה של רבין לא להשתמש באש חיה מדווח בכל המקורות שראיתי. זה ההקשר האמיתי של האמירה, מלבד המידע שצוטט. האם יש לך ראיות סותרות?

            וודאי שמי שמבצע עבירות יטען שפעל בפקודה. זה לא הופך אמירה זועמת יחידה של שר לפקודה מחייבת.

            עכשיו התחלת לדבר על הבתים וכו' כדי להתחמק מהנושא. לא ילך.

            • ygurvitz הגיב:

              וואו, מי התלמודיסט עכשיו?

              רבין חזר על האמירה של "לשבור להם ידיים ורגליים" בשורה ארוכה של פגישות עם קצינים, בגדה וברצועה. ההנחיה הזו דווחה בהרחבה בתקשורת.

              אם רבין נתן הנחיה שלא לפתוח באש חיה, ואתה אומר שיש מקורות כאלה, אשמח לראות אותם. אשמח גם לדעת מה עשה רבין אחרי שכוחותיו הרגו 1,491 איש בניגוד, לכאורה, לפקודותיו.

              ומאחר ואני לא אשחק בתפקיד השופט ממשפטו של ישכה שדמי, אני לא אקבל את השטות ש"אללה ירחמו" בקבוצות פקודות איננה פקודה.

      • איתי הגיב:

        מלבד העובדה שהטענה על כך ששר ביטחון יכול לתת פקודה בפועל היא שטות מוחלטת (שר הביטחון הוא גורם פוליטי אחראי אליו כפוף הרמטכ"ל, אבל הוא לא מפקד ולא יכול לתת פקודה), ההתעלמות העיוורת מהקונטקסט הוא באמת מה שחורה בניתוח/ניגוח העלוב הזה של רבין.

        כחייל במהלך האינתיפדה הראשונה אגב יוסי היה אמור לזכור את הבדיחה שפותחה אז ועונה לשם "חצצית". מה זו השטות הזו אם לא תוצאה ישירה של הנחיות לפיתוח אמצעי פיזור הפגנות שלא באמצעות אש חיה?

        ולכן במידה ודרג פיקודי או אחר כזה נתן פקודה מפורשת לשבור ידיים ורגליים אפשר בהחלט להאשים אותו (בהנחה ויש לך הוכחות ואשם עליו אתה יכול להצביע), אבל לטעון שזו היתה פקודה בעל פה והמפקדים פשוט חזרו אחריה זה מטומטם כמו שיבוא עכשיו חייל צה"ל ויקשור תושב רמת הגולן בחוט ויתחיל לסובב אותו כי רבין נתן לו פקודה "שיסתובב כמו פורפרה".

        רבין, כמו בגין לפניו וכמו ברק אחריו, פעל לקידום תהליך שלום – מהלך שבמסגרתו מוסרות מסיכות מעל פני שני הצדדים. בגלל זה השנאה העזה שתמיד חשים גם בימין הקיצוני וגם בשמאל הקיצוני בדיוק לגורמים שפועלים למען הסכמי שלום: הימין כי המהלכים האלו חושפים את הגזענות והקיצונות שלנו במערומיה, והשמאל כי המהלכים האלו חושפים את הצד השני.
        בין אם זה המנתחלים שבניגוד לתו"ל המשיחי שאין לו אחיזה במציאות רק מסכנים בעצם התגוררותם בשטחים את שאר ישראל (ע"י כך שהם מאלצים את חיילי צה"ל לפעול ככח שיטור ובייביסיטר במקום להתמקד במשימות רלוונטיות, מקשים על הצבת גבול יעיל והרמטי ועולים תוך כדי כך הון תועפות למשלם המיסים, ובמקרה של הקיצונים שבהם גם פועלים כסוס טרוייאני מבפנים), ובין אם זה הבל"דיסטים שרוצים מדינה אחת לשני עמים (כמובן מדינה קומוניסטית תחת התנאים שלהם וכפייה מוחלטת על שאר האוכלוסיה) אבל מתעלמים מכך שגם בצד השני יש אוכלוסיה שמעוניינת בהגדרה עצמית ומגיעה לה הגדרה עצמית.

        אבל הרוב של האוכלוסיה שנמצא אי שם באמצע המפה ורק רוצה לחיות את חייו מעוניין שהבעיה העזתית ו/או הפלסטינית ו/או היהודית תיעלם, לא רוצה בשום טיהור אתני אלא פשוט במדיניות של חייה ותן לחיות: הפרדה אמיתית ולא כיבוש, שבה העזתים ימשיכו להתגורר בעזה ויזכו לעצמאות לה הם ששים בלי לכפות עליהם להיות חלק מאוכלוסיית ישראל – כשבמקביל יזכו לחופש תנועה ימי ואווירי ושיחתמו על איזה הסכם גבול יבשתי עם מצריים שהם רוצים – רק שבמקביל ידאגו לא לירות לעבר הגבול שלנו בכינון ישיר או עקיף.

        אבל הבעיה עם לפיד כיום היא לא מה עצם הכמיהה שלו שהבעיה העזתית תיעלם, אלא העובדה ששר במדינת ישראל מסיר מעצמו אחריות אישית ותולה את האחריות הלאומית בישות הזייתית פיקטיבית.(או גרוע מזה: לא מאמין בשטויות האלו אבל כן נוטע את התחושה שצריך להאמין בהן בקרב הציבור).

    • אריק סגל הגיב:

      כשרבין אמר לשבור להם את העצמות" הוא התכוון בדיוק למה שאמר – לשבור לפלסטינים את העצמות. אם לא התכוון לזה, למה חזר בו, כפי שאתה טוען? ואגב, הוא מעולם לא חזר בו. הא ראיה שהיו מקרים רבים של שבירת עצמות במהלך האנפתאדה הראשונה.

  8. אבי הגיב:

    נזכיר למר גורביץ שהפלשטינאים כתנועה לאומית בסך הכל שאפו להמשיך ב48 את חזונו של היטלר והם רצו להשמיד פיזית את יהודיה .מה שאתה קורא לו טיהור היה בסך הכל היפרדות מאוכלוסיה צמאת דם ששאפה לגרש ולהשמידנו .איני מתנצל שניצחתי ושרדתי .זה שאתה תומך בגרועים שברוצחי המין האנושי מראה על הרמה המוסרית הנמוכה שלך .עליך לנשק את רגלי מתיישבי השומרון שמגינים עליך והודות להם אינך חי תחת מטר טילים שחבריך הפלשטינאם מתכננים עבורך ברגע שתיתן להם לשלוט על הרי יהודה ושומרון.כמו כן כפי שהצכים גירשו את הגרמנים שישבו בסודטים הערבים בישראל קרובים בהתנהגותם לגרמנים אלה והם לא שילמו שבריר אחוז מהמחיר שהיו צריכים לשלם על פשעיהם

    • עדו הגיב:

      אני אתעכב רק על דבר אחד מאוסף השטויות שלך אבי: מתיישבי השומרון מגינים עלי? איך בדיוק?
      אני זה שעשיתי מילואים ביישוב פסגות ליד רמאללה כדי להגן עליהם. קיומו של הישוב הזה לא הועיל במילימטר לבטחון שלי בתור ירושלמי באותם ימים. ערבי מרמאללה שרצה לבצע פיגוע בירושלים לא הוטרד בשום דרך מכך שפסגות קיימת. מה שנכון, השטות הזאת היא לא המצאה של הימין. התחיל בה השמאל ועוד לפני 67.
      נכון, פעם לפני קום המדינה, עבר הגבול בכל מקום שבו היה ישוב יהודי. שם היו בני חיל שיחושו לעזרתך עם נשק שהוציאו מהסליקים ויגרשו את הפורעים. הוקמה המדינה אבל עדיין המשיכו בכוח האינרציה להקים ישובים על הגבול 'מטעמי ביטחון' כך שלפידאין שמסתנן מירדן לא יהיה קשה להגיע עד העיר הגדולה ויהיה לו גן ילדים קרוב לצורך פיגוע.
      אז אם אכן מתיישבי השומרון נמצאים שם למטרות ביטחון זה אומר שמקריבים ילדים קטנים כדי להיות שכפ"ץ של ילדים אחרים בעורף, למה בעצם?
      האמת היא כמובן שמכל בחינה שהיא אזרחים שמסתובבים בשטח מסוכן הם כאב ראש נוראי לכוחות הביטחון. יישובי הגולן לא עזרו במאום בזמן מלחמת יום הכיפורים, הם רק הוסיפו בעיה לפיקוד הצפון – לא רק שהסורים תוקפים גם יש אזרחים שצריך לפנות אותם לפני שהטנקים יגיעו אליהם.
      אגב, לגבי ערביי ישראל: בהתחשב בדרך שבה המדינה נוהגת בהם, הם מפגינים נאמנות יוצאת דופן. מדובר על הציבור היחיד במדינה שיש לו סיפור כמו כפר קאסם בעבר שלו. על הרבה פחות מזה אסף הרב עוזי משולם נשק ותחמושת והקים מחתרת אלימה.

      • ליברטריאן הגיב:

        תגובה נכונה מראשיתה ועד סופה. ועל סיפור כפר קאסם אפשר להוסיף גם את אוק' 2000.

  9. עומר הגיב:

    אין לדעת מה התפיסה הדתית המדוייקת של לפיד, אבל בכל זאת לא נראה לי שהוא יחשיב מדי את דעתו של ר' ישוע מנצרת בנושא תפילה בפומבי.

    • אלעד דקר הגיב:

      הוא דווקא ממלא בשקדנות את ההוראה:
      "אל-תדע שמאלך את אשר עשה ימינך"
      ואפילו מרחיב את זה ל:
      "אל-ידע מוחך את אשר עושה פיך (ופייסבוקך)"

  10. דורון הגיב:

    עם ביבי זה לא יקרה.
    עם בנט זה לא יתקדם.
    עם ליברמן זה לא יילך.
    לבוז'י אין את זה.
    ז. גלאון זניחה.
    כחלום יכול לחלום.
    למפלגות החרדיות איש לא מתגעגע.
    מזל שיש עתיד.

  11. An Cat Dubh הגיב:

    הידעתם? אנתוני הופקינס שחק פעם את רבין בסרט ששודר בטלויזיה הבריטית על מבצע אנטבה:
    http://www.youtube.com/watch?v=gRaT_Wk1kCI
    כשנתקלתי בסרט לא יכולתי שלא לדמין את חניבעל לקטר אומר בקול מפחיד רצח: "Break their arms and legs."

  12. An Cat Dubh הגיב:

    אגב, יוסי, אפשר להבין מה פתאום מעבר מאמונה בגלגול נשמות לאמונה בדמון יהוה היא "התפתחות תאולוגית"? זו התדרדרות תאולוגית.

  13. דניאל הגיב:

    אנשים שמפללים לכך שימצאו נפט בישראל לא יודעים מה הם מבקשים. בהתחשב במה שנפט עושה למדינות בעלות תרבות פוליטית קלוקלת, התבססות של אוליגרכיית אנרגיה תהיה ה-coup de grace למשטר הדמוקרטי כאן.

    • מני זהבי הגיב:

      עם כל מה שניתן לומר על התרבות הפוליטית של ישראל, אינני חושב שהיא קלוקלת יותר מהתרבות הפוליטית של ארה"ב בסוף המאה ה-19. שם גילויי נפט דווקא הועילו לחברה באופן כללי. למעשה, אילו ארה"ב הייתה ממשיכה להפיק בשטחה את כל הנפט והגז שהיא יכולה להפיק, העולם היה כיום במצב טוב יותר.

טראקבקים/פינגבקים

  1. מעצר מנהלי לייט (שוב) | החברים של ג'ורג'