בימי ×”×‘×™× ×™×™×, ×—×™×œ×•× ×™×•×ª הוגדרה בצורה פשוטה מ×וד: ×לו ש××™× × × ×–×™×¨×™×. בעידן ×”×ž×•×“×¨× ×™, כולל ×ž×•× ×— ×”×—×™×œ×•× ×™×•×ª ×ת התפיסה שיושבת בבסיס זכויות ×”××“× ×•×”×זרח, שבה ××™× ×˜×¨×¡×™× ×”× ×•×‘×¢×™× ×ž×“×ª×•×ª (sectarian) ××™× × ×–×›××™× ×œ×©×•× ×ž×¢×ž×“ מיוחס ברחוב הציבורי, ו××™× × ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×›×ª×™×‘ × ×•×¨×ž×•×ª חוקיות ל×לו ש××™× × ×—×¤×¦×™× ×‘×›×š. ××“× ×—×™×œ×•× ×™ ××™× ×• חייב להיות ×ת×יסט, ×בל ×”×•× ×—×™×™×‘ להיות ××“× ×©×ž×‘×™×Ÿ ש××ž×•× ×•×ª×™×• ותפיסותיו לגבי × ×•×¨×ž×•×ª הן שלו בלבד. ××“× ×–×›××™ ×œ×§×™×™× ×›×œ פולחן במרחבו הפרטי, כל עוד ×©×”×•× ××™× ×• פוגע ב××“× ×חר ×ו בזכותו ל×ותו חופש.
בזמן ×”×חרון צצה לה ××•×¤× ×” חדשה – "היהדות ×”×—×™×œ×•× ×™×ª".
×–×” מתחיל בבתי מדרש ×—×™×œ×•× ×™×™×, ×©×‘×”× ×“× ×™× ×‘×”×™×¡×˜×•×¨×™×”, ×‘×¦×™×•× ×•×ª, בתלמוד ובש×ר ×”× ×•×©××™×, בשיתוף פעולה ×¢× ×ž×¨×¦×™× ×“×ª×™×™× ×•×—×™×œ×•× ×™×™×. לכ×ורה, × ×¨××” ×›×™ ×ין בזה ×©×•× ×¤×¡×•×œ, עד שקור××™× ×¢×œ כך שבבית מדרש ×–×” ×’× × ×©××¨×™× ×‘×©×‘×ª ×חת לשבועיי×, לעשות "שבת ×—×™×œ×•× ×™×ª". בשלב ×–×”, ×–×” × ×¨××” פחות ופחות כמו × ×™×¡×™×•×Ÿ ליצור תרבות ×—×™×œ×•× ×™×ª ר×ויה לשמה, ויותר כמו תעתיק חיוור של היהדות הדתית. מעין "יהדות לייט" ×¢× ×¤×—×•×ª × ×™×§×•×˜×™×Ÿ.
×–×” ממשיך בש×ר יוזמות דומות, עד שזה מגיע ×œ×¤× ×™× ×” הב××” (מ"×”×רץ" של â€×™×•× ×©×™×©×™â€, â€16†â€×™×•× ×™â€ â€2006) שמספרת על יוזמה של ×©× ×™ ×× ×©×™ "המדרשה" של ×”×ª× ×•×¢×” הקיבוצית ×‘×¡×ž×™× ×¨ ××•×¨× ×™×, ×”×¨×•×¦×™× ×œ×™×¦×•×¨ "הלכה ×—×™×œ×•× ×™×ª". להלן מספר ×¦×™×˜×•×˜×™× × ×‘×—×¨×™×:
- "הרעיון ×”×•× ×œ×”×§×™× ×§×‘×•×¦×•×ª רבות של בתי מדרש, ×©×‘×”× × ×“×•× ×™× ×›×œ תחומי ×”×—×™×™× ×•×”×“×¨×š ×”× ×›×•× ×” לחיות ××•×ª× â€“ ועל ידי כך לשחזר ×ת ×¢×•×œ×ž× ×©×œ חכמי ×”×ž×©× ×”. "
- "יותר מש×× ×™ ×ž×¢×•× ×™×™×Ÿ בתשובות, ×× ×™ ×ž×¢×•× ×™×™×Ÿ ×‘×¢×¦× ×”×¢×™×¡×•×§ בש×לות. ×œ× ×‘×¦×•×¨×” של ×“×™×•× ×™× ×¢×§×¨×•× ×™×™× ×¢×œ ערכי×, ××œ× ×‘×™×¨×™×“×” ×œ×¤×¨×˜×™× ×©×œ כל תחומי ×”×—×™×™× â€“ יחסי העבודה, ×ופי ×”×—×’×™× ×•×”×©×‘×ª×•×ª, ×”×˜×§×¡×™× ×•×›×“×•×ž×”."
- "לפיד וזרחי מ××ž×™× ×™× ×©×›×ž×• בהלכה הדתית, כל ×ª×—×•× ×‘×—×™×™× ×¦×¨×™×š להיות × ×“×•×Ÿ ומעוצב על-ידי החברה ועל-ידי הקהילות ×”×©×•× ×•×ª החיות בתוכה, ×•×œ× ×œ×”×™×•×ª × ×ª×•×Ÿ להחלטות פרטיות של ×”×©×•×ª×¤×™× ×‘×—×‘×¨×”, "××œ× ×× ×›×Ÿ", ×ומר לפיד, "החברה החליטה במפורש, ל×חר בדיקה, ש×ת ×”×ª×—×•× ×”×–×” ×”×™× ×ž×©×ירה להכרעת היחידי×".
- "הלכה ×–×” ההפך מהפרטה. הלכה ×ž× ×™×—×” ש×× ×—× ×• ×œ× ×ž×¢×•× ×™×™× ×™× ×œ×—×™×•×ª ×יש ×יש ×œ× ×¤×©×•, ××œ× ×œ×¢×¡×•×§ במה שמחבר ×ת ×”×× ×©×™×".
×œ×¤× ×™ ש×× ×™ ×¤×•× ×” לדון ×‘× ×•×©× ×‘×ופן כללי, ×× ×™ מרגיש מחויב לפרק כל ×חד ×ž×”×¦×™×˜×•×˜×™× ×”× "ל לגזרי×. ר×שית, ההישג החשוב ביותר של המערב ×”×•× ×‘×›×š ש×ט ×ט ובבטחה ×× ×—× ×• ×ž×ª×¨×—×§×™× ×ž×¢×•×œ×ž× ×©×œ חכמי ×”×ž×©× ×”, ×”×›×ž×¨×™× ×”×ž×•×§×“×ž×™×, וש×ר ×× ×©×™ הדת, ×•×ž×’×™×¢×™× ×œ×¢×•×œ× ×©×‘×• ×©×•× ×—×›× ××™× ×• יכול להכתיב ×ת ×ופן ×”×—×™×™× ×©×œ ×יש ×חר, מתוקף היותו ×יש דת, ×’× ×× ×”×•× ×©×™×™×š לדת ×œ×œ× ×לוהי×. ×ין דבר שמפחיד ×ותי יותר מ×שר המשפט "כל תחומי ×”×—×™×™× ×•×”×“×¨×š ×”× ×›×•× ×” לחיות ×ות×". ×× ×™ ×פילו ×œ× ×ž×•×›×Ÿ להתחייב בקשר ×œ× ×›×•× ×•×ª הדרך שלי, ×œ× ×›×œ שכן הדרך של מישהו ×חר. ×›×ž×•× ×™, ×™×©× × ×× ×©×™× ×¨×‘×™×, ×‘×™× × × ×©×™×, ×ת×יסטי×, הומוסקסו×לי×, ×ו ×‘× ×™ דתות ש××™× × ×‘× ×™ הדת הרווחת ב×ותה ×ž×“×™× ×”, ×”×§×ž×™× ×›×œ בוקר ×œ×¢×•×œ× ×©×‘×• ×©×•× ×©×ž×¨×Ÿ, ×©×•×‘×™× ×™×¡×˜, הומופוב, ×ו ×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜ ××™× ×• יכול למרר ×ת ×—×™×™×”× ×ž×ª×•×§×£ השתייכותו לממסד דתי כלשהו. כמו כן, ×ין לי ×©×•× ×‘×¢×™×” ש×× ×©×™× ×™×“×•× ×• במהות הטקסי×, ×בל ×חד מתוצרי ×”×—×™×œ×•× ×™×•×ª ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª ×”×™× ×”×¢×•×‘×“×” שכל דבר ש××™× ×• שייך לרשות ×”×¨×‘×™× × ×ª×•×Ÿ להחלטה בלעדית של הפרט, ×’× ×× ×”×“×‘×¨ ××™× ×• × ×¨××” ×™××” ×‘×¢×™× ×™ ×—×›× ×“×ª כלשהו.
בציטוט השלישי, רו××™× ×× ×• ×›×™ "קהילות" יכתיבו × ×•×¨×ž×•×ª. ×ישית, ×ין לי בעיה ×¢× ×›×š. ×× ×™ ×הווה קהילה, כל ×חד מחברי יהוו קהילה, ו×וסף קהילות ×–×”, ×›×שר ×”×•× ×¢×•×‘×¨ ×ת גיל 18, יוכל ×œ×’×¨×•× ×œ× ×•×¨×ž×•×ª המקובלות על רוב הקהילות, וש××™× ×Ÿ פוגעות בזכויות הקהילות ×”×חרות, להתקבל ×›× ×•×¨×ž×•×ª מחייבות. ×–×” דומה ב×ופן מחשיד לשיטה הדמוקרטית, ×בל ×× ×דרש ×œ×©× ×•×ª ×ת מעמדי מ"×זרח" ל"קהילה", ×עמוד בכך בגבורה. יש ×ª×—×•×ž×™× ×©×‘×”× ×œ××£ קהילה ×ין דריסת רגל וכל × ×™×¡×™×•×Ÿ ×œ×©× ×•×ª ×–×ת בהכרח יעוות ×ת השיטה הדמוקקטית הליברלית. ×•×‘×¨×¦×™× ×•×ª, כיצד ×©× ×™ ×× ×©×™× ×”×ž×ª×™×™×ž×¨×™× ×œ×”×™×•×ª "×—×™×œ×•× ×™×™×" ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¦×™×¢ רעיון מעוות כל כך, שבו תידרש בדיקה של החברה לגבי ×”×¢×™×¡×•×§×™× ×”×ž×•×ª×¨×™× ×‘×ª×—×•×ž×™ הפרט, ובו ××™× ×˜×¨×¡×™× ×©×œ קהילות יקבלו מעמד מיוחס כלשהו.
הציטוט הרביעי לוחץ לי על כפתור רגיש במיוחד, שהותקן ×‘×™×ž×™× ×œ×חר רצח רבין. ×ל תחברו ×ותי ×¢× ×× ×©×™×, ו×ל תפייסו ×ותי. מה שמחבר ×ותי ×¢× ×”×× ×©×™× ×‘×ž×“×™× ×” זו הן העובדות הב×ות והפשוטות: ×× ×™ ×זרח של ×”×ž×“×™× ×”, ×× ×™ ×ž×©×œ× ×ž×¡×™× ×œ×ž×“×™× ×”, משרת בצב××” של ×”×ž×“×™× ×”, ×•×ž×§×™×™× ×ת חוקיה, ×œ×œ× ×”×™×•×ª×™ "מחובר" ל××£ ×חד למעט לזוגתי, משפחתי, וחברי. ×× ×™ ×œ× ×“×•×—×£ בתור, ×œ× ×ž×¨×¢×™×© בשעות ×œ× ×¡×‘×™×¨×•×ª, שומר על ×”× ×™×§×™×•×Ÿ, ומשתדל להיות ×זרח טוב ×•×œ×”×ª× ×”×’ ×‘× ×™×ž×•×¡ במרחב הציבורי. בתמורה לכך, ×× ×™ דורש ×ת הזכות לעשות ככל העולה על רוחי בש×ר הזמן, ×œ×œ× ×©×•× ×”×ª×—×©×‘×•×ª ב"חיבור" לש×ר ×”×ž×“×™× ×”. במידת ×”× ×“×¨×© ×× ×™ ××£ ××”×™×” מוכן ×œ×”×œ×—× ×¢×‘×•×¨ ×זרחי ×”×ž×“×™× ×”, ולהסתכן במוות, כדי להגן על ×–×›×•×™×•×ª×™×”× ×©×œ ×”××–×¨×—×™× ×”××—×¨×™× ×œ×¢×©×•×ª ×›×ž×•× ×™.
עכשיו, × ×¡×ª×›×œ יותר לעומק על ×”× ×•×©×. ×× ×”×©× ×™×™×, חסידיה×, ו×× ×©×™× ×ž×‘×™×Ÿ ב××™ בתי המדרש ×”×—×™×œ×•× ×™×™× ×¨×•×¦×™× ×œ×”×—×™×œ ×ת ההלכה ×”×—×™×œ×•× ×™×ª על ×”×ž×“×™× ×” כולה, הרי מדובר בת×וקרטיה, ×’× ×× ×”×™× ×œ× ×ורתודוקסית. ×× ×”× ×‘×¡×š הכל ×¨×•×¦×™× ×œ×”×§×™× ×–×¨× ×™×”×•×“×™ דתי רביעי, ליד ×”×ורתודוקסי, הרפורמי ×•×”×§×•× ×¡×¨×‘×˜×™×‘×™, ××– שיועילו × × ×•×™×¤×¡×™×§×• בשימוש המטופש ×‘×ž×•× ×— "יהדות ×—×™×œ×•× ×™×ª". ×”×× ×”×¦×¢×“ ×”×‘× ×”×•× "יהדות ליברלית לפי ההלכה ×”×ורתודוקסית"? ×”×–×¨× ×”×–×” ×”×•× ×–×¨× ×“×ª×™ לכל דבר ×•×¢× ×™×™×Ÿ
בהחלט ויש ×ž×§×•× ×œ×“×•×Ÿ ×‘× ×•×¨×ž×•×ª חברתיות, במיוחד ב××§×œ×™× ×”×—×‘×¨×ª×™ ×”××œ×™× ×©×œ× ×•. ×‘×©×•× ×¤× ×™× ×•×ופן ×ין ×œ×§×™×™× ×“×™×•×Ÿ ×–×” תוך כדי קודיפיקציה של ×”× ×•×¨×ž×•×ª וההסכמות, מעבר לתהליך ×”×—×§×™×§×” הדמוקרטי. הסוגיות שבבסיס הדיון מסובכות, ודורשות התמודדות ×¢× ×’×•×•× ×™ ×פור. כל × ×™×¡×™×•×Ÿ לכתוב הלכה גורר הכרעות דיכוטומיות, ×©×’× ×× ×”×Ÿ × ×›×•× ×•×ª כרגע, עלולות להיות מוטעות לחלוטין בעוד חמש דקות. עד היו×, כל × ×™×¡×™×•×Ÿ לעשות קודיפיקציה כזו במסגרת ×©×œ× ×›×œ×œ×” בקרות ו××™×–×•× ×™× ×•× ×ª× ×” חופש פרט גדול ככל ×”×פשר (כגון החוקה ×”×מריק×ית) הפכה לדתית בצורה זו ×ו ×חרת. יש ×œ× ×• קודיפיקציה של ×”× ×•×¨×ž×•×ª החברתיות המהותיות במסגרת ×”×—×§×™×§×”. ×—×§×™×§×” זו מתבצעת על ידי × ×¦×™×’×™× × ×‘×—×¨×™× ×“×ž×•×§×¨×˜×™×ª, ומבוקרת על ידי רשות משפטית. ×™×ª×¨×•× ×” ×”×™× ×”×ª×¤×™×¡×” שמה ×©×œ× ×סור מותר, ושיש להצדיק ×ת ההגבלות על ×”×זרח ×•×œ×œ× ×œ×”×¤×š, כפי ×©×ž×¦×™×¢×™× ×©× ×™ ×”×œ×™×¦× ×™×.
הדבר שמטריד ×ותי ביותר ×”×•× ×ª×¡×‘×™×š ×”× ×—×™×ª×•×ª המבצבץ מכל היוזמות המדוברות. החיפוש המתמיד ×חרי משמעות ×—×™×œ×•× ×™×ª קולקטיבית ומשמעת ×—×™×™× ×§×•×œ×§×˜×™×‘×™×ª, במחשבה שזה מה שיפתור ×ת ×‘×¢×™×•×ª×™× ×• ×›×ן ועכשיו. מרתיחה ×ותי ההסתכלות המעריצה על קידוד ×”× ×•×¨×ž×•×ª וה××ª×•×¡×™× ×¢×œ ידי הדת, ×‘× ×™×¡×™×•×Ÿ ×œ×”×§× ×•×ª "כוח התמדה" לתרבות היהודית ×”×—×™×œ×•× ×™×ª, ×›×שר ×œ× × ×©×§×œ×ª ב×ותו זמן העובדה שבין התמדה לקפ×ון מפריד קו דק במיוחד.
×פשר להצהיר בצורה לחלוטין ×œ× ×ª×§×™× ×” פוליטית: ×¢×¦× ×”×¢×•×‘×“×” ×©×©× ×™ ×”×œ×™×¦× ×™× ×”× "ל ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×ª×•×•×ª ×œ×¢×¦×ž× ×ת ×“×¨×›× × ×•×‘×¢×ª מהעובדה שמערכת ×”×—×™×™× ×©×œ× ×• ×—×™×œ×•× ×™×ª במהותה. ×‘×©×•× ×—×‘×¨×” דתית עד ×”×™×•× ×œ× ×רעה התקדמות גדולה כל כך ×‘× ×•×©××™ זכויות ×ד×, מחויבות חברתית וזכויות ×זרח, כמו שקרה ×‘×ž×“×™× ×•×ª ×ירופה ×”×—×™×œ×•× ×™×•×ª. העובדה ×›×™ ×× ×©×™× ×¨×‘×™× ×›×œ כך ×ž×—×¤×©×™× ×ž×©×ž×¢×•×ª ×‘×—×™×™×”× ×¢×œ ידי הדמות למערכות שהר×ו כבר ×ת ×™×›×•×œ×ª× ×œ×”×¨×•×¡ כל חלקה טובה, מעידה ×œ× ×¢×œ דלות הרעיון ×”×—×™×œ×•× ×™, ××œ× ×¢×œ ×“×œ×•×ª× ×”×. ×ין פסול בלימוד ההיסטוריה של ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™, ×בל × ×™×ª×Ÿ לעשות ×–×ת ×œ×œ× ×”×¦×ž×“×•×ª למ××¤×™×™× ×™× ×”×¤×¡×•×œ×™× ×”×ž×œ×•×•×™× ×›×œ דת ב×שר ×”×™×.
(עופר רון)