החברים של ג'ורג'

כשהמשטרה היא כנופיה

הבוקר (ג'), בסביבות השעה 01:00, הגיעו פקחי עיריית תל אביב לבית הקפה אלבי שבדרום תל אביב, וטענו כי הוא פועל מחוץ לשעות העיסוק שלו, ודרשו לתת לו דו"ח. העובדות שהיו במקום הכחישו את הטענה, ציינו כי הן נעלו כבר את בית הקפה והיו עסוקות בנקיון ובבדיקת הקופה, וסירבו לקבל את הדו"ח. תוך שניות הגיעו למקום מה שמכונה בדרך כלל "כוחות גדולים של משטרה ומג"ב," הגישו לעסק צו סגירה ועצרו את השתיים. במקום היו כ-30 שוטרים, והם הגיעו בחמישה כלי רכב לפחות.

זה חתיכת סד"כ למשטרת תל אביב. במשמרות לילה מן המנין יש בממוצע 29 ניידות בתל אביב (אני רוצה להודות לשי אלקין על ההפניה). כלומר, קצת יותר משישית מכלל הניידות בתל אביב הופנו בלילה האחרון למניעת הסכנה האיומה שבקיומו של בית קפה אלטרנטיבי. ההטרדה נמשכה גם היום: בשעות הצהרים פשטה המשטרה, הפעם בכוחות יס"מ, על בית הקפה והיא דרשה מהנמצאים במקום להזדהות ולעזוב. הכוחות עדיין שם.

הדרישה להזדהות לא מקרית. היא זו שמסבירה לנו את הסיבה לפעלתנות המשונה הזו של משטרת תל אביב. לפני כשבועיים נתקלה הפעילה אורטל בן דיין בקבוצת שוטרים שהחלה להתנכל למשפחה פלסטינית שישבה בבית הקפה, ודרשה מהם הסברים. אחד השוטרים כינה אותה "שמאלנית מפגרת," וכשבן דיין דרשה ממנו להזדהות, דרשו ממנה השוטרים להזדהות. כשסירבה – ולשוטר אין סמכות חוקית לדרוש מאדם להזדהות אם הוא לא חשוד בביצוע עבירה – הם עצרו אותה.

המעצר השרירותי הזה גרר רעש ציבורי ניכר, חברי כנסת דרשו לחקור את המשטרה, ובן דיין שוחררה אחרי שהסכימה להזדהות בבית המשפט המחוזי. כשהשתחררה, חשפה בן דיין את שמו של השוטר שעצר אותה – מלווין בר-ששת אבודרהם – ובאותה הזדמנות, גם סטטוסים גזעניים שפרסם בפייסבוק. זה היה קצת יותר מדי כאב ראש למפכ"ל ביום אחד, ובר-ששת אבודרהם כבר לא מקבל משכורת ציבורית.

המשטרה יצאה מן התקרית כשביצה על פרצופה, כתוצאה מאומץ לב אזרחי נדיר וראוי להערכה של בן דיין, והיא לא שיפרה את מצבה כשמסרה גרסאות מטומטמות לתקשורת. המשטרה טענה, בו זמנית ומבלי להבין את הסתירה הנלעגת בדברים, שבן דיין סירבה להזדהות ושהיא "מוכרת למשטרה." וואלה. היא גם טענה שהשוטר לא אמר שבן דיין היא "שמאלנית מטומטמת," אלא אמר לחברו "פנה שמאלה." נראה שבדוברות המשטרה מעסיקים את האנשים שנכשלו בבחינות של דובר צה"ל.

אז במשטרה החליטו לנקום ולהראות ליושבי האלבי למי יש יותר גדול, או, כפי שניסח את זה ג'ון בראון היטב, לבצע פעולת תג מחיר. לשוטרים בכל העולם יש נטיה כנופייתית מוכרת – היתה תקופה, כתב דיוויד סיימון ב-Homicide, ששוטרי באלטימור התגאו בכך שהם חברים בכנופיה החזקה ביותר בעיר – ולמשטרת תל אביב אין, כמסתבר, בעיה שהתושבים ידעו את זה. הם פועלים כדי להטיל אימה על אנשים שלא ביצעו פשע. הם מרגילים אתכם לבריונות מצד לובשי מדים: היום הם דורשים ממכם להזדהות ללא סיבה, מחר הם יעכבו אתכם ללא סיבה טובה. אסור לנו לגלוש במדרון החלקלק הזה. אנחנו צריכים להזכיר למשטרה שהיא עובדת אצלנו, לא להיפך.

איתמר שאלתיאל סיכם את פרשת האלבי בתמצות קולע, כהרגלו: "זה לא רק שהמשטרה פועלת כמו מאפיה, זה שהשוטרים רוצים שתדעו שכך הם עובדים, שלא תעזו להרים ראש." אז אנחנו מרימים. הערב תהיה משמרת מחאה ב-20:00 מול האלבי, רח' הגדוד העברי 1, תל אביב. בואו, ואל תשכחו להביא מצלמות וכלי שידור אחרים. זכרו: המצלמות הן הקריפטונייט של החמושים. בגדה וגם בישראל. היו אח קטן.

עוד דבר אחד: אתמול בבוקר טען דובר צה"ל שכוחותיו בקלנדיה הותקפו על ידי לא פחות מ-1,500 פלסטינים, סד"כ שווה ערך לחטיבה מתוגברת. מה אני אגיד לכם, ממש שחזור של קרב תרמופילאי. בערב, המספר כבר ירד ל-300. איך נקרא לכוח שמעריך את הכוח המאיים עליו כגדול פי חמש (לפחות – גם הנתון של 300 עשוי להיות מוגזם) מכפי שהוא באמת? הזוי? מנותק מהמציאות? שקרן מטעמי תקשורת וכסת"ח משפטי? לא מקצועי, זה בטוח.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

32 תגובות על ”כשהמשטרה היא כנופיה“

  1. שי אלקין הגיב:

    ודייק:
    לפי הכתבה בוואלה, יש 39 ניידות ביום חול, ו-50 בשישי.

    אם כך, יש 40.6 או 42.1 ניידות בערב ממוצע, בתלות האם מוצ"ש נחשב יום חול. בכל מקרה, יותר מה-29 שכתבת בפסקה הראשונה.

  2. דנסקי הגיב:

    ההפגנה מול אלבי או מול תחנת המשטרה בסלמה? אולי כדאי שתהיה גרסה אחת כדי שנדע להגיע במספרים מכובדים ובשורות אחידות.

  3. גורו יאיא הגיב:

    עתידות: בעוד חודשיים תימצא תקרית שתגרום לעובדים של דובר צה"ל, להיראות כאילו הם קיבלו את מי שלא עבר את הבחינות עבור דוברות המשטרה.

  4. דני הגיב:

    מספר הכוחות הרב שהגיע לאזור בהחלט יותר הגיוני לפי הדיווח של הכתבת עדי מאיר :
    6 ניידות שחררו שוטר שנכלא בקפה בת"א
    עדי מאירי
    פרסום ראשון: 16:04 ,27.08.13 | עדכון אחרון: 16:10 ,27.08.13
    בעלת בית הקפה נעלה הלכה ונעצרה
    כח גדול של משטרה הוזעק אמש אל בית-הקפה ״אלבי״ בתל-אביב, לאחר שבעלת-המקום נעלה בתוכו שוטר. כתבתנו,מוסרת כי שוטר ופקח באו לבית-הקפה בעקבות תלונה על רעש. אחת העובדות סירבה להזדהות לפני השוטר ובמהלך הויכוח נעלה בעלת בית-הקפה את דלת הכניסה. עדי-ראייה מסרו כי לפחות 6 ניידות משטרה חשו אל המקום כדי לחלץ את השוטר הכלוא. בעלת בית הקפה

    #מותר-גם-להיות-אובייקטיבי-לפעמים

    • ygurvitz הגיב:

      ואתה מאמין לקשקוש הזה?

      • גיא הגיב:

        אני מאמין לדיווח הזה במאה אחוז. וכשאני מתווכח עם אנשים בפייסבוק על זה, אני מקבל זאת כעובדה. מבחינתי הן נעלו את השוטר בתוך האלבי. ולדעתי זה לא מחליש את הטיעון נגד המשטרה בשום צורה, ומיד אפרט.

        בואו נמשיך מהנקודה הזאת. הנה האלבי:
        https://www.facebook.com/photo.php?fbid=489415181140265

        לפי הוידאו מאותו הלילה ברוב הכתבות, לא היו שום סורגים על החלונות ועל הדלת. אני מצפה משוטר שננעל עם עובדת, שתי עובדות, ומצדי גם כל נשים בצהוב בתוך בית הקפה, שלא ידמיין שהוא איזה יס"מניק שמונחת לתוך המאווי מרמרה.

        א. תפתור את זה בדיבורים.
        ב. תהיה מספיק קר רוח כדי להזמין, למשל, ניידת אחת נוספת ולא חמש.
        ג. תשבור את הזכוכית ותצא החוצה לחופשי.

        ולמה אני שופט את האדם הזה שכנראה היה במצוקה כלשהי? כי הוא עובד ציבור, ואני – הציבור. מי שבא לאלבי לא חייב לי שום דבר ושום הסבר, בטח פחות ממי שבא לשם במדי משטרת ישראל, דהיינו – בשמי. גם אם סיפור הנעילה נכון – אני לא רואה איך הגיעו מנקודה א' לנקודה ב', קרי, שש ניידות ושתי אסורות.

        זה מה שאני לא קונה בשום צורה.

        ובינתיים בזמן ובמקום אחר:
        http://www.youtube.com/watch?v=P3RXuhkrdOQ

    • בטטה הגיב:

      כתבלבת המשטרע רונית דניאלה של דוברות ממז תל אביב

    • אור ברקת הגיב:

      דיווח שאפילו לא מוסר משהו כטענת המשטרה אלא מוסר את מה שמסרה המשטרה כעובדות. מעולה.

    • עדו הגיב:

      דני, תסתכל על הקטעים מהיו טיוב :
      https://www.youtube.com/watch?v=fSejb3zYiSI
      בדקה 3:10 אפשר לראות את בעלת בית הקפה כששוטר עוצר אותה ולהתרשם מהגודל שלה. זה מתקשר בדיוק עם סוף הפוסט. אם אחת כזאת גרמה לשוטר לדווח שנעלו אותו בבית הקפה אז אני לא רוצה לחשוב מה יקרה כשהשוטר הזה יפגוש עבריין אמיתי

  5. שימי הגיב:

    לצעוק ליד כל שוטר "פנה ימינה"

  6. אורטל הגיב:

    תודה על הסקירה. רק צריך לציין ש 6 ניידות זו גרסא של המשטרה. היו שם 12 ניידות. וספרתי היטב בסרטון שצילמתי אם מסתכלים היטב אפשר לספור 9 ניידות שנכנסו לפריים

  7. עמית הגיב:

    לתזה של "הכנופיה הנוקמת" יש בעיה אחת. בכל הסירטונים שוטרי מג"ב באירוע נראים אדישים למדי. עם מבט תוהה ומשועמם על הפנים, עומדים ליד המכוניות שלהם או ליד הפקח. זה הפקח של עיריית תל אביב שעושה את הבלגן, מפעיל את המג"בניקים, צועק, מורה לעצור את בעלת הבית, מתווכח, וכיו"ב. זה גם הוא שמלכתחילה דיווח בקשר על זה ש"עובדים נעלו שוטר בתוך בית קפה", מה שגרם לכוחות הגדולים להגיע לשם.

    ברור לי שעוד מקרה שבו פקח עירייה מתנגח עם בעל עסק קטן שעושה לו צרות זה פחות "סקסי" מפנטזיית שוטרים נוקמים, אבל צריך לציין את העובדות בפני ה"זעם הקדוש" שנשפך כאן ובמקומות אחרים.

    • Alon Levy הגיב:

      פקח עירייה עם 10 ניידות או כמה שהם לא הביאו? זה לא קורה לכל בית קפה. זה כמו ההאשמה נגד ג'וליאן אסנג' באונס על תקריות שבשוודיה אנשים שמודים בהן יוצאים זכאים. תנסה לדמיין שהעבודה בשלטון ושלגמרי במקרה הבנאדם הראשון שמקבל עשר שנים על הורדות פיראטיות הוא מתנחל שהפגין נגד ההתנתקות.

      • עמית הגיב:

        תקרא מה היה רצף האירועים. גם המשטרה וגם הפעילות מסכימים שקודם כל בא פקח שרצה לתת דו"ח על זה שבית הקפה עובד מעבר לשעות המותרות (יכול להיות שכתוצאה מבלבול; בעסק היו שתי העובדות ובמחוץ לו התגודדה קבוצת נשים, אך לטענת העובדות העסק היה סגור). העובדות סירבו להזדהות ולקבל את הדו"ח והפקח קראו למשטרה. על פי גרסת המשטרה קודם כל הגיעה ניידת אחת, העובדות נעלו מאחורי השוטר את הדלת וסירבו לפתוח ואז הפקח דיווח בקשר על זה שנעלו את השוטר והגיעו כוחות המשטרה הגדולים. גרסת הפעילות "מדלגת" על שלב הביניים הזה ומשתמע ממנה שישר הגיעו כוחות המשטרה הגדולים, אך נחכה ונראה מה תהיה התשובה שלהן מול הטענה הספציפית הזאת של המשטרה. http://www.haaretz.co.il/news/law/1.2107431

        שום דבר פה לא רומז על איזה שהיא קונספירצית נקמה של מג"בניקים. היה מפגש בין פקח עירייה לשתי עובדות שכמו כל ערס מצוי ניסו להתחמק מדו"ח שאולי הגיע להן ואולי לא הגיע להן בצורה לא לגיטימית, שהתלהט אחרי שפקח העירייה דיווח בקשר על מצב דרמטי שלא באמת קרה. המג"בניקים ואפילו המשטרה היו ספק-פיונים בסיפור הזה.

      • אלכס ז. הגיב:

        כמה שאני אוהב שמאלנים מצדיקי אונס. תמיד טוב לדעת שבשביל שני צדדי המפה הפוליטית זכותן של נשים לגופן היא בסה"כ הערת שוליים שמפריעה לדברים החשובים באמת.

        • Mobius Dumpling הגיב:

          לא מצדיקים אונס. גנראה לא *היה* אונס. למעשה, אסנג' אפילו לא מואשם באונס, אלא בסוג של תקיפה מינית עם הסכמה חלקית. לפי וויקיפדיה:

          "Miss A accused Assange of aggressively pursuing sex with her on 13 August, to which she reluctantly agreed."

          http://en.wikipedia.org/wiki/Julian_Assange#Allegations_of_sexual_assault_and_political_refugee

          • מרים הגיב:

            אה טוב אז כולה תקיפה מינית? פחחח.

            מצטערת שקראו לך בטעות "מצדיק אונס" ולא "מצדיק תקיפה מינית". לך תצטרף לשוטרי הבולבולים.

            • Alon Levy הגיב:

              יש הבדל גדול בין "מצדיק" ו-"יודע שעל דברים כאלה שוודים מן השורה לא מורשעים כי מערכת המשפט השוודית מאוד מקשה על הרשעות באונס וקיבלה ביקורת בינלאומית על זה".

              • אלכס ז. הגיב:

                שוודים מן השורה נשפטים על כך. במקרה של אסאנג' אתה רוצה שיבטלו אפילו את המעט הזה. אולי בגלל שאתה יודע שיש סיכוי טוב מאוד שהוא יורשע – לא בגלל שיסד את ויקיליקס, אלא בגלל שאפילו עמיתיו לויקיליקס מתארים אותו כאדם שנהג להטריד נשים.

                אגב, רק שתדע שאם אתה לא מקבל "לא" כתשובה (וזה לא משנה אם ה"לא" בא אחרי שהיא הסכימה להכניס אותך לביתה) אתה אנס. פלפולים משפטיים כמו "תקיפה מינית" או "בעילה בלי הסכמה" לא משנים את העובדה המוסרית שמדובר באונס.

                • Alon Levy הגיב:

                  לא, זה כי אני חושב שהסיכוי שירשיעו אותו באונס במקום להסגיר אותו לארה"ב על ריגול הוא קלוש. שוודיה סירבה להבטיח לא להסגיר על ריגול.

  8. עדו הגיב:

    כתבתי אצל איתמר ואני אכתוב גם כאן : 'מאפיה'? בקושי חבורת רחוב.

  9. נתן הגיב:

    אין ספק שמדובר בעוד ארוע מופרך מצד ה"צה גוארות דה לה שמטע" המכונים בטעות אצלנו כ"פעילים חברתיים".
    לא צדק חברתי, לא זכויות אדם,לא חרות לא שיויון ולא נעליים.

    שכנים התלוננו שבבית הקפה יש רעש שמפריע להם והמשטרה מילאה את חובתה ובאה לתת דוח לבית הקפה- המלצריות סירבו לקבל את הדוח(וואו איזה אומץ!!!) ונעצרו. ככה צריך.

    לא יעזור – אוסף של היפסטרים משועממים בראשות "המהפכנית אורטל בן-דיין" שבקושי יחזיקו מעמד שתי דקות מחוץ לחדר בלי מזגן לעולם לא יזיזו משהו למישהו.

    דרך אגב אין סתירה בין "סירבה להזדהות" לבין "מוכרת למשטרה"…

    • עדו הגיב:

      יפה נתן. אתה מנסה להסיט את הדיון מהשאלה 'מיהי המשטרה' לשאלה 'מי הן הפעילות החברתיות', לא קניתי.
      נניח שהפעילות החברתיות כולן שמאלניות משועממות שמחפשות צומי.
      יש לך איזור בדרום תל אביב שמפחיד להסתובב בו (סודנים! אריתראים! זוכר?) יש בו אלימות, סמים וזנות ומעט מדי משטרה. והנה מתגייסות כל הניידות הפנויות לעזרה בגלל מה? לפי דבריך בגלל כמה פעילות חברתיות שעושות קצת רוח. אז גם לפי הגירסה המלגלגת שלך עדיין המשטרה יוצאת רע אם לא גרוע.

      • אמת מארץ הגיב:

        המשטרה נהוגת ככנופיה ומה שיש לך להגיד זה שיילכו להציק לפליטים?
        תתבייש

        חנין ומדואל, סער ווינטשיין – אותה מהפכה
        גועל נפש

  10. נתן הגיב:

    דרך אגב ,מעניין אם העובדה שאורטל בן דיין הביאה לפיטוריו של שוטר מזרחי ממשטרת ישראל נראית רק לי כמו סצינה מ"סיינפלד".

  11. אורן הגיב:

    המשטרה אולי מטומטמת באופן כללי, אבל העילגות במקרה זה היא הפוסל במומו:
    קודם כל גם אם השוטר ידע בדיוק מיהי בן-דיין, עדיין הוא צריך מסמך מזהה כלשהו לפני שהוא ממשיך הלאה. אם הוא היה סתם חושב שהוא מכיר אותה ועוצר אותה על-סמך זה (לא משנה כרגע למה), זה היה נראה לך הגיוני או שהיית מאשים אותו בכך שלא ביקש ממנה להזדהות?
    שנית, ייתכן מאוד שלשוטר מסוים במקום מסוים לא מקוטלגים בראש כל הכמה מאות אנשים לפחות המוכרים למשטרה, ושרק אחרי שמישהו אחר בתחנה העיף מבט על העצורה הסתבר שהיא מוכרת למשטרה. זה שמישהו "עושה צרות" ואח"כ מעידים שהוא אכן מוכר ככזה עוד מקודם לא מפתיע במיוחד.

    בלי קשר אני מסכים עם שאר מה שכתבת.

  12. עיניים גדולות הגיב:

    מהיום "תפנה שמאלה" על משקל "אמרתי שלופים"

  13. יובל הלפרין הגיב:

    אני חושב שעל הפוסט הזה מגיע כל הכבוד ליוסי, מעבר לכתיבה הרהוטה והבהירה שלו ולדעות הנחרצות וחסרות הפניות; ואין צורך לפרט מה יש במאבר הזה ספציפית, מעבר לדברים הנ"ל – הנוכחים בכל מאמריו.

  14. בפלשת הגיב:

    300, תרמופלאי, חזק 🙂