החברים של ג'ורג'

אשליה של אוטונומיה

אם מישהו היה צריך הוכחה לכך שתכנית בנט היא הונאה אחת גדולה, צה"ל סיפק בימים האחרונים שתי הוכחות חד משמעיות לכך. המקרה הראשון אירע בשבת, כשצה"ל פירק מאחז שבנו הפלסטינים סמוך לבורין שבשטח B. כזכור, הסכמי אוסלו חילקו את הגדה לשלושה חלקים: שטחי A, שנמצאים באחריות בטחונית ואזרחית של הפלסטינים, והם כוללים כרגע בעיקר את הערים הגדולות; שטחי B, שנמצאים באחריות בטחונית ישראלית אבל באחריות אזרחית פלסטינית; ושטחי C, שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה ושעליהם אמור היה לנסוב המשא ומתן.

המנהל האזרחי הודיע לצבא שאין לו כל סמכויות אכיפה על אזור בורין, משום שכאמור הוא נמצא בשטח B, אבל את הסמח"ט, סא"ל אוריה חצרוני, לא עניינו כל הדקויות האלה של חוק-שמוק. הוא רצה להרוס, והרס. יצוין שחצרוני הוא חובש כיפה, שכמג"ד גדוד "לביא" אף השתתף בטקס שבלשון המעטה נקרא לו בעייתי של הענקת תפילין לחיילי הגדוד; התפילין הגיעו מהארגון המיסיונרי חב"ד (אני מודה לאורי פולגר על ההפניה האחרונה). יצוין עוד שבעבר, חיילים דתיים קרעו בגדים ושמו אפר על ראשם כשאולצו להסיר מאחזים יהודיים בשבת; מסתבר שאין להם שום בעיה כזו כשמדובר במאחז פלסטיני. פה מותר ואף רצוי לחלל שבת.

המקרה האחר אירע הלילה. חמושי צה"ל פשטו על שורה של ערים פלסטיניות, רובן בשטח A, ועצרו כ-25 פלסטינים, חלקם חברי פרלמנט. העצורים נחשבים לאנשי חמאס, אבל לכו תדעו אם הם לא נעצרו כדי להפעיל לחץ על איזה קרוב משפחה; אין סיבה לתת בחמושים אמון בנושא הזה. על כל פנים, מה שהאירוע הזה מבהיר הוא שלצה"ל לא ממש אכפת מה נמצא בשטחי A, או אם יש לרשות הפלסטינית סמכות כלשהי. הוא פשוט פועל. ואם זה לא מוצא חן בעיני הפלסטינים, הם יכולים להתפוצץ.

עכשיו, נהוג בשנים האחרונות לרדת על אבו מאזן ולומר שהוא מנהיג פלסטיני חלש. אני לא בטוח שאני קונה את זה. אבו מאזן ידע שאסור לו לתת לצה"ל הזדמנות להגיב באלימות, כי האלימות תהיה דיספרופורציונלית, ועל כן הוא נסוג מהמאבק המזוין. הוא רושם, בשנים האחרונות, הצלחה אחרי הצלחה: הכרה בעצרת האו"ם במדינה פלסטינית, ההחלטה של מועצת זכויות האדם שההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי. בפעם הראשונה, האופציה של סנקציות על ישראל מתחילה לקבל לגיטימיות בינלאומית.

ישראל התרגלה להפעיל את הכוח שלה באופן בלתי מרוסן. כשבנט ודומיו מדברים על סיפוח שטחי C – מעטים מוכנים עדיין לדבר על סיפוח הגדה כולה – וכשהם טוענים שלפלסטינים יש אוטונומיה ושהם צריכים להסתפק בה, צריך לזכור איך נראית ה"אוטונומיה" הזו: פרוצה לכל גחמה של סמח"ט או רכז שטח של השב"כ, מעטפת קלושה של סמי-לגיטימיות סביב המשך הכיבוש.

אז הנה התרומה הצנועה שלי לווידוא שסא"ל אוריה חצרוני לא יצא בשנים הקרובות לשופינג בלונדון, ועם קצת מזל, תוך כמה זמן יאשרו הפלסטינים את אמנת רומא ויתחילו להגיש תביעות על פשעי מלחמה כנגד קצינים ופקידים ישראלים. וכל פעולת התנחלות, או הגנה על התנחלות, תתחיל לכרסם בפועל את הלגיטימציה לא רק של הכיבוש – זו אבדה מזמן – אלא של המדינה הציונית עצמה. כלומר, ההתנחלויות וצה"ל יגרמו למה שהתועמלנים שלנו מייללים כבר זמן רב שעושים השמאלנים.

במובנים מסוימים, זה קצת אירוני. הישראלים תמיד אהבו לתאר את עצמם בתור דוד הנלחם בגוליית, והנה התחלפו התפקידים. מי אמר שהפלסטינים לא למדו שום דבר מאיתנו?

הערה מנהלתית: היום פורסם הפוסט הראשון שלי בבלוג של "יש דין," שנמצא בשלבי עיצוב. ניתן לקרוא אותו כאן.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

12 תגובות על ”אשליה של אוטונומיה“

  1. KEO הגיב:

    אני אומר את זה כבר תקופה ארוכה. השמאל בישראל מדבר ברובו על 2 מדינות לשני עמים. הימין לעומת זאת לא מוכן למדינה נוספת בשטח שבין הירדן לים, מה שיביא לכך שתקום פה מדינה דו לאומית. עכשיו מי ימין ומי שמאל?

    • א.ה. הגיב:

      לא תקום כאן מדינה דו-לאומית. אנשי הימין יודעים את זה, ולכן הדחליל הזה לא מפחיד אותם.

      מה שיקום כאן (ולמעשה – כבר קם כאן) היא מדינת אפרטהייד. ובינתיים המחיר לכך נסבל לטעמם (למעט שיקולי מוסר שלא מדירים שינה מעיני רוב הציבור בישראל, לצערי).

  2. משה הגיב:

    תשמע, הסיפור הזה עם התפילין וחצרוני הוא מחליא, ואני אומר את זה כאדם דתי. הנה דוגמא לזה שכשמערבבים דת עם לאומנות ופוליטיקה, פעמים רבות מקבלים תרכובת מחליאה. מי יגלה עפר מעיניו של מנדלסון.

  3. סמולן הגיב:

    מגניב. יש דין נתמכת, בין היתר, על ידי מועצת הפליטים הנורבגית. מצורף קישור להצהרת האמונה שלהם – כלומר פירוט המדיניות. לא ברור לי מה הקשר בין יש דין ובין הארגון הזה. לא שיש דין אחראית על כך שהוא מוציא את כספי התרומות שלו בניגוד למה שהוא מצהיר, אבל מעניין. הנה הקישור: http://www.nrc.no/?aid=9160692

    • חנן הגיב:

      מגניב. גם פשיסט וגם שקרן. דווקא פירוט המדיניות של ה NRC די קולע למטרותיה של יש דין.
      בכל מקרה, זה בסקאלה אחרת לגמרי מרמת הטינופת של כספי הבינגו והקזינו שמזינים את החברים שלך.

    • אסףר הגיב:

      תגיד קראת את הצ'ארטר הזה בכלל, או שישר רצת לספר לחבר'ה?

  4. גלעד ב. הגיב:

    אתה מקווה שהפלסטינים יאשררו את אמנת רומא? גם אני.
    במיוחד אחרי הפיוס ההסטורי עם החמאס הממשמש ובא.
    חמאס חתום על אמנת רומא זה יהיה… מעניין.

  5. קובי הגיב:

    האם ישראל חתומה על אמנת רומא לפשעי מלחמה? לפי ויקיפדיה ישראל לא אשררה אותה וגם לא ארה"ב בגלל ענייני העברת אוכלוסיה כפשע מלחמה. מתי הפלסטינים אמורים לאשר אותה ותוך כמה זמן פנייה להאג תהיה אפקטיבית?

  6. ניר הגיב:

    ישראל משכה את החתימה שלה ואין לה בעצם מחויבות. זה עדיין בעייתי כי התנאים במסגרתם ניתן לעצור אדם שבית הדין החליט להעמיד לדין מאוד רחבים. מספיק שאדם כזה יטוס למדינה שכן אשררה והיא מחויבת להעביר אותו לידי הICC. יותר מזה, אפילו מדינה שלא חתמה ואדם כזה עובר דרכה, יכולה לתת הסכמה אד הוק כדי להעבירו לידי הICC.

    ובכל זאת בואו נהיה כנים, עם כל הביקורת המוצדקת על ישראל, גם את אנשי הרשות והחמאס אפשר לגרור לICC.

    • anonymous moose הגיב:

      הלוואי שגם את אנשי החמאס יגררו להאג. נראה לך שאותם אני אוהב? אלה טריפה ואלה נבלה.

  7. nachum הגיב:

    הפוסט הראשון שלי בבלוג של "יש דין,there is no link to your blog from the home page of yesh-din.

  8. עמית הגיב:

    רוב חלקי הסכם אוסלו מופרים תדיר על ידי כל הצדדים. ההפרה הכי זועקת היא שהסכם אוסלו קובע שעל הרשות הפלסטינית להלחם בטרור – בפועל הטרור שולט על משהו כמו רבע משטחה (עזה). וכן, גם החלק שבו שטחי B הם בסמכות אזרחית פלסטינית מופר. זה לא מפריך את הרעיון של בנט שאפשר להעניק לפלסטינים אוטונומיה, זה פשוט אומר שהאוטונומיה שיש להם כרגע היא לא מלאה.