החברים של ג'ורג'

מחלחל, כגז ללא ריח

הקו הירוק נמחק מזמן, ואנחנו מתרגלים באיטיות לכך שכמו הפלסטינים שמתגוררים בשטחים, גם זכויות האזרח שלנו הם על תנאי. בדרך כלל, בשם מולך הבטחון (זוכרים את המעצר המנהלי של טלי פחימה? את השתקת פרשת ענת קם?), אבל לא רק.

אתמול החלו כוחות הבטחון בדיכוי של מחאת האהלים. שלשום המטיר חולדאי על שדרות רוטשילד פרחים; אתמול בבוקר, השעה המקובלת של משטרות חשאיות ברחבי העולם, הוא שיסה בשדרה שוטרים ופקחים, שהחרימו אוהלים ריקים. פשיטה דומה התבצעה על המאהל בג'סי כהן, אבל פה קרה משהו מעניין מאד: קודם לפשיטה, הקדימה המשטרה ועצרה את מנהיגי המאהל. עד כמה שידוע, לא יוחסה להם שום עבירה. הם פשוט נעצרו כדי שכאשר יגיע רגע הפינוי, איש לא יוכל לארגן את ההתנגדות. בדרך כלל קוראים למהלך כזה מעצר מונע, ובמדינות חופשיות מתייחסים אליו בסלידה בימי שלום ובחשדנות בימי מלחמה.

אמש התארגנה הפגנה זועמת מול עיריית תל אביב, במחאה על נסיון הפינוי. חלק מהמוחים השליכו ביצים על הבניין, ועובדים במקום קראו – בצדק מוחלט – לסיוע משטרתי. העסק התלקח תוך דקות, וזה נגמר בכ-40 עצורים. בית המשפט שחרר היום את כולם, כשהוא דוחה את טענות המשטרה על אלימות, מה שלא הפריע למשטרה להעמיד חלק מהעצורים בסדר דין מזורז. זה לא נגמר שם: בזמן שהפוסט הזה נכתב, הרשת רוחשת דיווחים על כך שהמשטרה עוצרת אנשים ברוטשילד בחשד שהשתתפו בהפגנה אמש, בהסתמך על תמונות שצולמו אתמול (דיווחים שמטבע הדברים אין להם כרגע הכחשה או אישור, אבל יש תמונות של עצורה אחת לפחות).

בקצרה, המשטרה והמשטר מפעילים כלפי מפגיני הצדק החברתי את אותם הכלים שהופעלו תמיד כנגד פלסטינים, ערבים ישראלים, ואנשי שמאל רדיקלי. שוטרים שעוצרים אנשים בשל השתתפות בהפגנה? יונתן פולק יוכל לספר לכם איך זה עובד. מעצר מראש של מנהיגי הפגנות? לערביי ישראל ולפלסטינים יש הרבה דוגמאות למהלכים כאלה. במהלך ההפגנה אמש, השתמשו השוטרים בשיטה שמוכרת היטב לפלסטינים: מסתערבים. מפגינים שלפתע חושפים את עורם האמיתי, ומצביעים לשוטרים על "מסית ראשי", שנעצר מיד. המשטרה, אגב, הפעילה שוטרים סמויים כנגד המפגינים משלב מוקדם מאד – בהצלחה חלקית בלבד; לא זוכר מי היה זה שכתב בלגלוג שאם היו מנסים בישראל לצלם סדרה נוסח "הסמויה", היו קוראים לה "הגלויה".

we are not garbage!

פתאום, יהודים כשרים, אזרחים סוג א', מגלים שהמדינה שלהם מתייחסת אליהם – ברגע שהעזו לחרוג מהתלם, והם מסרבים להפסיק את המחאה שלהם אחרי מה שהשלטון רוצה שייחשב לקתרזיס – כפי שהיא מתייחסת לאויביה. פתאום הם מטרה.

ישראל, נזכיר, עם כל דיבוריה על "דמוקרטיה תוססת", מעולם לא היתה ידידותית למוחים. על שביתת הימאים של 1951 אמר בן גוריון, הגמד הארסי שיצק את ישראל בדמותו, כ"לא היתה ולא קיימת כל שביתה, נעשה נסיון חבלה על ידי אויבי המדינה". הימאים התפטרו קולקטיבית ממקומות עבודתם – והתוצאה היתה הפעלת שוברי שביתה אלימים על ידי ההסתדרות. השביתה נשברה אחרי שבן גוריון הפעיל צווי מילואים כלפי מנהיגיה, והשאיר את השובתים נטולי מנהיגים. המגויסים אולצו להגיע להסכמה בעודם מחוילים.

מולך ה"בטחון" משמש את המשטר הישראלי כנגד כל נסיון לערער על הסטטוס קוו. עכשיו מדבר חולדאי על "אנרכיסטים" ו"אנשי עיר לכולנו", כאילו יש משהו לא לגיטימי בהתנגדות לראש העיר. יכול להיות שזה יעיר כמה אנשים משנתם. הנסיון מורה שבהחלט יכול להיות, מצד שני, שהדבר פשוט יפחיד אותם וירפה את ידיהם.

נקווה שהתבגרנו, ושהבנו שאנחנו לא רק ברגים במכונה ששמה ישראל; אנחנו המשקיעים, בעלי המניות, ואנחנו שנקבע את מדיניותה. רק דבר אחד אסור לעשות: להכנע לפיתוי האלימות. כמו בבילעין, זה בדיוק מה שהצד השני רוצה שנעשה: יכולת האלימות שלנו אפסית, היכולת שלהם כמעט בלתי מוגבלת, וזו שלנו תספק לגיטימציה לזו שלהם. ההתנגדות למשטר חייבת להיות לא-אלימה.

ועוד דבר אחד: ללא מילים.

הודעה מנהלתית: אתר Mysay והבלוג יתחילו בימים הקרובים שיתוף פעולה ביניהם, במסגרתו יופיע בין השאר באנר של האתר בבלוג, וחלק מהטקסטים שלי יופיעו גם אצלם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

56 תגובות על ”מחלחל, כגז ללא ריח“

  1. גרייף הגיב:

    יוסי, אתה טועה. יכולת האלימות של ההמון גדולה בסדרי גודל מזו של המשטר; כמה שוטרים אתה חושב שיש בכל מדינת ישראל? כמה רק בתל-אביב? עברנו שטיפת מוח במשך שנים לראות את הערבים בתור אויבים בכוח, ולכן האצבע קלה על ההדק. אבל מול "ישראלים נאמנים שעושים מילואים ומשלמים מיסים"? לא בטוח שהכדורים יעופו כל כך מהר.

    • איתמר הגיב:

      מהר אולי לא, אבל יעופו גם יעופו. ה"די-לגיטימציה" (שונא את הביטוי, אך חש צורך להשתמש בו) שהמחאה הזאת וכל מי שנראה כקשור למנהיגיה עוברים בשבועות האחרונים הם הכנה להצגתם בקרוב כ"האויב מבפנים", "גיס חמישי" ועוד כל מיני ביטויים שנועדו להשטינם.
      (מתי נעשיתי כל כך פסימי? אוף.)

    • ראסול הגיב:

      כמה חיילים ושוטרים יש בסוריה? שוטר חמוש ומאומן שפועל כחלק מכוח משטרתי מאורגן ממש לא שווה בסך כל האלימות הפוטנציאלית שלו לאזרח, גם אם האזרח הוא חלק מהמון. בעימותים בין שוטרים להמון ידם של השוטרים תמיד עליונה, גם אם הם כמעט תמיד בעמדת מיעוט.

      • מתי הגיב:

        לא נכון. הוכח בככר בקהיר.

        • כליל הגיב:

          באמת? כמה רחוק היו מגיעים שם בלי תמיכה מפלגים מסויימים בצבא? אלה שנמצאים עכשיו בשלטון וממרקים את עצמם במשפט שדה פומבי למובראק?

        • ראסול הגיב:

          כן? ככה את מוכיח את זה? בלי לשאול שאלות בנוגע לכמה מהמפגינים מתו, כמה שוטרים וחיילים פעלו, כמה זמן נמשכה המחאה.

          הצלחת המחאה לא אומרת שפוטנציאל האלימות של האזרחים היה גבוה יותר, יש פה מערכת מורכבת של שיקולים. השוטרים והצבא לא "נכנעו" בגלל העליונות הפיזית של המפגינים אלא בגלל העליונות הפוליטית שלהם. אם כבר אז אפשר להגיד שבגלל שהצבא הרג כל כך הרבה הוא איבד את הלגיטימיות שלו.

          בכל מקרה, אם הוכח במצרים אז למה לא עובד בסוריה?

      • ג'ו כלום הגיב:

        סוריה זה לא ישראל. אתה זוכר את ה"ישראלים נאמנים שעושים מילואים ומשלמים מיסים" הזה? אז כשהם עושים מילואים הם מתאמנים על שימוש בנשק חם וטקטיקות צבאיות.

        בישראל למשטרה ולצבא יש יתרון הרבה הרבה הרבה יותר קטן על ההמון מאשר בכל מקום אחר, פשוט כי חלק עצום מאיתנו חיילים. אני יודע שאם תתחיל אלימות אני בצד של המהפכנים, ואני בהחלט יודע להשתמש בנשק.

        • יעל הגיב:

          אלהים ישמור, ג'ו, אני מקווה שאתה לא רציני. הרי הגדולה של המחאה הזאת היתה לאורך כל הדרך הבחירה באי אלימות.

          חוץ מזה, איפה היו כל מומחי הטקטיקה כאשר המשטרה החליטה לפנות את הסקווט קצר הימים בדב הוז?
          אני דווקא בניתי על יכולת ההתבצרות של המילואימניקים המוחים, והתבדיתי.

          • גרייף הגיב:

            אבל זו הנקודה שלי; זו *לא* הגדולה של המפגינים. זו הגדולה של הממסד. הוא הצליח לשכנע אותך שהפגנות איכשהו מאבדות לגיטימיות כי זורקים ביצים על בניין העירייה.

            אני צריך להזכיר לך את האלימות של המתנחלים בזמן ההתנתקות או חברי ש"ס כשבאו לחקור את עובדיה יוסף או של החרדים בירושלים כאשר… בעצם, בכל סיטואציה שבה הם לא מקבלים מה שהם רוצים? את חושבת שלאלימות הזו אין תוצאות חיוביות עבורם?

            • Quercus הגיב:

              גם אם נניח שזה נכון עובדתית, מאיפה הטיעון שזה שלמשהו יש תוצאות חיוביות בטווח הקצר עבור סקטור ספציפי זה הופך אותו לנכון, מוסרי, ראוי או רצוי?

              • אבי הגיב:

                לא הייתה אלימות מצד המוחים. תראו העיריות רוצות לחסל את המחאה ולהרוס את המאהלים. מה אתם מצפים? שהם שפוט ישבו בשקט ויתנו להם לחסל את המחאה? אולי שישירו להם "אדוני השוטר גם אתה שווה יותר" תוך כדי שהשוטרים מפנים להם את כל המאהל ומונעים מהם להפגין בעיריה (חלק מהמוחים באמת שר את זה, תוך כדי שהשוטרים נכנסים במפגינים בברוטליות ועוצרים אותם). אפילו ההפגנה מול ביתו של חולדאי הוגדרה כאלימות וכלא לגיטימית למרות שלא היה בה כל מעשה אלימות.
                אגב הנה דוגמה מההפגנה מול העיריה השוטרים עוצרים את המפגין רק כי יש לו מגפון והוא קורא להמשך ההפגנה ללא כל אלימות מצידו.
                http://news.walla.co.il/?w=%2F90%2F1858538

          • ג'ו כלום הגיב:

            אני לא מאמין כזה גדול אי אלימות כערך עליון. אי-אלימות חייבת להיות הדדית, והיא מאפשרת דיאלוג ובניה וכו'. אבל ברגע שמופנית אלייך אלימות צריך לחסל אותה, ובדרך כלל הדרך הכי טובה לעשות את זה היא עם עוד אלימות. אפילו עוד הרבה אלימות.

            בנוגע לדב הוז – שם האלימות עוד היתה בחיתוליה, והכל היה מבולבל. עדיין היה ניסיון כנה לשמור על אותו דיאלוג לא אלים, בעיקר כי ההנחה שאת מציגה כאן, שאי-אלימות היא גדולה ולא כניעה או פחדנות, היא הנחה שחלק גדול מהציבור מחזיק והמאבק לא רצה לאבד את האמון של החלק הבורגני יותר שבו.

            אבל אם תופנה אלימות אמיתית כלפי המוחים – ואני לא מדבר על כמה צ'יפלוקים ומאסרים, אלא אלימות אסדית, שוטרים עם אופנועים שנוסעים לך המון ומשספים גרונות – זה לא יתקדם רחוק לפני שניקח נשק גם אנחנו ונפיל את המערכת.

  2. אור ב הגיב:

    רגע, כולם שוחררו? בצהריים כתבו בטמקא שיהיו כתבי אישום.

  3. שירלי הגיב:

    הבחורה בתמונה, דרך אגב, בכלל לא היתה בהפגנה,היא היתה באותו זמן בהוסטל בצ'לנוב ( כניראה מתנדבת שם, ממש אנארכיסטית ). אבל המשטרה החזיקה אותה שעתיים במעצר במקום פשוט לברר עם ההוסטל ,בירור של טלפון אחד. מחר היא נדרשת להתייצב בתחנה שוב, לחקירה.

    אני חושבת שהדברים האלו צריכים לזעזע כל אזרח ואזרחית במדינה. לזעזע עד כדי כך שהם כבר לא יוכלו לשבת בבית שלהם על הכורסא שלהם ולהזדעזע לבד, אלא יהיו חיביים לצאת החוצה ולהזדעזע עם עוד אנשים ,נגיד בהפגנה נגד שוטרים ללא תגי שם שתערך מול תחנת לב תל אביב, דיזנגוף 221 ביום שני ב15:00

    • ראסול הגיב:

      אני מקווה שאנשים באמת יזדעזעו, אבל נתניהו והמשטר ניהלו פה את המערכה שלהם בצורה יוצאת דופן, הם הצליחו ליצור הפרדה בין "האנרכיסטים עם הסמים" לבין ה"מוחים הלגיטימיים" כאילו קהילת האוהלים לא הייתה המרכז הארגוני של כלל המחאה, יותר מכך, הם שמרו על איפוק מספיק זמן והצליחו לצייר תמונה כאילו "מחאה היא לגיטימית אבל מתישהו צריך לנקות את השדרה ולרחם על השכנים". שמתי לב גם שהתקשורת הישראלית מיהרה לאמץ את הקו החדש, אתמול כתבו בטמקא על כך שהמפגינים נהיו אלימים, ושהשדרה הייתה מזוהמת ומלאה במסוממים וכו.

      שוב אני מקווה שאני טועה, אבל אני פסימיסט מלידה ולא נראה לי שאזרחי המדינה יזדעזעו מההתפתחויות האחרונות.

      • Kipod הגיב:

        "מחאה היא לגיטימית אבל מתישהו צריך לנקות את השדרה ולרחם על השכנים"

        וזה דבר נכון לחלוטין. הזכות להפגנה היא לא עליונה על כל זכות אחרת. יש גם לאחרים את הזכות לחיות את חייהם בשקט. כן, צריך להתחשב גם ב"שכנים".

        • ראסול הגיב:

          תשמע, האם זכות המחאה של האלפים במאהלים ומאות האלפים בהפגנות הגדולות לא מצדיקה קצת חוסר סדר בשדרה אחת בתל-אביב?

          בגדול ברור שקיים איזשהו גבול בין התפרעות למחאה, בין הפרעה שרירותית לציבור לבין נקיטה בפעולות בלתי אלימות כחלק מהתארגנות עממית. לצורך העניין נראה לי שברור לחלוטין שהמאהל ברוטשילד לא היה 'בלתי-לגיטימי' מהבחינה הזאת.

          • Kipod הגיב:

            קצת חוסר סדר? בהחלט. כמעט חודשים של חוסר סדר? נניח. אבל מעבר לכך? חובתה של העירייה עבור תושביה לפנות את המאהלים. נתנו להם להפגין. כמעט לא הערימו מכשולים בדרכם. אבל מתי שהוא, העירייה צריכה לומר עד כאן, וטוב שעשו כך. האם יכלו לעשות זאת בדרכים הרבה יותר טובות? כמובן שכן. אף אחד מעולם לא האשים את עיריית תל אביב בבינה יתרה.

            • ראסול הגיב:

              אין דרכים לצמצם את הפגיעה באיכות החיים של התושבים בלי לפגוע בזכות המחאה? אי אפשר לשלוח פקחים? לתת דו"חות על רעש ולכלוך?

              אני בספק, בכל מקרה, מארגני המחאה הודיעו בעצמם שהם מודעים לחוסר הנוחות שהמחאה גורמת לשכנים ושהם מתכננים לצמצם שם את הנוכחות ולדאוג שיקפידו על נקיון ועוד כל מיני דברים בסגנון.

              וסתם שאלה, אם חודשיים אז למה לא יותר? ואיך מחליטים בדיוק?

              • Kipod הגיב:

                תן לי לשאול שאלה אחרת – אם חודשיים, למה לא פחות?

                ברגע שאתה מתחיל להתמקח על גבולות מדוייקים, הדיון ילך לאיבוד. העירייה החליטה על חודשיים. ואם זה היה חודשיים וחצי? לא היית מתווכח איתם?

                • ראסול הגיב:

                  אני הייתי מתווכח בכל מקרה, אתה זה שמוכן לקבל קביעות שרירותיות של העירייה.

                  • Kipod הגיב:

                    אתה מכיר קביעות לא שרירותיות?
                    אם בכל מקרה היית מתווכח, איזה ערך יש לויכוח שלך? איזו מחשבה יש מאחוריו? עצור רגע, וחשוב. האם הזכות להפגין מבחינתך היא בלתי מוגבלת, או שיש לה גבולות של תקינות וסבירות? אם היא בלתי מוגבלת, אין שום יסוד לדיון כלשהו. אם היא מוגבלת, אז באמת, חודשיים של הפרעה לסדר הציבורי אינם גבול סביר? והשרירותיות? נו, באמת. כל מספר הוא שרירותי באותה מידה. ועדיין יום לפני גיל 18 עדיין אסור לך לשתות, או לקבל רשיון נהיגה, או להצביע. ומה, יום לפני גיל 18 אתה פחות בוגר? למה השרירותיות הזאת?

                    • ראסול הגיב:

                      כבר נגעתי בכל הנושאים האלה בהודעות קודמות.

                      מבחינתי מחאה עממית רחבה מספיק חשובה יותר מרווחתם של השכנים. כן. מבחינתי ישנן דרכים אלטרנטיביות לדאוג לרווחת השכנים, בלי לפגוע בזכות ההפגנה הדמוקרטית.

                  • אבי הגיב:

                    העירייה לא החליטה על חודשיים, היא ניסתה לפנות את המאהל בתחילתו וניסתה לפנות את המאהל בלווינסקי כמה פעמים. אחרי שהמונים הצטרפו למחאה היא הבינה שהיא לא יכולה להתנגד והתנגדות רק תיצור עוינות וכעס כלפי חולדאי אישית. אז כמו כל הפוליטיקאים הוא החליט לרכב על הגל וברגע שהסטודנטים עזבו הוא ניצל את ההזדמנות ברגע הראשון לעשות מה שהוא ניסה בימיה הראשונים.
                    כל ההתנהלות שלו היא ביזיון, הוא מפנה בכוח חפצים של אנישם שקיימים שם (אני הייתי וראיתי במו עיני). אומר להם להתפנות עוד חודש ואחרי כמה שעות מפנה אותם וכו'.

                    • אבי הגיב:

                      בתור אחד שביקר שם הרבה, לא היה שם לכלוך וזוהמה כמו שהוא מספר עכשיו. הכל שקרים כדי להכשיר את פעולותיו

            • אור שחר הגיב:

              מצד אחד, אין לי ספק כי חולדאי נהג בבריונות הקלאסית שלו והנהיג מפגן כוח מכוער, כהרגלו. חיבוק הדב שנתן למחאה הסריח מן הרגע הראשון כמו זה של עיני, זה וגם זה למטרותיהם הפוליטיות העתידיות.
              גם על בריונותה של המשטרה אין לי אלא להסכים.

              מן הצד השני, אני חושב שמנהיגי המחאה טועים בכך שהם מאפשרים למקד בכך את תשומת הלב הציבורית. האוהלים הפכו לאחרונה ממוקד מפגש ציבורי לדו שיח וסולידריות למעין הובר-ווילים זעירים. האוהלים עצמם אינם יכולים לספק באמת פתרונות דיור לחסרי הדיור. בסיור האחרון שעשיתי באוהלים נוכחתי כי מי שיש לו מקום לגור בו נטש כבר את האוהל,
              ונוצר שם מעין גטו חדש לעוני ולמחוסרי דיור.

              האוהלים אינם אלא סמל. את המדיניות העירונית חייבים לשנות, ועכשיו. גם מבחינת דיור ציבורי, גם מבחינת ההתעלמות הבוטה והגסה של העירייה מטיפול ועזרה לשכונות החלשות, והניסיון המכוון שלה לייצר גטאות עוני שיוכלו להפוך למעוזי נדל"ן מאוחר יותר. אך השארת האוהלים במצבם הנוכחי רק משרתת את הבריונות של חולדאי. סקוואטים הם רעיון מבורך, כמו גם יוזמות חברתיות כמו אלו שמתרחשות באופן עממי בדרום העיר. אך האוהלים עצמם כבר אינם משרתים את המטרה הזו: אין שם את התשתית המינימלית לדיור בסיסי ואין שם מעורבות של גורמי רווחה. במשל מן הסמויה, האוהלים הפכו למעין "האמסטרדם" של באני קולווין, מה שאינו יכול לספק פתרון אמיתי לבעיות אלא רק העברתן למקום אחר.

              • Kipod הגיב:

                ברור שאם הייתי תושב תל-אביב, לא הייתי מצביע לחולדאי. אבל ספציפית באשר למעשה הזה, אני רוצה לחשוב שכל ראש עיר אחר היה נוקט בו.
                כן, יש דרכים פחות אלימות להשיג את הדברים. וכן, יש הרבה מאוד בעיות שצריך לפתור. על זה בין השאר יצאנו לרחובות.
                אבל בכל זאת, יש אירוניה מסויימת בכך שבמחאה על רמת החיים שלנו קל כל כך להתעלם מהפגיעה באיכות חייהם של אחרים, שכלל אינם אשמים או אחראים למצב.

                • זו אני הגיב:

                  לגבי כל ראש עיר אחר היה נוקט בו, אז ממש לא. ראשי ערים בודדים ניסו לפנות בכוח מוחים, ותמיד בהקשר להקמת מבני קבע.

                  בנוסף, מועצת השלטון המקומית המליצה אף היא לראשי הערים לאפשר את המחאה. חולדאי, כמובן, לא משחק איתם ותל אביב אינה חלק מהמועצה.

              • נמרוד הגיב:

                יש פה, אם כך, שלושה שימושים למאהל. פתרון דיור מסוג כלשהו, מקום מפגש לפעילים, והיותו עדות בולטת ומרכזית למצב החברתי. המיקום (שדרות רוטשילד) חשוב רק לנקודה השלישית. את השניים הראשונים אפשר לספק בשולי העיר ואפילו, רחמנא ליצלא, מחוץ לתל אביב. כיוון שאין ספק שהמאהלים הם מטרד לתושבים רבים, העברת המאהל היא הפתרון המאוזן ביותר, גם אם יש פה פגיעה מסויימת בזכות ההפגנה.

                • זו אני הגיב:

                  זאת אומרת שלדעתך המטרה שלשמה הוקמו האוהלים -עדות בולטת ומרכזית למצב החברתי – היא הפחות חשובה מכולן?

                  אתה באמת חושב שאוהל זה פתרון דיור? מציעה לך לישון כמה לילות באחד כזה ואחר כך תספר לי כמה זה פתרון דיור.

                  אם זה הפתרון המאוזן ביותר, אז מה יהיה פתרון לא מאוזן? לעצור את כל השוהים במאהלים ולשלוח אותם לסיביר?

                  • נמרוד הגיב:

                    אחרי כמה חודשים של שהות במקום – זה בהחלט פתרון הגיוני. אני מאוד הופתעתי לטובה מהעובדה שהעיריה איפשרה למאהל כזה לשבת במרכז העיר למשך חודשיים. עם כל הכוח הפוליטי שמייחסים למתנחלים, יש לי ספק גדול אם מאהל "כתום" היה מצליח להישאר אפילו שבוע לפני שהיו מעיפים אותם לכל הרוחות.

                    ובנוגע לפתרון דיור – אני לא אומר את זה, ואני לא ממש רואה את עצמי נאלץ לגור באוהל. אני פשוט מתייחס לדברים של אנשי המחאה שאומרים שהאנשים שעוד נותרו במאהל הם כאלו ש"אין להם לאן ללכת".

                    • נמרוד הגיב:

                      ושיובן – הדברים שאני אומר ממש לא מתייחסים לדרך הפינוי ולהתנהגות העירייה והמשטרה במהלך הפינוי. באופן כללי, שמערבים את משטרת ישראל אפשר להיות בטוחים שהעסק לא יתנהל בהגיון ובמתינות.

            • Eli הגיב:

              "אף אחד מעולם לא האשים את עיריית תל אביב בבינה יתרה." הוא כשל לוגי: מי הוא בדיוק אדון "אף אחד"?
              -הנודניק הלוגי.

    • יוסי הגיב:

      תיקון: ההפגנה נגד שוטרים ללא תגים תתקיים ביום א

      http://j14.org.il/articles/5696

      http://www.facebook.com/event.php?eid=172206669523087

  4. שימי הגיב:

    כבר יותר פשוט להגר, להשאיר את הארץ לפרזיטים ולפטריוטים בשקל,
    נראה אותם מסתדרים אחרי 200-300
    אלף עוזבים.

    • בטטה הגיב:

      זה ממש לא יזיז להם. מיליון כבר היגרו וכל שנה מהגרים רבבות בכל מיני שמות .

      להיפך הם והמשטר ישמחו אם כל מי שמתנגד למשטר ולדרכו יהגרו.פחות עושי צרות.

  5. איתי ק' הגיב:

    אני חושב שיש עוד ממד לתהליך שעבר המאבק, שבו לא נגעת, ואני רוצה להוסיף:

    באותה מידה שבעיות בוערות של השכבות התחתונות לא מקבלות שום במה ללא השתתפות מהשכבות העליונות להן, כך גם השכבות הבינוניות מגנות על השכבות התחתונות ומרסנות אותן. מהרגע שהוסרה השכבה המגנה — שהורכבה ממאהלי סטודנטים, צעירים ואמידים — הוסר החיץ בין השלטון לבין מאהלי ה-'אין ברירה' והפריפריה למיניהם. הרשויות המקומיות היו הראשונות לתקוף. הם פירקו חלק מהמאהלים באישון לילה, וחלק הרסו טוטלית באור יום. מה שנותר מכל המאהלים המשיך לבעבע ולהתמרד, ולבוא לכדי ביטוי בפעולות ישירות.

    אני בעצם רוצה לומר, שכמו שהבניה של גוף המאבק לפני חודש פלוס שיקפה את סדרי החברה הישראלית-פלסטינית, ככה גם הטרנספורמציה של השבוע האחרון משקפת אותם. זה לא רק שינוי ביחס של המשטר אל המאבק, אלא שינוי של מאבק, שמתקשר עם היחס של המשטר לכלל האזרחים והנתינים שלו.

  6. שמרית הגיב:

    זאת לא היתה הפגנה אלימה. היה הרבה כעס ורעש אבל אנשים התנהגו בצורה מופתית בהתחשב במה שקרה בלילה לפני. האלימות הגיעה מכיוון השוטרים כרגיל.

  7. נירה הגיב:

    אולי זו דווקא התפתחות חיובית, במובן מסויים. אולי זה יעורר כמה אנשים שעד עכשיו תרגילים מסריחים כאלה לא הפריעו להם כי הם היו מופנים רק נגד ערבים ושאר בוגדים. קצת כמו שברגע ש"תג מחיר" הופנה נגד צה"ל (יתקדש-ויתגדל-וישתבח-שמו-לעד) פתאום התחילו להישמע גינויים חריפים נגד הפוגרומצ'יקים, לא?
    ובכל מקרה, למרות שגם אני פסימיסטית מרת-נפש מטבעי, לא נראה לי שהמשטר יצליח להחזיר את שד המחאה לבקבוק. לדוגמא: כבר התפטרו יותר מ-500 רופאים.

    • איתמר הגיב:

      בנוגע ל"תג מחיר" נגד צה"ל: העונש המקובל בכל העולם על פריצה לבסיס צבאי וחבלה בציוד צבאי הוא כדור בראש. העובדה שהתגובה פה היא שהרמטכ"ל יוצא באמירה "צה"ל הוא לא האויב" מדגימה עד כמה הם ממשיכים לנהוג בכפפות משי בהם.

      • עדו הגיב:

        לא מבין, פשוט לא מבין.
        אם אתה עשית לי משהו רע לדעתי ואני נכנס אליך הביתה ושובר לך את הטלוויזיה זו נקמה במי שפגע בי. אם לעומת זאת התעצבנתי עליך והלכתי לזרוק אבנים בתגובה על הקבצן בקרן הרחוב איך קוראים לזה?
        כשהמתנחלים מגיבים על פעילות של צה"ל בשריפת שדה של ערבי זה יותר נורמלי מאשר כשהם פוגעים בחזרה בצה"ל? לפחות הפעם הם מתנקמים ישירות במי שלדעתם אחראי לאיזה עוול שעשו להם ולא בקורבן חף מפשע.

      • נירה הגיב:

        לפי חוק דרומי גם לפלסטינים מותר לירות להם בראש.
        כלומר, אם החוק הישראלי היה מוחל עליהם אז היה מותר להם.

  8. שי הגיב:

    מצאתי את זה :

    http://mikdash.org/data/mikdash.org/images/homepage/veida_ivrit.jpg

    משתתף סילבן שלום המשנה לראש הממשלה
    אולי כדאי להעביר את המידע לאיזה עיתונאי

  9. עדו הגיב:

    נקודה שמעלה עידן לנדאו – הסיקור התקשורתי היה מוטה באופן ברור לרעת המוחים ובעד המשטרה. ככה זה כשיש עיתונות שמאלנית..
    http://idanlandau.com/2011/09/08/public-says-goodbye-to-media/

    • Alex הגיב:

      עידן לנדו טועה.התקשורת רוממה וחיבקה את המחאה בתחילתה.נתנה במה אדירה במיוחד בהפגנת המוצ"ש הראשונה.שיחק גם המזל שההתקפה הרצחנית בדרום התרחשה כשהמחאה כבר תפסה תאוצה.כן היו גם קולות מתנגדים בתקשורת וטוב שכך.

      • עדו הגיב:

        תקרא עד הסוף, בוודאי שהתקשורת התעניינה במחאה, הקיץ היא 'עונת המלפפונים' ושום דבר מעניין לא קורה. כשאין על מה לדווח אז המחאה נופלת לעיתונאים בול בזמן.

  10. נעמי הגיב:

    הנה הלינק לעצירת הבחורה יום אחרי ההפגנה

    http://www.facebook.com/photo.php?v=10150275264182484

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הmysay הזה נראה כמו צהובון ימני, מה לך ןלו?

  12. אזרח הגיב:

    כל הכבוד לחולדאי. זה פוליטיקאי שלא מפחד מפופוליזם ועושה את מה שהוא חושב לנכון. במאהלים נשארו רק חב"דניקים, מסוממים והזויים כאלה ואחרים (עברתי שם בשבוע שעבר וראיתי במו עיני), ובסופו של דבר הם היו צריכים להחזיר את השדירה לציבור הרחב. הוא חיכה בסבלנות, כמו התושבים באזור שסבלו לא מעט מההתנחלות הזאת, ועשה את המעשה רק אחרי ששיא המחאה, בגלגול הזה שלה, הסתיים. פינוי אוהלים כאלה ואחרים לא מוריד ולא מעלה מהמחאה. 400 אלף איש שבאו להפגנות לא באו כולם מאוהלים. מה שמדהים הוא שקומץ מחפשי אקשן ואוהדי הפועל מלאי טינה הצליחו להפוך להיות הפרצוף של המחאה. פשוט עצוב.

    • Alex הגיב:

      +1
      המחאה בגילגולה הנוכחי הסתיימה בשיא.
      נותר לחכות למסקנות ועדת טכטנברג ולראות אם מורחים ושמים עלינו קצוץ או שסוף סוף הממשלה תתחיל לעבוד עבור אזרחיה.
      אני יחסית אופטימית….

      • מני זהבי הגיב:

        1) לא ברור באיזו זכות אתם מחליטים אם המחאה הסתיימה ואיםה היה השיא שלה.
        2) ועדת טרכטנברג אינה ממשלה.
        3) מי שמטיף לחכות למסקנות של ועדה כלשהי בלי לעשות כלום בינתיים כנראה שלא חי כאן ב-60 השנים האחרונות.
        4) מהממשלה הזאת אני לא מצפה לשום שינוי חיובי.

  13. ליטל הגיב:

    בכל יום הפוסט הזה הופך יותר רלוונטי.

  14. Lanlazar Marcus הגיב:

    מבצע אכיפה ללא התחייבות מובטחת

    האם אתה צריך דחוף הלוואה עבור העסק או לשלם חשבונות ב 3% ריבית? אנו מציעים הלוואה אישית, הלוואה עסקית ואחרים לאנשים פוטנציאליים, חברות, גופי שיתוף פעולה כמו גם ארגונים. לא משנה את נקודות הזיכוי החל 1000 יורו ל 200,000,000 יורו, על צריך לפנות אלינו עם המידע להלן. שלח לנו דוא"ל: [email protected]

    שם פרטי:__________
    שם משפחה:_________
    גיל:__________
    מִין:__________
    כתובת:____________
    מדינה:_________
    מצב אישי:__________
    כיבוש:__________
    הכנסה חודשית:__________
    מספר טלפון נייד:__________
    סכום ההלוואה נחוץ: __________
    סכום ההלוואה הנדרש: __________
    משך ההלוואה: __________
    מטרת ההלוואה: __________

    שלח לנו דוא"ל: [email protected]

טראקבקים/פינגבקים

  1. סוכן זוטר, מקסימום לבלר » דו"ח מעצר