החברים של ג'ורג'

קוצים לפני גויים

ביום חמישי האחרון, עצרו חמושי צה"ל שלושה פלסטינים בעמק הירדן, בחשד שקטפו את הצמח המוגן עכובית הגלגל. הם אזקו את אחד הפלסטינים, והחזיקו את שני האחרים עצורים במשך כשלוש שעות בשמש. אחד מהם, בן למעלה מ-60, חש ברע, וקיבל טיפול רפואי לאחר התערבות נשות מחסום ווטש. דובר צה"ל, בהגיבו על הידיעה, לא חלק על העובדות.

עכובית הגלגל (Gundelia tournefortii) הוא קוץ, שהשימוש בו נפוץ במטבח הערבי. שלושת הפלסטינים שנעצרו עסקו בסופו של דבר בנסיון להביא אוכל לביתם. העונש על כך היה מעצר, והוא כנראה יגרור גם קנס (דובר צה"ל הבהיר שהטיפול בנושא הועבר לטיפול רשות הטבע והגנים. מותר לתהות אם היה בין החמושים שעצרו את הפלסטינים בוטניקאי חובב, שזיהה שמדובר מוגן, או שמדובר ביחידה שעברה קורס רגישות מיוחד לצמחים.

אבל זה לא באמת מצחיק. האירוע הזה, שהמילה המתאימה לתאר אותו היא "גרוטסקי", מבהיר כאור השמש את מהותו של הכיבוש. לפלסטינים אסור לקטוף קוצים שהם משתמשים בהם דורות, כי כובש זר אסר זאת – מבלי, כמובן, להתייעץ איתם. הכובש נשען על חוקי השלטון הצבאי, ועושה זאת כבר 44 שנים; הכיבוש של יפן וגרמניה, שתי מעצמות מהגרועות בהיסטוריה, הסתיים תוך שבע שנים. שם המשטר הצבאי אכן היה זמני. בגדה המערבית הוא המצב הקבוע.

הכובש נמנע מלספח את השטח, כי סיפוח היה מאלץ אותו לבחור בין מתן זכות הצבעה לתושבים, יצירת מדינת אפרטהייד רשמית, או סילוקם בדרך כלשהי – גירוש או השמדה. הכובש היה מעדיף, בסתר ליבו – ולעיתים, לא כל כך בסתר – את האופציה השלישית, אבל 1948 לא תחזור על עצמה. היא היתה רגע ייחודי. במקום סיפוח רשמי, מסתפק הכובש בסיפוח שקט. הוא קובע לנכבש מה מותר לו לאכול – והוא מכפיף אותו לרשות הטבע והגנים הישראלית, גוף בלתי צבאי במובהק שכלל לא ברור באיזו סמכות הוא פועל בגדה. אבל הוא פועל. כמו משטרת ישראל.

ובזמן שעל הפלסטיני מקפיד הכובש לאכוף את החוק גם במקרה של קטיפת קוץ בר, הוא מתעלם בבוז מהעבירות הכבדות הרבה יותר שמבצעים המתנחלים שהוא מייבא אל השטח. הם מבצעים פוגרומים כל שני וחמישי, והם גורמים נזק ניכר הרבה יותר מקטיפת קוץ – שריפת שדות, עקירת עצים, הרעלת שדות, שריפת בתים – אבל כלפיהם מתנהגים חמושי צה"ל בסלחנות רבה הרבה יותר, אם הם בכלל טורחים לעצור אותם. למותר לציין שצבא שעומד מן הצד בעת פוגרום, או שאיננו נוקט צעדים נדרשים כדי למנוע אותו – למשל, הטלת עוצר על התנחלויות מועדות לפורענות, דבר שה"מפקד הצבאי" עושה על ימין ועל שמאל בישובים פלסטיניים – איננו שונה במהותו מכוחות המשטרה והצבא של הצאר הרוסי, שהתנהלותם בעת פוגרומים ידועה לשמצה. למעשה, היום – ולא בפעם הראשונה – הצטרפו החמושים לפוגרומצ'יקים וירו בפלסטינים שניסו להבריח את המתנחלים.

היום הודיעה הממשלה שהיא תסיר את המאחזים שנמצאים על קרקע פלסטינית פרטית, להבדיל מקרקע פלסטינית ציבורית ("אדמות מדינה") עד סוף השנה. מותר לא להאמין לה. ההבדל בין יחס החמושים לקוטפי הקוצים ובין יחסם לפולשים לקרקע פרטית אומר הכל. כשממשלת נתניהו תחפש את הסיבה לדה-לגיטימציה – המוצדקת – של ישראל, היא יכולה להתחיל מהפער הזה.

(הפוסט נכתב בהשראת הפוסט הזה ב"מדרון חלקלק".)

ועוד דבר אחד: ישראל מדורגת בתחתית רשימת המדינות האהודות בעולם, והישראלים צווחים שהם לא מבינים למה. מי שלא הבין עד עכשיו, כנראה שכבר לא יבין – עד שהעולם ינהג במשטר האפרטהייד הישראלי כפי שהוא נהג במשטר המקורי, שלא במקרה בעלת הברית היחידה שלו היתה ישראל. יש לקוות שזה יקרה במהרה.

הערה מנהלתית: אחרי חיפוש בעקבות הגוף הממשלתי שאליו יש להפנות את התלונה, הגשתי היום למחלקת הסחר הבינלאומי של משרד האוצר תלונה כנגד חברת Accells בחשד לסחר עם חברה הסוחרת עם איראן. שם לקחו את הנושא ברצינות המתבקשת, ואחד העובדים הודה לי על מעשה של אזרחות טובה. עדכונים יבואו, לכשיהיו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

37 תגובות על ”קוצים לפני גויים“

  1. האיש הגיב:

    חלחלה…אני כבר שומע את כל הפטריוטים מפגינים בימים הקרובים נגד רוג'ר ווטרס…. מדינה נוראית!

  2. עדו הגיב:

    בעקרון מדובר ברעיון חיובי שנועד לשמור על החי והצומח בארץ שקצת יצא משליטה. אין לי שום בעיה עם פקחי רשות שמורות הטבע שעוצרים למשל ערבים שצדים חוחיות בטבע, במקרה שלפנינו לקחו עקרון נכון שהמדינה צריכה למנוע פגיעה בטבע ודחפו אותו לאבסורד.

    • עמית הגיב:

      אבל זה קרה מחוץ לישראל ! פרט כל כך חשוב שהורגלנו להתעלם ממנו אחרי שנים של מציאות מעוותת, חלקנו לא מבינים עד כמה היא מעוותת.

  3. אזרח הגיב:

    צמחים (ובע"ח) לא מוגנים סתם כך. שמעתי הרבה פעמים את הטענה כאילו קטיף צמחים כאלו ואחרים (כגון אזוב מצוי, המרכיב העיקרי בזעתר) הוא מרכיב בתרבות הערבית המקומית ולפיכך אין לאסור על הקטיף, בבחינת "אנחנו לא נקבע לערבים מה לאכול". אתה מצייר את זה כאילו היהודים הרעים הגיעו כדי להרוס את תרבות הקולינריה הערבית ולאסור על שימוש במרכיבים מסורתיים. התמונה האמיתית קצת אחרת. עם גידול האוכלוסייה נוצר לחץ גדול מאוד על כל בתי הגידול, ומינים רבים נתונים בסכנת הכחדה. לפני כמה עשרות שנים היה אפשר לקטוף בצורה בת-קיימא מספיק אזוב (או עכובית) בר לכל משפחה. היום, עם הלחץ על השטחים הפתוחים מחד, וגידול האוכלוסיה מאידך, קטיף צמחי בר הוא סכנה קיומית למינים רבים. כפי שהרבה מן החי בארץ נעלם עם הרס בתי הגידול וציד בלתי מבוקר בתחילת המאה ה- 20, הרבה צמחים גם בסכנה.

    ברור שהסיפור שבפוסט רק מדגים את האבסורד שבכיבוש, אבל רק לפרוטוקול: הכיבוש צריך להגמר, אך הטבע צריך להשמר.

    • ygurvitz הגיב:

      נהדר. שהפלסטינים ישמרו עליו, לא הכובשים הישראלים. וכמובן – אתה באמת חושב שמתנחל שהיה קוטף קוצים היה נאזק ומועמד בשמש שלוש שעות?

      • אזרח הגיב:

        לא, מתנחל לא היה נאזק. אבל אתה ממשיך לקרוא לעכובית ועוד צמחים מוגנים "קוצים", אולי כאלמנט רטורי כדי להדגיש את חוסר הצדק במקרה, ואני מנסה לומר פה שמינים מוגנים זה עניין חשוב.

        • ygurvitz הגיב:

          צמחים מוגנים זה בהחלט עניין חשוב. הכיבוש הישראלי בשטחים, לטעמי, חשוב יותר.

  4. אבו-סלט הגיב:

    ערבים מסכנים ומזי רעב מלקטים קוצים למאכל. מנגינת חליל עצובה נשמעת ברקע..

    אז זהו, שקטיף העכוב, כמו קטיף זעתר הבר, הוא עסק די ציני שמגלגל המון כסף – הצמחים לא מוצאים את עצמם בצלחת, אלא נמכרים למסעדנים עשירים.

    כשתשובה גונב את הגז של כולנו זה אסון. כשערבים קפיטליסטים חוגגים על צמחים מוגנים (או צדים דורבנים, או גונבים חול לבניין) זה חלק מהמאבק הפלסטיני-פרולטארי המקודש?

    • דני הגיב:

      בקוץ וזרע נפדה את פלסטין!

    • רוזנברג הגיב:

      "תשובה גונב את הגז של כולנו."
      אבל:
      הקוטפים הפלסטינים גג גונבים את הקוצים שלהם. מישהו מינה אותך לאלוהים אחראי על הקוצים שלהם?

    • סמילי הגיב:

      לפי מה שכתוב כאן מדובר בצמח שמגדלים בחקלאות, אז בכלל לא ברור למה הוא אמור להיות מוגן

      • אזרח הגיב:

        גם מוכרים לך רקפות וכלניות במישתלה, למה אסור לקטוף? גם יש פילים בגני חיות בכל העולם, למה מנסים לאסור את ציד הפילים בעולם?

        • סמילי הגיב:

          הרקפות והכלניות שמוכרים במשתלות הם לא אלה שאסורים בקטיפה. הפילים הם מין בסכנת הכחדה, גידול בגן חיות שונה לחלוטין מגידול בחקלאות, ומספר גני החיות עם פילים בעולם קטן מאד.

          • אזרח הגיב:

            "הפילים הם מין בסכנת הכחדה". צודק. גם העכובית והאזוב, בשל קטיף אינטנסיבי. יש עדיין אנשים שמעדיפים לקטוף אותם בחינם בטבע, במקום לקנות תוצר חקלאי בשוק. לכן הם מוגנים.

            • סמילי הגיב:

              ברגע שמשהו מגודל בחקלאות ונמכר בשוק הוא לא בסכנת הכחדה. המושג "סכנת הכחדה" רומז שאם לא ישמרו עליו הוא יכחד.

              • שרלוק הגיב:

                באופן עקרוני, קודם בודקים עם מישהו שמבין משהו (או בודקים בספרים או מקורות אחרים) ורק אחר כך מסיקים מסקנה, על סמך העובדות. להפך זה לא עובד, וההודעה שלך היא ראיה טובה לכך.

                • סמילי הגיב:

                  ואתה מבין?

                  מראש הבהרתי שלא ברור לי משהו (כמו שהמילים "לא ברור" בתחילת התגובה שלי היו אמורות להבהיר) כן בדקתי במקורות אחרים (כמו שהעובדה שצירפתי קישור למקור אחר אמורה היתה לרמוז), ועל סמך אותן מקורות הסקתי את מה שהסקתי. המסקנה שלי נראית לך לא נכונה? על סמך איזה עובדות בדיוק?!

            • גיל ב' הגיב:

              ברור שלא מדובר כאן בסכנת הכחדה ברמה של פנדות או טיגריס סיבירי. גם אם מחר יעלמו כל הרקפות והכלניות בישראל אין סכנת הכחדה לפרחים אלו כי יש מספיק מהם מחוץ לישראל. מדינת ישראל עדיין מעוניינת לשמור את הטבע מסיבות אקולוגיות ואסטטיות.

              בכל מקרה זה ממש לא הנקודה פה. בא נניח לצורך הדיון שהאיסור עצמו הוא שרירותי ולא תורם כלום. יש פה שתי שאלות אחרות: האם מסמכותה של ישראל לקבוע ולאכוף תקנות כאלו בשטחים ומה העונש הראוי למי שעובר על התקנה.

              כיוון שמבחינה חוקית ישראל אחראית במידה כזו או אחרת לחלקים של הגדה המערבית אני מניח שאין בעייה עם תקנות של שמירת טבע. אבל, זה אבסורד שעבריינים שעברו על תקנות כאלו יאזקו כאילו הם פושעים פליליים. אם העכובים היו מוחרמים וקנס היה מוטל על העבריינים לא היתה פה בעייה. בהנחה שזה העונש המקובל על ישראלים שעושים מעשים דומים.

              • סמילי הגיב:

                אם מדובר בתקנות שרירותיות שלא נועדו באמת לשמור על הטבע אלא לפגוע בפרנסתם של תושבים (שבמקרה גם לא שותפים בקביעת השלטון) אז בוודאי שהן פסולות לחלוטין גם אם התירוץ הוא "שמירת טבע".

  5. אנדרז הגיב:

    אזרח ואבו סלט
    תיאוריה מעניינת אלא שכשישראלים חמדנים אבל יהודים קוטפים מסחרית קילוגרמים רבים ולא כמות לצריכה עצמית בבית, פתאום נעלמים אבירי האכיפה וגם אם תתקשרו להתלונן על קטיף שאתם עדים לו איש לא ינקוף אצבע אז כנראה ששמירת הטבע החשובה מאוד כשלעצמה היא לא ממש הסיפור

    • אזרח הגיב:

      אתה כנראה לא מטייל יותר מדי. רק כדי להשביע את הסקרנות שלך, אני מציע לך לצאת לטייל בשמורת טבע ולרדת משביל מסומן מתחת לעינו של פקח (ולא חסרים). כמובן שאין פקחים בכל פינה, והם בדרך כלל עובדים בשמורות, אבל אני מבטיח לך שבנסיבות רגילות – יש אכיפה. בפעם הבאה שתראה קטיף מסחרי של צמחי בר על ידי יהודים (אם יש דבר כזה), תתקשר למוקד טבע של החברה להגנת הטבע: 02-6233221.

  6. אריאל הגיב:

    צה"ל מדקדקים על קוצו של יהוד.

  7. עדו הגיב:

    ובינתיים בערוגת העשבים השוטים ..
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4039018,00.html

  8. עוד אזרח הגיב:

    "ישראל מדורגת בתחתית רשימת המדינות האהודות בעולם" – אגב, יהודים בכלל היו מדורגים בתחתית רשימות הפופולריות בעולם מזה מאות שנים.
    אבל הם בטח צודקים תכל'ס לא? מה – סתם כולם שונאים אותו מאז ימי קדם?
    הריי אתה בעצמך יוסי מעלה כל כמה ימים פוסט שמסביר עד כמה היהדות היא דת מיזנטרופית ושיקוץ.. ישראל המדינה הכי נוראית בעולם. צה"ל הוא הבהמה הירוקה.
    אז מה אנחנו מתפלאים?
    גזע של תתי-אדם, שגם מאוחדים תחת דת נוראית ושונאת אדם מקימים מדינה. מה יכולה להיות התוצאה?!

    לא ככה יוסי?

    • עדו הגיב:

      כולם שונאים את החכמולוג של הכיתה, זה שגרוע בספורט ומסתגר עם הספרים שלו ותמיד יודע את התשובות לשאלות של המורה. במיוחד שונאים אותו כשהוא מנסה להסתגר מכולם ומתנהג כאילו הוא טוב יותר מכולם. יהודים היו בתחתית הפופולריות ומשום מה המשיכו להתבדל בעקשנות מהגויים אבל גם לא להקים לעצמם מדינה, שילוב קטלני.
      היום יהודים הקימו לעצמם מדינה, הם מתגאים בכך שזו 'הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון' מטיפים מוסר לכל העולם ועסוקים בלמחזר שוב ושוב את זכר השואה (כל אורח מחו"ל נלקח קודם כל ליד ושם) ולהכות על החזה של הגויים המנוולים. לא שהעולם איננו צבוע אבל הוא סולד מהצביעות שלנו, רוצים הכרה כמדינה דמוקרטית, נאורה, כזאת שמטיחה האשמות באחרים? זה לא הולך עם החזקת עם שלם תחת מגף צבאי, רוצים להיות קלגסים ומדכאים 'כמו כולם' כנסו למועדון של דרום אפריקה, איראן, לוב ושאר המצורעות (אנחנו לא מספיק גדולים וחזקים כדי להיות סין), ככה זה, תמיד אנחנו היהודים החכמים מציבים את עצמנו בדיוק במקום שבו נמשוך את כל האש – בצדק או שלא בצדק ואז מתפלאים על צביעותו של העולם.

      • עוד אזרח הגיב:

        מש"ל.
        היהודים לא סתם שנואים מאז ימי קדם. תמיד משכנו את האש, תמיד היינו "חכמים" מה הפלא ששנאו אותנו?!
        איך כתבת? "משום מה המשיכו להתבדל בעקשנות מהגויים"…
        ועכשיו אנחנו קלגסים..
        מדהים. פשוט מדהים.
        אני ממש לא צריך להוסיף מילה להערה שלך. מש"ל.

        • נירה הגיב:

          העיוורון שלך פשוט מדהים. כל כך קשה להבדיל בין ביקורת לבין אנטישמיות? אז בוא ננסה אחרת.
          בשואה נרצחו כמה מאות אלפי צוענים. לרוב הם חיים בקהילות מתבדלות ולא פעם הם שנואים לא פחות ואף יותר מהיהודים.
          כעת, אם הצוענים היו "עולים לרומניה" ומטילים שלטון צבאי על הרומנים בטענה שזו ארץ אבותיהם (מה שנכון), איך אתה חושב שאומות העולם היו מגיבות?

          • שי הגיב:

            רומניה היא לא ארץ אבותיהם
            במקרה השם של העם הזה הוא רומאני

            • נירה הגיב:

              סליחה, אז שיעלו לצפון מרכז הודו וידכאו את הראג'סטאנים והפנג'אבים. זה היינו הך. העניין הוא שאין להם זכות לעשות את זה, ובטח לא להיקרא "דמוקרטיה" בזמן שהם עושים את זה. וביקורת עליהם אם היו עושים את זה לא היתה בגדר "אנטי-צועניות".

        • עדו הגיב:

          לא טענתי ששנאו אותנו 'בצדק' גם את החכמולוג של הכיתה לא בהכרח שונאים כי הוא עשה משהו רע, זו פשוט תכונה אנושית כזאת שמי שמתבדל מעורר אנטגוניזם בפרט אם הוא מתעקש להמשיך ולחיות בקרב אותם אנשים שהוא כל כך לא סובל.
          באותה מידה מי שמכה על החזה שלך ומראה לך כמה אתה פגום ומנוול מושך אש וכשמגלים שאותו צדיק הוא לא כל כך צדיק באמת זה בכלל מעורר חמת זעם, כל זה בקשר לשאלה 'למה שונאים אותנו' וכל זה לא משנה את העובדה שכל מה שהטיח יוסי בדת היהודית ובמדינה נכון, יש פסוקים מעוררי חלחלה במקורות, יש התנהגויות ברבריות וצבועות של המדינה, ולבקר את החברה שבה אתה חי זו לא 'שנאה עצמית'

  9. אור שחר הגיב:

    מה שעצוב כל כך בפוסט הזה הוא שהוא מורכב מעובדות גרידא: אין צורך בנוסח ביקורתי, דובר צה"ל אפילו לא טורח להכחיש עוד את הסיפורים הללו.

    אגב, מדובר בנקודת השקה נוספת לנאציזם, שחלק מובהק מן האידאולוגיה שלו היה שימור האקלים והטבע וטיהור הסביבה, אשר יחד עם אימוץ הדרוויניזם החברתי שימש להצדקת הטיהור הגזעני של היהודים ה"מזהמים" ( השחיטה הכשרה למשל הייתה חלק מן ההתקפות על היהודים בנירנברג, מדיניות שהיטלר הצמחוני האדוק קידם).

    המשטרים הגזעניים והאפלים ביותר מצדיקים את האנטי-הומניות שלהם על ידי האדרת הסביבה על פני האדם – זקן חולה בן 60 ללא מים? שיישרף, הוא קטף פרח ופגע בסביבה.

    משום מה מאוחר יותר יוחס המאבק האקלימי לארגוני השמאל, בעוד ששורשיו נטועים עמוק בפאשיזם.

    אגב, לגבי התגובות לעיל המדברות על אכיפה של קטיפת פרחי בר: אם לא ברור ומובהק שהמדיניות הזו מנוצלת על מנת לנשל חקלאים ערבים בשטחם הכבוש בעוד שהמתנחלים זכאים לשרוף עצי זית כרצונם במה שאינו שטחם,
    אנא קראו שוב. משום מה לא ראיתי את ישראל, מדינת עולם שלישי ביחס למחזור, מגיבה למפעלים המזהמים של התעשיינים או להרס רצועות החוף.

    אבל שערבים יזהמו לנו את השטחים שלנו? לא מספיק שהם לוקחים לנו את הבנות?

  10. ארנון הגיב:

    עוד אזרח, תמיד היתה אנטישמיות בעולם, אבל בין 48 ל-67 היתה לישראל לא מעט תמיכה בעולם. הסתכלו על המפעל הציוני כהישג אדיר ומופלא. תרצה או לא, לכיבוש חלק נכבד מאוד בשינוי שהתחולל בדעת הקהל העולמית כלפי ישראל.
    אבל הימין לא רואה את זה. הוא תמיד יאשים את ארגוני השמאל בכך. הגדיל לעשות חיים שיין באחד ממאמריו, שכתב על התופעה המופפלאה הזאת, שעד 67 היתה תמיכה, ואז הופיעו ארגוני השמאל ופתאום התחילו לשנוא אותנו. גאוני.

  11. קעיק הגיב:

    זו צביעות של ממש. הגששים הבדואים חוגגים על העכוב בכל הזדמנות שיש להם. גשש בדואי יכול להיות הסבר טוב למעצר הפלסטינים – מי עוד היה יודע שהקוץ הזה אסור לקטיפה אם לא גנב עכובים אחר?

טראקבקים/פינגבקים

  1. ולווט אנדרגראונד - בלוג ביקורת התקשורת של דבורית שרגל » בתים לגוזלים‏