על השוויון המופלא שהופר במגרון.

יום אבל לאומי הוכרז בחורטיצה – היהודים הצליחו להתעלות על הקוזאקים בתחום ההתמחות שלהם עצמם: גוזלים ובוכים. הנה כמה מהפנינים שסיפקו לאחרונה האכבר-פטריוטים שבין הח"כים שלנו בתגובה לתכתובת פנימית של ראש המינהל האזרחי, שטען שחוסר האכיפה כלפי בנייה פיראטית של מתנחלים חייב להיפסק:

זאב אלקין טוען שידוע שקיימת אפליה לטובת הפלסטינים דווקא. זה טיעון נפוץ שיושב על העובדה שכמעט כל בנייה פלסטינית – גם בתוך ישראל הריבונית, אגב – היא בלתי חוקית מעצם היותה בנייה פלסטינית. להלכה, הערבים בארץ ישראל נמצאים ב"הקפאה" מקום המדינה. מבחינת המדינה, עושים תצ"א של הישוב או השכונה הפלסטינים, גבולות השטח הבנוי בתצלום אמורים להיות גבולות השטח הבנוי לנצח וגם בתוכו כמעט ולא ניתנים אישורי בנייה. האדמה הפרטית שלהם שמקיפה אותו תועבר בשיטת הסלאמי ובשלל אמתלות לגליסטיות מפוקפקות ופתלתלות ל"צרכי ציבור". יהודי, כמובן. ערבים לא נחשבים לחלק מהציבור במדינה הזאת. את ההקפאה, כמובן, אף אחד לא מקיים, לכן המדינה הורסת רק חלק קטן מאותה בנייה "בלתי חוקית" ולכן כל מני אנשים מעיזים לטעון שלא אוכפים את חוקי התכנון על פלסטינים.

אבל יש כאן עניין עמוק יותר. אכיפה של חוקי תכנון, במדינה דמוקרטית לפחות, לא אמורה להיות עוד דרך של התעללות המשטר בנתיניו אלא שירות ציבורי. חוקי תכנון נועדו למנוע מהשכן שלך לבנות איזה הולילנד בחצר האחורית שלך. לכן אכיפת החוק היא הגנה על האזרח שומר החוק ולכן, חוסר אכיפה איננו אפליה לטובה אלא אפליה לרעה.

אבל זה במדינה דמוקרטית. כדי שאכיפת חוקי תכנון תהיה שירות לציבור צריך שיהיה תכנון. ישראל נמנעת בעקביות מלאשר תכניות מתאר לפלסטינים – שוב, העיקרון דומה בישראל ובשטחים. האגודה לזכויות האזרח מגישה בימים אלו עתירה לבג"צ שטוענת, בצדק מוחלט, שאם המדינה לא טורחת לאשר תכניות מתאר שיקבעו מה מותר ומה אסור לבנות, היא גם לא יכולה להחשיב את הבנייה כבלתי חוקית. אפשר לצפות שבית המשפט ה"שמאלני" ידחה את העתירה או "יורה" למדינה לאשר תכניות מתאר תוך כך וכך זמן בידיעה שזה לא יקרה לעולם יען כי העניין הוא מרכזי ואמיתי ולא איזה פיפס קוסמטי שולי שבאמצעותו שופטי העליון יכולים לטפח לעצמם איצטלה הומניסטית.

הגדילה לעשות יוליה שמואלוב-ברקוביץ' שניפקה את הטקסט המהמם הבא, שימו לב:

"לא יעלה על הדעת שתא"ל בצבא הגנה לישראל, מדינת היהודים, ינהג בצורה המפלה באופן בוטה את האוכלוסייה היהודית. מדינת ישראל היא מדינת חוק. ככזו, כולם שווים בפני החוק ועל כולם חל אותו החוק."

פססססט! יוליה! יש משהו שאת ממש צריכה לדעת. אולי משהו שהיית צריכה לדעת לפני שנעשית חברת כנסת, אם לא לפני שקיבלת תעודת זהות ישראלית. בטוח שלפני שפתחת את הפה:

חוקי מדינת ישראל אינם חלים על שטחי יהודה ושומרון. ולגבי "כולם שווים בפני החוק ועל כולם חל אותו חוק", ובכן, איך להגיד זאת בעדינות? אני לגמרי בעד שוויון בפני החוק. מבחינתי, שהמתנחלים יחליטו מה הם מעדיפים: האם הם רוצים שיחס המדינה כלפי הפלסטינים יוחמר עד שיתדרדר לתהומות הדיכוי מהם סובלים המתנחלים, או שמא יחסה של המדינה למתנחלים צריך להשתפר עד שיגיע למעלת החיבוק החם והאוהב שמדינת היהודים מעניקה לנתיניה הערבים. מה שתבחרו – רצונכם כבודכם.

כך או כך, כמה חריקות קטנות ב"אותו החוק שחל במידה שווה על כולם" תצטרכנה להיות מתוקנות. כמו זאת שהיהודי אזרח ישראל והפלסטיני לא אזרח של שום מדינה, שהיהודי נושא באחריות פלילית מגיל 18 ונשפט בבית דין אזרחי ושכנו הפלסטיני נעשה לבוגר בעיני החוק בגיל 16 ונשפט בבית דין צבאי. אם למנות רק כמה מאותן אנומליות חוקיות קלות במצב שמלבד זה – שוויוני להפליא. וכמובן שבענייני תכנון, אפשר לצפות שהמדינה לא רק תהרוס לפלסטינים כמו ליהודים, אלא גם תבנה לפלסטינים כמו ליהודים. שוויון או לא שוויון?

ואיך אפשר בלי הקרקס הקבוע של קרני אלדד, שבדרך כלל סתם גורם לי לרצות לדפוק את הראש בקיר, אבל הפעם, במאמר עמוס פאתוס במיוחד, פשוט גרם לי לצחוק בהיסטריה. קרני מייצגת נאמנה קול דומיננטי בציבור המתנחלי, כולו נוטף דבש דביק ושמן זית זך. אתם מבינים, כולם שם מעין דובוני אכפת לי שכאלה, שופעים אך טוב וחסד על סביבותיהם וממש לא מבינים מה, מה לכל השדים והרוחות כבר יכול להיות למישהו נגדם.

הרי לא יכול להיות שמעשה ההתנחלות הוא בעייתי ושנוי במחלוקת קשה ואמיתית. פשוט לא ייתכן. ההסבר חייב להיות שיש כמה אנשים קונקרטיים, שמקפידים להזכיר בשמם, שמסיבות שנמצאות עמוק בנשמתם האפלה פשוט שטופים בשנאה בלתי רציונאלית כלפי מתנחלים ובתאוות הרס חסרת מעצורים כלפי כל דבר טוב ובריא. כלומר, כלפי כל דבר שהמתנחלים מייצגים. מה יש להגיד? יש אנשים שפשוט מאוהבים בעצמם.

אבל מתחת למלל המתחסד, קרני אלדד צודקת. המתנחלים רומו ונעשה להם עוול. זה שההארד-קור האידיאולוגי שלהם רוצה להיות מרומה לא מסיר את האחריות מהרמאים. המדינה שולחת אותם, מטפחת אותם, מממנת אותם ואז, יום יפה אחד, מתהפכת עליהם ומפנה באופן די שרירותי איזה מאחז, או כמה יישובים.

כשהגשם יורד הוא יורד על כולם. כשהמשטר הוא משטר דיכוי, אז כולם מדוכאים – כך או אחרת. הטרוניה של המתנחלים היא הטרוניה של האסיר המשת"פ בבית הסוהר. הוא עושה עבור ההנהלה את העבודה המלוכלכת שהיא לא רוצה לעשות בעצמה ובתמורה הוא מקבל כל מני פריווילגיות ויחס מועדף, וההנהלה מעלימה עין ממעלליו. מפעם לפעם, כשההנהלה רוצה לייצר קצת שקט תעשייתי או להראות מצג שווא של ניהול תקין לאיזו ביקורת שמגיעה, היא מכניסה גם את המשת"פ לתא או מחרימה סיגריות גם ממנו וזה נראה לו מה זה לא הוגן כלפיו. וזה לא צריך להפתיע אף אחד שהאסיר המשת"פ מעוניין אפילו יותר מההנהלה ומהסוהרים שהאסירים האחרים יסבלו מיד קשה ככל האפשר, הוא יודע שהם שונאים אותו יותר משהם שונאים את ההנהלה ואת הסוהרים, והוא יודע שהוא חשוף לפגיעה הרבה יותר מהם.

לכן, אני חושב שההתמקדות השמאלנית המסורתית במתנחלים כמטרה לזעם צודק היא מוטעית ומהווה בסך הכול שיתוף פעולה עם אסטרטגיית ההפרד-ומשול של השיטה. ממשלות ישראל הן האחראיות, השיטה הישראלית של משטר פריווילגיות שניתנות לקבוצות תמורת שיתוף פעולה במקום משטר של זכויות שמגיעת לך מתוקף היותך אדם ואזרח היא הבעיה, לא אותם אנשים שהסתדרו על עמדה נוחה משל אחרים בשרשרת המזון של משטר הדיכוי.

אפשר לקוות שאותן אפיזודות בהן המתנחלים טועמים מעט ממה שאחרים אוכלים בכמויות יום יום ילמד אותם משהו על אי הצדק הבסיסי במציאות שלנו. אולי יעודד מעט סולידריות עם האחרים שנמצאים איתם באותה סירה, אם כי בסיפונים נמוכים יותר. אבל אני חושש שהאינדוקטרינציה פשוט חזקה מדי.

This entry was posted in כללי and tagged , , , . Bookmark the permalink.

45 Responses to על השוויון המופלא שהופר במגרון.

  1. אורי says:

    פוסט מצוין. רק תיקון קטן – בישראל גיל האחריות הפלילית הוא 12 ולא 18.

    • ג'ו says:

      הכוונה של ש.ב. היא שעד גיל 18 אדם נחשב כקטין במשפט הישראלי אבל רק עד גיל 16 במשפט הצבאי.

  2. אסףר says:

    "אפשר לקוות שאותן אפיזודות בהן המתנחלים טועמים מעט ממה שאחרים אוכלים בכמויות יום יום ילמד אותם משהו על אי הצדק הבסיסי במציאות שלנו. אולי יעודד מעט סולידריות עם האחרים שנמצאים איתם באותה סירה, אם כי בסיפונים נמוכים יותר. אבל אני חושש שהאינדוקטרינציה פשוט חזקה מדי."

    מהנסיון שלי: הם תמיד לומדים כשנוח להם ושוכחים שנייה אחר-כך. הדוגמה הקלאסית זה שרק בזמן פינוי עזה פתאום המנהיגים נזכרו לזעוק שזה תפקיד שיטורי שצריך להיות בידי המשטרה, ומה פתאום נותנים אותו לצבא. או מקרה שרון (לאיתן הבר היה מאמר נפלא על חבר ימני שהגיע אליו פתאום ושואל איך זה שלא פרסמו אף פעם את כל פרשיות השחיתות של שרון , עם חוות השקמים וההתנהגות בצבא וכו'…).

    • אסףר says:

      ועוד בהקשר לשרון, משהו שכתבתי פעם על עניין טענות הימין נגד שרון בזמן "ההתנתקות" ואוהב לצטט (עצוב כמה פעמים זה רלבנטי):

      "בוודאי. אין נורא מפולחן-אישיות, שבו אהדת הציבור נתונה למנהיג, יעשה את אשר יעשה.
      היחס לאיש-ציבור ראוי שישתנה על-פי מעשיו."
      assafr
      2006-01-07 06:26 pm UTC (קישור)

      עאלק.

      כשהיה יקירו של הימין, כל אותן תכונות – דורסניות, ערמומיות, התעלמות מהחוק, עצימת עין – היו רק כתרים שנקשרו בשמו. כי זה היה "נגד השמאל", וכי המרמה והרמייה עבדו פול-טיים להוסיף עוד ועוד התנחלויות, להזרים תקציבים בדרכי עקיפין, לסבן את הצבא, להכשיר שרצים.

      ואריק היה אז "מלך ישראל".

      וכטרגדיה יוונית משובחת, חטאיו של הגיבור בשנות ה-70, ה-80, וה-90, חזרו והיכו בו בשנות האלפיים והאפסיים.

      ועל זה נאמר על דאטפך אטפוך. ואין אני מתיירא אלא מן הצבועים.

    • אסףר says:

      נ.ב. כתוב "לשיתוף פעולה אם אסטרטגיית ההפרד-ומשול " וצ.ל. "עם".
      נ.ג. שלחתי לך דוא"ל פרטי (לא להבהל).

  3. אבו אלמוג says:

    הערה ושאלה –

    למה אתה מלשין ליוליה שחוקי מדינת ישראל לא חלים בשטחים? השלב הבא זה הצעת חוק פרטית שלה להחיל אותם, ואופס סיפחנו את השטחים בלי להרגיש.

    למה אתה מבזבז את הזמן המועט שהאל הטוב קצב לך עלי אדמות בקריאה ולו של מילה אחת של קרני אלדד? אין לך משהו יותר טוב לעשות כמו להסתכל איך צבע מתייבש או משהו כזה?

    • ג'ו says:

      אולי לא כזה רעיון רע. לתת לברהמ ביתנו לספח את השטחים ורק אחכ לגלות להם שזה אומר שלפלסטינים יש זכות בחירה.

      • התכנון הוא לספח את השטח בלי לספח את האנשים. במילים אחרות, המודל שקיים מאז 67 בירושלים יורחב לכל השטחים, ועד כמה שזה תלוי בימין – גם למדינת ישראל הריבונית. מוזמנים לבקר בירושלים ולראות כמה טוב זה עובד.

        • ג'ו says:

          אתה רומז שיש פה תכנון?

            • Shunra says:

              זה לא "סוג של", זה תכנון במלוא מובן המלה.

              את הפרטים של התוכנית, כולל איסור בנייה לערבים כדי שהצפיפות תגרש אותם, שמעתי לראשונה מהאקס שלי, ששמע אותם ביום עיון של יחידת המיפוי (יחידה של חיל המודיעין הישראלי), שם הוא שירת. זה היה בשנת 86'. לפני האינתיפדה הראשונה.

    • אילן says:

      לייק במיוחד הפסקה השניה בתגובה

  4. עדו says:

    מה שמעלה שוב את דבריה של שלי יחימוביץ' על זה שההתנחלויות לגיטימיות והוקמו על ידי מפלגת העבודה. לא רק שהמתנחלים רומו אלא שההונאה הזאת התחילה בימי מפלגת העבודה (באמת מעניין למה היא כל כך קטנה לאחרונה, אולי בגלל שאת העבודה של הימין הימין יכול לעשות יותר טוב?)
    הישובים הראשונים ברצועת עזה היו התנחלויות אם אני לא טועה, כלומר לא סתם אנשים שנשלחו לשטחים אלא חיילים שמקבלים פקודות. המדינה משחקת ב'נדמה לי' עם עצמה כבר 44 שנה בשטחים הולכת עם ומנסה להרגיש בלי.

    • עדו says:

      התכוונתי לכתוב 'הישובים הראשונים היו האחזויות נח"ל' כמובן

    • אסףר says:

      אני מניח שהתכוונת האחזויות (נח"ל) ?

      ההבדל הוא שההאחזויות, למרות היותן בן-כלאיים בין הצבאי והאזרחי, עדיין נחשבות לבעלות צורך בטחוני, מיושבות בחיילים ואמורות להתפנות בפקודה וללא היסוס ברגע שנגמר הצורך בהן.

    • ד"ר א. says:

      נכון מאד, ולפיכך יש להציב מיד את הצד השני:
      הדרך להפסיק את אי-השוויון התמידי, המרגיז והמשחית הזה עוברת (במפתיע, עבור מי ומי) לא בהתנגדות ישירה לכיבוש אלא בפעולה עקיפה למען ערבות הדדית ומדינת רווחה.
      שאלת הכיבוש תעלה על השולחן אגב כך, ותוכרע אגב כך, בפחות התנגדות ואולי, רק אולי, גם ללא שפיכות דמים.

    • Shunra says:

      היישובים הראשונים היו בערבה, אני חושבת. והוקמו על ידי הרשעים משמאל, לא הרשעים מימין.

  5. פנינה says:

    ממשלת ישראל [מאז 1976] מסמלת את החטא והמתנחלים הם העונש. להאמין שהם ילמדו על בשרם משהו הוא לא לא במסגרת ציפיותי. אנשים פנאטיים חדורי אמונה בצדקת דרכם, לא נוטים ללמוד דבר. הם רק מחליפים את מושא שנאתם המפריעים להם להוציא לפועל את "דרכם". הערבים מבחינתם הם מטרד ותו לא. לא בטוח שבזמן אחר ובמקום אחר, אנשים אלה המובילים סוג של פסיכוזה [דתית משיחית] לא היו נכלאים במוסדות מתאימים, מורחקים מהחברה או מוגדרים סתם כקבוצה ביזארית הזויה.

    • עדו says:

      שבזמן אחר ובמקום אחר אנשים כאלו הביאו לכמה משפיכויות הדמים הכי נוראות בהיסטוריה ואין שום ביטחון שזה לא הולך לקרות גם כאן.

    • למה סתם איזה מישהו שגר באריאל או גבעת זאב הוא יותר הזוי מכהניסט שגר באיזה גרעין תורני בבת ים ופועל לנקות את העיר מערבים?

      • פנינה says:

        יש כהניסטים בכל הארץ אבל בשטחים הם פועלים כקבוצה עם נשק [באישור] עם כוח ורוח גבית מראשי הממסד שלהם ועם הסכמה בשתיקה עם הריבון. זה ההבדל הקטן והעקרוני.

        • לגבי כהניסטים וקבוצות מטורללות אחרות (להבדיל מהמתנחלים באופן כללי), אני חושש שההפרדה שאת עושה בין ד"ר ג'קל למיסטר הייד חדה מדי. ארגונים כהניסטים משולבים במשרד הפנים, רשויות מקומיות בתוך ישראל עובדות איתם באופן די צמוד, גם מיליציות חמושות בתמיכת המדינה יש – בתוך גבולות הקו הירוק ועוד לא מעט מרעין בישין שכגון.

  6. איתי ק' says:

    משהו מזה משתקף בדיור הציבורי.
    הדיור הציבורי היה פרי טיפוחיו של השלטון במשך שנים רבות, ובנקודה מסויימת הוא התחיל להיות מוזנח. למה? כי הוא הפסיק להיות מיזם ציוני של נישול. אתה רואה את זה בכפר שלם. האנשים שם היו טובים רק כשומרי מקום ליהודים אחרים, עשירים ולבנים מהם. בהתחלה שמחו לשים אותם שם. עכשיו הם מפונים — הם סיימו את העבודה שלהם מבחינת השלטון.
    את אותן עקרונות אפשר להחיל על מפוני עזה. אלו אנשים שבאמת ובתמים סבלו מהציונות. הם באמת חיו בהוד והדר בלב הגטו העזתי, אבל כדאי לזכור שהשתמשו בהם כמו חיילים בלוח שח. הם היו שם כדי למלא פונקציה. מהרגע ששרון ראה שהם לא כדאיים לו אסטרטגית, הוא הזיז את החיילים על הלוח. אז הם התעוררו למידת הדי-הומניזציה שנעשתה להם, אף על פי שהם לא היו בני-אדם בעיני השלטון גם קודם.
    אני לא אנטי-ציוני, זה נראה לי אנארכוניסטי להיות אנטי-ציוני, אבל צריך להראות את הדינמיקה הזו כמה שהיא — פגם מרכזי של הציונות, כפי שהוא ממשיך להתבטא במציאות הפוליטית שלנו.
    ד'א הרב פרומן ותנועתו באו לביקור במגרון ובכוסרא, כדי לדבר בעד שלום בין הלאומים ונגד הריסה של כל בניין באשר הוא. ההשוואה היא בין המסגד ההרוס על ידי טרוריסטים יהודים ובין בתי מגרון, שבנויים על אדמות פרטיות של אנשי כוסרא, בין היתר. זוהי הרמה הגבוהה ביותר של הזדהות שמתנחלים הגיעו אליה עד היום — דיבור על שלום חלול מצדק, שמזכיר את הציונות הסוציאליסטית.

    • אני מסכים אתך.

      לגבי ארץשלום, אתה צודק שמדובר על דיבורי שלום ודו-קיום חלולים. אבל אני מעריך גם את זה ומזכיר לך שכך בדיוק דיבר השמאל לפני שלושים, ואפילו עשרים שנה. אז יכול להיות שגם הם ילמדו. אגב, יש בסביבה הזאת אנשים שכבר הבינו עניין.

      • איתי ק' says:

        אם הם ימשיכו להתקיים במדגרה המשונה שלהם עוד עשרים-שלושים שנה, המפעל הציוני ירשום הצלחה כבירה, שהולכת הרבה מעבר לחלומות הפרועים ביותר שלה, ואז אני לא יודע איך יראה השמאל בכלל.

  7. אור ב says:

    ועדיין, לא תוכל להתכחש לזה שחלק מהאינדוקטרינציה השמאלנית הוא מוצדק.
    אתה מכיר את כל הטיעונים שבבלוג השכן אפילו יותר טוב ממני – יהודיסטים מסוכנים שמחכים לחבלי משיח, דיבור כפול "פנימה" ו"החוצה" שאולי אפילו א. א. בלייר עצמו היה נותן את הברכה לקרוא לו doublethink, יחס רוצחים לאוכלוסיה שאין גם בשכונות הפשע הנחשלות ביותר, וכהנה וכהנה.
    מוסרית – יש לי בעיה לא לשנוא את המתנחלים, או לפחות את הפלח המתנחלי שעונה על הקריטריונים הנ"ל, על מי ומה שהם.
    ברור שפרקטית אני מבין שעדיף להיאבק בממשלה שאחראית לכל זה וגם לחלק ניכר מהבעיות האחרות ואני אכן עושה את זה, אבל ראבכּ, אני חייב גם להתנגד להם, כפרטים וכקבוצות, כל עוד הם כאלה.

    • עדו says:

      אני אישית לא שונא מתנחלים בדיוק כשם שאינני שונא חרדים – רק מתנגד להם אידאולוגית (גם לקיבוצים דרך אגב, אני לא שונא קיבוצניקים) .
      ההצגה של הדברים כאילו המתנחלים הם אלו שמסובבים את המדינה וגוררים אותנו למקומות שבהם אנחנו לא רוצים להיות היא שקר.
      יושב לו המתנחל במאחז הלא חוקי שהקים, מגיעה זרוע אחת של השלטון ומגישה לו צו פינוי חתום עם כל החותמות הדרושות לאמור – אתה פורע חוק, תסתלק מכאן.
      מגיעה זרוע שניה של אותו שלטון ומציבה שמירה סביבו, סוללת לו כביש גישה, מותחת גדר מסביב ומעבירה כבל חשמל וצינור מים אל המאחז שהזרוע הקודמת קבעה שקיומו הוא פשע.
      אתה יכול לשנוא את המתנחל כמה שאתה רוצה, להתמקד בו זו טעות. תתמקד בפיצול האישיות שהשלטון שלנו סובל ממנה ,המתנחל בסך הכל מהווה כלי משחק במחלת הנפש שלנו הוא לא הגורם לה אלא אנחנו שלא מוכנים להחליט סופית מה עמדתנו.

      • אסףר says:

        זה היה נכון אילו היה משתתף פאסיבי במשחק.

        אבל מנהיגותו ונציגיו פועלים בכל כוחם בזרועות השלטון ("יועץ שר הבטחון לענייני התיישבות") כדי שהחלק הראשון שתיארת יועלם והחלק השני יעבוד – מעל או מתחת לשולחן. והוא יודע את זה טוב מאד או שהוא עיוור. גם לגבי ההתנגדות שלי ליהדות החרדית, נכון שלכאורה אי אפשר להאשים קבוצה שלמה – אבל המנהיגים שלה הם אלה שבאופן עקבי פועלים כל הזמן כדי לאסור על מכירת בשר לא כשר, למנוע אפשרות לתחבורה ציבורית בשבת, למנוע נתיחות שאחרי המוות, וכו'. אמנם אין כאן ממש דמוקרטיה אבל לא ראיתי מישהו מתנגד לדברים האלה – וכנראה שכל הקהילה מסכימה בשתיקה או שלא (ולפחות נהנית מהפירות המפוקפקים של המאמץ).

        • אור ב says:

          +1, זה בדיוק מה שהתכוונתי אליו.
          אבל לפרוטוקול יאמר שכן נראה שיש קבוצות שמצליחות לאחוז בשני קצות המקל, כמו החבר'ה שדובר בהם שבאו לנחם במגרון ואז הלכו לשבת עם פלסטינים, כמו אנשי שמאל אורתודוכסיים (זן נכחד שמורכב בעיקר מידידיה שטרן, הרב מלכיאור, ודב הלברטל שהתוודעתי לקיומו לאחרונה). אבל לא נראה שזו מגמה, לפחות ממה שאני מכיר. להיפך, נראה שאנשים מסגנון "הקול היהודי" הם קרובים למיינסטרים.
          זה לא אומר שלכל מתנחל או דתי לאומי יש זנב וקרניים ושהוא אישית מוריד את המדינה ביגון שאולה, אבל אני די בטוח שזה כן אומר משהו.

        • כולנו נהנים מפירות המונקי ביזנס, כל אחד כמה שהוא מקבל. האם אנחנו, בצד הנכון של הקו הירוק, לא נהנים מזה כמה דורות מהביזה של 48? אנשים במרכז הארץ לא נהנים מזה שאת כל המזרחים, הרוסים והחרדים זרקו בכל מני חורים רחוק מהם?

          איפה שאני שוכר דירה, יש בעלי אחוזות תימנים שפעם המדינה זרקה את ההורים שלהם בחור גבולי כדי למנוע מפלסטינים לחזור, ועכשיו העיר הגיעה אליהם והם משכירים את האדמות ועושים ים כסף. ממש מעבר לואדי יושבים הבנים של אותם פלסטינים ועכשיו בונים סביבם חומת הפרדה שתסגור אותם מכל הכיוונים, 360 מעלות.

          ואתה יודע מה? אני אוהב לגור פה ולא רואה את עצמי פושע בגלל שאני שוכר כאן דירה. מי שנסיבות חייו לא עומדים על היסטוריה של גזל, רצח ואפליה – מוזמן לזרוק את האבן הראשונה.

          כך שאני בעד להפסיק עם השיטה הזאת, אבל לא חסיד גדול של התחשבנות ברמה האישית עם מי שנהנים מהמונקי ביזנס. והיות שיש בסביבה כמה שמאלנים טובים, טהורים ורדיקלים הרבה יותר ממני שגם נהנים הרבה יותר ממני ממשטר הפריווילגיות, הייתי מציע להם לרדת מהמשחק הזה גם כן.

          • אסףר says:

            אבל אתה מדבר על היסטוריה ואנחנו מדברים על מאמץ מכוון ומודע לשמר את המצב הקיים, למנוע מהאחרים להרים ראש, ולהעמיק את הניצול עוד יותר.

            • תגיד, והסיפור הזה של חלוקה לשתי מדינות הוא לא ניסיון לבצר ולהעמיק את המצב הקיים, רק בנקודה בה קבוצה יהודית אחרת אמורה להיות בראש שרשרת המזון?

              אל תבין אותי לא נכון, אני לא מתנגד לשתי מדינות. אבל בוא לא ניתמם ולא נתחסד בבקשה.

            • אסףר says:

              אני לא קולט איך זה קשור למה שאמרתי. נראה שאנחנו מדברים על דברים קצת שונים.

    • לא יודע מה להגיד לך על זה. אני שונא ואוהב אנשים על בסיס אישי בלבד, ושם נדיר שבכלל יש לזה קשר להשקפת עולם.

      • אור ב says:

        מה אומר ומה אדבר, הבודהה בוגוסלבסקי, you are the better man והלוואי שיכולתי להתייחס לזה בשוויון הנפש שמאפשר לך לכתוב את שאתה כותב.

  8. דורצח says:

    מהמשובחים והבהירים בפוסטים שלך. את הטיעון שתת-אכיפה הוא אפליה לרעה ולא לטובה אני מקפיד להשמיע בכל ויכוח בנושא, וזה משהו שסופר-חשוב לזכור.

  9. מרדכי אשר says:

    אחרי קריאת הפסקאות הראשונות תפסתי את הפרינציפ: יש מי שצריך להוכיח כל מילה שלו באסמכתאות ציטטות ופסקי דין, פחות מזה לא יספיק לך. הוא לעולם יהיה עבריין ורשע מוחלט – עד שיוכיח אחרת. ויש מי שדי בכך שיפתח את הפה ומיד כל טענותיו (אפילו אם רק רמז עליהן) הינן "תורה מסיני", סליחה, "תורה ממכה".
    מה שהיה להוכיח.

    ממש התאכזבתי, ציפיתי לרמת יושרה אחרת, שנדמה לי שזיהיתי בבלוג הזה בעב.

    • אם יש לך טענות לגופו של הכתוב, אשמח לשמוע (ואם היה אפשר לפרוש את הטיעון בפסקאות הראשונות בלבד, הייתי מסתפק בהן).

      • מרדכי אשר says:

        בא נתחיל עם זה שכדאי שהדברים שלך יהיו מבוססים על עובדות, ולא על "תובנות אישיות" מחכימות ככל שיהיו?
        למה זה התפקיד שלי ל"יישר" אותך לפי המציאות?
        סתם לדוגמא, מתי לאחרונה בדקת את כמות הפרות חוקי הבנייה בקרב המתנחלים לעומת ציבורים אחרים שציינת?

  10. אייל says:

    אהבתי במיוחד את הניסוח של ההקפאה בבניה הלא-יהודית מאז קום המדינה. תמשיך לכתוב.