זהירות: מוח אנליטי בפעולה.

זה אחד מהדברים הקטנים ההם. במשפט הישראלי, הודאה היא עדיין "מלכת הראיות" ולא חסרים אנשים שיושבים בכלא תקופות ארוכות רק בגלל שהודו במשהו, בלי ראיות פורנזיות או אפילו בלי מניע. אבל כשמדובר בקנס של 15,000 שקלים לאישה שיושבת על מיליונים, היועץ המשפטי לממשלה עצמו מחליט שאין בהודאה בלבד "תשתית ראייתית הנדרשת להגשת כתב אישום". ככה זה כשלאישה קוראים נילי פריאל והיא רעייתו של שר הביטחון.

הוצג לנו סיפור פנטסטי לגמרי. השב"כ בכבודו ובעצמו נקרא כדי למצוא את העובדת הפיליפינית ההיא ואיכשהו, אופס, נכשל. בהיותו אחראי על אבטחת האישים, אני יכול להניח שהשב"כ תיחקר את העובדת לאורך ולרוחב. אם לא, יש לנו בעיה. מי שנכנסת ויוצאת מביתו של נאמבר-טו בשרשרת המזון הישראלית צריכה להיבדק, במיוחד כשהיא אזרחית זרה שמגיעה מארץ שהיא ביתו של אבו סאיאף, ארגון ג'יהאדיסטי שעליו מספרים שאפילו הקולגות באל-קעידה חושבים שהוא קצת מטורלל.

אבל גם עם היכרות עם הפאשלות והחובבנות שלא ייאמנו שאנחנו פוגשים בשירותי הביטחון שלנו, אני מאמין שהשב"כ בכל זאת תיחקר את העובדת. את השם שלה, לפחות, אני בטוח שהוא בירר. אפעס, מסתבר שבחורינו המצוינים עשו ימים כלילות כדי לאתר את העדה הפוטנציאלית, אממה, חיפשו פיליפינית בעלת שם אחר. אם היו מחפשים איזה ערבי, בטח היו מוצאים שפן ומאלצים אותו להודות שהוא שועל, כמו בבדיחה שמספרים עליהם. אבל כנראה שלמרות היותם סכנה קיומית למדינה היהודית היחידה בעולם, השב"כ פשוט לא מבין בפיליפינים.

מה שמעניין בסיפור המגוחך הזה זו לא השחיתות. העסקת עובדת זרה ללא אישור היא לא בדיוק פשע חמור, ואני בטוח שלא זה הדבר שהיה מרסק את הקריירה של אהוד ברק (אם מישהו יודע, אגב, מה הדבר שירסק את הקריירה של ברק, זוהי חובתו האזרחית האלמנטארית להגיד את זה). 15,000 שקל זה בערך מחירו של מחוג השניות בשעונים שברק נוהג לענוד, לא בדיוק הדבר שימנע לחם מפיות ילדיו. אז השאלה היא, למה, לעזאזל, הוא טרח להביא עלינו את הפארסה הזאת?

כן, ברור, הזיכרון הציבורי קצר, הציבור אדיש, הוא יכול להרשות לעצמו ולא יקרה לו כלום, כל התשובות הידועות. אבל בשביל מה? נכון, הסכנה קטנה, אבל איפה לעזאזל הרווח? הסכנה לקריירה שלו מחשיפת הנ"ל אכן מזערית, אבל היא בכל זאת קצת פחות מיקרוסקופית מהסכנה של הרשעה. בכל זאת, ברק היה יוצא יותר טוב אם היה בא, משלם את הקנס, מתנצל וממשיך הלאה.

מה יכול להיות האינטרס לעשות את השטויות האלה. מה מתרחש בנבכי גלגלי השיניים העדינים והמורכבים של המוח האנליטי של אהוד ברק. מה כבר יכול לשכנע גאון שכזה לשכור עובדת לא חוקית, ואחרי שנתפס, להפעיל את השב"כ ואת היועץ המשפטי לממשלה כדי למנוע מעצמו קנס זניח ובידיעה שציבורית, זה יהיה חמור יותר מהעבירה עצמה?

לי, אמנם, אין את המוח של אהוד ברק אלא סתם מוח, עם כמה דפיקות פה ושם, מתניע בקושי (במיוחד בקיץ ובחורף) וגם זה בעזרת קפאין ולפעמים גם ריטלין, אז התשובה היחידה שהמוח שלי יכול לספק להפגנה התמוהה הזאת של קבלת החלטות לא סבירה בעליל בעניין פעוט ופשוט שאפילו אני הייתי מצליח לא לסבך היא, שבדומה לראש הממשלה, גם שר הביטחון שלנו פשוט לא שפוי.

This entry was posted in כללי and tagged . Bookmark the permalink.

15 Responses to זהירות: מוח אנליטי בפעולה.

  1. אבנר לנגוט says:

    הערת תיקון קטנה-
    זה לא שהשב"כ לא ידע שהעובדת לא חוקית, הוא ידע עוד מהשלב שהוא עשה לה תחקיר ביטחוני כדי לתת לה להיכנס לבית שר הביטחון. הוא פשוט סירב למסור מידע עליה למשרד התמ"ת, שמנהל את החקירה (שאגב מי שעומד בראשו זה כמובן פואד, שר במפלגה שלו). השב"כ טוען שמאחר ומדובר בעבירה מנהלית ולא פלילית אסור לו לחשוף מידע שנאסף במסגרת אבטחת אישים. היועמ"ש גיבה את חוות הדעת הזאת.
    כמה שאני יודע זה נוהל די מקובל ברוב העולם כדי למנוע מצב שמאובטחים מסתירים מידע מהמאבטחים שלהם.
    ש

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      בטח שתמך. הנה מתרוצצים כל החוקרים ומחפשים מישהי בעלת שם אחר, השב"כ עצמו מעורב בחקירה יודע שמחפשים מישהי שלא קיימת, אבל ממשכים לחפש. וכל זה באמתלה של "נוהל תקין". מה אגיד לך, היועץ המשפטי הוא בכלל מופת של עבודה לפי הספר כאן, גם מסרב לאשר כתב אישום על סמל הודאה בלבד כמו שעושים לאלפי אנשים אחרים, גם מריץ את החוקרים במעגלים כדי לא לחשוף את השם של העובדת ש"הושג בתחקיר בטחוני". משפטן השנה ממש.

  2. פטריוט says:

    לא יודע אם הוא שפוי או לא, מה שבטוח זה שהוא לא יכול להרשות לעצמו לצאת פראייר.

  3. עדו says:

    תגדיר 'שפוי' בבקשה, אם היית חי בימי הביניים באירופה והיית מצהיר שאינך מאמין במכשפות היית צריך להיות 'לא שפוי' בשביל זה, אולי אי השפיות היתה הדרך היחידה שלך להימלט משריפה על המוקד בעוון כפירה. במדינה שלנו, בהתחשב בנורמות ובאירועים שמתרחשים כאן ההתנהגות של ברק שפויה לגמרי.
    אם מצד שני הוא היה משלם שכר גבוה במיוחד למובטלת ישראלית עם 4 ילדים ומציל אותה בכך מחיי עוני, או אז הוא היה מוגדר כבלתי שפוי. פעם 'משוגע' היה תואר כבוד במדינה.

    • תומסו says:

      אין כאן דרך אחרת לתמוך בתגובות, אז עדו, אני אוהב את התגובה שמעליי.

  4. ג'וני הפרד says:

    אין גלגלי שיניים עדינים במוח שלו, והאנליטיות שלו קיימת רק בפנטזיה של אוהדיו המתמעטים במהרה. אם יש משהו בגולגלתו של מפרק השעונים הרי אלו תחושות עלבון ודחיה מילדותו בקיבוץ והצורך הדוחק לא לצאת פראייר בשום מחיר. למרבה הצער הוא ובן ההיסטוריון חולקים את תחושת הזרות והדחיה (מפרק שעונים בקיבוץ מחד, וישראלי בארה"ב / אמריקאי בישראל מאידך) ומדרדרים את המדינה בשל חוסר היכולת שלהם להחליט ולהתפשר.

    מישהו יכול לתאר לעצמו את שרון או רבין מתנהלים בנעבעכיות המאפיינת את הצמד חמד המנהל את המדינה?

    • עדו says:

      אה, איך להגיד את זה ג'וני גם אתה נפלת בדיוק לאותה מלכודת, גם אתה מניח שרבין או שרון היו אנשים מאד מאד חכמים ו/או אחראים רק בגלל שלא יצאו 'נעבעכים' , הגיע הזמן להפסיק להסתכל על מנהיגינו בעבר כענקים וגיבורים ולראות אותם כפי שהם באמת, ברק לא באמת אנאליטי, רבין לא היה יונת שלום צחורה וכל התובנות שהגיע אליהן בקדנציה האחרונה שלו היו תולדה של העיוורון שלו בקדנציה הראשונה עשרים שנה קודם. שרון היה ונשאר איש ימין דורסני במובן העמוק של המילה – הוא תמיד נתן למישהו אחר להיות אחראי על התמונה הגדולה עד שמצא את עצמו בראש הפרמידה בלי אף אחד להתחבא מאחוריו וכדי לא לשעמם פה לא נתחיל בניתוח אישיותו של משה דיין ובני דורו. אני רק אגיד שבזמנו של דיין זה נחשב חבר'המני לנצל את כוחך וסמכותך כרמטכ"ל כדי להשכיב בנות בלישכה ואילו לקיחת כסף לכיס היתה אסורה בתכלית האיסור והיום זה קצת התהפך, זה הכל.

      • ג'וני הפרד says:

        עדו – אולי אתה נפלת למלכודת בה אתה מניח שאני חושב משהו למרות שלא כתבתי שום דבר שמבסס את ההנחה הזו. כל מה שאמרתי הוא ששרון וגם רבין לא היו מוצאים את עצמם במצב בו שותפים בקואליציה שלהם מחזיקים ביתרון טקטי עליהם לאורך זמן. אני לא אוהד גדול של אף אחד מהם ורחוק מלהניח שהם היו מענקי הדור, אבל ההתנהלות של הקבוצה הנוכחית מציבה אותם לפחות על מדרגה גבוהה יותר.

  5. אור ברקת says:

    עדכון: לפי מה שהבנתי כרמלה מנשה הצליחה איפה שהשבכ נכשל…

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      כן. וזה היה מבצע ממש מסובך. היא התקשרה אליה. אולי השב"כ צריך להעסיק את כרמלה מנשה כקבלנית חיצונית בכל פעם שצריך להתקשר למישהו. זוכר את יחיא עייש? גם זאת הייתה כרמלה מנשה. רק אל תספר לאף אחד.

  6. תומסו says:

    אותי דווקא הצחיקה הכתבה כשקראתי אותה באינטרנט.

    לא ברור מי מטומטם יותר, ברק, העיתונאים, או אנחנו.

  7. Pingback: מפרק השעונים | החברים של ג'ורג'

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה) says:

    אנשים רבים הם קמצנים. 15 מיליון 15 אלף 15 שקל. לא תראה מהם גרוש גם אם צריך להפעיל בשביל זה את השב"כ ואת הגברים בשחור. אם לא היו קמצנים היו לוקחים עובדת חוקית ומשלמים לה ביטוח לאומי.