החברים של ג'ורג'

לאן נוליך את חרפה?

קצין צה"ל, אחד רס"ן ח' – שמו לא ידוע, אז נאלץ לקרוא לו חרפה – עצר פליט מגאנה, ג'ון גוד יבואה, בגבול ישראל-מצרים. מאחר ורב סרן חרפה חשד ביבואה שהוא מחבל פלסטיני – עורו השחום והעובדה שלא היה חמוש, וכן העובדה שדיבר אנגלית ולא ערבית, היו, מבחינת חרפה, ראיות מספיקות – הוא פוצץ לו את הצורה.

חרפה לא מכחיש שהוא הוריד ליבואה, לאחר שזה התחנן שיעבירו אותו למחנה פליטים, שתי סטירות לחי ואגרוף לבטן; יבואה טוען שהמכות הביאו לעקירת שתיים משיניו התותבות, ושחרפה דרך לעברו נשק ואיים לירות בו. בית משפט צבאי קבע – וכדי שזה יקרה, כנראה שחרפה היה צריך להיות שקרן מהליגה של נתניהו – שעדותו של הפליט עדיפה על זה של הקצין.

משנמצא חרפה אשם בתקיפתו של אדם לא חמוש, ויתר על כן פליט המתחנן לרחמים, ניתן היה לחשוב שקצין שביזה כך את מדי צה"ל, מה גם שמדברי התביעה עולה כי הוא ניסה לטשטש את פשעו, יופשט מהם – לא לפני תקופה ראויה בכלא, כמובן. לא כך היה: השופטים חמלו על רס"ן חרפה, שכמסתבר הצטיין והסתכן בשירותו הצבאי ברצועה, קנס של 1,500 שקלים מכיסו, עיכוב דרגה במשך שנתיים – חרפה משרת בצה"ל כבר 17 שנה, כך שלזה הוא כנראה כבר רגיל – ו-100 שעות עבודות שירות. זהו.

העונש הקליל הזה היה לצנינים בעיני האספסוף המתלהם מהטוקבקים. שם הדעה הרווחת היא שעל התעללות באדם עצור ולא חמוש, מן הראוי שחרפה היה מקבל צל"ש; שההתעללות בחסרי ישע שאינם קשורים לסכסוך היא אמצעי יוצא מן הכלל לשמירה על בטחון הציבור; ושבית הדין הצבאי, שלא השכיל להבין זאת, הוא סניף של מרצ. והאמת העגומה היא שחרפה, והסיפור הכל כך יומיומי שלו, הוא לא הסיפור; התגובה הציבורית היא הסיפור.

בעוד כשבועיים תציין ישראל את יום השואה. שוב תתקפל האומה לתנוחה החביבה עליה, זו העוברית, ותזכיר לעצמה איך גויים רשעים, רבים מהם שוטרים ואנשי בטחון, רובם מתים מאד מזה שנים, התעללו ביהודים אומללים שכל פשעם היה שנמלטו מרוצחיהם, והחזירו אותם אל הרוצחים. שוב נזכור איך חבט הקונסול בשולחן, איך מי שלא היה לו דרכון נחשב למת.

ומי שישבית אז את שמחת "אשרי יתום אני", ויעלה בזכרון את ח' ושיניו השבורות של יבואה, את תמיכת האספסוף במכה ולא במוכה; מי שיעז להעלות על דל שפתיו את האפשרות שאנחנו רואים, לנגד עינינו ממש, כיצד הילד המוכה הופך בעצמו לאב מכה; מי שיעז ללחוש  שהלקח שלנו מן השואה הוא שהניהיליזם הנאצי היה מוצדק, ושעל כן יש ליישמו גם בישראל ולבוז לכל ערך אנושי, על אחת כמה וכמה לחוק הבינלאומי – יוגדר מיד כשונא ישראל, אם לא כמכחיש שואה ממש. כי הרי איך אפשר להשוות. עם סגולה וכו'.   

לפעמים בא להקיא.

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

56 תגובות על ”לאן נוליך את חרפה?“

  1. שני הגיב:

    בקישור שהבאת (ynet) ג'ון גוד יבואה מכונה "מסתנן" ולא "פליט".
    איך קבעת שהוא אכן פליט?

  2. אבידן אפודי הגיב:

    סרשומה מצוינת.
    לשני: האם זה באמת משנה אם נכתב שהוא מסתנן או פליט? והאם את באמת חושבת ש-ynet ביצעו בדיקה מקיפה באשר לנסיבות שהביאו אותו לכאן?

  3. אורי ג. הגיב:

    הטוקבקים פשוט דוחים.

  4. ענר רבון הגיב:

    בניגוד לפוסט החמץ, כאן אין לי אלא להוריד את הכובע. כל מלה בסלע.

  5. מקס הזועם. הגיב:

    חסכת לי פוסט.

  6. יריב הגיב:

    לדעתי המקרה הזה, אינו דוגמא לחרפה מכמה סיבות:
    1. המוכה הסתנן, כלומר נתפס כשחצה את הגבול ובמציאות הבטחונית אצלינו הוא חשוד קודם כל כמחבל.
    2. נטען שהקצין חשד שעוד אנשים חצו את הגבול והאלימות (הבלתי מוצדקת) שהפגין נועדה כדי 'לעודד' את החשוד להסגיר את שותפיו.
    3. בסופו של דבר המקרה הגיע לטיפול הפרקליטות הצבאית שגזרה על המכה עונש בהתאם לחומרת הפגיעה, לנסיבות ולעברו של הנאשם.

    הייתה כאן עבירה שטופלה, ישנם מקרים קשים הרבה יותר שאינם מטופלים.
    כמו ההתעללות היומיומית כמעט בתושביה הערבים של העיר חברון שנחשפה לאחרונה שראויים באמת להגדרה- חרפה.

  7. ליאור הגיב:

    איזה מין פליטים מגיעים מגאנה בדיוק?

    בין זרזיפי הפליטים-של-ממש מדרפור, מגיעים גם כל מיני מהגרי עבודה – בריאים, לא נרדפים, אפילו מחייכים בפה עטור שיני זהב. הם לא בורחים משום מקום – סתם באים לחפש עבודה בישראל ותופסים טרמפ על אומללי דרפור והעובדה שבעיני הישראלי הרגיש כל הכושים נראים אותו דבר – דרפור, גאנה, אריתריאה – למי איכפת, העיקר שהכושון חצה את הגבול ועכשיו חייבים לסדר לו מגורים ועבודה, אחרת כולנו ממש כמו הנאצים.

    שמישהו ילך ויספר לעולים האתיופים איך הם יכולים לשדרג את מעמדם – לעזוב את אתר הקראוונים שלהם, לתפוס טרמפים לגבול המצרי, לחצות מאה מטר לכיוון השני ואז לחזור – ככה מאנשים שקופים הם יהפכו בין-רגע למסמך אנושי מזעזע.

    זה לא משנה את העובדה שהקצין הנ"ל אכן התנהג בצורה מבישה למדי.

  8. שני הגיב:

    אבידן אפודי –

    לעניין הקצין והתנהגותו זה באמת לא משנה אם נכתב שיבואה הוא פליט/ מסתנן/ גנב גבול/ תייר שהלך לאיבוד.

    מה שכן, מעניין אותי מה הסטטוס של יבואה ולכן שאלתי את יוסי.

  9. יוני הגיב:

    החרפה היא הטוקבקים. החרפה זה האספסוף שלנו. איזו בושה.

  10. יועד וינטר הגיב:

    אני חושב שכל אדם בשמאל כלשהו יכול לחתום על כל מילה בפוסט הזה. יש רגעים שבהם יוסי גורביץ מצליח לנסח מניפסטים שמאליים מושלמים, בוודאי בקונטקסט הישראלי.

    הבעיה היחידה, כואב לומר, היא אמינות הכותב, שגם טען פה לא מזמן: "הנחנו, בטעות, שמוסלמים מסוגלים לדמוקרטיה; שהם מסוגלים לראות בזכויות אדם משהו שהוא מעבר לכלי נשק במלחמת התעמולה". מתוך נימוק מעניין זה יוסי תומך בהמשך הכיבוש בכל השטחים הפלסטיניים, כולל רצועת עזה "והפעם שלא כדי לצאת".

    ניסוי מחשבה קטן: אם אותו קורבן לבהמיות של הרס"ן היה, נניח, מסנגל ולא מגאנה – האם זכויותיו היו שונות? אני משוכנע שאז יוסי עדיין היה מגנה את הפושע. אלימות כמו שמתואר בכתבה היא מתועבת בעיני כל בן אדם שפוי. אבל האם אנחנו יכולים להיות בטוחים שאז יוסי לא היה מציע לאותו פליט – מאמין מוסלמי בסבירות גבוהה – לעבור לדהיישה, שועפאט או בלאטה הכבושות? או אולי לג'בליה הסמוכה, שאותה הוא מציע לכבוש מחדש בגלל נכויותיהם הנפשיות של "מוסלמים" בתחומי הדמוקרטיה וזכויות האדם?

    ושוב צר לי יוסי על שאני חוזר על מה שאתה אוהב להחשיב כ"אד הומינם" (כלומר ציטוטים מכתביך). כמו שכבר טענתי, דיון פוליטי תובע סוג כלשהו של אמון ברציפות המחשבתית של בן השיח.

  11. ygurvitz הגיב:

    יועד, אין לי כוונה לנהל איתך ויכוח כי אני לא מאמין בהאכלת טרולים, ואתה הוכחת מזמן שאתה טרול. רק עובדה אחת: כל פוסט בבלוג מסתיים ב"יש להפסיק את רצח העם בדארפור". קורבנות רצח העם בדארפור הם מוסלמים. ועכשיו, במטותא, לך להציק למישהו אחר.

  12. אורי ג. הגיב:

    שאלה לאדון יועד:
    אתה לא רואה שום אבסורד בהצעת עזרה ומחסה למישהו שבסבירות גבוהה מאמין שצריך לזרוק את כולנו לים?

  13. ליאור הגיב:

    לא בטוח שמהגר העבודה האפריקני המצוי רוצה לזרוק אותנו לים – רובם סתם רוצים להרוויח כאן כסף. רובם גם לא פליטים – אלא אם כן נתייחס בצורה מרחיבה מאוד לעובדה המשעשעת שהכושים באפריקה נוהגים לטבוח זה את זה כסוג של ספורט לאומי עוד בטרם בוא האדם הלבן. מצד שני, אם אדוארד סעיד שהוא כל כך אמריקאי עד שאביו הספיק לשרת בצבא ארה"ב במלה"ע הראשונה יכול לקרוא לעצמו "פליט פלסטיני", אז בימי שלוט הנראטיבים והשיח-של-האחר מי אנחנו שנגיד לאיזה כושי מובטל איך להגדיר את עצמו…

    אבל היי, מי צריך לקחות אחריות על כל הצרות שהכושים גורמים לעצמם ושממשלותיהם הדיספונקציונליות גורמות להם? האם אלו מדינות אירופה שחילקו את אפריקה למדינות חסרות קשר למציאות? ממש לא. האם אלו הערבים שמכרו כושים לעבדים, הביאו להם את האיסלאם הברברי או סיפקו באלגנטיות רבה מליון וחצי מאשטות לרצח העם בסומליה שהגיעו במשלוח מיוחד מאבו-דאבי? בהחלט לא. האם אלו האמריקאים והרוסים שהשקיעו באפריקה כשהיתה לה חשיבות אסטרטגית במלחמה הקרה ואז שכחו ממנה אבל השאירו הרבה כושים חמושים בשטח? נו באמת.

    הרי ידוע לכל שהמדינה היחידה שצריכה לקחת אחריות מוסרית ומעשית על מובטלי, נדכאי ועסקני אפריקה כולה היא אותה מדינה שבהקשרים אחרים מושמצת על רשעותה הרבה, אכזריותה וחוסר הוגנותה. נו, אם אנחנו כאלה רשעים, כובשים, רוצחי ילדים וקולוניאליסטים, איך זה שמצפים מאיתנו פתאום לגלות כאלו אחריות, רגישות והגינות כלפי עובדים זרים מאפריקה שאפילו לא טרחנו ליבא בעצמנו?

    אבל רגע, אולי אני מתבלבל וטועה. הנה, הלכתי לבדוק משהו. באתר הבא, יש מפה של ישראל:

    http://www.amudanan.co.il

    מפה ממש טובה – יש שם גירסא טופוגרפית של 1 ל50 אלף, וגם גירסא רגילה של 1 ל250 אלף. אפשר לעבור בין שתיהן בלחיצת כפתור ויש כל מיני סימונים מעניינים. ממש אחל'ה של מפה.

    אז עברתי על המפה הזאת ובדקתי. מה מצאתי? ליתר דיוק, השאלה היא מה לא מצאתי. לא מצאתי בשום מקום שכתוב על המפה "חניון כושים".

  14. רועי.ח הגיב:

    ליאור,גם בשום מפה של שוויץ לא ניתן לראות את הכתובת "חניון יהודונים".

  15. קוונטין טרנטינו הגיב:

    I want my line back…

  16. אור ברקת הגיב:

    וכידוע אם אתה מהגר עבודה ולא פליט ובאת ממדינה לא מתפקדת, אז להרביץ לך ולאיים בירי זה קצת מביש, אבל לא נורא, כי אתה כושי. זה לא חס וחלילה פשע, וקצת צביעות בהתחשב באתוס אותו מתיימרת המדינה בה אתה חי להחזיק.

    ליאור, כנראה לא כל המגיעים הנה הם פליטים הנמלטים מרצח עם. יש לך נתונים לגבי כמה כן וכמה לא? כי די מיהרת להגדיר את הפליטים כ"זרזיף".

  17. בבתי הקפה הממוזגים שלהם, מול מחשביהם המהירים, במטבחיהם הנקיים לכבוד החג, במכוניותיהם החדישות, בסלוניהם המעוטרים, כשבכיסם ארנקים מנופחים וכרטיסי אשראי ובכרסם ארוחה טובה, אולי גם איזה בקבוק יין חביב, פוצחים אלה שגורלם שפר עליהם בשיחה. האויב מגיע, האויב כבר כאן – אלה שגורלם שפר עליהם פחות, אלה שנולדו ביבשת מוכת ניצול, מלחמות ועוני, אלה שאת משאביהם אנו גוזלים, שעל יגיע כפיהם בנינו עצמנו. אלו שכרו בזעת אפם ובשכר רעב את היהלום שחרט את מעבד המחשב שלנו, אלה שמעניים התאפשר אושרנו. אלה שאיננו רוצים לראות עוד.
    והם עומדים, שורה ארוכה. אף אחד מאלה ששפר עליהם גורלם מעולם לא חשב ללכת ברגל את כל הדרך הזו, לחצות חצי יבשת, לחרף נפשו במעברי הגבול, להגיע. "מהגרי עבודה", הם קוראים להם. אלה שמעולם לא נסעו מעבר לכפר סבא כדי להתפרנס חושבים, באדנותם, שיש מי שמרצונו החופשי יהיה מוכן לחצות ברגל אלפי קילומטרים, לסכן את חייו, לשחד פקידים, לשהות במחנות פליטים ובתי מעצר רק בשביל הסיכוי להרוויח חמישה עשר שקלים לשעה בישראל. הם לא רואים, ארורים יהיו, את העיוות, על כל אשרת עבודה יבקשו נשיקות לרגליהם.
    "מהגרי עבודה". איזו מילה קסומה. אנחנו לא חייבים להם מאום עכשיו. עניים אינו ענייננו, צרתם אינה צרתנו, שוועתם לא תרעידנו. אנחנו שבענו. היינו זורקים לכם עצם, אבל הכלב נורא אוהב לשחק בהן, אתם מבינים, נכון?
    כן, ברור, כל אומות העולם אחראיות. לא רק ישראל. אולי ישראל פחות מכל אומה אחרת. מה זה משנה? מה ההבדל? רעבם אינו פחות רעב מפני שאתם אינכם אחראים. עניים אינו פחות עוני. צרתם אינה פחות צרה.
    "שמחים בחלקנו נבנה לנו מולדת. אם ואחות, חובש וחרמש". מדינה יהודית. "וכי ימוך אחיך עמך".

    שוטרי הגבול האמריקנים לא מכים ישראלים לא חוקיים שעובדים שם במובינג. חבר'ה צעירים, אחרי צבא, שרוצים לעשות "מכה" מהירה. אנו מכים את אלה המחפשים להאכיל את משפחותיהם.
    "עניי עירך קודמים", מצטטים לנו העשירים תוך שהם מלטפים כרסם. עוני הוא עניין יחסי. כולנו עשירים מהם.

    "אם יראוני אבן ואומר אבן יאמרו אבן\אם יראוני עץ ואומר עץ יאמרו עץ\אך אם יראוני דם ואומר דם יאמרו צבע" (אמיר גלבוע). ואם יראוני עבד ואומר עבד – יאמרו מהגר עבודה.

    המשיכו לשבת בבתי הקפה המזורגגים שלכם, המשיכו לחרוץ גורלות בשבט מקלדתכם. המשיכו להשתמש בחלק גדול בהרבה מכפי המגיע לכם ממשאבי כדור הארץ ולסרב לחלוק מעט שבמעט עם הנואשים באמת. שאז יתקיים בכם הכתוב הנרמז בכותרת הפוסט, מילות התוכחה של אלתרמן:
    "לנשכחים ירווח. ולחיים ירפא.
    וארץ עוד תחליף קיצה וגם חורפה.
    ותימלא קול אבל ונגינות חופה.
    אבל לאן נוליך את החרפה?"

  18. ליאור הגיב:

    בוודאי שהתנהגותו של הקצין היא מתחת לכל ביקורת – מי שגיבור גדול על כושי עייף ומפוצצו במכות הוא לא בדיוק טיפוס שראוי להיות לוחם ומפקד או אפילו אחד מאלה שנתלים מאחורה על האוטו-זבל. אני מניח שעוד נשמע על רס"ן ח' בכל מיני נסיבות מבישות – הכושי החבוט הוא רק סימפטום.

    אני בטוח גם שרבים מהמתרעמים כאן אירחו לליל הסדר כמה כושים, ושכרגע ישן אצלם בסלון כושי קטן שלא נמצא לו מקום אחר. הרי אין סיכוי שאנשים שמדברים כל כך יפה לא מגבים את דבריהם במעשים.

    לישראל מגיעים פליטי-חרב מדארפור, ואי אפשר להפקירם לגורלם – מן הראוי לדאוג להם, להאכילם ואפילו לתת להם תעסוקה זמנית כלשהי, עד שיסתדרו קצת ויוכלו לעבור למקום אחר – אין לישראל אחריות יתרה על נדכאי אפריקה משיש לכל מדינה אחרת בעולם. מעשי טבח ורעב הם עניין שבשיגרה ביבשת השחורה, אז מה – נזמין את כל אפריקה להשתכן כאן?

    השוויצרים, אגב, לא היו חייבים שום דבר ליהודים. היתה מדינה אחרת, בריטניה, שכמה שנים קודם לכן הבטיחה במפורש "בית לאומי" לעם היהודי שיכל לשמש כמקום מקלט כזה. למה הבטחה זו לא מומשה? קצת בגלל פועלה של תנועה לאומית אחרת שהסתובבה באותו זמן באותה ארץ חצי-ריקה, וגילתה אהדה להיטלר דווקא. זיכרו זאת בפעם הבאה שאיזה ערבי עם שפם מייבב שאירופה פיצתה את היהודים על חשבון העם הפלסטיני המסכן.

    אבל למרות שאכן ישנם פליטים מדארפור, הרי שאת הנדיבות הישראלית כלפיהם גילו לפתע כל מובטלי ורעבי אפריקה – אותו כושי חבוט הוא בכלל מגאנה, מדינה שבה ככל הידוע לי לא מתרחש כרגע איזה רצח עם שחורג מהמקובל בשבוע אפריקני רגיל. כמוהו יש רבים אחרים, ומשום מה כולנו חייבים להם משהו – אם הוא שחור הוא בטח פליט, ואם לא ניתן לו עבודה ודירה אנחנו ממש נאצים.

    האשמה זו גורמת לי להרגיש לא נעים, במיוחד כשהיא באה מפי אנשים טובים כל כך שכאמור ברגע זה ממש מארחים חבורת כושים בסלון ביתם – הרי זה לא שתזרקו אותם לפריפריה או לדרום תל אביב כדי שיורידו את ערך הדירות ויתחרו על עבודות דחק נכון? ברור שתשכנו אותם בדירה החמודה של הדודה בגבעתיים ותסדרו להם עבודה בחברת ההיי-טק. מה, לא?

    אם כבר פתחתם את ביתכם, ארנקכם וליבכם בפני כמה כושים עניים מגאנה או סנגל, אז תנו להם גם לשבת ליד המחשב קצת – שיקראו את אינדימדיה וכמה מהעיתונים הלועזיים המובילים, שילמדו לאיזו מדינה איומה הם הגיעו. ואז תשאלו אותם מה הם יודעים שכל הנבונים והמעודנים שקבעו שישראל היא מדינה איומה, קולוניאליסטית, אפרטיידהיסטית ועוד כמה איזמים לא יודעים. איך זה שהם עוזבים מדינות ששיחררו את עצמן בשם כוחות הקידמה ב"ענק המתעורר" של אפריקה ובחרו להגיע דווקא למדינה שכולם יודעים שהיא שנייה רק לאיראן ברשעותה. למה לא ללוב המעתירה, מצרים המתחדשת או לפלא החירות הדמוקרטית של דרום אפריקה?

  19. יריב הגיב:

    ליאור,

    אדוארד סעיד נולד וגדל בירושלים לאם מנצרת ולאב אמריקאי ממוצא פלשתיני
    הפך לפליט בעקבות כיבוש טלביה במלחמת העצמאות.

  20. ygurvitz הגיב:

    יריב, כמו 98% מהתעמולה הפלסטינית, גם ה"פליטות" של סעיד היא שקר. הוא גדל בקהיר, ומשם נמלט – לאחר, הו האירוניה, שעלייתו של הפאן-ערביסט נאצר חיסלה את עסקי אביו – לארה"ב. בירושלים הוא היה, אולי, לחופשות. גם זה לא בטוח. ראה כאן:

    http://cosmos.ucc.ie/cs1064/jabowen/IPSC/glosses/weinerAttackOnSaid.html

  21. אזרח. הגיב:

    מר גורביץ,שלא תעז לקחת מהיהודים ומהישראלים את ההתקרבנות.יש ליהודים ולישראלים זכויות יוצרים על ההתקרבנות.לדעתם,רק היהודים והישראלים סבלו לאורך ההסטוריה.
    אחד מהמגיבים כתב רבות ,את המילה :כושים.למה דווקא כושים?אי אפשר לכתוב :שחורים? האם הוא לא היה נזעם, אם מגיב מסויים היה כותב פעמים רבות את המילה : יהודונים?

  22. פתאום אומות העולם מעניינות אותנו.
    ראו את המפלגות ה"דתיות". מי שמתפלל "שלא עשנו כגויי הארצות…שלא שם חלקנו בהם וגורלנו ככל המונם" פתאום מקבל את מוסר הגויים כמוביל, ומובל אחריהם.
    "עם סגולה", "עם נבחר", "כי בנו בחרת ואותנו רוממת מכל העמים", "או"ם שמום" – הכול בטל ומבוטל. לפתע פתאום שבדיה ושוויץ וארה"ב, התועים, הנוצרים, הכופרים, הם מוליכי הדעה וקובעי המוסר המקובל.
    מעניין, כי כשאומות העולם מטיפות לנו מוסר, אותם ח"כים מאותן מפלגות ממהרים לקבוע כי המוסר היהודי עומד מעל מוסר העולם.
    יהודים, צביעותכם ממאיסה אתכם. הפעם, אם הייתם מדברים על המוסר היהודי הנעלה בתור סיבה לטפל באלה שמוכנים ללכת אלפי קילומטרים ולסכן את חייהם, אני חושב שהפעם אנשים כיוסי וכמותי היינו מוותרים לכם על הפגנת הלאומנות.

  23. ליאור הגיב:

    היי, אין לי שום בעיה להשתמש גם במינוחים כמו יהודונים, תיישי-תורה, מכונמי-פאות, עבדי יהוה השטן, חרדוסים/חרדונים מקפצים, מתנחבלים, שטחונים, חובשי שועל מת על הראש.. שכחתי משהו?

    אם כל "פליט" כושון היה שוחה בחזרה לאפריקה עם ערבוש משופם מתחת ליד אחת ומתנחבל מזוקן מתחת ליד השניה, ישראל היתה הופכת למקום ממש נחמד.

  24. מני זהבי הגיב:

    ליאור, הביטוי "זבל לבן" הולם אותך בול

  25. ליאור הגיב:

    כנ"ל בערך את רוב אוכלוסיית ישראל שמגלה סלידה מערבים, חרדים, מתנחלים וערסים פחות או יותר בסדר הזה. רק שאנחנו קוראים לעצמנו בשם הרבה יותר מחמיא כמו "הרוב השפוי".

    אבל זה בסדר, אני מניח שהכושי שאתה מארח בבית גורם לך לחוש מגונן. רגע, אין לך כושי בבית? נאצי אחד!

  26. אור ברקת הגיב:

    ליאור, בין שלל הביטויים הציוריים (ווואוו אני כזה מאגניב, לא פוחד מלהיות לא פוליטיקלי קורקט) אולי שכחת את השאלה: האם יש לך נתונים כלשהם כמה מהאפריקאים שמגיעים לישראל הם פליטים וכמה מהגרי עבודה?

  27. מני זהבי הגיב:

    אהמ… "ערבים, חרדים, מתנחלים וערסים" מהווים יחדיו את רוב אוכלוסיית ישראל, אם לא שמת לב
    אבל זה בסדר, May the white power be with you

  28. אלכס ז. הגיב:

    בכל מה שקשור לשאלה האם ישראל אשמה במצבם של הפליטים (להבדיל מאחריותה לאנשים המגיעים לגבולה) צריך לזכור שלישראל יש היסטוריה ארוכה של מכירת נשק למדינות עולם שלישי, ולקצינים ישראלים (כמו מיסטר חלוץ) יש נטיה לנסוע לאפריקה כדי לפתוח חברות "אבטחה", "יעוץ" וסחר ביעלומים.
    אדרבא, שניים מהאנשים העשירים ביותר בישראל עשו את הונם מסחר בנשק ויהלומים באפריקה.

    אני לא אומר, חו"ח, שרק ישראל אשמה במצבם וגם לא שעיקר האשמה נופלת עליה. יחד עם זאת יש לזכור שמדינות קטנות שכלל לא אשמות בשום דבר שמתרחש עכשיו באפריקה או בעולם, כמו דנמרק לדוגמא, מסוגלות לקלוט 12000 פליטים (15% מהם מוכרים מיד כפליטים וחצי זוכים למעמד של פליט אחרי הערעור) + 500 פליטים מנציבות האו"ם כל שנה, בעוד שישראל לא מסוגלת לתת מעמד פליט (למרות שהיא חתומה על אמנת הפליטים) אפילו למאית(!) ממה שמקבלת דנמרק.

  29. ליאור הגיב:

    לא, אין לי סטטיסטיקות על התפלגות המסתננים לפי ארצות מוצא, אבל כן ידוע לי שכבר מזמן לא מדובר רק בדארפורים מסכנים.

    אפילו הכושי הנדון בכתבה מגיע מגאנה, מדינה שלא זכור לי שמתרחש בה איזה אסון נורא במימדים דארפוריים, אם לא סופרים את הכושון המושחת ההוא, קופי ענאן. יש פליטים מדארפור ויש סתם מהגרי עבודה, ואיכשהו כל התמונות והידיעות האחרונות על כושים חוצי גבולות דיברו לא מעט על חבר'ה מגאנה, אריתריאה וכד'.

    דנמרק אכן מצטיינת בקליטת מהגרים מכל מיני מדינות מפגרות, וכולנו ראינו כמה טוב הם עשו לדנמרק וכמה תודה הם הכירו לה והכל רק בגלל כמה קרירטורות.

    ישראל גם היא מצטיינת בקליטת מהגרים ואיזרוחם, ואפילו שלחה לפני כשני עשורים יחידות קומנדו+מטוסים+שלמונים לשליטים מושחתים+אזרחות מיידית+סל קליטה+ שיא גינס במספר האנשים שנכנסים בג'מבו והכל כדי להביא לארץ כמה אנשים מסכנים מאפריקה.

    ובין כל ההתקפות האישיות עלי, אף אחד לא ענה לשאלות הבאות:

    א) כמה כושים אתם מארחים כרגע בביתכם הפרטי? כולם נורא שמחים לקלוט אותם בחצר האחורית של מישהו אחר, משום מה.

    ב) מה דעתכם שבמקום לשלוח את הכושים לקטוף תפוזים ליד חדרה תסדרו להם עבודה אצלכם?

    ג) גם אם ישנה חובה מוסרית אוניברסלית כלשהי להציל את פליטי החרב מדארפור, מדוע ישנה לישראל חובה ספציפית כלשהי כלפי מהגרי עבודה מגאנה?

  30. דובשנית עגומה הגיב:

    ציטוט:

    "ליאור, כנראה לא כל המגיעים הנה הם פליטים הנמלטים מרצח עם. יש לך נתונים לגבי כמה כן וכמה לא? כי די מיהרת להגדיר את הפליטים כ“זרזיף“. "

    מסתננים בכלל:

    http://markets.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20080406_971996

    בישראל יש כיום רבע מיליון עובדים זרים – מחציתם חוקיים ומחציתם לא חוקיים. נתונים אלה לא כוללים את העובדים מאפריקה המזרחית המסתננים לישראל דרך מצרים, שמספרם מוערך בכ-8,000.

    רובם מבקשים מקלט מנציבות האו"ם לפליטים:

    http://www.unhcr.org/news/NEWS/469797404.html

    How big is your caseload?

    As time has passed, the number of asylum requests has increased. We have received some 6,000 requests from asylum seekers. Many of them came from countries that were at war, or in crisis. We persuaded the government of Israel to allow citizens of countries such as Sierra Leone, Liberia, Democratic Republic of the Congo, Ivory Coast and Togo to stay in Israel until the war in their homes is over.

    We have in total some 1,300-1,400 … people who are awaiting interviews. Out of this total, we are most concerned about 200 Eritreans in prison, many of whom were attracted by work possibilities.

    מי פליט ומי לא בודק וקובע בפועל האו"ם:

    http://www.knesset.gov.il/protocols/data/html/pnim/2007-07-23.html

    נציבות האו"ם לפליטים עצמאית לחלוטין בגיבוש המלצותיה. לא המדינה, לא חברי הוועדה ואף לא אחד מחבריה שותפים בגיבוש ההמלצה, אלא הנציבות עצמאית לחלוטין…

    מר בבלי בוודאי יכול לספר שלא היתה המלצה של נציבות האו"ם לפליטים להכיר במישהו כפליט שהוועדה לא המליצה להכיר בו כפליט, ולא היה מישהו שהוועדה המליצה והנציבות המליצה להכיר בו כפליט והשר לא הכיר בו. זה קודם כול.

    מיכאל (מיקי) בבלי:
    המשפט השני מדויק.

    אילן לונאי:
    בשנת ‎2006 קיבלו ‎5 אנשים מעמד פליט.

    מיכאל (מיקי) בבלי:
    מספר הפליטים בישראל המוכרים בזכות עצמם – לאו דווקא בהכרה קבוצתית בשל משבר בארצם, לא הפליטים הזמניים מארצות משבר, שיש מאות מהם, והשנה נוספו עוד כ-‎350 – הפליטים האינדיבידואלים, המספר הלא גבוה נבדק פעמיים על-ידי נציבות האו"ם בג'נבה, פעם אחת כי היתה תלונה על השוואת מספרים בין ישראל ובין ארץ אחרת שמקבלת אוכלוסייה דומה, ופעם שנייה בעקבות ביקור של ה-‎Inspector general עם כל צוותו. בשני המקרים הגיעו למסקנה שכל מי שראוי לקבל מעמד פליט בישראל מקבל אותו ושאין בעיה עם הסירובים.

    חלק גדול מאוד מן האנשים שמסתננים … אירנים, סורים, לבנונים ועירקים – הטענה שלהם לא שכאשר באו לכאן היו פליטים ונרדפו מחמת היותם פליטים כמשמעות באמנה, אלא שמרגע שכף רגלם דרכה במדינת ישראל הם זכאים להגנה כפליטים. את הקונספט הזה מדינת ישראל לא מקבלת. מדינת ישראל לא מוכנה להיות שבויה בידי נתינים של מדינות עוינות, שתצטרך לתת להם יישוב מחדש רק כי כף רגלם דרכה במדינת ישראל.

    מתוך 6,000 מבקשים נציבות האו"ם לפליטים הכירה בכ-500 פליטים עפ"י רוה"מ, ואת אלה ישראל קולטת:

    http://www.knesset.gov.il/plenum/data/05712807.doc#_Toc182668003

    בשנים האחרונות הולכת ומתגברת תופעה של הסתננות בלתי חוקית למדינת ישראל, בעיקר דרך הגבול הדרומי מאזור סיני. על-פי נתוני משרד הפנים וצה"ל נכנסו לארץ דרך מצרים בשנים 2006 ו-2007 3,115 מסתננים, מהם 2,045 סודנים – תיכף נאמר אילו סודנים – ו-1,070 אריתריאים. נוסף על כך, רק בשנת 2007 נכנסו למעלה מ-680 מסתננים מחוף-השנהב, מקונגו, מקניה, מניגריה, מטורקיה, מאוקראינה, ממולדובה, מסין ומעוד כהנה וכהנה מקומות. גברתי היושבת-ראש, בתוך כל האלפים הללו יש 498 פליטים, ולא אחד יותר, כלומר, כל היתר שנכנסים לתוך מדינת ישראל הם או מבקשי עבודה, או סוחרים בנשים, או עבריינים אחרים או אנשים שאין בינם ובין פליטות ולא כלום.

    כמובן, אפשר לבוא ולומר, בצדק, שמדובר באנשים במצוקה שלא מוצאים עבודה במקום מגורם הקבוע – באפריקה או בסין או במולדובה או בחוף-השנהב – ומחפשים אותה במדינת ישראל. יכול להיות. אבל להציב את זה כאילו כל מי שמסתנן למדינת ישראל הוא מישהו שמוטלת עלינו חובה הומניטרית לטפל בו ולדאוג לו זו הגזמה – לא רק הגזמה פרועה אלא הגזמה בלתי אחראית.

    עפ"י השר לבטחון פנים:

    http://www.knesset.gov.il/Tql//mark01/h0010866.html#TQL

    השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

    אדוני היושב-ראש, רבותי חברי הכנסת, חבר הכנסת דב חנין, הנתונים מצביעים על גידול דרמטי במספר המסתננים לישראל דרך גבול מצרים ממדינות אפריקה – רובם המכריע למטרות עבודה בלתי חוקית במדינת ישראל. הנתונים בהחלט מצביעים על גידול דרמטי.

    בשש-שבע השנים האחרונות, כמדומני, כבר חצינו את קו ‎7,000 המסתננים. בחודש פברואר האחרון בלבד עצר צה"ל על הקו – על קו הגבול בין מצרים לבין ישראל – יותר מ-‎1,800 מסתננים. אגב, בניגוד למה שאמרת, חבר הכנסת דב חנין, רובם המכריע אינם מסודן, וגם המסתננים מסודן הם לאו דווקא מאזור דרפור, שהוא האזור שנתון בסכנה.

    אריתריאה, למשל, היא הרבה יותר דומיננטית כמקום המוצא של מסתננים, אבל מסתננים מגיעים משורה ארוכה של מדינות ברחבי אפריקה, מלבד אריתריאה ומלבד סודן.

  31. Leibovitz הגיב:

    "החרפה" נהג כשורה. נשבר לנו ממאות המהגרים שחודרים לישראל ויוצרים כאן בועה שהולכת ומתנפחת עד שתתפוצף בפנינו. ולא מדובר כאן בפליטי דרפור. תפסיק עם התעמולה הזאת. כל, ואני חוזר – כל – הפליטים מטעם עצמם הם מהגרי עבודה מאפריקה שמחפשים את עתידם בארצות הרווחה. לישראל קל יחסית להגיע משום שכל הדרך היא ביבשה. לאירופה קשה יותר להגיע כי הם צריכים לשוט בספינות בתנאים קשים ולא בטוחים (ולאחרונה טבעה ספינה עם כמה עשרות מהגרים שטבעו) וכשהם מגיעים לחופי אירופה השוטרים במידה ותופסים אותם יורדים לחוף יכולים לפתוח עליהם באש.
    קצין צה"ל שאחראי להגן על חייך חייב להניח הנחת עבודה ראשונה שמדובר במחבל בגלל מאמצי המחבלים מעזה להיכנס בכל מחיר לישראל כדי לבצע פיגוע. סיני, מאז הבריחה מעזה, הפכה לפרוזדור חמיקה עיקרי לישראל. אני רוצה להזכירך שהזכרת הצבע השחור של הפליטים אינה עדות שלא מדובר בעזתים. כ-60% מהעזתים כידוע לך הם צאצאי חיילים סודאנים שהביא הכובש המצרי בשנות ה-40 של המאה ה-19 לעזה – רמלה שם שלט כ-10 שנים. לכן, הצבע השחור לא צריך להוות הגנה על הטרוריסטים. בניסיונך להגן עליהם בצורה הזאת אתה מבייש את השחורים בכלל, שהם בד"כ אנשים הגונים לפחות כמו הלבנים.

    שלישית, הכנסתך את נתניהו לסיפור שלא קשור אליו כלל אפילו רק כדי לצייר את ה,חרפה' כאדם שקרן "מהליגה של נתניהו" מעידה רק על עצמך ועל הדמוגוגיה הקלילה שלך. זה מזכיר לי אנשי ימין שהיו מכנים את רבין כשיכור ואת פרס כאחד שאין לו.

  32. ygurvitz הגיב:

    "מר גורביץ,שלא תעז לקחת מהיהודים ומהישראלים את ההתקרבנות.יש ליהודים ולישראלים זכויות יוצרים על ההתקרבנות.לדעתם,רק היהודים והישראלים סבלו לאורך ההסטוריה." אני חושב שהפלסטינים האומללים מנצחים בהורדת ידיים בתחרות ההתקרבנות. אבל אין ספק שהישראלים נותנים פייט יפה בשביל רכיכות שכל העולם התעלק עליהם.

  33. ygurvitz הגיב:

    "אהמ… ”ערבים, חרדים, מתנחלים וערסים“ מהווים יחדיו את רוב אוכלוסיית ישראל, אם לא שמת לב". מני, ערבים מהווים כ-20% מהאוכלוסיה, חרדים כ-10 עד 15%, תלוי את מי אתה שואל, והמתנחלים הם 3% בקושי. עכשיו, מי הם "הערסים" שלדבריך מהווים אחוז כה נכבד מאזרחי ישראל? אני לא בטוח שאני לא רוצה לדעת.

  34. Leibovitz הגיב:

    ygurvitz: המלחמה בסודאן היא בין הממשלה והציבור המוסלמיים כשראש החץ שלהם היא מיליצית ג'אנלאוויד, נגד הרוב השחור האנימיסטי, פגאני ונוצרי.
    ממשלות צבאיות, בעלות נטיה איסלמיסטית, שלטו בסודאן מאז שהבריטים פינו אותה ב-1956. בכל שנות עצמאותה של המדינה, להוציא השנים 1972-1982, התנהלה מלחמת אזרחים בין המיעוט המוסלמי, המחזיק בשלטון ובצבא, ובין הרוב השחור, האנימיסטי. על פי הערכות, כשני מליוני בני אדם נרצחו או מתו ברעב בסודאן מאז 1983, וכארבעה מליוני בני אדם הפכו לפליטים.
    לצד עשרות החלטות או"ם המגנות את ישראל על שהיא מגינה על עצמה בחירוף נפש נגד המתקפות האסלאמיסטיות נגדה, נכשל האו"ם לגנות את ממשלת סודאן המוסלמית על ביצוע רצח עם וטיהור אתני ברום מערב המדינה. ב-60 שנות ישראל שלח האו"ם חיילים להגן על הערבים בגבולות ישראל למרות שהם עצמם התוקפנים (ראה למשל יוניפי"ל). האו"ם המושחת הקים את אונר"א שכל תפקידה הוא לתמוך כלכלית בצאצאי הפליטים וכבר לא בפליטים עצמם שרובם הלכו ונעלמו כבר (לפי החוק 'פליט' הוא רק בן דור ראשון לגירוש – שלא היה בקונטקסט הישראלי-פלסטיני – ולא צאצאיו. אצל הפלסטינים זה נראה שזה הולך להיות ניצחי). לכל יתר הפליטים בעולם שהם בכמה מונים יותר מהפליטים הפלסטינים ובמצב הרבה יותר קשה הקים האו"ם ארגון נפרד ודל אמצעים יותר שנקרא UNHCR.

    לדעתי מי שצריך לתת את הדין בעניין זה הוא אתה ויתר השמאלנים שראייתם הפוליטית מעוותת בעוויתות מוסר קשות.

  35. Leibovitz הגיב:

    מר ygurvitz למה שלא תנסה את זה בחרוזים?
    אז אולי מישהו יאמין לך לדיברי תעמולתך תעלומתך.

    (בתשובה ל:מאת ygurvitz
    שלא תעז לקחת מהיהודים ומהישראלים את ההתקרבנות.יש ליהודים ולישראלים זכויות יוצרים על ההתקרבנות.לדעתם,רק היהודים והישראלים סבלו לאורך ההסטוריה.“ )

  36. ygurvitz הגיב:

    "לייבוביץ'", שלוש הערות:

    א. למד לקרוא, והבדל בין ציטוט לתשובה.
    ב. למד קצת יותר מקרוב את הסכסוך בסודאן, ואת ההתייחסות של הבלוג הזה לנושא.
    ג. מומלץ לך לחדול מהתקפות אישיות. המדיניות שלי היא אפס סובלנות כלפי טרולים, ואתה מאד קרוב להמחק. (אה, והדיסקליימר הקבוע: המחיקה שלך היא פגיעה בזכות הביטוי שלך. אתה כותב בפלטפורמה שאני משלם עליה. הכללים לא מוצאים חן בעיניך? פתח בלוג משלך, ושם תשמיץ אותי כאוות נפשך. לא כאן.)

  37. יריב הגיב:

    "יריב, כמו 98% מהתעמולה הפלסטינית, גם ה“פליטות“ של סעיד היא שקר. הוא גדל בקהיר, ומשם נמלט – לאחר, הו האירוניה, שעלייתו של הפאן-ערביסט נאצר חיסלה את עסקי אביו – לארה“ב. בירושלים הוא היה, אולי, לחופשות. גם זה לא בטוח."

    בכל זאת הוא נולד בפלשתינה להורים ממוצא פלשתיני.
    גם ערפאת גדל בקהיר, למעשה אפילו נולד שם.

    לגבי הקביעה שלך ש- 98% מהתעמולה הפלשתינית, על מה אתה מתבסס? אולי תוכל להרחיב בפוסט בנושא.

  38. אסף הגיב:

    רק רציתי להזכיר, לאלו שבאים בטענות לישראל בנוגע לכמות הפליטים שהיא מקבלת:

    ישראל היא מדינה קטנה וצפופה מאד. לפני שבאים בטענות לעצמנו, כדאי לזכור שלמעט מדינות אירופה (וספציפית – האיחוד האירופי) אין כיום מדינה מערבית שבאמת נושאת בנטל הפליטים.

    ארה"ב, לדוגמא, מקבלת כמות מגוחכת יחסית (לכיוון מטה) של פליטים מדי שנה, בהתחשב בגודלה. ישראל הקטנה והצפופה לא היא זאת שאמורה לפתור את הבעיה הזאת.

    ואין הדברים באים לסתור, כמובן, את זה שמי שמגיע לכאן ראוי ליחס אנושי (בכל מקרה), ולסיוע במציאת מקלט (במידה והוא אכן פליט).

  39. ygurvitz הגיב:

    ליאור, התשובה שלי היא פשוטה: הטל עלי מס פליטיפ, והשתמש בו כדי לבנות להם מקלטים. אפשרות נוספת היא להעניק לפליטים את כל מכסות העובדים הזרים – אם כבר יש מכסות כאלה, מדוע שהם לא יקבלו אותן?

  40. מני זהבי הגיב:

    יוסי,
    כיוון שליאור מדבר במונחים גזעניים, אני מניח ש"ערסים" הוא הכינוי שלו למזרחים
    בין כך וכין כך, הנימה העולה מדבריו היא שישראל היא ארץ אירופית שכל מיני "גזעים נחותים" מפריעים לה להיות כזאת. מישהו דיבר על דימיון לקו-קלוקס-קלאן?

  41. אלכס ז. הגיב:

    אסף,

    בלוקסימבורג, מדינה הרבה יותר קטנה והרבה יותר צפופה מישראל, בשנת 2002 היו 4500 פליטים – פי שלושים ממה שיש כיום בישראל.

    לא הבנתי למה הזכרת את ארה"ב. האם היא מגדלור של מוסריות וצדק שיש לראות בה דוגמא הולמת?

  42. דובשנית עגומה הגיב:

    ציטוט:

    "אפשרות נוספת היא להעניק לפליטים את כל מכסות העובדים הזרים – אם כבר יש מכסות כאלה, מדוע שהם לא יקבלו אותן?"

    כל פליט מקבל אישור עבודה + ביטוח בריאות.

    למשל:

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/942767.html

    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=957733&contrassID=2&subContrassID=21&sbSubContrassID=0

    http://www.meshune.net/blog/?p=1196

    מס כבר קיבלת – משרד הבריאות מבקש עוד 42 מליון ש"ח שיעלה הטיפול הרפואי ב-10,000 ממתינים לבירור עניינם, תהליך הלוקח כמה חודשים ובסופו מסתבר שרובם המכריע אינם פליטים והם מגורשים – כשהסכום הזה חסר כאויר לנשימה בסל התרופות.

    ןלגבי שאר התוכנית, אלא אם אתה מציע את הגירוש של אולמרט –

    הסיבה להסתערות הזאת על הגבולות שהובילה לקריסת המרפאה של רופאים לזכויות אדם ולפגיעה בעשרות אלפי אנשים לא היתה מלחמה – היתה זו ההכרזה של ממשלת ישראל שגם מי שנמצא בתהליך בדיקה (רק עד קביעת הסטטוס של האו"ם) יקבל אישור עבודה.

    כמה "פליטים" יגיעו להערכתך, יום לאחר ההודעה שדי לדרוך עם הבוהן בארץ הקודש כדי לקבל מגורים + אישור עבודה קבוע, והפעם ללא הגבלה, דהיינו תושבות קבע?

    למרות שכ"יהודים, צביעותנו ממאיסה אותנו" על איזה סוציאליסט-מקלדת, אנחנו עדיין "מדברים על המוסר היהודי הנעלה בתור סיבה לטפל" –

    ואותו מוסר יהודי למשל, הוא זה שקלט במלחמת לבנון השניה את מאות אלפי תושבי הצפון במשפחות שכלל לא הכירו.

    ולמרות שאנחנו "עשירים המלטפים כרסם", "בבתי הקפה הממוזגים שלהם, מול מחשביהם המהירים, במטבחיהם הנקיים לכבוד החג, במכוניותיהם החדישות, בסלוניהם המעוטרים, כשבכיסם ארנקים מנופחים וכרטיסי אשראי ובכרסם ארוחה טובה" ושאר הטקסט הנלעג הזה – עניי עירנו לצערנו לא קודמים:

    בגלל אותו מוסר ופרסומו ברבים, התפתחה תופעה של חולים ממדינות מזרח אירופה, מאסיה ומאפריקה הנזקקים לטיפול חירום רפואי ומגיעים לישראל כדי לקבלו. כבר כיום יש נוהל של משרד הבריאות לקליטה של אנשים אלו בבתי-חולים לטיפולים במחלות ובבעיות פסיכיאטריות וגריאטריות. לכל אלה אין ביטוח רפואי, והטיפול בהם עולה כחצי מיליון ש"ח בשנה לאדם. האזרחים הישראלים אגב, משלמים מכיסם כ-33% מההוצאות הרפואית במדינת ישראל .

    למי שלא צריך להזיז אצבע ולא לאזן תקציב מאד קל מאד לחבר פואמות על אמפטיה. עוד יותר קל להטיף על אמפטיה למסכנים רחוקים, שהרי בקרובים צריך לטפל בפועל, ולא רק להקליד.

  43. תגידו, לא שאני מאמין גדול, אבל לא היה כתוב משהו בעניין הזה של העזרה לגר אשר בשערייך, כי עבד היית בארץ מצריים וכל זה? אין בדיוק כרגע איזה חג שמדבר על זה, משהו מההיסטוריה של העם היהודי?
    משהו על זה שלא קיבלו אותם כל כך יפה, העבידו אותם קשה ללא שכר וברעב בבנייה?

    אני יכול לדמיין את הטוקבקיסטים לבלוג של יוסי תות-ארך-גרון, מסתתים בהיסטריה לוחות על גבי לוחות בכתב חרטומים:
    "אין מה לעשות חברה, חייבים לאזן את התקציב. אם לא נגמור את הפרמידה עד סוף השנה, פרעה יהרוג אותנו!
    טוב, תקצץ לעברים בתקציב הלאפות, מצידי שיאכלו מצות, מה, כאילו שהם בורחים ממלחמה או משהו! כולה לא היה להם מה לאכול בארץ כנען! ועוד יש להם את החוצפה לבוא בדרישות!"

  44. דובשנית עגומה הגיב:

    ציטוט:

    "אני יכול לדמיין את הטוקבקיסטים לבלוג של יוסי תות-ארך-גרון, מסתתים בהיסטריה לוחות על גבי לוחות בכתב חרטומים:
    ”אין מה לעשות חברה, חייבים לאזן את התקציב. אם לא נגמור את הפרמידה עד סוף השנה, פרעה יהרוג אותנו!
    טוב, תקצץ לעברים בתקציב הלאפות, מצידי שיאכלו מצות, מה, כאילו שהם בורחים ממלחמה או משהו! כולה לא היה להם מה לאכול בארץ כנען! ועוד יש להם את החוצפה לבוא בדרישות!“ "

    —-

    🙂 ,

    נו, מילא שמאמין גדול אתה לא, מילא שהפרוזה שלך לא משהו, אבל לפחות תקרא את הטקסט, נתת בדיוק את הדוגמא הכי לא נכונה –

    קודם כדאי שתקדיש כמה דקות ללמוד מה זה "גר", מאחר ובין היתר הרגע הצעת או לגייר בכוח את האפריקאים, או להעמיד אותם בבית דין ולאסור עליהם כל דת פרט ליהדות או איסלם, וגם אז המונח מתייחס ממילא לגר תושב "עם אישור שהיה" ולא לגלי מהגרים מהחוץ, כי גם בעולם העתיק היה צריך ויזה:

    א. בני יעקב ירדו למצרים לא לעבוד אלא "לשבור שבר" – דהיינו לקנות אוכל ולחזור לכנען.

    ב. אפילו רק למטרה זו היה עליהם לקבל את אישור הרשויות, שהיה במקרה אח שלהם, שזרק אותם לכלא לשלושה ימים ואחרי זה שלח אותם לכנען בחזרה.

    ג. לא חשבת איך זה שהכנענים לא הציפו את מצרים עם תעודות פליט של האו"ם?

    ד. אפילו השר "האדון על כל מצרים" יוסף היה חייב לקבל את אישור *פרעה אישית* לויזה למשפחתו שלו, ואפילו שהמדובר באיחוד משפחות תדרך אותם להצהיר שהם לא תפרנים, ושהם רועים "כי תועבת מצרים כל רועה צאן".

    ה. מבחינת המצרים עצמם זה היה חרא של דיל, מאחר והגרים יוסף ואחיו בע"מ פתחו את הביזנס ותמורת לחם רוקנו אותם מכל הכסף שלהם בשנה הראשונה, מהמקנה שלהם בשנה השניה, מהאדמות שלהם שנה לאחר מכן, ואחר כך הפכו אותם לאריסים-עבדים על אדמתם שלהם תמורת 20% מס הכנסה שלא היה נהוג קודם כמובן – וזה מה שקורה למי שלא יודע "לאזן תקציב", או מי ששוכר כמנהל חשבונות מהגרים ספקולנטים בסחורות בר-קיימא עם משפחה ענפה שצריך לפרנס.

    ו. ואחרי שהיהודים עשו מה שהם יודעים לעשות הגויים עשו מה ש*הם* יודעים לעשות וההמשך ידוע – מסקנה: אחרי כל הנזקים לשני הצדדים, אולי באמת היה עדיף סיוע הומניטרי במקום ויזות, ושהכנענים ישארו בכנען והמצרים במצרים.

    ו. כמובן שזה היה מקרה יוצא דופן בעולם העתיק שהצליח רק בגלל החתרנות, מאחר ולא היה לך צ'אנס בעולם להכניס הגירה מסיבית למדינה, והיה לך מזל גדול אם לא פגעו בך כבר על הגבול בנזק הרבה יותר גדול מסתם קצין עצבני:

    בדרך לארץ למשל, ידעו היהודים מה מקובל ומה לא ולכן ביקשו מראש מסיחון מלך האמורי רק זכות מעבר והבטיחו "אעברה בארצך לא נטה בשדה ובכרם לא נשתה מי באר, בדרך המלך נלך עד אשר נעבר גבולך" – בתשובה קיבלו מלחמה מלאה וסיחון הפסיד, אבל הנקודה ברורה:

    האיכות המוסרית שניסית להדביק למצרים או לעולם העתיק לא הייתה מעולם – עולם כמנהגו נוהג וכל חברה שתפעל כמו סוציאליסטים-דה-לה-שמטע כמוך תשלם מחיר יקר.

    אף אחד מהלבבות השותתים דם פה לא מציע שום קריטריון מוסרי שהוא גם מעשי, כמו למשל מה לעשות מול כמליון איש שיגיעו לגבול ויבקשו להגר – כי כפי שכתבתי, למי שלא צריך להזיז אצבע ולא לאזן תקציב מאד קל מאד לחבר פואמות על אמפטיה, כמוך.

    והנה, לפחות למדת קצת תנ"ך, כמו שנאמר "עאלק סוציאליסט – את פתח לו": ביציאת מצרים אתה בטח היה זה שבכה שאסור לחצות את הים כי זה מרטיב את החמוסונים.

  45. אסף הגיב:

    אלכס, בדוק את הנתונים שלך שוב. ישראל דווקא צפופה פי שניים מלוקסמבורג.

    והלאה – אני מביא את ארה"ב כדוגמא מסיבה פשוטה, והיא שארה"ב גדולה פי 450(!) מישראל. וכמובן, יש גם את קנדה ואוסטרליה.

    אני אומנם דורש מאיתנו יחס אנושי לפליטים, אבל לא נראה לי הגיוני שפתרון הקבע של רבים מהם יהיה כאן. אז איפה כן? אירופה כבר נושאת בחלקה (ויותר), אבל צפון אמריקה ואוסטרליה עוד לא ממש.

  46. דובשנית עגומה הגיב:

    ציטוט:

    "בלוקסימבורג, מדינה הרבה יותר קטנה והרבה יותר צפופה מישראל, בשנת 2002 היו 4500 פליטים – פי שלושים ממה שיש כיום בישראל."

    הנה הנתונים מנציבות הפליטים של האו"ם לשנת 2002, אין אפשרות ללינק ישיר אבל ניתן להציג לפי מדינה:

    http://www.unhcr.org/static/home/statistical_yearbook/2002/toc2.htm

    בלוקסמבורג היו 1201 (טוענים שהם) פליטים ב-2002, היא לא הכירה באף אחד מהם, ואף אחד מהם לא נקלט על ידה.

    "מה שיש כיום בישראל" הם כ-1900 (טוענים שהם) פליטים, מתוכם הוכרו 500 ונקלטו + אישור עבודה + ביטוח בריאות, אלה שבאו מאזורי מלחמה מורשים להשאר עד לתום הסכסוך בארצם, ולאחרים אישור עבודה ממשרד הפנים עד שיתברר עניינם (במבצע משטרתי נספרו 1300 בעלי אישור ממשרד הפנים).

  47. אלכס ז. הגיב:

    אסף,

    אתה צודק לחלוטין בקשר לצפיפות. אני בוש ונכלם.

    ————

    דובשנית,

    את הנתונים לגבי פליטים בלוקסימבורג לקחתי מכאן:
    http://www.nationsencyclopedia.com/economies/Europe/Luxembourg.html
    (התבלבלתי בשנה – אמור להיות 1998 במקום 2002).
    אני לא יודע מאיפה לקחת שיש בישראל 500 פליטים. אתר האו"ם http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/statistics/opendoc.pdf מראה שעד שנת 2002 158 אנשים הוכרו כפליטים ע"י האו"ם. מצויינים שם עוד כ- 6000 פליטים, אבל כפי שאת בעצמך יכולה להבין מהתאריך בו הם הופיעו, מדובר באנשי צד"ל.
    בכל מה שקשור ללוקסומברג מספר הפליטים שנותן אתר האו"ם http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/statistics/opendoc.pdf
    שונה לחלוטין מהמספר שקיבלתי מ-nationsencyclopedia, אבל גם הוא לא מטיב במיוחד עם ישראל. עד שנת 2002 156 אנשים קיבלו מעמד פליט בלוקסמבורג מהאו"ם, אבל מספר הפליטים לקמ"ר בה גדול פי 2.3 מאשר בישראל ומספר פליטים לנפש גדול כמעט פי 4 מאשר בישראל.

    "”מה שיש כיום בישראל“ הם כ-1900 (טוענים שהם) פליטים, מתוכם הוכרו 500 ונקלטו + אישור עבודה + ביטוח בריאות, אלה שבאו מאזורי מלחמה מורשים להשאר עד לתום הסכסוך בארצם, ולאחרים אישור עבודה ממשרד הפנים עד שיתברר עניינם (במבצע משטרתי נספרו 1300 בעלי אישור ממשרד הפנים)."

    מאיפה הנתונים?

  48. אלכס ז. הגיב:

    טוב, הלינקים לישראל ולוקסימבורג לא עובדים. כדי לראות אותם צריך ללכת לאתר האו"ם שאליו קישרת ולבחור בישראל/לוקסימבורג ב- Country data sheets.