אין ממשלה בישראל.

את השורה התחתונה שווה לשים כבר בהתחלה: המבחן – תמיד – הוא מבחן התוצאה. ובמבחן התוצאה, אמצע הקדנציה של הממשלה הימנית ביותר בישראל אי פעם נראה כמו תאונת שרשרת.

עוד זה מדבר וזה בא.

הנה רק כמה מהדברים שמתרחשים בו זמנית עכשיו. קחו נשימה עמוקה:

מאות אלפי ישראלים ברחוב נגד המדיניות החברתית-כלכלית, דיכוי אלים כבר יצא לדרך. שגרירות ישראל בקהיר נכבשת ע"י אספסוף (נתניהו לוקח לעצמו את הקרדיט על שחרור אנשי הצוות בידי הקומנדו המצרי). טורקיה מקררת – אם להגיד בעדינות – את יחסיה עם ישראל, תפגין נוכחות צבאית מול חופינו, רופאים מתמחים מתפטרים קולקטיבית בהמוניהם, הצוות הבכיר של תכנית חדשות מרכזית מתפטר – מגיש התכנית מתפטר בשידור חי – במחאה על התרפסות הערוץ בפני הטייקון שמסבסד את נתניהו עצמו ואת שופר התעמולה של ממשלתו, העיתון הנפוץ במדינה (כי הוא מחולק חינם). עדויות על ניסיונות מצד לשכת רוה"מ להתערב באופן בוטה בתכנים של מהדורות חדשות, ולא רק של רשות השידור הציבורית. פונדמנטליסטים יהודים מגבירים את התקפותיהם על פלסטינים ורכושם – גם בתוך הקו הירוק – ולראשונה פורצים לבסיס צה"ל ומשחיתים ציוד רב המשמש למשימות שוטפות.

שכחתי משהו?

אה, כן. עוד איזה שבועיים ככה הפלסטינים, שהמו"מ אתם נפסק, הולכים לאו"ם כדי שיכיר במדינתם העצמאית. זה לא יעבוד בלי מועצת הביטחון, וזה לא יעבור במועצת הביטחון כי ארה"ב תטיל וטו, ואחרי זה כבר יהיה קשה לבקש ממנה טובות. היות שנתניהו הצליח להפוך את ישראל מנושא שבקונצנזוס לנושא שמזוהה בעיקר עם הרפובליקנים (ובעיקר הקיצונים שבהם) ולכן שנוי במחלוקת, זה לא צפוי להשתפר בקרוב. וכמובן שיש את העניין הקטן ההוא של ההפגנות ההמוניות שהפלסטינים מתכננים, והסכנה שבמקום להצליח להכיל ולהרגיע את המצב, אנחנו נדרדר אותו לאלימות קשה.

אולי כדי לוודא שזה יקרה, צה"ל הפקיר את ההתנחלויות והפריט את אבטחתן למתנחלים עצמם. להם אין שום עניין בהכלה ובהרגעה – פעמים רבות הם רוצים בדיוק את ההיפך – אבל זה לא היה משנה כלום גם אם היה להם עניין כזה. אם צה"ל היה נותן לי רובה וחוברת הוראות פתיחה באש ואז עושה אחורה פנה ומסתלק, הדבר הראשון שהייתי עושה זה לזרוק את החוברת לפח. הדבר השני זה לחפש מאיפה לגנוב עוד כמה מחסניות.

תעשיית הבולשיט בפעולה.

עכשיו, על כל סעיף פה אפשר לפתוח ויכוח שלם. זה? הזנחה של שנים. אצל אולמרט היה יותר טוב? ובכלל, ביבי אישר תוספת של שקל תשעים. לא, עדיין לא. זה בפריסה לתשע שנים אלא אם כן נערי האוצר יקפיאו את זה בחוק ההסדרים. אבל הי, זה כפול ממה שאולמרט נתן ואליו לא באתם בטענות נכון? זה כי אולמרט הוא סמולן וגם אתם סמולנים זה למה. ומה בכלל עשיתם בצבא?

ההוא? מה אנחנו קשורים בכלל. זה הג'יהאד העולמי, חוסיין אובמה והסמולנים האלה שתמכו בהפלת הדיקטטור. מה הם חשבו לעצמם! לא, זה הסמולנים שעשו שלום עם דיקטטור. מה הם חשבו לעצמם! גם וגם! ביבי לא עשה את זה, אבל הוא נראה יפה בטלביזיה כשדיבר על זה.

ברגעים אלו ממש, מתרוצצים פועלי מערך ההכחשה הלאומי ומנסים לארוז את העניין לעוד מתקפה תקשורתית נגד אזרחי ישראל. האסטרטגיה פשוטה: האגף הרשמי והמהוגן של מנגנון ה-HASBARA יעמול לבודד את כל האירועים זה מזה, ולכל אחד מהם למצוא איזה תירוץ כדי לטעון שעלי ביבי ושלושים השודדים לא אשמים בו. הרי הם בדיוק כמונו, האזרח הקטן, הצרות פשוט נופלות עליהם, מה כבר הם יכולים לעשות? אבל ממשלת ישראל ועם ישראל הם גוף אחד, וביחד נרים את ראשינו בגאווה ונעבור את זה כמו שעברנו את פרעה.

"בעזרת השם", יוסיפו עובדי מחלקת ה-HASBARA הפחות רשמית, זו של מועצת יש"ע, ויפנו להמשיך בעיסוקיהם: להציג את העניין לא כשרשרת מקרית של אירועים נפרדים אלא כמהלך אחד קוהרנטי מתוכנן ומרושע, מעשה ידיה של אותה זוהמה מיסטית שחדרה לגוף הלאומי עוד ביציאת מצרים – הסמולנים – ועמלה בכל דור ודור להחליש אותו מבפנים על מנת לעזור לגויים לחסל אותו. טוב, כל הגויים חוץ מהפונדמנטליסטים הנוצרים שמממנים את ביבי ומועצת יש"ע. והקרקס הזה, חברים, זה מה שיש למדינת ישראל במקום מדיניות, במקום אסטרטגיה, במקום חזון, במקום ממשלה. האם יש לנו ראש ממשלה שחולם שהוא יחצ"ן או שמא יחצ"ן שחולם שהוא ראש ממשלה? לא יודע, אבל מישהו צריך להביא דלי מים ולשפוך לו על הראש.

תאונות שרשרת לא קורות סתם. הן קורות כי הרבה מכוניות לא שמרו מרחק. אם היו שומרות, לא הייתה תאונת שרשרת אלא סתם תאונה. כשהממשלה מזניחה ומדרדרת משהו לכדי משבר, היא פוגעת ביכולתה של המדינה להתמודד עם המשבר הבא. כשהיא מזניחה ומדרדרת כל דבר בו היא נוגעת לכדי משבר, היא מחסלת את היכולת של המדינה להתמודד עם המציאות. אפקט הדומינו הזה, גם אם הוא לא כולו באשמתה של הממשלה, הוא כולו באחריותה. היא זאת שנבחרה כדי לדאוג שמצב כמו זה שאנחנו נמצאים בו היום לא יקרה, והוא קרה במשמרת שלה.

ועוד דבר: מוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות פרסם תחקיר על הטוקבקיסטים והספינים של משרד ראש הממשלה והמונקי-בינזס בינו לבין האלטר-אגו: מועצת יש"ע. חלק נכבד מהתחקיר מוקדש למיודעינו משה קלוגהפט, איילת שקד (שעכשיו רוצה לשלוח, יחד עם מיכאל בן ארי, אזרחים וילדים ישראלים כדי להגן על חיילי צה"ל מהפלסטינים) ושות', האנשים שהמציאו את "אם תרצו" ועוד כמה ארגוני GONGO כיו"ב, שהביאו לנו את קמפיין ההכפשה השקרי נגד הקרן החדשה לישראל, אחר כך את קמפיין "הגז הערבי" לטובת טייקוני הגז, ועכשיו התגייסו להכפשת מחאת האהלים באותן השיטות.

כל המידע באותו החלק בתחקיר של ידיעות שנוגע למועצת יש"ע, משה קלוגהפט, ישראל שלי וכו' פורסם בהרחבה בבלוג זה ובבלוגים רבים אחרים, בעיקר אצל יוסי גורביץ, כבר לפני חודשים ועל פני פוסטים רבים. אני לא יודע אם העיתון עלה על אותו העניין בעצמו ועשה תחקיר, עלה על העניין ברשת, שכתב את מה שמצא ושילב בתחקיר או קיבל את זה מיחצ"ן של המחאה שאסף את זה ברשת והגיש לעיתונאי על מגש של כסף. הניחוש שלכם טוב כמו שלי. מה שבטוח זה שהעיתונות הממוסדת מפגרת אחרי הרשת בכמה חודשים טובים לפחות.

נ.ב אני מקדיש לביבי את השיר הזה.

This entry was posted in כללי and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

41 Responses to אין ממשלה בישראל.

  1. מודי תולשששש says:

    מצוין כרגיל. השאלה היא מה עושים עם זה.

  2. חגי אלקיים says:

    מטאפורה נפלאה, ומדויקת להפליא. הבועה של השלטון הנוכחי מתחילה להתפוצץ, וניתן רק לקוות שיהיה בצד השני מי שינצל אותה היטב.

  3. אורי דויד says:

    עם המשפט האחרון אני מסכים.
    כל שאר הפוסט מאכזב מאוד ולא ברור מה אתה מביע בהאשמות שלך חוץ מהוצאת קיטור.
    כן, גם אני מבואס מזה שגירשו את השגרירים שלנו מטורקיה וממצרים.
    עשית תרגיל נחמד עם הניסיון להגחיך מראש כל תגובה עניינית, שיבושם לך. מחובתך לפחות לכתוב מה היה אפשר לעשות אחרת. בפוסט הקודם כתבת שלא היה צריך לשלוח למרמרה חיילי שייטת כי הם מיומנים מדי בירי, ופחות מדי בקרב מגע לא קטלני – אלו שטויות במיץ שחסרות כל ביסוס, אבל זוהי לפחות טענה. כאן אין כמעט אף טענה.
    דוקא ביבי וברק מגיבים באופן מעורר כבוד למרות "רחשי העם" מבית.
    מצרים מחבלת שוב ושוב בצינור הגז ומפרה הסכמים כלכליים – הבלגה.
    מצרים שותפה לפיגוע טרור נורא ומפרה את הסכם השלום – הרג חמישה חיילים בתגובה, וכיסוי תחת של המצרים שלא מהעולם הזה בשביל לנסות להרגיע כאן את הרוחות.
    ההמונים המצריים מגרשים את צוות השגרירות ושורפים את דגלנו – הבלגה.

    אז מה לעזעזאל אתה רוצה?

    ובנוגע לקישורים, הו הקישורים! כל מיני סילופי דברים ממאמרי דעה ב"הארץ", שעיקמת אותם לחלוטין עד שלא ברור מה הקשר לעובדות. "הפרטת ההגנה על ההתנחלויות"? מה??!?
    והשיא – קישור לפוסט הכי ביזיוני שכתב גורביץ בתור אות כבוד לבלוגוספירה. גורביץ "חשף" ש"ישראל שלי" קשורים למועצת יש"ע בלי לציין שזה מופיע ב"אודות" באתר הבית שלהם. כשמגיב ציין זאת הוא האשים אותו שהוא טוקסקיסט בתשלום מטעם מוכר "אם תרצו" (ההאשמה הזו מוכרת לך?), ביזה אותו, שיסה בו את "מטבקי הבית" שלו, ולבסוף מחק מחיקה סלקטיבית את התגובות שלו על מנת שדבריו יאבדו פשר. ממש עיטור העוז מגיע לו. אולי טוב שצירפת את הקישור כתזכורת.

    ואפרופו מבחן התוצאה – קלוגהפט, יקיר הבלוג, היה אחראי לעוד קמפיין שמשום מה לא הוזכר כאן, והוא מחאת המילואימניקים. תוך זמן די קצר ובמאמץ ממוקד, בלי יותר מדי חיבוקי דב מכל מיני שלמה ארצים, הקמפיין הזה השיג הרבה, הרבה מאוד. היום סטודנט או איש משפחה שמחרבנים לו את הקיץ עם שלושה שבועות מילואים, מקבל מענק של כמה אלפי שקלים שנותן לו אוויר לנשימה. אומרים שמאז גם עתכ"א מילואים חושבים טוב לפני שהם שולחים צווים.
    בינתיים ליף, קונטס וחברים, מפטרים טרכטנברגים חדשות לבקרים. אוטוטו כל העסק מתמסמס ומסתמן שלא ישיגו כלום. לא בגלל האלימות החולדאית, אם כבר אז למרות זאת.

    • ג'ו says:

      אוקיי כל מה שאמרת נכון, נניח.
      האם לנתניהו ולממשלתו יש אחריות כלשהיא על מצבה של ישראל? או שכולם אשמים חוץ מהם? זה עניין כה פשוט.

      • זאת אחת הפעמים האלה שח הפוסל במומו פוסל. נראה לי שאתה זה שמוציא קיטור. ואם להגיד "שטויות במיץ" נקרא אצלך "טיעון ענייני", רסט מיי קייס.

        באתר של ישראל שלי כתוב שהם משתפים פעולה עם ארגונים אחרים במחנה הלאומי, כולל מועצת ישע. כשרמת הקרבה, אפעס, גדולה קצת יותר. דני דיין אמר לידיעות שהמועצה סייעה בהקמת ישראל שלי, למשל. קיצר, האנשים מנסים להציג פסאדה של ארגון נפרד, והם לא.

        אם אתה מדבר על מאבק המילואימניקים של 2006, אז הוא היה מאבק נגד המשך תכנית ההתנתקות ושם כנראה הומצא המונקי-ביזנס שתואר כאן. ביבי הביא את השיטות שלו כאופוזיציונר לתוך המשטר ממש, ומאז שעלה לשלטון אנחנו רואים פתאום "מחאה" של תומכי השלטון נגד האופוזיציה. על קלוגהפט אני לא מתלונן, אין לו שום אחריות כלפיי. לביבי יש.

        • אורי דויד says:

          ג'ו,
          לביבי יש אחריות בעיקר על התדרדרות היחסים עם ארה"ב, איטליה, צרפת וגרמניה. במידה מסוימת גם כלפי אבו-מאזן וסאלם פיאד (מטבע הדברים אתה מבין למה קשה לי לכתוב "הפלסטינים"), אם כי גם לשקרים שלהם לביבי ולבני עמם יש משמעות. ביום פקודה כשנצטרך את הסיוע מבעלות בריתנו אני חושש שנשלם על כך בגדול.
          בנוגע למצרים ולטורקיה האחריות ויכולת ההשפעה שלו היא, לדעתי, זניחה. הסיטואציה הרבה יותר מורכבת בכול מה שקשור כעת במדינות ערב. בינתיים הוא מנווט את הספינה יפה וכשצריך לפרגן אז מפרגנים גם למי שאינו כוס התה שלך.

          שלום,
          טענה מהסוג שהבעת לגבי השייטת היא לא רלוונטית כל עוד היא לא מגובה בשום מידע עובדתי. מסלול ההכשרה של שייטים כמעט כפול עד משולש מזה של כל לוחם רגיל, בעוד שהרובאות שלהם דומה לרובאות של הלוחמים בגד"סרים. דווקא האחרונים הם ה"מחסלים" הכי יעילים כי חיסולים זה מה שהם עושים בשוטף, בעוד שהשייטת מתאמנים למבצעים יותר מורכבים, ואמורים להיות נכונים לתנאים יותר קשים – נניח, להיזרק מסיפון. בכול מקרה חובת ההוכחה של טענה כל כך לא סבירה ולא אינטואיטיבית היא עליך. בנוגע לאתר ישראל שלי – אני עדיין לא הבנתי מה הביג דיל, צריך להיות אידיוט מושלם בשביל לקרוא את ה"אודות" שלהם ולא להבין במי ובמה מדובר.
          לגבי מאבק המילואימניקים, זו *בדיוק* היתה הטענה שלי. מאבק מאוד ממוקד, קטן ואנוכי, שהוביל לרווחת הכלל. בדיוק ההפך ממה שקורה עם המאבק הנוכחי שמוצדק פי כמה.

          יואב (אם אתה קורא),

          אני ממש לא בעד סרבנות השלום ולדעתי ביבי עשה טעות גדולה כשלא הלך עם הקלפים רחוק יותר. יצא פחדן וטמבל. אבל לא, הסיבות למה שקורה עם טורקיה נעוצות במהלך שהחל כבר לפני כמה שנים כשאירופה הפנתה את גבה לטורקיה, והזעם של המצרים על ישראל בעקבות כישלון ההפיכה במצרים אינו תוצאה של הבעיות במשא ומתן עם הפלסטינים. זה אולי אחוז בודד מכול הסיפור. אל תמות טיפש.

          • יכולת ההשפעה של ביבי על אירועים במדינות השכנות פחות חשובה כאן. הוא הכניס את המדינה לפינה שבה אין לה מרחב תמרון מספיק כדי להתמודד מול אותם אירועים, ועל זה בהחלט יש לו השפעה. ואם אין לו, שיעוף מהמשרד הזה שלו ויפנה את המקום למישהו שכן יש לו.

            "לא מגובה"? בוא נראה. אני הבאתי מאמר של אדם שמבין דבר או שניים בלחימה וביטחון, מומחה רציני בכל הנוגע לציוד לחימה בכלל – וציוד לא קטלני בפרט – ומחובר היטב לקהילה הבטחונית בארץ, כמו אביו לפניו. המאמר פורסם במקור ב"קליבר קרבי" שהוא, למיטב ידיעתי, כתב העת המקצועי היחיד בנושא בעברית. באותה מהדורה, עורך כתב העת הצטרף למסקנות ה"דבר העורך". אז אפשר לא להסכים, אבל לדעתי זה שווה קצת יותר מהאינטואיציה שלך, עם כל הכבוד לה.

            "הביג דיל" הוא שממשלת ישראל יצרה מערך של פרופוגנדה שמוצג כ"הסברה" כלפי חוץ כשלמעשה מדובר בתעמולה פוליטית של הימין כלפי פנים. ולמערך זה יש, בנוסף לחלק הרשמי גם זרוע ממשלתית למחצה, מועצת יש"ע (שהיא גוף של המדינה שמתנהג, משום מה, כתנועה פוליטית חוץ פרלמנטרית) ולמועצת יש"ע, כמו גם למספר ארגונים נוספים שממומנים ע"י אותם אנשים שמממנים את רוה"מ עצמו ולגמרי במקרה נציגיהם ממלאים את שורות הממשלה בעמדות הבכירות ביותר, יש אגף לא רשמי שמתעסק בתעמולה שחורה, הכפשה ודה לגיטימציה של האופוזיציה.

  4. חיים ו. says:

    אתה יודע מה, כבר תקופה אני שואל את עצמי איך זה שאתה וגורביץ' חולקים ספייס, עכשיו יותר ברור לי. הפוסט הזה שלך הוא פשוט תעמולה זולה נטו. כל מילה בו, כל אות, כל פסיק. באסה, ממש חיבבתי אותך.

    הממשלה הנוכחית, שלא בחרתי בה, לא רציתי בה ופיללתי לאי הקמתה מתנהלת מול אתגרים לא פשוטים באופן סביר ולהפתעתי הגמורה אף יותר מסביר. כפי שאמרת על כל סעיף אפשר להתווכח, בכל סעיף הויכוח יסתיים בכך שאתה פשוט ANTI-HASBARA ותולולו. ישראל נמצאת כעת תחת מתקפה מאורגנת מתוכננת וממומנת היטב, רבים מדי במזה"ת חגים בין אופוריה הזויה לאופורטוניזם בזוי ומזיעים בלילותיהם חלומות רטובים על בידוד ישראל והכנעתה. זה יותר קשור לגז של תשובה מלביבי, זה יותר קשור להצעת אולמרט לאבו מאזן מלביבי, זה יותר קשור ל"אביב" הערבי מלביבי, זה הרבה הרבה יותר קשור לג'ימי קרטר השחור בבית הלבן מלביבי.

    אותם אירועים פחות המחאה ה"חברתית" היו מתרחשים תחת ציפי לבני או אהוד ברק או כל אדם אחר מהמרכז הפוליטי בישראל. זה כנראה לא היה קורה לליברמן, לא יודע מה היה קורה עם ליברמן, אולי הייתה מלחמה, אולי לא, אבל משהו אחר היה קורה וזה כבר משהו.

    אתה יודע מה, אנשים מרגישים את זה ומדברים על זה ולוחשים זה לזה במשרדי הייטק ממוזגים(בהם אני עובד) שבפעם הבאה, ליברמן. אני מדבר על ישראלים צברים שהצביעו לעבודה ולקדימה, כל הרוסים שאני מכיר הצביעו לליברמן גם קודם, הם די משכנעים, הרוסים… הם גם די מרעננים בגישה הלא מתפתלת שלהם, הלא מתרפסת שלהם, הלא גלותית שלהם(פרדוקס אני יודע, אבל המציאות פרדוקסלית).

    קבל תחזית, בבחירות הבאות ליברמן יעשה חיל, אתה יודע למה? משום שלא משאירים ברירה לציבור, מלעיטים אותו בזבל והוא לא יודע למה להאמין כבר. הצהובון המכונה "ידיעות" הוא גועל נפש מרוכז ומונחה פוליטית פי עשר מישראל היום וגם עיתון פחות טוב ממנו. אני אפילו לא אדבר על ה"ארץ", גיא זוהר הוא צבוע ממדרגה ראשונה ועיתונאי קטן מאד, התחקיר על שלדון הכיל דיבה שלא מגובה בכלום ושום דבר, אתה יודע את זה, אני יודע את זה, אבל להתגולל על ביבי(ואשתו) זו אופנה חולנית שמחריבה בכל יום את הדמוקרטיה הישראלית, שלדון לא סובל מרגשי נחיתות מול האוליגרכיה התרבותית-תקשורתית של ישראל, אז הוא עמד מולם וקיפל אותם כמו נמושות, למה הם לא הלכו לבית המשפט? אין כסף? הצחקת אותי. שלדון אגב אינו היחיד שלא סובל מרגשי נחיתות.

    שליברמן יקבל 28 מנדטים תקרא שוב את שכתבתי כאן, ממך הקטן ועד גיא זוהר הגדול ובניכם שאר הפוליטבירו יחד מחריבים את הדמוקרטיה הישראלית בשם איזשהוא אתוס לבן שקרי שנבנה כאן מ77' ואילך, היה נדמה לי שלא ינקת את החרא הזה משדי אמך אז אתה אחר, טעיתי. כאמור ליברמן כמו אדלסון לא סובל מרגשי הנחיתות של ביבי מול הקליקה, הציבור הרוסי לא סובל מרגשי הנחיתות של המזרחים מול האשכנזים, צעירים ישראלים משכילים מהפריפריה שלא קונים את הפיגולים של הקונגלומרט התקשורתי הארץ-ידיעות-מעריב-ערוץ2-ערוץ10 לא סובלים מרגשי נחיתות מול מדינת תל אביב. הם יצביעו לליברמן.

    אני לא אצביע לליברמן, ממניעים גזעניים אגב, חלמתי לי ראש ממשלה מזרחי לפני עולה חדש מחבר העמים, מודה ומתוודה. אני לא חשוב, אני מיעוט בטל בשישים. המאמר הזה שלך, שכמוהו בדיוק אפשר לקרוא אצל מרקוס ב"הארץ", אצל ברנע ב"ידיעות" ובערך בעד עשרים מאמרי דעה אחידה בכלי התקשורת הוא בדיוק מה שמעורר תיעוב אצל כל ישראלי "לא-חדש" שלא היה בהפגנת ה"מיליון" ומסוגל לקרוא בין השורות, אין בו כלום מלבד אופורטוניזם זול לתקיפת ממשלה נבחרת המתנהלת באופן סביר לגמרי מול מציאות מסובכת להפליא.

    כאמור, באסה ש.ב.

    • רון says:

      (המספרים מקבילים לפסקאות שלך)

      1. מה קשר חיבה? אתה מכיר אותו? ועכשיו הוא כבר לא "נחמד". מדובר בהבעת דעות, ולא בלשתות בירה ביחד.

      2. מצטער לומר: ישראל הרוויחה את היחס של המצרים, וגם של הטורקים ביושר. כן – מגיע לכם. ישראל לא הזיזה אצבע כדי לתת להסכם השלום עם מצריים עור וגידים תרבותיים ואזרחיים – כמו הרבה דברים ברפובליקה, הסכם השלום התחיל ונגמר במסגרת צבאית ואינטרסים כלכליים.

      3. אתה טוען שאותם אירועים היו מתרחשים אם… יש לך איזה לינק לאשר את זה, או שזו הרגשת בטן שלך. בקיצור: לא מענין. מי אמר לך? מאיפה אתה יודע?

      4. הסיבה שערוץ 10 לא השתמש בהליך משפטי היא היא הנקודה: ההליך היה צריך להיות נגד הברז הפיננסי היחיד שלו כרגע. זה כתוב בערך בכל מקום, צריך רק לקרוא.

      5. לגבי הרוסים (ויסלח לי שלום): להזכירך מדובר בעם שמעריץ כח, שבמשך כל ההיסטוריה עד שנות ה-80, בניגוד לעמים אחרים באירופה, חי תחת דיקטטורה. זאת המסורת הפוליטית הרוסית – השלטון הצאר לסטלין (דרך לנין) ועד פוטין. אני במקומך הייתי מסתכל על הטעם, הנימוקים והבחירה הפוליטית שלהם יותר בביקורתיות ופחות בהערצה.

      6. נכון, המציאות מסובכת, אבל צא מזה: ישראל היא מזמן לא קורבן. לא רק עושים לה ומתנפלים עליה. איך היא הצליחה לאבד את הקרדיט הבינ"ל שהיה לה? אולי יש לה חלק בזה? אולי זה לא רק הם, אלא גם אנחנו?

      להסתכל על המצב כאילו אין לך שום חלק בזה, וזה פשוט קרה בגללם זה מאוד נוח. הנסיון שלי הראה לי, שזה לא רק לא נכון, אלא מונע תזוזה ושינוי, מונע יוזמה מונע עשייה ומונע תיקון. והתיקון נחוץ מאד.

      רון

      5.

      • חיים ו. says:

        1. לא עניינך האמת.

        2. הבנתי, אז אתה מסכים עם ארדואן בעצם ושריפת השגרירות היא, איך אומרים זאת במזרח תיכונית, תגובה טבעית לפשעי ישראל, אחלה. אהבתי את ה"מגיע לכם" על זה נאמר בהגדה, "לכם ולא לו" חפש לבד את הבן הרלוונטי.

        3. כן, יש לי את תוכניות המגירה הטורקיות אצלי בגראג'. והאביב הערבי הוא תגובה טבעית למינוי ליברמן לשר החוץ, אתה אמיתי?

        4. באמת? איפה זה כתוב? ההליך אמור להיות נגד אדלסון, הערוץ הכספי שאתה מתייחס אליו (לא הערוץ היחידי אגב בשום אופן) הוא כמדומני רון לאודר, שני אנשים שונים. אולי זה רק אתה שלא יודע לקרוא?ֿֿ

        5. יופי, אז אתה יותר גזען ממני. מעולה.

        6. ממשלת ישראל מתנהלת מול המשברים הנוכחיים במזה"ת באופן מתון וראוי להערכה. אני האשמתי, מאשים ואאשים את הממשלה בכל פעם שאתפוס את התנהלותה כמזיקה לדעתי, בכל אופן תודה על הדידקטיה, נעם לי מאד.

        • רון says:

          רק נקודה אחת: מה הקשר לגזענות? מדובר בתרבות, שיש לה מאפינים ושמושפעת מההיסטוריה ולהיפך, מנתבת את מהלך ההיסטוריה. אז אפשר להסיק מההיסטוריה של העם לגבי העם כי הוא "בחר" בהיסטוריה הזאת… וכמובן כמו כל הכללה, היא מפספסת גוונים, אבל כן, אני עומד מאחוריה מבלי לשפוט אף אחד לפי מוצאו, אבל כן לשייך את דעותיו למקורות התרבותיים בהם הוא גדל.

    • אני לא חושב שאנחנו מכירים אישית, כך שבאמת לא מזיז לי אם אתה מחבב אותי או לא. את השאר לא כל כך הבנתי, חוץ מזה שליברמן יקבל מלא מנדטים. נו, נגיד שיקבל. זה איכשהו עושה את מה שנכתב כאן לפחות נכון או משהו?

      • חיים ו. says:

        פחות נכון? הפיסיקאי וולפגנג פאולי כתב פעם בתגובה למאמר מדעי שהוגש לו ש"זה אפילו לא שגוי". עם זאת הדיסקורס הזה הוא מזיק, ביותר, כאמור אתה רק חלק קטן מספקטרום שלם של כותבים ומערכות שמשתמש בסיטואציה מדינית מסובכת מאד שלישראל יש חלק קטן מאד בהשפעה עליה על מנת לנגח ממשלה נבחרת שפועלת נכון לרגע זה בתבונה ובקור רוח. אם אתה מרוצה מהמצב בו אתה ומרקוס כותבים את אותו הטקסט, שיבושם לך.

        • אני לא אמנע מלכתוב משהו שלדעתי נכון רק מפני שמרקוס כתב משהו דומה, או מרזל, לצורך העניין. להגיד שזה לא נכון לכתוב את מה שנראה לך כאמת מפני שזה "דיסקורס מזיק" זה בעצמו דיסקורס מזיק.

          אני לא חושב שהממשלה פועלת נכון, והיות שהממשלה -לכל הפחות- דירדרה והזניחה את היכולת של ישראל להתמודד עם המצב, אז גם ממש לא מרשים אותי אם היא מצליחה לכבות פה ושם איזו שריפה שהיא בעצמה עזרה להדליק.

    • מרטין says:

      חיים שלום,

      אני גדלתי בבית ימני מאוד ודתי מאוד (ההורים של גרים בשטחים), אח"כ חזרתי בשאלה ובין השאר נהייתי שמאלני מאוד.

      היום אני גם ימני וגם שמאלני, שזה אומר שבסיטואציה מסויימת כדאי להקשיב לימין ובסיטואציה אחרת כדאי להקשיב לשמאל.

      כל ההקדמה הזאת היייתה כדי להבהיר שאני מחפש דיאלוג (ואם יש מזל, שגם יהיה מעניין) ומה שאני אכתוב הוא לא 'התקפה שמאלנית' אלא ניסיון אמיתי לשיחה.

      כתבת ש-'ממך הקטן ועד גיא זוהר הגדול ובניכם שאר הפוליטבירו יחד מחריבים את הדמוקרטיה הישראלית בשם איזשהוא אתוס לבן שקרי שנבנה כאן מ77' ואילך'

      אבל אותה דמוקרטיה העלתה לשלטון את הימין ב-77 ומאז, למעט ממשלת רבין, הימין בשלטון כבר 30 שנה – אז למה אתה שה-'פוליטבירו' מחריב את הדמוקרטיה?

      אתה באמת חושב שלביבי יש רגשי נחיתול מול הקליקה? באמת באמת?

      אני אגיד לך מה אני חש אחרי שאני קורא את מה שאתה כותב.

      אני חש המון המון תיסכול, תיסכול שכאילו לא נותנים לכם לשלוט ואם רק היה לכם מספיק כוח אז הכל היה אחרת.

      ותיסכול מוביל לחוסר אונים וחוסר אונים מוביל לכעס ולכן אתה כועס.

      אבל מהצד זה נשמע כמו 'אם רק היו נותנם לי להיכנס בהם פעם אחת כמו שצריך אז היינו מראים להם' ולצערי, זאת חשיבה חרדתית, לא חשיבה של כבוד לאומי.

      מי שחזק באמת, לא חש צורך להראות כמה הוא חזק. הוא פשוט יודע את זה.

      מי שמרגיש חלש בפנים, חש צורך כל הזמן להוכיח לעצמו ולאחרים כמה הוא חזק ולכן הוא כל הזמן מחפש ללכת מכות.

      זה גם הסיפור של הרוסים (אם אפשר בכלל לעשות הכללה כזאת) – הם הרגישו חלשים מול המשטר המדכא וכשהדיכוי נעלם יוצאים כל האגרסיות וזה חמודי, פאסיב-אגרסיב קלאסי.

      זה גם הסיפור שהימין מספר לעצמו -אילו רק היה נעלם לו 'הדיכוי השמאלני' אז סוף סוף היינו יכולים להיות חזקים ולנצח וזאת בדיוק הסיבה למה חרדתיים שהולכים מכות הם הכי מסוכנים כי הם לא מרשים לעצמם להודות אפילו לרגע שהם חלשים (כדי להפסיק את הקרב) והם יילחמו עד מוות רק מתוך החרדה שלהם, תוך כדי שהם עוטפים את זה בסיסמאות של 'כבוד לאומי' ו-'מרעננים בגישה הלא מתפתלת שלהם, הלא מתרפסת שלהם, הלא גלותית שלהם'.

      אבל האם באמת אפשר לנצח? האם באמת אותה 'עמידה גאה' תגרום להכנעת 300 מיליון ערבים סביבנו + העולם שמתחיל לו להימאס מהישראלים שכל הזמן מנסים להראות כמה הם חזקים? אתה לא רואה את הבלוף?

      עכשיו אתה יכול להבין את נסראללה שאמר שהחברה ישראלית היא כמו 'קורי עכביש' כי הניסיונות הפטתיים שלנו להיראות חזקים (כי בפנים אנחנו מרגישים חלשים) הם הם הסיבה למה הערבים הפסיקו לפחד מאיתנו.

      ואם אתה חושב שאותה 'עמידה גאה' תוביל לשינוי אתה צודק, אבל השינוי יהיה 'עוד מאותו דבר' כי אני מאמין שגישת 'מה שלא הולך בכוח יילך בעוד יותר בכוח' לא מביאה תוצאות והיא גישה מטופשת.

      וגם ברור מה תהיה הדינמיקה – כשלליברמן יהיו 28 מנדטים והוא יהיה ראש ממשלה והמצב יהיה ממש חרא, המצב יהיה יותר ויותר גרוע כי הפעם התירוצים יהיו 'כל העולם נגדנו / כולם אנטישמים / כולם רוצים להרוג אותנו'.

      ובוא אני אתן לך נבואה משלי

      כשלליברמן יהיו 28 מנדטים, גם אחרי שהוא סוף סוף יישם את הגישה ה-'הלא מתפתלת שלו, הלא מתרפסת שלו, הלא גלותית שלו' הוא עדיין ימשיך להאשים את ה-'שמאל / קליקה / פוליטבירו / כולם אנטישמים' בכך שהמצב רק הולך ומידרדר והוא לא מצליח להביא שום הישגים (וכל הקריירה שלו רצופה באי הישגים – נגיד שליברמן יפרוש מחר מהפוליטקה – מה הוא עשה? מה הוא קידם? איזה מורשת של עשייה הייתה לו? כלום. גורנישט)

      אני רק תוהה עד כמה רחוק יגיע ליברמן עם האשמת ה-'אויבים מבפנים' כדי לתרץ את הכישלונות שלו והאם נזכה לראות בחיינו שמאלנים נעלמים ללא עקבות (או שסתם יגרמו להם לעזוב את הארץ בטענה של 'חוסר נאמנות'….)

      זוכר את הקמפיין של 'בכביש אל תהיה צודק, תהיה חכם'?

      אז אתה מעדיף להיות צודק. אני מעדיף להיות חכם.

      כשמפא"י הקימה את המדינה, הם שאפו ליצור מודל של 'יהודי חדש' מול היהודי הגלותי החלש והם לא הבינו את המהות למה יהודים הצליחו לשרוד בגלות.

      מגיל צעיר מכניסים ליהודים פחד. פחד מהאלוהים.

      הפחד הזה נועד להזכיר לך שיש לך אחריות ושאם תעשה משהו אתה תישא בתוצאות של מה שעשית.

      הפחד הזה מאלוהים שנמצא בד.נ.א. הסמוי של יהודים הוא זה שנתן להם להרגיש חלשים מצד אחד ולכן דחף אותם להיות חכמים, או במילים אחרות, לראות את כל האפשרויות לקדם את האינטרסים שלך ולא רק לחשוב במושגים של 'אני אשיג את זה בכוח'.

      עכשיו אתה מבין למה ה-'יהודים החדשים' בורחים מאחריות כמו מאש? עכשיו אתה מבין למה כשהם מרגישים צודקים זה מבטל להם את הצורך לקחת אחריות על מה שהם עושים וזאת הסיבה שכולם אשמים חוץ מהם?

      עכשיו אתה מבין למה חשוב להרגיש פחד מאלוהים ולהרגיש חלש מול האל? כדי לפתח אחריות. אחריות אישית ואחריות של קהילה.

      אז ה-'יהודי החדש' שלנו מלא כבוד לאומי, עמידה גאה, עוז והדר אבל הוא לא ממש למד מהי עוצמה פנימית. הוא לא יודע מה זה להיות חזק. הוא לא באמת יודע מה זה כוח ולכן הוא נגרר לכוחנות ילדותית סטייל ליברמן וכמובן הוא לא לוקח אחריות על כלום כי 'כולם נגדנו' (וחלקם, אלוהים ישמור, גם לא נאמנים למדינה)

      העם מחפש מנהיג חזק שבאמת מרגיש חזק ושיש לו עוצמה פנימית וליברמן הוא לא מנהיג מהסוג הזה.

      פגשתי את ליברמן כמה פעמים (הייתי עיתונאי פעם) ומה שהוא משדר זה לא כוח אלא כוחנות ואלו שני עולמות שונים אבל בגלל שהישראלים של היום עדיין לא פגשו מנהיג עם כוח ועוצמה פנימיים הם נוהים אחרי זיופים כמו ליברמן שמציע כוחנות אבל לא מציע חכמה. שמציע צדקנות אבל לא לוקח אחריות.

      אבל הנה ימים באים, ועם ישראל ישתחרר מהעריצות – עריצות בעלי הון חמדנים, פוליטיקאים חלשים ופוליטקאים חלשים שמשדרים כוחנות כאילו הם 'חזקים'

      כי מה שיעורר את הישראלים, מה שעורר את המדוכאים והעבדים בכל ימי ההיסטוריה, מה שמעורר את כולנו בימים אלו היא ההבנה הפשוטה: יש גבול לסבל!

      אז מקסימום נסבול עוד קצת תחת ליברמן אבל אני מבטיח לך – בי נשבעתי שההתקוממות קרובה כי הסבל הגדיש את הסאה והעם התחיל להבין שהסבל שלו הוא לא גזירת גורל, הוא לא אשמתם של הגויים האנטישמים אלא מדובר כאן בשאלה של אחריות.

      השלב הראשון בעיצומו – העם לוקח אחריות

      השלב השני בדרך – לדרוש אחריות ממנהיגיו.

      אז ליברמן? אבל עברנו את פרעה… נעבור גם את זה :)

      • חיים ו. says:

        אני מסכים עם כמעט כל מה שכתבת. כך שקצת קשה לי לקחת את זה לאנשהו. עם זאת, שאל את עצמך מי מפמפם פחד לציבור, על בסיס יומי ובשם מי.

        • מרטין says:

          חיים שלום,

          בעבר היו פוליטקאים מדברים על עתיד טוב יותר על מנת שיבחרו בהם.

          היום פוליטיקאים מפחידים את הציבור בעתיד גרוע יותר על מנת שיבחרו בהם.

          זאת תופעה כלל-עולמית בדמוקרטיות המערביות וישראל אינה שונה מכך.

          מי מפמפם פחד לציבור, על בסיס יומי ובשם מי? לדעתי כולם :)

          אני מניח שלך יש רשימת חשודים ספציפית יותר ואני אשמח לשמוע אותה

          • וואו מרטין, מחיאות כפיים. ככה הייתי רוצה לדעת לדבר עם אנשים מהימין.

            שהם אנשים, בידיוק כמוני, משהוא שקל להגיד אבל קשה להפנים – עד למחאה שקרתה הקיץ (אם היא תדעך או לא זה לא משנה, ניצני ההבנה שמשחק השמאל ימין הוא סה"כ מסך עשן)

            מה שמדהים הוא לא רק מה שאמרת, אלא העובדה שחיים, (שכשעברתי על התגובות שלו בהתחלה ישר היה לי נגד ואנטי), הסכים איתך, לא נתפל לשטויות, לא התעקב על קטנות, פשוט הסכים. נתן איזה הערה, אבל אני מאמין שזה מתוך צורך או רפלקס, ולא מתוך רצון כנה.

            חיים – אני מצטער שאני מדבר עלייך כאילו אתה לא פה (כאילו, תכלס אתה לא "פה", מה זה "פה" בכלל). אני גם מסכים עם מה שמרטין אמר, ואני רוצה להביע הערכה על הכנות שלך.

            אני יודע שמשתמע מהמילים שלי סוג של התנשאות, אין מה לעשות, זה עוד משהוא מתודעת השקר של ימין-שמאל שאני צריך להשיל מעצמי.

            • חיים ו. says:

              אני לא איש ימין, גם לא שמאל. החלוקה המטופשת הזאת טובה לאנשים מסוג מאד מסוים ולמטרות מאד מסוימות.
              אני נגד צביעות בעיקר, משום מה היא הרבה יותר נפוצה בקרב אלו המכנים עצמם שמאל.

      • יואב מ. says:

        מרטין, תעשה לי ילד!
        סתם רציתי להביע את הערכתי לצורת הכתיבה שלך. אתה הבהרת דברים בצורה כל-כך נקייה ומכבדת, שברשותך אעשה copy+paste לשמור לדיונים שלי בעתיד…

  5. יואב says:

    חיים ואורי – מה שמצחיק הוא שאתם בעצם התגשמות מאד מהירה של הנבואה של הכותב. כל כך מהר שחררתם את ביבי מהאחריות שלו להתפתחויות סביב, שאם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק.
    לנתק את הקשר בין ההתדרדרות המהירה והמפחידה במעמדה הבינ"ל של ישראל והקרע בינה לבין ידידותיה במזה"ת לבין, למשל, הסרבנות הבוטה של ממשלת ישראל להביע נכונות לעשות את המובן מאליו כדי שיהיה פה שלום (חזרה לגבולות 67 עם החלפת שטחים, חלוקת ירושלים) – זה פשוט דמגוגיה בגרוש. אפילו אם אתה מאד בעד סרבנות השלום הזו, דע את המחיר שיש לזה. אפילו הימין הקשה לא באמת קונה את הסיפור הזה לדעתי, ויודע שזה נאמר רק לשם התעמולה. בימין הקשה, למעשה, משלימים לדעתי עם היותה של ישראל מדינה לא ככל העמים, מדינה שבדד תשכון, שתחיה על חרבה לנצח – על מנת שלא לוותר על יהודה ושומרון, עיקר זהותם הציונית.

  6. דניאל ר says:

    טורקיה מקררת את היחסים עם ישראל כבר די הרבה זמן (ראו בפוסט האחרון של יואב קרני). מצרים כנראה תעשה את זה גם. נתניהו יכול היה להשהות את המשבר ביחסים עם טורקיה בעזרת התנצלות. סוף כל סוף היה יוצא איזה שקר מועיל מהפה שלו. אם נתניהו בחר שלא לעשות את זה – כנראה הוא מרגיש שהוא יכול לטפל בו-זמנית בצעדים של טורקיה, בפנייה הפלשתינית לאו"ם, במחאת המתמחים ובמאהלים. אשרינו שיש לנו ר"מ רב און שכזה.

  7. איליה says:

    בדבר אחד בלבד אני מסכים עם מגיבי הימין – ביבי הוא באמת הש"ג ואחריותו האישית למצב שנוצר היא די מוגבלת. הבעיה היא עצם השיטה, זו שקיימת כאן כבר 44 שנה לפחות ושראשיתה עוד בימי מפא"י. מי עומד בראשה של השיטה בזמן כזה או אחר – זה באמת שולי.
    ביבי בסה"כ ממשיך מסורת מפוארת של ראשי ממשלה אשר מתפקדים כאדמיניסטרטורים מדרג זוטר… זה במקרה הטוב. זהו המצב גם בחזית החברתית-כלכלית וגם בחזית המדינית-בטחונית.
    במסגרת הפרדיגמות השלטוניות הקיימות, אין לו לביבי הרבה מה לעשות, גם אם היה רוצה. בכל מקרה, גם אם דב חנין בכבודו ובעצמו היה עומד כיום בראש המדינה, סביר להניח שהתוצאות היו פחות או יותר דומות. הוכחה לכך ניתן למצוא אצל הממשל האמריקאי שסובל מתחלואים די דומים. ברק אובמה – התקווה השחורה הגדולה של העולם החופשי גילה מאז שנבחר לתפקיד האדם החזק בעולם, שהוא מסונדל ע"י המציאות ושהוא אינו יכול לממש אפילו אחוז זניח ממדיניותו, צודקת ונאורה ככל שתהיה. הדבר גורם בסופו של דבר לסטגנציה שילטונית, בין אם הנשיא הוא אובמה ובין אם הנשיא הוא בוש האב, הבן או הנכד…
    זה מזכיר לי במידה רבה את דברי הפרשנים על ערפאת בימי האינתיפאדה השניה, אז טענו, בצדק, שהוא שולט רק על דוושת הגז, על הברקסים אין לו שום שליטה.

    הבעיה בסופו של יום היא העם אשר שבוי בקונספציות שפג תוקפן. התחלה של תהליך התעוררות ראינו כאן בקיץ האחרון, נשאר רק לקוות שהתעוררות זו תתורגם לשפה פוליטית מעשית מתישהו בעשור הקרוב ושזה לא יהיה מעט מדי ומאוחר מדי…

    • עדו says:

      כן כן שמענו.
      כשבגין היה ראש ממשלה הוא חתם על השלום עם מצרים (רבין אז יצא בפנים לבנים מחדר התדרוכים ומלמל 'אם אני הייתי חותם על הסכם כזה היה נשפך פה דם ברחובות')
      כשרבין היה ראש ממשלה הוא חתם על הסכמי אוסלו ועשה שלום עם ירדן.
      ה'שיטה' שאתה מתאר נותנת לראש ממשלה לא מעט כח, דווקא בגלל שאין אחריות אישית לחברי הפרלמנט הם יכולים להצביע בעד תוכנית שמעצבנת את הבוחרים שלהם ועדיין להתברג למקום המתאים ברשימה או פשוט לערוק לרשימה אחרת עבור הצבעתם, לא משנה כרגע אם זה טוב או רע, משנה שראש ממשלה בישראל יכול בהחלט להוביל מהלכים דרמטיים (טובים או רעים) אם מתחשק לו.
      פשוט מגוחכים כאן כל מנהיגי הימין שמצביעים על כל הבעיות ואומרים 'תראה איזה יופי ביבי מתמודד במצב לא פשוט'. הוא האחראי לכך שהמצב הזה נוצר מלכתחילה!
      זה קצת מזכיר את הסיפורים הנוראים על הסבל שיהודים סבלו בגולה במשך אלפיים שנה כשכל העת מנסרת בראש השאלה 'אם היה שם כל כך רע למה הם לא קמו והקימו מדינה לעזאזל?' אבל משום מה את זה לא נעים לשאול.
      אז אחת מהשתיים – או שהכותב פה צודק ו'אין ממשלה בישראל' או שדווקא יש וכל מה שקורה כאן הוא מכוון ונועד למטרה מסויימת. תחליטו אתם איזו תיאוריה מפחידה יותר.

      • חיים ו. says:

        צודק, גם הנרצחים האלו בשואה, למה הם לא נלחמו.
        תגיות – שה, טבח, עולה, סבון ושאר השמאלץ של הישראלי המצוי שלא מבין מאומה על חיי עמו ב2000 השנה האחרונות. אבל לא אתה אשם עדו, זו ההדחקה של הקיום העלוב של הסבא רבא שלך שמונעת ממך לדעת.

        יושב לו עדו הגיבור שנולד חופשי בארצו החמושה עד שיניה על קצה מקלדתו הנוצצת ותוהה לו על העלובים מכתריאליבקה ועד קזבלנקה ואם לא די בכך הוא עד מהין לחשוב ששאלתו לא נשאלת על שום חתרנותה. יקירי שאלתך לא נשאלת על שום שטחיותה השלוליתית. אנא, החזק את עצמך.

        • חיים ו. says:

          מצטער אם יצאתי חור-תחת. פשוט כלכך נמאס לי לשמוע את זה שזה התפרץ, זה לא אישי.

        • עדו says:

          עדו פשוט נולד חילוני. הנטבחים האלו בשואה לא נלחמו כי לא הייתה להם מדינה. לא הייתה להם מדינה כי יותר נוח ונעים לשבת בגולה ולהתבכיין מאשר לקום ולעשות משהו בנושא. בשלב זה באה הדת היהודית לעזרה. בכל פעם שבה צריך לעשות משהו קצת נועז – מיד באה הדת היהודית ומספקת את התירוץ : זה לא שנוח לנו להתבוסס במצב הקיים ואין לנו אומץ לשנות. לא זה פשוט אסור – חילול הקודש ממש.
          יושב לו הדתי הגיבור שנולד חופשי בארצו החמושה עד שיניה ומסביר לי בלהט שיציאה מהשטחים היא נגד התורה כשלפני לא מעט זמן הסבא שלו קרא לסבא שלי כופר בגלל שהוא עלה לארץ.
          בשנות הארבעים כשההגנה עשתה פעולות נקמה בערבים הופיעו כרוזים של רבנים חשובים שקראו לדברים האלו 'שפיכות דמים' ותועבה והיום יש את פעילי 'תג מחיר' והרב ליאור שאומרים את ההיפך. במה שקשור לזכויות נשים הם נשארו בדיוק באותו מקום – אם צריך לקבל החלטה אמיצה בעניין ולקבוע שנשים למשל לא פסולות לעדות – תשכח מזה – זה אסור על פי הדת.
          תמיד כששואלים אותי מה יש לי נגד הדת היהודית אני אומר שזה להיפך, מה יש לדת היהודית נגד עם ישראל? אבל זה סתם בצחוק, הדת לא אשמה, כאמור היא רק התירוץ. כמו אצל כולם.

          • עוז says:

            עדו, בלתי אפשרי לכנס פזורה ולהקים מדינה בתקופה הפיאודלית. חד וחלק, אין שום דרך לעשות את זה.
            בעידן התעשייתי זה עדיין נראה הזוי, אבל תוך מאה-מאתיים שנה של בישול הרעיון העם היהודי ישב שוב בארצו.

            זה לא כי המוחות של הפילוסופים של ההומניזם נפתחו לאור חדש שהגיע ממימדים עליונים, זה בגלל המכונות קיטור מונעות ע"י פחם.

            • עדו says:

              גם לא בתהליך של נדידה שאורך מאות שנים?
              הייתה פעם התיישבות פה בארץ במאה ה11 שנכשלה כי היהודים גילו ש- הפלא ופלא – כשעובדים בשדה כל היום לא נשאר זמן ללמוד תורה והם קמו וחזרו לגולה.
              אין לי בעיה עם זה שלא הוקמה מדינה, יש לי בעיה עם אנשים שהארץ הזאת קדושה בשבילם שנכספים יום יום לחיות כאן אבל דואגים להישאר רחוק כי פשוט המשיח לא מרשה.

            • עוז says:

              אתה יכול להרחיב עוד על ההתיישבות הזאת במאה ה11?
              כל מה שמצאתי בויקיפדיה זה חזרה של כמה יהודים לעכו, ושהיו מלא מסעות צלב, כיבושים מוסלמיים ואף פשיטות מונגוליות שלא הפכו את הזמן הזה לאידיאלי להקמת ממלכה עצמאית חדשה.

      • איליה says:

        אני חושב שהסכמי השלום עם ירדן ומצריים הם דווקא הדוגמה לחוסר האונים של ההנהגה, שכן לאחר שלושה עשורים בהם עמד השלום עם מצריים על קרעי תרנגולת, הגענו שלשום לנקודת ההתחלה. נכון, עדיף שלום ללא שארם וההסכם תרם רבות בתקופה בה הוא נאכף ע"י הדיקטטוקה המצרית. כנ"ל לגבי הירדנים…
        אבל בסופו של יום, מדינת ישראל נכשלה באופן מוחלט בפתרון בעיות הליבה שלה – הכיבוש ושאלת זהותה של המדינה. ומה הפתרון לשאלת הכיבוש? אני לא חושב שאפילו ביבי יודע. כך שאין שום סיבה להאמין שהסכם עם עריץ כזה או אחר ישנה את המציאות בטווח הארוך ולא נותר לראשי הממשלה אלא לתפקד כפקידים…
        עצוב לי להודות בכך, אבל נראה שבסופו של דבר, לא בגין ולא רבין הצליחו לשנות את המציאות באופן מהותי – לא בשלום ולא במלחמה.

        • ושוב, אם הם לא מצליחים למנוע את ההתנגשות בקרחון, שיעופו מתפקידם. לא יודע מה אתך, אבל אני לא קונה את הקטע הזה שמי שאמור לנהל את המדינה טוען לחוסר אונים ונשאר בתפקידו יום אחד.

          השלום עם מצריים לא סתם עמד על כרעי תרנגולת. סיבה מרכזית לזה היא שהחלק בו שנוגע לפלסטינים – אותו חלק שאיפשר לסאדאת למכור את השלום, בדוחק, לעמו ולעולם הערבי – לא מומש מעולם ע"י ישראל.

          אם אתה טוען שכל שאר ראשי הממשלה היו חדלי אישים כמו ביבי, אתה צודק. כולם השתמשו בטריק הקבוע של העברת תפוח האדמה הלוהט לבאים אחריהם. אבל מה אתה רוצה, שאני אשלים עם זה? שישבור את הראש. זה לא שיהיה יותר קל לטפל בענייני הכיבוש וזהותה של המדינה בעוד 20 שנה.

        • עדו says:

          'כרעי' תרנגולת.

    • אכן, המדינה היא ספינה גדולה וכבדה שצריכה קילומטרים רבים כדי להסתובב. השאלה שצריך לשאול לגבי ראש ממשלה היא לאן הוא מסובב את ההגה. לתוך הקרחון או לא. אם האפשרות הראשונה היא הנכונה, אז כל הטיעונים על יכולת תמרון הם מיותרים.

  8. Space Monkey says:

    אני חושב פשוט שכולם מתבלבלים כאן בין אחריות לבין אשמה. ביבי לא *אשם* בכל מקרה שקורה בעולם, כי הוא לא גרם ישירות לכל השרשראות הסיבתיות שנפרשות בתוכינו ומסביבנו.

    עם זאת, הוא ועוד איך אחראי (מה זה אחראי – האחראי מספר אחת) לנהל את המדינה בפרט ואת המציאות שסביבנו בכלל באופן יעיל ומוצלח – שימו לב, לא סתם "סביר," או "בכוננות ספיגה," אלא אשכרה להוציא את המתוק מתוך העז.

    למה זה אחריותו? כי הוא הפאקינג ראש ממשלה, זה למה. גם לי יש אחריות כלפי המצב וכלפי המדינה, שלא תבינו לא נכון, אבל אני לא ראש הממשלה. אחריותי זה משהו שנגזר לא מאשמה אלא מהיכולת שלך להשפיע על המציאות. אני הקטן, מה לעשות, היכולת שלי מוגבלת להפגנה פה ושם. אבל ביבי הוא ראש הממשלה, וכגודל הכוח כן גודל האחריות. ביבי לא יכול אשם בזה שלארדואן יש תסביך עם גודל איבר המין שלו, אבל זה בהחלט אחריותו לדעת להתמודד עם זה כמו שצריך, ולא פשוט לנפנפף את הבולבול שלו מולו בחזרה (וסליחה על הביטוי, אבל זה התיאור הכי מתאים לקשקוש הזה שקורה כיום בין ישראל וטורקיה).

    וזו היתה סתם דוגמה. כמו ששלום כותב – אחרי שנתיים שהיו באחריותו הישירה של ביבי (קצת גם באשמתו, אבל 100% באחריותו), אפשר לעשות רגע צעד אחורה ולראות שמצב, איך נאמר זאת בעדינות, אפילו עוד יותר חרא מימי אולמרט (וזה כבר ממש הישג שלילי). המסקנה אינה יכולה להיות אלא זו: ביבי נכשל, וביבי חייב ללכת.

  9. פנינה says:

    מעולה.
    המשבר במצרים לא נולד בוואקום. מישהו חושב שההמון המצרי לא רואה באל ג'זירה את ליברמן מצוטט כמאיים על התורכים כבר חודשים, לא יוכל להבין כי על בסיס טינה קיימת ורגשות תסכול כלפי השלטון שלהם שטרם סיפק את תוצאות המהפכה[בינינו היא עוד לא ממש קרתה] הם יזדהו עם ארדואן. הפסיביות והשיתוק של ביבי במו"מ עם הפלסטינים וההתגרויות של ליברמן הם שמן למדורה. והדממה לכאורה שיש כיומיים מזכירה דווקא את ההתקרבות שלנו לעין ההוריקן, שם מאוד שקט אבל בלעתני. סתם דרך אגב, פתיחת היכל התרבות בקרית ארבע בעוד פחות משבועיים, כשמוזמנים לשם הקאמרי ובית לסין, נראית למישהו אקראית?

  10. מרב ש. says:

    א. מה שנחמד אבל זה שאנחנו ה"סמולנים" הם אותם האנשים שיוכלו גם לברוח מכאן בעת מלחמה כוללת, בזכות אבותינו שברחו מגרמניה ומפולין…
    (ומי שלא הבין, המלחמה כבר התחילה, מלחמת אחים כבר הרבה זמן כאן, זה פשוט התמימות שלנו לחשוב שלא. ע"ע גרמניה, 1933).
    ב. שכחת לציין את המאבק המתוקשר, הבוטה והאלים של ממשלתנו במערכת הבריאות, החינוך והרווחה. שלוש מערכות חיוניות שקרסו ולא יוכלו לספק מענה הולם בעת הצורך, גם לא לאנשי הימין שיישארו כאן.
    ג. ושתהיה שנה טובה!

  11. סלבה says:

    בואנה שלום, אל תיקח את זה אישית, אבל זה היה פוסט אחד שהיה שווה להעלות רק בשביל התגובות שרצו כאן.
    למרות שגם הפוסט בפני עצמו היה מצחיק, כמו בדיחה על חולי סרטן. זה מצחיק כי אנחנו הפאנצ'-ליין של הבדיחה.

  12. עדו says:

    בינתיים מסתבר שזה באמת לא באשמת הממשלה הנוכחית..
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4124433,00.html