החברים של ג'ורג'

מתדרדרים במהירות לתיאוקרטיה

אף אחד לא צריך היה להיות מופתע מהתחדשות הפגנות החרדים היום (ז') מול מפעל אינטל בירושלים: העדה החרדית הודיעה מראש שהיא לא תקבל את החצי-הסכמות של אינטל עם החרדים (הסכמות שמנהיג החרדים, יוסף שלום אלישיב, לא היה מוכן לקבל אך הואיל בטובו שלא לדחות).

מדוע? משום שאף שאינטל ירדה על ברכיה והודיעה שהיא תסכים להעסיק אך ורק לא יהודים במתקן שלה בשבת, העדה החרדית דחתה בבוז את העסקה. אם למישהו היו אשליות שמדובר בנושא של סטטוס קוו, והעובדה שאינטל הפעילה את המתקן בשבת בלי שום בעיה כבר יותר מ-20 שנה לא פיזרה אותן, דבריו של טוביה ווייס, הסנדק של העדה החרדית, לא השאירו שום מקום לאשליות: העדה החרדית לא תסכים לעסקה, אמר ווייס, כי בהנהלת אינטל יש יהודים. וליהודים אסור להעסיק בשבת. הם לא יצאו להתפרעויות בגלל הפרת סטטוס קוו; הם יצאו אליהן כדי להרחיב את גבול שלטונם. הם אפילו לא טורחים להסתיר את הדבר.

נניח עכשיו לעובדה שאינטל נקטה צעד מחפיר של כניעה לחרדים, שמשמעותו המעשית היא קבלת סמכותו של הסנדק ווייס כמייצג כל היהודים כולם; נניח לעובדה שאינטל החליטה שמי שהוא ממוצא יהודי לא יכול להחליט אם הוא רוצה לנוח בשבת או להעדיף יום מנוחה אחר – באינטל ממילא עובדים ארבע משמרות בשבוע – ולהחליט שדווקא בא לו ליהנות ממשכורת של 200%. מאינטל, חברה עסקית שכבר הורשעה כמה וכמה פעמים בהתנהגות פוגעת בתחרות, אי אפשר לצפות למשהו פרט לשמירה על רווחיה.

משטרת ישראל, מצד שני, הפגינה אוזלת יד מרשימה מול החרדים. כ-1,500 חרדים התפרעו בשבוע שעבר ופרצו לאינטל, ואף גרמו נזק למפעל. המשטרה עצרה מעטים מאד, ושחררה גם אותם. היום, אבוי, נתקלו השוטרים הנבעכים ב"התנגדות ושימוש בכוח מצד החרדים", דבר שמנע מעצרים.

משטרת ישראל יודעת להפעיל כוח – המרושעים יאמרו שאיננה יודעת דבר אחר – כשהיא רוצה. הפעם, כמסתבר, היא לא רוצה. היא יודעת מי המארגנים של ההתפרעויות, אבל טוביה ווייס עוד לא הריח ליזול. המדובר ברצף שחוזר על עצמו: בשנים קודמות, איימה המשטרה על עצמה ועל בתי המשפט בפרעות של ממש מצד החרדים כלפי צועדי מצעד הגאווה, בנסיון לבטלו. פעם אחת היא גם הצליחה, וכלאה אותו במתחם סגור. בשנים שלאחר כך, מי שאיפשר את הצעדה היו דווקא הרבנים החרדים, שקלטו שפמפום הנושא מעלה שאלות מטרידות בקרב ילדיהם.

יש מקרים שבהם המשטרה לא מהססת כלל להפגין עוצמה. לא צריך להרחיק עד הפגנות של הציבור הערבי, ומאות המעצרים הספק-חוקיים שליוו את ההפגנות נגד "עופרת יצוקה" בתחילת השנה: השבוע עצרה המשטרה אשה ברחבת הכותל, שכל חטאה הוא שלבשה טלית ונשאה ספר תורה. כלומר, היא נעצרה משום שלא צייתה להנחיות הדת האורתודוקסית.

בימים שבתיקונם, הסכסוך בין רפורמים, קונסרבטיבים ואורתודוקסים סביב רחבת הכותל מעורר אצלי גיחוך, מהסוג ששמור לדיווחים על קטטות בין יוונים אורתודוקסים וקופטים בכנסיית הקבר; ישחקו הנערים לפנינו, מגיפה על שני ביתכם, גם-הרב-גם-הכומר-מסריחים.

אבל זה מפסיק להיות מצחיק. בכותל פרצה מהומה, "נשות הכותל" הותקפו – והמשטרה עצרה לא את המתפרעים, אלא את מי שניסתה לנהוג על פי צו מצפונה. בפועל, נהגה המשטרה כמשטרת דת: היא אכפה את חוקי הרבנים על אלה שרוצים ברפורמה של הדת. הכותל, רצוי להזכיר, הוא מבנה שממומן בכספי ציבור. העצורה, נופרת פרנקל, דיווחה כי מי שהזעיקה את המשטרה היתה אשה אורתודוקסית. המשועבדות, אנחנו יודעים, הן המפנימות הקנאיות ביותר של השעבוד; נשים איסלמיסטיות הן אלה המבצעות את מילת בנותיהן. אהבתי את אדוני; לא ארצה לצאת חופשי.

זו לא הפעם הראשונה שבה משטרת ישראל משמשת כמשטרה דתית. לפני כשנה וחודשיים, היא עצרה נהג ערבי שכל חטאו היה שנסע בשכונה "יהודית" בעכו בערב יום הכיפורים. למותר לציין שנסיעה בערב חג איננה עבירה על חוקי מדינת ישראל.

לאחר אירועי הכותל, התברר שעובדיה יוסף התבטא בטוב טעם, כהרגלו, ואמר שיש לסטור לנשים שמניחות תפילין. המשטרה לא טרחה לעצור את יוסף לחקירה בשל הסתה לאלימות, בדיוק כפי שלא עצרה אותו כשקרא ש"כולנו פנחס" כלפי הומוסקסואלים; כפי שלא עצרה אותו בשל התבטאויותיו הגזעניות כלפי ערבים ("נחשים"), וכפי שלא עצרה אותו כשקרא לאלימות כלפי יוסי שריד. יוסף הוא רב, והמשטרה לא מתעסקת עם רבנים. שמעתם על חקירתם של שני כותבי "תורת המלך", ספר ההנחיות לרצח לא יהודים? על חקירתם של ראשי הישיבות הממרידים? על חקירתו של טוביה ווייס? גם לא תשמעו. במדינה דתית, האייטולות הם מעל לחוק.

ראוי לציין, שוב, שבכל הקשור למעמדה של האשה מבחינת האורתודוקסיה, ההבדלים בין טוביה ווייס לעובדיה יוסף לרבני צהר הם קוסמטיים בלבד: חיים נבון אמנם לא קרא לאלימות כלפי נשות הכותל, אך הקדיש להן טור לעגני, בו הוא מתיר להן ברוחב ליבו לעשות כרצונן בביתן – אך טוען שעצם קיומן במרחב הציבורי הוא פרובוקציה. הוא דורש מהן, בקיצור, להשאר בארון.

ישראל ממשיכה שוב ושוב לטעון שהיא "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". יותר ויותר, היא נראית כמו תיאוקרטיה שמואילה בטובה לערוך בחירות מדי פעם, כאשר על הנושאים החשובים באמת – זכות התושבים להחליט על זהותם ועל מנהגיהם, הסכמי שלום עם לא יהודים – שומרים לעצמם הרבנים, בין אם לבושים בשחור, בגלימה עות'מנית או בדובון, זכות ווטו. וכשהם מפעילים אותה, השלטון מתקפל במהירות.

אם היו חילונים של ממש בישראל, כאלה שמוכנים להיאבק ולא רק לקטר, אפשר היה להפוך בקלות וביעילות את חייהם של החרדים לגיהנום. אפשר היה, למשל, להטיס באיטיות בלון פורח מעל מאה שערים בעת זמירות השבת, ולהחריש אותן במוזיקה רועמת, רצוי נוצרית. אפשר היה, בעלות שולית, להפיץ את עלוני "דעת אמת" לכל בית חרדי בישראל, פעם אחר פעם. אפשר היה לרסס כתובות עוינות שמכילות את המילה "יהוה" על כל קיר בית בשכונות החרדיות. אפשר היה, בקצרה, לפגוע ברגשות שלהם כפי שהם פוגעים בשלנו. כמה שבועות של מתקפה מרוכזת כזו, והחרדים היו מבקשים הפסקת אש; הרבנים שלהם שמרנים והם יוצאים לקרבות רק כשהם משוכנעים שיהיה נצחון, או על כל פנים לא תבוסה קשה. אבל זה לא יקרה, כי במציאות הישראלית מי שמטיח בחזרה בחרדים את העובדה שהם מפגרים ההולכים אחרי תורת שקר היה מוגדר תוך שעות כאויב העם, ואותו המשטרה היתה מוצאת, עוצרת, ומעמידה לדין.

אם ייצא משהו טוב ממהומות אינטל ומהתקרית בכותל, היא שהן מקלפות ביעילות את הפסאדה הישראלית של "מדינה חופשית ודמוקרטית" בחו"ל. רוב תושבי ארה"ב עוד לא יודעים שבישראל בני זוג מעדות דתיות שונות לא יכולים להתחתן; הם לא יודעים שגירושים ונישואים נתונים בידי רבנים שמבחינתם יותר ממחצית הציבור פסולים לעדות; הם לא יודעים שרבנים בישראל לא מוכנים לגנות עקרונית את הקריאה להריגתם של לא יהודים.

בקצב הנוכחי, בקרוב הם יידעו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

56 תגובות על ”מתדרדרים במהירות לתיאוקרטיה“

  1. Quercus הגיב:

    פוסט מצויין, קולע ומדוייק.

    אבל מה, כל ה"פתרונות" שאתה מציע לבעיה, כל אותם דברים שהחילונים יכולים לעשות, לשיטתך, על-מנת לגרום לחרדים להתקפל, הם לדעתי אלימים מדי.
    אין לך רעיונות קצת אחרים, שאולי גם אנשים שמתנגדים לאלימות יסכימו להשתתף בהם?

    • ygurvitz הגיב:

      גרפיטי, שליחת פליירים והפגנה רועשת הם אלימים מדי בעיניך?

      • Quercus הגיב:

        "להטיס באיטיות בלון פורח מעל מאה שערים בעת זמירות השבת, ולהחריש אותן במוזיקה רועמת, רצוי נוצרית." – אף פעם לא ראיתי הפגנה שהתנהלה ככה.

        "אפשר היה לרסס כתובות עוינות שמכילות את המילה "יהוה" על כל קיר בית בשכונות החרדיות." – נשמע לי פחות כמו גרפיטי ויותר כמו השחתת רכוש מכוונת וגזענות.

        שוב, אני מסכים עם העיקרון – האנשים האלה פוגעים בחיים של כל מי שהוא לא הם, וצריך לעשות משהו, אסור לשבת בחיבוק ידיים. אבל האם זה הפתרון?

        • אסףר הגיב:

          לי זה נשמע פחות כמו תגובה מחושבת ויותר כמו משהו פאבלובי. השחתת רכוש מילא , אבל איך כתיבת מילה שאין בה עלבון גזעי נחשבת אצלך גזענות?

          • Quercus הגיב:

            זה שזה מכוון נגד אנשים מאוד מאוד ספציפיים הופך את זה לגזענות.
            אתה הופך אנשים למטרות *בגלל* שהם שייכים לזרם מסויים בדת מסויימת, ואז משחית דווקא את הרכוש שלהם ולא של אחרים.

            לי אישית זה פשוט נשמע קצת יותר מדי כמו לשרוף צלבי קרס בגינה שלהם (ברור שזה לא אותו דבר, אבל זה לא רחוק מספיק).

            • Shai The Grapes הגיב:

              ממתי חרדים הם גזע?

            • ygurvitz הגיב:

              לאיזה גזע משתייכים החרדים, תזכיר לי?

              • Quercus הגיב:

                נו באמת, טוב שאתם לא קטנוניים.
                התכוונתי לגזענות במובן הרחב יותר של המילה, בהיעדר תרגום טוב יותר ל-bigotry.

                אני מקווה שזו לא ההתייחסות העניינית ביותר שיש לך לטענות שהעליתי.

              • ygurvitz הגיב:

                זו לא קטנוניות. bigotry איננה גזענות.

                לשאלתך, אני בוחר פלג מסוים – שמורכב מאנשים שבחרו להיות חלק מהפלג הזה, שטוען שאין לו אחריות אישית אלא רק קולקטיבית ("אנחנו מצייתים לרבנים"), שמסייע למעשי פשע ורואה במבצעיהם גיבורים – ואומר שאם כתוצאה ממלחמת התרבות שהציבור הזה בחר, גם הקירות שלהם יהיו מלוכלכים, זה מחיר שאני יכול לעמוד בו. אי אפשר לטעון בו זמנית שאתה חלק מקהילה הדוקה אבל גם אינדיווידואל, כשלאחרון יש את כל הזכויות ולראשון אף אחת מהחובות. הציבור החרדי בחר לצאת למלחמה? למלחמה יש מחיר. אה, הוא לא בחר? אז שיפסיק את ההתפרעויות.

              • Quercus הגיב:

                זו כן קטנוניות, כי כולם הבינו למה התכוונתי (כולל כבודו), כולם הבינו שבחרתי להשתמש במילה הזאת עקב היעדר תרגום יותר טוב, וכי גזענות ו-bigotry הן שתי מילים מאוד מאוד קרובות.

                קודם אמרת שזו לא אלימות ועכשיו אתה מתרץ ב-a la guerre comme a la guerre.

                אין לי בעיה אם זה שאתה תומך באלימות (למרות שאני לא), אבל לפחות תודה בזה.

              • אסף רזון הגיב:

                נו, אז גרפיטי ורמקולים זו לפי הגדרתך אלימות? אז שיהיה אלימות. עדיין יותר טוב מן הסטנדרט המקובל במחאות שמארגנת החברה שכלפיה מוחים.

              • Quercus הגיב:

                שוב טיעוני ה"הם התחילו" וה"הם יותר גרועים" הזכורים לטוב.

                לא כדאי לנסות אמצעים לא אלימים, כולל משפטיים ומערכתיים, לפני שנוקטים בצעדים אלימים? לא ראיתי את יוסי מציע אף צעד שכזה.

              • אלכס ז. הגיב:

                אמצעים חוקיים זה משטרה ובתי משפט. לצערי הרב המשטרה מפחדת להתערב והחרדים מצפצפים על הבתי המשפט, אז מה נשאר?

        • אלכס ז. הגיב:

          לא חייבים להשחית רכוש, אפשר לשכור מטוס עם שלט שעליו כתוב "יהוה" ושיעוף מעל השכונות החרדיות. אפשר להסתובב עם טי-שירטים מתאימים בשכונות (ואם החרידים יעזו לתקוף לרסס אותם עם תרסיס פלפל) ועוד הרבה דברים אחרים.

          • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

            למה שזה יפריע להם? ככל שאני יודע אין שום בעיה לכתוב את שמו המפורש של האל (למרות שמשתדלים לעשות את זה כמה שפחות) אלא רק באמירה של השם "יהוה".

            • אלכס ז. הגיב:

              אתה סגור על זה?
              כי ממה שאני יודע יש תהליך גניזה מורכב לגבי השם המורש (זכורה לי מיני-שערוריה בה התלוננו על "הארץ" שהם הדפיסו מוסף עם שם האל) ובהתחשב שחולצות ושלטים נוטים להתלכלך או להיזרק זה אמור לעצבן חרדים.
              חוץ מזה, אפילו אם אין איסור הלכתי זה לא משנה כי במדובר בפטישיסטים שכל מה ששונה מהם פוגע בהם.

              • רועי הגיב:

                לדעתי צריך לפזר פלאיירים עם שפה עשירה שמתארת את אורח החיים החילוני, שיסוכם בססמה כמו : "לא תדחפו את התרבות שלכם לגרון שלנו, אנחנו לא נדחוף את שלנו לשלכם".
                זה הרבה יותר נוקב לדעתי

    • שקט אבל הגיב:

      בעלות אפסית (ועם רשות) אפשר להדפיס את הטור הנ"ל ולפזרו באלפי ומאות אלפי עותקים בשכונות וערים חילוניים דווקא. או גרסה שלו שלא קוראת למעשים בלתי חוקיים, לפחות (לא כי כואב לי הלב, אלא כדי להגן על הכותב). בעלות אפסית ניתן "להטיף לאלה שעוד ניתן להצילם". אבל – איכשהו – קשה לי להאמין שזה יקרה, וגם אם זה יקרה, קשה לי להאמין שזה יעבוד.

  2. עדו הגיב:

    ובכל זאת יש פה בעיה. באופן רשמי יש חוק שאוסר על עבודה בשבת בישראל. בפועל החוק הזה מופר באופן קבוע אבל גם מאד סלקטיבי: לפתוח סופרמרקט בשכונת קריית יובל בירושלים אי אפשר בשבת , להעסיק מאות שוטרים באבטחת משחקים באיצטדיון 'טדי' לא רחוק משם אפשר גם אפשר. בריכות שחיה פתוחות בשבת , גם הנמלים פורקים סחורה בקצב ,בשפיים עושים קופה יפה כל שבת אבל בעל עסק פשוט שירצה גם כן לעשות כמה גרושים יחטוף קנס בפרט עם העסק שלו בצפת ולא באילת.
    איך אפשר להאשים את החרדים שבודקים את הגבולות אם אין בעצם גבולות? במקום כל מיני פרובוקציות נגד הציבור החרדי אולי אנחנו צריכים להפסיק לעשות צחוק מהחוק? או שהשבת לא תיהיה יום עבודה ומנוחה או שאוהדי בית"ר יוותרו על עונג השבת שלהם והוועד של נמל אשדוד על 200% לשעה . עכשיו נראה אותך מתעסק עם הבריונים האלו

    • יואב הגיב:

      זה לא מדוייק, שר העבודה יכול לתת אישור לעבודה בשבת, מה שנעשה במקרה של שוטרים בטדי, בבריכות, במסעדות, בחברת החשמל ובאינטל.

      • עדו הגיב:

        הממ.. אז מה צריך לעשות בעל מכולת חילוני שרוצה לעבוד בשבת? למי הוא פונה בלשכת השר?
        תאר לך שיש חוק שקובע שכל היהודים במדינה צריכים להניח תפילין אבל שר מסוים יכול לתת פטור למי שהוא מוצא לנכון לתת לו. בסך הכל לא שינית את דעתי שיש פה מצב לא בריא.

        • מני זהבי הגיב:

          מה לא בריא? מגפה ממש. יותר מדי חוקים בישראל מנוסחים כך שהם נותנים לאיזשהו שר או פקיד חופש גדול מדי לנהל את העניינים כיד רוחו הטובה עליו, בלי לשים מעצור לשרירות לבו.
          חוק שירות הבטחון הוא אולי הדוגמא הבוטה ביותר לכך: לא מגייסים ערבים בגלל שרשויות הצבא פשוט אינם קוראים להם להתייצב בלשכת הגיוס, ולא גייסו חרדים כי שר הבטחון רשאי לגבש הסדרי דחיית שירות עם מי שבא לו. (עכשיו דחיית השירות לחרדים דווקא מעוגנת בחוק — חוק טל — אבל יכול להיות שגם החוק הזה נותן חופש פעולה רחב מדי לשר הבטחון; לא בדקתי.)
          אני לא אומר שצריך לגייס דחוף את הערבים והחרדים, ממש לא. אבל מתן רשות לשרים ליישם את החוקים איך שבא להם הוא בעיה של כולנו, הרבה יותר ממעשיהם של מופרעים לבושי שחורים עם פאות.

        • יואב הגיב:

          שר העבודה לא נותן אישורים סתם ככה לעסקים ספציפיים, האישורים ניתנים, למיטב ידיעתי, לתחומים. מסחר, תחבורה ציבורית, שירותים סטנדרטים ותעשיה לא, שירותים חיוניים, תיירות, בידור, חקלאות, תשתיות בסיסיות ותחנות דלק כן.

          מצב לא בריא זה בלשון המעטה.

    • מקלאוד הגיב:

      והחנויות בשפיים חוטפות קנסות יפים, פשוט הרווחים גדולים מדי

      חוץ מזה שבחלק מהחנויות בשפיים עברו להעסיק בשבת בעיקר ערבים

  3. חוזה ונביא הגיב:

    ובחזוני אני רואה אוניה גדולה מגיע מסין, ועל סיפונה מכולות, עשרים רגל אורך האחת. המכולות מועמסות על משאיות, ועושות דרכן לירושלים, שם הן מורדות בכניסה לעיר ליד שעון השבת המכוער בגינות סחרוב ונפתחות – תוכנן: מאות אלפי מאשטות זולות, מייד אין צ'יינה.

    וראש העיר של ירושלים עומד ומחלק מאשטות לרכבים העומדים בפקק, כשמעל לכביש מתנוסס שלט ענקי "סטודנט! חייל משוחרר! בוא לממש את זכותך הטבעית לדירה חינם בירושלים – רק תיפטר מהחרדים שגרים בה כרגע"

  4. גיא הגיב:

    יופי של פוסט – בכלל, השבוע הזה היה רצף של פוסטי-על, שינוי טוב ליובש שלפעמים יש כאן.

    אני לא חושב שמתקפה חזיתית הייתה פותרת במשהו – זה פשוט היה דוחף אותם להוריד עוד מסכה, ואולי יום אחד יירדו כולן, וזה יקרה כשהם כבר יהיו כל-כך חזקים שלא יהיה צורך במסיכות. הדת והדתיות הם אמצעי שליטה. אולי הם טובים גם לנפש – הוכחה מדעית כבר יעילותו של אפקט הפלסיבו, ולא, אני לא מתכוון לצרף לינק – אבל לפני הכל הם אמצעי שליטה וסדר חברתי. אני לא מאמין שיש רגש מעבר לרצון לעוצמה ואולי גם תאוות-בצע מאחורי האנשים שמנווטים את הספינה הזאת. ואם אתה תתחיל בגרפיטים, הם פשוט יתחילו להפסיק להגיב לגרפיטים. זה ייקח זמן אבל זה יקרה – ואז נשק אחד פחות.

    לא שלא צריך להילחם – אבל זה כואב רק במקום אחד, וזה הכסף. כל מה שלא ינתק אותם מזה לא ייפגע בהם באמת.

    מה אני אגיד לך? כשהייתי קטן וצעיר, חשבתי למשל שהומואים תמיד יהיו יפי נפש כאלה, מין שמאלנים אידיאליים, כי הם מופלים לרעה והם יכולים לראות גם את הצד השני וכל זה. כשהתבגרתי פגשתי גם אנשים שהם גם הומואים וגם שונאי ערבים, למשל, והעיניים שלי נפקחו. הנטייה המינית היא רק דוגמא כאן: רוצה לומר, לא תמיד אפשר לצפות מאנשים שיתנהגו לפי איך שאתה צופה אותם רק כי ככה המסגרת שלך עליהם. זה קלישאי וטריוויאלי לומר אבל זה הסיפור של איך אני אישית הבנתי את זה. ולמה אני חושב, כאמור, שהתוכנית שרשמת כאן רק תגרד קצת את הקליפה ותו לא.

  5. בעניין מעצר ההיא מהכותל, נכתב ב"הארץ" בשעתו שהמשטרה הצדיקה את המעצר בהחלטה של בג"ץ (?) שטען שיש לשמור על כללי ההתנהגות הנהוגים במקום. חסרה לי התייחסות לכך.

    • Quercus הגיב:

      זה אמיתי? עוד החלטה כזו של בג"ץ ואבדנו…

      • מני זהבי הגיב:

        תראה, עם כל הכבוד לרצונם של אנשים להפגין את חירותם בכל מיני מקומות, יש חשיבות בשמירת סטטוס קוו במקומות מקודשים. אתה לא באמת רוצה שיהודים יערכו תפילות המוניות בהר הבית, נוצרים בבתי הכנסת במאה שערים, מוסלמים בכנסיית הקבר, וכיו"ב, נכון?

        • ג'ו הגיב:

          ממש לא מפריע לי

          • מני זהבי הגיב:

            גם מלחמת דת שתפרוץ כאן בסבירות גבוהה כתוצאה ממפגני חופש כאלה לא תפריע לך?

        • Quercus הגיב:

          אז בעצם מה שאתה אומר זה שבגלל שהחרדים מאיימים באלימות, צריך לתת להם להחזיק בשלטון אימים על רחבת הכותל, ולהגיד שלא רק שהיא אינה שייכת לשום אדם שאינו יהודי, אלא גם אינה שייכת לשום אדם שאינו אורתודוקסי.
          אחלה גישה.

          • מני זהבי הגיב:

            שוב, זה לא רק החרדים. זה עיקרון (שמירת הסטטוס קוו) שאמור לחול על כל המקומות הקדושים באשר הם, לפחות בתחום הריבונות הישראלית. ברגע שאתה מבטל את העיקרון הזה ברחבת הכותל, רק האלוהים יודע איפה עוד הוא יתבטל. ולבטל את העיקרון הזה כליל זה בערך כמו לחלק נשק לכל דכפין תוך נימוק המעשה בזכות ההגנה העצמית — נשמע נחמד בתיאוריה, יצור גהינום בפועל תוך זמן קצר להפליא.

        • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

          לא השוואה נכונה, בניגוד חד לכנסיית הקבר או מסגד אל אקצה הכותל הועלה למעמד של סמל לאומי משכך הכותל לא יכול להיות "שייך" ליהודים חרדים יותר משהוא שייך לרפורמים או אתאיסטים וכו'.

  6. דור הגיב:

    זה קטן מדי עדיין.
    בסןף הם יעזו לפגוע במשהו חשוב מספיק לחילונים כדי לעורר תשומת לב קריטית.
    או שלאט לאט נהפך לאיראן של יהודים (כלומר, יותר משאנחנו כבר עכשיו) בלי לשים לב בכלל.

    • אלכס ז. הגיב:

      כל מה שבאמת חשוב לרוב "החילוני" זה כדורגל בשבת, אבל כמו שגורביץ אוהב להגיד מדי פעם – גם הכנסיה איפשרה לקוליסאום לפעול עד המאה השישית.
      הרבנים יודעים היטב את נפש בהמתם והם לא יכנסו לקרב הזה אלא אם הם יודעים שינצחו בו.

  7. ניר הגיב:

    מי שמבוגר מספיק לזכור שפעם היו כאן מהומות על פתיחת בתי קולנוע בשבת יודע שישראל מתקדמת בדיוק בכיוון ההפוך מתאוקרטיה.

    אבל לפחות לגבי הפסקה האחרונה שלך, אין מה לדאוג – הרי אתה והחברים שמבקשים "אנגלית?" עושים עבודת נמלים במאמץ לצרע את ישראל בעולם בכלל ובארה"ב בפרט. מהי Hasbara לעומתכם. עוד תשחררו את האמריקנים אדומי הדם משלטון ה ZOG.

    • Quercus הגיב:

      וואו, נותנים לנו לפתוח בתי קולנוע בשבת? איזה כיף!

      אתה מדבר על מה שקרה לפני עשרות שנים לעומת מה שקורה עכשיו. יוסי מדבר על מה שקרה לפני 10 שנים לעומת מה שקורה עכשיו. אין ספק שבהיבט הזה, אנחנו במגמה שלילית, ואין שום סיבה להניח שהמגמה הזאת לא תימשך.

      אם אתה חושב שה"Hasbara" צודקת, אז מין הסתם אנשים יאמינו בה, לא?
      מה שאתה מציע למנוע מידע ודעות מאנשים מסויימים על-מנת שיאמינו במה שאתה רוצה שהם יאמינו בו, ואני חושב שקוראים לזה "פרופגנדה".

    • ygurvitz הגיב:

      כלומר, לשיטתך אם העולם לא יידע מה קורה פה, אז זה לא קורה?

  8. ליאור הגיב:

    יוסי, כל מילה בסלע. רק מקווה שאתה, שכבר הוגדרת לא פעם כאויב העם, לא תיעצר ותועמד לדין. תן להם קצת זמן וגם אלינו הם יגיעו.

  9. א.ה. הגיב:

    בתיזמון טוב בדיוק התפרסמה בהארץ כתבה נוספת שממחישה את הנקודה:

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1129806.html

    " לחץ פוליטי מצד גורמים חרדיים מעכב זה חמש שנים את הקמתם של מסגד וכנסייה בנתב"ג, כך אמרו ל"הארץ" גורמים בענף התעופה שקשורים לנושא. אנשי כמורה בישראל פנו באחרונה לרשות שדות התעופה (רש"ת) בבקשה שתפתח כנסייה בטרמינל 3. בבדיקת "הארץ" התברר כי בתכנון המקורי של נתב"ג 2000 נכללו מסגד וכנסייה, אך בנייתם מעולם לא יצאה אל הפועל. דוברת רש"ת רונית אקשטיין אמרה כי היא "בוחרת שלא להגיב בשלב זה לנושא". "

    שימו לב גם לתגובתה האדונית של דוברת הרשות שפשוט מרשה לעצמה שלא להגיב, כאילו אין לציבור זכות לקבל תשובה בנושא.

  10. אורן (ירושלים) הגיב:

    הנה 2 רעיונות פחות אלימים:

    1. להקים עמדות אינטרנט חינמיות, שכל אחד יוכל לגשת אליהם ולגלוש באינטרנט ללא כל הגבלות או צנזורה.

    2. לחלק עותקים של הרצאות פופלריות על מדע ואבולוציה בתוך נגנים ניידים זולים.

    – באופן כללי, למצוא דרך להעביר ידע למי מהציבור החרדי שרוצה בכך (וגם לציבור הכללי), מתוך הנחה שרבים מהם הם בגדר "תינוקות שנשבו", ואם רק ניתן להם לטעום קצת מהעולם הגדול, הם ישנו את דרכיהם, ובעז"ה נראה גל חזרה בשאלה, כמו לפני כמה מאות שנים…

    • בוב גה"ז הגיב:

      שני הדרכים הן יקרות עם פוטנציאל אובדן והשחתה גבוה מצד החרדים. עדיף להתחיל בהצפת ירושלים בפליירים ושלטים.

      • אורן (ירושלים) הגיב:

        זה מזהם, וזה מרגיש כמו מלחמה, רוב הסיכויים שזה יגרום רק לרגשות עוינות והתנגדות אוטומטית לכל מה שכתוב בפליירים. אתה מכיר מישהו שחזר בתשובה כי הוא ראה פלייר? צריך לעבוד כמו שהם עובדים, וזה דורש השקעה.

  11. רז הגיב:

    אני לא בקיא בכרונולוגיה של תעלוליו הלשוניים של המר"ן, אבל נדמה לי שעוד לפני ההומוסקסואלים והערבים (שיוסף לא רק המשיל אותם לנחשים אלא טען שהקב"ה מתחרט על בריאתם), וה-"כושים" בניו-אורלינס (שחטפו את ההוריקן כי הם לא לומדים תורה), וכל המין הנשי (שמי שהולך בין שתיים מבנותיו משול למי שהולך בין שני חמורים), ויוסי שריד – ביקצור, עוד כשהוא היה קטן יחסית, האיש הזה שסילבי קשת היטיבה לתאר פעם בתור "הג'ורה של המדינה" קרא לעשות יום חג ומשתה ביום מותה של שולמית אלוני.
    כבר אז – ולא כשהוא השווה את יוסי שריד להמן הרשע – היה צריך לגרור אותו לתחנת המשטרה. אבל לא עשו את זה, ואף ראש ממשלה בשלושת העשורים האחרונים, מהימין או מהשמאל, אינו זכאי מאשמת הלגיטימציה שקיבלה אותה טינופת אנושית מהמערכת הפוליטית שלנו.