החברים של ג'ורג'

פרוייקט 300: השב”כ והמשטרה מודיעים – אנחנו אפסים

המשטרה והשב”כ מוציאים צווים מנהליים של אלופי פיקוד (!) כי הם לא מסוגלים לעשות את העבודה הבסיסית שלהם

משטרת ישראל והשב”כ הודיעו אתמול (ד’) פומבית שהם לא כשירים לבצע את העבודה שלהם.

הם לא ניסחו זאת במילים אלה, כמובן.

המשטרה והמשטרה החשאית שכנעו את אלוף פיקוד מרכז ואת אלוף פיקוד העורף להוציא צווי הרחקה ומעצר בית לשלושה קטינים ובגיר אחד שמתגוררים, בהתאמה, בגדה המערבית ובישראל. הסיבה: הם מתכננים משהו לקראת ביקור האפיפיור, או על כל פנים כך חושדים במשטרה ובמשטרה החשאית.

מוקדם יותר, ניסתה המשטרה לשכנע שופט להוציא צווי הרחקה מהעיר העתיקה לשלושה אנשים, כשהיא טוענת שהם תכננו לפרסם כרוזים (!) נגד ביקור האפיפיור (!!!!1!). השופט זרק אותם מכל המדרגות, ובצדק. מותר בישראל לפרסם כרוזים. התוכן של הכרוז עשוי להוות עבירה, אבל את זה יבררו אחר כך. ודאי שמותר לישראלים להתנגד לביקור האפיפיור, ומותר להם גם למחות נגדו.

אז מאחר ובית המשפט בעט את המשטרה, לא היתה לה ברירה אלא לפנות למישהו שעל הצווים שלו אין ביקורת ואי אפשר לערער עליהם, קרי המפקד הצבאי. כן, ברכותי: כמו אצל השכנים במצרים, גם אתם חיים תחת משטר צבאי. נכון, רוב הזמן הוא יעשה כמיטב יכולתו שלא תבחינו בכך, אבל אם תעצבנו את הפקידים הנכונים, פתאום יפעילו נגדכם שטיקים שלקוחים ממצרים של א סיסי.

יש כמה אפשרויות. יכול להיות ששלושת הקטינים והבגיר מתכננים איזה פיגוע טרור נורא. אם ככה, נשמח לראות את הראיות של המשטרה החשאית. יכול להיות, מצד שני, שהם בסך הכל מתכוונים למחות על ביקור האפיפיור, ומה לעשות – במדינה דמוקרטית מחאה היא דבר חוקי ומותר. כן, היא יכולה לעצבן את האפיפיור, וכן, היא יכולה להביא את הסעיף למשטרה ולמשטרה החשאית, אבל היא עדיין חוקית.

כך או כך, מה שלא צריך היה לקרות הוא הוצאה של צווים מנהליים. מדובר בצעד דיקטטורי, שלא מאפשר לאדם להגן על עצמו מפני שרירותם של פקידים. מישהו אמר, והוא לא צריך לספק לזה שום ראיות, ואתה מוצא את עצמך בלי זכויות. יש משהו שנקרא חזקת החפות, יש משהו שנקרא הזכות למשפט הוגן, אבל זה לא כל כך משנה בדיקטטורה הצבאית שמעדיפה, לצרכיה, לתת לתושבים לשחק רוב הזמן בדמוקרטיה.

בדגש על רוב הזמן. רק הקפידו שלא לעצבן את האנשים המסוכנים באמת בדיקטטורה צבאית, את אנשי המשטרה החשאית. והו, יש להם הסברים. תמיד יש להם הסברים. הם יאמרו לכם שמדובר בסכנה ברורה ומיידית לבטחון האזור, הם רק לא יהיו מוכנים לומר לכם מהי. אתם צריכים לסמוך עליהם. בהתחשב בהיסטוריה שלהם – זוכרים את חיים פרלמן? את המעצר המנהלי של טלי פחימה? – אין שום סיבה טובה לסמוך עליהם; אבל גם אם הרקורד של המשטרה החשאית הישראלית היה צח כרבבה, אסור היה לסמוך עליה. ארגון חשאי שמתרגל שסומכים עליו מסתאב במהירות. הפיתוי לחתוך פינות גדול מדי.

ולמה המהלך הזה מוכיח שהמשטרה והשב”כ לא יודעים לעבוד? די פשוט. יש לכם ארבעה חשודים. אין לכם ראיות נגדם, על כל פנים כאלה שאתם יכולים להביא לבית משפט בלי שיצחקו עליכם. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לעקוב אחרי ארבעה אנשים מסביב לשעון במשך פחות משבוע. לנטר את כל השיחות שלהם ואת כל התעבורה שלהם, ולעקוב אחריהם-עצמם. ארבעה אנשים, שלושה מהם קטינים: זו לא משימה שצריכה להיות מעבר ליכולתכם. ומי יודע, אם תעשו את הג’וב שלכם כמו שצריך, אולי גם – מעבר לסיכול מה שזה לא יהיה שאתם חושדים שהם מתכננים – תוכלו גם לאסוף ראיות.

אבל המשטרה והמשטרה החשאית לא יודעים איך לעשות את זה. הם לא יודעים לחקור. ככה זה כשיש אלוף מאולף שיחתום על הצווים המנהליים מידי הבריטים. וכל זמן שהאלופים ימשיכו לשמש חותמת גומי, המשטרה והמשטרה החשאית לא יידעו איך לעבוד.

ככה זה בדיקטטורה צבאית: הטמטום מתוגמל.

ואה, כן. אם אתם חושבים שזה יעצור בימין הקיצוני, אתם משלים את עצמכם. זכויות האדם של קטיני הימין הם זכויות האדם שלכם. וכשלכם יסתמו את הפה בסמרטוט, כבר יהיה תקדים.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה גדולה מאד בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

10 תגובות על ”פרוייקט 300: השב”כ והמשטרה מודיעים – אנחנו אפסים“

  1. ערן הגיב:

    "כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לעקוב אחרי ארבעה אנשים מסביב לשעון במשך פחות משבוע. לנטר את כל השיחות שלהם ואת כל התעבורה שלהם, ולעקוב אחריהם-עצמם"

    לצוים של מעקבים כאלה לא גם צריך החלטה שיפוטית כלשהיא? או שזה רק בדרמות טלוויזיוניות אמריקאיות?

    • עדו הגיב:

      בהחלט צריך. האם אתה יודע שהייתה בקשה לצו כזה והיא נדחתה? כי אם כן זה יכול להיות נימוק כבד משקל לכך שהמשטרה, בצעד של חוסר ברירה, פנתה לאמצעי הקיצוני ביותר. יש הבדל עצום בין הרחקה של אדם מהבית שלו ובין ציטוט לטלפון שלו. לא רק מבחינת הפגיעה בזכויות שלו וההפרעה לאורח חייו, גם באופן מקצועי, ברגע שהוצאת צו הרחקה אתה מיידע את החשוד שידוע לך מה הוא מתכנן ואז, אם יש לו שותפים, הוא נשרף והם יודעים להיזהר. כלומר יש כאן גם שלומיאליות מיקצועית (אלא אם כמובן ידוע לך שביקשו להוציא צו מעקב ונדחו)

    • Alon Levy הגיב:

      לפחות איך שמציגים את זה בהסמויה, אכן צריך צו שיפוטי, אבל סטנדרט הראיות הוא הרבה יותר נמוך מהסטנדרט שצריך כדי להגיש כתב אישום.

  2. עמית הגיב:

    צווי הרחקה הם דבר מקובל בכל העולם.
    אם למשטרה הבריטית מותר להרחיק חוליגנים ממגרשי כדורגל לכל החיים אז מותר למשטרה שלנו להרחיק חוליגנים ימניים מהאזור של האפיפיור

  3. מני זהבי הגיב:

    ובינתיים:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4522860,00.html

    "אם חשבנו שירדן היא מדינה חוק מסתבר שקצין משטרה נמצא מעל השופטים והוא יכול לעשות מה שבא לו. ממש רפובליקת בננות."

    כמו שנאמר, לא נגענו.

  4. דני מ' הגיב:

    במדינת חוק, לא קציני צבא או משטרה מחליטים על צווים המגבילים חירויות של אנשים, אלא שופטים. במלים אחרות, צווים אדמיניסטרטיביים פסולים. הכלל הזה חל על אנשי ימין ואנשי שמאל ללא הבדל.

    • big_no_no הגיב:

      "הכלל הזה חל על אנשי ימין ואנשי שמאל ללא הבדל."

      כמו שקורה בשום מקום בעולם.

טראקבקים/פינגבקים

  1. פרוייקט 300: בצל הצלב הדוקר | החברים של ג'ורג'