הזמנה לסיור: טירוף ירושלמי למתחילים.

כולם שמעו על סינדרום ירושלים. הפסיכיאטרים אומרים שמדובר במקרה פרטי של פסיכוזה פרנואידית עם טאץ' של שיגעון גדלות שתוקפת צעירים מעורערים בנפשם שמתבלבלים בין ירושלים האמיתית לירושלים הדמיונית. העניין הוא… שהפסיכים צודקים, אבל עלינו הצליחו לעבוד שבעצם הכול הפוך.

האמת היא שירושלים היא לא עיר שיש לה הפרעה פסיכיאטרית, אלא הפרעה פסיכיאטרית שיש לה עיר. המטורפים הם לא אלו שמגיעים, כמה עשרות בשנה, למחלקה הפסיכיאטרית בשרידי דיר יאסין, אלא אנחנו, שחושבים שהתפאורה הפיזית (שבינינו, לא מרשימה במיוחד) היא הסיפור האמיתי. והאמת היא, שהעיר הזאת היא פנטזיה. תמיד הייתה.

בסיור הזה נראה איך המציאות מעוצבת כדי להתאים לפנטזיה, איך שום דבר הוא לא כמו שהוא נראה, איך המיתוס הופך לאמת ולהיפך, נשלוף שלדים מארונות ונשחט פרות קדושות לכל הדתות, נבחן איך אנחנו לא רואים דברים שנמצאים לנו מול העיניים, ננסה להבין מה זה הדבר הזה שמעיק על התושבים והמבקרים ולמה המקום הזה גורם לכולם להתחרפן. ואולי, נצליח לחדור חמשת אלפי שנות מיתולוגיה שהצטברה בשכבות וערימות ולחשוף משהו מההיסטוריה האמיתית של העיר.

הסיור יתקיים, אם ירצה החבר הדמיוני, בהדרכתי ביום חמישי הקרוב (סוכות) בתחומי העיר העתיקה, יעלה חמישים שקלים לראש (אם מישהו קצר במיוחד בכסף ורוצה להצטרך בכל זאת, העניין פתיר) ומותנה במינימום חמישה ומקסימום תריסר משתתפים. ניפגש בשעה 11:00 מחוץ לשער יפו (יש חניה בחניון ממילא) ונסיים בסביבות 16:00. ארוחת צהריים אופציונאלית ברובע המוסלמי, אפשר ללבוש קצר אבל להביא משהו להתכסות בו במקומות הקדושים. נא לאשר השתתפות במייל (למעלה משמאל). אני יודע שההתראה קצרה, אבל תהיו ספונטניים.

נ.ב: התקבלה תרומה לתחזוקת הבלוג והכותב, אני מודה לתורם ומאחל לו שביתו לא יהיה סוכה ובת ביתו לא תהיה סוקה.

נ.ב 2: דיברנו כאן על מצב העיתונות לא מזמן. ככה זה נראה מבפנים.

This entry was posted in כללי. Bookmark the permalink.

22 Responses to הזמנה לסיור: טירוף ירושלמי למתחילים.

  1. רות says:

    הסיור נשמע מרתק, אם אוכל אשמח לבוא (אאשר סופית באמייל ביום ג').
    הערה קצרה לגבי סינדרום ירושלים: זאת לא סכיזופרניה פרנואידית (לפני כמה שנים תואר פציינט אחד מסוים עם סכיזופרניה פרנואידית וסינדרום ירושלים, ומכאן הבלבול). זוהי פסיכוזה חריפה בעלת תכנים דתיים, שמופיעה לעיתים אצל תיירים המגיעים לירושלים (ייתכן שהיא שייכת לקבוצה של פסיכוזות דתיות המופיעות גם במקומות קדושים אחרים בעולם, אם כי היא די מיוחדת בזה שהיא מאוד חריפה וגורמת להתנהגויות מאוד תיאטרליות) . יש מחלוקת בין הפסיכיאטרים האם האנשים הלוקים בה סובלים באופן בסיסי מהפרעה/ מחלה פסיכיאטרית כלשהי (לאו דווקא אחת ספציפית), או שהיא יכולה להופיע גם אצל אנשים ללא כל היסטורה של מחלה פסיכיאטרית, ואשר לאחר הרחקתם מירושלים, ועדיף מישראל בכלל, לא יחזרו ללקות משום הפרעה פסיכיאטרית אחרת לאורך חייהם.

    • כתבתי שזוהי פסיכוזה. התכנים אכן דתיים. לפי הידוע לי, רובם הגדול של הלוקים הם בעלי עבר פסיכיאטרי. מצד שני, עם ה-DSM של היום, אפשר להגיד את זה על כל אחד.

    • עדו says:

      כלומר אם היינו שולחים את הרב גורן להשתלמות באמריקה ב1968 הכל היה נראה אחרת?

  2. Shunra says:

    הייתי *מתה* לבוא. במקום לבוא, אצייץ על זה.

  3. Pingback: Tweets that mention הזמנה לסיור: טירוף ירושלמי למתחילים. | תניח את המספריים ובוא נדבר על זה -- Topsy.com

  4. עדו says:

    פעם שאלו ירושלמי איך להגיע לבית הנשיא. 'יש 2 דרכים' הוא ענה 'אתה יכול להתחיל בשדרות הרצל, להמשיך בדרך בן צבי ולעלות בטשרינחובסקי, אז אתה מגיע לפלמ"ח ומשם לבית הנשיא. או שאתה מתחיל במלכי ישראל, ממשיך בשבטי ישראל, עובר דרך דוד המלך ועולה על ז'בוטינסקי וככה מגיע לבית הנשיא'.

    • תום says:

      אבל בשני המקרים מגיעים קודם לרחוב הנשיא ורק אח"כ לבית הנשיא. וגם זה מדובר על בית הנשיא החדש כי בירושלים יש 2 בתי נשיא וזה מבלי לדבר על משכנו של הנשיא הראשון במכון ויצמן

    • תוnr says:

      אבל בשני המקרים מגיעים קודם לרחוב הנשיא ורק אח"כ לבית הנשיא. וגם זה מדובר על בית הנשיא החדש כי בירושלים יש 2 בתי נשיא וזה מבלי לדבר על משכנו של הנשיא הראשון במכון ויצמן

  5. תומסו says:

    התגובה של עדו זוכה מבחינתי לתגובת השנה

  6. עוז says:

    תגובה על הלינק בסוף הפוסט, מדהים איך כתבה שלמה על מות העיתונות לא מזכירה את המילה אינטרט אפילו פעם אחת.הרווחים של העיתונים מפרסום יורדים משנה לשנה, רשתות טלוויזיה בארצות הברית מתאחדות ונסגרות.
    הספינה טובעת והעיתונאי מתלונן שכולם נהיו פתאום לחוצים ולא נחמדים, לא מגישים את ארוחת הערב ולא פתחו את אולם הבינגו.

  7. lilev says:

    אפשר לבוא עם מצלמה?

  8. טליה נתנזון says:

    בתור ילדה "ירושלמית" ששפת אמה אנגלית, והיתה בורחת משיעורים בגימנסיה לעיר העתיקה בכל הזדמנות
    זה נשמע מרתק
    לא יכולה להגיע אבל אודה לכם אם מישהו או משהיא יכתוב\תכתוב חוויות

  9. רות says:

    אולי אפשר לחזור על הסיור עבור אלו שרצו אך לא יכלו להגיע היום?

  10. moltmsrgmb says:

    ojU7r0 javasxbqmpyp, [url=http://tztowojvydjf.com/]tztowojvydjf[/url], [link=http://lbqvfvetkcyz.com/]lbqvfvetkcyz[/link], http://zbsntictgdwe.com/