מטח פזור של מחשבות על תקיפה באיראן.

כששני אנשים אומרים לך שאתה שיכור – קודם כל כדאי שתשב. (פתגם רוסי עממי).

המלחמה מתחילה מבפנים.

אם אותם שני אנשים הם ראשי מוסד לשעבר, אז על אחת כמה וכמה. לא שהם צודקים בהכרח, אבל נורה אדומה צריכה להידלק. לא בכל יום אנשים כאלה, ורבים אחרים, יוצאים לציבור ומזהירים ממהלך מטורף ולא נחוץ מצד הממשלה. אולי אכן דברים כמו תקיפה ישראלית באיראן צריכים להיקבע בחדרי חדרים ולא מעל דפי התקשורת, אבל קברניטי המדינה, ביבי וברק בראשם, פשוט לא הרוויחו את האמון הזה.

טועה ראש המוסד לשעבר כשהוא אומר שההקצנה החרדית מסוכנת יותר מאיראן. כלומר, הוא צודק בכך שהאיום הקיומי היחיד לישראל הוא מבפנים, לא מבחוץ, אך טועה כשהוא תולה זאת בחרדים. ההקצנה המסוכנת באמת היא מצד הציונות הדתית המתחרד"לת.

חילונים וחרדים יכולים להישאר חילונים וחרדים בכל סוג של מדינה. זהותם עומדת בפני עצמה. דתיים לאומיים, לעומת זאת, ללא מדינה בצלמם ובדמותם או לפחות בדרך לשם, הם בסך הכול דתיים לייט. ללא היומרה להיות נהג הקטר, ולא רק משגיח הכשרות של קרון המסעדה, אין להם זהות או קיום כמגזר ולמרבה הצער, הנטייה הרגילה לראות את טובת השבט הפרטי שלך כטובת המדינה והעם לובשת אצלם צורה מסוכנת מאוד. במיוחד מפני שרובינו מזהים את עצמינו כיהודים, ואילפו אותנו מגן הילדים להאמין שהיהדות רשומה בטאבו על שם אבא של הדתיים. לא של נטורי קרתא, העדה החרדית וחסידות תולדות אהרון, אלא דווקא דתיים מהסוג הלאומני. הם אמורים להיות "הדבר האמיתי". לכן, כשהם מקצינים – הם גוררים את מרבית הציבור אחריהם.

כך או כך, נראה שהתקשורת והפוליטיקאים הזדרזו לבטל את דבריו. דן מרגלית תהה היום בביביתון שמא אפרים הלוי מתכנן להיכנס לפוליטיקה. הרי ידוע שבישראל ביטחוניזם מתלהם הוא דרך בטוחה להפסיד בבחירות ושנאת חרדים היא מתכון בטוח להצלחה. באותה מידה ידוע שרק דיבורים נגד מדיניות הממשלה נחשבים ל"פוליטיקה". מדיניות הממשלה עצמה הרי לא נגועה בשום שיקולים מהסוג הזה.

ולא רק אצלינו.

הפצצה האיראנית לא מונעת ממני לישון בלילה. היא לא משמחת אותי אבל ברור לי שאי אפשר למנוע יכולת גרעינית ממי שרוצה בכך לתמיד. אני לא קונה את הדיבורים על כך שברגע שיבנו את הפצצה הראשונה, ישליכו אותה על ישראל. היה זול ופשוט יותר, אם זו הייתה כוונתם, להשיג ראש נפץ סובייטי ישן או סתם לכסות את ישראל בנשק ביולוגי שהיה הופך את אברינו הפנימיים לדרעק נוזלי.

אני זוכר את ההפתעה שלי כילד, במלחמת המפרץ, עם נפילת הטיל הראשון. "מה זאת אומרת קונבנציונלי"? אמרתי. כולנו היינו דבוקים למסך בימים ההם, ובתקשורת דיברו אך ורק על נשק כימי. התקפה על ישראל בנשק כימי לא הייתה אפשרות אלא עובדה. לאיש לא היה ספק. נשק קונבנציונלי? כצרכן תקשורת ישראלית, בכלל לא ידעתי שיש להם כזה.

אך לא רק הספקנות שלי לגבי מידת האיום מביאה אותי להתנגד לתקיפה באיראן. ואפילו לא השלכותיה. אלו, אגב, עומדות להיות כבדות. התשתיות האזרחיות מתפקדות בקושי גם בימים כתיקונים. מספיק גשם חזק כדי לשתק את המדינה הזאת ותחת גשם של טילים השירותים החיוניים שלנו צפויים לקרוס אחד אחד כמו אבני דומינו. אחת הפתולוגיות הפסיכולוגיות של הציבור הישראלי היא האמונה שאותם אנשים שמצליחים לחרבש כל דבר שתחת אחריותם, מחינוך ועד רפואה, ממכבי אש עד תחבורה, מאיכות סביבה ועד HASBARA נעשים יעילים כמו גרמנים על ריטלין ברגע שהם עוסקים בביטחון ישראל, ואני לא רואה שום סיבה מיוחדת להאמין בזה. כך שאם ועדת החקירה תגלה שלא רק שבתי החולים לא היו מוכנים אלא גם שהמפציצים לא עברו טסט ובמקום בהשמדת הגרעין האיראני העניין נגמר בנחיתת אונס בערב הסעודית, אל תתפלאו.

מה שרואים כשעושים זום אאוט מכרזת התעמולה של המשטר. באדיבות האופוזיציה האיראנית.

הבעיה המרכזית שלי עם תקיפה ישראלית באיראן היא שהיא צפויה להציל את המשטר המטורלל שם, לפחות לזמן מה. להזכירכם, ההתקוממות באיראן קדמה להתקוממויות האחרות במזה"ת, שלא לומר הייתה יריית הפתיחה שלהן. משטר האייתולות מצליח לדכא את ההתקוממות, אבל כוחו נסדק. הספירה שלו לאחור התחילה ב-2009.

אחמדינג'אד עצמו שייך לכת משיחית מטורללת במיוחד. מטורללת כל כך שהאייתולות עצמם פועלים נגדו במטרה לדחוק אותו ממוקדי הכוח. עכשיו הוא מתמודד עם תנועת מלקחיים, הרפורמיסטים מצד אחד והאייתולות מהצד השני ואין לו על מה להישען חוץ מהחבר הדמיוני שבשמיים ומטרור של משמרות המהפכה והבסיג'. האחרונים יחזיקו אותו בשלטון יותר מהראשון, אך לא לעולם חוסן.

תראו כמה מוזר. התבטאויותיו של אחמדינג'אד הן העילה לפרנויה הקיומית התורנית בישראל. להבדיל ממה שחושבים כמעט כל הישראלים, הוא מעולם לא אמר שישתמש בנשק גרעיני כדי להשמיד את ישראל. אני, לפחות, לא יודע על ציטוט כזה ואם למישהו יש, אשמח לשמוע. אחמדינג'אד דיבר על כך שהמשטר הציוני יתמוטט מעצמו, מבפנים. לגבי זה, הוא לא רק צודק אלא מקבל אישוש מראש המוסד לשעבר. בשביל להשיג את זה, באמת שלא צריך פצצות אטומיות. מספיק לתת לממשלת ישראל לעשות את העבודה. הרי אין מישהו מקצועי ומנוסה מהם בהרס המדינה הזאת.

אז מה עושה מנהיג משיחי מטורלל כשהוא רואה שהאדמה רועדת תחת רגליו? שרואה את העם מתקומם? רואה את בעלי בריתו נוטשים אותו? מחפש איום קיומי מבחוץ. אין כמו מלחמה קטנה כדי לאחד את העם, לגייס לצידו את האופוזיציה ה"אחראית", להציג את מי שמתנגד למדיניותו כבוגד ולגרום לאנשים לאפסן את תקוותיהם לעתיד טוב יותר לזמנים שקטים יותר.

הניחוש שלי הוא שאחמדינג'אד רוצה תקיפה ישראלית, מאוד רוצה. הוא רק ירוויח ממנה והוא יודע שקל מאוד לגרור את ישראל לפעולה צבאית. בן טיפוחיו, החיזבאללה, עשה זאת בקלות ב-2006. לפני לבנון2 חיזבאללה היה מפלגת אופוזיציה מגזרית שיעית שמתקשה להצדיק את קיומה, שנשענה כולה על ההתנגדות לנוכחות צה"ל בלבנון שנפסקה. אחרי המלחמה, חיזבאללה יושב בממשלה, גיבור העולם הערבי הסוני ברובו, ומספר לכל מי שמוכן לשמוע שישראל עלולה לתקוף שוב בכל רגע וחיזבאללה הוא היחיד שמסוגל להתמודד איתה. זה עבד, עם הצלחה לא מתווכחים.

אז האם באמצעות ניפנוף חצוף, בוטה ופרובוקטיבי בפרויקט הגרעיני האיראני, המנהיג המטורף מנסה – בכוונה – לעלות על העצבים של הקהילה הבינ"ל ולגרור את האויב להתקפה, במטרה לאחד את העם סביבו בדבוקה מבוהלת שממלמלת "כל העולם נגדינו" ומוכנה לבלוע כל בולשיט מפי מי שמתיימר להציע לו הגנה? אני לא אתפלא.

רק דבר אחד לא ברור לי. למה, לעזאזל, שממשלת ישראל תשתף פעולה עם אחמדינג'אד בעניין הזה? המממ…

This entry was posted in כללי and tagged , , . Bookmark the permalink.

54 Responses to מטח פזור של מחשבות על תקיפה באיראן.

  1. כן, כנראה שנשק גרעיני אירני לא יגרום למלחמה גרעינית עם ישראל. מה שזה יגרום הוא התגברות בתוקפנות האירנית באזור (עפ"י המודל הצפון קוריאני) אפשר לצפות להתגברות התמיכה בטרור של אירן וההתערבות שלה במדינות זרות. ד"א אני לא בטוח שישראל תהיה המפסידה העיקרית מתרחיש כזה, גם לסעודיה ולמדינות המפרץ יש הרבה להפסיד מכך ממש כמו ישראל ואולי אף יותר. מה גם, שזה כנראה יגרום למירוץ חימוש גרעיני במזה"ת (הסעודים כבר הודיעו שהם עובדים על השגת נשק גרעיני… לא משימה קשה בתחשב ביכולות הכלכליות שלהם).

    • איליה says:

      ייתכן שאתה צודק והאירנים אכן יהפכו לאגרסיביים יותר. אם כי לא יותר ממשטרו של סטלין ולא יותר מסין בתקופת מהפכת התרבות של מאו. בשנת 1949 השיגה ברית המועצות פצצה גרעינית וב-1964 השיגה אותה גם סין. שני המשטרים היו פסיכוטיים למדי והאיום הקיומי מנשק להשמדה המונית בידי הקומוניסטים הדיר שינה מעיניי המערב.
      ובכל זאת, הבלגה הוכיחה את עצמה כאסטרטגיה טובה יותא ממתקפת מנע ונראה שהפוליטיקה השפויה של ארה"ב ומערב אירופה חסכו מיליונים רבים של חיי אדם.

      באופן כללי, אני ממליץ ללמוד מלקחי המלחמה הקרה: מדהים עד כמה האיומים הקיומיים של שנות ה-60 נראים היום מגוכחים. ואני מאמין שאיום הגרעין האיסלמי ייראה מגוכך באותה מידה בעוד מספר לא רב של שנים.

      • דני says:

        אתה יודע לומר היום שהאיומים הללו מגוכחים רק משום שהדור של המלחמה הקרה הצליח איכשהו להימנע ממלחמה גרעינית. אם תלמד קצת על משברי קובה וברלין תבין עד כמה העולם היה אז קרוב למלחמה גרעינית.

        לא הגבת לטיעון ביחס למירוץ החימוש הגרעיני – כל עוד ישראל הייתה *לפי פרסומים* בעלת גרעין אך בעלת נחיתות קונבצניונאלית מסוימת, מאזן הכוחות במזרח התיכון נשמר. מהרגע שלאיראן יהיה גרעין צבאי, שלוש מדינות אחרות יהיו חייבות לאזן כוחה ועל כן יחתרו להשיג נשק דומה – מצרים, תורכיה וסעודיה. לפי שעה, אלה לא מדינות המצויות בעימות מול ישראל, אך המשך פריצה של משטר הNPT (ועוד על ידי מדינות שחתומות עליו, בניגוד לישראל) תסכן את כל היציבות באזור. מה גם שכפי שהוכח בעבר, עימותים פנימיים בין מדינות במזרח התיכון יכולים בקלות להתגלגל לעברנו.

    • אני נוטה להסכים. בתיקון אחד. המירוץ הגרעיני במזה"ת התחיל בשנות השישים וישראל היא זו שהתחילה אותו. זה כנראה היה הדבר הנכון לעשות, אבל בוא לא ניתמם.

  2. איתי says:

    חבל, סיימת בדיוק כשהתחיל להיות מעניין. אחמדיניג'אד לא גורר אותנו לשום מקום, אנחנו חותרים לשם בעצמנו בשיא הכח. לביבי וברק לא נותר שום משחק מרגש עד לבחירות הבאות ולצאת לסבב שיחות מיותר עם אבו מאזן ישעמם גם אותנו.
    הזכרת את דן מרגלית. חשוב לציין את שמו גם בתור הפיגורה העיתונאית הבכירה ביותר הטוענת בתוקף שהשיח הציבורי בישראל בעניין התקיפה באיראן והשלכותיה הוא ראוי עמוק וממצה. משהו קצר בעניין
    http://shotefplus.org/2011/11/04/%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%90%D7%9F-%D7%93%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%99/

  3. נתן says:

    מעולה!

    תודה

  4. שושי says:

    מלחמה גם יוצרת הזדמנויות עסקיות ודמוגרפיות.

    • עמוס says:

      אז אני מאחל צרור של הזדמנויות עסקיות ודמוגרפיות לך ולכל בני ביתך.

  5. ערן says:

    אחלה פוסט. למגיב מעלה שטוען שגם אם לא ישתמשו נגדנו בנשק גרעיני – נכון שגם לסעודים יש אנטרס לעצור את האיראנים. . . גם למצרים ולמפרץ… שים לב – לראשונה יש לעולם הערבי ולישראל אנטרס משותף חשוב ביותר, אך מה לעשות שיש לנו גם מחסום קטן בשם "הסוגיה הפלסטינית". האינטרס המשותף הזה לא יבוא לידי מימוש כל עוד הסוגיה הפלסטינית עומדת בעינה – כלומר כל עוד אין שלום!

    כך זה חוזר לכת המשיחית – הציונות הדתית הקיצונית בגדה המערבית, אשר הפכה לאויב העיקרי של ישראל…

    • סלבה says:

      אני חושב שאתה נותן הרבה יותר מדי קרדיט למנהיגים ולעמים במדינות הערב האחרות. הם לא הומניטרים גדולים (אף אחד לא) והפלסטינים מעניינים אותם, לדעתי כמובן, כל עוד יש להם מה להרוויח מלנופף בדגל הזה. אני חושב שאם ה"סוגיה הפלסטינית" לא היית משרתת אינטרסים אחרים שלהם אף מדינה אחרת לא היית מעלה את הנושא בכלל, לא בדיונים בתוך המדינה ולא ובזירה הפוליטית.
      אני בטוח שיש יותר מדי דוגמאות בעבר ובהווה של הבלגה נוראית על דיכוי ורצח עם שלא מענינים אף אחד או לא עינינו אף אחד עד שלא מצאו לתפור את זה לתוך מטרה אחרת.

  6. פנינה כץ says:

    נשמע הגיוני מאוד. מעניין שפרס התראיין ותרם קצת יותר מידע שממנו אפשר היה להסיק שלא שישראל כל כך רוצה להפציץ את איראן אבל מישהו מהקהילה הבינלאומית היה טוב שהיה עושה בשבילנו את העבודה כי לדבריו הם צריכים לדאוג לא פחות מאיתנו. וזה דווקא כל כך מאפיין את השילוש הקדוש ביבי+ברק+ליברמן הרבה אוויר חם ושאחרים יעבדו. אבל גם העיסוק בזה תודה שעדיף להם מהעיסוק במחאה והניסיון שלהםשהיה לדחות את השביתה במשק שכבר עטה עלינו מחר.ואם תמשך שבוע אפילו לברוח לא נוכל מהארץ.

  7. איתי says:

    הרבה בריתות של שתיקה נעשות בחלונות הגבוהים. לפעמים זה כמו ב'סמויה' — אדם אחד לוחץ את היד של אדם אחר. לפעמים לשניהם יש פשוט אינטרסים משותפים, ואז מה שצריך לקרות קורה… כמו קסם, כמו שהזרע של הצמח לא צריך לחתום חוזה עם החרא של הציפור.

  8. סלבה says:

    לא שאני מפנה את הביקורת הזאת נגדך, אבל זה מזכיר לי את כל הסיקורים בערוצי החשדות על המהפכות בעולם הערבי ואך הכתבים הישראלים ידעו לנתח טוב טוב את כל הקטעים המסריחים שהממשלות האחרות עושות כדי לגרום לעם לישר קו ולהוריד את הראש. כל זה בזמן שבארץ רצים קטעים מסריחים כאלה אחד אחרי השני כדי שלא נשים לב כמה חרא הכל כאן דופק.

    מזל שהרימו מספיק רעש כדי שיהיה אפשר להרוויח מזה הון פוליטי כלשהו ולעורר בציבור הישראלי את ההרגשה השנואה עליו ביותר – לצאת פריאר.

  9. נתאי says:

    צריך לזכור שלא רק אנחנו על זמן שאול, אלא גם המשטר האיראני. כשהוא יפול סביר להניח שלמשטר החדש יהיו אג'נדות דחופות יותר, כמו מים זורמים וכבישים נורמאלים, על פני פצצות אטום ומימון הדוויזיה הלבנונית של משמרות המהפיכה.

  10. אורי says:

    אני גם מסכים שאיראן, גם אם תהיה חמושה בגרעין, לא תשתמש בו כנגד ישראל, והמצב יהיה כנראה דומה למלחמה הקרה בין ארה"ב לבריה"מ, שבעצם אחת משתקת את השניה, ואף אחת לא באמת משתמשת בגרעין שלה. אני מסכים עם זה… אבל…
    זה בדיוק מה שישראל לא רוצה – תאר לך שיהיה עוד מטח טילים (קונבנציונליים) על הצפון מלבנון או על הדרום מעזה, ובעוד ישראל מבשלת מבצע צבאי, איראן מאיימת: "אם ישראל מתקיפה את לבנון/עזה, אנחנו ערוכים עם הטיל הגרעיני החדש שלנו". אופס – המבצע מבוטל, אהוד ברק (או מחליפו – בוגי יעלון) מתחננים לטנטאוי (או למחליפו, מנהיג האחים המוסלמים ונשיא מצריים) שיבקש מהחיזבאללה/חמאס לעצור, ובתמורה, אנחנו מבטיחים משהו גדול – לא לחסל יותר אף מנהיג שלהם.
    בקיצור, זו סתם דוגמה. ברגע שמאזן הכוחות מתערער, ישראל הופכת לחלשה מאד במיקוח וברמת היכולת שלה להיות ריבונית. ההרתעה הישראלית, שגם השמאלנים שוחרי השלום שבינינו נהנים ממנה (כי בזכותה אין מלחמות – ומי אוהב מלחמות? לא הימין ולא השמאל) – הלכה פייפן.

    וכל זה, בהנחה שאיראן אכן רציונלית כמו שבריה"מ היתה ו… שהיא לא תחמש ארגוני טרור בגרעין (חיזבאללה, למשל?)

    בקיצור – מצב לא פשוט. לא לגמרי ברור לי אם צריך לתקוף או לא, אבל הדיון צריך להיות עמוק יותר מאשר "איראן תזרוק או לא תזרוק פצצה על ישראל".

    לגבי שרידת המשטר – יכול להיות שתהיה לכידות פנימית בתוך איראן, אבל יכול להיות גם שאיראן כ"כ חזקה, שמתנגדי משטר מפחדים לצאת שוב לרחובות. מה גם שאיראן עם גרעין = משטר שאף נשיא אמריקאי, פרוגרסיבי או שמרני ככל שיהיה, לא יעיז לדבר על החלפתו.

    • יריב says:

      התרחיש שלך למימוש הרתעה לא נראה ריאלי. במצב של הרתעה גרעינית הדדית האיום כל כך חזק שניתן להשתמש בו רק באופן מיידי. הנשק הגרעיני של ברה"מ הרתיע את ארה"ב מהתקפה על ברית ורשה, אבל לא מנע את הפלישות לקוריאה וויטנאם (נגד בעלי ברית של ברה"מ, עם מעורבות שולית של צבא סובייטי), לא מנע את משבר הטילים (אם כי זה לא הגיע לכדי מלחמה), לא מנע את הפעילות נגד משטרים בעלי "נטיות קומוניסטיות" (כמו צ'ילה) ולא מנע מארה"ב לחמש את המורדים האפגאנים. בקיצור, בגלל שמדובר בהשמדה הדדית לא ניתן להפעיל את הנשק (ולכן קשה מאוד לאיים בו) אלא להגנה על גוף המדינה החמושה בו בעצמה. זה ימנע מישראל להפציץ את איראן, אבל מלחמה בלבנון?

    • א.ב. says:

      אם אטום איראני ימנע מישראל לבצע מלחמות דביליות (מבצעים צבאיים), אז יללה, למה אנחנו מחכים?

  11. איתי says:

    יש לי חבר אירני ואנחנו מדברים די הרבה על הנושא הזה.
    הוא באמת חושב שיש הסכמה שבשתיקה בין שני הצדדים לשמור על המלחמה הזו על אש קטנה. שני הצדדים מרוויחים ממנה.

  12. ולאד says:

    התיחסות לגבי הפסקה האחרונה (או הלפני אחרונה)…
    אם לשיטתך כל הדיבורי ההתגרות שלו בישראל הם פרובוקצייה כדי לפתות את ישראל לתקיפה שלתכד את העם, הרי שישנה בעיה עם הטענה הזו – הוא עושה זאת לא מאתמול שלשום אלא מיום עלייתו לשלטון, הרבה לפני שנוצר הקרע בינו לבין חומייני.

    וחוץ מזה התיחסות גם לאורי-יריב שמעליי,
    יריב צודק לגמרי לגבי ההרתעה.
    לגבי עניין חימוש אירגוני טרור – לאירן יש כבר עכשיו נשק כימי וביולוגי, אתה רואה את חיזבאללה או חמאס חמושים ומאיימים עלינו בנשק זה?

  13. א.ב. says:

    הסיבה שאיראן משחקת עם נשק גרעיני היא לא ישראל ולא הפלסטינים.
    גרעין איראני יהיה תעודת הביטוח היחידה שלהם מפני השתלטות אמריקאית (כדי לשלוט בנפט).
    לא יותר ולא פחות.

  14. עדו says:

    שקט כולם! לא קראתם ב ב'ישראל היום' שאסור לדבר על הנושא הזה?

  15. אבי says:

    אני לא ממש בטוח שאני מבין על מה נושא הבלוג הנ"ל. יחד עם זאת תמיד מדהים לראות כיצד המוח היהודי עושה היקשים כל כך רחבים מהפצצה האיראנית ועד לעולם החרדים. כותב הבלוג, מפריך ספקולציות לתקיפה גרעינית מצד איראן. הוא אינו לוקח ברצינות את הגחמות האיראניות. יחד עם זאת, הוא מאמין בלב שלם לכל כוונה, או ספין תקשורתי, שקברניטי מדינת ישראל, אכן עיניהם נשואות לאיראן, ופקודת המבצע בהיכון. קורבן תקשורת, אמרנו?

    למה שלא נדבר על הפסיכו הישראלי, ולא על אותו ישראלי ביטחוניסט, שבולע ריטלין ונעשה חד כתער, אלא דווקא לישראלי שבולע בשקיקה כל קפריזה תקשורתית, שנלעסת על ידי פלסטיקאי התקשורת. בואו נדבר על הדיבוק שלנו כעם, כשהטליויזיה אצלנו דולקת 24/7. אכן צדקת, כותב בלוג יקר, אתה צרכן תקשורת. רק שעבורי יש אנלוגיה הרבה יותר נאותה. התקשורת היא ספקית סמים, ואנחנו המכורים צורכים אותה בשקיקה רבה. איך זה בדיוק הולך בתקשורת? "טילים בדרום, ונעבור לפרסומות…"
    בל נשכח שהרייטינג הוא אותו שד ששולט בארצנו ללא מצפון.

    בעניין האיראני לא חודש כאן דבר. עבורי אין עניין כלל ועיקר, לנחש מה עומד מאחורי הצהרות של שונא ישראל לגבי השמדתנו ובאיזה כלי ישתמש אותו דובר בשביל לממש את זממו. בואו נסכים שאנחנו לא יישות ממש רצויה עבור הפרסים, ואת חילוקי הדיעות לגבי יישום איבתם, בכל זאת ניתן למי שיודע מעט יותר מאשר מה שהתקשורת לועסת עבורינו.

    לסיום, בתור אדם חילוני, אני דווקא רואה סיבה אחרת לאיום קיומי פנימי במדינת ישראל. קוראים לתופעה הזו, יודופוביה, או אם תרצו, אנטישמיות יהודית, כזו שחפצה למגר כל סממן יהודי קיים, ולטשטש את הזהות היהודית על מרכיביה. כנראה שמאה דורות של פרוגרמת חיים, הפכה להיות לא רלוונטית בעליל, עבור מה שנהנים היום לקרוא לו "הישראלי החדש". אותו ישראלי שחפץ לאמץ לעצמו דימוי של אדם נאור ומשכיל, ומבלי לשים לב, כותב ומדבר באפיגרמות חלולות, תוך התעלמות בוטה מהחשיבה הקטגורית שהוא נושא בחובו.

    • עדו says:

      אני כנראה דוגמה ליודופוב כזה. אני לא ממש מבין איך אפשר לחיות במדינת העם היהודי בלי 'לטשטש כל סממן יהודי קיים'. פשוט מאד, אם אתה חי במדינת העם היהודי כבר ירקת בפרצופה של המסורת. מי שחפץ במסורת יהודית יכול למשל לפתוח את הגז ולדחוף את הראש לתנור. זה חלק מהמסורת שלנו (אלפיים שנה! לא לזלזל ) שהקמת המדינה הרסה – אבל לא לגמרי, הנה כבר יש התעוררות של הדחף ההתאבדותי היהודי, הוא נמצא בקרב אלו שרוצים משום מה לגרור אותי למדינה דו לאומית עם הפלשתינאים שהם עצמם מאד מתעבים, לגרום למדינה הזאת להיות מצורעת בעולם פונקט כשצריך לאחד כוחות מול האיראנים או לתקוף את איראן כדי להרוס את הסיכוי של האופוזיציה שם להפיל את אחמדיניג'אד. אני יודע, לחיות במדינה עצמאית זה דבר קשה ומעייף, עדיף להשאיר את זה לגויים ולחיות כאורחים בארצם.
      לכן כל סימני ה'זהות היהודית' גורמים לי חלחלה רצינית. תפילין , ציצית, הפרדה בתחבורה הציבורית , הקמת התנחלויות או ישיבות הסדר. אני יודע בדיוק לאן מובילה אותה מסורת וממש לא רוצה להיות שם. יודופוביה, אנטישמיות או פשוט ציונות. תקרא לזה איך שתקרא.

      • אבי says:

        צר לי שתפילין וציצית גורמים לך לחלחלה, ולכל זה אתה מצרף דבר שאין לו שום קשר למצוות והוא הפרדה בתחבורה ציבורית. אמרנו חשיבה קטגורית, או שמא סטיריאוטיפית. אני אכן קורא לאנשים כמוך יודופובים. יודופוביה, היא ביטוי לבורות, להיעדר כל ידע אלמנטרי, שבדרך כלל גורף בחובו, הערות גזעניות והלוואי שהיית במיעוט זעום. מה שמלחיץ שזו ירושה שנדמה שירשנו מהמשמידים התורנים שלנו במאה הקודמת, קרי העם הגרמני. לכן, בהחלט אני מצרף לך גם את הסופרלטיב, אנטישמי.

        הציניות של לכתוב, "2000 שנה! לא לזלזל", אכן טיפוסית לישראלי "הנאור" שמבחינתו נולד לפני 200 שנה אם לא מעט פחות, סוג של יהודי עם אמניזיה כרונית. עצוב, וביזארי עוד יותר, שמסורת או לפחות הבנת המסורת, ממך והלאה, ויחד עם זאת, תשב על הגדר, ולעולם לא תוכל לענות ביושרה על השאלה, למה כאן? למה לשוב לחבל הארץ הזו הקרויה ארץ ישראל? כל תשובה, היא דיקלום נלוז, שנאמר כבר ברדידות נטולת כל ערך משמעותי עשרות פעמים ולאף אחד אין את היושר הפנימי לומר לפחות שהוא מפזם פיזמון לא מקורי. שמעתי וקראתי את כל ההיתפתלויות המביכות, על הסיבות לציונות מפי מה שנקרא "היהודי המטושטש" זה שמביע את דעותיו כאילו הוא בגילופין.

        אתה יודע מה ההבדל בין תפילין, ציצית, ובין אנשים כמוך ומחצית מהעם הזה? ההבדל מאוד פשוט, אתה תצא למחאות רחוב על יוקר המחייה, ועל מר גורלך, כי אתה לא ממש סוגר את החודש, אחרי שקנית מסך 40 אינץ', ואין לך כסף לשלם לגן של הילד, ואתה משלם בליסינג את הרכב שניקר לך את העיניים אצל השכן ממול.

        התפילין והציצית לעומת זאת, יזכירו לך ערכים שמזמן כבר אבדו מהצופן הגנטי שלך ושל רבים כמוך. הם יזכירו את מה שאותך לא מעניין, שיש היום אלפי ניצולי שואה שחיים בפת לחם. התפילין והציצית מזכירים, פרוגרמת חיים, שלפיה, יש ערבות הדדית אמיתית, ולא סיסמאות ריקות מתוכן, על איזה חייל שהחזרנו הביתה, ואנחנו טופחים לעצמנו על השכם כאילו בזה צברנו קרדיט מוסרי לדורי דורות. יש הורים במדינה הזו שלא יכולים לתת דברים אלמנטרים לילדים שלהם, שלרובנו הם מובנים מאליו. אתה מבין, הבעיה היא באמת שיודופוביה, ואנטי יהדות, ופחד קטגורי ונבער של חצי עם שמזמן הפסיק להפעיל את הקופסא, אכן מעורר את תאבונם של השכנים שלנו, שמתבוננים בנו במערומינו, מנוונים, חסרי כיוון וחזון.

        עכשיו תשאל מה הקשר בין כל זה, תפילין, ציציות, ואיראן? ובכן הקשר מאוד פשוט. במשוואה האיומה הזו שבה אנחנו נוטלים חלק במזרח התיכון, לאיראנים, לפלסטינאים ולכל שותפיהם, יש תפקיד מרכזי אחד. להזכיר לך, יודופוב יקר מהיכן באת ולאן אתה הולך. הרי ההדיוטות, לא ממש רוצים לדעת מדוע אנחנו עם שחי על חרבו. זו שאלה גדולה מידיי, לאנשים שמעניין אותם יותר, פוקר, משחקי כדורגל, ורדיפת נשים. לכן ידידי, אל תתפלא, כשקם צורר תורן, והוא יעשה באמת הכל בשביל להחריב אותנו, כי לעתים הקיום שלנו אפילו מוטל בספק על ידינו.

        • עמוס says:

          בורות, חשיבה סטריאוטיפית – אם היה צריך לכתוב ערך על "הפוסל במומו פוסל" הייתי שם את ההודעה שלך בתור דוגמא, ומוסיף קישור ל"טול קורה מבין עיניך".

          • אבי says:

            כנראה שאתה גם שותף לרצף הפתגמים והאפיגרמות שרצות כאן. מה קרה, קצת קשה לשמוע את האמת הכואבת? אתה נפגע בשם חברך? או שפשוט קל לך להתייחס לטפל, ולברוח מנושאים נוקבים שאין לך מוטיבציה להתיחס אליהם! מה שחשוב שקראת, אולי הפנמת דבר או שתיים. גם זה משהו.

            • עמוס says:

              אוסף הסטריאוטיפים שבהם אתה מתייחס לחילונים הוא אמת כמו כל אוסף סטריאוטיפים אחר שמייחסים לקבוצה אחרת. לא הייתי מתייחס בזלזול להתקדמות שעשתה האנושות בכמה מאות האחרונות. היו ביהדות לפני 2000 שנה דברים שאפשר היה להחשיב אז כמתקדמים (אם כי אני לא יודע מספיק כדי להשוות לתרבויות אחרות באותה תקופה). יש ביהדות גם מנהגים שנראים לי מטופשים וכאלה שאני פוסל מכל וכל. לגבי השאלה למה אני כאן – אני מכיר כפיות פלסטיק שנוקבות יותר ממנה – היא לא מאוד משמעותית בעיני. כרגע זה כי כאן יש לי עבודה ומשפחה וחברים ובחו"ל אני אצטרך להתחיל מחדש. קצת אחורה כי נולדתי כאן ולא במקום אחר. אני לא חושב שהעולם מסתובב סביבי ושלמליוני אנשים אין שום דבר יותר טוב לעשות חוץ מלהזכיר לי דברים, וממילא "איך" היא שאלה מעניינת הרבה יותר מ"למה". למשל – איך להפסיק את המצב של חיים על החרב. אבל האמת זו תשובה ארוכה יותר ממה שמגיעה לך, למעשה עולות מדבריך הנחות יסוד שהן מאוד שונות מאלו שלי, ממש עולם מושגים אחר ואין ממש בסיס לדיון.

          • אבי says:

            עמוס,

            מצחיק ואינפנטילי שאתה כותב שיש לי סטיראוטיפים על חילונים, כשאני חילוני בעצמי. בדרך כלל סטיראוטיפים צצים מחוסר הכרות ובורות כלפי אוכלוסיה כזו או אחרות. אני מכיר היטב את הסיסמאות והדקלומים שרצים כאן מתוקף היותי בתוך העולם הזה.

            אתה חושב שיותר מעניינת השאלה "איך" מאשר "למה", אבל מעניין אותי איך אתה מוצא תשובה "לאיך" בלי להבין את הסיבה. רבים, טובים וחכמים ממך מחככים בראשם, לנסות ולקבל תשובה על "איך" ועובדה מוגמרת היא שאין תשובה באופק. זה דבר לוגי בסיסי, להבין את הסיבה בשביל להתמודד עם הבעיה ולנסות לפתור אותה.

            עולם התפיסות שלך מביך אותי. זה לא שיש שוני, אלא שאני רואה ליקויים קשים בתפיסת המציאות שלך, ושל חברך כאן, לעולם שאתם חיים בו, ושוב אני כותב לך כאדם חילוני שפשוט חושב מחוץ לקופסא שבא אתה נמצא. אתה למעשה כותב דברים אנוכיים למדיי. אתה כותב שאין לך שום זיקה לארץ שבה אתה חי, ואתה מפשט זאת לתשובות באנליות למדיי. נולדת כאן, נו אז מה. אם היית יכול, היית חי בארץ אחרת. אז מה אם המשפחה שלך כאן, את מי זה מעניין? הרי אתה מאלה שלא שואלים למה הם הגיעו לכאן. אתה מנסה לעשות לעצמך חיים קלים, כמו של בת יענה, שחושבת שהיא מוגנת בתפיסת העולם המצומצמת שלה, ושככה כל בעיותיה אינם קיימים עוד.

            אתה יכול לפסול מה שאתה חפץ, האנושות, לא עשתה שום התקדמות משמעותית בכמה המאות האחרונות, להפך, האנושות נמצאת בריגרסיה שנעה בקצב מטורף. אם אתה חושב שטכנולוגיה וקידמה הובילו אותנו למקום טוב יותר, אתה טועה בגדול. בעוד חמישים שנה, הילדים שלך לא ידעו איך נראים אריות, חוץ מבתמונות. קצב ההרס האקולוגי שנוצר על ידי האנושות היום הוא אימתני. אנשים לפני אלף שנה חיו הרבה יותר בשלום עם סביבתם.

            לא יודע באיזה גלקסיה אתה נמצא, אבל כנראה שלא רק שאתה לא בקיא ברזי היהדות, אלא בעולם שסביבך. יש מנהגים מטופשים בכל מקום, גם בסביבה שאתה חי בה מבלי שתתפלל או שתאמין בבורא עולם.

            ברור לי שהשאלה למה אתה כאן לא משמעותית עבורך, כי כנראה ממה שאתה כותב אין הרבה משמעות לכלום בחייך, למעט מה שאתה רואה וחווה בעצמך. אני דווקא חושב שהגישה שלך, היא שהעולם כן מסתובב סביבך, ואתה לא רואה או חפץ לראות מעבר לחוטמך.

            • איתי_85 says:

              משום שנעשה כאן שכיח המשחק בזהויות ('הסתר וגלה' ושעשועים מעין זה), אומר כבר עכשיו שאני יהודי שלא שומר מצוות, שמאלן, וגבר ישראלי.

              ועכשיו, לדעתי עליך: אתה, יותר מהכל, אדם שנטוע עמוק בתוך ים גדול של דעות קדומות. לא משנה מהי זהותך — זה הקול שמדבר מפיך. ההודעה שלה אני מגיב היא כבר שיא של שיח שלך עם עצמך. בה אתה משוחח עם אולפן שלם של דחלילים.

              מתחת לכל המילים הגדולות, אתה טרול.

        • דודו says:

          תזכיר לי בבקשה מה אנשי התפילין והציצית עשו לאחרונה עבור ניצולי השואה המסכנים ? במה מתבטאת המחויבות שלהם לערבות הדדית ?

          • אבי says:

            לא כתבתי על "אנשי התפילין והציצית" אלא על התפילין והציצית, אלו שמבחילות את פלוני. אבל בכל זאת מכיון שהתאמצת כל כך לשאול שאלה, אענה לך שסמכות הטיפול בניצולי השואה, לא טמונה בידיהם של "כל" עונדי הציציות והתפילין ומעולם לא הייתה.

            מאז הקמת מדינת ישראל ועד סוף המאה ה-20 לא עשו לא הממונה על רכוש האויב ולא האפוטרופוס הכללי פעולה כלשהי כדי ליידע את הציבור כי בידיהם רכוש שמקורו בנספי שואה. יתרה מזאת, הם גם לא ניסו לאתר את יורשי הנספים או לברר אם יש בידי גורם ישראלי אחר מלבדם רכוש השייך לנספי שואה, וממילא לא יזמו שום מהלך להעברת הרכוש שהוחזק בידי קק"ל וגורמים הקשורים ל"בנק אוצר התיישבות היהודים" לידיהם. קק"ל ו"בנק אוצר התיישבות היהודים" נהגו באופן דומה. הם לא פעלו לפרסם ברבים את דבר הימצאותו של רכוש נספי שואה בידיהם ולא ניסו לאתר יורשים. הסוגיה כולה נשכחה (או אולי הושכחה) והעלתה אבק. מדינת ישראל, ובמיוחד הגופים והמוסדות שהוזכרו לעיל, לא עשתה דבר כדי להעלות את הסוגיה על סדר היום.

            השאלה שלך קטגורית. כתבתי על רעיון, מהות ותמצית, לא על מעשיהם של אלו שמניחים תפילין או לובשים ציצית. יש הרבה דתיים בתחפושת, ולא כל עונד תפילין הוא צדיק, זו קפריזה חילונית גרידא לחשוב שאדם שלבוש כפינגווין, מן הסתם, הוא באורח ישיר גם אדם בעל מעלות נשגבות.

            כמובן שיש במחיצת חילונים, אנשים צדיקים שעושים המון למען הקשישים במדינה, אבל הם נמצאים כמיעוט זעום. מחדל ניצולי השואה, הוא תעודת עניות לעם ישראל, והמחדל הזה טמון בידיים חילוניות.

            • גיל ב' says:

              אבי, אני בטוח שאתה אכן חילוני! ואכן, מחדל ניצולי השואה (ועוד מחדלים רבים) הוא כולו בידיים חילוניות כי ידוע שאין אפילו דתי אחד בין חברי הממשלה ובכירי המשרדים השונים. ידוע גם שהממשלה הנבחרת נבחרה בידי חילונים בלבד. הדתיים כאיש אחד מתנגדים לה ולבנימין נתניהו. ולא רק הממשלה הזאת, כבר 40 שנה שרב הממשלות בארץ לא מבוססות על מצביעים דתיים ומפלגות דתיות.

        • עדו says:

          דווקא יש לי תשובה מצויינת לשאלה 'למה כאן' . יש לי למעשה כמה תשובות אבל המוחצת ביותר היא זו – אף אחד לא שאל אותי. אני יליד 1967 וכבר נולדתי במדינה מוכנה. אם הייתי יושב בקונגרס יחד עם הרצל אולי הייתי מצביע אחרת. כך הייתה היום באוגנדה מדינה יהודית חילונית שפויה וכל המטורפים שרוצים להחזיר אותי לגלות היו נשארים בחוץ. (בינינו? אוגנדה מעולם לא הייתה אופציה ממש וגם שם יש ילידים שהיו נלחמים בנו אבל בשביל העקרון).

          • שלום בוגוסלבסקי says:

            ואני חושב שהשאלה מטומטמת.

            אני כאן מאותה סיבה ש-99% מבני האדם בעולם נמצאים במקומות בהם הם נמצאים. זה הבית שלי.
            אני חלק מהאנשים, מהמקום, מהשפה, מהתרבות, מההיסטוריה של המקום, שלא לדבר על ההיסטוריה הפרטית שלי שמתרחשת כאן. אני כאן מאותה סיבה שהשבדי בשבדיה והסיני בסין.

            אבל דווקא כל מני יהודים גאים ופטריוטים בעיני עצמם כל כך חסרי ביטחון בשייכות שלהם למקום בו הם חיים שהם צריכים להצטדק כל הזמן ולהנפיץ הסברים פתלתלים על הבטחות אלוהיות ושאר חרטבונה. מילא הם, אבל הם גם דורשים ממני הסברים שאני לא חייב לאף אחד.

            הם גם כל כך חסרי ביטחון בפטריוטיות שלהם (ובצדק) שהם מרגישים צורך בלתי נשלט לנפנף בדגל ולהאשים אחרים בזה שהם פחות פטריוטים מהם. כי אם יפסיקו לעשות זאת יצטרכו להתמודד עם העובדה שהם הגלותיים והתלושים מכולם בסיפר הזה.

            פתטי.

            • אבי says:

              מר בוגבסלבסקי,

              בוא אספר לך מה פתטי. העובדה, שהבורות שלך, מצליחה להשוות בין היסטוריה של סינים, שוודים והעם היהודים. גם אם ממש תתאמץ לא תצליח למצוא נקודות ממשק בנארטיב ההיסטורי של העמים הללו ושל העם היהודי. בוא נתחיל מעובדה, שהשוודים לא הוגלו מארצם למשך 2000 שנה בתפוצות. לא ידוע לי, על שיבה לשוודיה של העם השוודי לחבל ארץ שוודיה. הם תמיד היו שם. גם הסינים אותו כנ"ל.

              חבל שאין לך מודעות בגרוש, לכמות הפרדוקסים בלוגיקה הטיפשית שאתה מציג. על איזו היסטוריה של העם היהודי אתה מדבר? זו שהחלה מתי? 2000 שנות גלות, שלפניה מה היה? לדעתי אתה הוא זה שמביע חוסר ביטחון משווע. כל כך מטושטשת זהותך, שאתה אפילו לא יודע מניין הגעת. בקלות אתה מוחק 100 דורות של אבותיך, למה? כי נוח לך. כי אתה אתאיסט, וזה מתיישב לך טוב עם תפיסת עולמך.

              אתה מדבר על שפה, כנקודת זהות, רק אתה כמובן שוכח, שהשפה העברית מקורה במקרא, ולמעשה אתה מדבר בשפה הזו, רק משום שהחיו את השפה עבורך. על איזו תרבות אתה בדיוק מדבר? כשעד לפני מאתיים שנה, כל תרבות העם היהודי, היה פרוגרמת חיים של עול תורה ומצוות. התרבות שאתה מדבר עליה, לא שלך היא, היא נוצרה במהפכת ההשכלה, באירופה תוך אימוץ אינטנסיבי של תרבויות המערב. אולי כדאי שתשנן מעט היסטוריה ותברר עם עצמך, מה אתה יודע ומה לא, ואז תחזור ונתווכח על עובדות, במקום לבוא ולדקלם לי דקלומים חלודים שאבד עליהם הקלח.

              אתה מרגיש שאתה לא חייב להסביר לאף אחד את מהות קיומך, ואני רואה זאת כהתחמקות מטופשת, מחוסר היכולת להסביר אפילו לעצמך, את תמצית הזהות שלך.

              אתה בטח חושב שאתה לא חי בגלות, מתוך איזו הבנה גשמית, שאתה נמצא בארץ ישראל, ואפילו לא יודע לנמק דבר אלמנטרי, של מה היא ההיסטוריה של העם היהודי. אם זו לא הבטחה אלוהית, איפה בדיוק החל הקשר שלך כיהודי לארץ ישראל? אתה מדבר על הסברה? אם אתה לא יודע להסביר זאת לעצמך, לא פלא, שכל השכנים שלך מתים להקיא אותך מחבל הארץ הזו.

            • גיל says:

              או כמו שפראצ'ט ניסח זאת פעם בפי אחת המכשפות שלו שחזרה מטיול בחו"ל:

              -Ah! There's no place like home.

              – Nonesense. There're million places like home, but only one of them is where we live.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              אבי, אתה ממשיך להסביר לי מה אני חושב ומרגיש ומה אני יודע ולא יודע. ולא ברור לי מאין אתה שואב את האינפורמציה.

              אם יש לך שאלה או טענה על משהו, אנסה לענות. אבל באמת אין לי שום עניין לשכנע אותך במשהו לגבי איזו תמונה שלי שבנית לעצמך בראש. זה לא מעניין, ואין בינינו שום יחסים שבגללם יזיז לי האם אתה צודק או טועה בתיאורים האלה שלך.

          • אבי says:

            מה היית מצביע בקונגרס? אלסקה? אוגנדה? באיזו אמתלה? שיש לך קשר לעם האוגנדי? מה אתה מיתמם בתשובות נבובות, כאילו אתה סובל ממחלת שכחה קשה. כאילו הבחירה בארץ ישראל הייתה רנדומלית. נו באמת, אם אלו תשובותיך המוחצות, צר לי לבשר לך, הם שטחיות ומגוחכות למכביר. צר לי לבשר לך שכל מה שיש באמתחתך, הן תשובות בנליות.

            • אבי says:

              שלום,

              אתה באופן אישי מעניין אותי כקליפת שום. אתה באופן סימבולי, מאוד מעניין אותי כתופעה. אילו רק היית מודע לכמה אתה חלק מתופעה.

              בלעת את הלשון, או שהתכווצו לך האצבעות כשהבנת, כמה אתה לא בקיא ברזי העם שממנו באת. מספיק עם ההתגוננות המגוכחת כאילו מישהוא תיאר לך את רגשותיך. מה אכפת לי מה אתה מרגיש?! אכפת לי מה אתה מבטא ומייצג כאן. אני לא אתנצל בפני אף יהודי שלא מסוגל לעשות חשבון נפש, וחושב כמו כבש.

              אני לא מבסס את דבריי על מה שאתה חושב, או מרגיש, אלא על בדיוק, מה שאתה כותב. הלוואי והיית יודע עד כמה אתה חלק מתופעה גורפת, של חשיבה חד מימדית.

              אני סיימתי אתך את הדיון, שבקושי היה דיון, אלא יותר הפגנת בורות מצדך ומצדך חברך. כשתתחיל להפעיל את הקודקוד, יש סיכוי להידברות.

            • אה, אם כך אשתדל להפעיל את הקודקוד במהרה.

            • סלבה says:

              אבי,

              אתה אומר ששלום מעניין אותך כתופעה וסמל ושאתה מתיחס למה שהוא כותב.

              בתגובה הראשונה שלך הפנת האשמות כלפי שלום שאפילו קורא מזדמן יודע שהן לא נכונות בגלל ששלום התיחס אליהן בעבר.

              שלום כתב בבלוג הזה כבר דיי הרבה על הזהות היהודית שלו ועל העמדות והדעות שלו בקשר לנושאים שונים. אתה מוזמן לקרוא אחורה בבלוג, במקרה הכי גרועה תתעצבן ממה שתקרא, ובמקרה הטוב אולי תתקל בעובדה או רעיון חדשים שלדברייך אתה מוצא מענינים כתופעה.

            • אבי says:

              סלבה,

              אצילי מצדך לסנגר על שלום, אבל כל מה שאני קורא ממך ומשלום, הם הצטדקויות לא רלוונטיות ושום התייחסות עיניינית.

              להלן ציטוט מדבריו של שלום: "אני כאן מאותה סיבה ש-99% מבני האדם בעולם נמצאים במקומות בהם הם נמצאים. זה הבית שלי.
              אני חלק מהאנשים, מהמקום, מהשפה, מהתרבות, מההיסטוריה של המקום, שלא לדבר על ההיסטוריה הפרטית שלי שמתרחשת כאן. אני כאן מאותה סיבה שהשבדי בשבדיה והסיני בסין. "

              קל לשלום להשוות אותנו לסינים או לשוודים, מבלי להתייחס לעובדה, שלא הסינים ולא השוודים הוגלו מארצם למשך 2000 שנה.

              קל לשלום לבטל זיכרון קולקטיבי של עם שחי בתפוצות, עם זיקה לארץ ישראל שמקורו בסיפור ההיסטורי שלנו כעם. אין בספר ההיסטוריה, עוד תופעה כזו של עם שחי בתפזורת בכל רחבי תבל לשתי מילניומים, וששב לאדמתו, כשהוא מונע מתוך אותו זיכרון קולקטיבי, שהחל הרבה לפני גלות עם ישראל.

              שלום מדבר על שפה, וברור לי מעל כל צל של ספק, שהוא לא מתייחס בכוונה תחילה לעובדה שהשפה העברית כל מקורה הוא במקרא. אז בסדר, מבחינת שלום אין אלוהים והכל חרטא ברטא, אבל זו פסילה לא הגיונית בעליל, מאחר שכל הוויתו כיהודי שחי בארץ ישראל, מושתת על הזיכרון המקראי. במלים אחרות, שלום מפחד להודות שלמעשה הסיבה לכך שאנחנו חיים כאן בארץ ישראל, היא דתית.

              מתי סילבה, קראת את מגילת העצמאות לאחרונה? אני מציע לך בחום שתעיין במגילה שוב, ותגלה שבבסיסה היא מושתת על אותה הבטחה אלוהית שנתנה לעם היהודי על חבל ארץ זו. כל קשר בין העם היהודי לארץ ישראל, הוא מקראי. זו עובדה שאפשר לפסול אותה כשנוח לאנשים לחשוב שחיי העם היהודי החלו בקום המדינה או בחזון למדינת היהודים באירופה.

              גם העובדה שאנחנו עם החי על חרבו, מובילה לשאלה, למה? בעיניי שלום זו שאלה אינפנטילית, ולו משום שהוא מבין שתשובה לשאלה הזו, לא טמונה ב-64 שנות קיומה של מדינת ישראל. אנחנו חיים על החרב מיום היווסדנו כעם, וכמיעוט זעום מול עמים אחרים.

              אין הסבר גשמי לשאלת החיים על החרב. אנחנו יכולים לנתח את האיראנים מהיום ועד צאת הנשמה, אבל זו ראיה צרה, שבציר הזמן אין לה שום משמעות. האיראנים הם האויב התורן שקם חדור משימה להשמיד אותנו. ראבק מה עשינו לאיראנים שהם היום השונאים הכי נוראים שלנו? האם השנאה המוסלמית באמת מושתת על אחוות האחים המוסלמים לעם הפלסטיני שסובל? בולשיט! יש כאן סיבות הרבה יותר עמוקות לשנאה התהומית הזו והיא לא קשורה בהכרח להיותינו "השטן הקטן" ושל ידידנו "השטן הגדול".

              עוד לא הצלחנו בכלל לענות עדיין, מדוע קם העם הגרמני להשמיד את העם היהודי עד אחרון היהודים. יצאנו מאירופה בשן ועין, והנה אנחנו מגלים שזה בכלל לא הסתיים, ולמרות הצבא החזק שהקמנו, אנחנו עדיין נמצאים באותה סכנה קיומית. מי שלא שואל את השאלה למה, דינו להמשיך לחיות לנצח.

              הפילוג והסכסוך הכרוני שיש בעם ישראל היום, הם הסימפטומים הקשים ביותר למחלה אנושה, והיא תמצית הסיבה לנסיבות הקשות שלנו כאן במזרח התיכון. קיים יחס גומלין בין ההחלשות הנפשית שלנו כעם, לבין התעצמות מדינות שכנות מתוך מטרה לחסל את "היישות הציונית".

              אם שלום (כסמל) לא מצליח להסביר לעצמו, וכמוהו רבים, מה בכלל אנחנו עושים כאן, יהיה זה בהחלט טבעי עבור אחרים לקבל את הלגיטימציה להמשיך ולהתיש אותנו, מלחמה אחרי מלחמה מתוך ידיעה ברורה, שאין לנו כעם חזון מאוחד. הערבים והאיראנים רחוקים מלהיות מטומטמים. הם רואים ועוקבים בדיבוק אחר המציאות הישראלית היום בארץ.

              אני מאיר על עובדה אחת ברורה, שהשסע העמוק שיש היום בעם ישראל, בנוי על אותם ניגודים חברתיים שנוצרו מקום המדינה ועד היום בין חלקים ניכרים באוכלוסיה.

            • איתי_85 says:

              ואוו אבי, יש לך חגורה שחורה בזיבולי שכל מהדוג'ו שלי. הנה, קח אותה, ק'.

    • כל כך הרבה מילים בשביל להגיד "התקשורת הסמולנית והסמולנים האנטישמים עוכרי ישראל". מי יחזיר לי את הדקה הזאת מהחיים, מי?

  16. אבנר says:

    שלום אני מסכים איתך שהמשטר האיראני לא יציב, אבל השאלה שלי היא- מה יקרה אם המהפכה תתחיל אחרי שיש להם כבר את הפצצה? מה קורה אם מתחילה לך מלחמת אזרחים במדינה והאייטולות עומדים להפסיד ל"שליחי השטן הגדול והקטן", אם תגובת הנגד המתבקשת לתקיפה אכזרית כל כך נגד איראן לא תהיה לפתוח במלחמה?

  17. אריה says:

    א. מה שנכתב בתחילה על הציבור הדתי לאומי, זה אולי נכון לפעם. היום בהחלט יש אצלנו מגמה להיות 'נהג הקטר' (ע"ע משה פייגלין ותנועת 'מנהיגות – יהודית')
    ב. כולנו דואגים מההשלכות של תקיפת איראן. אולם בדיוק לשם כך בנינו מדינה עצמאית. שהרי לחיות בפחד ואי וודאות, את זה כבר היה לנו 2000 שנה.
    ג. גם על היטלר אמרו בהתחלה שהוא קיצוני והזוי. טענות מסוג זה הן ניסיון לטמון את הראש בחול ולקוות לטוב. מדינת ישראל לא יכולה לקחת הימורים המזרח התיכון הוא לא קזינו ואנחנו לא ז'יטונים.

    • הי אריה.

      א. דיברתי על היום. היום היומרה להיות"נהג הקטר" גדולה יותר מאי פעם.

      ב. לייבא את הפחדים והטראומות שלנו מהגלות לניהול מדינה זה רעיון גרוע מאוד. מדינה צריך לנהל בשיקול דעת ולא בתגובה מפוחדת לרוחות הרפאים של העבר.

      ג. אם תתייחס לכל טרוריסט או דיקטטור כאילו היה היטלר, לא תגיע רחוק. גם תקיפה באיראן וגם הימנעות ממנה הן הימורים. אם אתה חושב שאתה יכול להימנע מהימורים ולקבל ביטחון וודאות בחיים, אתה טועה קשות. אז אתה עושה את מה שלדעתך הכי נכון, וכבר כתבתי למה לדעתי תקיפה באיראן היא רעיון מוטעה.

  18. דן says:

    תודה על הכתיבה.

  19. גרייף says:

    למשך כל הפוסט לא הצלחתי להחליט האם באירוניה סמויה מדובר או שמה ההשתקפות זועקת להתממש מבין השורות… "מה עושה מנהיג משיחי מטורלל כשהוא רואה שהאדמה רועדת תחת רגליו? שרואה את העם מתקומם? רואה את בעלי בריתו נוטשים אותו? מחפש איום קיומי מבחוץ. אין כמו מלחמה קטנה כדי לאחד את העם, לגייס לצידו את האופוזיציה ה"אחראית", להציג את מי שמתנגד למדיניותו כבוגד ולגרום לאנשים לאפסן את תקוותיהם לעתיד טוב יותר לזמנים שקטים יותר." איך הפסקה הזו לא הסתיימה ב:"ומשום כך ביבי מאיים לתקוף את איראן"?

    מדוע ביבי וברק מאיימים לתקוף באיראן? כמו שאמר חברו האיראני של אחד המגיבים, כי טובה להם ה"מלחמה על אש קטנה" הזו. גורמת לנו לחשוב שהיטלר בפתח, ועוד רגע כולנו חזרה בתאי הגזים.