שובו של השד העדתי.

אם הדיבור הזהותי (“עדתי", כמו שהוא מכונה אצלנו) לא היה חשוב, לא היו מתעסקים כל כך הרבה בלהסביר למה הוא לא חשוב, היה חשוב פעם אבל כבר לא, עדיין חשוב אבל לא יהיה חשוב בדור הבא. כשמשהו לא חשוב, מתעלמים, לא מתעסקים בלכתוב מאמרים וסטטוסים על למה לא צריך לדבר על זה, למה עדיף לדבר על משהו אחר, למה דווקא מי שמדבר על זה לא צריך לדבר על זה. אם זה לא היה חשוב, גם לא היו מתעסקים בלציין שמי שמתעסק בזה זאת קבוצה מצומצמת ולא באמת חשובה. תמשיכו לקרוא, ונגיע גם למי מתעסק בזה, מכאן ומכאן, איך ולמה. אבל קודם אגיד שהשד אף פעם לא הלך לשום מקום, וגם אין לו שום כוונה כזאת. לדעתי, הדיבור הזהותי לא יפחת עם הזמן, אלא יתגבר.

אני יודע שהוא תמיד היה פה כי פגשתי אותו פעמים רבות. ביסודי בשכונת גילה בירושלים, כשהחברים שלי היו רוסים ועולה אחד מרומניה, עם רוב מזרחי שלא התייחס אלינו יפה בכלל וכמה אשכנזים בודדים. כמה מהאשכנזים הנ"ל פגשתי אחר כך בתיכון האליטיסטי שהייתי בו, והמזרחים התחלקו ברובם בין המקיף השכונתי ל-”הפרוייקט" של האינטגרציה בליד"ה. לא מעט רוסים הגיעו לתיכון שלי בתחילת שנות התשעים, ואני לא התייחסתי אליהם יפה בכלל כי חשבתי שהשארתי את זה מאחורי (וטעיתי) וגם כמה מזרחים מפנימיית כרמית. בזמנו, אף אחד לא דיבר על זה, אבל זה לגמרי היה שם. על הצבא כמעט מיותר לדבר. תלכו למג"ב, לתובלה, לאפסנאות ותמצאו שם מזרחים, רוסים, אתיופים ודרוזים. תלכו ל-8200 או לנח"ל, כמעט לא תראו שם אף אחד מהנ”ל. אני לא מצליח להיזכר באשכנזי אחד במחסנים שעבדתי בהם. אחר כך עבדתי עם נוער בסיכון, וגם שם אותו סיפור: מזרחים, רוסים, אתיופים. במילואים האחרונים שלי, לא מזמן, כל צוות עובדי המטבח היו דוברי רוסית, ושום דבר במשותף חוץ מזה. היו שם עבדכם הנאמן, שני הייטקיסטים מוסקבאים, ושני קווקזים. התקבצנו ביחד וחילקנו ארוחות. כמעט כל השאר היו מזרחים. אשכנזים ראינו כשבאו אנשי חיל הקשר להעמיד עמדות מחשב. ואפשר להמשיך למפעלים, לאבטחה ולשלל מקומות אחרים.

האם זה כך בכל מקום? לא. זה אחד הקצוות, ויש מקומות יותר מעורבבים, שבהם זה פחות בולט. אפשר לדבר על הסיבות, אפשר להתווכח עד כמה זה ככה ואיפה, אבל צריך להסתובב בחוגים די קונקרטיים כדי שזה לא יהיה צועק בעין, וגם מידה לא מבוטלת של הכחשה.

מי מוציא את השד מהבקבוק?

אומרים שלרוב האנשים, בכלל לא אכפת מזה, והנושא מועלה ע"י קומץ אינטלקטואלים ששורצים בפייסבוק. יש בזה אמת, אבל זה לא מדויק. מי שמדברים על השאלה הזהותית הם בעיקר אלו שהצליחו, ש"השתלבו", שתפסו להם מקום בשולי האליטה. אלה שיכולים היו להגיד שזה לא משחק תפקיד והם עצמם מהווים הוכחה לכך. לעיתים קרובות, כך דיברו רק אתמול אותם אנשים שמוציאים את השד מהבקבוק היום.

כי מי שיוצא מתרבות המוצא שלו ומשתלב בתרבות ההגמונית, יודע להגיד מה הוא איבד ומה הוא הרוויח. הוא נמצא במקום שהזהויות מתנגשות, איפה שכל יום הוא צריך להחליט האם צוחקים איתו או עליו. מי שאף פעם לא עזב, ותקוע עד היום בעיירת הפיתוח, חי את הזהות שלו ולא מרגיש צורך מיוחד לעסוק בה. את העיסוק מעלים, לעיתים קרובות, דווקא האנשים מהסוג שבסביבתם אומרים עליהם "בכלל לא עבר לי בראש שהוא מזרחי/רוסי, הוא בדיוק כמוני, מה זה משנה בכלל?".

אבל מהפרספקטיבה שלנו זה משנה. כי אחרי שהשתחלת לחוגים היותר מכובדים וכבר יש לך את הפריבילגיה ואת הכוח לפתוח את הפה בלי לשלם מחיר גבוה מדי, אתה מסתכל מסביב ורואה את מסלולי האקספרס שלא היו לך ואת תקרות הזכוכית שכן היו וישנן, אתה מבין שהפרספקטיבה שלך אחרת, ואתה מצטער על התרבות והזהות שהשארת מאחור. מהמעמד המועצם יחסית של האינטלקטואל, הפעיל או איש התקשורת, אתה מרגיש צורך לנכס לעצמך מחדש את מה שהיה לך מהבית אבל דחית כדי להגיע לאן שהגעת, וזה הופך ממכשול למקור של העצמה.

מי מכניס את השד לבקבוק?

כמו שמוציאי השד הם לא מזרחים, דוברי רוסית ואתיופים שנמצאים בפריפריה העמוקה, גם מכניסי השד לבקבוק אינם, לרוב, מלב האליטה. אלה לא כל כך האנשים שאבותיהם הקימו את נהלל, ייבשו ביצות, קיבלו בקומבינה בית ערבי בקטמון אחרי שגנבו תרנגולות בפלמ"ח יחד עם אנשים עם בלורית וכינויים מצחיקים.

לרוב, אלו האשכנזים הכי דפוקים. אלו שהיו רחוקים מהצלחת באופן יחסי לאשכנזים. רומנים, פולנים והונגרים שאבותיהם היו במעברות עם המזרחים, כאלו שקיבלו מעט מהפריבילגיות שהאליטה האשכנזית חילקה לחבריה. הם לא ליקקו דבש, מקומם באליטה לא היה כזה מובטח והם נמצאים נמוך מספיק בשרשרת המזון כדי לפגוש את אותם אנשים שטיפסו לאותו מקום מלמטה ולהיות מאויימים מהדיבור הזהותי שמופנה כלפיהם. בטח כלפיהם, הרי האצולה האמיתית בכלל לא נמצאת שם כדי לספוג את זה. באופן טראגי משהו, אלה שמוצאים את עצמם בשורות המגננה הראשונות הם אלו שלא נמצאים ממש במרכז, כשמולם נמצאים אלו שכבר לא ממש נמצאים בפריפריה.

ויש גם את אלו שעבדו קשה כדי לצאת מהפריפריה שלהם ולהתברג במרכז. הם נמצאים בשלב שבו מוציאי השד היו לפני הניכוס מחדש. הם עבדו קשה כדי להגיע למקום שבו זה "לא משנה" שאתה מזרחי או רוסי. הם מרגישים שהדיבור הזה מאיים להחזיר אותם אחורה, למקום שהם הצליחו סוף סוף לברוח ממנו. לעיתים קרובות, הם אלו שיתקפו את השד יותר מכולם. כי דווקא אצל האנשים האלה, השד קרוב במיוחד לפני השטח.

תנו לשד לצאת

הדיבור הזהותי לא ייעלם עם הזמן, כמו שמנבאים לו מזה עשורים. הוא כנראה יתגבר. קוראים לזה "גלובליזציה". עם היחלשות הזהויות הלאומיות לטובת מציאות גלובאלית, יש גם פריחה של זהויות ותרבויות שנדרסו על ידי הלאומיות, שניסתה ליצור זהות אחת לכל תושבי כל מדינה. פריחה של זהויות אזוריות ומקומיות, דתיות, תרבותיות, אתניות ומה שאתם רוצים. היות שהמציאות היא גלובאלית, אף אחד כבר לא יכול להיות רק אשכנזי, רק מזרחי, רוסי, יהודי או אסקימוסי. כל אחד מאיתנו הוא הרבה דברים. הזהות שלנו היא אקלקטית, מצטלבת ומורכבת. ולא פחות חשוב, במציאות של היום אנחנו יכולים לעצב במידה רבה את הזהות שלנו באופן אקטיבי ומודע. שני דברים אנחנו לא יכולים לעשות: לנכס לנו זהות שלא קשורה למקום, לזמן ולרקע המשפחתי שלנו. והדבר השני - אנחנו לא יכולים להיות חסרי זהות, נייטראלים, “אזרחי העולם" ותו לא. אנחנו תמיד נהיה משהו.

זה אומר, כנראה, שאולי בעתיד לא יהיו לנו דיכוטומיות ברורות ונוחות כמו "אשכנזים" ו"מזרחים", שגם היום לא כוללות בתוכן, לא בלי לדחוף פנימה בכוח, דוברי רוסית ואתיופים. אולי לא יהיו שמות ברורים לכל הזהויות, שכן הן מתרבות ומתגוונות - תסתכלו למשל כל שלל הקטגוריות, תתי הקטגוריות וקטגוריות הביניים אליהן התפרקה הציונות הדתית רק בעשור האחרון. למעשה, אם יש משהו שתוקע אותנו בשיח הזהויות הישן וה"לא רלוונטי", עם אותן סיסמאות חבוטות, הוא שלא נותנים לו לקרות. תחשבו לבד, עד כמה משהו שכולאים בתוך בקבוק יכול להשתנות ולהתפתח?

אז אני אומר תנו לשד לצאת, ונראה מה יקרה. אני, לפחות, מוציא גם את הצ'ורט העדתי הרוסי כדי שיצטרף לחגיגה ולמה, בעצם, שהאשכנזים לא יוציאו את השדים שלהם? הרי מה זה אשכנזים אם לא אנשים שמחקו את זהותם שלהם, אחר כך את של ילדיהם ונכדיהם לטובת איזה כור היתוך גנרי ואחר כך ניסו לעשות את אותו הדבר לגלי ההגירה שהגיעו אחריהם? אולי גם אשכנזים צריכים לנכס לעצמם מחדש את התרבויות שהשאירו מאחור מזמן, במקום להפריע לאחרים לעשות זאת.

מנהלתי: הבלוג הזה משמש לטקסטים ארוכים. כל מה שקצר יותר הולך לצוקי.

This entry was posted in כללי. Bookmark the permalink.

55 Responses to שובו של השד העדתי.

  1. עידו לם says:

    אתה בסה"כ כותב משהו נכון אבל מסיק מסקנות בעייתיות, אכן האשכנזים החלשים הם המאויימים הגדולים מהשיח הזהות הזה אבל זה בעיקר בגלל 2 סיבות: 1) הם אוכלים את רוב הטענות הספק מתלהמות ספק אלימות הללו. 2) הם חיים מספיק חרא בשביל שלא יהיה להם זין לקחת אחריות על הדפיקות של קבוצה אחרת.
    לכן אם האינטלקטואלים המזרחים לא היו רודפי צדק דמיקולו הם היו דואגים לשלהב את האש על המקום הנכון קרי נוחי דנקנר וחבר מרעיו, כול עוד הם לא עושים את זה שיחפשו את החברים שלהם.

    • שחר says:

      אכן, העיסוק בשד העדתי נוח מאד למפלגה האוחזת בשלטון. במקום לדבר על תספורות וגז טבעי ומחירי הדיור והמחיר האמיתי של ההתנחלויות, מדברים על העוול שעשה הממשל הקודם לבני עדות המזרח. והשיטה עובדת נהדר, אז למה להפסיק?

      יש נתון אחד שלא ציטטת פה, והוא שכיום 25% מהזוגות הנישאים הם מעורבים, אשכנזים ומזרחים. והמגמה הזו הולכת ומתעצמת. גם אני, אשכנזי חובב הרינג ומלפפונים בחומץ, נישאתי לאשה ממוצא ספרדי. כמוני,אגב, עשו חצי מבני הדודים הלבנבנים שלי שהתחתנו כבר. כשהילדים שלנו יתחילו לחפש בני ובנות זוג זה בכלל לא יהיה קריטריון עבורם, ארץ המוצא של הסבא רבא.

      • רועי says:

        בהנתן שבשכבת הגיל שמתחתנת יש בערך 20% מזרחיים, 50% אשכנזים, והשאר מעורבים (בחלוקה גסה, לפי מה שהצלחתי למצוא בספרות עם תיקונים), אז אם המוצא לא משחק בכלל, כלומר הזיווג אקראי לגמרי, היינו מצפים לבערך 30% נישואים של אשכנזים ומזרחיים. את הפער אפשר להסביר במתאם בין מוצא למעמד סוציו-אקונומי. כלומר, יכול מאוד להיות שהמוצא לכשעצמו הוא כבר לא קריטריון היום. אולי לסבתות.

    • זה די נכון, אבל יש פה נקודה בעייתית. השווה למשל את המצב בדרום ארה"ב, שם הלבנים העניים והדפוקים ביותר תמיד היו גם אלה שעוסקים יותר מכל באלימות כלפי שחורים (והיום כלפי היספנים). עצם העובדה שאוכלוסיה א' דפוקה לא הופך אותה חפה מפשע כשהיא מנסה לוודא שאוכלוסיה ב' יושבת מדוכאת מתחת.
      אלא שאצלנו, אני לא רואה את האשכנזים העניים מארגנים מיליציות שכונתיות להרביץ לעוברי אורח מזרחיים. זה נובע מכמה סיבות. בין השאר משום שהגזענות האשכנזית בארץ היא לא כל כך אלימה – לפחות לא כלפי המזרחיים, וגם מפני שהחלוקה עצמה שקרית – אי אפשר לזהות במבט את ההבדל בין "מזרחי" ל"אשכנזי".

  2. יריב says:

    אני חושב שכבר האמירה הראשונית שלך ("אם זה לא חשוב לא מתעסקים בזה") שגויה. כלומר, בוודאי שהנושא חשוב למי שמעלה אותו לראשונה, אבל אין בכך כדי לומר שהוא חשוב למי שאומר בתגובה שהוא לא חשוב (למשל). יתר על כן, העובדה שנושא הוא חשוב למישהו, אין פירושו שהוא בעל תוכן של ממש, נושא יכול להיות חשוב בעצם העלאתו.

    ביחס לנושא עצמו, אני מתקשה לראות את מידת החשיבות שלו. לא מדובר בעצם קיומה של זהות (אני מניח שאכן זהויות קטנות יתפסו מקום גדל והולך אצל רוב האנשים), אלא בשאלה האם הזהות העדתית מהווה בסיס לאפליה. אין לי אלא את הנסיון שלי להתבסס עליו, אבל ביחידת התוכנה בה שירתתי היו בני עדות שונות, אשכנזים, מזרחים ואחרים (איך משתלבים ההודים בתמונה?), וכמובן הרבה עולים מ"ברית המועצות לשעבר". המאפיינים הבולטים של הסינון לא היו אתניים, הם היו גיאוגרפיים-סוציולוגים (עדיפות ברורה למרכז הארץ ולמשפחות מבוססות). המסקנה שלי ביחס לשאלה היא שאין אפליה ממוסדת כנגד מזרחים, אבל בהחלט יש "אינרציה מעמדית". כמובן, אף פעם לא הייתי מזרחי, אולי יש משהו שאני מפספס…

  3. עופר says:

    מסכים עם יריב: בקבוצה שלי בחברת ההיי-טק שבה אני עובד כרגע 7-8 אנשים מתוך 22 אשכנזים, והשאר מזרחים עם 2-3 רוסים. לעומת זאת כולם, כמעט ללא יוצא מן הכלל, מגיעים מרקע מבוסס כלכלית.

  4. עדו says:

    אתה חי!

  5. רני says:

    אם אתה כותב "אלו האשכנזים הכי דפוקים. אלו שהיו רחוקים מהצלחת באופן יחסי לאשכנזים. רומנים, פולנים והונגרים שאבותיהם היו במעברות עם המזרחים, כאלו שקיבלו מעט מהפריבילגיות שהאליטה האשכנזית חילקה לחבריה." אז אתה כבר מבטל את הטענה על 'שד עדתי' כי כפי שכתבת רוב העולים נדפקו .

    ולפי הדברים שכתבת נראה שגם אתה לא מקבל את הטענה של השד העדתי ולא מזדהה או מסוגל להבין לעומק את הדברים הקשים שנאמרים בנושא.

    הפוסט הזה הוא סוג חכם של הכחשה שאתה כותב לעצמך , מה עוד שאתה כותב "אני אומר תנו לשד לצאת, ונראה מה יקרה. אני, לפחות, מוציא גם את הצ'ורט העדתי הרוסי כדי שיצטרף לחגיגה"

    האמירה הזו רק מחזקת את הטענה שאתה מכחיש ולא מסוגל לקבל את ה'שד העדתי' המזרחי כי לומר תנו לשד לצאת ובואו נוציא עוד שד רוסי זה בעצם במהות של הדברים לבטל את הכאב הגדול של המזרחים ולומר להם מה לכם כי תלינו, יש עוד דפוקים בארץ חוץ ממכם, אז תפסיקו לבכות, "אני ממש לא מפחד מהשד שאתם מוצאים כי אני פשוט לא מאמין לו" .

    על כן כל הטקסט אותו הבאת והניסיון להסביר מי הם אלו המוצאים ומכניסים את השד מגיע ממקום שקשה לך להתמודד ביושר וברצינות עם הנושא הכל כך טעון וקשה שאני אומר שהוא עוד יתפוצץ למדינה בפנים ויגרום כאן למהפכה שילטונית ותרבותית עצומה .

    • רני: אם לא אכפת לך, נא לא לשים לי מילים בפה, זה בתור התחלה. לגבי טענותיך:

      נכון, רוב העולים מאז 48 נדפקו ע"י הממסד האשכנזי. רק שלעולים מסוימים היה מסלול מהיר להצטרפות לאליטה, ולאחרים לא. גם לי בתור רוסי, קל יותר "להשתכנז" מאשר למזרחי.

      אני באמת לא יכול "להבין לעומק" את הסיפור המזרחי. אני לא מזרחי.

      וכן, אני לא חושב שלמזרחים יש בלעדיות על הסיפור העדתי. גם לי יש את הסיפור שלי, הוא דומה במובנים רבים. עד כמה שאני יכול להבין את הסיפור המזרחי, זה בזכות הדמיון הזה והטענה שזה שיש עוד דפוקים חוץ ממזרחים מבטלת איכשהו את הטענות שלהם זה לגמרי שלך, לא שלי.

    • מבקר בבלוג says:

      אני שמעתי את הסיפורים במשפחה איך סבא בנה את הבית במו ידו, סבתא קוששה גללים בשביל לחמם הבית, ואיך מכרו את המקרר כי לא היה בכלל חשמל, שלא לדבר על אספלט.
      מדובר על עולים וותיקים (עליה חמישית, שנות ה-30 מגרמניה), שהגיעו בעקבות תחושת רדיפה והפליטות שנגרמה להם, ולא בדיוק רוו נחת בעשרות השנים הראשונות לחיים בא"י. אני חושב שגם אם הממסד הפלה את כל יתר העולים שהגיעו אחריהם ויחד איתם עפ"י מוצא, התחושה הסוביקטיבית שלהם היא שאין להם ולא היה להם חלק בזה (באפליה). יתרה מזאת, הם קורבנות (של הנאצים), פליטים, ואנשים שלא קיבלו שום דבר על מגש של כסף. המדינה לא ממש עזרה. בתקופה הצנע הם סבלו ואכלו סרטים, ומאז ועד מותם אכלו כאילו הצנע לא נגמר מעולם.

      התחושה הזאת של סבל והקרבה אצל אשכנזים שאמורים להיות לב הממסד האשכנזי המלטף את חבריו היא לדעתי הבסיס לחוסר הקבלה של טענות האפליה של המזרחיים.

  6. עכשיו אני ממש מבולבל. גם הרוסים והאתיופים הם "מזרחים"?

  7. הפריטו כבר את בזק, חברת חשמל בדרך אבל את השד העדתי שומרים קולקטיבי. כלומר, רק בגלל שאני אשכנזי אני צריך לרדת למקלט בכל פעם שמישהו במצוקת רייטינג מחפש את דרכו לתהילה. אבל אני לא כזה. כלומר, אני אשכנזי, אבל מסרב בתוקף להתנצל, גם לא על עוולות שאשכנזים אחרים גרמו, בדיוק כפי שאני לא מצפה ממזרחי שיקבל על עצמו אחריות לחוסר המעש והבכיינות של חלק מאחיו לעדה. יותר אשכנזים העדיפו לקחת אחריות על גורלם מאשר לשבת ולהתייפח במשך שנים ומי שרוצה להתעלם מעובדות, שיבושם לו.

    • אביב says:

      מבינה את התחושה הזו של להיות מותקף כאשכנזי כשהנושא עולה. כך הרגשתי באוניברסיטה. הייתי בהלם שבאים אלי, א-ל-י, הנכדה של הסנדלר ועקרת הבית מהשוק, שגם חטפו דידיטי במעברות, בטענות. אז אולי אני לא אליטה ולא צאצאית של אליטה, ואולי כמו לאבי גם לי היה חבר מכל עדה, אבל בוא לא נכחיש שכנראה שבמהלך חיי נהניתי מהספק ושם משפחה שלי כנראה עזר לי להתקדם בחיים, לפחות יותר ממישהו עם שם משפחה שלא מעלה חשד לחברות בקליקה הנכונה.

      אף אחד לא מאשים אותך או אותי בשום דבר. אתה לא חלק מהבעיה וגם לא בכוחנו להיות חלק מהתיקון רק מעצם היותנו אשכנזים. אנשים גדולים וחזקים מאתנו יצרו את הבעיה (מה שנקרא הממסד), אם וכאשר נהיה חלק ממקבלי ההחלטות ובעלי ההשפעה במדינה (למשל, מעסיקים) נוכל להיות גם חלק מהתיקון.

    • צבי says:

      לבני תבורי – הוצאת לי את המלים מהפה.

  8. איתן הלל says:

    הניסוח של כתב הזהותי אינו קול קורא במדבר אלא קבוצות הומגניות שבטיות יותר או פחות המונעות בכוח לא רק לקבל הכרה על דחיקתם אלא מעורר שהתקיים מאבק על השליטה בארץ מהגרים הנבנית, מדינה בדרך, ומכאן העדפות לחברי הקבוצה שלך ברורות, מטבע הדברים העגומים המצב אינו נכון ויוצר פערים ומשבש תרבויות ואפילו מעכב תהליכים קריטים כמו הסכמים עם השכנים, והכל נדחה מפאת אותו שד עדתי ארור ומשוקץ שלא מרפה מסדר היום, השד השני הוא הסיפוח של שטחים שנכבשו ב 67 ויצרו גושי התנחלות, בין הגזענות לבין ההשתעבדות לחזון ארץ ישראל "השלמה" נידונו לחיים מקרטעים בחברה אלימה ומסוכנת, כחצי אשכנזי אני לחלוטין לא מבין מדוע הטענה הנכונה שגם הם אולצו לוותר על מורשתם ותרבותם אינה מועלית כאשר תוכנית כמו זו הקלושה של לוי שמוציאה שפנים מהכובע ולא מנערת שדים מהבקבוק

  9. איתי יהודאי says:

    המגיבים שכותבים כי אין שד עדתי כי הם עובדים/משרתים עם מזרחים ורוסים משולים לאלו שמכריזים כי אין התחממות גלובאלית כי בחורף עדיין קר להם.

    • עידו לם says:

      המזרחים שמלינים על שד עדתי ומתעלמים מהעובדה שמזרחים בוחרים שנים על גבי שנים במפלגות ששמות אותם במצב מוחלש משולים ליתום הבכיין שרצח את הוריו ומבקש את רחמיו כי הוא יתום.

  10. אביב says:

    מצאתי את עצמי בטור שלך (גדלתי בגילה, ברוב מזרחי, גיליתי שאני אשכנזייה כשזה נאמר לי כמילת גנאי). מצאתי את אבא שלי בפסקה על האשכנזים בתחתית הסולם שלא מוכנים לקחת על עצמם את האחריות לקיפוח (בצדק) ומכחישים אותה לחלוטין (לא בצדק). אם לא הייתי הולכת לאוניברסיטה לא הייתי מכירה באמת בשד (כי סיפרו לי שהוא לא קיים, "תסתכלי מסביבך"). חובה לאוורר את הבקבוק. זה חלק בלתי נפרד מההתעוררות האזרחית.

  11. אבג says:

    הבעיה מבחינתי היא שרוב הטיעונים מבוססים על אנקדוטות בסגנון ״כשהייתי בתיכון עשו לי ככה וככה״, ״כשהייתי בצבא ראיתי רק שני אשכנזים״ וכו׳. גם לי יש אנקדוטות, ובר צחקו עלי בעבר כי אני אשכנזי. וכי אני חנון. וכי יש לי אזניים גדולות. אני רוצה סטטיסטיקה, לא אנקדוטות.

    עכשיו, הבעיה עם סטטיסטיקה היא שמאד קל לשקר איתה ומאד קשה למצוא בה את האמת. למשל, כשנוח – אתיופים, בולגרים, קווקזים, רוסים ועוד מחליפים ״צד״ בהתאם לטענות שאותן מנסים להראות. למשל, הסטטיסטיקה המופרכת של אמנון לוי שילדים למשפחות ״מעורבות״ עם שם משפחה אשכנזי מרוויחים יותר, בלי לפרט מי הם ההורים שלהם, מה נחשב לשם אשכנזי, ובלי להתייחס לעוד אלף גורמים.

    רוצים לדבר על קיפוח בעבר – סבבה, אף אחד לא חולק על מה שקרה. רוצים לדבר על אפליה בהווה, אפליה אמיתית שמתקיימת כשכל שאר הגורמים זהים – תביאו נתונים, תערכו מחקר רציני. אנקדוטות לא מוכיחות כלום.

    • יריב says:

      יש הסבר מאוד פשוט להבדל בין משפחות מעורבות עם שם משפחה כזה או אחר. בחברה בה הגבר הוא המפרנס העיקרי, שם המשפחה הולך ביחד עם המעמד הכלכלי. זה היה המצב באופן די גורף עד לאחרונה, בוודאי להוריו של מי שניתן למדוד את רמת ההשתכרות שלו.

    • אמנןן says:

      סוף סוף מישהו מדבר על הדברים החשובים ביותר. אם אנשים לא היו רובם מסיימים ב- 3 יחידות מתמטיקה אלא 5 כמו פעם, הממסד וכל הגורמים האחרים לא היו יכולים לרמות אותנו כל כך בקלות. יש כאלה שעד היום מסרבים לקרוא לסטטיסטיקה – "מדעה" :)

  12. דני says:

    בכל חברה אנושית יש שד אלא שאצלנו מכאיב במיוחד,גם משום שהמהגר לא בא מתוך ריק אלא מעשייה יהודית הסטורית שתבעה את כבודה,,עם השכלה, עם תרומה כלכלית מחוץ, וגם משום שהחיבור הזה לאחר אלפיים שנות ,היה קר מנוכר ומעליב.אלה לא כמו מהגרים לארהב,השונים בכל מהקולטים, אלא אחים בני משה,יוצרי התלמוד,שגאלו מכספט כמעט את כל עמק יזרעאל…אם ברטונוב אמר לנמרודי שחזר מפעולה חשאית כמסתערב מתקופת הפלמח "איזה יהודים אתם אם לא יוןדעים יידיש…".המפגש היה שבר שלא נרפא עדיין. תארו לעצמכם שאתם יהודים בבליים,עיראקים, גאים ציונים אמידים משכילים,ואומרים לכם א ח י כ ם שאינכם יהודים !!

  13. דני says:

    כתבתי הרבה מאד בערוץ 10 בענין זה , מתוך רצון לשקף נכון את המציאות ולצמצם את הרעשים בחברה הישראלית עד כמה שאפשר ,למען החוסן של כולנו.

  14. אילן says:

    אני באמת מחכה שמישהו בבלוגספירה ירים את הכפפה וידבר על הגזענות שממנה סובלים האשכנזים בבית הספר ובצבא, ובתרבות הפופלארית בכלל, שבה הכינוי "אשכנזי" הפך מזמן למילת גנאי שקשורה בחנוניות. יש עליהום בלתי מוצדק על אשכנזים, שבתוכו כוחנות, בורות, גזענות (בעיקר נגד ערבים) ופשטנות מואדרים לעומת עידון, השכלה וסובלנות שמושמים ללעג.

  15. אלכס says:

    כשאני שומע על זעקות הקיפוח של המזרחים – קשה לי מאוד שלא לתפוש אותן כדמעות תנין.

    כשעליתי לארץ עם משפחתי ב-91 ושיכנו אותנו בקראוונים בבאר שבע – האוכלוסיה שהייתה הכי גזענית, והכי מתייחסת לרוסים כזרים היו המזרחים. גם במקומות בהם כן יש שליטה ורוב מזרחי (עובדי הנמלים, עובדי המשטרה וכו'…) יש נפוטיזם והעדפת מקורבים. בקרב הציבור המזרחי הדתי, יש בדיקה מתמידה בציציות בהקשר של מי יהודי ומי לא, וגם זאת גזענות מסוג אחר. (כוכביות גיור מישהו?)

    בגדול לתחושתי המזרחים בממוצע אפילו יותר גזענים מהאשכנזים, פשוט היסטורית הם היו בעמדת חולשה (כי מקימי המדינה היו אשכנזים). וזה חורה לי לראות אינטלקטואלים מזרחים מתקיפים את הגזענות האשכנזית, כשהסטנדרטים המוסריים של הציבור שמהם הם אפילו פחותים מכך.

    עם זאת – ללא ספק הוקטור הוא שיפור לטובה. כיום החברים הכי טובים שלי הם ממוצא מזרחי, חברה שלי מזרחיה – הדבר המעניין הוא שרובם אגב מודים בריש גלי שהם "משתכנזים" ולא מעטים מהם סולדים מאוד מהצדדים השליליים בתרבות המזרחית.

    אני חושב שהאוכלוסיה שבאמת צריך לדבר עליה, והאוכלוסיה הכי מוחלשת כיום בציבור הישראלי – זה האיתיופים. הפערים הם פשוט אדירים, וצריך מאמץ לאומי למגר אותם.

  16. גיל says:

    אולי אני טועה, אבל בתקופת מפא"י הפנתרים ידעו להפנות את הזעם למקום הנכון – המדינה.
    בזכות הליכוד כבר שלושים שנה המקופחים (בצדק או שלא) מפנים את הזעם שלהם כלפי "האשכנזים".
    אישית אני לא מבין מה אני עשיתי להם רע ולמה אני כרוך בחבילה הזאת.

  17. מודי תולששש says:

    אני אשכנזי, מהאליטות – אחד שנהנה מכך שסביו עלו לארץ בשנות העשרים ונלחמו בקדחת. זכיתי להשכלה טובה, שירתתי ביחידת מחשבים, שגם בה היו מזרחים ורוסים ודתיים. רוב חיי לא ידעתי שיש שד עדתי. אחיי ובני דודיי התחתנו עם: מרוקאית, דרום אמריקאי, פולני, פולניה, תוניסאית, עירקי, וקיבוצניקית. הסטרט-אפ שבו עשיתי את רוב כספי הוקם ע"י עירקים, וכשהתחלתי לעבוד בו הייתי האשכנזי היחיד בסביבה.

    לא שזה אומר משהו מבחינה סטטיסטית. הסיכוי של אשכנזי להיות טבח בצבא הוא אפסי. לא ברור לי למה, אבל אולי זה אומר שהצבא יותר גזעני מהממוצע. אולי ההיי-טק יותר שיוויוני. אולי האשכנזים שנשלחים למטבח מתאבדים אז הפסיקו לשלוח אותם.

    אבל מה שחשוב לי להגיד הוא שכל העירקים בעבודה והתימנים והרוסים בצבא היו "משתכנזים", אנשים שמסתדרים טוב בתרבות הישראלית-אחוסלית, לפלפים. ומי הם הלפלפים? אנשים שמעריכים השכלה, סולדים מאלימות, ועל זה ז'וז'ו צוחק עליהם.

    הבעיה שיש

  18. דני says:

    א. בכל מקום שצריך כ י ש ו ר י ם מ ו כ ח י ם ,בביטחון בכלכלה בבנקאות בהייטק, תראו ייצוג מניח את הדעת לכל העדות….אך בכל מקום שצריך ק י ש ו ר י ם של מ ק ו ר ב י ם ולאו דווקא כ י ש ו ר י ם מופלגים —מספר המזרחיים מ ת א פ ס : תארים.משרות בכירות, מרצים,עיתונאים– כל מוקדי הכח, ( חוץ ממוקדי כלכלה וביטחון כצבא שב"כ מוסד..כאמור )
    ב. מסקנה ? אין זכות לטענה לעליונות גנטית לאף עדה ! הבידול וההדרה של מזרחיים נוצרים מטעמים בלתי כשרים…וכן…מפלים ! עולי רוסיה לא ייתקעו מאחור כמו המזרחיים,דרכם תהיה קצרה יותר.
    ג. מנטליות הקולניות של החלק הפחות מתקדם בין המזרחיים –אומנם היא לא איסתטית בכלל, אך יש בה גם חום אנושי ואמפאטיה— ואילו הקרירות " הנעימה והאיסתטית " של יוצאי אירופה אלימה לא פחות, ואחראית לפשעים מצמררים ומפלצתיים שגדול העבריינים המזרחיים יוקיע אותם ולא יבצע אותם.דוגמאות ? טבח המשפחה באשדוד..חיסול המוני של מבקשי עבודה ערבים..הרעלת נשותיו..רצח ילדיו כנקמה בגרושתו..ברוך גולדשטיין..כפר קאסם..דיר יאסין.. וראו את אירופה עצמה,התרבותית, המאופקת,הלא קולנית—במאה ה-20 הרוותה את אדמתה בדם בניה יותר מכל היבשות החמות האחרות גם יחד.
    כל זה מביא אותי לומר שאין תרבות ללא החולירות שלה,ואין תרבות זכאית לפסול את האחרת.צריך ללמוד לחיות עם השונה. די לסטיגמות.האויב מחכה לנו בפינה.

  19. יותם says:

    למה בדיוק אנחנו לא יכולים להיות אזרחי העולם, נטולי זהות אתנית? מה תורם לך האתנוס הזה פרט לשייכות לאיזו קהילה מדומיינת? לתחושת חמימות פנימית שאין לה משמעות פרט לזו שאתה נותן לה?

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      יותם, הזהות ממש לא חייבת להיות אתנית. אבל כן, זהות עושה בערך את מה שאתה אומר. גם זהות של אזרח העולם עושה את זה רק שלדעתי, צריך נסיבות חיים מאוד יוצאות דופן כדי שבאמת תהיה לך זהות של אזרח העולם. בוא נגיד שאני לא חושב שמי שיושב בת"א, יודע עברית ואנגלית ומגיח לפעמים לברלין הוא באמת אזרח העולם. יותר כמו ניסיון בריחה מהזהויות המקומיות.

  20. אמנןן says:

    כשצריך להאשים קבוצה מסויימת את מי אתם הייתם מאשימים ? כשחיינו בחו"ל יכולנו להגיד הגוים אשמים. פה בארץ יש לנו בעיה. פעם שאלתי אנשים שאלה קשה. מדוע רוב הבדיחות שנאמרות בפומבי הם על פולנים. כולם הסתכלו עלי כעילו הרגתי את האמא שלהם. הסיבה היא פשוטה: הפולנים (בארץ) הם האנשים היחידים שלא יכעסו (באמת) שצוחקים עליהם. כך הגעתי למסקנה שכנרא לא נישארו יותר פולנים בשכבות החלשות של החברה. ה- "פולנים" הם הישראלים – הישראלים ביותר שיש (עם פרס בראשם).

  21. נטלי says:

    כתבה מעולה!
    מה שכן, אני מרגישה שמשהו מתפספס מבחינת השיח הרב-תרבותי בארץ אודות מעמדם של ה"רוסים" כקבוצת מיעוט במדינה.
    הבעיה היא שבניגוד לכל קבוצת מיעוט אחרת במדינה, מעמדם של ה"רוסים" לעומת האשכנזים וההגמוניה באופן כללי הוא ייחודי – מכיוון שמצד אחד מדובר קבוצה שנמצאת בשוליים (באספקטים מסוימים הרבה יותר מהמזרחים) אבל בו-זמנית מדובר בקבוצת המיעוט שלה יש הכי הרבה מן המשותף עם האליטה האשכנזית – אם מדובר מבחינה היסטורית, תרבותית (על אף השוני הרב שנגרם כתוצאה מ80 שנות קומוניזם שכמעט 50 מתוכן מבעד למסך הברזל, בכל זאת מדובר בשתי קבוצות המגיעות מעולם ערכי שהוא מערבי במהותו ומתפישה שהיא אירופוצנטרית), ניתן לראות אצל שתי הקבוצות הללו נק' דמיון גם במראה ובשמות ומשפחה.

    למעשה, אם נבחן את העניין לעומק, הרי שהאשכנזים ה"נחותים" עליהם מדברת הכתבה, אלה שנאלצו לחיות במעברות וזכו ללעג מחבריהם הצברים על התנהגותם הגלותית ועל כך שהוריהם דיברו עמם ביידיש היו באותו המצב בדיוק בו נמצאים העולים מחבר העמים לשעבר כיום – עם ההבדל היחיד שגל העליה מבריה"מ לשעבר מונה קרוב למיליון אנשים שעלו בפרק זמן קצר יחסית. על כן, מדובר בקבוצה שיכולה להשיב מלחמה ולבחור אם ללכת לפי הנורמות המקובלות בחברה הישראלית ולזרוק עצמה לתוך כור ההיתוך, או לבחור לאמץ רק חלק מערכי ההגמוניה ולדבוק בערכים אחרים משל עצמה. אחת הסיבות לחוסר ההשתלבות היחסי של העולים מבריה"מ בחברה היא העובדה שרבים מהם יכלו לבחור באורח חיים בדלני – פריבילגיה מפוקפקת שלא היתה לקבוצות מיעוט אחרות בישראל לפני כן. הבדלנות הזו עזרה ל"רוסים" רבים לנהל בישראל חיים נוחים ומבודדים המתאימים לנורמות שלהם ושלא דרשו מהם לשנות את כל מי שהם בכדי להתאים לתפישת הישראליות של ההגמוניה. אולם, היא באה במחיר של חוסר השתלבות ויצירה של תת-קהילה נפרדת לחלוטין בתוך הקהילה הישראלית.
    כמובן שהדבר יצר זהות מפוצלת אצל דור שלם של אנשים (יש סיבה שהעמוד הזה קיים, לא?), שאינם יודעים אם לסווג את עצמם כישראלים או כרוסים-ישראלים, שכן מדובר בשתי קטגוריות שלהן מנטליות ותפישות עולם שונות מאוד. ישנה תת-תרבות רוסית שלמה בישראל, שבה אדם יכול להתפתח ולהגיע להישגים נאים מבלי לאבד את הזהות והמנטליות ה"רוסית" שלו – ישנן חברות "רוסיות", מוסדות "רוסים", נותני שירות דוברי רוסית בכל תחום אפשרי, מפלגת עולים בכנסת, עיתונות ברוסית, טלוויזיה ברוסית, "תיאטרון רוסי" וכו' וכו'… הבעיה בכל אלה היא שהם אינם מייצגים בהכרח את הלך הרוח אצל הדור הצעיר ואצל אלה שאינם מחפשים אורח-חיים בדלני ונפרד בתוך ה"גטו הרוסי" בישראל.

    כך יוצא שכל אלה שעלו לפה בתור ילדים וחונכו על ברכיהן של שתי התרבויות במקביל, נותרו בין הפטיש לסדן – שכן הם לא לגמרי הגמוניים ובאים מרקע תרבותי שונה מאוד מזה של ה"ישראלי" הממוצע, אבל בו-זמנית הם גם לא רואים עצמם שייכים לתת-התרבות ה"רוסית" הבדלנית.
    מדובר בחתיכת זהות היברידית ודילמה שאינה נגמרת מהסיבה שבניגוד למצבם של המזרחים, בו ה"השתכנזות" היתה הדרך היחידה לזכות למעמד גבוה יותר בחברה או להגיע להישגים, חברת העולים מבריה"מ בישראל מאפשרת להגיע לכל אלה בתוך תת-התרבות ה"רוסית" ומבלי להיטמע בתרבות או בחברה הישראלית.

    הפתרון כמובן שוכן איפשהו על דרך האמצע בין שניהם. לא לפחד מהיטמעות בתוך כור ההיתוך ועם זאת לשמור על הזהות הייחודית מהבית. להבין שכן נעשה לנו עוול ועם זאת להפסיק לחפש אשמים ולחשוב כיצד למנוע את עשיית העוול כלפי הדורות הבאים והעליות שיבואו…

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      נכון מאוד. חוץ אולי מהקטע של "מערביות" שאני חושב שהוא די טיפשי גם אצל אשכנזים וגם אצל רוסים. אלא אם הכוונה היא לאיזה חיקוי פרובינציאלי של "המערב".

  22. מרי says:

    שלום, רק להסב את תשומת ליבך להרכב הקוראים (המגיבים) בבלוג שלך: 95% גברים אשכנזים. חסר מישהו?…

  23. humble says:

    "שובו של השד העדתי".
    חבורת אפסים המנסה להעיר שד שנפל לתרדמת לפני 50 שנה.

  24. דני says:

    יותם, רעיון האדם האוניברסלי ,נוסה בעיקר על ידי היהודים בתפוצות והוכשל …רעיון השפה האוניברסלית, אספרנטו, נוסה ונכשל . קטונתי ,אבל יתכן שזה הצורך הלוחמני,הבדלני , התחרותי של האדם לסמן טריטוריה לעצמו כמו בעלי החיים,ולהתלכד סביב רעיון כדי להיות יחודי ,שונה,בעל ערך מוסף , המעניק טעם חיים ,כביכול . האם יכול להיות אוהד כדורגל שרוף על כל קבוצות הליגה ?..ואם נפליג…האם יש פרי שאינו מתכנס ומתלכד סביב הגרעין שלו, סלע קיומו ?..גם הצפרים יודעים שאכן נכון הפתגם של שלמה– ,עוף למינו ישכון ….
    לאמנון, לא שמעתי אף בדיחה על פולנים,חוץ מאחת, אלא רק על פולניות …והבעלים הפולנים אכן לא כועסים שהרי …הם מסכימים.
    לעניין " הרוסים " הדרך שלהם סוגה בהרבה יותר שושנים מדרכם של המזרחיים , אך גם יש בה כמה דרדרים דוקרניים יותר מאלה של המזרחיים…

  25. יותם says:

    שלום –
    אתה כל הזמן מתייחס לזהות קולקטיבית כצורך בסיסי. לא ברור לי למה. למה קשה לקבל טת הקונספט של מישהו שגר במקום מסויים כי בלי לחוש קשר לתרבות המקומית? למה חייב להיות לו אכפת מבעיות מקומיות שבעיניך הוא בורח מהן?

    דני –
    מה שאתה מתאר זה אותו הקולקטיב בשם אחר. אני יחודי בלי קשר להאםמאו לא יש לי איזו "זהות" קולקטיבית. מי שלא מסוגל להתמודד עם הקיום בעצמו ורוצה להתחבא בתוך קבוצה, שיהנה – אבל לא ברורה לי פשר הקביעה לפיה זה הכרח המציאות.

  26. איציק says:

    עלינו לישראל ב-1958 אחרי תקופה לא קלה ברומניה תחת המשטר הקומוניסטי ואחרי שהורי שרדו את זועות השואה (כן, גם ברומניה היתה שואה). מיהרנו להחליף את השמות הפרטיים ואת שם המשפחה שלנו לשמות ישראליים למהדרין, כי לא רצינו להיות מזוהים כיוצאי רומניה. השמועה היתה שיוצאי רומניה מופלים לרעה לעומת יוצאי ארצות אחרות, כולל מה שמכונה היום "מזרחיים". רצינו להיות ישראלים ועשינו מאמצים להשתלב בחברה. בבית הספר היו לי חברים מכל העדות. עם הזמן קיבלתי אומץ והפסקתי להסתיר את המוצא שלי, פשוט כי הבנתי שהמוצא בכלל לא חשוב – חשוב האדם. אבי עבד 15-20 שעות ביממה כדי שהמשפחה שלנו תצליח לשרוד כלכלית. הוא העדיף לעבוד במקום להתבכיין ולהתלונן על הממשלה, המשטר, העירייה, האשכנזים, הפולנים, הספרדים או כל גורם אחר. זה הצליח. הקמנו בתים לתפארת, והמצב הכלכלי שלנו היום סביר. אנחנו לא אליטה, לא בשלטון ולא בהנהלה של שום בנק או חברה גדולה. סתם אנשים מן הישוב שעובדים מצאת החמה עד צאת הנשמה כדי לחיות ולהמשיך את חיינו בארץ הזו. האפלייה כלפי ה"מזרחיים" וה"שד העדתי" הם המצאה של עסקנים מלגתיים ושל אנשים עצלנים שמעדיפים את הבטלנות והבכיינות על פני עבודה ויוזמה. המרגיז ביותר זה הדיבור על "השתכנזות" כדבר שלילי. ראיתי את התוכנית של אמנון לוי ואת ההכאה על חטא שלו על ההשתכנזות שלו שמתבטאת בכך שהתחתן עם בחורה ממוצא אשכנזי (אכן אסון גדול), לקח את עצמו בידיים, למד, השתלב בחברה הישראלית, והיום הוא עובד ומצליח בכל מובן אפשרי (אכן אסון עוד יותר גדול). מה בדיוק רע בזה לעומת הבדלנות, הבטלנות וההתבכיינות של אנשים ממוצא מזרחי שסירבו להשתכנז?

  27. איציק says:

    היום ראיתי את התוכנית של אמנון לוי. אמנון לוי "מעלה על נס" את האחוז הנמוך של מזרחיים בסגל של האוניברסיטות. "הסטטיסטיקה מראה" הוא חוזר ואומר. אז הנה עוד עובדה סטטיסטית: יהודים מהווים בערך 40% מזוכי פרסי נובל, למרות שהעם היהודי הוא כחצי אחוז מהאוכלוסיה הכללית בעולם. האם זה מוכיח ששופטי פרס נובל מפלים את היהודים לטובה? קצת קשה להאמין. או אולי היהודים הם גזע עליון בעל כשרונות ויכולות יותר משאר העולם? אני לא מאמין גם בזה, ואפילו אלה שמאמינים בזה לא יוכלו להצדיק בכך את האחוז הגבוה של יהודים בקרב זוכי פרס נובל. אז אולי התשובה הפשוטה היא שהתרבות היהודית תיעלה את היהודים ללימודים אקדמיים ולמחקר מדעי יותר מאשר בתרבויות אחרות? אולי, בדומה לכך, האחוז הנמוך של מזרחיים בקרב הסגל האקדמי מקורו בכך שבדור הקודם, הורים מזרחיים רבים נהגו כמו אביו של אמנון לוי שניסה למנוע מבנו ללמוד באוניברסיטה כי ראה בזה בגידה במורשת התרבותית שלו?

    • אפרים says:

      היהודים הגברים האשכנזים הם אלה שמהווים 40% (נניח…) מזוכי פרס נובל ואחוזם באוכלוסיה הוא רבע מהמספר שציינת (שכולל גם לא אשכנזים וגם נשים).

      • איציק says:

        מהנושא של אחוז הנשים לעומת הגברים אני מעדיף להתעלם כאן: א. זה לא נושא הדיון. ב. בכל העולם יש הבדל גדול בין אחוז הנשים שעוסקות במדע לבין הגברים (אם כי היחס שונה ממקום למקום). אגב – כמובן התייחסתי לפרסי נובל לתחומים מדעיים או קרובים (כולל רפואה וכלכלה) ולא לפרסי נובל לשלום שמוענקים לפי שיקולים פוליטיים לא ענייניים (ראה למשל: פרסי נובל לשלום לעראפאת ואובמה). גם אני לא בטוח לגבי ה 40%. גם אם זה רק 10%, עדיין אי ההתאמה הסטטיסטית ברורה מאוד (לא צריך להיות בעל פרס נובל בסטטיסטיקה כדי להבחין בה…)

  28. דני says:

    איציק ואפרים,על פניו נראה כאילו סגרתם יפה מאד את פיות המתבכיינים והמיללים —אך טעות של חוסר הבנה בידיכים .ההבדלים הם עצומים :
    כמו אביו של איציק רוב רובם של המזרחיים.עמלו קשה בעבודות הכי מפרכות ולא התבכיינו.חלקם אף הקימו אימפריות כלכליות בארץ ובעולם ( יהדות עיראק בעיקר ) ,אך ההבדל העצום שאיציק ואפרים לא רואים ולא רוצים לראות ,הוא ת ק ר ו ת ה ז כ ו כ י ת ו מ ד י נ י ו ת ה מ כ ס ו ת . אילו אביו של איציק היה שואף לגדולות,כפי שהרבה מזרחיים שאפו,בהעריכם נכונה את יכולותיהם, הוא לא היה נתקל בחסמים אלה להגשמה העצמית שלו ~!!
    אילו היו למזרחיים חברים קרובים בין מקבלי ההחלטות למי יוזרמו תקציבי העתק למחקרים היקרים במכוני המחקר השונים– גם הם היו מייצגים בגאווה את הגניוס היהודי ! הם לא חפים מגאונים,עובדתית.
    מלבד חסמים אלה,
    תוסיפו את אובדן ה " ד י ג נ י ט י " של תרבות יהודית תורמת ומפוארת …שאפילו יהדותה הוטלה בספק ! שנפלה מאיגרה ..לבירה.. אפילו רחוב לא נקרא בשם בניה, לא בשם הענקים מהתלמוד לא בשם הענקים הנדבנים בימינו כמו כדורי, ששון, שאשא, שמעון, סעצ'י , אגסי , נקש… שהמדינה מחזרת לפתחם.
    איך יהדות שלמה הודרה למרות ציוניותה ולמרות יכולותיה ? היהדות הכי משכילה סטטיסטית, יותר מכל קהילות ישראל בשנות ה-50 ,כולל האשכנזים ! זה נשמע לי כמו האנומליות של המים ממש.
    יהדות רומניה היא חלק מובנה ,אינהרנטי, בתרבות האשכנזית לכן לא נפגעה ציפור נפשה,כמתואר.

    • איציק says:

      דני, קראתי את דבריך ולא ידעתי אם אני צריך לצחוק או לבכות:
      א. "תקרת זכוכית" – אני יודע מהיכרות אישית שגם אם היה דבר כזה בתחילת שנות החמישים – היום זה בכלל לא קיים.
      ב. הפניית תקציבים למחקרים: גם כאן, זה קשקוש שנובע במקרה הטוב מבורות. הפניית תקציבים למחקרים נעשיית לפי נושא המחקר ולא לפי המוצא העדתי של החוקר.
      ג. שמות של רחובות: אני גר בעיר במרכז הארץ, ובהערכה גסה לפחות מחצית משמות הרחובות הקרויים ע"ש אנשים הם בעלי גוון "מזרחי". אני אישית גר ברחוב הקרוי ע"ש משורר תימני. אגב – הענקים מתקופת התלמוד חיו בתקופה שבה אנשים עדיין לא ידעו שלמען אינטרסים פוליטיים צריך לפלג ולחלק את העם למזרחיים ולאשכנזים, ולכן לא ברור לי למה שרבבת אותם לכאן.
      ד. העדות היחידות שסבלו מהטלת ספק ביהדותן היו יהדות הודו, יהדות אתיופיה ויהדות רוסיה. השאלה של "מיהו יהודי" היא שאלה הלכתית והכללים הנוקשים של הרבנות בנושא זה לא כוללים את שאלת המוצא העדתי. אף אחד לא הטיל ספק ביהדותם של עולי עיראק, תימן, מצרים, מרוקו, תוניסיה, אלג'יר וכו'.

      בשורה התחתונה: אמנון לוי מנסה לייצר לעצמו רייטינג על ידי שיסוי והסתה. בתוכנית ששודרה אתמול שמעתי קריאות חד משמעיות (כולל מה"מסכן" עו"ד ציון אמיר) לצאת למלחמת אזרחים נגד האשכנזים. אני יכול לנחש, במיוחד לאור הבחירות המוניציפליות הקרובות, שיש כאן גם בחישה של פוחיטיקאים שמקווים להיבנות מליבוי יצרים של שנאה וזעם בקרב הבוחרים. כעת רק נשאר לראות אם הציבור שחושב שהוא יותר מזרחי מישראלי יקנה את הדגים הבאושים האלה ויצא בעקבות המסיתים למלחמה נגד עצמם.

  29. דני says:

    כשלא נוח לך איציק להסתכל על המספרים הגדולים , אתה מרחיק עדותך אל המספרים הקטנים ,אל פרפראות מקומיות וניסיון אישי. הלוא ידוע שהרוצה לשקר –מרחיק עדותו מהנושא . זהו חוסר היושרה בהתגלמותו . כשאין שום כוונה להיישיר מבט אל האמת –לא נוכל להתקדם לשום מקום.
    א. תקרת הזכוכית התרוממה מעט מאז שנות החמישים בזכות המזרחיים עצמם ,אך בשום פנים היא לא נופצה. הדלתות חסומות באמצעות מכרזים פיקטיביים,תקציבים עלובים, ומדיניות מכסות בכל מוקדי הכח ,ולא מעט מדענים עזבו ועשו חיל בחול .
    ב. לגבי שמות רחובות– הצחקתני …שוב פרפראות מקומיות …
    ג.הטלת הספק ביהדותם ,לא היתה הלכתית כמובן , אלא דה-לגיטימציה של כל מה שהם מייצגים ,וזה גרוע הרבה יותר.
    ד. קרא את תגובתי האחרונה בערוץ 10 -השד העדתי ,בעניין תקרת הזכוכית , ואני בטוח שתתגלגל מצחוק…

    • איציק says:

      בקיצור, הרטוריקה שלך פשוטה ודי צפויה: מה יותר פשוט מאשר להאשים בגזענות כל מי שלא מסכים לדעתך. אל תתן לעובדות לבלבל אותך. לא שחשבתי שיש סיכוי לשכנע בעזרת היגיון ועובדות אדם בעל דעות קדומות, אבל אתה מתעלה על עצמך. אז שיהיה לך לבריאות. תמשיך להמציא ולהפיץ את הפנטזיות שלך על "מיכסות" ו"דה לגיטימציה" ו"מיכרזים פיקטיביים" ותמשיך להאמין שהכל מכוון נגד אלה שאתה מכנה מיזרחיים, תמשיך לבכות את מר גורלך שגרם לך להוולד במשפחה שלדעתך נחותה, ומי יודע, אולי יום אחד תקבל פרס נובל למדעי הקונספירציה.

  30. דני says:

    לאפרים,חיפשתי ומצאתי 3 יהודים צפון אפריקאים מקבל פרסי נובל במדעים מדוייקים ב 1980,1986,1997.ברוך בן אסרף,ריטה לוי,כהן טנודג'י .הם מהווים שישית ממספר האשכנזים בארץ,אך מספר מקבלי פרסי הנובל במדעים מדוייקים שווה !! יחסיות מדהימה,המעידה על מערכת החינוך הדמוקרטית בחול לעומת זו המסלילה , המנחשלת,בארץ,
    מספר זה אינו כולל עוד 3 ספרדים או חצי ספרדים שחיו באירופה.

    • מבקר בבלוג says:

      ריטה לוי איטלקיה, לא?

    • איציק says:

      יכול להיות שאני קצת לוקה בהבנת הנקרא. לא הבנתי מה שאתה כותב. מי בדיוק מהווים שישית ממספר האשכנזים בארץ? איזה זוכי פרס נובל שווים במספרם לאיזה זוכי פרס נובל אחרים? אנא נסה לנסח את דבריך כך שגם בן תמותה פשוט כמוני יצליח להבין אני מקווה שאתה מסוגל לנסח גם עובדות פשוטות ולא רק סיסמאות נבובות.

  31. דומני שהשד דוקא בדרך להתפייד, לנוכח מהפיכת הזהות הוירטואלית. יותר ויותר אנשים בונים לעצמם אווטר קיברנטי, ואוספים את עיקר חוג המכרים שלהם סביבו. כך הם גם בונים מוניטין מיקצועי, ואף יוצרים קשרים עסקיים. בפייסבוק אתה יכול לבחור להבליט את המוצא שלך, או לציין אותו, למחוק אותו או לבחור מוצא אחר.

  32. עמית says:

    מצטער, לא מקבל את זה.
    כן, הייתה אפלייה ואפילו אפלייה ממסדית בעבר(שנות ה50 וה60)
    היום? אולי במקומות נקודתיים שבהם יושבים גזענים בתור מקבלי ההחלטות – ואף זה בא משני הכיוונים.
    מספיק היה להסתכל באמת על התכנית של אמנון לוי ולהקשיב טוב מה אומרים המזרחיים עצמם כדי להבין מאיפה מגיעים הפערים.

    כשנער מזרחי אומר שאצל האשכנזים מחנכים ללימודים והשכלה ואצלנו לחום ומשפחתיות
    כשמזרחי שהולך לאוניברסיטה נחשב אוטומטית למשתכנז אז בהכרח ייוצר פער גדול באחוזים בין בוגרי אוניברסיטה מזרחיים לאשכנזים.

  33. אני יודעת שזה מעט אנקדוטלי ביחס לפוסט, אבל… אין מזרחים ב-8200? .. בוא נאמר, במגבלות הצנזורה, שליבת העיסוק של היחידה קשורה מאוד ביתרון יחסי (אך דרמטי) שיש ליוצאי ארצות האסלאם ואילו ליוצאי ארצות אירופה – אין. זה היה כך בתקופתך, בוודאות זה היה כך לפניך, ולמיטב ידיעתי זה כך גם היום.

    אגב, יופי של בלוג, קוראת בשקיקה.