החברים של ג'ורג'

שרה היא לא הסיפור

גברת שרה נתניהו, כפי שהיא דורשת שיכנו אותה, עמדה השבוע בלב עוד שערוריה – הפעם בעקבות התלונה על כך שהיא מתנהגת כלפי המטפלת הנפאלית של אביה, טארה קומרי, כמו בהמה גסה במיוחד: לא רק שהיא נמנעה, במה שנראה כבר כמו שיטה, מלשלם לקומרי את הכסף המגיע לה, היא גם כינתה אותה, על פי התלונה, "זבל נפאלי". על משקל זה, אפשר ואולי גם צריך להגדיר את הגברת כזבל ישראלי. הגברת הביאה לפיטוריה של קומרי לפני מספר ימים, רשמית בגלל תקרית שאירעה בינואר השנה.

רגע, אם התקרית הזו היתה חמורה כל כך, מדוע נעזרה הגברת בשירותיה של קומרי במשך שבעה חודשים ויותר? אה, זה פשוט: בגלל שבעובדים זרים קל הרבה יותר להתעמר. הם מפחדים הרבה יותר להתלונן, ויש לזה סיבה טובה. זוכרים את תרגיל היח"צ של הגברת, כשהצטלמה לפני כשבוע עם ילדה שעמדה לפני גירוש? ובכן, עם פיטוריה של קומרי, גם היא צפויה לגירוש. כנראה שהפעם, כשאי אפשר – בעצת רועצת תקשורת – לגרוף אהדה ציבורית, זה בסדר לגרש.

אבל, שוב, שרה נתניהו – בהמה גסה ככל שתהיה – היא לא הסיפור. היא משמשת, אם כבר, ככליא ברק עבור בעלה. העובדה שנתניהו ניצל את שירותי הדוברות של לשכתו – בהפשטה קלה, כולנו שילמנו עבור שירותי הדוברות של הגברת השבוע – עד שננזף, במאוחר, על ידי היועץ המשפטי, חשובה הרבה יותר, אבל גם היא לא לב העניין.

בנימין נתניהו ושרה נתניהו, נזכיר, הם לא סתם אזרחים משלמי מסים: הם מנהלים חברה, נתניהו ב.ש. שמה. כששרה נתניהו מלינה שכר, או משלמת פחות משכר המינימום, היא עושה את זה בשמה של חברה שבה בעלה הוא שותף בכיר. כדי שנתניהו לא יידע על העבירות האלה על חוקי העבודה, הוא צריך להפגין מידה רבה מאד של עיוורון מרצון.

למה, בעצם, לנתניהו ולאשתו יש חברה? הקמת חברות עבור אנשים פרטיים שאינם בעצם חברה אלא רק משתמשים בה כמקלט מס הפכה לנפוצה מאד בשנים האחרונות. יש לכך סיבה פשוטה מאד: בישראל של נתניהו, חברה משלמת פחות מס משכירים. אחת מאבני היסוד של המדיניות הכלכלית של נתניהו – זו שהצליחה כל כך בצוג – היא הורדת מס החברות.

המינימום של אחריות חברתית הוא תשלום מסים. בני הזוג נתניהו, וזה לא יפתיע אף אחד, לא אוהבים לשלם – מסים או סתם עבור אירוח במלון או ארוחה במסעדה. מדובר ככל הנראה בפוליטיקאי היחיד ביקום הנודע שנוסע לחופשות עם מזוודות מלאות בכביסה מלוכלכת, כדי ליהנות משירותי הניקוי היבש של מלונות יוקרה. הקמת חברה כמקלט מס היא, בלי ספק, תרגיל חוקי מצד מי שרצה להיות שר האוצר של איטליה ומי שאמרה שמבחינתה ישראל יכולה להשרף, אבל היא מסריחה כמו הכביסה הבינלאומית שלו. נבחרי ציבור לא אמורים להתנהג כמו טייקונים. מותר גם לתהות מדוע מי שטוען שוב ושוב שיש להוציא את הישראלים לעבודה בלתי מתגמלת, ושיש להפסיק את ייבוא העובדים הזרים, דווקא הוא מעסיק בביתו עובדת זרה. שוב: חוקי, אבל מסריח. אשתו של קיסר אמורה להיות נקיה מחשד.

כשבנימין נתניהו שותף – פעיל או סביל, במישרין או בעצימת עיניים – להלנת שכרם של עובדים, כשהוא אחראי לתשלומים הנמוכים משכר המינימום, לפגיעה בזכויותיהם ואולי אף להתעללות בהם, הוא מראה באופן הברור ביותר מה הוא חושב על עובדים מן השורה. עד כה השאלה הזו לא הופנתה אליו. הגיע הזמן לשאול אותה.

מחר בערב תהיה לכם ההזדמנות לשאוג את השאלה עם המוני ישראלים, ולהבהיר לזוג המלכותי שזמנם עבר. אם לא מחר, אימתי?

(פוסט על דו"ח פאלמר – ביום ראשון או שני. רוצה לסיים לקרוא אותו.)

ועוד דבר אחד: בימים האחרונים יש התעסקות בלתי פוסקת בעברה הבלתי צבאי של דפני ליף. על כך צריך, שוב, להזכיר שאין דבר כזה, "משתמטים": יש רק אנשים שהצבא החליט שהוא לא רוצה בשירותם. מן הראוי להזכיר שבישראל אין מערך מסודר של שירות לאומי, ושזה הקיים מיועד בעיקר לצעירות דתיות. ואם מזכירים את עברה של ליף, אולי ראוי להזכיר גם את עברו הצבאי של האיש שהודיע לרופאים המתפטרים שהוא לא מכיר בהתפטרות שלהם, תא"ל במיל' ד"ר חזי לוי. ליף אולי לא שירתה בצה"ל, אבל בניגוד ללוי, היא גם לא עשתה ניסויים רפואיים בחיילים ולא הגנה עליהם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

33 תגובות על ”שרה היא לא הסיפור“

  1. נמרוד הגיב:

    שברתי את הראש כדי להבין את הנמשל מאחורי הסיפור עם הכביסה המלוכלכת, עד שגוגל אישר לי שפשוטו כמשמעו…

  2. פלג ספיר הגיב:

    ענת אחת הפנתה את תשומת ליבי לעובדה שצ"ל "כמקלט מס הפכה לנפוצה מאד בשנים האחרונות" ולא "בשנים האחרונים" כפי שנכתב.

  3. עדו הגיב:

    הקישור ל'המדינה יכולה להישרף' לא עובד

  4. האח קרמזוב הגיב:

    איפה דובר על כך שהעובדת קיבלה פחות משכר המינימום?

  5. אוטו פוקוס הגיב:

    אני לא סובל מחיבה יתרה לגב' שרה נתניהו או לבעלה, דווקא להיפך, אבל ההגינות דורשת שבשלב הזה של הפרסומים תינתן לשרה זכות הספק. כרגע הסיפור שנמע מעורפל ומבולבל, וקשה לדעת אם מדובר בעלילה, הגזמה או סיפור אמיתי. נכון ששרה סוחבת על גבה לא מעט סיפורים דומים, אבל דווקא זה עלול להיות גורם שיעודד את העובדת, או מישהו שמפעיל אותה, לבדות סיפור דומה.

    בקיצור – אנו עוד לא יודעים כלום, ולא הוגן לקרוא לה "בהמה גסה במיוחד". כמובן שהדבר לא גורע מחומרת סיפור החברה הע"מ, המיסים וההעסקת העובדת הזרה.

  6. שי דשא הגיב:

    הבעיה שלי עם דפני ליף הוא לא שלא התגייסה, ולא שחתמה על מכתב סרבנות, אלא שטענה שרצתה להתגייס ולמעשה שיקרה לתקשורת.
    מצד שני, זה לא עד כדי כך מפריע לי, כי אני חושב שכל בן אדם לא מנוסה היה עושה את אותו הדבר במקומה.

    • ג'ו הגיב:

      היא חתמה על מכתב השמיניסטים שהצהיר על סירוב לשרת בשטחים ולא על סירוב להתגייס.

      • יריב הגיב:

        אם אני זוכר נכון, גם אני חתמתי על מכתב כזה, בערך באותה תקופה. בסופו של דבר התגייסתי ושירתתי שירות מלא וגם תקופת קבע, בלי ללכת למחסומים בשטחים.

  7. נועה ו הגיב:

    ואני, אני בכלל חושבת שאנשים בעלי הון כמו הזוג נתניהו או ברק, היו צריכים לשמש דוגמא אישית, הרי הם יכולים להרשות לעצמם, ולהעסיק ישראלים. יש ישראלים שעובדים במשק בית, ויש ישראלים שעובדים בסיעוד. הזוג נתניהו יכול להרשות לעצמו להעסיק שתי מטפלות, אם צריך.
    אם ההורים שלי, זוג שכירים, יכולים להעסיק עוזרת ישראלית ולשלם לה את כל התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק ושכר נאה, קל וחומר נתניהו וברק.
    אבל זה רק אני…

    • Quercus הגיב:

      ייתכן שיש כאן אנכרוניזם מסויים. הזוג המדובר צבר את הונו *בגלל* נכונותם "לעגל פינות" (לשון יפה ל"להיות חלאות", כמובן), ולכן אל לנו להיות מופתעים כשהם ממשיכים לעשות את זה, גם כשיש להם די והותר.

  8. צדיק בסדום הגיב:

    אני לראשונה בחיי אסנגר על שרה נתניהו .

    הסיבה שהיא העסיקה עובדת זרה ולא עובד ישראלי כלל אינה קשורה לא למניעים כלכליים או אפשרות להתעמר בעובד.

    פשוט אין אף עובד ישראלי שמוכן היום להיות מועסק ע"י גברת נתניהו!!!

  9. שימי הגיב:

    היא כבר שרופה בישראל, בנפאל ובאיזה מדינה אירופאית (טניה אאל"ט), בקצב הזה רק הרובוט של הונדה אחרי האקינג כבד,יסכים לעבוד אצלה.

  10. גיא הגיב:

    בעיקרון לא תשמעו אותי אומר מילה טובה על שרה או ביבי. הם אכן צריכים לשמש דוגמא אישית, והם עושים הכל הפוך.

    עם זאת, אני חייב לציין שגם העובדים הזרים רחוקים מלהיות טלית שכולה תכלת. 5 מטפלות היו לסבתא שלי. כולן מאיזור רומניה-אוקראינה.
    כולן – בלי יותאת מן הכלל – גנבו ממנה כספים, השאירו אותה בבית לבד, בקיץ התל אביבי, בלי שתייה. ואחת אפילו "עזרה" לה לשבור ירך, כשנאמר לה מפורשות שסבתא שלי לא יכולה להכנס לחדר הנוחיות, והיא התעקשה לתת לסבתא שלי לעשות את זה בכל זאת, ללא עזרה. וזה כשסבתא שלי סיעודית לחלוטין.
    היום סבתא שלי נמצאת בבית אבות סיעודי בגלל המטפלת הזרה הזו. היא כבר לא מסוגלת לעמוד על הרגליים שלה אפילו.
    וד"א – ההורים שלי שילמו תמיד בזמן, תמיד, ונתנו לא רק את התנאים הסוציאליים, אלא אפילו מעבר לכך.

    אז גם אני מאמין שעושים לא מעט עוול לחלק מהעובדים הזרים, אבל צריך לזכור – שיש שני צדדים לסיפור הזה. לצערי אני הכרתי את הצד הפחות יפה שלהם. הצד שבו ברגע שהן נוחתות בישראל, המטפלות הללו מדברות עם חברותיהן, ומנסות לקבל דברים שלא מגיעים להן. בכל דרך אפשרית. אצל כולן זה הגיע ממש לסחיטה באיומים, שאם סבתא שלי – שהיתה תלויה בהן לחלוטין – לא תיתן להן "הלוואות", הן לא יעשו עבורה כל מיני דברים, שהן אמרות היו לעשות מתוקף תפקידן. אחרות סתם השתמשו בכסף שלה כדי לקנות לעצמן בגדים במקום להביא אוכל. האחרונה הגדילה לעשות, וגנבה קרוב ל-2000 דולר, כדי לממן לבן שלה חתונה ברומניה. אותו הבן – ד"א – גירש אחר כך את אמא שלו, וסירב לקבל אותה חזרה בביתה.

    עם כך השאר – כל מה שנכתב בפוסט הזה ובתגובות – אני מסכים: ביבי אמור לשמש דוגמא. אין אדם שמשמש פחות דטגמא ממנו. זה מכעיל (ועל החברה שלו אפילו לא ידעתי עד כה…).

    • ליאור הגיב:

      זעקת האדם הלבן: העבדים שאנחנו מייבאים ממדינות זרות כדי שיטפלו בהורים הזקנים שלנו בתנאי העסקה שהיו צריכים לחלוף כבר מהעולם, לא מתנהגים יפה. קורע לב.

      • עכברוש הגיב:

        ALVY'S FATHER
        She's a colored woman, from Harlem! She has no money! She's got a right to steal from us! After all, who is she gonna steal from if not us?

        ALVY'S MOTHER
        Leo … I married a fool!

  11. ניצן הגיב:

    קצת מפריע לי שמצד אחד אתה מבקר את הזוג נתניהו על השימוש שלהם בחברה בע"מ כמקלט מס (מעשה חוקי לגמרי) ועל דפני ליף אתה מגן כי היא לא משתמטת. לפי ההגיון הזה הם מתחמקים ממסים בערך באותה מידה שדפני משתמטת, לא?

    • ygurvitz הגיב:

      שוב: אין משתמטים בישראל. זו פיקציה שנוצרה על ידי הצבא כנסיון להגן על עצמו אחרי הפאשלות של מלחמת לבנון השניה. בישראל כולם חייבי גיוס ומי שלא מגויסים הם אנשים שהצבא החליט שלא שווה לו לגייס, בעיקר חולים. יש מיעוט אפסי – פחות מ-20 איש בשנה – שמסרבים לשרת בצבא, יושבים בכלא ומשתחררים כשלצבא נמאס. ליף היא לא חלק מהמיעוט הזה.

      • ניצן הגיב:

        אין עוררין על מה שאמרת, אבל לפי אותו הגיון גם הזוג נתניהו לא מתחמק ממס.

        • מני זהבי הגיב:

          כדי שאזרח ישראל ישוחרר משירות צבאי (אם אינו חרדי או ערבי), צה"ל צריך לערוך בדיקות מסוימות עבור אותו אדם ולהשתכנע שהוא אינו כשיר לשירות. כלומר, לצה"ל עומדת אפשרות למנוע השתמטות, ואם הוא אינו מנצל אותה כראוי, לפחות חלק מהאשמה מוטל עליו. דרך אגב, במקרה של דפני ליף, אין שום סיבה להניח שהיא השיגה פטור בתואנה שקרית.
          מצד שני, רישום של חברה מסחרית הוא הליך די אוטומטי, וככל הידוע לי, אין הליך שמאפשר לרשות ממשלתית כלשהי לסרב לבקשת רישום חברה בטענה שרישומה מהווה ניסיון להתחמק מתשלום מס.
          כלומר, אדם המנסה להשיג פטור שקרי מצה"ל לכל הפחות מסתכן בכך שתרמיתו תתגלה והוא יישא בעונש בהתאם. לפיכך, כל עוד לא הוכח שהפטור שהושג ע"י מישהו הנו שקרי, עומדת לאותו אדם חזקת החפות.
          לעומת זאת, אדם המנסה להקים חברת קש ע"מ להימנע מתשלום מסים אינו מסתכן בכלום, ולחזקת החפות אין שום משמעות לגביו.

          • נירה הגיב:

            אני לא מסכימה איתך. אני חושבת שזה כן מדויק לומר שדפני ליף לא הפרה את חוק גיוס חובה ושהזוג נתניהו לא העלים מיסים. העניין הוא ששני הדברים לא קשורים בכלל.
            חוק גיוס חובה הוא בזבוז כספי וזמן הציבור בשביל לשמר את הפיקציה של "צבא העם" (והחרדים והערבים אינם חלק מהעם, כמובן. תמיד צריך איזה אויב או שנים מבפנים). ואני אומרת את זה לא בתור "סמולנית" אלא בתור מי ששרתה בממכ"א ויודעת שכמעט בכל משרד בקרייה יושבים שני אנשים במקום שיש תקן לאחד וחמישה אנשים במקום שיש תקן לשלושה. אז גם אם דפני ליף כן היתה משתמטת היינו צריכים להגיד לה תודה.
            לעומת זאת מיסים זו הדרך היחידה שבה אפשר לממן שירותים לציבור שהמדינה אמורה לספק לאזרחיה. אם יש פרצות בחוק שמאפשרות לאנשים עשירים להגדיל את הונם על חשבון שירותים לציבור – הייתי רוצה שהן יסתמו. ואם ראש הממשלה מנצל את הפרצות האלה אז הוא צריך ללכת הביתה, כי די ברור מה רמת המחוייבות שהוא מרגיש כלפי טובת הציבור שהוא מופקד על שלומו.

            • ניצן הגיב:

              כל אלה טענות ערכיות שאין להן קשר לטענה החוקית הבסיסית שכמו שאין משתמטים כי צה"ל משחרר אותם, אין גם מתחמקים ממס (כלומר, יש, אבל הזוג נתניהו לא בינהם) כי חוקי מדינת ישראל נותנים להם את האופציה החוקית לשלם פחות.

  12. חיליק הגיב:

    פוסט מצוין.
    אם תיסלח לי הקטנוניות, הטקסט שקישרת אליו מקפה דה מרקר הוא אחד הדוחים שנתקלתי בו לאחרונה. מקור הציטוטים של גלילי-צוקר בראיון אתה ב-G: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000639818
    ור' גם: http://www.the7eye.org.il/DailyColumn/Pages/260411_If_you_in_need_for_advice.aspx

  13. זו אני הגיב:

    אכן טקסט דוחה במיוחד. צריך לצלוח נהר של זבל כדי להגיע לפואנטה קטנה שממש לא הכרחי להביא אותה דווקא במאמר הזה. מה קורה?

  14. נעם הגיב:

    אולי אני קצת טמבל, אבל לא הבנתי מה העניין עם החברה של נתניהו. הלינק מפנה לפוסט אחר שלך, שממנו מופנים לכתבה בהארץ ששם אין איזכור לקיומה של חברה ששייכת לבני הזוג נתניהו (הם לא שילמו לעוזרת שלהם כחוק, אבל אין איזכור לחברה). גוגל לא מכיר חברה כזאת, ובחיפוש קצר ברשם החברות גם לא מצאתי שום עדות לקיומה של "נתניהו ב.ש"
    מה הסיפור של החברה הזאת?

  15. עדו הגיב:

    סליחה שאני מגיב כאן על פוסט אחר אבל בית הדין לעבודה קבע הבוקר שהתפטרות המתמחים בלתי חוקית.
    כך שהצמיתים ישארו בינתיים ברשות המעסיקים שלהם.

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אגב, כמה מאבירי הימין לא ממש עשו שירות צבאי משמעותי, אם בכלל.

    ציפי חוטובלי: לא רק שהשתמטה, אלא גם את ה"שירות הלאומי" שלה בילתה בחו"ל באיזו קהילה יהודית שמימנה לה חיי תפנוקים.

    זאב אלקין: עלה בגיל 20, ונמלט ישר לישיבת הסדר. השתחרר כטוראי, לא ברור מה עשה בצבא בכלל.

    אופיר אקוניס: שירת בתפקיד שמזוהה בדרך כלל עם שמאלנים בעלי תסרוקות מזעזעות אף יותר משלו – ככתב צבאי במפקדת קצין החינוך הראשי.

    דני דנון: אמנם הוא משחק אותה ג'יימס בונד בנסיעה לדרום סודן, אבל בצבא הוא בסה"כ שירת במשהו מעפן של חיל החינוך שנקרא "קורס מרווה" שהוא סוג של קמפינג גדנ"ע לילדים אמריקאים עשירים.

    אביגדור ליברמן: למרות שעלה בגיל שבו עולים רבים מתגייסים לשירות מלא, רב"ט ליברמן העדיף שירות מקוצר.

    סטס מיסז'ניקוב: הבליין שסידר ג'ובים למאהבת שלו, גם התקמבן איכשהו בצבא בשירות מקוצר והשתחרר כטוראי, אם לא שוחרר בנסיבות חשודות כלשהן. בניגוד לאדונו ליברמן גם הקטע של הגיל הוא לא משהו שהוא יכול לנסות לשחק עליו, כי הוא עלה לארץ בגיל 13.

    מיכאל בן ארי: כמקובל במגזר הלאומני-דתי טרח להשתמט משירות מלא במסגרת מסלול הסדר. טוען כי הפסיק לעשות מילואים ב2002 בעקבות פציעה, שזה בטח משהו הרבה פחות ערמומי מהאפילפסיה של ליף. מה, לא?

    אורי אורבך: עוד חמקן-שירות-מלא בחסות ההסדר. כשהחברים שלו מהמחזור עשו שמירות, הוא כבר לא היה שם.

    ואגב – מישהו מוכן לאשר את הטוקבקים לפיהם "הקפיטליסט היומי" רותם סלע התחמק משירות צבאי בגלל רגישות לשמש?