מנעד הפרשנות וסיכום תולדות השיח

פוסט תיאורטי במיוחד. מצטער, לא יכולתי אחרת

אקספוזיציה

1.

אפשר לדבר על כל דבר. אפשר לדבר על דברים, על אובייקטים בעולם. אפשר גם לדבר על דיבור.

1.1.

בדיבור תמיד יש לפחות מוען אחד ונמען אחד.

1.11.

הנמען של דיבור הוא תמיד בדוי. המוען מדמיין נמען, ומייצר דיבור שמתאים לו. הוא מניח ידע, חוסר ידע, עניין, תרבות, ומקים דיבור מתוך הנחות אלה. אנשים פונים אחרת לילדים ולמבוגרים, לחיילים ולאנרכיסטים. הם מניחים נמען, ופונים אליו. לפעמים הם טועים. ברוב סוגי הדיבור, אפשר לתקן את הנחת הנמען, לעדכן אותה ביחס לתגובות הנמען הממשי במציאות. הילד שאתו דיברתם מתגלה כגאון ידען, האנרכיסט מתגלה כשטניסט. ברוב סוגי הדיבור, אפשר תמיד לשנות. להמשיך לדבר ולהחליף את הנמען הבדוי.

1.12.

בקצה השני של האפרכסת ישנו הנמען, הנמען הממשי. הוא מניח מוען. הוא מניח גם את הנמען הבדוי של המוען. כלומר, הוא מדמיין שני דברים: מי מדבר אליו, ומיהו הנמען המדומיין של המוען. כך, למשל, נוצר עלבון. נמען מקשיב למוען. הוא מדמיין את המוען ואת נמענו הבדוי. והנה מסתבר שהנמען הבדוי, זה שאמור לייצג אותו, את הנמען הממשי, הוא אידיוט גס רוח. כאשר אדם מדמיין כי מדמיינים אותו כאידיוט גס רוח, הוא נעלב.

1.13.

אגב, גם המוען מדמיין כיצד הנמען מדמיין אותו. ככה זה.

1.2.

הנמען מדמיין את המוען המדומיין על סמך ידע קודם ועל סמך השדר הנוכחי.

1.21.

במלים 'ידע קודם' הכוונה, כמובן, לידע באמצעות היקש, שנצבר, בין היתר, על סמך שדרים קודמים.

1.3.

מכאן שכל תקשורת מכילה לכל הפחות ארבעה צדדים. לכל הפחות משום שמלבד המוען והנמען ומקביליהם המדומיינים, יכול המוען להעלות אינספור דוברים שונים ולשחק ביניהם. הוא יכול, למשל:

     1.31.

    לצטט דובר אחר. הציטוט מכיל, מעצם טיבו, לא רק את המוען המצוטט אלא גם את הנמען המדומיין של המוען המצוטט.

    1.32.

    להעמיד דובר לצורך יצירת אירוניה. הקמת דובר בדוי שדבריו נמצאים באנלוגיה הפוכה לאמונותיו של המוען, במטרה שהנמען יבחין בהבדל בין השניים.

    1.33.

    לשקר. ליצור דובר שמתיימר לייצג את המוען הממשי, אך דבריו עומדים בסתירה למה שהמוען הממשי תופס כאמת.

2.

כאשר סביב מושא מסוים מצטברים דיבורים, נוצר שיח. אדם שירצה לדון על אותו מושא, יצטרך לעבור דרכו. זאת, כמובן, אם הוא מכיר שיח זה.

2.1.

איך עוברים דרך שיח? משתנים. מרחיבים במקומות מסוימים, מקצרים באחרים, מוסיפים אפולוגטיקה, לא נוגעים בנקודה רגישה, נוגעים בנקודה רגישה, מוסיפים דובר אירוני, מצטטים, מספקים אקספוזיציה, סותמים את הפה.

2.12.

בתרגום למוען-נמען, המוען מניח שהנמען מכיר את השיח, ומייצר את השדר שלו על סמך הנחות אלה. הוא מניח שהנמען שמע כבר/לא שמע מעולם/אוהד את/רגיש ל/אדיש ל.

2.13.

בתרגום למוען-נמען, מהצד השני של האפרכסת, הנמען שופט את השדר ביחס לשיח הקיים. הוא מחליט אם השדר "נדוש", "פשיסטי" או "שוביניסטי".

2.2.

הנמען מסיק את מסקנותיו לגבי המוען מהשדר, ואת מסקנותיו לגבי השדר הוא מסיק ביחס לשיח. כך נעשה המוען מושא לדיבור פנימי, כך נשפט המוען ביחס לשיח, כך אנו מרשים לעצמנו לכנות אדם "פשיסט". לפעמים אנחנו גם צודקים (לפחות זמנית. בעוד שקטגוריות מנטליות נוטות להישאר יציבות יחסית, אנשים משתנים).

3.

טקסט הוא דבר מורכב. יש בו דוברים, שמניחים נמענים, שמניחים מוענים; יש בו עולמות מיוצגים, שמורכבים ממבנים קטנים, שמורכבים ממבנים קטנים יותר: עולם ובו עיר ובה אנשים ובהם רעיונות; יש בו רעיונות וערכים, תחביר ומלים, סמלים ואמצעים רטוריים.

 

לפעמים טקסט מכוון לכמה נמענים שונים. הנמענים האלה אף פעם אינם הנמען המדומיין של הטקסט, ההכללה המופשטת שאליה כיוון המוען את הדברים. וכאשר הנמענים הללו מפרשים את הטקסט, הם לוקחים את המבנה המורכב הזה, ומותחים אותו. הם מתחילים לעקם קצת את כל האלמנטים שמהם הטקסט מורכב, ויוצרים ממנו משהו קצת אחר. ככל שיש יותר נמענים, כך מנעד הפרשנויות גדל.

לסינג הסביר פעם את סלידתו מפסלים, שפניהם מעוותות במטרה לייצג אימה והפתעה. האימה וההפתעה, הפחד והחמלה, עוברים בשניות הראשונות של המבט. אולם מעט אחר כך הפה העקום, העיניים המוגדלות, הנחיריים, קמטי הפנים – כל אלה הופכים לדבר מה גרוטסקי ומעוות. פיסול הוא אמנות מרחבית. רגע האימה המפוסל נותר קפוא בזמן, מפורש ומפורש מחדש, נעשה נורא יותר ויותר.

משהו קורה שם, כאשר אנחנו מסתכלים על הפסל או קוראים את הטקסט. אנחנו מתחילים לסכם, להעמיד את הדברים ביחס לשיח מסוים, לקחת את כל המבנה המסובך הזה, ולנסות להבין מה חשוב, מה דומיננטי, מה רצו לומר. ככל שאנחנו מגיבים יותר מאוחר, כך אנחנו מגיבים פחות לטקסט ויותר לסיכום המנטלי שעשינו לו. ככל שיש יותר נמענים, כך גדלות אפשרויות הפרשנות והמשחק.

ואחרי שאנחנו חושבים שהבנו, אנחנו מדברים על זה.

***

מרגע שאנו מדברים על זה, הטקסט המקורי מתרבה ומשתנה. אנחנו מייצרים עוד ועוד גרסאות שלו, אובייקטים חדשים שמשתמעים מהטקסטים שלנו, תובעים את מקומו של האובייקט המקורי.

מישהו כותב פוסט, ומישהו מגיב. הוא מייצר טקסט חדש, שממנו משתמע הטקסט הקודם, הפוסט. הטקסט החדש הזה מנסה ליטול את מקום הטקסט הקודם. הוא טוען אודותיו טענות, הוא מפרק את מערך הסמלים, הלשון, הרעיונות והעולמות של הפוסט, ומייצר משהו אחר. לעתים התגובה קולעת במדויק לכוונתו של המוען המקורי, כותב הפוסט. לעתים לא. היחס בינה לבין הטקסט המקורי, מושא השיח, אינו משנה. היא תמיד דבר מה אחר, גם אם דומה, וכמעט תמיד היא מנסה לטעון לאמת ביחס למקור, להחליף אותו.

סטיב ג'ובס, למשל, שדיבר ודיבר, ופתאום גילה שמישהו החליט לסכם אותו. מישהו לקח טקסטים שונים, גילה חזרות ויצר טקסט חדש. או נחום ברנע, שאמר "קורבנות השלום", כנראה באירוניה (מישהו עוד יודע? זוכר?) ופתאום גילה שזה יוחס לרבין, לפרס, לשניהם, לשמאל.

ובאטמן גם. לאורך כל “The Dark Knight Returns" מופיעים מסכי טלוויזיה קטנים, שמפרשים כל אירוע. כל דבר הופך למושג ולסיפור, ואז אפשר לדבר עליו, לפרש אותו, למתוח ממנו מושגים חדשים. הדוברים תובעים בעלות על באטמן, הופכים אותו לגיבור או לפושע, נאבקים זה בזה כדי לזכות בדומיננטיות על המושג, מושג שאינו באטמן עצמו.

 

אפשר לדבר על הכל, כאמור. גם על מה שלא ניתן לדבר עליו. לפעמים הדיבור נכפה עליך. לפעמים אתה חייב לפטפט, כי אתה התקשורת, ולפעמים אתה חייב לפטפט על אותו הנושא במשך יום שלם. ביום השואה העלו ב-nrg כתבה על מתכונים. זה מה שקורה כשמדברים על נושא שדובר ודובר בו, אבל חייבים לדבר עוד. אתה לוקח אותו, ומתחיל לשחק בקצוות. מפרק ממנו נושאים קטנים יותר, ומדבר עליהם. ואחרי שדיברת עליהם, התחל לדבר על הדיבור, על כמה מותר לדבר, ואיך לדבר. שקע ברפלקסיה. היה כמו אלושם של בקט, היה "כדור גדול מדַבְּרר".

ופתאום בא האינטרנט. המודל התקשורתי של תקשורת ההמונים, שבו מעטים דיברו לרבים, הפך לדבר מה אחר, רבים מדברים לרבים, ודבר אינו חולף. פתאום בא האינטרנט, וכל אחד הוא תחנת שידור. הבלוג הוא תחנת שידור, והתגובות הן תחנת שידור, והקיום הוא קיום תקשורתי. פתאום אתה נעשה מושג. מדמיינים אותך, עולה מתוך כל הטקסטים הרבים שעליהם אתה חתום, מסוכם בתוצאות החיפוש של גוגל, מתפרש בתגובות בפורומים.

פתאום אתה אחד ואתה רבים. אתה כותב תגובה, לוחץ "שלח", ומעדכן לנצח את המוען המדומיין הזה. גם במציאות אתה נתפס כסיכום כל המופעים שלך, אך ברשת כל המופעים הללו קיימים זה לצד זה, בזיכרון מדויק יותר מזה שלנו. פתאום אתה מושג, וכל דיבור אתך יכול להיעשות גם דיבור עליך; וכל דיבור עליך תובע בעלות, מנסה להחליף אותך בדבר מה אחר. פתאום אתה מטאפורה, פתאום אתה סינקדוכה. פתאום אתה נעלם.

וכולם ממשיכים לדבר.

תודות:

באחטין, יאקובסון, בות', שטרנברג, בן-פורת, יעקבי, הרשב. ולבודהה גם.

 

15 תגובות “מנעד הפרשנות וסיכום תולדות השיח”

  1. קצת מפחיד לדבר עכשיו – אבל דיברת יפה. השיחה כמערכת של מראות (לא ממש נקיות) הפונות זו אל זו בהיזון-חוזר. אהבתי מאוד.
    או אולי כפי שסטיב ג'ובס היה אומר: HUGE!!!

  2. 0.
    זה יפה.

    1.
    "מכאן שכל תקשורת מכילה לכל הפחות ארבעה צדדים": אבל לפעמים פחות מבפעמים אחרות. למשל, הנמען של קומיקס גיבורי-על לא אמור לחשוב על זה שהנמען המדומיין הוא חנון, אחרת הוא ייעלב וזה יהרוס לו. הוא לא אמור בכלל לחשוב מי הנמען המדומיין. הוא לא חושב על מי הנמען המדומיין, או לפחות, הרבה פחות משהוא חושב על זה כשהוא קורא נניח שירה לירית.

    1.1
    ומצד שני, הפינג-פונג שהצעת יכול להימשך גם הלאה (גם בלי להכניס גורמים מסוג אחר כמו דובר אירוני): הנמען יכול לדמיין את המוען המדומיין מדמיין נמען מדומיין שמדמיין מוען מדומיין (כמו לשאול "מי יהיה המחבר המובלע בעיני הקורא המובלע"), וכן הלאה.

    1.2
    מה שמעלה את השאלה הסמי-מעניינת של האפשרות להבדיל בין טקסטים לפי עומק הנסטינג שהם דורשים (אבל דורשים ממי).

    2.
    כנראה לא התכוונת לזה ממש מילולית, אבל אתה כותב על השיח כמו על משהו שממש קיים בעולם ואפשר לעשות איתו דברים, והרי גם השיח תמיד מדומיין, אף שני אנשים לא קראו בדיוק אותם טקסטים. הנמען שופט את השדר לא ביחס לשיח הקיים, אלא ביחס לשיח המדומיין *שלו*.

  3. לרגע אחד חשבתי: "נו, אבל כבר אמרו את זה". וחשבתי לי שעשית אותו מהלך כמו האנשים מהתרבות הויזואלית. אבל לא האמנתי שכך תעשה, אז שתקתי וחיכיתי לקרוא זאת שוב.
    ואז הבנתי את הנקודה. הנקודה היא לא המוען והנמען המדומיינים והאמיתיים. הנקודה היא הפרישה הבו-זמנית של זה במרחב.
    עכשיו, זה מקסים.

  4. 0.
    תודה

    1.
    נמען של קומיקס גיבורי על חושב, למשל, האם הכותב התכוון, בקטע טקסט מסוים, לרמוז לטקסט אחר. כאשר הוא שוקל זאת, הוא שוקל גם מי הנמען המדומיין של הטקסט. הוא שואל: האם הכותב הניח שהנמען שלו יבין רמיזה מהסוג הזה?

    מה שכן, הנמען לא תמיד מפעיל את כל המרכיבים של התקשורת. הוא משתמש בהנחת הנמען המדומיין לעתים, ככלי פרשני. אבל הכלי הזה תמיד שם, כאופציה, ואנחנו משתמשים בו די הרבה.

    1.1.
    נכון לגמרי. יש סיפור מעולה של ג'ון בארת', "המנליאדה". שם קורה משהו דומה להחריד – הנמענים לאותו הסיפור מתרבים שוב ושוב. שווה קריאה.

    1.2.
    נסטינג?

    2.
    נכון. הבעיה בלכתוב על דברים מופשטים היא ההתייחסות להכללה אבסטרקטית כשם עצם, הענקת גוף לקטגוריה מופשטת. עם זאת, כתבתי איפשהו שם ש"המוען מניח שהנמען מכיר את השיח, ומייצר את השדר שלו על סמך הנחות אלה". גם השיח הוא הנחה.

    3.
    מי את/ה?

  5. איה אמרה לי משהו דומה, אבל האמת היא שיש כאן די הרבה דברים שהם לגמרי שלי (עד כמה שאני יודע, כמובן): המוען שמניח מוען מדומיין והנמען שמניח נמען מדומיין; הפרישה במרחב; הטענה שמקור האינטרטקסטים משתנה תמיד, וכל אינטרטקסט מייצר מקור מעט אחר.

    מצד שני, לא באמת ניסיתי לטעון משהו חדש לגמרי. ניסיתי בעיקר לתאר מה הפרספקטיבה התיאורטית שלי על הדברים. אז יצא קצת תרבות ויזואלית, אכן.

    ותודה :)

  6. שמע, זה גדול! טיפלת בנושא סבוך בבהירות שראויה לחיקוי. לצערי, יש לי רק כמה תגובות מהבטן:
    אז מה, הכתיבה (או יצירת השדר בכלל) הולכת ונעשית עם חלוף הזמן התעלמות מודעת מצללי הרפאים שלך עצמך – מלחמה על מרחב מחיה וירטואלי לא בהכרתם של אנשים אחרים, אלא בהכרתך שלך? שמת לב שאתה לא מתאר תקשורת, אלא את ההפך הגמור ממנה?

  7. הייתרון ה"יחסי" באינטרנט הוא שרוב המידע נשאר נגיש ביחס להקשרו, בין אם מופיע באופן ישיר ובין אם זה מקושר אליו. כך יחסית למדיות אחרות ניתן לשחזר ולעקוב אחר הצורה בה רבי שיח מחליפים נושא בגלל אי הבנות פרשנויות שונות או כוונות מודעות.

  8. תודת נמענת של הטקסט הזה ותודת כל הידהודי נמעניה המדומיינים…
    הינה החיית להן את לסינג שפעם הן כל-כך הוקירו והוא חזר אל כולן עם אותה דיכוטומיה שכל-כך פוקחת-שכל בין אמניות מרחב לאלה של זמן…
    דבורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>