החברים של ג'ורג'

שובו של השקרן

גלעד “השקרן” ארדן מוכיח שוב שהוא משוכנע שהציבור אידיוט. צריך להראות לו שהוא טועה

ימים קשים עוברים על הנער לעניינים מלוכלכים, גלעד ארדן, מהבזויים באנשי הציבור שקמו לנו. מצד אחד, ראש הממשלה היוצא סומך עליו פחות ופחות, ואם יצליח להקים ממשלה ארדן לא צפוי לקבל בה תפקיד משמעותי. מצד שני, לארדן – תיראו מופתעים – לא היה עמוד השדרה הנדרש להצטרף להתקוממות נגד נתניהו שהוביל גדעון סער. מצד שלישי, אפילו הרשויות מודות היום במה שנכתב פה כבר אז: שהמשטרה, בפיקודו של ארדן, רצחה את יעקב אל קיעאן ואחר כך בדתה מליבה פיגוע.

ארדן היה חלק מרכזי מהטיוח של הרצח; רצח, חשוב להזכיר, שלא היה מתאפשר אלמלא הפעילה המשטרה תחת הנהגתו של ארדן נוהל בלתי רשמי של רצח באמצעות מניעת טיפול רפואי מחשודים בטרור. הנוהל הזה הופעל פעמים רבות בגדה המערבית ובירושלים המזרחית, שם הפלסטינים אינם אזרחים; במקרה של אל קיעאן, המשטרה פשוט הרחיבה אותו לפלסטינים ישראלים, בתמיכה נלהבת של השר שלהם. השבוע סירב ארדן שוב להתנצל בפני משפחתו של אל קיעאן.

בקיצור, המון כותרות שליליות לארדן. וצריך להתחנף איכשהו למנהיג הדגול. אז היום (ד’) הודיע ארדן שהוא ביקש מראש השב”כ לברר אילו חומרים רגישים עברו מהמשטרה לחברת המימד החמישי, והאם הם דלפו לחו”ל.

דהפאק? ובכן, היה היתה חברה בשם המימד החמישי. כמו חלק ניכר מחברות ההייטק הישראליות, היא הפיצה כזבים על מוצר שלא היה לה ולקוחות שהיו קיימים רק בדמיונה הקודח. היא עשתה את זה כדי למצוא משקיעים. התוצר שלה היתה תוכנת ריגול כלשהי, שלמרבה השמחה לא ראתה את אור היום. החברה פשטה רגל ב-2018, ויש לקוות שזה כאב למשקיעיה.

עד כאן, סיפור שגרתי למדי. אממה, יש בו שני חריגים: האחד, העובדה שבני גנץ היה היו”ר של החברה. השני, שהחברה ניסתה למכור את התוכנה שלה למשטרה ואשכרה קיבלה ממנה כמה מיליונים לשם כך. היא לא סיפקה מוצר, כי כזכור לא היה כזה. לאחרונה הודיע המשנה לפרקליט המדינה, שמונה ישירות על ידי שר המשפטים אוחנה, שמונה אישית על ידי בנימין נתניהו, שהוא פותח בחקירה פלילית בפרשה, בחשד שאנשי היח”צ של החברה רימו את אנשי המשטרה ומכרו להם מוצר לא קיים ושיקרו ביחס ללקוחות שלא היו להם.

ההתנהלות הזו מעוררת חשד: המהירות שבה נעה הפרקליטות לחקירה במקרה הזה מעוררת הרמת גבות ביחס לקצב האיטי שבה היה טיפלה בחקירות נתניהו (ובעובדה שמנדלבליט עדיין לא פתח בחקירה כנגד נתניהו בפרשת מניות מיליקובסקי). יתר על כן, במקרים של נתניהו, מנדלבליט עשה כמיטב יכולתו כדי לעכב חקירות ושימועים עד אחרי הבחירות.

בקיצור, תמוה. אבל לעבדכם הנאמן לא היה שמץ של אמון ביושרה של הפרקליטות עוד קודם לכן. חשוב לציין שעד כה, אף אחד לא טוען שיש קשר בין ההתנהלות של אנשי המכירות של המימד החמישי ובין יו”ר החברה גנץ. אבל החקירה בקושי התחילה. אשר לטענה שגנץ, כיו”ר, לא היה מודע לכך שהמשטרה היא הלקוח היחיד של החברה – נו. אם זה אכן המצב, יש פה רשלנות קשה שמצביעה על כך שהוא לקח את הג’וב כחלטורה. לא בדיוק המלצה חמה לתפקיד ראש הממשלה.

אבל נחזור לרגע לשטיק של ארדן מהבוקר. הוא ניסה לערבב את השקשוקה ולטעון – על רקע פרשת הרוגלה אלקטור שמפיץ הליכוד, שראש המוסד לשעבר הגדיר היום כ”קורונה בטחונית” – שפרשת המימד החמישי היא לא רק ישראבלוף הייטקי שגרתי, אלא סכנה לבטחון המדינה.

פה צריך להזכיר כמה עובדות:

א. ארדן הוא השר לבטחון פנים מאז ה-25 במאי 2015. ככזה, הוא אחראי מיניסטריאלית על המשטרה.

ב. כל פרשת המימד החמישי התרחשה תחת משמרתו.

ג. ככל שהיתה דליפה בטחונית מהמשטרה באמצעות המימד החמישי, ארדן הוא האחראי עליה מתוקף אחריותו המיניסטריאלית כשר לבטחון פנים. לא מסובך מדי לטעון שככל שהיתה דליפה כזו, אחריותו של ארדן עולה משמעותית על אחריותו של יו”ר החברה.

ד. החברה נסגרה, כאמור, לפני שנתיים והיא בכותרות כבר שנה (כמה מפתיע, בדיוק מהרגע שגנץ הפך למועמד לראשות הממשלה). האם במשך השנתיים האלה, לא בדק ארדן האם דלף מידע סודי? האם הוא דגר על האפשרות הזו במשך השנה שהחברה היתה בכותרות? האם, בהתאם, הוא לא אשם ברשלנות נפשעת בואכה בגידה?

המסקנה המתבקשת היא שאין שום מידע חשוב שדלף ממשטרת ישראל; שארדו יודע שאין שום מידע כזה; שהוא הפיץ את הידיעה השקרית כדי לחבל במפלגה יריבה באמצעות הפצת שקרים שאי אפשר יהיה להפריך עד הבחירות; שבכך הוא חזר לתפקידו ההיסטורי כנער לעניינים מלוכלכים של נתניהו, בתקווה שיזכרו לו חסד נעורים; ואולי חשוב מכל, שתחת שנות הטמטום לדעת של נתניהו, הציבור שכח מה תפקידו של שר ומהי אחריותו. שאם לא כן, אחד הבזויים שבאנשים שבחיי הציבור שלנו לא היה מפליל את עצמו.

וביום שני הקרוב יש לכם הזדמנות לשלוח אותו לשמש כסריס של איזה אוליגרך. נצלו אותה.

ועוד דבר אחד: למקרה שעלה בכם החשק האירציונלי להקשיב לדובר צה”ל, הוא נתפס הבוקר בעוד שקר מטומטם, כהרגלו.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

24 תגובות על ”שובו של השקרן“

  1. Meni Zehavi הגיב:

    האם החקירה נגד המימד החמישי נובעת ממניעים פוליטיים? כנראה.
    האם החקירות נגד נתניהו שהובילו למשפטו העומד בפתח נבעו ממניעים פוליטיים? אולי כן ואולי לא, אבל מכיוון שהדיווחים שהובילו לחקירות האלה פורסמו ע"י עיתונאים שעשו קריירה מהתנגדות לנתניהו, שמתנגדי נתניהו בזירה הפוליטית הפכו אותן לכלי התעמולה העיקרי נגדו, ושהן עומדות במוקד המשבר הפוליטי הפוקד את ישראל מזה שנה, קשה מאוד לנתק בינן לפוליטיקה. רציתם "האישי הוא הפוליטי?" קיבלתם. תהנו.
    אין לי חיבה גדולה לארדן או לנתניהו, אבל מי שמקווה ברצינות שהם יודחו מהשלטון ביום השני הקרוב מעשן כנראה יותר מדי עלים ירוקים. הסיכוי לסלק את נתניהו מהזירה, בהסכמתו, היה בספטמבר האחרון: מתווה הנשיא, ממשלת אחדות, ביבי ראשון ברוטציה למשך שנה, ואז שלום ואולי לא להתראות. הסיכוי הזה פוספס על ידי אנשים שקיוו אלוהים יודע למה. שיהיה לכולנו בהצלחה עם התוצאות.

    • גיל ב' הגיב:

      ולפני כן אותם עיתונאים עשו קריירה מהתנגדות לאולמרט.

      • Meni Zehavi הגיב:

        איזה אולמרט, מה אולמרט? אולמרט הוא אפיזודה חולפת. ביבי אתנו כבר כמעט 30 שנה, וכל הזמן הזה אנשים שהיו צריכים להבין טוב יותר נלחמים נגדו כאילו היה הנציג הבלעדי של כוחות הרוע. מנזקי הפרסונליזציה של הפוליטיקה, אני מניח.

        • Shimi הגיב:

          בזה אתה לפחות צודק. ביבי הוא הנציג המוצלח ביותר של כוחות הרוע עד כה, אבל הימין עצמו הוא הבעיה, הוא זה שצריך לחבוש את ספסלי האופוזיציה לכמה עשורים או עדיף לתמיד כעונש על הנזקים העצומים שגרם הימין לארץ.

          • Meni Zehavi הגיב:

            אתה יודע מי נציג של כוחות הרוע? יש לך קבלה ממורה הצדק מקומראן ע"ה?
            הימין אינו "בעיה"; הוא צד פוליטי שמייצג את הדעות של רוב העם היושב בציון. אפשר לא לאהוב אותו, אפשר לא להסכים אתו, אבל להגיד מה הוא צריך זו יומרה מהסוג שמשאיר דווקא את מתנגדי הימין באופוזיציה, פעם אחר פעם.

            • Shimi הגיב:

              רוב העם מטומטם, או כמו שאליס רוזנבאום אמרה פעם : " אם תרשום שורה ארוכה של אפסים זה עדיין ישאר אפס".

            • Shimi הגיב:

              הימין הוא כן בעיה עם או בלי מרכאות, כי הוא מאיים על הקיום של אוכלוסיות שלמות כולל אלו שהעלו אותו לשלטון. לא אמרתי מה הוא צריך אלא מה האזרחים צריכים. אבל אחרי עשרות שנות שטיפת מוח , הסתה, השתקת מתנגדים, האזרחים כבר הפכו לנתינים.

        • Y. הגיב:

          ביבי אולי לא האיש הכי רע שיש מכל בחינה. אני מניח שרה״מ סמוטריץ׳ או רה״מ ליברמן עשויים להתעלות עליו מבחינת הגזענות, או אכזריות, או שחיתות. מה שמיוחד בנתניהו זה שהוא קעקע את יסודות הממשלה כדי להשאר בשלטון לעד. לכן אפילו ימני כגנץ עדיף עליו, כי גנץ לפחות יקבל עליו הפסד בבחירות.
          כמובן, עכשיו שביבי פתח את הדלת, אחרים לומדים ממנו. רה״מ ליברמן או שקד בשמחה ימשיכו את פועלו אם יוכלו.

          • Meni Zehavi הגיב:

            אז נתניהו רצה להישאר בשלטון לעד, אבל כשהוא הסכים לוותר עליו במסגרת רוטציה (אחרי בחירות ספטמבר 2019), מתנגדיו לא ניצלו את ההזדמנות. למה?

            • ygurvitz הגיב:

              כי הם לא האמינו לאף מילה שלו. דהההה.

              • Meni Zehavi הגיב:

                בשביל זה יש הסכם קואליציוני בעל תוקף משפטי, ומלבד זאת כח"ל יכלו להשיג ערבויות למימוש ההסכם מהחרדים (שהיו צריכים בחירות בעוד שנה כמו חור בראש). אפשר לרדת מעץ ההתנגדות המוסרית לשלטון המושחת ולשחק בקלפים שיש. לכח"ל הייתה בספטמבר יד לא רעה; ספק אם היא תחולק להם שוב.

                • ygurvitz הגיב:

                  הסכם קואליציוני בעל תוקף משפטי? לפיד כבר היה בסרט הזה. אתה באמת מאמין שיש משמעות למילה של נתניהו?

                  • Meni Zehavi הגיב:

                    ההסכם עם יש עתיד מ-2013 חייב את נתניהו לא לפזר את הכנסת לפני המועד הקבוע בחוק?

                    • ygurvitz הגיב:

                      לא מולי, אבל הנחת יסוד של הסכם קואליציוני היא שאתה לא מפטר שרים סתם כך.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      הנחת יסוד זה נחמד, אבל בד"כ הנחת יסוד בהסכמים היא "מה שלא נכתב, לא קיים (אלא אם סמכות משפטית תחליט אחרת)".

                    • ygurvitz הגיב:

                      אז הטיעון שלך, כמי שמתיימר להיות סקפטי, הוא שצריך לקבל את המילה של האדם הידוע ביותר בישראל בכך שלמילה שלו אין ערך?

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      אם היא מגובה בהתחייבות משפטית, ואם אין לך ברירה טובה יותר, אז כן. לא בשמחה, אבל החיים אינם משמחים באופן כללי.

            • Y. הגיב:

              כי הם הניחו שזו תחבולה, כמו כל דבר שהוא עושה.

              • Meni Zehavi הגיב:

                בפעם השלישית בערך, השאלה אינה האם הייתה בזה תחבולה (סביר להניח שהייתה, ולו ברמת שאיפה). השאלה היא האם הייתה לכח"ל ברירה טובה יותר.

                • Y. הגיב:

                  זה כמו לאמר, אני מובטל ויש לי מעט כסף, אז אהמר בקלפים עם נוכל ידוע ומנוסה, ואהיה נורא נורא זהיר, ואולי ארוויח משהו.

                • עדו סוקולובסקי הגיב:

                  התשובה היא כן, הייתה להם ברירה יותר טובה והם הלכו עליה.
                  אם הם היו הולכים עם נתניהו לרוטציה היית רואה אחרי שנה את נתניהו מפזר שוב את הכנסת בתירוץ כלשהו והולך לבחירות (כראש ממשלת מעבר אז יש לו עוד חצי שנה בשלטון) ואז הוא כבר מגיע לבחירות אחרי שגנץ היה שנה מספר שתיים שלו ונתן לו לגיטימציה.