החברים של ג'ורג'

מספסרים בדם תושבינו

זוכרים איך יצאה מערכת הבטחון בתרועות וחצוצרות לפני כחודש, והודיעה לנו שמערכת "כיפת ברזל" – זו שמסוגלת לכאורה ליירט רקטות קסאם הנורות לשדרות – עשתה שורה של ניסויים מוצלחים? איך אמרו שהיא "תוצב בשטח כבר השנה?"

אז זהו, שלא. צה"ל יאפסן את המערכת באיזה מחסן ולא יפעיל אותה בשטח. למה? "בכיר במטכ"ל" מפליג בחוצפת שקריו: "הפרשנות שניתנה בתקשורת כאילו נועדה "כיפת ברזל" ליירט באופן שוטף רקטות קסאם וקטיושות גראד, מחמיצה את ייעודה האמיתי של המערכת. "זו מערכת שצריכה להתמודד עם רקטות כבדות יותר, שייתכן שנמצאות ברצועה, כמו פאג'ר 5."

אתם מבינים? זו התקשורת שאשמה. היא זו שבנתה ציפיות. לא משנה שבמשך שלוש השנים שבהן נבנתה המערכת המיותרת הזו, אמרו לנו חזור ושוב שהיא מסוגלת "לתת מענה לכל קסאם שיירה לעבר ישראל."

עכשיו, לאחר שלוש שנים ואיזה מיליארד שקל, מתחילים בצה"ל לבצע תמרון מהיר לאחור מהטענות הללו. השקר הזה היה ברור מזמן למי שהקפיד לקרוא עוד דברים חוץ מההודעות הרשמיות של מערכת הבטחון: ראובן פדהצור, מ"הארץ", הקפיד לתקוף את השקרים הרשמיים בכל הזדמנות. הסיבה לאי יכולתה של "כיפת ברזל" ליירט קסאמים פשוטה למדי: הקסאם מגיע לשדרות, וגם לאשקלון, מהר יותר מכפי שהמערכת מסוגלת לזהות אותו – שלא לדבר על שיגור טיל לעברו.

זה לא מסובך. כדי להאמין שבמערכת הבטחון לא ידעו את זה, צריך להאמין שיושבים שם טמבלים מוחלטים. עד כמה שההסבר הזה מפתה, נראה שבמקרה הזה התשובה לא טמטום אלא רשעות.

הצנזורה מטילה על כך איפול, כמובן, אבל מתקבל הרושם שפיתוח "כיפת ברזל", שמומן חלקית על ידי "מדינה זרה באסיה" (טיוואן?), מיועד גם למכירה לאותה מדינה. ומאחר ואין אף מדינה בעולם שנאלצת להתמודד עם איום נכה כמו הקסאם, סביר שמלכתחילה המערכת לא היתה מיועדת לפתרון הבעיה הזו.

ולמרות העובדה שהיו מומחים שזעקו מלכתחילה שמדובר בכשלון, אם לא בתרמית, הכתבים הצבאיים רקדו על פי חלילה של מערכת הבטחון, לא בדקו את הנושא, לא טרחו לברר את הפרטים הפשוטים כעפר, ושימשו – כהרגלם – כשופריה של המערכת. אחרי הכל, אם היו עושים רעש, המערכת היתה מונעת מהם את ההדלפות הרגילות שלה, והם היו מתקשים להתחרות בעמיתיהם, שהמשיכו לקבל מידע "לפרסום בשם הכתב" מעטיניה של הבהמה.

כלומר, מה שהיה לנו פה היה העברת מיליארד שקלים מכספי משלם המיסים, באמתלה של פיתוח פתרון לבעיה בטחונית דוחקת, לידי גוף פרטי למחצה – רפאל – כדי שיפתח מערכת שאחר כך יוכל למכור למדינה זרה. סביר להניח שכל מיני גורמים במערכת הבטחון גזרו את הקופון שלהם.

מעבר לשחיתות הבסיסית הזו, בתום הפיתוח של "כיפת הברזל" נשארו שדרות ושכנותיה חשופות כרגיל לירי הקסאמים, תלויות ברצונם הטוב של כמה כנופים בעזה וביכולת של החמאס לשלוט בחמושים שלו. הבהמה הירוקה עמדה על טלפיה האחוריים כדי למנוע פיתוח של מערכות אחרות – "נאוטילוס", למשל – וזאת, ככל הנראה, משום שהנאוטילוס מפותחת בארה"ב ועל כן ספסרינו האמיצים לא היו רואים מזה שנקל.

כלומר, אם להיות לא מנומסים, מערכת הבטחון הישראלית ספסרה בדם תושביה, בנתה במודע מערכת שידעה שלא תתאים לתפקיד, והפקירה אותם לאש האויב בעודה סופרת את הדולרים שלקחה מאותם תושבים תוך כדי שהיא משקרת במלוא יכולתה. הכינוי הראוי למעשה כזה הוא בגידה. הפתרון הראוי לו הוא משפט הוגן שיסתיים בכיתת יורים מהירה. ואם הציבור היה מבין מה קרה, היו צריכים לערוך הגרלה בין המתנדבים לירות.

למזלה של הבהמה, היא הרגילה את הציבור הישראלי לקבל כל שטות שהיא אומרת כתורה מסיני, ולגנות אוטומטית את כל מבקריה כבוגדים. הציבור מסוגל לבלוע – תוך חודש! – אמירה שהמערכת פועלת כשורה ואמירה שהיא בעצם לא תוצב בשטח. הוא מסוגל להאמין לשטויות מובהקות, משום שהמומחים המזהירים מפני ההונאה מתייצבים כנגד מערכת שמצוידת בשדה עיוות מציאות. ומאחר וההונאה והבגידה האלה משתלמות, ומאחר ואין עונש, סביר שיהיו עוד. הציבור מטומטם, כבר נאמר, ועל כן הציבור ישלם. בדם, אם צריך.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

32 תגובות על ”מספסרים בדם תושבינו“

  1. מני זהבי הגיב:

    נו, ורק אתמול כתבתי איזו תגובה על האינטרסים הכלכליים של כל מיני גורמים המשפיעים על המדיניות של ישראל ביחס לפלסטינים. אולי אני צריך באמת לנסות את מזלי עם מפעל הפיס?

    • אלכס ז. הגיב:

      אז לדעתך הידיעה הזאת מוכיחה שהסכסוך הישראלי-פלשתיני/יהודי-ערבי *מונע* (אז טענת שמדובר ביותר מסתם "השפעה") ממניעים כלכליים?

      • מני זהבי הגיב:

        לא, לא טענתי שהסיכסוך מונע ע"י מניעים כלכליים. טענתי שיש להם השפעה על הסיכסוך, וההשפעה הזאת אינה מקבלת מספיק ביטוי בדיון ציבורי סביב הסיכסוך. תראה, יש לי חיבה מסוימת למרקסיזם, אבל ודאי שאינני מרקסיסט אורתודוקסי.

  2. מני זהבי הגיב:

    ודרך אגב, נראה שלא מדובר במדינה אסיאתית אחת אלא שתיים. את זהותן ניתן לגלות בקלות ע"י גיגול של "כיפת הברזל" באנגלית עם מיקוד לאתר defenseindustrydaily.com

    מי שיטרח לעשות זאת, יגלה שיש שלוש מועמדות לתואר, אבל אני, אישית, מטיל ספק בכך שמולדתו של מהאטמה גאנדי הייתה משקיעה בפרוייקט הזה.

  3. מני זהבי הגיב:

    מה שיסופק לכוחות הקואליציה הוא רק מערכת הראדאר. אבל הקישור נכון. חפש שנית.

  4. יהושאפט הגיב:

    המערכת תשמש לצורך בטחוני, פשוט לא לצורך שאליו התקשורת (בלי אף מילה מצה"ל, זה נכון) פימפמו לאזרחים.

    למי שיש בכך ספק, זהו איתות לחיזבאללה וגם לחמאס. המערכת נועדה ליירט טילים לכיוון גוש דן; עם כל הכבוד, לא נראה לי שמישהו ממש ציפה שנירה טיל בשווי מיליונים על כל גליל אלומיניום שיורים מעזה לשטח פתוח ליד נתיבות.

    • אלכס ז. הגיב:

      בלי אף מילה מצה"ל?

      הנה אשכנזי (פסקה אחרונה) אומר ש"כיפת ברזל" תגן מפני קסאמים וקטיושות:
      http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/964/812.html

      והנה אלון הסברה של רפאל שטוען ש"כיפת ברזל" תגן מפני טילים עם טווח של עד 70 ק"מ (אם אינני טועה, גוש דן קצת יותר מרוחק מאזורי עימות) ואפילו מפני פגזי ארטילריה(!). כאן (pdf):
      http://www.rafael.co.il/marketing/SIP_STORAGE/FILES/6/946.pdf

      • מני זהבי הגיב:

        המרחק בין צפון רצועת עזה (מה שפעם היה אלי סיני ואחיותיה) לתל אביב הוא כ-60 ק"מ. ביתר הדברים אתה צודק.

    • BoR|S הגיב:

      עשרות אלפי טילים? בוא נחשוב לרגע – אם, לדבריך טיל יירוט של כיפת הברזל עולה מיליונים, נניח לצורך העניין מיליון אחד ויחיד. נניח לצורך העניין שבידי חיזבאללה רק 10000 טילים. עכשיו כדי ליירט את כולם, כאשר המערכת יורה טיל כנגד טיל ופוגעת בכל פעם, זה אומר שלפי הנתונים שהנחנו המחיר של היירוט הזה יהיה 1000000*10000=100000000000. בוא נפסק את המספר הזה:
      100,000,000,000. זה מאה מיליארד. נניח שמדובר במחיר שהוא מראש בשקלים. לפי הקובץ הזה ממשרד האוצר: http://www.mof.gov.il/BudgetSite/StateBudget/Budget2009/Lists/2009/Attachments/1/ikarey2010.pdf
      התקציב עומד על כ-313 מיליארד שקלים. זה אומר מעט פחות משליש התקציב הולך על ליירט 10,000 צינורות מתכת מתוחכמים בשם קטיושה ודומיה וזה רק בהתבסס על ההנחות הרחמניות שעשיתי בתחילת התגובה שלי. אם זה האיתות לחיזבאללה, אז אני בטוח שנסראללה יכול לצאת מהבונקר שלו ולצחוק עלינו.

      • א.ה. הגיב:

        Boris,

        יש לך אפס מיותר. מן הסתם עשרת אלפים כפול מיליון זה רק עשרה מיליארד.

        גם זה כסף, כמובן.

      • יהושאפט הגיב:

        בוריס, לחיזבאללה אין 10000 טילים שיכולים להגיע לת"א. אין לו אפילו 1000 טילים שיכולים להגיע לחדרה. לחמאס יש כמה מאות טילים שיכולים להגיע לאשדוד, וכנראה גם יהיו לו כאלה שיכולים להגיע לגוש דן.

        אבל לגבי "רכיבה" של צה"ל על הקסאמים והפגזים כמקור מימון ל"כיפת ברזל", אני מסכים בהחלט. אני, אגב, חושב שאפשר להוזיל את השימוש בטכנולוגיה הזו – אני רק לא בטוח שצה"ל הולך להשקיע בזה. ייעול אף פעם לא היה הצד החזק שלו.

  5. סינגפור, הודו ודרום קוריאה.

    • יובל הגיב:

      או בשמן האחר: דרום קוריאה, דרום קוריאה, ודרום קוריאה.

      • עכברוש הגיב:

        למה?

        סינגפור בהחלט נמצאת תחת סכנה מהותית משכנותיה. למיטה ידיעתי זו סכנה יבשתית, אבל בכל זאת

        • מני זהבי הגיב:

          איזו סכנה? קדחת. הדבר החמור ביותר ששכנתה היחידה של סינגפור יכולה לעשות לה הוא להעלות את מחיר המים המסופקים לסינגפור. ממשלת סינגפור בוודאי לא תאהב את זה, אבל הלוואי על ישראל סכנות כאלה. מה שכן, הסינגפורים משוגעים על בטחון לא פחות מהישראלים. הם גם פריקים של משמעת (טוב, לפחות המשטר שלהם). יש ישראלים שמעריצים אותם בגלל זה.

          • סינגפור היא אי סיני קטנטן שתקוע בין שתי ענקיות איסלאמיות: מלזיה ואינדונזיה. יש להם הרבה ממה לפחד.

            • מני זהבי הגיב:

              לפחד אפשר מכל מיני דברים. הן אינדונזיה (המרוחקת מעט) והן מלזיה (השכנה הקרובה) מעולם לא תקפו את סינגפור. מלזיה בכלל איפשרה לה לפרוש ממנה ולהפוך למדינה עצמאית ב-1965 (והם ידעו כבר אז שהם יפסידו הון בגלל פרישת סינגפור). "טירוף הבטחון" הסינגפורי משמש בעיקר את המשטר כדי להחדיר משמעת בעם. משטר די מתועב, יש לומר, למרות שהצליח לספק לנתיניו עושר חומרי.

  6. חייש הגיב:

    תסתכל על הצד החיובי – לפחות הפעם נייצא רק נשק הגנתי, ולמדינה יחסית שוחרת שלום. יחסית לפעם ההיא עם הנשק הוענונואי ומדינת האפרטהייד זה סרט של דיסני.

  7. עדו הגיב:

    משהו כאן לא ברור לי, אתה מצייר את הדברים כאילו מתרימים של מערכת הביטחון עברו מבית לבית בשדרות והתרימו תושבים עבור המערכת.
    בפועל מי שהחליט על המערכת היו אנשים בחלונות הגבוהים שמאשרים תקציבים כאלו.
    עכשיו אחת מהשתיים: אדון פונקציונר בכיר לא יודע שהמערכת לא באמת תציל את שדרות וסידרו אותו – אז הוא אמור לדרוש הסברים, אפשרות שנייה – מי שצריך לדעת ידע שהמערכת לא תגן על שדרות אבל היה לו דחוף לספר לכולם שכן, למה בעצם?
    למה אי אפשר להגיד 'ישראל גם מפתחת מערכת למכירה לחו"ל שתכניס הרבה כסף לקופת המדינה ולקטלג אותה ביחד עם שאר כלי המשחית שאנחנו מוכרים לכל הדיקטטורים בעולם?

    • אלכס ז. הגיב:

      למה אי אפשר? כי אז כל מיני אנשים ישאלו האם מיליארד השקלים שאנחנו שילמנו עבור המערכת באמת יחזרו לקופת המדינה, או שיהיה כמו בשאר חברות חצי-ממשלתיות – המדינה משלמת, אבל רק אנשי עסקים מרוויחים.
      יש גם שישאלו למה לעזאזל ישראל ביזבזה זמן יקר על פיתוח מערכת, שגם אם היא כלכלית למדינה, המערכת לא מסוגלת לענות על הצורך הביטחוני הדוחק.

  8. דובי הגיב:

    כמה הערות:
    1. תמיד צויין בעיתונות שהמערכת לא תגן על שדרות עצמה כי זמן ההגעה של טיל לשדרות קצר מדי.
    2. למערכת נאוטילוס יש חסרונות רבים כמו צריכת אנרגיה מטורפת, שימוש בחומרים מזהמים ומסוכנים, חוסר יעילות בימים מעוננים, יעילות של 30% במקרה הטוב בימי שמש ועוד בעיות. אף מערכת אינה פתרון קסם ויהיה צורך בשילוב של מערכות שונות.
    3. ההתעקשות המטופשת של חיל האויר על מטוסים מאויישים יקרים כפי שמתואר בכתבה אינה שונה מהתעקשות הממסד הצבאי הבריטי בזמנו על סוסים במקום טנקים. בעידן מלחומות הטילים, אין לערבים שום סיבה שבעולם לשלוח לכאן מטוס (שיופל גם עם f-16 ישן וטוב) שכטיל של 200 דולר עושה את העבודה. לכן לעולם לא יהיו יותר קרבות אויר במזה"ת וטפשי לקנות את הצעצוע החדש ביותר בשוק על חשבון דברים חשובים יותר.
    4. הרעיון של "בואו נשאיר את זה במחסן עד שתהיה מלחמה" נשמע לי מטופש לאללה. בואו גם נחכה שהסוס יברח ורק אז נסגור את האורווה…

  9. יוסי הגיב:

    אם נתבונן בציוני הדרך של הפרוייקט (יש בויקיפדיה), אז ברור שהדחיפה הגדולה הייתה מלחמת לבנון השנייה, קרי, הקטיושות על חיפה והאיום על ת"א ("בעד בעד חיפה"). זה גם נכון שהמערכת תעבוד נגד קסאמים מעל טווח של 5 ק"מ.

    יכולים להגיד לך במערכת הבטחון שיותר חשוב להגן על אזורי המדינה שנמצאים במרחק של למעלה מ-5 ק"מ מעזה, לבנון וסוריה (במיוחד הכור בדימונה), מאשר להגן על עוטף עזה וגבול הצפון מפני קסאמים וקטיושות, ולכן כאשר אין לך מספיק כסף בשביל להגן על שניהם וחייבים לבחור, אז הבחירה לגיטימית.

    ואני מסכים. רק חבל באמת שהטעו את הציבור ולא אמרו את האמת. כנראה פחדו שייווצר לחץ ציבורי בעזרת התקשורת שעלול להסיט את התקציב ולהשאיר דווקא את ת"א חשופה בפני הפאג'רים והח'ייברים למיניהם כדי לממן תותח לייזר (בעייתי מאוד) שיוצב בשדרות.

    אסור גם לשכוח שבתחום בטחון במדינה מוקפת אויבים, לא ניתן לספר לציבור הכל, ולפעמים אפילו יש צורך בדיסאינפורמציה כדי להטעות את האויב. וזו בעיה דמוקרטיה, אבל אין לזה פתרון טוב כיום, כי כל מה שהציבור הרחב בישראל יודע, גם חסן נסראללה ואחמד ג'עברי יודעים.

  10. מהגג הגיב:

    כל הטענה שלך כאילו המערכת פותחה בשביל דרום קוראה על חשבוננו מתעלם משתי עובדות:

    1. צה"ל מאמן יחידה ויפרוס סוללה ראשונה באמצע 2010 ועוד סוללות בהמשך ועפ"י הצורך.
    2. מה שמוצע למכירה (כנראה לדרום קוראה) הוא רק הראדר בלי הטיל.

    חבל ש(שוב) אתה בוחר עובדות באופן סלקטיבי ולא נותן למציאות לבלבל את התיאוריות היפות שלך.

    • ygurvitz הגיב:

      קרא שוב את הפוסט. זה מה שאמר צה"ל בתחילת ינואר. בתחילת פברואר הוא כבר אמר משהו אחר לגמרי.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    קצת ידע או רצון להעמיק לא יזיקו
    נאוטילוס לא מתפקדת בתנאי מזג אוויר לא טובים כמו עננות וגשם
    ה"דלק" של נאוטילוס לא סימפטי לאזורי אוכלוסיה.

  12. פרעה הצעיר הגיב:

    מדהים
    נכנסתי לאתר במקרה, והידיעה הזאת פשוט מדהימה, אחרי שכבר הכל הופרט המושג "רווח הנקי, נכנס גם לצה"ל .
    אגב תבדקו את העיניין ותראו שגם העלאת מחירי המין ומס הבצורת קשורים לחברה הפרטית שמתפילה את המים.