אגודת הסטודנטים מאיימת לתבוע את מבקריה

הסיפור התפרסם תחילה בבלוג של "סולידריות"

ביום רביעי האחרון (14/5) קיבלנו, שישה מחברי  סולידריות, מכתבי איום בתביעה משפטית מפחידה בגין “הוצאת לשון הרע” מהיועץ המשפטי של אגודת הסטודנטים, שמאחוריו מסתתר יו”ר האגודה, גיל גולדנברג. את המהלך הביריוני והמופרך הזה נקט גולדנברג (שאינו חתום על המכתבים, אף שמזכירתו היא ששלחה את המייל) בתגובה לביקורת שהפצנו בפליירים ובכרזות ברחבי הקמפוס על התנהלות האגודה בראשות תא הדור החדש, שלא זו בלבד שחברת הבת שלה, “אאוטקום”, מעסיקה בסינמה סיטי עובדים-סטודנטים בתנאי קבלן, אלא שהיא מנסה גם, כתף אל כתף עם הנהלת הסינמה סיטי, לחבל בהתאגדות העובדים במקום ולמנוע אותה על ידי הקמת ועד פיקטיבי מטעם ההנהלה, התנכלויות ואיומים בפיטורים.

ששת המאוימים – ובהם רועי בל, מור קנדליק החברה בוועדת הביקורת של האגודה, נציג הסטודנטים לבי.איי כללי אסף מנור, נציג תארים מתקדמים בהיסטוריה אלעד שאול זמיר, נציג תארים מתקדמים בפסיכולוגיה וסוציולוגיה ספי סמואלוב ואנוכי – התקשו להכיל את האימה שהיכתה בהם באותו היום למקרא הדוא”ל שלהם. האם ייתכן שגולדנברג, שמתוקף תפקידו מכהן גם כיו”ר הדירקטוריון של חברת “אאוטקום”, בוחר להשתיק את מבקריו ולנסות באופן בוטה כל כך להלך אימים על סטודנטים, בתקווה לדכא את חופש הביטוי והמחשבה בקמפוס? ומרתיח לא פחות: האמנם משמשים שירותי הייעוץ המשפטי של האגודה ורשימת הכתובות של חבריה כדי לרדוף את הסטודנטים המבקרים אותה? מתברר שמשאבים השייכים לכלל הסטודנטים באוניברסיטה מנוצלים באורח שערורייתי לקידום מטרותיו הפוליטיות והאישיות של יו”ר האגודה, וזאת בדרכים שמזכירות משטרים עריצים וחשוכים.

במכתב מזהיר אותנו עורך הדין “לפרסם התנצלות באותן דרכי פרסום בהן נקטתם, וזאת תוך 72 שעות מרגע קבלת מכתב זה, אחרת תאלץ מרשתי לפנות לערכאות משפטיות”. את הרשומה הזאת אני כותבת שעות ספורות לפני פקיעת האולטימטום, ולבי כבד עליי. איש מאיתנו אינו משפטן בהכשרתו (עדיין ), והנטייה הטבעית הייתה לבקש את עזרת היועץ המשפטי של האגודה – אותו ברנש מבהיל שחתום על האיומים שקיבלנו… לאחר קבלת מכתבי האיום עברנו שוב ושוב על הכרזות שהפצנו, בקריאה לסטודנטים לפנות לנציגיהם וליו”ר האגודה ולדרוש שאלה יפעלו להכרה מיידית בוועד העובדים שהוקם בסינמה סיטי ולחתימה על הסכם קיבוצי. למגינת לבנו, התקשינו למצוא על מה להתנצל; לא ברור לנו כיצד האמת על התנהלות האגודה היא דבר מכפיש.

מכתב האיום מכיל מיני פלפולים והתנצחויות בנוגע לגובה שכרם של העובדים, ונטען שהוא “השכר הגבוה ביותר במשק בתחום של בתי הקולנוע”. בנוסף הודף המכתב את הקריאה המתבקשת להכיר בוועד העובדים באמצעות הטענה שהם “מקבלים את כל התנאים המגיעים להם מכוח חוקי המדינה”. אלא שהמציאות חושפת אמיתות ידועות שגם המסמך המשפטי הנחרץ ביותר לא יוכל להסתיר. נדמה שכל סטודנטית עובדת יודעת היטב ש-22 שקל לשעה עבור משמרת של תשע שעות על הרגליים, שמסתיימת ב-4:00 בבוקר ועוד שעה וחצי בהסעה עד הבית – אלה תנאים שקשה מאד לצלוח בהם את שבוע העבודה, ומה גם את הסמסטר. (גילוי נאות: הכותבת עבדה בסינמה סיטי למשך כמה שבועות מתישים להחריד בשנת 2005). אדרבה, בהנחה שמכתב האיום מדייק, אין בטענות שלפיהן “אאוט קום” מעסיקה עובדים “בשכר הגבוה ביותר בתחום” ובהתאם לתנאים הקבועים בחוק, אלא להוכיח עד כמה מצב עניינים מחפיר שבו זוהי הנורמה במשק, מצדיק התארגנות בוועד עובדים.

לבושתנו, אגודת הסטודנטים בראשות הדור החדש, שמתיימרת לייצג את כולנו, מחזיקה בשליטה המלאה על חברת הקבלן שלה, “אאוט קום”, ולמרות זאת אינה נוקפת אצבע כשזו פועלת ביד קשה ובנכלים לדיכוי ניסיון ההתארגנות של עובדי הסינמה סיטי – וזאת, אהה, בניגוד לחוק. ואולי אין להתפלא על כך שאגודה המתנהלת ואף משווקת את עצמה (חשבו על הצירוף “מחלקת הסברה”) במונחים צרכניים במקום דמוקרטיים, נוהגת כך בעובדי הקבלן שלה.

כיצד קרה שבמקום לדאוג לרווחת הסטודנטים, האגודה מרוויחה על חשבונם? איך ייתכן שלמרות המונופול של חברת הבת שלה על השמת העובדים בסינמה סיטי, היא בוחרת לשלשל לכיסה חלק מכספם במקום לסייע להם לפעול לשיפור תנאי העסקתם? גם אנחנו היינו רוצים לדעת, אולם כשחברת ועדת הביקורת של האגודה מטעם סולידריות, מור קנדליק, ניסתה לברר, העלה הניסיון חרס בידיה וכעת מאיימת גם עליה תביעה משפטית.

את מסע ההפחדה שמנהלות “אאוט קום” והסינמה סיטי נגד העובדים המתארגנים, מפעילים כעת גם נגדנו, ולהצדקת האיומים האלימים מוסבר במכתב כי דברי הביקורת שלנו “גורמים ליצירת תדמית שלילית (של אגודת הסטודנטים – א.מ) בפני קהל הסטודנטים אותו היא מייצגת”. צר לנו על שפגענו בערך המותג שביקש גולדנברג למכור לסטודנטים, אך לא ניתן יד לניצול עובדים, ומה גם סטודנטים. האגודה שייכת בראש ובראשונה לסטודנטים, אולם דומה שגולדנברג שכח מי כאן עובד בשביל מי. אם תרצו, אין זו אגודה.

 

16 תגובות “אגודת הסטודנטים מאיימת לתבוע את מבקריה”

  1. זוהי לא הפעם הראשונה שהאגודה בראשות דור-חדש מנסים לחבל בהתאגדות עובדים. לפני שלוש שנים היתה זו ההתאגדות בדיונון שחיבלו בה. (ראי גם)

  2. שאלת תם:
    בכותרת הפלייר נכתב ש"אגודת הסטודנטים
    מרוויחה מניצול עובדים".
    באיזה אופן מנוצלים העובדים?

    לגבי שאר הפלייר – הוא נכון עובדתית, אז אני לא מבין מה הבעיה של אגודת הסטודנטים.

  3. רוב הסיכויים שהאיום בתביעה הוא על בסיס 'שיטת מצליח'. משפט, עם כל הפרסום בקמפוס שיגיע אחריו, יעולל יותר נזק לאירגון מאשר יועיל לו.

    על כל פנים, בהצלחה במאבקכם.

  4. אגודת הסטודנטים מאיימת בתביעה על סטונדטים שמנסים לפעול פוליטית לשפר תנאי עובדים?
    אני בארץ ההפך?
    קפקא, מה אתה עושה בחדר שלי?

  5. המחשב שלי מתנכל לפיירפוקס, אי אפשר להגיב אלא במרוכז. אררג.

    יהונתן: ספר! על דיכוי ההתארגנות בדיונון! אנא
    איתמר: פרט והרחב, ובעיקר הצבע על כשלים נקודתיים שאיתרת בסגנון. כי אולי אני זכאית; זהו פוסט אחו שילינג פונקציונלי (הכתובת שלנו מופיעה בכל מקום, ורציתי לעדכן בבהילות). לכן חלקים ממנו אינם אלא התאמות של חלקי פליירים, מכתבים משפטיים ושאר ניסוחים שלא ידי רקחה.
    אורן: אני מאד מקווה שאתה צודק, כי אין לי כסף או זמן (שכבר נגזל ממני שלא בצדק) לכלות עכשיו על תביעה משפטית. אבל אם אמנם הצדק בידיך, איך אתה מסביר את האיום בתביעה? קשה לומר שמדובר בצעד טקטי נבון, פוליטית או אחרת, מצד יו"ר האגודה.

  6. טוב, עכשיו אני גם מתעצבנת בדיעבד שבכלל הגבתי להערתך, איתמר. למה הפוסט הזה נמדד בכלל בסרגל אסתטי? :(

  7. קפיטן עופר: נקטנו במינוח "ניצול עובדים" כדי לתאר את האופן שבו חברת הבת של האגודה מעסיקה עובדים בתנאי קבלן. (מה רע בזה? אמרו את זה קודם לפניי: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3268615,00.html).
    זה מרתיח, זה קורה כבר שנים (http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/421/812.html).
    ואם לא די בכך, עכשיו האגודה וחברות הבת שלה לוקחות חלק פעיל בניסיון נואל למנוע מהעובדים את זכותם להתאגד, באמצעים ספק-חוקיים. זהו, אני עייפה מכדי להמשיך להסביר, אם דרוש הסבר נוסף, ארחיב בהמשך.

  8. לא התכוונתי למדוד אותו בסרגל אסתטי, אבל האוטומטיות שלו זעקה לעין. "התקשו להכיל את האימה" (שאגב, "היכתה בהם"), "לנסות באופן בוטה" "להלך אימים", "מנוצלים באורח שערורייתי", "בדרכים שמזכירות משטרים עריצים וחשוכים".
    בעעע

  9. יש הבדל גדול בין איום בתביעה ובין לתבוע מישהו. למעשה, לרוב אם מישהו מעוניין לתבוע (ואם יש לו בסיס משפטי איתן), הוא פשוט תובע, ולא מאיים. סביר להניח שאגודת הסטודנטים פשוט מקווים להפחיד בביריונות המשפטית שלהם את "סולידריות". הצליחו – הרוויחו שקט. לא הצליחו – לא קרה שום דבר.

    מאחר והאינטרס של "סולידריות" הוא פרסום כמה שיותר נרחב, יכול להיות שאתם דווקא צריכים לקוות לתביעה כזו. התהודה תהיה הרבה יותר רחבה והרבה יותר סקסית מכל הפצה של פליירים – ובחישוב כלכלי, אולי אפילו יותר זולה. יותר מזה, בבית המשפט יעלה לדיון פומבי כל מה שאתם מנסים לחשוף בהתנהלות האגודה. למעשה, אם אתם באמת רוצים לעצבן את אגודת הסטודנטים, שיתנו להם להבין שהם מחכים בכליון עיניים לתביעה.

    התגובה הזו היא כמובן לא ייעוץ משפטי… וכמובן שחובה לפנות לייעוץ משפטי לפני כל צעד נוסף. בכל מקרה, אל תתנו לאולימטומים של עורכי דין להפחיד אתכם. זוהי טקטיקה ידועה ונלוזה המופעלת לרוב.

  10. הגעתי לפוסט הזה במקרה, והחלטתי להוסיף כמה מילים.

    – אני מסכים עם הנאמר שהאיום הזה נראה כמו "שיטת מצליח", ואין סיבה להתרגש יותר מידי. אני גם מסכים עם כך שנראה שהאינטרס של האגודה הוא להשתיק את הנושא, ולכן הם בכלל טרחו והגיבו לטענות שלכם. לו לקמפיין שלכם לא היתה כלל השפעה, אני משער שהם לא היו טורחים להתייחס אליו.

    מהצד השני, נראה לי שהאינטרס שלכם הוא לדאוג לפרסום של הנושא, ופרסום של טקטיקות ההפחדה של האגודה, תוך שימוש בייעוץ המשפטי שלה, יכולה לשחק בדיוק לידכם.

    הייתי מציע לך להרים טלפון אל ההסתדרות. לא פחות ולא יותר. אוניברסיטת תל-אביב זה שם שמושך תקשורת, ונראה לי שההסתדרות עם הגב המשפטי הגדול מאוד שיש לה תשמח לעוד קצת חשיפה.

    עוד הייתי מציע לך לפרסם את האיום המשפטי הזה עם התגובות שלך ברחבי הקמפוס ובדוא"ל. כדאי לראות אם אפשר לנסח את התגובות בצורת שאלה (בסגנון "מדוע אגודת הסטודנטים מאפשרת…? וכיו"ב). אנשים נוטים לקחת את הצד של הצד המאויים, גם אם הם לא מסכימים בהכרח עם מה שהוא אמר.

    בהצלחה.

  11. בתור עובדת סינמה סיטי בימים אלו,לצערי,אני יכולה לומר שגם עכשיו בשנת 2010 לא השתנה דבר, העבודה תמורת 22שקלים לשעה,בעמידה אינסופית של8-9 שעות ואף יותר עם הפסקה יחידה בת 20דקות בה לא ניתן להספיק לאכול,לגשת להתפנות,אפילו שיחת טלפון קצרה או סיגריה לא ניתן להספיק ב20 דקות אלו במשמרת כל כך ארוכה.
    לעומת ההפסקה הקצרה,העבודה מאוד קשה וארוכה של ניקוי מכונות,סחיבת ציוד כבד,התרוצצות,נקיונות שונים ושאר מטלות סיזיפיות,תוך שכל הזמן מנהלי המשמרת צועקים ומדברים לא בנימוס. נוסף על כך-אין התחשבות בכך שסטודנטים בתקופת בחינות צריכים הקלה במשמרות ופורסם מכתב שלא ניתן להפחית משמרות.
    כמו כן,אפילו "טיפים" שהעובדים היו אמורים לקבל(כספים שלקוחות מרוצים משאירים לעובד נותן השירות)-לא מאשרת הנהלת הסינמה לקחת ולחלק בין העובדים על העבודה הקשה,אלא לוקחת את הכספים האלו כ "טיפים" לטובתה,לכיסה.בנוסף,גם אלו שהיו רוצים להתפטר ולברוח על נפשם אינם יכולים כי בחוזה יש התחייבות לחצי שנה ובפרישה לפני כן מחויבים בקנס.
    הופכים את הסטודנטים,שנמצאים בעמדה שאינה ניתנת-מיקוח, לסמרטוט רצפה בתמורה זעומה ולא הולמת.ואף אחד לא עושה כלום בנידון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>