החברים של ג'ורג'

התמונה האבודה

הביטו בתמונה הזו.

netanyahu

היא מתעדת את מסע ההסתה של נתניהו, כשנה לפני רצח רבין. אנחנו מכירים אותה בדרך כלל מזווית אחרת, שבה נתניהו צועד ליד הארון. אנשי הימין צווחו וצרחו מאז שזה בכלל לא הארון של רבין, זה ארון הקבורה של הציונות. וואלה. זו לא היתה הסתה ישירה, זו היתה רק סובלימציה. קריצה. בקריצות נתניהו טוב.

אבל פתאום, באדיבותה של סילבי קשת, צצה התמונה הזו. פתאום זה לא רק ארון. פתאום זו לולאת חנק של חבל תליה. אתם יודעים, כזה שממנו מתנדנדים בוגדים. זה סמל שקצת קשה יותר לתת לו משמעות אחרת.

ב-17 השנים כמעט שחלפו מאז ששליח הציבור הדתי-לאומני יגאל עמיר חיסל את מי שאיים על "מפעל ההתנחלות," ניסו לשכנע אותנו שהיה מדובר בעשב שוטה. בפעם המי יודע כמה, זה לא המצב. סביב עמיר פעלה מחתרת שלמה, אם כי חלק ניכר ממנה היה עסוק "רק" בתכנון פיגועים כלפי פלסטינים. ועמיר עצמו אמר שוב ושוב – לפני שהתחילו לשחזר את הזכרון שלנו – שהוא לא היה פועל אם לא היה חש שהציבור היה מאחוריו, ובלי גיבוי של רבנים.

הרבנים, כרגיל, ברחו. אבל שווה לשחזר את האווירה בציבור הימני-דתי אז. עמיר עצמו נהג להתחיל עם בחורות באוניברסיטת בר אילן כשהוא שואל אותן לדעתן על הגיבור שלו, ברוך גולדשטיין. הלז זכה להכרה רחבה בציבור הדתי; זכור איש הממסד הדתי, חנן פורת, כשהוא צווח בחדוות שיכורים "פורים שמח, יהודים." שלמה אבינר, רב חרד"לי מרכזי, נאלץ להוציא פסק הלכה שקובע ש"ראש הממשלה איננו ערב רב" – כש"ערב רב" משמעו עמלק שמתחזה, מדעת או מבלי דעת, ליהודי, וככזה דינו מוות.

נתניהו כנראה לא היה מודע לכל מה שרחש מתחת לפני השטח שם. אבל הוא ידע מה הכיוון, והוא רכב על הגל. המתנחלים תמיד היו הבסיס שלו, והוא מעולם לא התעמת איתם. הם רוצים להסית? לקבוע שראש הממשלה הנבחר הוא בוגד? הוא זרם עם זה, שיחק למה שהקהל רצה.

סביר להניח שהוא לא רצה רצח, כי למהלך כזה היה סיכוי של ממש לחסל את הקריירה שלו. אבל הוא רקד לפני הקהל. לא רק ליד הארון ההוא, גם בכיכר ציון ובשלל אירועים אחרים. הוא שמע את הקריאות "בדם ואש/את רבין נגרש" שעלו מהקהל בכיכר ציון, ולמרות שבכירי ליכוד אחרים – מרידור, דוד לוי – לא היו מוכנים לשתף פעולה עם התרת הדם והסתלקו משם במהירות, הוא דווקא עלה לנאום, והתמוגג.

אנחנו לא צריכים את האירועים הללו כדי לדעת שנתניהו הוא המסית הלאומי. הוא לא הפסיק להיות כזה. אנחנו צריכים לבחון את מה שהוא אמר כראש ממשלה: את ה"שמאל שכח מה זה להיות יהודי," שלחש על אוזנו של מכשף גוסס; את ה"כולם פה ליכודניקים" לפני שהסיר את השכפ"צ; את ההסתה הבלתי פוסקת כנגד ארגוני זכויות האדם בקדנציה הנוכחית. זה האיש. זה מה שהוא יודע לעשות. מזה הוא חי. אנחנו יודעים. אבל, מדי פעם, תמונה שווה יותר מאלף מילים.

אז הנה היא.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

70 תגובות על ”התמונה האבודה“

  1. אני לא בטוח שאני זוכר נכון, אבל נדמה לי שאחרי רצח רבין, היו מי שניסו לטעון לגבי התמונה המפורסמת של נתניהו עם הארון מאחוריו שלנתניהו אין עיניים בגב ושהוא לא יכול היה לראות מה קורה מאחוריו. הטענה הזו נשמעת מאולצת מאוד גם בלי שרואים את התמונה שבפוסט הזה, שבה נתניהו מסתכל ישר אל הארון ההוא.

  2. dervney הגיב:

    הכל טוב ויפה אבל לא ממש רלוונטי.

    כן רלוונטי – לכתוב על הסכנה האמיתית – יאיר לפיד.

    • כולטוב הגיב:

      לכתוב על האירועים שקדמו לרצח רבין, בעיצומם של אירועי השנה לרצח רבין, ועל הקשר של מי שמכהן כרה"מ ומנהל קמפיין לכהונה נוספת…. זה לא רלוונטי? נראה לי שקצת ג'ל בשיער גרם לך לאבד את הצפון

    • עם כל הכבוד ליאיר לפיד, ה"סכנה" שהוא מציב היא של שטחיות, קלילות, זילות של השיח הדמוקרטי.

      יאיר לפיד, לדעתי, מציב אופציה גרועה להצבעה בבחירות הקרובות. הוא טרנספורמטור שייקח קולות בעד שינוי וישתמש בהם כדי להנציח את ההגמוניה של 'אותו הדבר'.

      אבל לקרוא לו "הסכנה האמיתית" ועוד בהקשר הזה – זה לא רק לא הוגן. זה גם לא משכנע.

    • דרור הגיב:

      לא רלוונטי?! האיש הולך להיות ראש ממשלה! שוב! וזה לא רלוונטי? מסית. שקרן שמהמטרה מקדשת בשבילו כל אמצעי ו"לא רלוונטי"?

    • רשף הגיב:

      נו באמת. אז יאיר לפיד בעצם יביא למדינת הלכה בהפוכה?

      מן הסתם לרב פירון, כמו לידידו לפיד, עמדות נזילות ואמורפיות מספיק כדי להסתדר עם כל אחד. ביחוד עם האחד הזה יזמין אותם לקואליציה, שם הם ישבו ללא להביא שום תועלת.

    • חיים לוי הגיב:

      אילן, תודה רבה על הסרטון. אני חייב לומר שמעולם לא ראיתי את הסרטון הזה והוא משנה את דעתי על נתניהו שמתגלה כאן כמנהיג אמיתי העומד בפרץ מול תומכיו ומגן על רבין. זה גם מושך את השטיח מתחת לטוענים כאילו נתניהו הסית נגד רבין. נתניהו והליכוד פעלו במסגרת פוליטית לגיטימית כנגד שלום עכשיו שהם התנגדו לו. זה לגיטימי להתנגד למדיניות הממשלה. גם אין הסתה בכל החומרים שהובאו כאן לפנינו. מותר להציג את רבין שמביא מוות לציונות או לשלום, כמו שכעשר שנים לפני כן, אנשי השמאל הציגו את שרון שרוצח את חיילי צה"ל בלבנון ("ארון", "אוירון"). רצח רבין היה מעשה של איש אחד על דעת עצמו בלבד. ידוע שהרוצח גמר אומר לרצוח את רבין מרגע שהתפרס על הסכמות אוסלו בסוף 1992-בתחילת 1993. הרבה לפני ההפגנה בצומת רעננה. מותר להפגין ולהראות כיצד הציונות נהרגת, חבל לתליית הציונות, עם ארון הקבורה שלה. הימין למד את זה ממישו, מהעבר השני של העולם הפוליטי.

  3. אביב הגיב:

    משום מה אריק שרון נשכח הוא מרשימת ההסתה.
    ההתעסקות בהסתת טרום הרצח היא בזבוז של אוויר.
    יש לסיים את הסכסוך הפלשת' בכל מחיר בכל מצב, אנחנו קרובים לסוף.

  4. אלון פ. הגיב:

    אוי נו באמת, גם משהו שעמד אחרי נתניהו תקע נאד שנשמע כמו בוגד…
    גם בזה נתניהו אשם.
    אתם שונאים אותו כי הוא העיז לנצח את פרס אחרי שרבין נרצח. אתם הייתם בטוחים שאחרי הרצח הניצחון בכיס שלכם ועדיין לא התאוששתם מהשוק של ההפסד.
    אני לא יכול לחשוב על אף מילה אחרת שתתאר את זה חוץ מפתטי!

    • גרייף הגיב:

      אני לא שונא אותו על שניצח את פרס. אף פעם לא אהבתי את פרס ולא חושב שהוא היה ראש ממשלה טוב.

      אני שונא אותו כי בשביל להישאר ראש ממשלה עוד יום, או כדי להיבחר להיות ראש ממשלה, הוא יעשה *הכול*, יהרוס כל דבר בין אם שלום, כלכלה, או בני אדם – ואז, כאשר הוא כבר ראש ממשלה, הוא לא עושה עם התפקיד כלום חוץ מעוד נזק.

      התמונה הזו מדגימה שגם לרקוד עם רוצחים וטרוריסטים זה משהו שנתניהו לא יבחל בו.

      • חיים לוי הגיב:

        אבל המציאות שוללת את טענותיך. לדעתי אתה מדבר רק על שנאה אישית-פוליטית לנתניהו, ולשם כך אינך נזקק כלל לעובדות. חבל. לדעתי עלינו לפתח את השיח הדמוקרטי החופשי שנטול קודם כל שנאה והכפשות שווא. לעולם לא נצליח להשפיע על אנשי ימין אם נפגין מולם התנשאות, שחצנות, שנאה, ביקורתיות, כאילו אנחנו טובים מהם. יש ויש טובים ורעים בכל צד. עלינו לחזור ולהתנהל ציבורית במסגרת כללי הנורמליוּת, שנשברה מתי שהוא כאשר הליכוד עשה את המהפך ב-1977.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      סליחה על השאלה, אבל בתגובה שלך, מי זה "אתם", ובהתאם, מי זה "אנחנו"?

    • עדו הגיב:

      א. כן, זה בהחלט היה עצוב כשנתניהו ניצח. בדיעבד זה אולי לא היה נורא כל כך, הרי זו גם הייתה שמחה גדולה כשברק ניצח ואחר כך.. נו טוב..
      ב. מה שפתטי, מאד פתטי, הוא לשמוע את נתניהו מדבר על 2 מדינות ל2 עמים. את אולמרט על כך שנלחם 35 שנה על הרעיון הלא נכון וכן הלאה. מצד אחד , כפי שגורביץ מזכיר, יש והייתה שנאה מטורפת לשמאל. מצד שני בפועל כולם מודים שהשמאל המעצבן צדק.
      ג. ההסתה נגד השמאל לא התחילה בימי נתניהו זה נכון. כשאמיל גרינצוויג נרצח הייתי בטוח שהשלטון בכיס של השמאל כי איזה אדם שפוי – גם אם דעותיו ימניות – ירצה שהמדינה שלו תיפול לידיים של חומייניסטים מטורפים? בזמן רצח רבין כבר לא היו לי הרבה אשליות. הנקודה היא שגם גרינצוויג צדק וכולם יודעים היום שעדיף היה לאינטרסים של מדינת ישראל לולא יצאנו למלחמת לבנון. אותו הדבר נכון לגבי הכיבוש ובכל זאת השנאה ממשיכה. לקח לי שנים להבין את זה – ההסתה היא לא בגלל שטעינו אלא בגלל שצדקנו.

      • סמולן הגיב:

        אף אחד לא אומר ולא חושב שהשמאל צדק. הדבר היחיד שקרה – והוא באמת קרה – הוא שהימין גילה שהפלסטינים לא מסוגלים אפילו למלמל באופן זמני "מדינת ישראל יהודית". ולכן הוא מרשה לעצמו להשתמש בזה.

        למעשה, מה שנהוג לאמור ולחשוב הוא שהימין צדק בכל הניבויים שלו. יש סיבה שהשמאל היום מאיץ דווקא לכיוון הכלכלי-חברתי. מעבר למגמה הכללית בעולם (שגם תומכת בכיוון הזה, והרי השמאל שפוט של מושג "העולם"), ברור לגמרי שבארץ הקודש אף אחד – אבל אף אחד – לא חושב שאפשר לעשות שלום על בסיס של שתי מדינות. הפלסטינים ישחטו אותנו ברגע שיהיה להם סיכוי, ועושה רושם שיהיה להם.

        הדעות חלוקות רק בשאלה אם אחיזה פומבית ושקרית בעמדת שתי המדינות כשהפלסטינים מתנגדים לה היא נקודת מוצא יעילה למלחמה או לא.

        • אסףר הגיב:

          א. למה הפלסטינים אמורים למלמל משהו על מדינת ישראל יהודית? מי הם שיקבעו את אופייה? מי שהופך את ההסכמה (הלא חשובה בשום צורה) שלהם לאבן-בוחן, עושה זאת בכוונה להכשיל כל תהליך שלום.

          ב. "ברור לגמרי שבארץ הקודש אף אחד – אבל אף אחד – לא חושב שאפשר לעשות שלום על בסיס של שתי מדינות".
          אין לי מושג למי זה ברור לגמרי ואיך הגעת למסקנה שזה "אף אחד".

        • עדו הגיב:

          א. מי מדבר על שלום? אה נכון, השמאל, כאן אתה צודק – באמת טעות. אני אישית אסתפק בכך שנפסיק לכבוש עם אחר.
          ב. יש לפלשתינאים הרבה יותר סיכוי לשחוט אותנו אם נישאר בשטחים מאשר להיפך. מחבל מתאבד אחד הורג עשרים איש בדולפינריום אבל באירועי מנהרת הכותל נהרגו לנו כ14 איש ובצד השני שישים. אני כבר לא מדבר על עופרת יצוקה.
          ג. אז אתה אומר שנתניהו שקרן? שהוא אומר שתי מדינות לשני עמים אבל לא מתכוון לזה? כי אם הייתי מנסה לצאת מכל מיני אמירות מביכות של אישים בשמאל בטענה שהם שיקרו זה רק היה קובר אותם עמוק יותר אבל לימין כנראה זה מותר…

          • חיליק הגיב:

            אין הרבה מה להגיד על עופרת יצוקה – בסך הכל שלושה עשר הרוגים ישראלים בשלושה שבועות. ובלי קשר, לפלסטינים אין שום סיכוי לשחוט אותנו, אם כי הם בהחלט יכולים למרר את חיינו.

            • עדו הגיב:

              אני אצטט מהזיכרון את העיתונאי אמנון בירמן:
              לאיש אחד היה נמק ביד. באו הרופאים ואמרו לו 'תשמע, צריך לכרות את היד'
              'אבל זו היד שלי', התמרמר האיש ' חלק בלתי נפרד מגופי ומנשמתי!'
              'את זה אנחנו יודעים' עונים הרופאים, 'אבל זה לא קשור, אם לא תכרות את היד תמות'.
              'תראו' הסביר להם האיש 'תמיד רחצתי את הפירות, בחורף הלכתי עם סוודר בקיצור אני רודף בריאות ידוע'.
              'זה יפה מאד' השיבו הרופאים 'אבל זה שאתה לא אשם במחלה שלך לא אומר שאין לך אותה'.
              האיש ראה שהרופאים לא מבינים ואמר 'תראו, מלאך המוות הוא מין טיפוס כזה שלא יסתפק רק ביד, מה יקרה אם אחרי היד הזאת הוא ירצה את היד השנייה? ואז את הרגל? ואז את הפופיק?'
              'גם לנו יש נסיון עם מלאך המוות' ענו הרופאים 'והוא הרבה יותר קרוב לקבל את כולך אם לא תכרות את היד'.
              האיש שלא הצליח לגרום לרופאים להבין אותו ניסה עוד נסיון נואש אחד : 'ואם אוותר על היד' הוא שאל 'זה לא יתפרש בעולם הגדול כסימן של חולשה?
              ועל זה יושבים הרופאים עד היום וחושבים מה לענות לו.

              • חיים לוי הגיב:

                זה מה שנקרא אצלנו "סיפור סתם". חסר פאנץ' ליין, אם כי אני מבין שהיית חייב לנסות ולהוכיח משהוא כנגד חיליק.
                גם לא ברור לי למה ירדת מעניין עמדות השמאל למען השלום ואתה מראה יאוש בשל אי השגתו ועכשיו קורא לסגת בגלל הבעיה הדמוגרפית. האם אני צריך להבין שהשמאל התייאש מהשלום?
                לדעתי זה מגלם את נפילתו של השמאל מאז אוסלו, כי אם השמאל הפסיק להאמין בשלום, אז למה שהציבור יאמין לשמאל שטעה כל הדרך מחברון ושכם לרחובות ולרעננה?
                אני לא התייאשתי ואני לא מתבייש לדבר על שלום, גם כשהיום הוא נראה רחוק מתמיד, בגלל מה שקורה אצל הפלסטינים.

                • מני זהבי הגיב:

                  "בגלל הבעיה הדמוגרפית"? ככה קוראים היום בעברית לאפרטהייד?
                  ואם לא הבנת את הפאנץ' ליין בסיפור של עדו, צר לי, אבל זה מלמד יותר על הקורא מאשר על הסיפור. איך אומרים בעברית cult of force?

                • עדו הגיב:

                  א. אני לא מייצג את ה'שמאל' אלא את עצמי (איש שמאל) בלבד
                  ב. הסיפור לא שלי הוא של אמנון בירמן והוא לא נועד להצדיק את עמדת השמאל אלא להראות את האיוולת של (חוסר) עמדת הימין.
                  ג. אני אישית בעד שלום (כולם בעד שלום, שמתם לב? כולל הכהניסטים הכי קיצוניים) אבל אני טוען שהשמאל שיחק לידיים של הימין. הטענה של הימין הייתה: 'מה נקבל תמורת הוויתור על השטחים?' והשמאל ענה על זה 'תקבלו שלום, שווה לכם' – טעות, לא 'מגיע' לנו שום דבר אם ניסוג מהשטחים ואנחנו לא מוותרים על כלום בדיוק כמו שלא וויתרנו על כלום כשיצאנו מלבנון (למרות שעדיף היה לעשות את זה בהסכם כמובן) או מעזה, אלו שטחים שמראש אינם של מדינת ישראל ולכן יציאה מהם יכולה להיות נכונה או מוטעית אבל איננה 'ויתור' על נכס ששייך לנו.

        • חיליק הגיב:

          קשקוש. כמעט חצי מהישראלים הצביעו בבחירות האחרונות למפלגות שחרתו על דגלן את פתרון שתי המדינות. איך אתה מסביר את זה?

  5. דורצח הגיב:

    חצי-אוף-טופיק: אם מישהו מאתר את ההקלטה של "פורים שמח, יהודים", אשמח לשמוע אותה. זו הפעם הראשונה שבה אני קורא שחנן פורת המנוח צוות זאת בחדוות שיכורים, ולפחות לפי ויקיפדיה הוא אמר "מצווה לשמוח בפורים" ו"פורים שמח" בישיבת חירום של מועצת קריית ארבע בעקבות הטבח. פורת, כמובן, הכחיש לאחר מכן שבאמירה הזאת יש איזושהי תמיכה בטבח.

    • אורן29 הגיב:

      אין לי קלטת, ואני נסמך על הזכרון שלי.

      הטבח של גולדשטיין תפס את כולם מופתעים למדי. מהדורות החדשות שידרו את ה"כתבה המסכמת" בפתיחת המהדורה שמורכבת, באופן טבעי, מאמירות ותגובות לרוחב כל הגורמים שנוגעים לענין. את חנן פורת המצלמה תפסה בכניסה למועצת קרית ארבע. אני לא בטוח שזה היה לפני ישיבת חירום, אלא יותר כמו ביקור שתוכנן גם ככה לרגל החג. פורת היה מחופש (בערך), ואולי שתוי, אולי לא.

      הוא אמר "פורים שמח יהודים, פורים שמח", ואז הסביר: "בפורים מצווה לשמוח" (צודק, אין מה לומר. אלוהים ציווה, מי לא יעשה?).

      שנתיים אחרי כן, כשפיגוע בדיזנגוף סנטר התרחש באמצע פורים 1996, לא ראיתי את פורת ואת חבריו ממלאים את מצוות "פורים שמח" באותה הדבקות של פורים 1994. מצד שני, מה אני מבין בקיום מצוות?

  6. זליג הגיב:

    שני תיקונימצ'יקים:
    1. קריאתו של חנן פורת נאמרה (לכאורה), כמובן, בהקשר של הטבח בחברון. מהפוסט אפשר להסיק בטעות שההקשר הוא רצח רבין.
    2. את "השמאל שכח מה זה להיות יהודים" אמר נתניהו, אם זכרוני עומד לי, בתקופת תעמולת הבחירות, בהיותו ראש האופוזיציה; ולא כראש ממשלה.
    חוץ מזה, פוסט נכון וחשוב.

  7. אילן הגיב:

    זליג, נתניהו אמר את זה בלחש לרב כדורי זצ"ל והמצלמה קלטה אותו. והוא היה ראש ממשלה אז.

  8. שרון הגיב:

    כאילו שרבין בעצמו לא תרם את חלקו המאוד לא קטן להירצחו. זכורה גם זכורה לי היטב תנועת היד המזלזלת שלו, תוך הפטרת האמירה המלגלגת 'פרופלורים', כאשר נתקל במחאה שלא מצאה חן בעיניו ושלא יכל להתכחש לטיעוניה. זכור גם זכור לי היטב שהוא ניצח את הבחירות על גב קולות המפלגות הערביות ושהדעות בעם נחלקו באותו הזמן כמעט באופן שווה בדיוק, בעד ונגד אוסלו. זכור גם זכור לי היטב הזלזול שלו הבוטה שלו באותה מחצית (!!!!) העם, שלא חשבה כמוהו וההתעלמות מאותה מחצית. זכור לי היטב גם שהוא לא קיבל מנדט ולא נבחר בזמנו על סמך ההבטחה לסגת מהשטחים. זכור לי שהוא לא שינה את דעתו והובל בכחש על ידי הנחש ("כבוד" הנשיא, פרס הנבל) וחושק ונדחף לתהליך "השלום", כך שאל תבלבלו את המוח בעניין ,מורשת השלום" שלו, הוא לא רצה באוסלו ולא לברוך הזה פילל. ידוע לי גם ממקור אישי קרוב בחוליית האבטחה שלו על הזלזול שלו "בנהלים" שהיה בעוכריו בכיכר….. לא שאני בעד ביבי. הוא תועבה!!

    • אסףר הגיב:

      א. אתה מציג את הטענה (שאיני בטוח כי היא נכונה בכל מקרה) שהוא ניצח את הבחירות "על גב קולות המפלגות הערביות" כאילו יש בכך משהו רע. ואם *זה* משהו שתרם למותו אז זה רק מראה את שטניותם של הכוחות שמולו.

      ב. אותו רבין ש"נגרר לאוסלו" גם הלך עם התהליך בכל הכח ברגע שהשתכנע, ונאם לפני מותו את הביטוי הכל-כך לא מפאיניקי "לא הגענו לארץ ריקה".

      ג. המנדט הגיע מן הכנסת שאישרה את ההסכמים.

      ד. הוא לא ראה עצמו מחוייב לאידיאולוגיה של חצי העם שלא בחר בו. איך זה הופך אותו לאשם במותו?

      • אסףר הגיב:

        במחשבה שנייה, נאמרה פה שטות מוחלטת. איך אפשר לנצח בחירות "על גב קולות המפלגות הערביות" ? לא היו בחירות לראשות ממשלה (וגם אם כן, זה לא היה יכול להיות קשור למפלגות הערביות). רבין ניצח כי המפלגה שלו והגוש שלו הצליחו להגיע לרוב של מנדטים בכנסת.

        • עדו הגיב:

          במחשבה שלישית אם 'רבין תרם להירצחו' בזלזול שלו במחצית העם אז הפיגועים הרצחניים של הפלשתינאים הם דבר מובן לגמרי כי הם סופגים קצת יותר זלזול ממדינת ישראל מדי יום.

          • חיים לוי הגיב:

            אני שולל כמובן את פרשנותך, משום שימין שמאל מחוייבים למסגרת פוליטית המעוגנת בחוק, מחוייבים לשמור על כללי משחק מוסכמים בינהם. הימין והשמאל הם שני חצאים של שלם אחד (ותעזוב כרגע את השטנה ההדדית המיותרת).
            לעומת זאת ישראל והפלסטינים זה אחד ועוד אחד, כל אחד הוא ישות אחרת. למעשה ישראל היא אחת והפלסטינים הם חצי, כי הם לא במעמד של מדינה, אלא רק של ישות ערפילית שמתפצלת בתוכה לרסיסים. אין בין השתיים שום כללים מחייביםולמעשה החצי הנפרד מנסה להשמיד את ישראל האחת.

            • מני זהבי הגיב:

              חצי, אחד, רסיסים…
              נשמע כמו דוכן אבטיחים בשוק הכרמל.
              אני לתומי חשבתי שגם הישראלים וגם הפלסטינים הם בני אדם.

            • עדו הגיב:

              אז אם בתוך מדינת ישראל, במסגרת הכללים הדמוקרטיים, רבין מתבטא בצורה קצת בוטה וזה כבר 'תרומה שלו לרצח של עצמו', אז כשישראל שולטת על עם אחר שאיננו נהנה מהדמוקרטיה הישראלית ואין לו שום זכות הצבעה זה כשלעצמו 'תרומה' רצינית מאד לפיגועים.
              משום מה אני אמור להבין את הזעם והתסכול של מי שהתנשאו עליו במשך שנים והיפלו אותו במקומות עבודה אבל לחשוב שערבי נהנה לבנות לי ווילה תמורת גרושים בעודו חוזר כל יום למחנה פליטים שהביוב זורם ברחובותיו. בשורה התחתונה מדובר בגזענות.

    • עדו הגיב:

      אתה צודק לגמרי. זה ממש לא בסדר שחצי העם היהודי יחליט בשביל החצי השני בלי לשאול אותו. העם היהודי כולו צריך להחליט פה אחד בשביל העם הפלשתינאי בלי לשאול אותו, זה הרבה יותר דמוקרטי.

    • גיל ב' הגיב:

      שטות! נכון שאחרי הבחירות היה קמפיין מסיבי של "לרבין אין מנדט" אבל הרבה יותר ממחצית העם תמכה בהסכמי אוסלו. עד כמה שאני זוכר בקרב הציבור החילוני התמיכה היתה בערך 80%. ולראייה, בבחירות של 1996 נתניהו יצא מגדרו והתחייב לשמר את הסכמי אוסלו. וזה כבר בתקופת הפיגועים ולא בתקופת האופוריה מייד אחרי החתימה.

    • ראסול הגיב:

      ודאי תרם, אבל האשמה האמיתית מונחת לרגליה של אימו של יצחק ז"ל, הרי ודאי היא הגורם הראשוני להרצחו.

  9. מקליק הגיב:

    גורביץ, אנא התייחס לטענות. מן הראוי.

    • חיליק הגיב:

      אני חייב להודות שלטעמי ההסתה לפני הרצח אמנם עברה את גבול הטעם הטוב, אבל לא היה הרבה מה לעשות נגדה. לקרוא למישהו "רוצח" או "בוגד" זה משהו שבהחלט יכול לחסות תחת חופש הביטוי במדינה דמוקרטית, וגם השמאל השתמש ברטוריקה הזו בהפגנות נגד מלחמת לבנון. גם חבל התלייה נכנס מבחינתי לקטגוריה הזו. אלה שהיה צריך ועדיין צריך לטפל בהם הם מי שקראו לפגיעה ברבין או באחרים, במיוחד כשמדובר ברבנים. דווקא אלה לא זכו לתשומת הלב הראויה, אם אני לא טועה.

  10. ygurvitz הגיב:

    ההודעות של הטרולים "אלון פ." ו"יודע עם מי יש לי עסק" נמחקו, וימשיכו להמחק. אם שני הה"ה רוצים להתבטא, יואילו ויפתחו לעצמם בלוג משלהם. לא ראיתי טעם לספק להם במה.

    • ראסול הגיב:

      זה בדיוק, אבל בדיוק, מה שסטאלין היה עושה.

      way to go.

      • anonymous moose הגיב:

        סטאלין היה חוסם מהבלוג שלו מגיבים שמתנגדים לדעותיו? יו, איזה מנוול. שמעתי כבר את התיאוריה שאם היה אינטרנט היו נחסכים הרבה חיי אדם כי היה קשה להיטלר להתנתק מ-tower defense, אבל על נטיקט משנות ה-50 עוד לא שמעתי.

        • ראסול הגיב:

          אנחנו צריכים להקים בלוג של גולים מהבלוג של יוסי, נקרא לו "הגולאג".

  11. ygurvitz הגיב:

    הבלוג תחת התקפת טרולים, גש"אלון פ." כותב בכמה שמות בדויים. אנא אל תגיבו לטרולים, כי הם יימחקו לעתים תכופות. וללא אזהרה. אני אוהב אנדי ימין שמנסים לזהם את השיח וליצור לעצמם אנשי קש שתומכים סהם, ואז מייללים שסותמים להם את הפה. נשלח מגרוטאה סלולרית עם מקלדת קטנה ומסך זעיר.

    • חיים לוי הגיב:

      כל הכבוד, גורביץ, אנחנו ננצח אותם בכל מקרה, לא בכוח ובמחיקות אלה בשכל ובויכוחים. הבלוג שלך נהדר!

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    לפי הספר החדש "מלחמות הצללים" של רביב ומלמן, נתניהו הוא זה שמיד לאחר הרצח הפיץ לעיתונאים את הקונספירציה שיגאל עמיר הוא סוכן שב"כ.

  13. שאול הגיב:

    אני רק תהיה.. מה חמור יותר מר גורביץ'? הסתה (לכאורה..) לרצח או
    פקודה מפורשת (ולא ניכנס לדיון אם גם ביצוע בפועל ובהתלהבות כפי שהעיד על עצמו..) לפתוח באש על יהודים שכל חטאם הוא שחשבו אחרת ממנו וממפלגתו ורצו להגן על המולדת..?
    לא,אני לא מנסה להצדיק,אני חושב שרצח הוא דבר מתועב והדרך הגרועה ביותר לפתור סכסוכים וחשיבה שונה משלך אבל צר לי,הצביעות כאן והצגת העובדות בצורה הזו פשוט מגוכחת.

    • עדו הגיב:

      אני מניח שאתה מתכוון למה שעשה שמיר כשנתן פקודה להרוג את אליהו גלעדי נכון?

    • חנן הגיב:

      ובוא נגיד שהשמאל הרדיקלי יחליט לשלוח מחר אנית נשק לחמש את אנשיו בתל-אביב. גם אז תיילל שבסך הכל "כל חטאם הוא שהם חושבים אחרת…" ? צבוע.

      אתה ממש "רק תהיה"… (וטוב לא שכחת את ה"לכאורה").

    • גיל ב' הגיב:

      שאול, אתה רציני? אם אני חושב אחרת מנתניהו והליכוד גם אני יכול להקים צבא פרטי ולצייד אותו בנשק? זה לא שבן גוריון התרכז רק בימין, הוא פירק גם את הפלמ"ח שהיה כח הרבה יותר משמעותי במלחמת העצמאות מכוחות האצ"ל. אנשי הפלמ"ח לא ממש אהבו את ההחלטה אבל לא העיזו להתנגד לה. היה ברור שלמדינה יכול להיות רק צבא אחד ולא מספר מיליציות. היום קשה להבין את זה אבל ב-1948 היה פחד אמיתי ממרד בסמכות המדינה. אנשים כמו יצחק שמיר (לא איש אצ"ל אלא לח"י) ישבו בכלא על חלקם במחתרת שהפעילה טרור *אחרי* הקמת המדינה. ולא דווקא נגד ערבים.

  14. נו, אם אין מה לכתוב, ממחזרים חומרים ישנים. למה לא?

    ההפגנה ההיא היתה לגיטימית וגם ארון הקבורה, שעליו נכתב, לבן על גבי שחור, „רבין קובר את הציונות”. לא הסתה ולא נעליים, ובוודאי שנתניהו לא נתן את ידו למעשה אלימות. היו גם דברים לא ראויים, כמו הפוטושופ של רבין במדי אס אס, אבל שום דבר לא גרוע יותר ממה שמתרחש כל הזמן.

    היות שפסטיבל רבין השנתי מתרחש בכל שנה וכולל, כמיטב המסורת, שטויות כמו בפוסט דלעיל, כדאי להיזכר ברבין, האיש ופועלו.
    האיש היה חלוץ אמיתי. שנים לפני אהוד אולמרט כבר הודח מראשות הממשלה בשל סדרת עבירות שהיו מכניסות כל אחד לכלא: העלמת הכנסות, קבלת כספים שלא כדין והפקדתם בחשבון בלתי חוקי בחו"ל. בעסקה שנרקמה בינו לבין פרופ. אהרון „הכל שפיט” ברק, הוא התפטר מראשות הממשלה ובתמורה לכך לא הועמד לדין ויכול היה לרוץ באין מפריע לקדנציה שניה, במהלכה גם חתם על הסכם אוסלו ובהמשך נרצח.

    ליצחק רבין היתה היסטוריה של אלימות פיזית ומילולית כלפי כל מי שעצבן אותו: בגין, פרס, מתנחלים, ערבים. זוהי מורשת רבין האמיתית, וממשיכים אותה באין מפריע מוקירי זכרו. מבחינה אידיאולוגית, יגאל עמיר יכול להצטרף לחבורה הזו ולהרגיש בבית.

    • ראסול הגיב:

      רק בוא נזכור שאת כל העבירות של רבין שאז עוד נעשו בסתר היום כבר ממזמן נעשות בפרהסיה ורובן לא נחשבות עבירות…

      • להיפך. הרמה עולה כל הזמן למרות ההתבכיינות המאפיינת את השיח הציבורי. העבירות לא נעשות כיום בראש חוצות. העלמת הכנסות שהושגו שלא כדין כיום תרסק את הקריירה של כל איש ציבור ואין יועץ משפטי לממשלה שיעז למנוע העמדה לדין של ראש ממשלה שנתפס בעבירה מסוג זה.

        אז נכון שכיום מותר להחזיק חשבון מטבע זר, אבל זו היתה הפחותה שבעבירותיו של רבין וזו גם לא הנקודה. הנקודה היא שרבין ראה את עצמו מעל החוק. לכולם היה אסור מה שהוא התיר לעצמו.

    • אסףר הגיב:

      אלימות פיזית כלפי בגין, פרס, מתנחלים? רוצה לפרט?

      • עדו הגיב:

        האמת? כשרבין היה שר הביטחון בממשלת שמיר הוא היה שר ביטחון קשוח מאד ושנוא נפשם של הרבה אירגוני שמאל. ארנס החרותניק שבא אחריו לא העז לעשות חצי ממה שרבין עשה.
        כשהתפוצצה פרשת קו 300 הוא זה שהתלונן שאי אפשר לעבוד כשעיתונאים מסתובבים בין הרגליים ובכלל הוא היה רחוק מאד מתדמית שוחר השלום הנאור שרוצים להדביק לו.
        ניקח למשל את מבצע 'דין וחשבון' בלבנון שעשתה ממשלת רבין. ירי על כפרים לבנוניים כדי ללחוץ על ממשלת לבנון שתרסן את החיזבאללה. הפעלת אלימות כלפי אוכלוסיה אזרחית כדי לכופף את הממשלה נקראת טרור אבל לרבין סלחו את זה.
        ועם כל זה רבין היה למעשה הרבה פחות נץ מפרס. הוא זה שאמר שאין לו בעיה לבקר בגוש עציון עם דרכון והוא היה פרגמטיסט שלא בחל בשימוש בכוח אבל גם לא היה מאוהב בו.
        כך או כך רבין ופרס היו אלו שבזמנן קמה סבסטיה. אם הם לא היו כל כך אטומים ועיוורים אז הרי שרבין לא היה נרצח עשרים שנה אחר כך על ידי גידולי הפרא שהוא נמנע מלעקור כשעוד היו קטנים.

      • אלימות פיזית כלפי בגין (אלטלנה) וכלפי הערבים (גירוש ערביי רמלה ולוד, ההנחיה כשר ביטחון „לשבור ידיים ורגליים” באינתיפאדה הראשונה).
        אלימות מילולית כלפי פרס („חתרן בלתי נלאה”) וכלפי מתנחלים („פרופלורים”).

    • גיל ב' הגיב:

      עד כמה שאני זוכר לא דובר על קבלת כספים שלא כדין אלא על זה שהזוג רבין לא סגר את חשבון הבנק האמריקאי שהחזיק מתקופתו כשגריר בארה"ב. לאה רבין נתפסה עושה שימוש בחשבון הזה לקניות בארה"ב. מי שנתפס היתה לאה רבין ולא יצחק רבין, עבירה כזאת, גם אם היה מורשע היתה רק מחייבת אותו לשלם קנס ולא הרבה אחרי זה, בתקופת ארליך כשר אוצר, החזקת דולרים הפכה להיות חוקית. יותר משזה מזכיר את אולמרט, זה מזכיר את פרשת העוזרת הזרה של אהוד ברק. הוא לא הודח מראשות הממשלה, אלא התפטר והוא חיכה 15 שנה לפני שהתמודד שוב על ראשות הממשלה, שזה זמן ארוך בלי פרופורציה לעבירה המקורית.

      נכון שהוא כתב ואמר דברים עוקצניים כלפי אנשים רבים, אבל לעומת העוקצנות של בגין, למשל, הוא היה ילד תמים. אלימות פיזית זכורה לי רק בתוקף תפקידו כשר ביטחון. הוא קרא לבירת ידיים ורגליים בזמן האינתיפאדה הראשונה. הוא טען שהכוונה היתה להשתמש בנשק קר ולא לירות במפגינים. זה אולי לא היה המעשה ההומני ביותר, אבל אפשר היה לראות את ההבדל כשבאינתיפאדה השניה כן ירו במפגינים בנשק חם באופן מסיבי. מהר מאוד האינתיפאדה צמחה לממדי ענק והפכה להרבה יותר אלימה.

      • במקום לומר „עד כמה שאני זוכר” ואז לדקלם את המנטרות העבשות של השמאל כדאי פשוט לבדוק מה קרה שם. גם אני זוכר שמטפטפים לנו כל הזמן שהעבירה לא היתה עבירה של ממש, החשבון לא היה שלו אלא של אשתו ועוד הבלים מעין אלה. הבעיה העיקרית היא שאלה שקרים רדודים.

        יצחק רבין העלים הכנסות של $90,000 שאותם גבה עבור הרצאות בתשלום בעודו מכהן כשגריר ישראל בארה"ב. ממילא הרצאות כאלה הן חלק מתפקידו של שגריר ועבור זה הוא מקבל שכר. אסור לו לקבל עבורן כסף כלל. מעבר לכך, רבין לא דיווח על ההכנסות לשלטונות המס בישראל או בארה"ב. את כל זה הוא החזיק בשני חשבונות בנק שכאזרח ישראלי באותם ימים אסור היה לו כלל להחזיק.

        גרעין האמת היחיד במה שאמרת הוא שאכן חוסר הזהירות של לאה רבין הביא לחשיפת החשבון.

    • גיל ב' הגיב:

      יובל, עוד עובדה שנשכחה בגלל הרצח, כמה ימים לפני הרצח רבין ביקר באירוע של עולים מארה"ב והותקף פיזית. לא ארון קבורה סמלי ולא תמונות, אלא תקיפה פיזית. לא זכור לי שנתניהו הסתייג מכך במילה אחת. ובלילה של ההפגנה בכיכר ציון, הותקפה מכוניתו של אחד השרים (פואד?) בכניסה לכנסת והיה ניסיון של המון מוסת להפוך אותה ולפגוע בשר. שוב, לא תמונה ולא סמליות אלא אלימות ממש. כל זה לא יותר גרוע ממה שמתרחש כל הזמן?

      • אתה לא זוכר שנתניהו הסתייג ממעשה של פסיכופת מהימין. גם אני לא זוכר. אני גם לא זוכר פוליטיקאים של השמאל שגינו את המעשה.

        אולי אנחנו לא זוכרים כי אנחנו לא עוקבים אחר דברים כאלה, אולי אנחנו לא זוכרים כי זה לא די חשוב לנו ואולי אנחנו לא זוכרים כי זה לא קרה.

        למה נתניהו צריך להתייחס לכל פעולה של מטורף המציג את עצמו כימני?

        בפוסט הזה ובתגובות אליו יש נסיונות חוזרים ונשנים להציג את נתניהו כמי שעודד אלימות של השמאל כנגד הימין. דא עקא שזה פשוט שקר שלא מחזיק מים.

        המקרה היחיד שאני זוכר בישראל בו קרא מאן דהו בפרהסיה להפעלת אלימות כלפי מתנגדים פוליטיים היה פרופ' ישעיהו לייבוביץ המנוח. האדם האלים הזה כמעט וקיבל את פרס ישראל.

  15. מגיבה הגיב:

    אני חושבת שזו תמונה שלחלוטין לא עושה רושם , ראינו כבר ח"כים ממפלגות השמאל שהצטלמו במסגרת המחאה החברתית וברקע יש את הגליוטינה- אי אפשר להאשים איש אחד במעשים של הזוי אחר, כמו ששלי יחימוביץ לא אשמה שמישהו הניח גליוטינה בהפגנה של צדק חברתי אי אפשר להאשים את נתניהו , וזה לא משנה אם הוא עמד קרוב או רחוק – מה גם שאי אפשר לדעת מה קרה מסביב לצילום התמונה( בניגוד למשל לוידאו ) שכן- כפי שייתכן ששלי יחימוביץ הביעה גועל מהגליוטינה , אם בכלל ראה בנימין נתניהו שהונף חבל כזה או אחר – מה הייתה תגובתו למעשה. תמונה מתוך רצף אין בה כדי לגלות מה הייתה הסצנה המלאה. זה כמו להניח שאדולף היטלר הוא נחמד כי נמצא תמונה שלו מלטף כלב

  16. Amiram Goldblum הגיב:

    https://www.youtube.com/watch?v=iiF-YmuA4pw
    כאן רואים בבירור את האשי עם החולצה הכחולה והמכנסיים הכהים ומשקפי שמש שמחזיק עמוד ועליו שלט (נתניהו צייר ?) ) "הסכם אוסלו" למי שעוד לא מאמין שהיה שם חבל תליה

  17. Nico S Roach הגיב:

    זמן טוב להזכיר את התמונה שוב

  18. דרור קוסינובסקי הגיב:

    בוגדי השמאל הקיצוני ממשיכים להסית ולשקר