פרויקט חדש! יההה!

 
מה פתאום פרוייקט חינוך? הרי כולם כל העת מפטפטים על החינוך. מה פתאום עכשיו פרוייקט חינוך? ובכן, זה נכון. כולם מפטפטים. אבל התקשורת, זירת הפטפוט המרכזית, עושה מה שהיא תמיד עושה: ממסגרת את הדיון. ובמסגרת הזאת נכנסים תמיד אותם נושאים. הם חשובים, זה בטוח. לפעמים הם אפילו מצביעים על מחשבה נכונה. אבל לעוסים. ממש לעוסים. ממש ממש לעוסים. כל כך לעוסים, עד שרואים בהם את סימני השיניים של כל המדינה. ואלו הם:

שכר המורים והחופש הגדול
"המורים האלו גם ככה בקושי עובדים. מה זאת משרה מלאה של מורה – 24 שעות שבועיות? אני עושה את זה ביומיים. בלי להחשיב נסיעות לחו"ל, שאז אני בכלל עובד כמו מנייאק. ואל תגרמו לי אפילו להתחיל לדבר על החופש הגדול. מתי אני קיבלתי בפעם האחרונה משכורת על חודשים שלא עבדתי בהם? והם? כל שנה. כמו שעון. חודשיים. אם הם רוצים להרוויח הרבה כסף, שיילכו לעבוד במקצוע שבאמת עובדים בו". דן רברבן, בן 32, עובד אמדוקס רעננה, מרוויח 20 אלף שקל בחודש

איכות המורים
"נו, חייבים לתת להם יותר כסף. כי היום, רק פרחות הולכות להיות מורות. כלום הן לא יודעות. רק אלה שאין להן משהו יותר טוב לעשות בחיים הולכות לשם. באמת. אחיין שלי, בן 6, הולך לכיתה א'. המורה שלו היא חתיכת, לא נעים לי להגיד אפילו. יום אחד הוא חוזר הביתה מספר לאמא שלו שהמורה אמרה חנוכה בא אחרי פסח. את מבינה? חנוכה אחרי פסח".
שני רברבן, בת 30, מגדלת את הילדים של רן, בשיחה בלחם ארז רעננה

המורה ששינתה את חיי
"תקשיב, אחרי, רק בגללה אני חולה על היסטוריה. היא הייתה באה לכיתה, אני מדבר איתך על י"א, כן? לא היה לי הרבה זין ללימודים. קראו לה שולה. והיא הייתה באה לכיתה עם תחפושת בהתאם לתקופה שלמדנו. נגיד למדנו על נפוליאון, הייתה באה עם הכובע המשולש. למדנו על שלמה המלך, הייתה באה עם גלימה כזאת. והיתה מספרת סיפורים. כל היום סיפורים סיפורים. רק מה? הסיפורים האלו הם ההיסטוריה. מאז אני חולה על זה. באמת. יש לי בבית מלא ספרים של היסטוריה".
צחי שמש, הפסקת עישון, בניין משרדים

הצפיפות בכיתות
"רק בגלל זה אי אפשר ללמד כלום במדינה הזאת. שמים אותם ילד על ילד. עוד שנייה יתחילו ללמד אותם במסדרונות. איך מורה, מוכשרת ככל שתהיה, יכולה להתייחס כמו שצריך לארבעים תלמידים? איך? וזה עוד כלום. בבית הספר שאני לימדתי בו פעם יש אפילו כיתה של חמישים. לא, זה כבר ממש בניגוד לחוק. המצב מזעזע"
דינה צרפתי, בת 50, מורה בפנסיה מוקדמת

הילדים לא מכירים סלבס
"כתבנו המשוטט יצא לבדוק מה יודעים ילדי מדינת ישראל על המשורר טשרניחובסקי. לתדהמתו גילה כי 2 ידעו מי הוא, 5 חשבו שהוא רחוב ושבעה, בני 5 עד 10, לא הצליחו להגיד את שמו. המצב, כמו שאתם רואים, הולך מדחי אל דחי".
ערן טל, כתב תרבות בערוץ וידאו באינטרנט, יודע לזמזם את ההתחלה של הוי ארצי מולדתי

כולנו מכירים לפחות מורה גרועה אחת
"נו, אי אפשר להאשים את הילדים שהם ככה מתנהגים למורים. אני זוכר שבכיתה ד' הייתה לי מורה כל כך טיפשה, שהיא לא הצליחה להסביר לנו על רבייה. באמת, עמדנו מול הדבורים והיא רצתה להגיד לנו דברים על זה, אתה יודע איך זה היה אז לא דיברו ישירות, ולא הצליחה לזכור את מה שלמדה בבית"
דביר שושני, בן 40, אבא לשלושה

ניסויים מופלצים
"התברר כי החינוך עוד לא אבוד. בניסוי שנערך בנגב בחודשים האחרונים, באדיבותו של דיוויד שומכר, פילנטרופ יהודי מניו-יורק, קיבל כל ילד בכיתה א' 2 בבית הספר רהט בנגב מחשב נייד למשך כל שעות היום. הילדים זכו לתוספת הדרכה צמודה של מורות שעברו הכשרה מיוחדת במחשבים. אחרי שלושה חודשים שבהם קיבלו הילדים שיעורים בתוספת עזרים ממוחשבים והדרכה צמודה במחשב הצליחו הילדים להשיג תוצאות גבוהות במיוחד במבחן הארצי לבדיקת אוריינות"
עיתון "הארץ", מדווח על ניסוי שבאמת יכול להוות דוגמה לשינוי המוני בחינוך

האלימות בבתי הספר

"תראי, רק בגלל האלימות שם צריך לשרוף את הכל ולהתחיל מחדש. אתה שולח את הילד לבית ספר ולא יודע מה תקבל חזרה. יום אחד הוא חוזר עם חולצה קרועה ויום אחר הוא חוזר בלי שן. זה נורא. והמצב רק נהיה יותר ויותר נורא. אני בפירוש זוכרת שהבן גדול שלי לא חזר ככה. בכל אשמה הצפיפות בכיתות".
סיגל שילוני, אם לשניים

רשימת ערים
"ובמקום האחרון – רהט. העיר הבדווית בנגב הגיעה למקום אחרון בבדיקת הישגי התלמידים בבחינות הבגרות, עם 10 אחוזים מהתלמידים שזכאים לתעודת בגרות מלאה. לפניה ניצבות הערים הערביות נצרת וטירה, עם 12 ו-15 אחוזים בהתאמה. בראשית הרשימה ניצבות הערים רמת השרון ועומר, שכל אחת מהן הגיעה ל-60 אחוזים זכאי בגרות. כתבנו נועם כהן מדווח על האפליה, על המאמצים ועל תלמידים שקדנים"
חדשות ערוץ 2, בערך באיזור ספטמבר אוקטובר

אז פרוייקט
כי לא ייתכן שזה כל מה שיש להגיד על חינוך. לא ייתכן. חינוך זה דבר נורא חשוב. בטוח יש לכם מה להגיד על תוכניות לימוד / בתי ספר מיוחדים / שיטות חינוכיות / סרטים על חינוך / ספרים על חינוך / מורים / חינוך ואינטרנט / חינוך ושואה / חינוך וכל נושא / חינוך ומגדר כמובן, כי לכל דבר אפשר לדחוף מגדר / וגו'.

נגיד, שבועיים מהיום, 1/12/07? איתמר יכין לוגו, ואתם תשלחו לנו. Meitalsha ב-gmail נקודה קום. או itamarshaaltiel באותו מקום. ואפשר גם למייל של הבלוג ב-hemeitster באותו מקום.

מלבד זאת, נתראה בעצרת למען החינוך.

14 תגובות “פרויקט חדש! יההה!”

  1. לא שאני מעוניין לצאת נגד המוסכמה החברתית של 'שכר מורה'='שכר מזעזע', אבל הקישור הוביל אותי לבירור נהלי משרד החינוך בנושא. השכר המופיע בטבלה הוא שכר בסיס, שמעליו יש הרבה תוספות, שבאות לביטוי באחוזים. ניקח לדוגמא את הד"ר עם הוותק שלנו:
    – כל המורים מקבלים מעבר לטבלה המדוברת 3% תוספת, במסגרת הסכם שלא נכלל בה.
    – בעלי תעודת הוראה (מוסמכים להוראה) מקבלים 300 ש"ח נוספים- ובמקרה שיש תעודה כזו, מקבלים גם גמול נוסף על תארים, כולל תואר ראשון- 10.5% על תואר אחד, עוד 5% על תואר שני ועוד 5% על ד"ר.
    – במקרה ואתה מוסמך להוראה, גם קורסים והשתלמויות יכולים להקנות, במצטבר, עד 19.2%נוספים. אם למיודעינו 36 שנות ותק, אפשר לקוות שהוא הגיע לזה.
    – מורה המלמד מקצוע מקבל תוספת של 6% בגין הכשרה, מחנך מקבל 10% במקום.
    – רכז כלשהו יקבל עוד תוספת של 6%.
    – ובגין לימוד כיתות רבות, יתווספו עוד 5-7% למשכורת.
    סך הכל, אם לד"ר אין הסמכה להוראה, במינימום הוא ירוויח למעשה 7179.55 ש"ח, ועם תעודת הוראה הוא יקבל- 10,575.82, לפני שמאפשרים להיות מחנך, מרכז מקצוע או פיצול כיתות.
    זאת המשכורת, אגב, כאשר משרה מלאה נחשבת 24 שעות שבועיות כולל השעות הלא-פרונטליות, וכאשר מעל גיל 50 (לגבר) וכאשר יש לידים מתחת לגיל 14 (לאשה) מספר שעות זה קטן.

  2. אהמ, זה בערך השכר (ההתחלתי=שנתיים ראשונות) גם במשרד הממשלתי שבו אני מועסקת (לבעלי תואר שלישי במשרה מלאה. תארים פחות מתקדמים משתכרים קצת פחות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>