קאטו הזקן, דרפור, והבלוגוספירה – בקשה צנועה

פורסם במקור ב"תודעה כוזבת" וב"תודעה מוקצפת", אחיו בקפה

מתוך הויקיפדיה העברית

חבר הסנאט הרומאי מארקוס פורקיוס קאטו קנסוריוס ("קאטו הזקן"), ראה בקרתגו הפיניקית סכנה חמורה לרומא. מסופר שהוא נהג לחתום את כל נאומיו בסנאט במשפט: "מלבד זאת אני סבור שיש להרוס את קרתגו" (Ceterum censeo Carthaginem esse delendam).דבר זה היווה זרז לרומאים, שהחליטו בסופו של דבר להחריב אותה.

רצח העם בדרפור ממשיך.

 

ביום שישי האחרון החליט במערכת 'הארץ' שהזוועה של דרפור ראויה לכותרת ראשית. ולווט התלוננה על המיסטיקה שפשתה במסדרונות 'הארץ', אבל לא התייחסה לעצם ההחלטה.

 

שלושים ושלושה הרוגים בקמפוס של וירג'יניה טק הספיקו כדי להעלות יוזמה ליום דומיה בכל הבלוגוספירה.

 

מודה, אני יודע על דרפור הרבה פחות ממה שראוי לדעת, ובדעתי לפנות זמן בימים הקרובים כדי ללמוד את הנושא מעט יותר לעומק. אפשר להתחיל בעמוד הסיקור המיוחד של הגרדיאן, או בזה של הניו יורק טיימס, אפשר להמשיך לעקוב אחרי סדרת הכתבות ב'הארץ'.

 

אני לא חושב שאפשר, או שרצוי, לדרוש מהבלוגוספירה לזנוח את כל תחומי העיסוק האחרים שלה, גם לא ליום אחד סמלי. אבל אפשר לנהוג כמו קאטו הזקן. כל פוסט שלי שיעלה כאן, או בכל במה אחרת בה ייצא לי לכתוב ייחתם במשפט כמו כן, אני סבור שיש לעצור את רצח העם בדרפור. אני קורא לכל בלוגר לעשות כמוני, לא חשוב על מה בחרתם לכתוב, זה יכול להיות על שביתת הסטודנטים או על סיכום תולדות השיח, רגע לפני שאתם חותמים את הפוסט, גם אם היה שם פאנץ' ליין מוצלח במיוחד, תיזכרו בדרפור, תוסיפו את המשפט האחד הזה, בעברית או באנגלית, או בכל שפה אחרת, כדי שגם מי שקורא ייזכר.

 

מלבד זאת אני סבור שיש לעצור את רצח העם בדרפור.

 

Moreover, I advise that the genocide in Darfur must be stopped.

10 תגובות “קאטו הזקן, דרפור, והבלוגוספירה – בקשה צנועה”

  1. ראשית, יופי של פוסט.

    שנית, לעניין ההצעה עצמה. אני קצת חושבת שזה ייצור מעין אפקט קומי, שנוצר תמיד מחזרה על דברים שהם חסרי משמעות בקונטקסט בו הם נאמרים. (נניח, פוסט על משמעות המטאפורה 'תחת' בסרט של בוראט, שבסופו יגיע המשפט הנ"ל, ואחריו פוסט על twitter שבסופו יגיע המשפט הנ"ל). והאפקט הקומי הוא באמת יהיה די מצחיק, אבל אני לא חושבת שזו הכוונה שלך.

    אבל כן, זה דווקא רעיון טוב להשחיל משפטים כאלו (ודומיהם, כמובן) בסיום כל פוסט.

    למעשה, אולי אפשר לכתוב איזו מן פונקציה אוטומטית שכזו, שתוסיף משפט כזה לכל פוסט, בהתאם לנושא הפוסט שיוזן ידנית. נגיד, לפוסט על ספרות יתווסף המשפט: ודרך אגב, אני בעד להחליף את בני ציפר. לפוסט על עוולות חברתיות יתווסף המשפט על דרפור. ולפוסט על האינטרנט יתווסף המשפט: דרך אגב, אני נגד חוקי אתיקה לבלוגרים.

  2. דברים מהסוג הזה תמיד נשמעים כמו נסיון להקל על המצפון, יותר מאשר נסיון לחולל שינוי. כמו עצומות, לדוגמה.

  3. עם כל הכבוד לאילן הגבוה, זו הצעה הבלותית. באותה מידה של צדק, אפשר לחתום כל הודעה במחאה על דיכוי הפאלון גונג בסין, על הפרת זכויות האדם ההיסטרית, המתמשכת, והממוסדת-עד-אימה בצפון קוריאה, על תנאי החזקת השבויים בגוואנטנמו, וכו' וכו'.

    זה לא שמה שחסר בעולם הוא רק הדיווח על דארפור, רק המודעות שאותה שורה כאילו תעורר; הבעיה אינה חוסר-ידיעה, אלא חוסר-אכפתיות. העובדה הנוראה היא שכמעט לאף אחד לא אכפת מרצח עם בעולם השלישי. נאמר כך: טוב היה אלמלא היה רצח עם, אבל זה לא מספיק מזיז לעולם "הראשון" כדי לעשות משהו בנדון. שורות נוסח קאטו שתופענה כפטריות בבלוגים לא תשנינה את המצב הזה: לעולם עדיין לא יהיה אכפת, ורצח העם ימשיך.

    שתי הדרכים היחידות לעצור את רצח העם הן התערבות צבאית (אופציה מאוד לא פופולרית בעת הזו) ולחץ מדיני-כלכלי כבד. גם האופציה השנייה בעייתית, עקב רמת החיים הנמוכה מאוד בסודן ממילא. אעפ"כ, אם רוצים לקדם את הלחץ הזה, יש לפעול במישור שיכול להפעיל אותו, היינו במישור הפוליטי הארצי, איש איש בארצו. כתבו אפוא לנציגיכם בכנסת או בפרלמנט, ודרשו פעולה בנושא דארפור.

    אבל עזבו אתכם מהתקשטות בבלוג.

  4. מיטל: כן, אין ספק שיש כאן פתח לאפקט קומי לא מכוון, אני נמנע בדרך כלל מפוסטים בנושא התחת כמטאפורה ולכן לא ארגיש מבוכה להוסיף משפט כזה בסוף פוסט, אבל אין ספק שמן הראוי להעביר את המשפט סוג של מבחן גיחוך לפני שמוסיפים אותו.
    בנוגע לאוטומטיזציה, אני דווקא לא חושב שהיא רעיון מוצלח במיוחד, חלק מהעניין מבחינתי הוא הידיעה שכותב הפוסט טרח להוסיף משפט שאינו רלוונטי ישירות לפוסט, ולא הפקיר את עצמו בידי איזו מערכת מחאה ממוכנת.
    הלל: ברור שאתה צודק, או לפחות שיש דרכים פעילות יותר, ובכל זאת, כבר לא מעט זמן מתגלגל בחלל דיון על השאלה אם לבלוגים יש או אין כוח, אולי כדאי לנסות.
    אסף: שאלת ה"למה דווקא" היא שאלה מיותרת לחלוטין. אפשר להעמיד אותה מול כל מי שבוחר למחות כנגד איזשהו עוול או לפעול למען איזושהי מטרה.
    בנוגע לאפקטיביות, ובדומה למה שאמרתי להלל, אין ספק שהבלוג הזה (ועוד הרבה יותר ממנו הבלוגים שאישיים שלי) הוא חסר משמעות, אבל אם הרעיון הזה יתפשט גם למקומות אחרים, וחשוב יותר, לשפות אחרות, יכול להיווצר אפקט מצטבר משמעותי יותר מאשר במכתבים לחברי כנסת.

  5. פוסט מצוין על נושא חשוב (עם מסקנה בעייתית, כפי שמיטל הדגימה).

    לעצור את רצח העם בדרפור יהיה קצת קשה.

    מה, באמצעים דיפלומטיים? כן, צריך להפעיל יותר לחץ באו"ם. אבל מדינה שבעצמה מדכאת יותר ממיליון איש אולי לא נמצאת בעמדה הדיפלומטית הכי מזהירה להציג עצמה כמגינת זכויות אדם באו"ם.

    או אולי לפעול באמצעים צבאיים? מה, לשלוח לשם כוחות? הצבא המהולל שלנו בקושי הצליח להוציא כוחות ללבנון, מה נראה לך שיקרה בסודן? מה גם שמדובר שם, למיטב הבנתי, במיליציות ובמלחמת גרילה, שכבר הוכח שצבא מתקשה להתמודד מולם. זה לא שיש שם תאי גזים ומשרפות שאפשר להפציץ מהאוויר, ותקן אותי אם אני טועה.

    אני מסכימה עם מי שאמר לפני, שזו אמירה כללית מדי.

    מה שכן, לעצור את גירושם מהארץ של הפליטים שמגיעים משם, או את החזקתם בכלא – זו כבר מטרה ריאלית שיש אפילו סיכוי שלחץ ציבורי בארץ יוכל להשיג.

    אי לכך, ובהיותי ריאליסטית, הייתי אומרת:
    מלבד זאת, אני סבורה שעל המדינה לתת מקלט מדיני לפליטים מדרפור.

  6. ואחרי מחשבה נוספת:
    מאז קאטו הזקן נוספו עוד כמה אמצעים. לא בכל פוסט או בכל בלוג מתאים הטריק הרטורי (המבריק לזמנו).

    ולכן, עיצבתי לי כפתור. יש לו ניראות לא פחותה מאשר למשפט בסוף פוסט. אם עוד מישהו רוצה, אתם מוזמנים.

  7. חיחיחיחיחיחי

    זה די מצחיק אותי כי בדיוק בזמן האחרון חשבתי על זה ואני מתחיל להוסיף בכל מקום את המשפט "מלבד זאת אני סבור שיש לשנות את מערכת החינוך מיסודה!"

    ולכל השאר שאומרים שזה לא עובד, יכול ליהיות שהם צודקים. אבל הסיבה שבגללה רק יכול ליהיות שהם צודקים היא שאם לא תיהיה התמקדות במשפט אחד – אף משפט לא יעבוד, כיוון שאף אחד מאיתנו לא מנהיג כמו קאטו הזקן שכל העם שמע כל נאום שלו ומפנים.
    ולכן אני תומך במשפט אחד ולא משנה באיזה סיטואציה. וזה לא מגוחך!

    נ.ב.
    אני ממליץ בחום לקרוא את הערך בויקיפדיה, מה שהוא אמר זה באמת עבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>