משמעותו של מנקה אסלה

ד"ר אדוארד לוקס (Lux) היה הראשון[1] שעמד על חשיבותו של מנקה-האסלות (Toilet-Bowl Cleaner) בתרבות המערבית הפוסטמודרנית. למרבה המבוכה רגע ההתגלות האוריקאי תפס אותו דווקא בשעת צורך אמיתי ממש במנקה שכזה, ולא בזמן שירעופים תיאורטיים טהורים (מבוכה, כמובן, לא מפני הלכלוך, אלא מפני הסלידה שלו, כתיאורטיקן בעל שאיפות, מכל דבר גשמי ובעל מהות יציבה).

דרך כלל היה נמנע מכך ככל אשר ניתן, אך קציץ הבשר (Meatloaf) אשר אכל יום קודם[2] – הוא היה החשוד העיקרי בעיניו – לא השאיר לו כל ברירה, והוא שאל בלחש את מארחיו היכן הם מחזיקים אצלם בבית את השירותים (Nochiyut). הבעיה האמיתית התעוררה אחרי, כשראה את החורבן שנשאר, מכתים ומפליל, על משטחי הפורצלן הלבנבנים של פנים-האסלה[3].

זה קרה לפני לא יותר מארבעים שנה[4] כאשר התארך ד"ר לוקס בבית הקיץ של מארשל מקלוהן בפלורידה[5]. בפנטהאוס היפיפה דלקו בת-אחת וללא הפסקה חמישה מקלטי טלוויזיה ושני טרנזיסטורים, אך מנקה-אסלה, ולו אחד, לא היה.

לוקס הגיע מיד לתובנה שבסוגיית מנקה-האסלות, כמו בסוגיית זכות-ההצבעה לנשים[6], הדעות נחלקות לשתיים: אלה השמרנים, שמבקשים להצניע-לכת, כלומר להחזיק ליד האסלה את המנקה הפשוט ביותר, חסר הצבע ושאר-הרוח, זה שישתלב אינקוגניטו ברקע הפסטל של קיר החדרון; ואלה, המוחצנים, שמשקיעים.

הוא שאל עצמו: אדם שמשקיע בעיצובו של מנקה-האסלות שלו, הרוכש מנקה ממתכת ניקל מבריקה או מעוצב כפרח חמנייה בשל, מה הוא מנסה לומר? הוא הגיע מיד למסקנה שכמו שבתקופת שיגשוגה, היה בכל בית באימפריה הרומית מזבח קטן לוֶסְטָה (Vesta), האלה השומרת על הבית (house), משמש כיום חדר-הנוחיות, ובצורה מזוקקת יותר, מנקה-האסלה, מסמן פיזי למסומן רוחני, דהיינו סימן לבריאות ושגשוג הבית ויושביו. מנקה מהודר, כך לדידו[7], פירושו ניסיון להסוות חולי פתולוגי וחסימה של זרימה קולינרית בריאה – אם כי בתרבויות אחרות תיתכן, כמובן, משמעות שונה לאותה תופעה.

כששטח את תובנתו המפתיעה בפני מארחיו התקבלו דבריו תחילה בעוינות סמויה, ומיד אחר כך באגרסיביות גלויה ביותר, כאשר העיף אותו מקלוהן מפתח ביתו ואיים עליו לבל יחזור עוד לעולם. לוקס ניסה להסביר לו כי על פי חשיבתו דווקא חסרון המנקה בבית מקלוהן מצביע על הצלחה יציאתית כבירה (success), אך מקלוהן, בניגוד גמור למצופה מהוגה במעמדו, לא גירש אותו משום התיאוריה, אלא בגלל הלכלוך. ולבד מזה, הוא לא היה מוכן שמסקנה הגותית כלשהי תעלה מתוך אסלה.

_______

[1] גם אם הגיע מר יוג'ין אספס (Asspass) לאותה מסקנה בצורה עצמאית, הרי שהיום כבר ברור שעשה זאת לכל היותר בזמן אחד עם ד"ר לוקס, ובשום פנים לא לפניו. על כך ראו The Southend Quarterly, Vol. 54, 1999, pg. 436-437. [2] כנראה בבית אחותו, והשמועות על מאהבת שלכאורה היה אצלה אינן אלא עלילת-דם זדונית, מונעת, ככל הנראה, על ידי קנאה וצרות-עין, כפי שמראה מר אניזד בריקס (Brix) בעבודה שתרם פורסמה.  

[3] אסלת-מלכים מסוג Thundertub, שנת יצור 1954.

[4] אך גם לא פחות, כפי שמוכיח סטון (Stone) בחיבורו When and Where in the 20th century, pg. 2.

[5] רבים אינם יודעים זאת, אך אחרי מותו, הועלה מרשל מקלוהן לדרגת פילד-מארשל.

[6] ראו מחקרו המונומנטלי של פרופ' שפירו (Shapiro) על השפעת מתן הזכות הנ"ל על תנודות האופנה בארה"ב החל משנות העשרים: "Women vote – fashion desiners gloat" in W.A.R.S, 102, pg. 11-54.

[7]"A load of irish bull", The Southend Quarterly, Vol. 30, 1967, pg. 250-289 .

7 תגובות “משמעותו של מנקה אסלה”

  1. שלום תומר , קראתי את המאמר הנשלח אלי, המסר הוא ברור על האדם להיות נקי בכל דרכי חייו, אפילו אם הוא מנקה אסלות, עלי לציין שיש לך שפת עיברית תיקנית וברורה, עלי להשתפר ביחס אליך בידע של המילים העיבריות. שבת שלום.

  2. ושוב לא הבנתי – למה זה חשוב שלפרט מסויים במצב בריא יש צואה שלשולית או דמויית קלח תירס?
    (גילוי נאות: הח"מ נטלה בעל כורחה חלק בסקר גסטרואנטולוגי בדבר הרגלי קריאה בשירותים, כטובה לקולגה בעבודה למען חברה של אישתו הטרייה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>