וורדפרס וההם – סיפור במספרים

היום השתתפתי בפאנל בוורדקמפ שכותרתו הייתה "וורדפרס זה לא רק לגיקים". אלו היו הדברים שהכנתי מראש כדי לומר, ואמרתי אותם, פחות או יותר, רק בדיבור חופשי:

  • 10 דיונים לפחות התנהלו ביני לבין איתמר לפני שעברנו לוורדפרס. איתמר טען שאנחנו צריכים מקום משלנו כדי שיתייחסו אלינו ברצינות. אני טענתי שלא מתקנים מה שלא מקולקל. איתמר ניצח.
  • 5 דקות לקח לנו לבחור את שם הדומיין
  • 7 פעמים הסתיימו הפגישות שלנו בסיכום "טוב, כל אחד צריך לנסות בבית להתקין את הוורדפרס הזה".
  • 161 מלים יש בהוראות ההתקנה של וורדפרס באתר של רן יניב הרשטיין
  • 6 פעולות מתוכן לא הבנתי כלל (מה זה לעזאזל קובץ TGZ? איך יודעים מה זה בסיס הנתונים, איך קוראים לו ומאיפה אמא שלו באה? ואיך אני אמורה לדעת לבדוק הגדרות של קובץ הקונפיגורציה?)
  • 3 או 4 היו מספר האנשים שאליהם פנינו כדי שיתקינו לנו וורדפרס.
  • 1 עשה את זה, והוא יושב פה. תודה.
  • 5 היו מספר האנשים שעזרו לנו לנסות להעביר את הארכיון שלנו מישראבלוג.
  • אלף קללות קיללנו אותם בינינו לבין עצמנו.
  • 4 חודשים עברו ויאיר הצליח. אבל באיזשהו אופן משונה.
  • 20 שעות ישב האיתמר ותיקן פוסטים ידנית.
  • ב-7 בפברואר 2007 פורסם הפוסט הראשון שלנו בוורדפרס, שטען שזה נחמד שאנשי וורדפרס אומרים שכולם יכולים להתקין וורדפרס, אבל הם טועים. היינו עצבניים.
  • פעם אחת של לנסות ולהעלות פוסט בוורדפרס הספיקה כדי שאגיד לאיתמר בנחרצות "חוזרים לישרא"
  • משפט אחד אמר האיתמר בתגובה: "עוד לא".
  • תגובה אחת, של אורי ברוכין, הצילה אותנו ממשק עורך התוכן של וורדפרס. נאמר בה: ווינדוס לייב רייטר
  • אינספור שעות ישבתי מאז ועברתי על רשימות של פלאגאינים חדשים. זה כיף!
  • 200 פלאגינים איתמר פסל.
  • 30 פלאגינים איתמר אישר, אבל לא הצלחתי להתקין.
  • שמונה חודשים עברו, ועדיין לא הצלחנו לגרום לבלוג להיראות אותו דבר באקספלורר ובפיירפוקס.
  •  ב-13 ביולי 2007 פרסמה חנית את המאמר המעולה ב-YNET שמסביר איך מתקינים וורדפרס. נראה לי שעם זה אפילו אנחנו היינו יכולים להסתדר.
  • 30% עלייה בכניסות מאז שעברנו לוורדפרס.
  • חודשיים בערך מאז שהחלטנו שחייבים לשנות את העיצוב. אנחנו עדיין לא מעזים

בעקבות היום

דבר נוסף שרציתי להגיד אבל איכשהו לא יצא זה שאני לא אומרת שוורדפרס חייב להיות לכולם. זה בסדר אתי, כאמור בפוסט הראשון שלנו, שדברים מסויימים סגורים בפני. אני פשוט לא אוהבת את שיטת השיווק של "כולם יכולים", שפשוט אינה עומדת במבחן המציאות.

33 תגובות “וורדפרס וההם – סיפור במספרים”

  1. אני אולד פאשנד. לי לא אכפת איך קוראים לחנות, אני כאן בעיקר כדי לקרוא אותך [גם את האחרים, כמובן, אבל בעיקר אותך]. מצידי גם פפירוסים 2.0, או לוחות חימר מעוטרים בכתב יתדות

  2. ואני בכלל מאמין בפרינט.

    סתם, כל הכבוד לך ולאיתמר על הההשקעה ועשרות השעות מול המחשב בניסיון להתקין את זה ותודה אישית לאיתמר שהעלה את הפוסטים שכתבתי וטרח ללנקק את עשרות הלינקים שהוספתי לכל מאמר.

    מתנצל שלא הייתי יכול להיות נוכח בכנס היום ומקווה שעבר בהצלחה.

  3. זה בסדר, אנחנו מאזנים כל שעה מול המחשב בשעה בבית קפה.

    נראה לי שעבר בהצלחה. אם כי אולי עיקר ההצלחה היתה זה שהוא עבר. אבל אני לא בטוחה בעניין הזה.

  4. אני חייבת לציין שממש נהניתי מתיאור חוויותיכם הכואבות מאוד במסגרת המעבר לוורדפרס. כואב כואב, אבל היית ממש משעשעת! :)

    (חבל שלא נשארת להרצאה שלי ושל שרית, שעסקה בהתקנת וורדפרס למפגרים)

  5. היי מיטל.
    אני מבטיח לעצמי שאחרי התגובה הזו אני אלך לישון, אבל להל"ן התגובה:
    אני מאד מסכים עם מה שאמרת בפאנל. אני שמח שניתנה לך ההזדמנות לכך. וורדפרס איננו אידיאלי ואי אפשר להתקין אותו בקלי קלות (אני נאבקתי הרבה בשביל להתקין אותו). א-ב-ל:
    עד כמה שאני יודע, הוא הפיתרון הכי טוב ליצירה של בלוג עצמאי בעברית.
    אילו לאנשים היה קל להתקין אותו, לא היה צריך קהילה, ולא היה צריך כנס כמו וורדקמפ ישראל 2007, ובכנס הזה לתת הרצאה של שעה להתקנה של 5 דקות (כי אנשים פשוט היו מתקינים אותו בעצמם). מזווית הראיה שלי, הכנס שלנו בדיוק מכוון להתמודד עם מה שהעלית – לעזור לאנשים להתמודד עם מערכת שאינה בהכרח פשוטה להתקנה. גם בזה שנותנים להם גישה בסיסית, וגם בזה שמספרים להם על זה שיש אנשים שיהיו מוכנים לעזור. ויותר חשוב מזה – כדי לספק הזדמנות לאנשים היותר טכניים להכיר את הצורך של הקהילה הפחות טכנית – ולחפש עבורם פתרונות. (ושוב, המוטיבציה היא מה שניסינו ליצור בשתי ההרצאות הראשונות בכנס, של לוריל והפאנל העיסקי – כי בלוג עצמאי יכול מאד להשתלם, ווורדפרס הוא *ה*בחירה עבור דוברי עברית).

    מה יצא מהכנס, ימים יגידו. אישית, אני מאד אופטימי.

  6. תודה, זה היה כיף לצחוק על הוד מעלתו.

    אני חושבת שעכשיו אני כבר יודעת להתקין וורדפרס. ומלבד זאת, חלק מהבעיה שלי עם כל העניין הזה הוא שכל הנושאים הטכניים האלו קצת משעממים אותי. אני יודעת להבין אותם אם אני חייבת, אבל לא במקרה לא בחרתי בקריירת מתכנתת.

  7. אתה יודע מה שימח אותי? שבתחילת הפאנל אהוד הציג את הוורדפרס ככזה שאפשר להתקין אותו בחמש דקות, ובסוף הפאנל הוא אמר: "מי שרוצה להתקין וורדפרס, ויש לו קצת ידע, והרבה זמן וסבלנות, אז זו מערכת מעולה בשבילו" או משהו כזה. זה מבחינתי התיאור המדוייק ביותר של וורדפרס.

    אני לא בטוחה שזו הייתה המטרה הלא-מוצהרת של הכנס, אבל כן, אני בטוחה שעזרתם לאנשים להסתדר טוב יותר עם הוורדפרס.

  8. מיטל, אני אחלוק איתך שבמהלך אירגון הכנס, הכנו מסמך (מושקע משהו) עבור ספונסרים – שיועד להסביר להם במה מדובר (ולהזמין אותם להשתתף בכיף).
    במסמך נכתב כך:
    "מטרת הכנס היא לחשוף ולהרחיב את מעגל המשתמשים במערכת בישראל, וכן להעצים את הרמה המקצועית של הקהילה הקיימת."

    בהרצאת הפתיחה שנתתי, רשמתי את מטרות הכנס (כפי שאני מבין אותן):
    * הזדמנות לגלות את וורדפרס
    * לחלוק ידע שימושי
    * תירוץ להיפגש

    אז לפחות במטרות הללו ניראה לי שעמדנו בכבוד.

    לגבי המטרה (המאד לא מוצהרת), שהכנס יהווה הזדמנות לשיתופי פעולה של האנשים הטכניים – לשפר את וורדפרס – אני חושב שעוד מוקדם לדעת האם זה יקרא – אבל כמו שאמרתי בהודעה הקודמת שלי, אני אופטימי.

    :),
    טל.

  9. היר היר! השמעת את קולם של נדכאי הוורדפרס בעולם. גם אני ניסיתי פעם, אחרי שהשתכנעתי מהתעמולה הוורדפרסית, לפתוח בלוג (משהו מקצועי, לא חלמתי להעביר את הבלוג שלי לשם). ונוכחתי לדעת שזה לא משהו שמשתמשת פשוטה והדיוטה כמוני מסוגלת לעשות לבדה. מה שכן, קהילת הוורדפרס, ובמיוחד חנית המדהימה, מוכנים לעזור ביד רחבה ונדיבותם ומוכנותם מקזזים קצת את האכזבה מוורדפרס.
    נראה לי שתוך כך וכך זמן גם הנושאים האלה ייפתרו ותהיה מין התקת מעטפת שתאפשר לעשות את כל החלק הטכני בלחיצת כפתור, אבל אולי אני אופטימית והתשובה היא שהדור הבא של משתמשים פשוט יהיה בעל יותר ידע טכני.

  10. זה נכון. קהילת הוורדפרס אכן שמחה לעזור.

    ונראה לי סביר שהדור הבא יהיה עם יותר ידע טכני. גם לנו עכשיו יש יותר ידע טכני ממה שהיה לנו לפני הוורדפרס.

  11. הי מיטל. ישבתי שני כסאות לשמאלך בפאנל ובגלל שהוא התחיל נורא באיחור הייתי חייב לרוץ לפני שהספקתי להתנהג בג'נטלמניות עם עמיתיי לבמה. אז אני מנסה לתקן באמצעות ביקורים בבלוגים שלהם וכך אני גם התוודעתי לבלוגך המשובח (בלוג יפה. בואי לבקר בשלי). סיפור הבלהות הוורדפרסי (או שמא, הוורד-דיפרסי) שלך שיעשע אותי. בעיקר כי את התקנת הוורדפרס שלי ביצע אהוד קינן ובני משפחתו (כנראה כדי שיוכל להזמין אותי להשתתף בכנס כעבור שנתיים). ומדבריך התברר לי שבלעדיו לא הייתי מצליח לכונן את בלוגי עד עצם היום הזה. הגעתי לפאנל כנציג "אם אני יכול, כל אחד יכול" והתברר לי שאני לא יכול בכלל. הו, הענווה.

  12. מיטל, הפאנל שלכם היה מבחינתי החלק הטוב ביותר בכנס (טוב, חוץ מהמינגלינג כמובן), וממש שמחתי כשאמרת מה שאמרת. הסיבה שאני מתלבטת כבר המון המון זמן אם לעבור לוורדפרס ועדין לא עושה את זה היא שאני מרגשה שיש פער מאוד גדול בין הסיפורים על קלות ההתקנה והמעבר לבין הבעיות שאני צופה (ואני די ריאליסטית). שמחתי שסוף סוף מישהו צמצם את הפער בין התחושה שלי לבין המציאות. מה שכן, הכנס באמת גרם לי להרגיש שאם אני אתקע עם בעיות טכניות אני לא לבד, ולכן אני הולכת על וורדפרס בכל זאת. (:

  13. ג'נטלמניות איז אובר רייטד ונראה לי שהנוסח המדוייק הוא: בלוג יפה, מוזמנת לשלי.

    עזוב את עניין הוורדפרס. נראה לי שמיציתי את עניין הדיבור עליו לשנים הקרובות. אבל מזמן רציתי להגיד לך שאתה עושה בבלוג שלך דבר מדהים מבחינת קהילה. נדמה שההתרחשות אצלך ממש חיה ובועטת. למה זה, אתה חושב?

  14. עם כל מה שאמרתי, אני חייבת להדגיש שני דברים:
    1. אין לי מושג איך וורדפרס ביחס לפלטפורמות אחרות לבלוגים עצמאיים.
    2. אני חושבת שהמאמץ שווה את זה. ולכן, אני שמחה שאת הולכת על וורדפרס.

  15. ראשית, לך יש אומץ לתגובות משורשרות, לי עדיין אין.
    שנית, לא אמרתי את זה מספיק, אבל טוב ששניכם באתם ושאמרתם מה שאמרתם. גם אם הפאנל לא תאם את הכותרת שלו הוא היה מועיל ואני מרוצה.

  16. קהילה איז אובר רייטד. אני הכי שמח כשבא אליי מישהו, ברחוב או במייל, ואומר שהוא קורא את הבלוג שלי כל יום אבל לא משתתף בדיונים. המונה אומר לי שיש בין 3000 ל-3400 קוראים ביום, אבל בתגובות יש כ-50 מגיבים פחות-או-יותר קבועים ואחת לכמה ימים אני נתקף בעתה שמא ה-50 האלה הם כל קוראיי. ולמה היא חיה ובועטת? כי בקולנוע לכולם יש דעה. כפי שכתב טריפו "לכל בן אדם יש שני מקצועות. המקצוע בו הוא עובד ומבקר קולנוע". או באמריקאית: everyone's a critic. אבל אם הייתי כותב על ספורט אני מניח שהיו מגיעים אליי אפילו יותר, ומשתתפים באופן פעיל עוד יותר. כי כולם מבקרים, אבל יותר מזה, כולם מאמנים. (אבל אני לא מבין בספורט).

  17. אני לא חושבת שהיא אובר רייטד. ונראה לי ש-50 מגיבים קבועים זה די הרבה. כלומר, לאיזה בלוג בבלוגספירה הישראלית יש 50 מגיבים קבועים?

    אם קולנוע זה נושא כל כך פופולארי, אז למה הוא לא תופס את החלק הארי של מדורי התרבות או אפילו יוצא ממדורי התרבות כדי לתפוס נתחים מן החלקים הקשים יותר של העיתונים/מהדורות? כלומר, כוכבי קולנוע תופסים חלקים נכבדים וגו', אבל אני מתכוונת לדיבור על הקולנוע עצמו.

  18. אוף, ניסיתי לשלוח טרקבק והוא אבד במסדרונות הוורדפרס. אולי הם עושים עליך חרם? (-:
    אז אני מוסיף אותו ידנית, ברשותך…
    יופי של הופעה, תודה!

    […] אבל הקטע הטוב באמת היה שאחרי כל הסיפורים הנפלאים על איך אחרי שהתקנתי וורדפרס, רזיתי בחמישה קילו, גבהתי בעשרה סנטימיטר והיום אני מאושר ומרגיש בנוח עם הגוף שלי, סוף סוף התחיל להיות מעניין באמת. מיטל שרון, האחרונה בפאנל, העיזה לקום ולצעוק שוורדפרס הוא עירום סיפרה על הנסיון העגום שלה. שזה לא היה בכלל קל. לא להתקין, לא לקנפג, לא לעצב, לא להעביר פוסטים מישראבלוג לוורדפרס. ובקיצור: מבאס. […]

  19. אני ממליץ לנסות לעבוד דרך LIVECD של UBUNTU
    הWORDPRESS נמצא שם מובנה וגם יש תמיכה בעברית למערכת ההפעלה הנ"ל (לא שצריך כי זה LIVECD). בנוסף דרך מערכת הפעלה מבוססת יוניקס תוכלו לפתוח ולהתקין קבצים מקובצים כמו זה שהצגת ע"י 2 שורות קוד.
    במידה וצריך אשלח לאיתמר לינק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>