פינוקים הם

1.

מגדלי סטארק לא גמורים עדיין, אבל בלילה הם זוהרים בגאון. פיליפ סטארק לא חסך בהוצאות. עוד לפני שהושלמו, הפיגומים הם פרסומת למה שיהיה כאן, בתל אביב, קצת אחרי רכבת צפון. מגדלי הדירות של סטארק הגיעו תל אביבה. דעו.

2.

ולא רק אורות. הפיגומים מגודרים היטב, ועל כל גדר אמרת כנף, סטארק-אפוריזמים. בהתחלה היה כתוב בגדול, שחור על לבן, "פינוקים הם לא מותרות". מתחת לכיתוב הודפסה חתימה: פיליפ סטארק. וכבר אפשר היה לחשוב שאם רק תלך לאחד הסטימצקים, תוכל לצאת משם, ידיך מצמידות לחזה ספר סטארק קטן. מעין "סטארק: ציטוטים".

אבל זה לא שרד. מישהו צבע בלבן את ה"לא", ונותר רק "פינוקים הם מותרות (פיליפ סטארק)". השלט הוחלף.

3.

אגב, לחשוב שיש משפטים כאלה, שאי אפשר באמת לשפר. הנה, הפרדוקסליות הקלילה של סטארק התקדרה לפולניות חצי-טאוטולוגית.

4.

השלטים הוחלפו בשלטים אחרים. מדגם:

"Warning: design affects your life"

"It’s not a stark apartment, it’s your apartment"

"Be realistic: dream"

הפונטים מתחלפים, מלים צבועות אדום מומרות במלים בשחור. סטארק אוהב סתירות למחצה. הוא "מזהיר" מפני הטריוויאלי; הוא מתכחש למגע ידיו, רק כדי להפוך אותו למשמעותי (זו לא " a stark apartment", זו הדירה שלך, שיכול להרשות לעצמו דירה של סטארק); הוא חולם, לריאליסטים שבינינו.

5.

ב"הפואטיקה", אריסטו מגדיר קשר סיבתי כקשר של "סבירות או הכרח". אריסטו לא מדבר באמת על קשרים סיבתיים, הוא מדבר על קשרים שנתפסים כסיבתיים, ומכאן ה"סבירות". כלומר, על מנת שקשר בין שני אירועים בעולם יראה כקשר סיבתי על אירוע א' להוביל לאירוע ב' באופן סביר או הכרחי.

הדירות של סטארק אינן מיועדות לשכמותי. הן מיועדות לאנשים שיכולים. לאנשים, שבין חלומותיהם לבין המציאות מתקיים תמיד קשר היפותטי של סבירות או הכרח.

6.

"ויאמר אלוהים יהי אור ויהי אור" (בראשית פרק א', פס' ג')

בין האמירה האלוהית לבין השינוי בעולם מפרידה רק ו'. כמו בהרבה מקרים אחרים בתנ"ך, מה שנראה כקשר אדטיבי, קשר של הוספה, הוא למעשה קשר סיבתי מובלע. הקורא לא יודע כמה זמן עבר בין הציווי לבין התוצאה, אבל מותר להניח שלא היה זה זמן רב מדי. כמה זמן עבר בין החלום האלוהי לבין הציווי, קשה לנחש. אבל אלוהים חלם, ואלוהים החליט, ואלוהים אמר, ויהי אור.

7.

שנה שעברה גרתי בנווה שרת. איפשהו בצפון תל אביב, 5 דקות הליכה מצהלה. תל אביב קטנה, ובחמש דקות אתה יכול לעבור מהנרקומנים והדוסים לילדות השמנת החמוצה. סטארק לא מדבר אל העניים, אבל הוא בהחלט מדבר לידם.

8.

אגב, סטארק מעדיף לדבר באנגלית.

9.

כאשר רבשקה מגיע לשכנע את בני ישראל להיכנע למלך אשור, רבשקה נושא נאום בעברית אל מול חומות ירושלים. השרים מבקשים ממנו לדבר ארמית. הם מבינים:

"דבר נא אל עבדיך ארמית כי שמעים אנחנו; ואל תדבר עמנו יהודית באזני העם אשר על החמה. ויאמר אליהם רבשקה העל אדניך ואליך שלחני אדני לדבר את הדברים האלה; הלא על האנשים הישבים על החמה לאכל את חריהם ולשתות את שניהם עמכם" (מלכים ב' פרק יח', פסוקים כו'-כז')

10.

בקשר של סבירות להכרח, חלומותיך גדלים ביחס ישר לקשר הסבירות שבינם לבין יכולת הביצוע שלהם. ואז אתה חולם איך תממן טיפול שיניים לילד או איך תמצא את הזמן לחופש של סופ"ש באיזה בית מלון בטבריה או אילת (לא מומלץ, למי שמתעניין). אבל סטארק לא מדבר אל האנשים האלו, הוא מדבר לידם ולאנשים אחרים. הוא מדגדג להם את אותו מקום שיכול להרשות לעצמו לחלום על דירת-סטארק. ואלו שיושבים על החומה, שידברו יהודית, שיחלמו ריאליסטית.

[התמונות כולן: יוסי גורביץ]

38 תגובות “פינוקים הם”

  1. 1-3: 

    היסטרי.

    4-6:

    חמוד. ומשונה: רפ-לק-סיביות. פוסט על קשרים, משחק בקשרים. חרוז תפוז. אתה יודע.

    9: מבריק מאד.

    בעניין קשרים, זאת אומרת

    10 ואחרון:

    תיקון קטן בשולי הדף:סטארק כן מדבר אל האנשים עלהחומה, והחלומות הם גם חלומותיהם. על טוטו שמעת? על כוכב נולד? ולמההימורים פורחים כל כך חזק מתחת לקו העוני. אני חושבת שהאנשים עלהחומה של סטארק רואים את השלטים ומה שהם קוראים בהם הוא הכיתוב:"אינטרפלציה".

    איתמר שאלתיאל [email protected] (http://www.livejournal.com/users/ravell/), 11:58 14/11/2005:
    1-9:
    תודה

    10:
    אני חושב שאת טועה. כאן לא מדובר בחלום כללי (נוסח: אני רוצה יאכטה).מדובר בחלום ספציפי מאוד (אני רוצה את היאכטה של סטארק), חלום מהסוג שרקשאנשים שטורחים לחפש בספר היאכטות המקומי, יכול לחשוב עליו.

    אז כן, יש לוטו, אבל מהיכרותי עם כמה ממלאי הלוטו, הדבר הגדול באמת שהם חולמים עליו הוא ביטחון כלכלי, ולא לקום בבוקר לעבודה.

  2. רצוי שתזהיר את הקורא:
    1. כשאתה אומר "ריצרד סטארק" אתה מתכוון ל"פיליפ סטארק"
    2. שאתה לא מעתיק נכון את הסיסמאות שלו (עיין בתמונה שצירפת בסעיף 4 כדי ללמוד כיצד לכתוב "משפיע")
    3. שאתה משתמש בניסוח של אריסטו לסיבתיות המופיע בפואטיקה, ולא בזה – החזק יותר – שמופיע במטפיסיקה א’.

  3. יופי.
    פתאוםהבנתי שאחת הסיבות העיקריות שטוב לי לגור בתל אביב היא הוודאות שביוםשאלוהים יחליט סוף סוף להעלות את העולם הזה באש וגופרית, תל אביב תהיההמקום שעליו הוא יזרוק את הגפרור הבוער.

    וגם הבנתי (שוב) את הגאוניות של המבנה התחבירי המקראי הזה, שביסודי קראולו "ו’ ההיפוך": רק הוא מאפשר זהות מוחלטת בין הביטוי של המשאלה אוהציווי, לבין תיאור ההגשמה: יהי אור.

    תענוג צרוף, הבלוג הזה.

  4. רצוי שתזהיר את הקורא: כשאתה עומד לכתוב תגובה נוקדנית, הבהר בתחילתה: לפניך תגובה נוקדנית.
    אדם בעל טאקט היה מעיר על 1 בדיסקרטיות, פוסח על 2 בסלחנות, ומבין ש-3ברור כשמש לכל מי שלא מרגיש צורך עז להפגין קבל עם ועדה את העובדה שהואקרא את המטפיסיקה א’ של אריסטו. (אגב, לצורך העניין, דווקא הפיזיקה היאיותר רלבנטית, אבל בוא לא נהיה קטנוניים).

  5. 1. מקבל
    2. אני מבין שאין טעם להכנס לדיון בהבדל שבין effect ל-affect, במיוחד לאור אי ההבנה הבסיסית בקשר לסיבה ותוצאה (ראי להלן)
    3.אם הכותב היה הולך על יום כדי להבהיר שלדעתו אין קשר בין סיבה לתוצאה,ניחא. אבל מי שבוחר להכפיש את אריסטו, צריך להיות מודע לתוצאת מעשהו.

  6. ואו, קראת גם יום!
    מי הכפיש את אריסטו מי? האיש כתב בפירוש שהוא מדבר על ההגדרה בפואטיקה,שבה (ורק בה) לא מדובר על קשר סיבתי במובן חמור ומלא. יכולת מינימלית כזולקרוא דבר מתוך דבר כבר מזמן לא ראיתי, בחיי. (היא מתבטאת גם בסעיף 2 שלתגובתך האחרונה, אגב)

  7. זה מקסים.
    אבל אני לא בטוחה שאני מסכימה.
    אני נוטה יותר להסכים עם איה: כאיש עסקים הוא מדבר אל האנשים שיכולים, אבלכתופעה תרבותית הוא מכוון אל האנשים שיכולים בדיוק באותה מידה שהוא מדבראל האנשים שלא יכולים (האחר, אתה יודע).
     
    ואחלה צילומים.

  8. באשר לסעיפים 1 ו-2, תיקנתי את הפוסט. תודה. בקשר לסעיף 3 (ובענייןתגובותיך בהמשך השרשור), ציינתי במפורש באיזה ניסוח של אריסטו השתמשתי,וציינתי גם – שים לב – למה בחרתי בו. צר לי שהפוסט לא היה מספיק מהודקפילוסופית לטעמך.

  9. באשרלסעיפים 1 ו-2, תיקנתי את הפוסט. תודה. בקשר לסעיף 3 (ובעניין תגובותיךבהמשך השרשור), ציינתי במפורש באיזה ניסוח של אריסטו השתמשתי, וציינתי גם- שים לב – למה בחרתי בו. צר לי שהפוסט לא היה מספיק מהודק פילוסופיתלטעמך.

  10. (מסמיקה)
    טוב, אתה יודע, פה כותבים בשם ובמלכות – אני עוד לא התבגרתי מספיק בשביל זה, כנראה.

  11. באמת סיפור מזעזע, העניין עם התמונות.
     
    ובעניין היאכטות, ודאי שאיש של רפסודת עץ לא מבדיל בין יאכטה של סטארקליאכטה אחרת, אבל הוא כן מזהה יאכטה כשהיא ניצבת מולו. לעניין זה, סטארקמתפקד כמו כל הקולגות שלו.

  12. מיטל, חן חן ואני מסכימה איתך בחזרה. איתמר, לך תחפש מישהו אחר להסכיםאיתו, ככל הזכור לי, אתה המסרב להתיישר לאחרונה עם קו הבריאות. :))
    ולענין: טעות בידך בעניין הטוטו, ולא יפה שאתה מתנשא עלי מתוך הכיסומתיימר לדעת את נפשם של מהמרי טוטו טוב ממני. גם אני מכירה ממלאיםכפייתיים, לאחד אפילו נלחמתי להפסיק להלוות כסף לטפסים (המקרין בקולנוע),ואלה שלי כן חולמים בגדול ומסונוור, הישר ממרומי חומת הפתטיות. ועדיין זהאחד הפוסטים היפים שלך שאני זוכרת,
    and that’s saying something

  13. עםזה אני מסכים. ובעניין התגובה שלאחר מכן (אוהבת סטארק שכמוך), אין לי בעיהעם המגדלים. באמת שלא. יש לי בעיה עם הפרסומות, עם הכלליות שלהן. רובהאפוריזמים הללו נראים כאילו הם פונים לכולם, אבל הם פונים למגזר ספציפימאוד. טוב, כבר כתבתי את זה.

  14. אני אחשוב על זה.
    פשוט כשכבר יש לי מה לכתוב אני בדרך כלל קצרת רוח ומייד מעלה את זה אצלי. אבל אני אשתדל לזכור את קיומה של הבמה הזו. תודה על ההזמנה!

  15. אני גם לתניין בפרוייקט יו-יו מתי ללכת עם בלהבית שלי
    מצפונתלביב לראות שמה את המרחב המוגן שלי מה יהיה
    חדר שלי מתי אנחנו לעבור לגור שמה, וגם במגדלי-צמרת
    מה טוב הממ"ד ליות גם חדר כביסה מאד אינטימי
    ולואיזה לא תצטרך לסתובב בכל הבית בשביל לכבס, רק לושיט יד ממיטה אי מאס.
    זה ליו התלבטות קשה אם פה או פה. אבל לא אני יחליט
    וגם שם וגם שם לא ליות חלון לממ"ד ככה שלא ישנה לי
    לי הנוף והרעש והמזג אוויר.

  16. אני מבינה מה אתה אומר, אבל אני עדיין תוהה למה זה כל כך מעצבן אותך.
    כלומר, המרמור שאתה מעלה פה, מתאים לעולם הפרסום בכללותו, ברמות שונות של "כולם יכולים" מופגנת לעומת אי יכולת כלכלית.
     
    ורקכדי להבהיר, אני אוהבת את סטארק כמו שאני אוהבת את קניון גבעתיים עלהסיסמה שלו "מה שנשים צריכות". מעולם לא הסתובבתי בקניון גבעתיים, ובאותהמידה אין לי שום דעה בענייני ארכיטקטורה.

  17. אני אנסה להסביר (אבל אני עייף מאוד. מן הסתם, זה לא ילך):

    אני אוהב פרסומות. באמת. אין לי גם בעיה עם מגדלי סטארק. אבלהאפוריזמים האלו, שאני מדבר עליהם, מנסים לשבת על הגבול שבין פרסומת לביןעצות זן. הן נראות כלליות, פונות לכל אדם, אבל הן מתאימות לסוג מסוים שלאנשים. הן כמו מבטיחות, אם תשמע להן, חיים טובים יותר, אבל לא כולם יכוליםלהרשות לעצמם להשמע להן באמת. כי הן באמת פרסומות, פרסומותלהיי-אנד-מייטי.

    ניסיון נוסף:

    סטארק מוכר בו-זמנית עצות-טובות-לחיים-טובים ודירות במחיר מופקע, ואי אפשרלהפריד בין זה לזה. הוא אומר, במובן מסוים, "השלום מתחיל בתוכך, אבל אנימוכן למכור לך קצת ממנו, אם יש לך את הכסף". הוא רומז שהפיתרון לכל זה הואבהישג יד, אבל רומז גם בהישג ידו של מי. אני מחפש את המילה הנכונה. זוקנטרנות, לא יותר. איש שמן ושבע, שלא מבין מדוע זה שלידו, שלא אכל יומיים,לא נהנה מהנוף.

  18. מדהים,לפני עשרים דקות בדיוק נסעתי ליד המגדלים לעתיד, והצהרתי כמה דוחות אותיהסיסמאות הפלסטיות האלה, כמה הן מבדילות אותי מהאנשים המיוחדים, הנועזים,שיקנו את הדירות האלה.

  19. כמה תיקונים הכרחיים:
    "איש שמן ושבע". כיום העניים הם השמנים. העשירים רזים ושזופים. די לקלישאה ולגזענות.
    המגדלים אינם של סטארק, אלא של חברת קבלנות עשירה, ששכרה את סטארק ואת המוניטין שלו לטובת הפרוייקט.
    ואנילא חושבת שמישהו צבע את "פינוקים הם לא מותרות" (גם אני ראיתי את ה שלטוהשתעשעתי קשות. זו טעות טכנית: ה"לא" נצבע בצבע זוהר, והוא פשוט דהה עםהזמן עד שנעלם.

  20. ובאותו עניין, סטארק לא "מדבר" אל האנשים.

    מי שמדבר הוא פרסומאי מסריח ממשרד פרסום מסריח. הםאחראים על מכירת חלומות ועל הרבה מאוד מהחרא הויזואלי שמקיף אותנו. הםמכשירים של השיטה הקפיטליסטית והם חזירים לא פחות מהקבלנים. יודברוהפירסומאים!

    סטארק הוא בסך הכל מעצב מוכשר, שאפשר אולי לגנות אתהבחירה שלו לעצב לעשירים, אבל מה אני אגיד לך – עניים נוטים פחות לקנותעיצובי אוונגרד.

    (למה התגובות מתיישרות לשמאל? עוד קנוניה קפיטליסטית!)

    איתמר שאלתיאל [email protected] (http://www.livejournal.com/users/ravell/), 23:25 28/11/2005:
    את צודקת, כמובן, אבל סטארק נותן שיעשו שימוש בשמו ובפניו, הוא לא פטור.אז כן, יושב שם איפשהו פרסומאי צמרת, שמלהט במותג ושמו "סטארק". אבל לאהייתי מוציא את מררתי על סטארק לולא היה סטארק מאפשר את המיתוג.

    עם הקבלנים, דווקא, אין לי בעיה. שייבנו להם מגדלי סטארק, רק שלא יטרידו אותי בעצותיהם לחיים.


  21. לפי דעתי היה צריך להוסיף כותרת אחרת:"הקנאה האמיתית והמזעזעת בפיליפ סטארק".
    כי הרי מי יכול לשפוט גאון עיצובי ??
    מישהו שהוא גאון בעיצוב……………..
    ומי זה הכותב המהולל ?? שישב בשקט וינוח על שמריו לא שמעתי על עיצוב אחד שלו .

  22. בוא נראה:
    א. לא טענתי דבר אודות העיצוב של מגדלי סטארק, כך שכל ההודעה שלך לא רלוונטית.
    ב.ואם ממשיכים בקו הטיעון שלך – מי יכול לשפוט גאון ספרותי? מישהו שהוא גאוןספרותי. ומאחר שהוכחת שאפילו לקרוא אינך יודע, מן הראוי שתנוח על שמריך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>