פוסט אמרתי לכם. מעקב.

בבלוג זה דובר רבות על מהלך ההשתלטות על משרד החינוך. מטרת המהלך היא להנחיל לתלמידים, בפשטות, יותר "יהדות" ופחות "דמוקרטיה". מצד אחד, מגבירים את לימודי ה"יהדות" וה"ציונות" בפרשנות צרה וימנית – הרי הם ניכסו לעצמם את המושגים הנ"ל – לתכניות הלימודים. זה כולל הוספת מקצוע חדש, "מורשת ישראל" שהונדס ע"י מקורב אידיאולוגי לצמרת משרד החינוך, בנימין איש-שלום, הגברת סיורים בעיר דויד של עמותת אלע"ד, הוספת סיורים לחברון וכו'.

החלק השני, והבעייתי של המהלך הוא לקצץ את לימודי האזרחות בחצי. הקיצוץ איננו בכמות השעות שמוקדשות למקצוע, אלא בהתפלגות התוכן. אזרחות הוא המקצוע היחיד שבו מלמדים על סדרי המשטר ועל הבעיות שהמדינה והחברה מתמודדות אתם היום. זהו גם המקצוע היחיד שמלמד דמוקרטיה מהי. ולמרות זאת, לדעת משרד החינוך, חצי מתכנית הלימודים באזרחות צריכה לעסוק ב"יהדות", "היסטוריה יהודית", "ציונות" ו"מורשת", דברים שכבר מוקדשים להם מקצועות אחרים.

אי לכך, יו"ר המזכירות הפדגוגית, צבי צמרת, בעט ממשרד החינוך את יו"ר ועדת מקצוע האזרחות, פרופ' ידידיה שטרן והביא במקומו את פרופ' אשר כהן. ידידיה שטרן הוא אחד שראוי לשים את התמונה שלו ליד הערך "מתינות" במילון. כאיש הציונות הדתית, כאיש המכון הישראלי לדמוקרטיה וכמי שעוסק במקצוע אשר בו בא לידי ביטוי המתח בין "יהודית" ו-"דמוקרטית", אין מישהו מתאים ממנו כדי לייצג את היומרה של המדינה למצוא איזון והרמוניה בין הדברים. הנה מה שהוא אומר:

הנני שייך לאותם חלקים באוכלוסייה היהודית בישראל אשר כפופים, בו זמנית, למרות כפולה – של הריבון המדינתי ושל ריבונו של עולם. אנו שומרים מצוות מכוח אחריותנו הדתית ונוטרים חוק מכוח אחריותנו האזרחית. עבורי ועבור שכמותי, השניות הנורמטיבית, במופעה הנוכחי בישראל, יוצרת קושי אקזיסטנציאליסטי ממשי, בעל אופי ייחודי, שיש לו נפח מעשי חשוב בהווייתנו. אנו מחויבים במלוא המשמעות וללא שום סייג (כמובן, למעט סייגים המעוגנים בתפישות דמוקרטיות מקובלות) לשלטון החוק. בו-בזמן אנו מחויבים במלוא המשמעות וללא שום סייג להלכה (כפרשנותה בחוגים הדתיים אליהם כל אחד משתייך). … עצם הקיום התודעתי בשניות נורמטיבית, ששני חלקיה דומיננטיים כל כך, איננו קל עבור מי שהינו מודע ורגיש לכפל המחויבויות המקנן בו.

לא בדיוק שמאלן קיצוני פוסט-ציוני, פוסט-מודרני, אולטרא-ליברלי, קוסמופוליטי ושאר הקללות שהחוג האידיאולוגי שהשתלט על משרד החינוך מכנה בהן את הציונים המיינסטרימים של עד לא מזמן, שלא מקבלים את הקו ה"ניאו-ציוני" של דחיקת הדמוקרטיה לטובת לאומנות בוטה והצרת מרחב הדיון הלגיטימי.

החוג האידיאולוגי המיידי של החונטה במשרד החינוך, כמובן, הוא "המכון לאסטרטגיה ציונית". כן, זה שהכשיר את מנהיגי "אם תרצו" הזכורים לרע בתכנית המנהיגות הצעירה שלו. צבי צמרת הוא איש המכון, שהיה אחד מאותם ארגונים ניאו-שמרניים שהריצו במקביל דו"חות מופרכים על השתלטות שונאי ישראל על הוראת ההיסטוריה והאזרחות, ששוטפים את המוחות הצעירים בשנאה עצמית, ועל הצורך לכבוש את היעדים הנ"ל עוד משנות התשעים. פרופ' אשר כהן, שמחליף את פרופ' ידידיה שטרן שנבעט החוצה, גם הוא איש המכון לאסטרטגיה ציונית.

אז אם למישהו זה עוד לא היה ברור, נראה לי שעכשיו זה צריך להיות ברור. צבי צמרת, יד ימינו של קומיסר החינוך גדעון סער, לא רק מצנזר ספרים ודוחף ידיים באופן בוטה לתכנים לימודיים במקצועות בהם אין לו הכשרה מקצועית, הוא גם נפטר מאנשי המקצוע האמונים על התחומים (כזכור, הוא גם נפטר מפרופ' חנה יבלונקה) ומחליף אותם בחברים שלו מהמכון לאסטרטגיה ציונית.

תודה לאסף רזון על ההפניה.

This entry was posted in כללי and tagged , , . Bookmark the permalink.

30 Responses to פוסט אמרתי לכם. מעקב.

  1. פוסטוב.
    אני מניח שהתכוונת ללהנחיל ולא להתחיל לתלמידים בפסקה הראשונה.

  2. אורי says:

    אוי , אני חשבתי שזו מדיניות של צמרת הצבי לסלק כל מה שמריח מדיון , חוסר עמדה שלטונית אחת "ברורה" וחשש שמישהו יעורר דיון או רצון , ח"ו ,לדון לעומק. כעת אני רואה שזה בסך הכל סידור עבודה לחבר'ה…ממש נרגעתי.

  3. גולדנברג says:

    האם זה באמת משנה במדינה ש-50% מילדי כיתה א' לומדים מחוץ למערכת הממלכתית?
    שינחילו כמה שהם רוצים. זו תופעת ההתקצנות לקראת הסוף.

    • uriel says:

      Out of curiosity, is it really that 50% of children start school outside the public school system? And which are the systems they actually go to? The religious one?
      Any links?

      • גולדנברג says:

        הבהרה: ערבים כמובן לומדים במערכת ממלכתית. הכוונה הייתה, מחוץ למערכת הציונית.

  4. אור ב says:

    בלוג נבואי קוסמי עליז.
    לפעמים אני ממש מקווה שאתה טועה רק כדי להתאכזב בסוף. :/

  5. צמרת הוא כנראה הדיקטטור השקט של משרד החינוך, שגדעון סער שולח לבצע את ההפיכה.
    כפי שתירוש הייתה למעשה הביריון של לבנת, צמרת הוא רק דוגמא נוספת למשיחיות והרדיקליות של
    חונטת נתניהו, שכן אין לי ספק כי סער מעורב על כל צעד ושעל.
    חשוב רק לזכור גם כי שלי "מפלגת העבודה איננה מפלגת שמאל" ו "דב חנין לא עומד בשירת התקווה" יחימוביץ' היא חברתו הטובה של סער דנן, למקרה שמישהו ימכור לנו אשליות אם וכאשר יתקיימו עוד בחירות.

    בקיצור, מנהיגים גזענים ומטוטמים, שיחנכו דור של גזענים ומטומטמים, שיבחר בגזענים מטומטמים חדשים. ממש דיאלקטיקה של האסון הישראלי.

    • אסףר says:

      איזה משפט שטותי. מה הקשר בין חברות בין פוליטיקאים לבין הדעות?

      רק תדע שלא מזמן שמעתי סיפורים מתקופת האוניברסיטה העברית בשנות ה-70, על צחי הנגבי ואחמד טיבי שהיו הולכים מכות ביום בהפגנות ומשחקים קלפים בלילה.

      • בסדר, צודק, מתקן את עצמי.
        מלבד הקוריוז של חברותה של יחימוביץ' עם סער,
        היא תומכת ביוזמות ה"חינוך הציוני" (דהיינו, מהלכיו במשרד החינוך לעיל),
        טוענת שמפלגת העבודה הקימה את ההתנחלויות (טענה נכונה, כמובן, אך כזו שנאמרה בקונטקסט של "מפלגת העבודה איננה מפלגת שמאל", דהיינו – הבנייה ביו"ש הייתה מהלך נכון),

        וכן התנגדה למועמדותו של דב חנין לראשות עיריית תל אביב משום שהוא "לא ציוני".

        כלומר, יחימוביץ' משתמשת באותם מונחים פופוליסטיים על מנת להוקיע את מי שנמצא מחוץ לקונצנזוס האלים.

        ואגב, קוריוז נוסף לסיום: היא גם תמכה בתרגיל המסריח שעשה האוצר לעובדים הסוציאליים, בתואנה כי "זה המירב שניתן היה להשיג". מנהיגת פועלים למופת.

        אבל כל זה לא רלוונטי: בסופו של דבר, הפוסט של שלום עסק באינדוקרינציה של קומיסרי החינוך החדשים. יחימוביץ' הייתה רק הערת אגב ביחס לאפסיות מה שמכונה "האופוזיציה" ביחס למהלכים המזעזעים הללו.

  6. תומסו says:

    אם לא היתה סתירה בין ערכים מסוימים בדת (היהודית , אחרות) לבין מערכת אזרחית דמוקרטית זה לא באמת היה משנה.

    מתי יגיע השלב שבו תהיה תפילת בוקר וכיפה חובה?

    • אפרת says:

      זאת כבר חובה.
      לא כל בוקר, אבל בהחלט חובה.
      ראיתי את זה בטקס יום השואה לפני שנתיים – כיפה חובה לבנים ו"יזכור אלוהים" במקום "יזכור עם ישראל". האירוניה הייתה בשבילי קשה מנשוא – ארבעת הסבים שלי ניצלו מן השואה בזכות זה שזנחו את הדת ועלו לארץ להקים בה קיבוצים חילוניים. בני משפחותיהם האדוקים נספו בהמוניהם.

  7. אנטי says:

    שר חינוך עם אג'נדה פוליטית בניגוד לפרופ' יולי תמיר, יוסי שריד ושולמית אלוני. מה הוא חושב לעצמו?!

    • עדו says:

      בהחלט, ובכן האג'נדה שלו די מתועבת, כשאלו סיסמאות של מערכת בחירות קשה לראות את זה (בכל זאת מה רע ב'ציונות', 'ערכי היהדות' ומילים יפות כאלו?) אז כאן אנחנו רואים מה קורה כשהאג'נדה נפרטת לפרוטות. אין לי בעיה עם זה שסער מיישם את האג'נדה של הימין – יש לי בעיה עם הימין. באותה מידה לא צריך יהיה להתפלא אם יום אחד כשהדתיים יהיו פה רוב מוחץ יתחילו לסקול כופרים כמוני בראש חוצות כי זה בדיוק מה שהדת היהודית מצווה במפורש לעשות.

      • אנטי says:

        כן את זה הבנתי אבל מהפוסט הזה ומהשאר שבהם ריפרפתי מתקבל רושם מאוד חזק שלא רק התוכן מפריע לכותב אלא גם הצורה. כותב הבלוג מנסה לנתח ברמה כמעט מיקרוסקופית את מה שנראה בעיניו כשיטה סדורה של גורמים, שאותם הוא מכנה בין השאר 'נאו-שמרנים'(קנאה בבלוגרים הפרוגרסיבים והליברטאיינים בארה"ב?) , לחתור תחת אושיות החינוך הנאור/פלורליסטי/ליברלי במחתרת ובדרכים עקלקלות. ואני אומר שהפוליטיקה היא תמיד אותה פוליטיקה.

        • המכון לאסטרטגיה ציונית, אם תרצו ואחרים מוגדרים כניאו שמרנים לעיתים קרובות וגם מגדירים כך את עצמם לעיתים קרובות, עוד לפני שדיברנו על כסף ניאו שמרני ושיטת פעולה שמועתקת אחד לאחד מהניאו שמרנים בארה"ב.

          אבל כנראה זה רק אני שהדבקתי להם את הכינוי כי אני ממש מקנא בבלוגרים ליברטיאנים (?) אמריקאים. בקיצור, סלח לי אם לאור השליטה המעמיקה שלך בחומר, לא אסתפק במילה שלך ש"הפוליטיקה אותה פוליטיקה".

  8. Pingback: מדוע אני שונא את גדעון סער | שארית הפליטה

  9. שחר says:

    אני לא מבין מה הבעיה בהפניית יותר כלים לחינוך ציוני ויהודי. האם אינך סבור שמדובר בערכים חשובים?

    • גוי גדול says:

      כשאני הייתי בתיכון (שנות ה2000 המוקדמות העליזות) היה לנו:
      היסטוריה (שכולה היסטוריה של העם היהודי)
      תנ"ך
      מחשבת ישראל
      קצת לפני זה בחטיבה וביסודי למדנו ציונות, מורשת ועוד
      אזרחות למדנו שנה אחת וגם לקרוא לזה לימוד הייתה מחמאה גדולה מדי, אני זוכר את השיעור הזה בעיקר כהקראה קבוצתית של הספר "להיות אזרח בישראל".
      איך שהדברם נראים המצב רק התדרדר מאז, וגם את התירוץ העלוב ללימודי אזרחות הולכים להפוך ל*עוד* דחיפה של ערכים "ציוניים" (שמייצגים זרם מאוד צר אך דומיננטי בציונות)
      על זה הביקורת בפוסט, איך לעזאזל הגעת מכאן לזה שצריך להפסיק ללמד על יהדות וציונות רק אתה כנראה יודע

    • אם זה מה שהבנת מהסיפור, כנראה שצריך להפנות את המשאבים למיומנויות הבנת הנקרא, בתור התחלה.

  10. שחר says:

    אני אישית למדתי אזרחות שלוש שנים ולא רק האזרח בישראל. בהיסטוריה למדנו גם על היסטוריה אירופאית כמו נפוליאון ורנסנס. במדינת ישראל נראה לי שהרבה אנשים מבקרים את תוכניות המורשת ובצדק. כשאחי הקטן לא יודע מה זה 1967 זה צריך להדליק נורות אדומות וטוב ששר החינוך וד״ר צמרת דואגים לזה לפי דעתי.

  11. שחר says:

    חברים. זה לא ישתנה ואין לכם מה לדאוג. ימשיכו ללמוד בישראל אזרחות וימשיכו גם ללמוד יהדות וציונות. הכל בסדר. ישראל היא דמוקרטיה ואין שום פסול בכך ששר החינוך משפצר את תוכנית הלימודים מפעם לפעם. בל נשכח שמרבית העם סבור כי אין מספיק ציונות ואין מספיק יהדות בתוכנית הלימוד. לראייה, הבחירות לכנסת ב-40 השנים האחרונות הולכות באופן מובהק ימינה. רוצה לומר, רוב העם רוצה יותר ציונות ויהדות ויותר היסטוריה יהודית וציונית. מדוע לא ליישם את רצון הרוב במדינה דמוקרטית? האם לא למדתם אזרחות? האינכם מבינים דמוקרטיה מהי?

  12. שחר says:

    לצחוק, אחי, לצחוק. זה עדיף מלקטר על דברים ללא תכלית ולהגן על "אנשי שלומינו" בעמדות הכוח.

  13. Pingback: שיעור באזרחות, באדיבות "הסמויה" | החברים של ג'ורג'