החברים של ג'ורג'

פרויקט 300: הביאו לי את ראשו של ולדימיר ולדימורוביץ’

התשובה לאיומים של פוטין על אוקראינה צריכה להיות לוחמה א-סימטרית קיצונית, שמטרתה חיסולו האישי

נשיא ארה”ב ביידן ערך אמש (ג’) שיחה ארוכה עם הרודן הרוסי, ולדימיר פוטין. נושא השיחה היה האיומים הרוסיים לפלישה לאוקראינה. בשבועות האחרונים רוסיה מרכזת כוחות גדולים – כ-100,000 איש, עד כה – בגבול האוקראיני, שירותי מודיעין במערב מעריכים שפלישה לאוקראינה עשויה להתרחש באביב, והרוסים כמובן מכחישים הכל. האוקראינים לא מקבלים סיוע מערבי ראוי לשמו; ופוטין פרסם לפני כמה שנים מאמר שטוען שאוקראינה היא חלק מרוסיה ההיסטורית.

התגובה במערב שללה על הסף מעורבות צבאית. מצד אחד, הגיוני. אתה לא רוצה להכנס לעימות צבאי עם מעצמה גרעינית חולה. ביידן איים אתמול בסנקציות כלכליות. ספק אם זה הרשים במיוחד את פוטין: הנזק מסנקציות כאלה ייגרם בעיקרו לעם הרוסי. ואותו פוטין רגיל לסמם בלאומנות.

אז לא, לא ככה.

קודם כל, להבהיר רשמית ובצינורות גלויים שאם תהיה פלישה רוסית – או של “מתנדבים” רוסים – לשטח אוקראינה, יקרו כמה דברים. קודם כל, סנקציות כלכליות מוחלטות. אפס רכישה של מוצרים רוסיים וחשוב יותר, הקפאה של העברת כספים אל מחוץ לרוסיה. אחרי הכל, זה מה שהשכבה שסביב פוטין עושה: בוזזת את רוסיה ומעבירה את הכסף למקום טוב יותר, כזה שהוא מחוץ להישג ידו של פוטין עצמו. אחר כך, מלחמת סייבר: חיסול (על ידי גורמים לכאורה לא רשמיים) של תשתית הרשת של רוסיה. את האמצעי הזה רוסיה מפעילה כבר שנים נגד אוקראינה, בלי לשלם מחיר.

עד כאן, האמצעים הרשמיים. עכשיו לחלק המסובך יותר. פניה לשכבה השלטת ברוסיה באמצעים עקיפים, ולהבהיר לה שחייה לא יהיו חיים. יקרו לאנשיה תאונות. רכוש שלהם יתפוצץ באופן מסתורי. נכסים שלהם יוחרמו בכל מקום, יוקפאו או יחובלו. צריך יהיה להבהיר לאנשים האלה שאם הם רוצים לחזור לחיים הטובים, הם צריכים להביא את ראשו של פוטין. לא ממש משנה באילו אמצעים.

ואחרי שנערכים כמה מגעים כאלה, צריך להדליף את הפחות יעילים שבהם – אלה שבסבירות גבוהה לא יעלו פרי – לשירותי המודיעין הרוסיים. המטרה היא לגרום למשטר פוטין להתחיל ליישם את המסורת הרוסית העתיקה של טיהורים. כשזה יקרה, האנשים שסביב פוטין יתחילו לחשוש לחייהם.

במקביל, להוציא חוזה לא רשמי על הראש של פוטין וכל הגנרלים הרוסים. לידיעת כל שכירי החרב בעולם: יש פה הרבה כסף. כמובן, מי שיצטרך להוציא את הפרס יהיה גוף בלתי רשמי ועלום.

בקצרה, להבהיר למשטר פוטין שיש לו הרבה, הרבה מה להפסיד. שזה לא ייגמר בכמה סנקציות על מכירות פוטסיום. שהמטרה תהיה הפלת המשטר, ושהמשטר הרוסי הרבה יותר פגיע למהלכים כאלה מאשר משטרים דמוקרטיים, שבכל זאת נשענים על הסכמת הנשלטים. התרגלנו לחשוב, מאז סוף המלחמה הקרה, שרוסיה איננה סכנה יותר. בעשור האחרון פוטין עושה הכל כדי להבהיר שהוא מסוכן. אבל רוסיה היא מדינה חלולה, עם אוכלוסיה רעבה ומתדלדלת. היא לא מסוגלת יותר לעמוד במלחמה קרה חמה-למחצה.

המטרה היא לא מלחמה באוכלוסיה הרוסית, שסבלה מספיק. המטרה היא מלחמה במשטר. זה יצריך רצינות, נחישות, ואין לאף אחד שום מושג מה יקרה כשפוטין יעבור מהעולם, בדרך טבעית או לא. צריך לבודד אותו ולהבהיר לאוליגרכיה הרוסית שהמחיר של השארותו בתפקידו, מבחינתה, יהיה גבוה מדי.

אם פוטין יצליח למוטט את אוקראינה, או לספח חלקים נרחבים ממנה, זה יהיה קיצו של המשטר הבינלאומי שמכבד ריבונות ואוסר על מלחמה. המחירים יהיו בל יתוארו, במיוחד לאור העובדה שאנחנו צפויים להכנס בעשורים הקרובים – איזה מזל שאני כבר בן 52, אה? – למאבק עולמי על משאבים. אסור בשום צורה לאפשר לרוסיה להפר את משפט האומות בכוח הנשק. זה יהיה איתות לכל דיקטטור בשנקל ללכת בעקבותיה. המחיר חייב להיות כואב – למחרחרי המלחמה.

ספק, עם זאת, אם יש מישהו שעוד זוכר איך עושים את זה בצד המערבי. הרוסים, מצד שני, לא שכחו. כל כך הרבה תלוי בהשרדותה של אוקראינה.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

9 תגובות על ”פרויקט 300: הביאו לי את ראשו של ולדימיר ולדימורוביץ’“

  1. Y. הגיב:

    "ספק, עם זאת, אם יש מישהו שעוד זוכר איך עושים את זה בצד המערבי." כאן אמנם קבור הכלב.

    יש שני דברים שפוטין חושש מהם, לפי מה שאני רואה. האחד הוא ארה"ב, כפי אנו למדים מכך שלא היו התנקשויות באויבי פוטין בשטחי ארה"ב. השני הוא נאט"ו, שאם אוקראינה תצטרף אליה צבאה הגדול יגן עליה מפלישות; על כך אנחנו למדים מהתרגיל הלא משכנע של פוטין לנסות להתנות את החזרת כוחותיו בהתחייבות אוקראינית לא להצטרף לנאט"ו ("לא אתקוף אותך אם תתפשט מהגנתך. בהן צדק.") אם אוקראינה תהיה בנאט"ו, זה יגמור לעד את סיכוייו לכבוש אותה, והוא ייראה חלש בעיני הלאומניים הרוסים שתומכים בו.

    אני לא יודע מדוע אוקראינה לא הצטרפה לנאט"ו. ברור שזהו תהליך ארוך ומורכב. אם היא תנסה לעשות כך עכשיו, יכול להיות שפוטין יפלוש בלית ברירה, כי לא תהיה לו הזדמנות אחר כך.

    אני לא יודע מה אמר ביידן לפוטין במשך שעתיים. מה שמעניין הוא שהוא פירסם רשמית שהוא איים על רוסיה, לא שהיה "דיון פורה במחלוקות שהגיע להבנות חדשות" או שאר ערפל דיפלומטי. רשמית הוא איים במצור כלכלי. פרטית יכול להיות שהוא איים בעוד יותר. אני מעודד שביידן יכול לעשות שרירים כשצריך.

  2. Peleg Bar Sapir הגיב:

    אם ישראל ייתה מבצעת חלקיק ממה שאתה מציע פה – למעשה הוצעה להורג ללא משפט של ראש מדינה – היית מכנה אותה, ובצדק, "פושעת".

    אבל מילא, נשים את זה רגע בצד, וכנ"ל את התפישה לפיה המערב הליברלי יכול מוסרית למשטר את העולם. נתמקד במשהו יותר פרקטי:
    פוטין הוא לא מהות השלטון הרוסי, הוא החזית שלו. יש מאחוריו מכונה פוליטית שלמה שמטרתה לחלוב כמה שיותר משאבים מהאזרחים הרוסים ולהעביר אותם לידי שכבה מצומצמת של אוליגרכים ותאגידים רוסיים (שבתורם מוחזקים ע"י מעטים שמשתייכים לאותם אוליגרכים). ברגע שפוטין יהווה liability עבורם, הוא יזרק מהמדרגות. בעצם מה שאתה מציע בהתרכזות בפוטין היא שארה"ב ומדינות המערב תעשינה שרירים, תלחץ על האוליגרכים כדי שיפטרו מפוטין – ואז מה? הם ימשיכו באותה ההתנהלות, עם מישהו אחר בטופ.

    • Y. הגיב:

      למען הדיוק, יוסי לא קורא להתנקשות, אלא לתכסיסים מולכלכים שיביאו להפלת פוטין מבפנים, עם או בלי התנקשות. בתחבולות כאלה יש לארה"ב ניסיון ארוך, (שכמעט ללא יוצא מהכלל המיט עליה קלון, בדרום אמריקה למשל).

      פוטין נתמך ע"י האוליגרכים, אבל לא פחות ע"י פולחן האישיות שלו. אם הוא יוחלף בכ"ץ או בברקת הרוסיים, יהיה הרבה יותר קשה לשלוט בציבור.

      • Kobi Marom הגיב:

        נו, באמת, הוא לא קורא לזה בשמו אבל הרמיזה היא מאוד ברורה.
        וברור לך שאם זה יקרה אז בהכרח גם לא מעורבים יפגעו, בטח ובטח כשקבלני הביצוע שלך הם שכירי חרב ועוד יותר אם באמת יתחילו טיהורים בעקבות כך.
        אבל נו, אנחנו כבר רגילים לזה שמה שלעולם מותר אסור לישראל.

    • שחר כ. הגיב:

      בוודאי תסכים שיש מצבים בהם "הזכות המוסרית למשטר את העולם" ראוייה. בדרך כלל המבחן לכך הוא התנהגותם של אזרחי אותה מדינה שהמערב מבקש למשטר אותה. זה מבחן קשה היום, עם כל האפשרויות לייצר מציאויות על המסך. אבל במקום בו סותמים את הפיות באלימות לאופוזיציה לגיטימית המבחן אינו קשה כל כך.
      ובקשר לפרקטיקה – איזה הצעה חלופית בת ביצוע יש לך? כמו שכתבת, לא תעלים את האוליגרכים, אבל כמו שכתב Y, אולי הם יגלו את מגבלת כוחם.

    • ygurvitz הגיב:

      שזה סבבה מבחינתי. זו בעיה של העם הרוסי. מה שאני רוצה למנוע הוא כיבוש של מדינה אחרת והרס הסדר הבינלאומי.

  3. Peleg Bar Sapir הגיב:

    תחזית לעתיד: הפוסט הראשון של יוסי בחזרה מההפסקה הנוכחית יהיה בנושא רוסיה-אוקראינה, ותוקדשנה בו לפחות 2-3 פסקאות על העמדה של חד"ש בנושא.

    • Machine Bias הגיב:

      כנראה יכתוב על מעשי הטבח החדשים נגד אזרחי ישראל וימצא דרך אלגנטית להסיר את האשמה מן הצד הערבי.