החברים של ג'ורג'

כשהתולעים צועדות

בליל יום רביעי, אחרי הפגנה גדולה נגד הפליטים בדרום תל אביב – לא אותה ההפגנה שתיארתי כאן, שהתרחשה בערב יום שלישי – שלוותה בהסתה מצד חברי הכנסת מירי רגב, דני דנון וכמובן מיכאל בן ארי, יצא האספסוף היהודי הגאה לפוגרום קטן. שני עיתונאים – חגי מטר ואילן ליאור – הפכו לקורבן לנסיון לינץ'. מהבמה הסיתו נגד מטר, והאשימו את דפני ליף ואת אנשי J14 בכל הבעיות של דרום תל אביב. משם המשיך האספסוף לתקיפה של זרים (במקרה אחד, על פי הדיווחים, הוכה גבר שהחזיק את תינוקו עד שהתינוק נפל), ולביזה של חנויות. הלילה, על פי דיווחים ברשתות חברתיות, בוצע ירי לעבר פליט באשקלון, ופליט אחר נדקר בראשו. המשטרה עצרה כ-20 מתושבי השכונות בחשד לתקיפה.

כמה הערות. קודם כל, תפקוד המשטרה. במצבים של מהומות, היסטורית יש הוראה לירות בבוזזים, משום שמצב של ביזה מקומית יכול להתדרדר במהירות לביזה המונית. גם שוטרים שאמורים להגן על אנשים מפני אספסוף לינץ' אמורים לירות בו. זה מה שציפינו, למשל, מהשוטרים הפלסטינים בלינץ' הידוע בג'נין בתחילת האינתיפאדה השניה. זה כמובן לא קרה, כפי ששוטרים לא ירו על לינצ'אים יהודים שהשליכו עליהם בקבוקי תבערה בהתפרעות הגדולה בטבריה באוקטובר 2001. המשטרה יודעת יפה מאד כלפי מי אסור לה להפעיל כוח, וכלפי מי מותר.

שנית, ההסתה. משרד הפנים, שבראשו עומד אלי ישי, הצליח לשנות את היחס כלפי הפליטים באמצעות שימוש בלתי פוסק במונח "מסתננים", שמזכיר לישראלים – כלומר, אלה מהם שיש להם זכרון – את הפליטים הפלסטינים שבהם ירו חמושי צה"ל בשנות החמישים, ושבעקבות ירי כזה הפכו מסתם אנשים שמנסים לחלץ את רכושם הבזוז או לשוב לביתם למרות החלטות הממשלה הציונית, לפעילים אלימים נגד המשטר. הוא הצליח גם להסתיר את המצב האמיתי.

יאיר לפיד, ובכך הוא היה דומה מאד לפוליטיקאי מרכז-רדיקלי רבים אחרים, כתב שלשום (ה') ש"אני תומך במעצר וגירוש מסתננים, בהשלמת הגדר ובמניעת הכניסה שלהם לישראל, ואני חושב שארגוני זכויות האדם צריכים לחשוב קודם כל על זכויותיהם של תושבי השכונות, כי עניי עירנו קודמים." אחר כך הוא טרח לגנות את הפוגרום ואת חברי הכנסת שהסיתו לו. כלומר, לפיד חושב שהם צדקו (ביחס לפליטים, ביחס לארגוני זכויות האדם), אבל הגזימו.

אבל לא מדובר במסתננים, מדובר בפליטים. 60% ממבקשי המקלט בישראל הם אריתראים, ועוד כ-25% הם סודאנים. לשתי המדינות האלה אי אפשר להחזיר אנשים שנמלטים מהן, בגלל המשטר הדכאני שלהן. המקרה האריתראי מרתיח במיוחד: ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שמנהלת יחסים דיפלומטים עם אריתריאה ומכירה ברודנות שלה, למרות סנקציות שהוטלו על המדינה. מותר לחשוד שמתחת לפני השטח, סוחרת ישראל בנשק עם הרודנות שם – אחרי הכל, אם אתה מתעלם מסנקציות בינלאומיות, אתה משיג יתרון מסחרי ניכר על פני סוחרי מוות ממדינות אחרות. כלומר, ישראל נושאת באחריות מסוימת לגורלם של רוב הפליטים המגיעים אליה, אבל מסרבת להכיר בהם ככאלה. במשרדי הממשלה יודעים היטב שאי אפשר לגרש אותם, אבל זה לא מפריע להם להסית נגדם.

המסית הראשי, אחרי בנימין נתניהו, הוא אלי ישי. בסוף השבוע הוא הודיע שיקנוס אישית ראשי ערים שמתירים לפליטים לעבוד בעריהם. זה מעניין, משום שאלי ישי הוא שר הפנים שהנפיק את המספר הגדול ביותר של אשרות עבודה לעובדים זרים – ובמקביל, גם זה שנמנע ככל האפשר מלחדש את האשרות הללו. כלומר, כל זמן שש"ס החזיקה במשרד הפנים או התמ"ת, היא האיצה את מדיניות הדלת המסתובבת. כל עובד שנכנס לארץ ברשיון שמנפיק לו ישי מכניס לחברות כוח האדם סכום ניכר; עובד שמקבל הארכה של אשרת השהיה, לא מכניס להם כסף נוסף. פליט שמגיע מאפריקה לא משלם לחברות כוח האדם שנקל, ועל כן הם – וחברי הכנסת של ש"ס – נאבקו בהצלחה בתכנית להעביר את אשרות השהיה בארץ לפליטים. נזכיר כי אחד השרים של ש"ס, שלמה בניזרי, הורשע בקבלת שוחד מקבלן כוח אדם, כדי להעניק אשרות כניסה לעובדים זרים; וכי אחד הרבנים החשובים בש"ס, המחזיר הידוע בתשובה ראובן אלבז ששימש גם כפטרונו של בניזרי, הורשע גם הוא בתיווך לשוחד ובקשירת קשר לביצוע פשע.

אנשי ש"ס לא לבד. מירי רגב, שהסיבה שהיא מוכרת לציבור הישראלי היא שהורידה את האמינות של דובר צה"ל לשפל במלחמת לבנון השניה, ניסתה לפני מספר חודשים לתקן את החוק כך שיסיר את כל ההגבלות ליבוא עובדים מעל חברות הקבלן. הצעת החוק הזו היתה מנוגדת לאינטרסים של כל המעורבים, פרט לרגב והחברות שהיא החליטה לייצג. הצעת החוק נזרקה לפח, ורגב – שאף אחד לא שמע אותה בנושא קודם לכן – התחילה להסית בפראות נגד הפליטים. כאמור, כל פליט שמגיע לישראל לא עובר את המסננת של רגב, ש"ס וחברות כוח האדם, ובהתאם לא רווחי להם. הגזענות – ואין לי שום ספק שמירי רגב ואלי ישי הם קודם כל גזענים – משתלבת כאן נהדר עם תאוות הבצע.

נוהגים להציג בתקשורת את תושבי דרום תל אביב כקורבנות. הקורבנות האמיתיים, כפי שהראו הימים האחרונים, הם הפליטים. תושבי דרום תל אביב הם בעיקר הקורבנות של הבחירות המטומטמות שהם עושים כבר יותר משלושים שנה: בוחרים בעקביות ממשלות שמחסלות את רשת הבטחון החברתית תוך שהן מנפנפות בסדין האדום של זכויות העם הנבחר כדי להסיט את תשומת לבן מהמדיניות הכלכלית שלהן, ואחר כך מתלוננים שמישהו אחר – תמיד מישהו אחר – דפק אותם. הדמון הקבוע הוא השמאל, גם השמאל הכלכלי: העובדה שדמות חלבית כל כך כמו דפני ליף יכולה להפוך בשניה לאויב האספסוף מעידה עד כמה המיתוסים הפוליטיים הימניים חזקים בקרב תושבי השכונות. מותר גם להעיר על כך שהגזענות שלהם לא נעצרת בפלסטינים ופליטים, אלא מוכוונת גם כלפי יהודים יוצאי אירופה. לא ברור איך אפשר להתיר את הקשר הנצחי הזה, של התקרבנות שמסייעת להמשך מצב הקורבנות, אבל ברור שהגיע הזמן להפסיק את הסלחנות כלפי הגזענות שלהם. היא לא ראויה להבנה, והבנה כלפיה היא בעצמה סוג של גזענות.

ועוד דבר אחד: במהלך העשור האחרון הוגשו 322 עתירות לבג"צ בקשר למעצרים מנהליים של פלסטינים. רק שתיים מהן התקבלו: האחת של הפרקליטות נגד שחרורו של עציר, ואחת שהתקבלה אחרי שהעציר כבר שוחרר. משך הדיון הממוצע במעצר מנהלי הוא 20 דקות, ואחת היא אם העציר מוחזק חודשים או שנים. רוב משך הדיון מתנהל ללא נוכחות העציר או סניגורו, משום שהפרקליטות תמיד טוענת שיש לה "חומר סודי", שעליו איש איננו יכול לערער. ויהי בימי שפוט השופטים, אומרת מגילת רות; יגיעו הימים שגם שופטינו יישפטו, על הענקת מסווה הלגיטימיות למערכת עוול שלא היתה יכולה להתקיים בלעדיהם.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

187 תגובות על ”כשהתולעים צועדות“

  1. בני הגיב:

    בקיצור, תושבי דרום תל אביב הביאו את זה על עצמם. תודה על עוד מאמר מאיר עיניים.

    • משה הגיב:

      הם בוחרים בעקביות במפלגות של סוחרי עבדים, שמרכיבות ממשלות שמנשלות אותם מכל אפשרות של קיום הוגן: מביאות כוח עבודה זר בסיטונות, מחסלות את שירותי הרווחה, משקיעות את כספי המסים העקיפים שגם עניים משלמים – בהתנחלויות. מפקירות את החינוך לש"ס. כן. הם הביאו את זה על עצמם. ובשביל ה"איזון": גם ה"אשכנזים" שמצביעים ל"מרכז" הביאו על עצמם את יוקר המחיה ואת נטל המילואים בשטחים. וגם הפלסטינים הביאו על עצמם את שלטון ערפאת ושלטון החמאס

    • גיל ב' הגיב:

      אם יוסי היה כותב שהפלסטינים, ע"י בחירה במנהיגים שונים במהלך ההסטוריה, הביאו את מצבם העגום על עצמם גם אז היתה לך בעייה?

      ואני מניח שזה בסדר להאשים את מצביעי השמאל בכל פיגוע שאי פעם היה פה או כל קסאם.

      • בני הגיב:

        ואם יוסי היה כותב שהאריתראים הביאו את זה על עצמם – מישהו הכריח אותם לבחור באפוורקי? – גם אז לא היתה לך בעיה?

        • נירה הגיב:

          אהמ. באריתריאה אין בחירות.

        • חוץ מזה שהם לא בחרו באפוורקי, הכל בסדר. אריתריאה היא מדינה של מפלגה אחת. מעולם לא התקיימו בחירות באריתריאה העצמאית. הסיבה שאפוורקי מונה למנהיג המדינה היא שהוא עמד בראש ארגון ההתנגדות לשלטון האתיופי. היה משאל-עם בחסות האו"ם על כן או לא עצמאות, אבל מעולם לא הועמדה בפני אזרחי אריתריאה השאלה אם הם רוצים את אפוורקי או לא. וגם אם הם היו בוחרים בו בבחירות מסודרות עם יריבים ב-1993, העובדה שהוא מונע קיום בחירות מאז מייתר ומפריך לחלוטין את ההשוואה שלך.

          • בני הגיב:

            האריתראים ידעו בדיוק מי יתפוס את השלטון אם הם יצביעו בעד עצמאות. ע"פ גורביץ, זה סיבה מספקת כדי לדפוק אותם עם מצפון נקי.

            • אה, לא. אפוורקי הבטיח במלים גבוהות לייסד מערכת רב-מפלגתית והרבה לדבר על כמה שמערכות חד-מפלגתיות אינן מועילות. מלבד זאת, כמובן, רוב הפליטים המגיעים לכאן לא היו בגירים בעת שאפוורקי תפס את השלטון. בקיצור, רד מהעץ.

              • נירה הגיב:

                אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהנה, ואחריות קולקטיבית מצדיקה ענישה קולקטיבית. שכחת מה זה להיות יהודי?
                בכל אופן, תנאי הכרחי לדמוקרטיה בת קיימא זה מערכות חינוך ורווחה מתפקדות. כי מצד אחד תושבי שכונות המצוקה והפריפריה באמת מוזמנים בכל עת לקחת אחריות פוליטית ולהפסיק לבחור את מי שדופק אותם. אבל מצד שני, קשה לפתח אחריות פוליטית כשאין לך הבנה טובה של מה זה בדיוק דמוקרטיה, מה נדרש ממך כאזרח כדי לשמר את הדמוקרטיה, ולמה בעצם דמוקרטיה זה רעיון כל כך מוצלח מלכתחילה.
                בעיה.

                • נירה הגיב:

                  האריתריאים שולטים על עצמם? שתי תגובות למעלה הסבירו לך שבאריתריאה שולט עריץ שתפס את השלטון לפני 20 שנה. ורק שאני אבין: אתה חולק על עמדת נציבות האו"ם לפליטים, האומרת שמבקשי המקלט מסודן ואריתראה זכאים להגנה קולקטיבית? אם יותר לי לשאול על סמך אילו נתונים גיבשת את העמדה שלך?
                  ונראה לי שתושבי השכונות היו מרוצים אפילו יותר אם ביבי לא היה מסתפק בבניית גדר גבול אלא מגרש את מבקשי המקלט שהצליחו להסתנן לישראל. מעניין למה הוא לא עושה את זה. אולי הוא לא מספיק שפוי?

  2. יובל דפני הגיב:

    אפרים סנה הופיע בלונדון-וקירשנבאום וסיפר סיפור אחר על אריתראה: הוא טוען שאין סכנה לפליטים שם, שאריתראה רוצה אותם חזרה, ושהסנקציות נגדה מקורן ביריבתה אתיופיה שחזקה יותר ממנה באו"ם ומקדמת הגדרתה כמדינה מסוכנת. הוא טוען שישראל צריכה לתאם את החזרת הפליטים לאריתראה.אני כמובן לא יודע לאמת לא את הסיפור שלו ולא את שלך…

    • יובל א הגיב:

      הבדל אחד קטן: בערך העולם כולו מסכים עם יוסי, ורק אפרים מסכים עם סנה.
      דומני שברור על מי נטל ההוכחה?

      דרך אגב, לפי נתוני האגודה מעל 80% ממבקשי המקלט מאריתריאה זוכים למעמד פליט בעולם. נראה לך שמדינות אחרות כה ששות לקבל פליטים שהן לא בודקות?
      בפרט שה"ה הנכבד סנה מתגאה ומתנאה בידידותו ארוכת השנים עם הנישא הנוכחי של אריתריאה, וטיפוח הקשרים האסטרטגיים או ביטחוניים או מה שלא יהיה עמה (מנפלאות הגיגול).

    • אליזבט הגיב:

      קשקוש מוחלט. ברחבי העולם, אחוז ההכרה באזרחי אריתריאה כפליטים הוא 88%. אם ישראל הייתה בודקת את בקשות המקלט של האריתראים (והיא לא, כולם מנועים מאי פעם לקבל פה מעמד פליט, בדומה לכל פליטי סודאן), גם היא הייתה נאלצת להכיר בכך שמדובר בפליטים. אבל הרבה יותר פשוט להגיד שהאנשים האלו מסתננים, שהם בכלל מהגרי עבודה לא חוקיים ולהסית נגדם. אריתריאה היא מדינה עם אחד מהמשטרים הדכאניים ביותר ביקום. מאז הקמתה מעולם לא נערכו בה בחירות, קיימת בה רק מפלגה אחת, בתי המשפט שם הם רק צבאיים, והשירות הצבאי שם (שברובו כולל סתם עבודות בכפייה, לא לחימה) לא מסתיים לאורך שנים. אנשים שגויסו שם לצבא ב-1993 עדיין תקועים בצבא. גם נשים מחויבות לשרת והן מחויבות לציית למפקדיהן גם כאשר הם דורשים שירותי מין. למרות שגיל גיוס החובה באריתריאה הוא 18, לעיתים קרובות ילדים נחטפים מבתי ספר כדי לעבוד כמשרתים/חיילים בצבא. מעבר לכל זה, מי שבורח מהצבא (ומאות אלפים עשו זאת) ונתפסים, הם מעונים ונרצחים. מרבית הפליטים שנמצאים בישראל ברחו מהצבא הנוראי הזה ואם הם יגורשו, דינם מוות.

      • dervney הגיב:

        וכמובן חשוב לציין שישראל היא מהתומכות הגדולות של המשטר, ועפפ"ז ישראל משתמשת בנמל של אריתריאה.

      • ערן הגיב:

        קשקשנים – ניבדק הסיפור – על ידי האו" – כשישה אחוז (6%) מהמסתננים הם פליטים והיתר הם פליטי עבודה – אבל כרגיל, למה שתיתנו לעובדות לבלבל אותכם – הרי יש לכם אידיאולוגיה, היא קיצונית והיא קדושה – כולה אתם עוד דת, הזויה מאלו שאנו מכירים כבר

    • שימי הגיב:

      http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1374825

      לגבי אפרים סנה, אתה מוזמן לקרוא בכתבת הארץ של ברק רביד.
      "משלוח נשק מסתורי, טייסים במעצר וקשר מפתיע בין השר לשעבר למנהיג אריתריאה "

      בכתבה נאמר, "סנה, חבר אישי של נשיא אריתריאה אסיאס אפורקי, בא לאסמרה לפני כשבוע וביקש מהנשיא לשחרר את השניים"

      ז"א שר לשעבר בממשלת ישראל, ממפלגה עלק ליברלית כמו העבודה, נחשב ל"חבר אישי" לאדם שנחשב לאחד מהדיקטטורים הדכאניים בעולם ושולט ביד רמה כעשרים שנה במדינה שלו.

      אפרים סנה, חבר של דיקטטור.

      אפרים סנה, מתראיין בטלויזיה לגבי מצב זכויות האדם האיכותי והשפיר באריתריאה.

      מגעיל אה?

      איזה עוד "חברים אישיים" יש לסנה? קסטרו? קים ג'ונג-און ?

  3. יותם הגיב:

    ואם כבר צוחקים על הנונסנס ההיסטרי ששמו מירי רגב, בל נשכח שהיא חתומה גם על הצעת חוק מ-2009 שביקשה לאמץ את אמנת הפליטים לספר החוקים של ישראל: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AX58Od8UwGkIJ%3Awww.knesset.gov.il%2Fprivatelaw%2Fdata%2F18%2F1630.rtf+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=il

  4. נמרוד הגיב:

    העובדה שהפליטים הם הקורבנות העיקריים, לא אומר שתושבי השכונות הם לא קורבנות – לא כאשר מפקיעים את השטחים הציבוריים שלהם לטובת אנשים זרים שהם לא חלק מהמרקם החברתי שלהם, שלא דוברים את שפתם, ושנאלצים לעיתים לישון ברחובות ולהסתובב חסרי מעש. כמובן הזעם צריך להיות מופנה לממשלה שלא קולטת את הפליטים כראוי ולא לפליטים עצמם, ובוודאי לא באלימות.

    חבל שאין מנהיג שמוכן להגיד את האמת – שלקליטת פליטים ממדינות נחשלות יש מחיר כלכלי וחברתי מסויים, אבל למדינת פליטים כמו ישראל אין את הזכות המוסרית שלא לסייע לאלו שברחו מגורל דומה.

    ושאלה – האם מי שמגיע לגבולות מדינה כלשהי ומוכיח את היותו תושב אריתראה או סודאן, מקבל אוטומטית מעמד של פליט? האם אין קריטריונים יותר מחמירים שמחייבים אותו להראות בדרך כלשהו שבאמת נשקפה לו סכנת חיים ישירה באותה המדינה?

    • שי ל הגיב:

      בהתאם לסעיף 1 לאמנה, כפי שתוקן בפרוטוקול משנת 1967, פליט הוא אדם:

      "הנמצא מחוץ לארץ אזרחותו בגלל פחד מבוסס להיות נרדף מטעמי גזע, דת, אזרחות, השתייכות לקיבוץ חברתי או להשקפה מדינית ואיננו יכול להיזקק להגנתה של אותה ארץ או אינו רוצה בכך בגלל הפחד האמור; או הנמצא עקב המאורעות האמורים מחוץ לארץ שבה היה קודם לכן מקום מגוריו הקבוע, והוא חסר אזרחות, ואינו יכול לחזור לאותה ארץ או אינו רוצה בכך בגלל הפחד האמור;"

      בגדול מי שמיעה ממדינות מסויימות זכאי כמעט אוטומטית כי הוא בד"כ עונה על התנאים האלו. אבל כן יש טעם בבדיקת מעמד י יש מספר סעיפים ששוללים את הזכות הזו. אזרחות במדינה אחרת לדוגמא, בקשת פליט שהתקבלה לפני שהגעת למקום הנוחכי או אם מסתבר שהיית מהמדכאים באותה מדינה ממנה אתה טוען שברחת, ר צבא באריתראה לדוגמא.

  5. אלון רותם הגיב:

    חוץ מהפסקה השניה הכל טוב ויציב. הבעיה היא שהפסקה השנייה שלך נוראית, מבישה. מעמיד פנים של הומניסט מוסרני, אדם שמאמין שבאותו מטבע צריך לשפוט כל אדם. אבל על הפגנות פרועות של יהודים אתה חושב שצריכים לירות אש חיה – ואח"כ אתה בוכה שהפגנות של פלסטינים מדוכאות בכוח. חמושי צה"ל לעומת לוחמי החירות של חמאס. איפה ההגינות שלך? אם אלימות נגד הפגנות היא רעה אז היא רעה, לא חשוב מי המפגין. עצובה הצביעות והציניות שלך, עצוב מאוד שגם הצד "הביקורתי והמוסרי" לא מסוגל להתגבר על יצר הנקמה והאפליה שלו.

    • אלון רותם הגיב:

      מה, הם אנשי ימין גזענים? טוב, אז תירו בהם, אז מגיע להם לחיות בעוני, מגיע להם הכל. שיזדיינו.
      מה, הם פלסטינים? טוב, הם בחרו להתנגד לתוכנית החלוקה, להלחם נגדנו, אז מגיע להם, לא?

    • ygurvitz הגיב:

      הייתי בהמון הפגנות, בשטחים ובישראל. אף פעם לא ראיתי מצב של לינץ'. כשזה המצב אז כן, תפקידה של המשטרה הוא להציל את המותקף גם במחיר של חיי המותקפים. לא משנה מי המוצקף ולא משנה מי המותקפים. אבל איכשהו, המשטרה מפעילה הרבה יותר כוח כלפי לא יהודים גם כאשר אין שום סכנה לחיים, אבל נמנעת מלהפעיל אותו כאשר יהודים גורמים סכנה לחיים.

      • אלון רותם הגיב:

        להציל את המותקף במחיר חיי התוקפים זו בדיוק האקסיומה לכיבוש ולכל הפעולות הנובעות ממנו. מזל טוב על חזרתך בתשובה.

        • עדו הגיב:

          ממש לא. זאת ה'אקסיומה' שגרמה לכיבוש, בהחלט כן. מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה צודקת בסך הכל, שנועדה להגן על המדינה מהשמדה. השליטה בשטחים – בדומה לשהיית צה"ל בדרום לבנון – עוד יכולה איכשהו להיות מוצדקת בטחונית. ההתנחלויות כבר מנפצות את השקר. המתנחלים מסכנים את חייהם ומכבידים על עבודת הצבא בעצם נוכחותם בשטחים. אבל מה שנכון הוא שאז הם הופכים ל'מותקפים' שצריך להציל אותם ו'מצדיקים' פעולות אלימות כנגד הפלשתינאים וחוזר חלילה. אז שהצבא יעשה מה שהמשטרה עשתה כשיוסי היה בלב ההפגנה הקודמת, שילחשו להם באוזן שעוד מעט עוזבים וכדאי שגם הם יתפנו אם הם רוצים לחיות.

          • אלון רותם הגיב:

            עדו – מוסכם.
            עדיין מדהים ומדאיג לראות איך אדם לא מסוגל לצאת מהזווית שלו – מתלונן שהמשטרה מפלה בין יהודים לערבים ובאותו הזמן טוען בתוקף שצריך להפלות בין מפגיני ימין ושמאל (כי כשעוצרים אנשים בהפגנת שמאל אז המשטרה אשמה וברוטלית, אבל בהפגנת ימין צריך לירות בהם וזה ממש יעזור להרגיע את הרוחות)…

            • ygurvitz הגיב:

              בשום מקום לא טענתי שצריך להפלות בין מפגיני ימין ושמאל. בשום מקום לא טענתי שצריך לירות במפגינים (לינצ'אים ובוזזים אינם מפגינים.) הבאתי שתי דוגמאות לכשלון משטרתי באי הפעלת כוח, אחת מהן עסקה בלינץ' בתחילת האינתיפאדה. אני מסרב לקחת אחריות על כשלי הבנת הנקרא שלך.

              • אלון רותם הגיב:

                וזורקי אבנים הם מפגינים? ההתממות שלך ילדותית. אני מבין שאתה וחברה שלך יצאתם מזועזעים מהאירוע ולך פנית לכתיבה כדרך להחזיר מכה תחת מכה. אבל אפשר גם לקחת כמה נשימות ולהבין שכל אלימות היא רעה ושההפרדה בין דם לדם שאתה עושה זהה לצביעות שאתה, בימים רגועים יותר, יוצא כנגדה.

  6. יובל דפני הגיב:

    מעניין, אולי בכל זאת אגגל…

  7. רונן הגיב:

    "…הגיע הזמן להפסיק את הסלחנות כלפי הגזענות שלהם. היא לא ראויה להבנה, והבנה כלפיה היא בעצמה סוג של גזענות."
    יפה אמרת

    • רונן הגיב:

      לגבי לירות כדי למנוע לינץ' או ביזה, נראה לי שהלכת קצת רחוק. הייתי מצפה שייעשו לפני כן המון צעדים שמראים שהמצב לא מתקבל על הדעת. חציצה פיזית, הגדלת כמות השוטרים, מעצרים וכ'ו… והכי חשוב – עצירת הפגנה בה מושמעות על גבי הבמה מילות הסתה ברורות.

      • ygurvitz הגיב:

        כמובן, כל האמצעים קודם – גז, מים, רימוני הלם, הכל. בסוף, אם זה לא עוזר, צריך גם לירות.

        • מני זהבי הגיב:

          במקרה הזה (כמו כנראה בכל המקרים האחרים שציינת), גז ומים היו מספיקים בהחלט.
          משטרה מקצועית אינה הורגת בני-אדם בעת פיזור הפגנות/התפרעויות.

  8. יובל דפני הגיב:

    טוב גיגלתי ועלתה התגובה של עצמי. בשיטה הזו אני יכול לבסס כל טענה 🙂

  9. סתם אחת הגיב:

    ההתקפה שלך על אנשי השכונה מקוממת. נכון, היו גזענים רבים בהפגנה (כמה מהם אכן גרים בשכונה? לא ברור), אבל הטענה הכוללנית "הם הצביעו ביבי, שיאכלו אותה" לא מתאימה לך ולרמה של הבלוג.

    אנשי התקווה נדפקו על ידי השמאל והימין באחד. הם סובלים מתת-תקצוב בכל התחומים, כולל חינוך, שטחים ציבוריים, שירותי רווחה, ביטחון אישי ואפילו ניקיון. זה היה נכון מאז שלטון מפאי ועד ימינו.

    את הפורעים והגזענים צריך לאתר ולעצור, אבל להאשים את העניים בעוניים זה הכי קפיטליסטי-שמרני שאני מכירה. אל תשכח שאת מחיר המצוקה של הפליטים הם הראשונים לשלם. וכן, יש מחיר לריכוז אוכלוסיה ענייה, לעיתים קרובות עד פת לחם, הנושאת איתה צלקות נפשיות קשות ללא שום טיפול, באזור חלש ממילא ללא תשתיות מתאימות.

    אני אפסיק לכתוב כי הטיעון שלך כל כך רדוד ושגוי, שאני לא יודעת מאיפה להתחיל.

    • גיא הגיב:

      מסכים… לטעון שרוב תושבי השכונות הצביעו ביבי בלי לבסס את זה על שום נתון זה, אפעס, קצת יותר מדיי באוויר.

      מה שמזכיר לי – כששרים בממשלה קוראים לגרש את המסתננים, מי בדיוק אמור לעשות את זה? אנחנו האזרחים? אתם הפאקינג ממשלה, זה לא אומר שאתם אמורים להיות אלו שדואגים לבצע את כל הסיסמאות שאתם צועקים?

    • יוני הגיב:

      בנוסף, הטיעון "הם הצביעו ימין אז שיאכלו את מה שבישלו" דומה בצורה מטרידה לטענה המיתית "תושבי עזה הצביעו חמאס, אז שלא יתפלאו על טונות הפצצות שאנו עורמים על בתיהם". שתי הטענות חסרות חמלה ולא רציניות באותה המידה.

      • עדו הגיב:

        ובשתיהן יש יותר מקורטוב של אמת.

        • מני זהבי הגיב:

          מישהו הורג את תושבי דרום תל אביב?
          סה"כ הם בחרו בשלטון מסוים, וסובלים מהמדיניות (או חוסר המדיניות) שלו. טענה מקבילה לגבי תושבי עזה הייתה משהו כמו "הם בחרו בחמא"ס, אז שלא יתפלאו שאוסרים על נשים לצאת לרחוב בלי מלווה".

          • יוני הגיב:

            לא טענתי לסימטריה מוחלטת בין המצבים. טענתי שהתפיסה שבה האזרחים הביאו על עצמם את כל החרא שיצרה ההנהגה כי בחרו בה, וזבשל"ם, היא רעיון עוועים. מפלגות קצה תמיד ידעו לדבר אל האוכלוסיות החלשות והכועסות, החוכמה היא להצליח לדבר אליהם גם, ולא להגיד "נו, הבאתם את זה על עצמכם".

            באפריל 45 (זהירות, השוואת נאצים) כשקצינים במה שנשאר מהמטכ"ל הגרמני ניסו להניע את היטלר לכניעה כדי להציל מה שאפשר מברלין והברלינאים, גבלס צוטט כאומר "אין להם מה להתלונן, הם בחרו בנו והביאו זאת על עצמם".

    • אלעד דקר הגיב:

      חייב להתייחס ל"אנשי התקווה נדפקו על ידי השמאל והימין באחד".
      איזה שמאל? מפא"י? מפלגת העבודה?
      העובדה ששתי המפלגות האילו קוראות לעצמן שמאל לא אומרת שהן שמאל, אם תושבי התקווה רוצים לשפר את המצב שינסו להצביע למרץ ואם זה לא עוזר אז לחד"ש.

  10. גלעד הגיב:

    יוסי, התכוונת בוודאי ללינץ' המפורסם ברמאללה בתחילת האינתיפאדה הראשונה, לא בג'נין.

  11. שרון הגיב:

    לקרוא לתושבי הדרום אפססוף לא נראה לי דרך טוב לשנות את המצב שמה או לשפר את היחס בין כל התושבים בדרום. זה שיח של הפרד המשול וזה לא יגן על שום פליט.

  12. שמרית הגיב:

    אני לא חושבת שאפשר להאשים את כל תושבי השכונות במצב שלהם וחשוב גם להזכיר שיש תושבי שכונות, כולל כאלה שנולדו וגדלו שם שממש לא תומכים בגזענות אבל כן, די נשבר לי מהגזענות האנטי-אשכנזית שיוצאת מנקודת ההנחה שכל מי שיש לו עור בהיר הוא צפונבוני שלא גר בשכונה ולכן לא יודע איך זה להיות "מוקף בכושים". אותי זה מעצבן כפליים כי אני גם גרה בשכונת דרום ומסתובבת בשכונות דרום אחרות וגם רק חצי אשכנזיה (אבל כנראה העור שלי לא כהה מספיק). נמאס לי לשמוע אנשים מצדיקים את הגזענות הבוטה והמסריחה שלהם בכל מני תירוצים עלובים. הנה היום הייתי בנווה שאנן לאכול וכן, מסתובבים שם הרבה אנשים בעלי עור שחור. בזה זה נגמר. מי שההבנה שלו בבני אדם עוצרת בצבע העור ולא יודע לראות מעבר לזה מי סתם בן אדם ומי בא לרצוח, לשדוד או לאנוס אותו הוא גזען, נקודה. אין לזה הצדקה. מי שרואה "שחור בעיניים" הוא גזען, נקודה. לא מעניין אותי הקיפוח שלך, המוצא שלך או המצב הכלכלי שלך. כן, תושבי השכונות צודקים בדבר אחד שהוא העובדה (וזאת עובדה) שהרבה מאוד "צבונבונים" יעני נאורים היו מגיבים פחות או יותר אותו הדבר אם היו מעבירים להם את הפליטים לשכונה שלהם, אבל זה לא מצדיק את הגזענות לא של אלה ולא של אלה. זה פשוט מראה כמה המצב במדינה הזאת חרא וכמה לא למדנו שום דבר מההסטוריה.

  13. ערן הגיב:

    הייתי שם באותו יום רביעי נורא. שמעתי את הדוברים מחממים את ההמון ראיתי מכולת של אפריקאים שסבלה מונדליזם אך לא נבזזה. וזה היה מפחיד כי אם הם היו רוצים הם היו ללכת עם זה הרבה יותר רחוק.
    אבל גם שמעתי קולות אחרים בשכונה קולות של חמלה על הפליטים. אני מבקש לא לצבוע את כל שכונות הדרום בגוון אחד. והייתי רוצה לשאול אתכם בכנות איך האוכלוסיה של השכונה שלכם הייתה מגיבה אם המרחב הציבורי שלה היה מוצף בפליטים חסרי בית שמתגלגלים ברחוב כי המדינה לא מטפלת בהם. אתם יודעים מה עזבו אתכם מאפריקאים אם אני האשכנזי ורוד הלחיים הייתי מתגלגל ברחובות ליד הבית שלכם ויושן בגן הציבורי שליד הבית שלכם. איך הייתם מגיבים? תענו לי בכנות.

  14. ריי סטלין הגיב:

    ראיתי בתמונות שיוסי הביא את השרשוחה המחומצנת עם קעקוע הדולפין, וזה עשה לי חשק לדקלם את "נטל האדם הלבן" של קיפלינג.

  15. לא לשכוח שרבין הגיב:

    רבין וממשלת אוסלו החלו בייבוא עובדים בשיטת דלת מסתובבת ועובדי קבלן אחרי שייבאו טרוריסטים מטוניס

    • עדו הגיב:

      אה, לא מדויק. למעשה התאילנדים והרומנים הגיעו בעקבות מלחמת המפרץ כאשר עוצר ממושך על השטחים מנע מישראלים את העבדים הזולים שבגללם מלכתחילה הם תמכו בכיבוש.
      כשראה עם ישראל שאם ניסוג מהשטחים לא נצטרך ללכלך ידיים בעצמנו נסללה הדרך לניצחונו של רבין בבחירות.

  16. ככה סתם הגיב:

    נענה בכנות: יפריע באותה מידה אם "תושבי השכונות" יגיעו לשכונות שלנו, מבחינתנו זה גרוע לפחות כמו הסודנים.

  17. נועם א"ס הגיב:

    http://www.mysay.co.il/articles/ShowArticle.aspx?articlePI=aaazwv :

    "הכמות ההולכת וגוברת של אפריקאים שנזרקו לשכונות המוחלשות של דרום תל-אביב הובילו לאותה תחושת אנומיה שמקעקעת את יסודות הקהילה המזרחית-שמרנית שחיה שם ומערערת את המרחב השכונתי שאינו עוד מרחב מוכר. ככלל שכונות הדרום לא התנגדו לזרים, הם התנגדו לשינוי כפוי ורחב-היקף במרחב הבייתי שלהם שהופך אותו למרחב זר. הם התנגדו בלהט ובאלימות לאיום על הקולקטיב שמרחב זה הוא ביתו. והאלימות מהסוג הזה היא תמיד קשה. כדוגמא אחת בלבד, שתעמיד חלק מהשמאלנים הראדיקליים בפרופורציות: מעבר להקשרים לאומיים ודתיים, קצת באותו אופן טואטלי של חרדה מאנומיה, הגיבו ב-1920 גם הערבים ביפו [לקישור] כשנזעקו לגלות שהתיישבות ציונית המונית מהניכר הופכת את המרחב שלהם לזר להם ולא בשליטתם."

    רצוי לעולם לקרוא את המאמר החשוב של יריב מוהר במלואו, אפרופו "…הגיע הזמן להפסיק את הסלחנות כלפי הגזענות שלהם. היא לא ראויה להבנה, והבנה כלפיה היא בעצמה סוג של גזענות."

  18. Yael הגיב:

    One reason Israel is so friendly with Eritrea is that it has a very big military base there. According to Wiki, we also store our nuclear waste there. Lovely

  19. dervney הגיב:

    אולי תגיב לפוסט של ש.ב. ?

  20. יוסי לוס הגיב:

    פוסט שהוא "מיטב" הגזענות הליברלית.
    הם בחרו לכן הם אחראים.
    אפשר לחשוב איזה אפשרויות היו להם לבחור. במפלגת העבודה שעושה בדיוק אותו הדבר. במפלגת מרץ שעסוקה בעיקר ובאופן עקבי ב"כפייה הדתית (ובעיקר זו המזרחית)" ובזכויות הפלסטינים, או אולי במפלגת חד"ש שמנוכרת אף היא באופן שיטתי לכל עניין דתי ומסורתי (בעיקר כשהוא יהודי).
    חלקם הצביעו לש"ס שזו הבחירה ההגיונית ביותר מבחינתם שכן זו המפלגה שמספקת להם חינוך שמציל את בניהם ובנותיהם מפשע ומסמים. נותן משמעות רחבה יותר לחייהם מלבד עוני והשפלה שזו מנת חלקם מהמפלגות הליברליות השונות, ימניות כשמאליות.
    בבחירות האחרונות לא הצביעו כמעט 40% מאזרחי ישראל. אין לי נתונים לגבי ההתפלגות מבחינת מוצא, אזור מגורים, גיל, מגדר אבל גם אם ההתפלגות זהה לגבי כל הקבוצות משמע שאחוז ניכר מתושבי השכונות איבד את אמונו במערכת הפוליטית באופן טוטאלי. ובצדק גמור.

    אפשר להמשיך ולכתוב על כך עוד הרבה אבל זה מספיק לתגובה לפוסט כזה. לסיום אומר רק שלהאשים אוכלוסיות שלמות, בין אם מדובר באונס, פשע, מחלות וכיוצא בזה ובין אם מדובר בבחירות כאלה או אחרות משמע לא לנסות להבין את המציאות אלא להבחין בין הכותב לבין הגזענים כדי להוציא את הכותב לא גזען. מה שיוצא כשמאשימים אוכלוסייה שלמה, גם אם מדובר בבחירות שלה, כאילו הבחירות האלה הן חופשיות וכל האפשרויות עומדות בפניה באופן פשוט ומובן מאליו…, הוא מעשה גזעני בעצמו.

    • ygurvitz הגיב:

      לטעון שמישהו אחראי למעשיו זו גזענות? מרשים.

    • שי ל הגיב:

      אתה מגזים לגמרי. טענה כגון המזרחיים כולם חולים זו גזענות. להאשים אוכלוסיה בגלל הגזע או אפילו המוצא זו גזענות. פה ממש לא מדובר בזה.
      אסייג ואומר שגם אני חושבת שלומר תושבי השכונות באופן גורף זה לא נכון, כי גם כאן מכלילם על אוכלוסיה שלמה מכמה, ההבדל כנראה הוא שלפחות מבחינת היסטוריה של בחירה במפלגות שדופקות אותן אכן יש פה רוב. הכללה מרוב לכל אכן אינה טובה אבל היא בהחלט עדיפה על הכללה ממיעוט לאוכלוסיה שלמה כי שנעשה נגד הפליטים.

      בנוסף אולי כדאי שתקרא שוב את מה שכתבת, אתה בעצם שולל את רעיון החבירה ורעיון השינוי, אם אנשים לא אחראים למה שהם עצמם בחרו אז איפה האחריות האישית?
      אפשר בהחלט לומר שהבחירות אינם חופשיות לחלוטין ואין הרבה אופציות או שזו בחירה בין אופציות שכולן רעות במידה זו או אחרת אבל מפה ועד לטעון ששלומר הם בחרו ולכן הם אחראים זו גזענות יש מרחק עצום.

    • אלעד דקר הגיב:

      תשובה ליוסי לוס לגבי
      "במפלגת מרץ שעסוקה בעיקר ובאופן עקבי ב"כפייה הדתית (ובעיקר זו המזרחית)" ובזכויות הפלסטינים, או אולי במפלגת חד"ש שמנוכרת אף היא באופן שיטתי לכל עניין דתי ומסורתי (בעיקר כשהוא יהודי)."
      קודם כל מרץ לא עוסקת רק בכפייה דתית (ראה החוק לקניית הדירות הציבוריות שיזם רן כהן), ועוד יותר חשוב לגבי חד"ש: מי שבגלל התנכרות (כאילו שחד"ש ממש מקדמת אנטי-קלריקליזם של המדינה) לעניין דתי ומסורתי לא מצביעה למפלגה שתשפר את המצב החברתי-כלכלי שלו מראה שהמצב החברתי-כלכלי לא באמת מעניין אותו. אם זה חשוב לו מספיק היה מצביע למרות ה"התנכרות" לכאורה. כי מה הוא רוצה, שהאנשים בחד"ש יהפכו לדתיים רק כדי לרצות אותו ולאפשר לו לעשות את הבחירה שטובה בשבילו?

      • יוסי לוס הגיב:

        כן. הדוגמא של החוק של רן כהן שהיא למעשה יוזמה של הקשת הדמוקרטית המזרחית שחיפשה חבר כנסת שיקדם זאת מתוך הכנסת. אלמלא הקשת החוק הזה לא היה מופיע. יתירה מזאת, זהו יוצא מן הכלל. זה כל כך יוצא מן הכלל שהוא משמש כדוגמא שחוזרת על עצמה שוב ושוב ושוב. האם אין דוגמאות אחרות? בכמה חוקים חברתיים מרץ עסקה?
        איש לא רוצה כלום מאנשי חד"ש. תיארתי את המציאות. אנשי חד"ש מנוכרים במקרה הטוב מענייני דת. לכן, הם זרים לתפיסות העולם של מזרחים רבים. זוהי עובדת מציאות. התפיסה המרקסיסטית הקיצונית שמפרידה או אף מדרגת בין עניינים כלכליים חומריים לעניינים תרבותיים סמליים זרה לא רק למזרחים דתיים או מסורתיים אלא זרה למציאות האנושית. סוגיות סימבוליות ערכיות רעיוניות נמצאות בלב הקיום האנושי ואי אפשר בלעדיהן. אנשים מקריבים את חייהם לטוב ולרע בשם רעיונות ולא רק בשם אינטרסים כלכליים. אני הצבעתי חד"ש בכמה מערכות בחירות אחרונות ואף סייעתי להם במידת מה ביום הבחירות. ומתוך כך, אני מצטער לומר שהם פשוט לא רלבנטיים למזרחים בשכונות. חבל שכך. אבל זה המצב. והאשמה אינה מונחת לפתחם של המזרחים הדתיים אשר אינם מקבלים את סולם הערכים המרקסיסטי. אגב, היו מרקסיסטים שנתקלו בהתנגדות דומה מצד האוכלוסיות שאותן הם באו להציל, הפיקו לקחים ושינו את דרכיהם. למשל, סובקומנדנטה מרקוס בצ'יאפאס במכסיקו.

        • אילן הגיב:

          מכיוון שהדת היא קשקוש, אנשים דתיים 'אשמים' בכך שהם מאמינים בקשקוש הזה.

        • אורן הגיב:

          שאלת בכמה חוקים חברתיים מר"צ עסקה. לפי אתר כנסת פתוחה, מסתבר שהיא עסקה, כנראה יותר מכל מפלגה אחרת בחתך של אג'נדה חברתית לדוגמה:

          http://oknesset.org/agenda/24

          • יוסי לוס הגיב:

            כל אג'נדה באתר של כנסת פתוחה מוגדרת על פי מי שפתח את האג'נדה. אין לי את המשאבים כדי לבדוק האם אג'נדה זו באמת מקיפה את החוקים החברתיים שנידונו בכנסת או לא. נניח שאתה צודק וזוהי בדיוק התמונה. אני רק שמח לגלות שמשהו השתנה בסדר היום של מרץ. מרץ לא הוקמה אתמול וסדר היום שלה לא היה חברתי אלא ליברלי לעילא ולעילא. זכויות אדם, חופש אישי מדת, חופש דיבור וכיוצא באלה. לא זכויות של עובדים, ולא זכויות של עניים. לא מגורים, לא חינוך, לא בריאות, לא קצבאות. אם זה נכון, אזי נפלא שהם שינו את דרכם ואני מקווה שהם יעלו ויצליחו. אחרי שנים רבות שבהם סדר היום שלהם, כמו של אחרים, הזניח את צרותיהם של הפריפריה הישראלית היהודית, הם שינו את סדר היום שלהם וכעת עליהם להביא זאת לידיעת הציבור. להאשים את הציבור בכך שהוא לא בוחר בהם אינה הדרך. שא ברכה.

    • משה הגיב:

      ל-יוסי לוס. אתה כותב שהבעיה היא שהשמאל מנוכר לדת ולמסורת. אני חושב שהבעיה היא הדת והמסורת. הדת והמסורת הן הבעיה – לא המוצא או הצבע. הדת והמסורת הן הבעיה ואכן, האוכלוסייה הבורה והגזענית ביותר בישראל היא האוכלוסייה החרדית, אחריה הדתית-לאומית (גם הם בורים, ידע מתמטי וטכני אינו השכלה רחבה), ואחריה הדתית-מסורתית. ש"ס הופכת את המסורתיים לחרדים ולכן לגזענים יותר.

      • יוסי לוס הגיב:

        לא כתבתי שהבעיה היא שהשמאל מנוכר לדת ולמסורת. כתבתי שהסיבה שבגללה מזרחים בשכונות מצוקה לא מצביעים לחד"ש היא בין השאר זו. לא רק אבל אחת מהסיבות.
        אם סבורים שהפתרון הוא שכולם יצביעו חד"ש או מרץ אז אפשר לומר שזו הבעיה. אבל אני לא חושב שלהצביע לחדש או למרץ הוא הפתרון. זה הכי פחות רע שאני יכול לעשות אבל זהו פתרון שאינו רלבנטי למרבית האנשים בישראל. הפתרון הוא הקמת מפלגה חדשה שתציע פתרון פוליטי שלוקח בחשבון הן היבטים חברתיים כלכליים ומציג אותם בהקשר תרבותי רלבנטי. הקשר תרבותי שלוקח בחשבון הן היבטים אוניברסאליים כמו זכויות אדם והן היבטים מקומיים כמו יהדות, אסלאם ונצרות כמו גם ההיסטוריה המקומית. הבעיה היא היעדר מפלגה כזו. לא מרץ ולא חדש ולא אף מפלגה אחרת כיום מציעות זאת. הן אפילו לא מתקרבות לכך. הן לא מבינות את הבעיה כלל. הן מתיימות להיות חלק מאירופה בדיוק כמו ביבי והן מפספסות בגדול בדיוק כמו ביבי. אם השמאל בישראל רוצה להיות רלבנטי למציאות בישראל ולשנות את המציאות בישראל הוא צריך להיות ישראלי ולא אירופאי. הוא צריך להכיר בייחודיות של ההקשר הפוליטי בישראל ולהתייחס אליו. אחרת הוא פשוט לא רלבנטי. וזה מה שמטריד אותי. בדיוק בגלל שאני איש שמאל ששואף לחיות בשלום ובשוויון.

        • משה הגיב:

          אני נוטה להסכים עם דבריך אבל הם גורמים לי ייאוש. העובדה שאנשים הם דתיים או מסורתיים היא לא הבעיה – הבעיה היא, שהדת מגדירה את האזרחות בישראל. הבעיה היא שהמהפכה הציונית נכשלה: מטרתה היתה לשנות את הגדרת היהודים מ-דתית ל-לאומית. כלומר, ליצור אומה שמוגדרת לפי שפה וטריטוריה, שתכיל בתוכה גם את כל היהודים שירצו לייסד אותה ולהצטרף אליה – וגם לא-יהודים שיתאזרחו בה.
          ישראל הציונית-כביכול, או הציונית-דתית, לא רק שמסרבת להכיל לא-יהודים דוברי עברית – היא מתייחסת כאל זרים גם ליהודים, שאינם יהודים לפי ההגדרה האורתודוקסית. זה לא רק היחס של ישראל הרשמית אלא בעיקר של ישראל העממית – כולל "אשכנזים" שהם כביכול חילונים, שרבים מהם מתייחסים בבוז ליהודים רפורמים, וחוקרים בחוצפה כל ישראלי בעל מבטא רוסי: "אמאש'ך יהודייה?"

  21. עדן הגיב:

    ומה עם מי שהצביע מרצ? גם הוא הביא את זה על עצמו?

  22. שימי הגיב:

    כדאי גם לזכור את שנאת הזרים של הערבים
    ילידי הארץ, הרבה לפני התנועה הציונית.
    http://www.haaretz.co.il/literature/prose/1.1416079

    • מני ל הגיב:

      זה אותו סיפור כמו היום. "פליטים" יהודים מציפים את הארץ ומאיימים על ציביון המדינה.

  23. יוסי לוס הגיב:

    גורביץ, יש הבדל עצום בין פרט שמצביע למפלגה אחת לאוכלוסיית בני אדם שבאופן סטטיסטי תומכת יותר במפלגות מסוימות ולא באחרות.

    לשנות התנהגות של אדם זה מעשה קל לאין שיעור מלשנות התנהגות של אוכלוסייה. השלם גדול מסכום חלקיו. אין מדובר רק באוסף פרטים שכל אחד ואחת מהם/ן צריך/ה לקחת אחריות על מעשיו/ה הספציפיים. מדובר בהרבה יותר מבחירות של פרטים.

    אם באמת רוצים לשנות את המציאות לחיוב צריך לנסות להבין מדוע מרבית האוכלוסייה בוחרת בעיקר בחירות מסוימות ופחות אחרות. מהם התנאים והסיבות שיצרו מציאות כזו. לקבוע שהאוכלוסייה אחראית לבחירות שלה כאילו מדובר באדם יחיד משמע לא לנסות להבין אלא לסלק את הצורך בהסבר. משמע להאשים את האוכלוסייה בכך ולהיפטר מהצורך בבחינה מקיפה של האפשרויות שפתוחות בפניה לבחירה ומהן הסיבות לבחירות אלה או אחרות. אפשרויות ממשיות ולא פורמאליות. לקבוע שאתה יודע יותר טוב מאותה אוכלוסייה מה האינטרסים שלה משמע לטעון שהאוכלוסייה הזו היא מטומטמת, לא רציונאלית, ולכן בעיקר לסלק את האחריות מעל כתפיך. אם אותה אוכלוסייה פועלת בצורה כה מטומטמת איש אינו יכול לעזור להם.

    טיעונים כמו שלך לא מיועדים כדי לשנות את המציאות אלא כדי להסתלק מאחריות ולהאשים אחרים. עיסוק ישראלי נפוץ מאד.

    • אלכס ז. הגיב:

      אני לא מבין את הסתירה: למה אי אפשר גם לנסות להבין את המציאות האובייקטיבית שעלולה לגרום לאנשים להתנהג כך או אחרת וגם לטעון שהם אחראים למעשיהם?

      אגב, כל קבוצת אנשים מתנהגת בצורה מטומטמת ואי-רציונלית. כאלו הם בני אדם – תאסוף אותם ביחד ותקבל עדר.

      • מני זהבי הגיב:

        אפשר, הכל אפשר. השאלה היא איזו מידה של הגיון יש בכך.
        גם אנשים שמוחים על יוקר המחיה (נניח) אפשר להאשים בחוסר אחריות, המתבטא לכאורה בכך שהם לא טרחו לרכוש מקצוע מכניס יותר או למצוא עבודה מכניסה יותר. אבל כאשר טווח המקצועות שניתן לחיות מהם מצטמצם למשהו צר מדי (כן, כן, מילת הקסם ההיא), ניתן להבין שיש כאן בעיה.
        האם מצבם של תושבי דרום ת"א הוא כזה שניתן להטיל עליהם אחריות למצבם? תלוי מאיפה מסתכלים. אבל בכל מקרה, מצבם טוב בהרבה מזה של הפליטים/המסתננים האפריקאים. ומי שאינו מבין את זה, או שהוא אידיוט, או שהוא עושה את עצמו, בלי קשר למוצא העדתי.

        • אלכס ז. הגיב:

          זה לא עובד ככה, כולם לא יכולים לרכוש מכניס יותר מאותה סיבה שכולם לא יכולים להיות עשירים בו זמנית, אבל כולם יכולים וצריכים לנסות להפסיק להיות גזענים.
          זה לא שצריך להיות עשיר מאוד כדי להיות ליברל. קל יותר להיות שמאלני כשנוח לך וקל יותר להיות גזען אלים כשרע, אבל למה לנו להפסיק להאשים אנשים שבחרו בדרך הקלה ולא בצודקת?

          בניגוד לגורביץ, וכתושב דרום ת"א לשעבר (ועוד באזור שבו מכרו סמים כל לילה מחוץ לביתי), אני לא מאשים את תושבי ת"א בכל דבר. רק בכך שהם החליטו להוציא את עצבים שלהם על פליטים, שכפי שציינת מצבם עוד יותר גרוע. זה הכל.

          • מני זהבי הגיב:

            עקרונית אתה צודק. מעשית…
            למי שחי במדינה בה כמעט כולם חושבים ומדברים במונחים של קהילות-מוצא, קשה לא להיות גזען. (פעם הייתה פה תפיסה של "כור ההיתוך" לפחות לגבי יהודים. היה בה יותר משמץ של צביעות, אבל בהשוואה למה שיש לנו כעת, אני נוטה לחשוב שהיא הייתה עדיפה.)
            וכן, לאנשים יש נטייה מעצבנת לבחור בדרך הקלה. האם מוצדק להאשים אותם בכך? במידה מסוימת כן. השאלה היא מה רוצים לעשות עם ההאשמה הזאת.

            • אלכס ז. הגיב:

              הלקח הגדול כאן הוא שאסור לנתק את הקשר בין מאבק חברתי/כלכלי למאבק מדיני/זכויות אדם כמו שניסתה לעשות מחאת האוהלים. אם אנחנו עושים את זה אנחנו מקבלים אנשים שגם לא מסוגלים לעמוד על זכויותיהם כי אינם מבינים מהי המשמעות האמיתית של זכויות ושל שיוויון וגם כאלו שיפנו כל דבר שנעשה נגדנו.
              המסר הוא שצריך להגדיל את העבודה בשכונות, אבל בשום פנים ואופן לא לטשטש את זהותנו.

      • יוסי לוס הגיב:

        ממי אתה מצפה שיקח אחריות? מאלה שעשו את הפוגרום? מאלה שהצביעו לש"ס או מאלה שהצביעו לליכוד? מאלה שלא עשו לא את זה ולא את זה? מה המשמעות שאלה או אלה או אלה.. .יקחו אחריות?
        אם אתה ברצינות תובע מאוכלוסייה שלמה לקחת אחריות על בחירות שלקחו חלק גדול ממנה, אתה רק מעלה שאלות רבות נוספות שהתשובות עליהן לא ברורות.
        לכן, כאשר תובעים מאוכלוסייה שלמה לקחת אחריות כזו זוהי אמירה רטורית שנועדה להסיר את האחריות מעל הדובר.

        • אלכס ז. הגיב:

          כן, המצביעים, מי שבא להפגנה, עושי הפוגרום. כל אלו. זאת האוכלוסיה שעליה אני מדבר – בשום פנים ואופן לא כל תושבי הפריפריה או מזרחים. בקיצור מי שעושה הכל כדי שידפקו אותו, מיילל על מר גורלו ואז תוקף פליטים או ערבים בגלל "דאגה" ל"נשים שלנו", ל"שכונות שלנו" וכו'.

          • יוסי לוס הגיב:

            המצביעים, אלה שבאו להפגנה ואלה שעשו את הפוגרום אינם אותם אנשים. אלה שהצביעו הם קבוצה ענקית. אלה שבאו להפגנה הם חלק קטן ממנה ואלה שעשו את הפוגרום הם חלק מאלה שבאו להפגנה. בין המצביעים לש"ס ולליכוד יש רבים שמתנגדים לפוגרום. מרביתם לא באו להפגנה כלל. אז על מי אתה מדבר?
            כמו שכבר כתבתי, יש היגיון רב בהצבעה של אוכלוסיות מודרות למפלגה שמבטיחה לילדיהם חינוך שמצילם מפשע וסמים ואף מקנה משמעות רחבה יותר לחייהם יותר מאשר עוני והשפלה ותשוקה בלתי ממומשת למוצרי צריכה מיותרים. בדיוק ההצבעה שלהם לש"ס היא לקיחת אחריות על גורלם. מעטים מהם תקפו ערבים ומעטים מהם תקפו פליטים.

            • אלכס ז. הגיב:

              הם enablers. הם לא תוקפים כי הם לא צריכים – הם רק יוצרים את הסביבה בה תקיפת זרים היא תגובה מתקבלת על הדעת.
              ממש כמו שהמתנחלים ורבניהם יצרו סביבה בה רוצח ראש ממשלה הופך לגיבור מבלי להשתתף כולם ברצח.

  24. אחד הטקסטים הגזענים שנכתבו. קודם בכותרת שמגזיעה מזרחים לתולעים ואחר כך בהאשמת הקורבן בדיכוי.

    הגיע הזמן שהאשכנזים יבינו את מקומם הפריבלגי בחברה בישראל.

    יוסי אני מעריך מאוד את עבודתך. אנא התנער מהדברים ומחק את הפוסט.

    • יותם הגיב:

      חיפשתי וחיפשתי את המילה "מזרחיים" בפוסט. לא מצאתי. אולי הגזענות שמשווה מזרחיים לפאשיסטים נמצאת אצלך ולא אצל גורביץ?

    • אילן הגיב:

      הקורבן גם יכול להיות מדכא. משום מה יש חלקים בשמאל שקשה להם להפנים את הרעיון הזה.

    • ygurvitz הגיב:

      לא מוחק כלום. בשום מקום פרט למוחך הקודח לא השוותי בין מזרחים לתולעים, אלא בין גזענים לתולעים. ראה כאן: http://www.youtube.com/watch?v=nWOMwHqOTX4

      האשמת הקורבן בדיכוי? אתה טוען שלתושבי השכונות אין agnecy, שהם ילדים שתלויים בגחמותיהם של אנשים אחרים? כי זו טענה שנשמעת הרבה יותר גזענית בעיני.

      ובאיזה "מקום פריבילגי" אני נמצא? גומר בקושי את החודש מעבודה כשכיר-בפועל בסדנת תוכן? התפיסה שכל האנשים שמוצאם אירופאי "נמצאים במקום פריבילגי" היא גזענית בפני עצמה.

      • הדס הגיב:

        בהשוואה לפועל בניין, למשל, אתה ב"מקום פריבילגי".

        • טל הגיב:

          פועל בניין? נכון. בהשוואה לפועלים זרים מרומניה יוסי הוא פריוולגי. לא בהשוואה לתושבי שכונת התקווה

          • שוש הגיב:

            סתם בשביל פרופורציות, פועל בניין שעובד 7 שעות 5 ימים בשבוע, מרוויח אולי פי 4 מאשר פרילנסר זוטר בעיתונות שעובד אותן שעות.

            • הדס הגיב:

              ועדיין, זו עבודה גופנית קשה יחסית. אם לא פועל בניין, מה עם קופאית בסופר או עובד במקדונלד'ס?

              • הדס הגיב:

                ובנוסף, יוסי בחר להיות פרילנסר וכו', בדיוק כמו שתושבי השכונות (לטענתו) הצביעו למפלגות שדופקות אותן.

                • אלכס ז. הגיב:

                  את שומעת את יוסי מתלונן? דורש להעניש את כולם? תוקף עוברים ושבים?

  25. שימי הגיב:

    הזעם של תושבי השכונה על ארגוני השמאל
    נובע בגלל הצביעות של אותם ארגונים
    (לא מדבר כרגע על מארגני המחאה האחרונה).
    פעילי ארגונים שלא טרחו להופיע בשכונה לפני הופעת הפליטים הרוויחו ביושר את הזעם עליהם, (כמובן שלא מצדיק שום אלימות כלפיהם).

    • יובל א הגיב:

      "צביעות"? "הרוויחו ביושר"? סליחה?
      בין הטענות המוצדקות על ההזנחה שהחברה ישראלית, ממשלות ישראל, ומפלגות ובהן מפגלות השמאל הישראלי לבין הטענה המובעת כאן פעורה תהום.

      "צביעות" היא עניין של אמת-מידה כפולה. מדוע אתה סבור שיש כאן צביעות? זכור יש טשטוש מוסרי "גודווני" בהכנסת כל קיפוח, נישול, ומצוקה, לאותו הסל.

    • אלכס ז. הגיב:

      ובן-ארי כן פעל בשכונות?
      כולם צבועים כלפי השכונות (ע"ע הפוסט האחרון של שלום בוגוסלבסקי), אבל רק השמאל – שכבר מזמן אין לו כוח פוליטי – והפליטים מואשמים בכל הצרות. לזה קוראים גזענות טיפוסית וצריך להכיר בכך.

  26. טוני הגיב:

    הפרסום הזה מזכיר לנו הרבה דברים קשים ונכונים, עם זאת הטרמינולוגיה הבוערת והמכלילה נראית לי כיום לא מדוייקת לימים אלה. מזה כשנה שיש דיון ציבורי בעניינים של צדק חברתי ואישי וטוב היה לו השכלנו להחליף דיסקט שמתאים לאקלים החדש. לא מציאות חדשה אבל אקלים שמחייב טיפול זהיר יותר בהכללות ודעות קדומות ואולי אפילו הבנה שגם אנשי שכונות המצוקה ובוחרי ש"ס הם בעצמם קורבנות של השיטה שעדיין לא התעוררו..דחיקתם של ציבורים שלמים מזכיר את השיטה ששוטפת את המוח על מנת להשיג את ההפרד ומשול..אש לא מכבים באש..חשוב וכדאי מאוד לשתף בשחיתויות הנוראיות שנעשות על ידי העסקנים הפוליטיים וחבר מרעייהם הלוביסטים, בעלי ההון ושאר השקשורונרים למינייהם. זה יותר צודק, יותר נכון ואפילו חסכוני באנרגיה ולפיכך יעיל יותר. מה גם שאחרי ה"קריסה" כפי שמתואר בכישרון רב, יפציע יום חדש שבו אולי עם קצת חסד וחמלה נצטרך לפקוח את העיניים ליום חדש ורענן. בלי מנהיגים "חזקים" מכל מפלגה שהיא, אלה עם אזרחים שדורשים ומקבלים את המגיע להם, ולשם כך כדאי שנבין כבר שכולנו באותה הסירה. בעל הבית האמיתי שהוא בעצם כולנו יצטרך להתנהג כמו בעל בית אמיתי ונבון. נקודה אחרונה שנראית לי חשובה זה שלא צריך את כווולם על מנת לעשות שינוי אמיתי..מספיקה מסה קריטית. כנראה שלא כולם יתעוררו בטח לא מיד. שיתוף, פעילות קהילתית ואחריות אישית ישימו אותנו במצב נכון יותר לבנות עתיד שמושתת על בסיס חדש וצודק. תודה

    • rinveges הגיב:

      הרמב"ם אומר שקוץ מרפאים בקוץ ורעל ברעל. אנטיביוטיקה זה וירוס שמוחדר לגוף. כימותרפיה זה רעל שנלחם בסרטן. אני לא יודע מי התחיל עם השטות הזו שאש לא מכבים באש, אבל זה לגמרי לא נכון.

  27. פסיכולוגיה בשנקל. הגיב:

    אני היחידי שרואה את ההשתלחויות, המאופקות יחסית, של יוסי בפוסט הזה כמו התגובה ההגיונית והצפויה למה שעבר עליו בהפגנה?

    יוסי כותב, זה מה שהוא חזק בו. להרביץ לכל תושבי השכונות אחרי שהם קיללו אותו ואת הבחורה שהיית איתו הוא לא יכול. המצב הזה היה מכעיס כל אחד מאיתנו וגורם לנו לרצות לזרוק את כל אותם אנשים שגרמו לנו להרגיש רע לאלף עזאזל.
    אז הוא כתב שהמשטרה היית צריכה לירות בהם והוא מצדיק את זה בעלה תאנה של שמירה על החוק וצביעות מצד המשטרה באכיפה (שאכן קיימת) הוא גם מרגיש נבגד על זה שהוא ניסה לעזור לתושבי השכונות וקיבל יריקה בפרצוף (מילולית) מהם בתגובה. הוא לא יודע אך לפתור את המצב וגם לא איכפת לו יותר לנסות לקחת על זה אחריות אז הפתרון הכי קל הוא להגיד "סעמק עם כולם וישלכו להזדיין כי הם הביאו את על עצמם וזאת לא הדאגה שלי יותר."

    אני יודע אך הוא מרגיש כי אני עובר משהו מאד דומה כל פעם שאני נתקל בגזענים יהודים ומאחל להם שישרפו במדינה הארורה הזו עם כל ספרי התורה והערבים שלהם. וזה כמובן משהו רגעי שחולף, שבדרך כלל גם מצטערים עליו אחר כך.

  28. נועה גור הגיב:

    טקסט גזעני בצורה מחרידה, איזו הכללה ועוד,כשאתה בא להאשים את ממשלות הימין לדורותיהם רצוי שתזכור: "במהלך השנים 2002 עד 2004 ערכה ממשלת אריאל שרון טיהור אתני בעיר. תחת פיקוחו של שר הפנים מטעם מפלגת שינוי אברהם פורז, גירשה משטרת ההגירה משטח מדינת ישראל למעלה מ 115000 עובדים זרים. רובם התגוררו בעיר השחורה של ת"א יפו ובשכונותיה העבריות, ואפשר להניח שמספרם לא נפל ממספר המגורשים ביפו". בסוף השבוע שלפני חגיגות העיר הלבנה "סגרה המשטרה את רחוב נווה שאנן בתואנת שווא של חפץ חשוד וניהלה מצוד נרחב אחרי עובדים זרים. מאות בני אדם נעצרו באלימות ונחטפו בכוח אל צי אוטובוסים שהובא לשם כך לפאתי השכונה". שרון רוטברד.

    • מני ל הגיב:

      ממשלת שרון? זה ימין, למקרה ששכחנו.

      • ניב הגיב:

        לאלא מני אתה לא מבין, ההתנתקות ניקתה את שרון מכל דבר ימני שעשה עד שביצע אותה ומכל המעט שעשה אחריה והוציאה אותו שמאלני זך וטהור.

  29. נועה גור הגיב:

    למגיב "פסיכולוגיה בשנקל", לי דווקא יצא להיתקל בהרבה מאוד יהודים גזענים מהשמאל, כאלו שלא קוראים ספרי תורה אבל יותר בכיוון של ג'ורג' אורוול.

    • פסיכולוגיה בשנקל הגיב:

      כן! בואו כולנו נכעס על אדם אחד ונשפוט אותו בשם ההתבטאויות המוגזמות שלו כשהוא כועס! בוא נעשה את זה בשם ההבנה והאחדות שכולנו רוצים לקדם כלפי אחרים!

      • חרטא ברטא הגיב:

        בשלושה דברים אדם ניכר – בכוסו ובכיסו ובכעסו.

        ולכן, בשעת כעס לכתוב על אנשים שהם "תולעים"…. ואידך זיל גמור.

        • אלכס ז. הגיב:

          התולעים הוא רפרנס לפינק פלויד:

          http://www.youtube.com/watch?v=-PSeAfSKQe4

        • אלכס ז. הגיב:

          "Would you like to see Britannia
          Rule again, my friend?
          All you have to do is follow the worms.
          Would you like to send our colored cousins
          Home again, my friend?

          All you need to do is follow the worms."

          • חרטא ברטא הגיב:

            ואללה? רפרנס לפינק פלויד? באמת לא יודע מה הייתי עושה בלי הציטוט. איך לא חשבתי על זה.
            הייתי בטוח שהרפרנס הוא להארי אנפילד.

            • אלכס ז. הגיב:

              באמת סליחה שאני לא טלפת.

              את הסרקזם אתה מוזמן לשמור לעצמך. אם אתה יודע למה גורביץ התכוון, מה בדיוק ניסית להגיד בתגובה שלך לעיל?

              • חרטא ברטא הגיב:

                לשמור על הסרקאזם שלי לעצמי בתגובות בבלוג שכל כולו סרקאזם וציניות נוטפת?
                Are you for real?

                ולעניננו. גם אני מצטער שהרבה אנשים כאן לא טלפאתים (כולל אנשים מאד אינטילגנטים כמו מתי שמואלוף) ולא ידעו שהציטוט הוא מפינק-פלויד, ולקחו את הדברים כלשונם.

                הרי מי שלא למד בע"פ את פסגת הפואטיקה המערבית שהוא השיר Waiting for the worms (מאלבום בינוני במקרה הטוב) לא יכול לקרוא לעצמו איש תרבות בכל מקרה.

                ולא אוסיף בענייני חרות פואטית לעומת אחריות פובליציסטית. מי שלא מכיר פינק פלויד על בוריים ממילא לא יבין.

        • פסיכולוג בשנקל הגיב:

          ברצינות אין כאן מישהו אחד שיכול לרגע לשים את ציקצוקי הלשון וההתנשאות *שלו* בצד ולהבין שהבן אדם כועס אחרי מה שעבר עליו וזאת הדרך הכי טובה שלו לשחרר קיטור ולהרגיש חזק?

          ראבק, מה כל הדיברוים השמאלנים המזדיינים שלכם שווים אם אין באף אחד ממכם את היכולת להבין בן אדם אחר ולגלות אמפתיה כשצריך אותה?

          קרו לי מספיק מקרים בחיים שבהם צעקתי גזענויות או חשבתי גזענויות ורציתי להעיף לעזאזל את כל היהודים שלא רוצים אותי לידם בגלל שאני גוי. זה משהו שעובר, זה כעס ותסכול שבאים עם הרגע ועם הדחיה ואפילו באותם רגעים של כעס, תוך כדי שאני צועק, ידעתי שהמנטרה היא שבני אדם הם קורבן של הנסיבות שלהם ויש להם כעסים ותסכולים משלהם וכן קיימת האפשרות להסתדר איתם בנסיבות אחרות.

          • אורן הגיב:

            זאת גישה מעניינת, שנקל. אם הבן-אדם כועס אחרי כמה דקות ברחוב וזו הדרך שלו להביע כעס, שער בנפשך מה הדרך לשחרר קיטור ולהרגיש חזק עבור מי שחי שנתיים בדרום ת"א כשכל ההמון האפריקאי עובר בסך?

            סובייקטיביות היא דבר נפלא, אין ספק.

            • אלון לוי הגיב:

              יוסי לא זרק אבנים על אף אחד, לא הרביץ לאף אחד, לא שדד את אף אחד.

              ואגב? קח את "ההמון האפריקאי" שלך ותזחל לאיזה חור שעדיין לא שמע את מרטין לות'ר קינג ונלסון מנדלה.

              • אורן הגיב:

                גם מירי רגב ואלי ישי לא זרקו אבנים על אף אחד, לא הרביצו לאף אחד ולא שדדו אף אחד. זה לא מפריע לטפול עליהם הסתה, ואין סיבה שהמילוליות של יוסי לא תיקח אחריות על עצמה גם היא.

                ההמון האפריקאי היה נקודת המבט של התושבים כמו שיוסי והם עצמם מציגים אותה.

          • חרטא ברטא הגיב:

            כן, כן. כמו שאומרים בארה"ב שההבדל בין רפובליקני לדמוקרט זה שהדמוקרט עוד לא נשדד…. בסה"כ מוציאים כעסים WTBFD?

            • פסיכולוגיה בשנקל הגיב:

              אני מסרב להאמין שאתם באמת לא רואים את ההבדלים בין המצבים האלה. אתם סתם עושים עכשיו רעש כדי לעשות רעש.

  30. נועה גור הגיב:

    ממשלת קדימה המורכבת מפליטי העבודה והליכוד היא ממשלה היברידית קונצנזואלית (מתי בדיוק היתה בישראל ממשלת שמאל בשלטון?), ומפלגת שינוי בראשות אברהם פורז היתה גם מפלגה אחו"סלית, מבחינות רבות היפוכה של ש"ס, כאמור לא כל הגזענים מחזיקים ספרי תורה בידיהם, שנאת הזר היא אחד המאפיינים החוזרים ונשנים של האג'נדה הציונית המוכרת לנו, גם על האגף השמאלי שבה

  31. עמרי הגיב:

    זהו פוסט מתנשא ומקומם, מלב ליבה של ישראל הלבנה הצחה והפריבילגית. ציקצוק הלשון השמאלני-אשכנזי כלפי ה"לא נחמדים" מהשכונות, והטפת המוסר הערכית כביכול מפי אדם שמעולם לא חי את המציאות הזו ולא נולד לתוכה.
    האם עלה בדעתך לבחון את השורשים של החולי החברתי ישראלי הזה ולעמוד על סיבותיו? להעמיק מחשבה ולהתייחס למידיניות האפליה לטעויות הנוראיות שבוצעו פה עוד בימי בן גוריון?
    לבצע בחינה עצמית לקבוצה השלטת במדינה, כן זו האשכנזית, ולבדוק איפה אנחנו בכל הסיפור הזה?
    הפוסט הזה משקף בצורה נהדרת את הסיבות שבגללן תושבי השכונות לעולם לא יצביעו באופן גורף לשמאל הישראלי וימשיכו לעשות "בחירות מטומטמות" – כמה פטרונות יש בביטוי הזה אלוהים! הם לא יודעים מה טוב להם, התולעים.

    • גיל ב' הגיב:

      זה יפה שאותם אנשים שמאשימים את השמאל בהתבטלות בפני הערבים ודורשים מהם להחזיר מכות בכל הכח, משנים את דעתם ב-180 מעלות כשמדובר במזרחים. מבחינתי אספסוף שמבצע לינץ' באנשים מורכב מאנשים "לא נחמדים". לא אכפת לי כמה האנשים האלו סבלו במהלך הדורות. ולא איכפת לי אם מדובר בתושבי רמאללה, חרדים (אשכנזים) מירושלים או בית שמש או תושבי שכונת התקווה. אני בטוח שהדרומיים שנהגו לתלות שחורים להנאתם בדרום ארה"ב גם סבלו ממדיניות מפלה במשך שנים, זה לא פוטר אף אחד מאחריות למעשיו.

      • אלון לוי הגיב:

        לא סתם הדרומיים סבלו ממדיניות מפלה (ולמעשה הדומיננטיות של הצפון בין סוף מלחמת האזרחים ומלחה"מ השניה היתה הרבה יותר חזקה מהדומיננטיות של האשכנזים בישראל של היום), אלא גם היתה אסכולה שלמה של היסטוריונים שהדגישו את מצבם של הדרומיים הלבנים והשחיתות של הצופן ותמכו ב-KKK. גזענות ואחותה הגדולה, לאומנות, שתיהן בנויות של יצירת מיתוס סביב האיכר או הפועל הפשוט הדורש את הגנת השלטון המרכזי נגד עמים וגזעים אחרים.

    • נירה הגיב:

      "השורשים של החולי החברתי הזה" ברורים וידועים, וזה "חולי" שקורה בכל מקום שבו מנסים להפריד בין דמוקרטיה למדינת רווחה. מערכות חינוך ורווחה קורסות מייצרות בורים במצוקה שאין להם שום דרך לשפר את מעמדם הכלכלי-חברתי, ואלה בתורם מוסתים בקלות נגד "אוייבים" מחוץ או מבית שכביכול אשמים במצבם. קרקע גידול פורייה לדמגוגים המחפשים רווח פוליטי קל.
      זו לא אשמת תושבי שכונות המצוקה שחלקם הגדול הוא בור לאומן וגזעני שמוסת בקלות לפוגרומים ע"י הגבלסים של הימין. זה תולדה של מדיניות ממשלתית שלא דואגת לחינוך ורווחה בשכונות החלשות. אבל זה גם נכון שתושבי שכונות המצוקה והפריפריה הם "בעיקר הקורבנות של הבחירות המטומטמות שהם עושים כבר יותר משלושים שנה". הם מצביעים בהתמדה עבור מי שדופק אותם ולא מתכנן להפסיק עם זה אי פעם. ואכן "לא ברור איך אפשר להתיר את הקשר הנצחי הזה, של התקרבנות שמסייעת להמשך מצב הקורבנות, אבל ברור שהגיע הזמן להפסיק את הסלחנות כלפי הגזענות שלהם".

  32. עמרי הגיב:

    ותוספת קטנה:
    שלא ישתמע מדבריי שאני מצדיק באיזושהי דרך היסטורית את המעשים הדוחים והאלימים של התושבים שם, כל בר דעת יחוש בחילה עצומה ובושה לנוכח האירועים הללו.
    אני רק כן מבקש להסתכל על הסיטואציה בפריזמה חברתית רחבה יותר שנוגעת באופן עקיף וישיר לכל החברה שלנו.

    • פסיכולוג בשנקל הגיב:

      ואני אומר לך שאם אתה לא יכול לעשות את זה עכשיו בשביל הבן אדם שאתה מצקצק בלשון שלך אליו אז כל הדיבורים שלך הם בולשיט מצתדק שלא שווה כלום במבחן המציאות.

  33. Racheli Gai הגיב:

    This article is racist in the extreme. Yuck!!

  34. ד' הגיב:

    הערה: מעולם לא הגבתי כאן. קורא מידי פעם, לוקח מה שלוקח לעצמי וממשיך. הפעם חג והגיע הזמן להעיר משהו למגיבים, כלומר לחלקם. בא י"ג ומפרסם פוסט. בדרך כלל הוא מעלה אגד של עניינים. תמיד יימצאו אותם מגיבים שייקחו מילה אחת, אולי חצי שורה, מהכתוב, בדרך כלל מילה או מחצית שורה שאינם מייצגים את הפוסט, וינהלו דיונים מעמיקים אודות אותה נקודה שולית וינסו להוכיח באותות ובמופתים לבעל הבלוג שהוא טועה, כך הפוסט מתמוסס לו לאיטו. התופעה הזו רווחת בעיקר בבלוגים של אנשי שמאל. אצל הימין כמעט לא תמצא את ההתחבטויות שוליות כאלה. הוא ימני, הוא משלנו, מה לנו לתקוף אותו? הפעם על השולחן עניין התולעים. צביעות מגיבים כה זועקת לא ראיתי זמן רב. מה בדיוק הנקודה כאן? שמר גורביץ כינה קבוצת אנשים לא מוגדרת בשם תולעים? מי הם בדיוק? המזרחים? הימנים? תושבי השכונות? מסיתי הימין? חברי הפינק פלויד? לא ברור. מה שכן ברור היא הצדקנות הנפלטת מהחורים והמקלדות, כאילו יש אחד מהם, אחד, שמעולם לא התבטא במילים גרועות בהרבה לגבי מי שעלה לו על העצבים, למשל בכביש. זו הנקודה כאן? שמר גורביץ התבטא במילה שמביעה יותר מכל כעס? יש כאן פוסט בן 1000מילים לערך, וזו הנקודה החשובה?

    אה, עוד הערה קשורה: מעל כולם, הרבה מעל כולם, נוצץ ימני אחד, שחותם בשם חיים, שמידי פעם ראיתי שהוא מגיב כאן. מילא בחירתו האומללה לדבוק בימין, אבל מה שעשה בבלוג אחר, הצורה שהגיב שם בשם הזעזוע הקדוש מהפוסט כאן, צובעת את התבטאות התולעים בצבעים פסטורליים משל נאמרה על ידי ילד תמים. אחד: "הגזען הלבן והמסריח" הכוונה לכותב הבלוג הזה, אם לא מובן. שתיים: באותה תגובה הוא מוסיף "את הקיא של גורביץ על אנשי השכונות, ה"תולעים" שמגיע להם כל מה שקורא להם, צריך לפרסם בכל שכונת עוני בארץ ואני אדאג אישית שזה יקרה מכיסי הפרטי". וואלה, אישית, נדהמתי ולא רק מכיסו הפרטי. מה בדיוק הוא מצפה שיקרה? האם אינו יכול לצפות מה עלול לקרות אם איזה חמום מוח, או קבוצה של כאלה יחליט/ו לעשות מעשה? אנשים שבדרך כלל לא קוראים את מר גורביץ באינטרנט? תארו לכם כרוזים נתלים בשכונה…(זה לא דומה לבלוג אינטרנטי נידח, מבלי להעליב). הרי כותב הבלוג הזה אינו אנונימי, כתובתו ניתנת בקלות לאיתור. חיים כל כך הזדעזע מההתבטאות שהשד יודע למי כוונה, עד שהזעם הקדוש חשף את הימני השחום והמסוכן שבו. טפו.

    • אורי דויד הגיב:

      חיים, אתה מתפלא שאחרי פוסט כזה כל התולעים יוצאות מהחורים?

    • שחר כ. הגיב:

      כבר מזמן הבנו שמר ו. חיים אינו דורש מעצמו את מה שהוא דורש מאחרים, ובכך הוא, ללא ספק, האותנטיות בהתגלמותה

      • אורי דויד הגיב:

        מצחיק יוסי שאתה מוחק אותי ולא את ד' האנונימי. בהצלחה במשפט שלך.

  35. טל הגיב:

    אין שום דבר גזעני בפוסט של יוסי. חסרה בו חמלה אבל זה דיי מובן בהתחשב בגועל נפש של שנאה ואלימות שהקיאו עליו ועל בת זוגו בשכונה.

  36. אלי המזרחי תושב הדרום השמן הגיב:

    אני אוהב את גורביץ ומחכים ממנו המון.
    כאב לי לראות את הפרשנות של "התולעים הביאו את זה על עצמם".

    זו פרשנות שעבר זמנה בכל הקשור לאוכלוסיות מופלות.

    גם הנשים הביאו את הסקסיזם והשובניזם על עצמן, כנ"ל הערבים והמהגרים האריתריאים והסודנים.

    שלא לדבר על היהודים

  37. שאול סלע הגיב:

    המפלגה היחידה שאפשר להזדהות איתה היא דע"ם באין אלטרנטיבה חד"ש היא האופציה היחידה. בל"ד היא מפלגה של בורגנים. את הטענות שמפנה יוסי גורביץ' לתושבי דרום תל אביב אפשר להפנות לאלה שמצביעים למפלגות ציוניות. בנוגע ל"שנאת אשכנזים" ,איך מתבטאת שנאה זו ?

  38. דן פלד הגיב:

    אני מאוד אוהב את הכתיבה שלך. לרוב אתה חד ומדויק וכותב דברים נכונים ואמיתיים.
    אבל יש פעמים שאתה מתלהם וכשאתה מתלהם אתה לפעמים שורף את כל הטיעון שלך. לדוגמא לקרוא לכל הטקסט הזה "כשהתולעים צועדות" ולבטל במחי יד את כל ההזנחה והגזענות ממנה סובלים תושבי השכונות, וכן, הם סבלו ממנה הרבה לפני שהליכוד היה בשלטון, לא תורם במאום ליתר הטקסט. מעבר לזה, זה מבטל את האפשרות שבשלב כלשהו בהיסטוריה העתידית של מדינת ישראל, כשיגמר השלב השחור של הפאשיזם הישראלי, נוכל לשנות את התמונה ולבנות מדינת רווחה לכל האזרחים.
    אני לא יודע אם מדובר בתודעה כוזבת, גזענות או הלם מארועי השבוע האחרון מהם גם סבלת באופן אישי, אבל חשוב שתעשה גם אתה את החשבון שאתה מצפה מכל אדם חושב וביקורתי לעשות.
    לא יודע אם קראת או לא, אבל זו כתבה מעניינת והיא מתייחסת באופן אישי לטקסט הזה שכתבת:
    http://hanizu.wordpress.com/2012/05/27/%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%A7%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%A9/

  39. דודי הגיב:

    הטענה שישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שמקיימות קשרים דיפלומטיים עם אריתריאה שגויה לגמרי. לגרמניה, בריטניה, איטליה ומדינות רבות יש יחסים דיפלומטיים מלאים עם אריתראה.

    חפש embassy in eritrea ותיווכח.

  40. עומר הגיב:

    מדהים שאף אחד מהפוסטים האלה לא התייחסת לזווית של תושבי השכונות. ברור לי שהטראומה שעברת שם מצדיקה את האנטי ואת הסובייקטיביות, וברור שחלק נכבד מהמפגינים שם הם חבורת קופים נבערים, ובכל זאת אני לא חושב שמישהו מאיתנו היה רוצה שרבבות של אוכלוסיה חלשה, זרה, חסרת עבודה, בית, או איזשהי סולידריות ותחושת שייכות למקום תשרוץ מתחת לבית שלנו. מדיניות הגירה, גזענות, הכל נכון וטוב ויפה, אבל בשורה התחתונה זה מצב שאף אחד מאיתנו לא היה סובל אם הוא היה בחצר האחורית שלנו.

    • אחת מדרום העיר הגיב:

      נכון, אבל "אתם" לא הייתם מרביצים לאף אחד, כי המשטרה והפקחים היו מגיעים בין רגע למקום ומטאטאים (באלימות) את כל מה שלא יפה חזרה אלינו.

      • ככה סתם הגיב:

        אם היית רואה כמה חרדים (חב"ד) ומזרחים (מכל סוג) מסתובבים ברמת אביב היית מבין כמה שזה לא נכון. אנחנו סובלים בשקט. זה שאתה לא סובל מישהו בחצר "שלך" לא אומר שאתה עושה פוגרום.

  41. דורון אור הגיב:

    אני רק רוצה לציין שהבחירות הגרועות שלהם לא היו בהכרח הצבעה לביבי.
    הנזק הישיר מהצבעה כזו היא דבר שלא קל לזהות.
    לעומת זאת קבלת החלטות שגויה בהחלט הייתה בעניין. למשל: להביא לעולם שמונה ילדים כשאין לך עבודה או חסכונות זו החלטה גרועה.

    ואני מסכים שלא צריך להצדיק את הגזענות הזו. זו הטענה החלשה ביותר והנדושה ביותר.

    פעם זה תושבי הדרום המסכנים שעד שתחיה תחת מטר קסאמים לא תבין ועכשיו זה תושבי דרום תל אביב הנחשלים.

    זה לא תופס, וזה לא מעניין. העובדה שאדם עני לא מצדיקה רצח/גזל.

    ובכלל עובדתית יש אנשים שחיים באיזורים הללו והם לא בהמות מוחלטות.

    • אלון לוי הגיב:

      וכמובן שאף אחד לא ביטל את דעתם של האנשים שלא עובדים במרכז תל-אביב בתקופה בה הטרור היה פיגועי התאבדות בקו 5 ולא קאסמים.

  42. גל א הגיב:

    זה התאפשר בעיקר בגלל השתיקה משמאל לימין על דיבורים דומים שיריב אופנהיימר ושות' אמרו נגד מתנחלים. זה נדיר שאפשר לאתר את המקור של פשע מחשבה ודיבור, אבל הפעם זה די חד. קצת גוגל מוצא מייד את מה שנאמר ללא הרף נגד חלק אחד של העם.
    יריב לא צייר צלב קרס על המתנחלים, ומפגיני דרום ת"א גם לא. רק שהפעם, "משום מה", זה מקבל הד אחר לגמרי.

    כל עוד לא תהיה פה תקשורת חופשית ומאוזנת, דברים כאלה יתגברו, כי אנשים שאינם בשמאל הליבראלי אינם טיפשים, כפי ששמאלנים אוהבים לספר לעצמם. הם רואים את הצביעות המכוערת, מבינים שלא הומאניזם מדבר מגרונם של אופנהיימר, התקשורת וחבריהם, וכך ערכי ההומאניזם, החשובים, זוכים לכתם של חרפה מוסרית צבועה.

  43. נתן. הגיב:

    עבור תושבי דרום ת"א הסיסמאות "אשכנזים","שמאלנים","בית משפט עליון","יפי נפש" ושאר ירקות הם כמו מתג שמנתק את המוח מהצורך בחשיבה.

    מדובר בתופעה ידועה שנקראת "מנטליות של עבדים" והיא משרתת משטרים עריצים מאז ומעולם ומאפשרת להם לווסת את האספסוף כאוות רצונם.

    נכון שזה לא יפה לקרוא להם אספסוף אבל זה בדיוק מה שהם ,פוליטיקאי שיגיד את זה יחסל לעצמו את הקרירה (במקרה הטוב) , אבל זה אחד מיתרונותיו של הWEB שאפשר להגיד את האמת המרה בלי חשש.

  44. שחר כ. הגיב:

    דווקא התכוונתי לאותנטי במובן האכזיסטנציאלי, אפילו במובנו של היידגר, אשכנזי ידוע, שבפינומנולוגיה שלו תופס את האדם כבורא כל (משמעות של) היש עבור עצמו ועצמו בלבד.

    • שחר כ. הגיב:

      טוב, זאת היתה תגובה לתגובתו של ו. חיים, שהועלמה. למה, בעצם?

  45. עדו הגיב:

    כמה נקודות חיים:
    א. אנשים שדומים לאלי ישי לא עושים רעש אלא גוזרים בשקט קופון שמן על כל צעד ושעל.
    ב . מי שסבל מהתנשאות ואפליה אמור להיות הראשון שיקפוץ להגנת אחרים שעברו את זה. נשים רגע את הערבים בצד (למה בעצם? לא יודע אבל ההשוואה מעוררת בדרך כלל זעם נוראי כאילו ערבי אמור לשמוח שדופקים אותו) ההפגנות האחרונות של אתיופים נגד אפליה היו בקרית מלאכי. כן, כל מצביעי הליכוד וש"ס (טוב אולי לא כולם) פתאום לא רוצים שחורים אצלם בשכונה ולא משנה שאלו יהודים שמשרתים בצבא ומשלמים מיסים (וגם לא אשכנזים) אבל המעברות? על זה לא נסלח ולא נשכח.
    בקיצור אני שמח על הרצון להביט למציאות בעיניים. אני רק מבקש שזה יכלול מבט נוקב למראה. כשחבר כנסת מזרחי מודיע שלנשים מזרחיות מותר להרביץ הוא בעצם טוען שהן נחותות מהאשכנזיות. פוליטיקאי אשכנזי שהיה אומר את זה היה מסיים את הקריירה למה בדיוק זה מותר כשאתה מהמחנה ה"נכון"?

  46. נועם א"ס הגיב:

    סחטיין חיים. ברוך הבא לקשת הדמוקרטית המזרחית. אל תחשוש בעמדך על מפתן הדלת: אתה נכנס למועדון של נשים ואנשים מעולים. יש חיים אחרי הציונות וו'לאד אירופה

  47. דרור הגיב:

    "גם שוטרים שאמורים להגן על אנשים מפני אספסוף לינץ' אמורים לירות בו"

    מעניין , כי לפי מה שזכור לי גינית את משטרת ישראל על הרג 7 פורעים במהומות אוקטובר . אז כשאתה קורא למשטרה לירות באספסוף לינץ' לפחות תבהיר לאיזה לאום אמור להשתייך האספסוף הזה.

  48. אלון לוי הגיב:

    מדברים בישראל על עוני, אבל זה עוני של התקווה ואשדוד, לא עוני של עג'מי וטירה. מדברים על גזענות, אבל זו גזענות נגד מזרחים, או נגד דתיים או רוסים, ולא גזענות נגד ערבים או פליטים אפריקאים. וגם בשיא הדיון הזה, השחקנים שמדברים עליהם הם אשכנזים, מזרחים, שמאלנים, וכו' – לפליטים עצמם כמעט אף פעם לא נותנים לדבר. היתה יכולה להיות הפגנת זכויות אזרח ולאף אחד לא היה אכפת, כי הפליטים הם לא חלק מהחברה; הם גורם זר שצריך או לגרש, או לחבק, תלוי את מי שואלים.