חשיפת יתר, או הערות על הפוליטיקה של הפרטיות

היה רגע תרבותי, לפני לא הרבה שנים, שבו מיטב כוכבניות הוליווד יצאו לבלות ללא תחתונים. וכאשר את יוצאת מתוך לימוזינה בשמלה קצרה מאד, הכוריאוגרפיה הנדרשת עלולה לחשוף את איבריך המוצנעים ביותר לעדשותיהם המצפות של הפפראצי. כך יצא שמבול מצולם של ערוות שטף את העיתונות העולמית. המוסדות המכובדים יותר נטו לכסות את הבשר המגולה בעלה תאנה גרפי כזה או אחר; הבחורים הקריפיים מהאינטרנט, לעומת זאת, ויתרו על היומרה לחלוטין. היכן שפורנו עם חיות וזאטוטים ממתין לנו במטווחי הקלקה יחידה, עוד כוס אחד – גם אם הוא מחובר לפרצוף מפורסם – איננו סיבה להתרגשות.
מטרתה של רשימה זו היא להציע רציונאל המסביר את תופעת היעדר התחתונים. אינני יודע מה עבר בראשן של בריטני או פאריס בשעה שיצאו מאחוזתן, כשרק שוליו הבוגדניים של סטרפלס זעיר מפריד בין המה-שמו שלהן ובין תרבות המערב. אבל מכיוון שהתופעה נמשכה זמן-מה גם אחרי שהעלמה הראשונה נתפסה בקלקלתה, כלומר, מכיוון שאותן נערות פוחזות הבינו היטב את הסיכונים וההשלכות של חוסר-בתחתונים, הרי שדבקותן בבחירה האופנתית הזו מילאה פונקציה נפשית או חברתית מסוימת. מהי, אם כן, הפונקציה הזו?
ראשית חכמה, הבה נבחן את הנפשות הפועלות. בריטני ספירס, לינדזי לוהאן, פאריס הילטון. שלוש נשים צעירות, שעיקר פרסומן בה להן, על אף קריירות משחק ושירה ענפות, מחיי האישות הקטסטרופליים שלהן. אין אספקט בחיי הפרט של שלוש המוסקיטריות שלא נבחן לעומקו בשורה של פרסומים צהובים פחות או יותר – ממשקלן, דרך הרגלי הצריכה שלהן ועד העדפותיהן המיניות. במילים אחרות, התקשורת ניסתה לפקח, באמצעות מצלמות הפפראצי, על מה שנכנס אל ויוצא מ- הגוף של בריטני, לינדזי ופאריס. הרי לכם ביו-פוליטיקה ללא ממשלות וללא נתינים; גוברנמנטליות של מדורי רכילות, משטרות אופנה  וארמון הבדולח האינסופי של הרשת.
הסלב הוא אדם שפרטיותו היא, מניה וביה, ציבורית. ומכיוון שמערכת היחסים בין הסלב וקהלו היא אופטית מעיקרה, גופו הופך להיות שדה מערכה ציבורי שמעליו כוחות שונים ומשונים מנסים לקבוע את משמעותו (כלומר, את ערכו הסימבולי) של הסלב.
טענתי העיקרית, אם כן, היא שהכוס החשוף של הכוכבניות הצעירות הוא קריאת תיגר על מידת מעורבות התקשורת בחייהן. התקשורת מנסה לבסס רגולציה של מה שנכנס ויוצא אל הגוף של בריטני ולכן המחווה הנגדית היחידה היא לא לנסות ולהסתתר (מהלך חסר פשר במסגרת שיח רואה-כול) אלא להציג לראווה את מה שהתקשורת המכובדת אינה יכולה להרשות לעצמה להראות. עלינו לזכור שלצד ההנאה הבלתי מרוסנת מסבלן של נסיכות הפופ, נוצר שיח פטרנליסטי (שלא לומר, מטרנליסטי) שהצדיק את ההתעניינות הסליזית בקריסתן של העלמות מהוליווד כדאגה אותנטית לשלומן. לכן, פרסום המכבד את עצמו לא יכול להראות לצופיו את הואגינה המפורשת של לינדזי, לא רק משום שמדובר במוסד בעל מוניטין, אלא גם משום שהחשיפה הבלתי פוסקת של חיי הסלב לא נועדה לספק אי אילו יצרים נלוזים, אלא לאפשר לקוראים לעקוב, כסוסי ציפורניים וספוקי ידיים, אחרי מצבה הפסיכוסומאטי של אלילתם האהובה. במילים אחרות, הכוכבניות חושפות את כוסן, בדיוק משום שחשיפת יתר כזו תאלץ את התקשורת המיינסטרימית להציב גבולות לכיסוי (כלומר, לחישוף) של חייהן. הרי לכן דרך מבריקה לתבוע מחדש בעלות פרטית על גוף ציבורי.
כמובן, כל התופעה מתחננת לטיפול ז'יז'יקאני: אל לנו להתעלם מן הפן המיני הבוטה שבהצעת הכוס לעיני הקוראים. מדובר, בעליל, בהזמנה בוטה לחדירה אופטו-פאלית מין הדרגה האינטימית ביותר. אלא שנדמה שהמציצן מאבד משהו מן ההנאה ברגע שהאובייקט הנצפית נעשית מודעת להיותה נצפית ומציעה את עצמה לצופה; מאזן הכוח משתנה והמציצן הופך מרואה-ואינו-נראה למשתתף פעיל – ולכן פגיע – בשדה המערכה. יש גם לומר משהו על הכוס כעל הממשי העודף, הדבר שאנחנו נהנים לראות בעיני רוחנו, אולם נוכחותו הממשית, המגולה והמגולחת, דוחה אותנו ומבטלת את ההנאה המינית שבהצצה [הכנס כאן רפרנס ל"חלון אחורי"].
לבסוף, קוראות וקוראים, עלינו לשאול, האם מדובר במהלך "פמיניסטי"? אני מעדיף להשאיר שאלה זו ללא תשובה מוחלטת. אין ספק שאפשר ל"קרוא" את חשיפת הכוס כ"פרטיקת" "התנגדות" "חתרנית" (אלוהים, כמה שהז'רגון הזה עייף), אלא, וזו כבר תחושה סובייקטיבית, שהמהלך הזה מדיף ריח חמוץ של ייאוש ודחיקה אל הקיר. אחד הדברות הפמיניסטיים העיקריים הוא "האישי הוא פוליטי". אלא שהפמיניסטיות לא המציאו את הדיבר הזה; הוא נוכח כבר בזרמים הביו-פוליטיים שעיצבו את המודרנה; הפמיניזם, במידה רבה, השתמש בעניין ההולך וגובר של מערכות מדינתיות ועסקיות בגוף – כמשאב פוליטי וכלכלי – על מנת לקצור דיווידנדים פוליטיים-כלכליים (לא שיש משהו רע בזה). אבל הבאק-לש הוא בלתי נמנע: אם האישי הוא פוליטי, הגוף, ובמיוחד איברי הרבייה שלו, יהפכו לעניין ציבורי. ייתכן שמבחינת נשים מסוימות, מדובר במחיר ששווה לשלמו; ייתכן שהפיכת הגוף למתחם ציבורי הייתה מתרחשת בכל מקרה והדיווידנדים – כמו חופשות לידה קבועות בחוק – הם בבחינת רווח טהור. אבל אם במערך התרבותי הנוכחי האופציה היחידה של נערות צעירות לשליטה בגופן היא חשיפת-יתר (או הטלת מום, ראו ערך ה-cutters), אולי ראוי לבחון ברצינות ביסוס מחדש של ההבחנה בין הספרה הפרטית והציבורית, לא כניסיון לדה-פוליטיזציה של האישי, אלא כמהלך פוליטי לעילא שמטרתו יצירת מרחבים שבהם השליטה בגוף חוזרת לידי מי ששוכן בו.

8 תגובות “חשיפת יתר, או הערות על הפוליטיקה של הפרטיות”

  1. מעניין וחתרני.
    ובהמשך, כדאי להזכיר שבימים העליזים של מולין רוז' ופריחת רובע האמנים בפריז, הרי פרח שם גם רובע הזונות או הנשים ה"משוחררות". ואז, לפני שריקודי הקאן קאן הפכו למשאבת כסף ממוסחרת, נהגו הנשים הבאמת משוחררות של תקופתן לרקוד את הריקוד הזה ללא תחתונים.
    וכזכור מדובר על סוף המאה התשע עשרה תחילת העשרים. תקופה צנועה וחסודה ללא ספק.

  2. אני חושב שהקריאה הזו מבריקה מדי. אני לא מכיר מקרוב את ספירס, לוהן וכו', אבל קשה לי להאמין שהן פנו לחשיפת היתר דווקא כדי להציב גבולות לתקשורת. ראשית, משום ש – כפי שכבר ציינת – לא כל התקשורת אימצה את הגבולות הללו, וסביר להניח שהן ידעו שכך יהיה. שנית, משום שיש דרכים פשוטות יותר להציב גבולות. נראה לי שסביר יותר להניח שזה חלק מהמשחק שהן משחקות עם התקשורת בקביעות, ושכל מטרתו היא יצירתן כדמות מסוימת. ובתוך המשחק הזה, גבולות חייבים להיפרץ כל הזמן, פשוט לשם הבידול.

    ומצד שני, הפסקה האחרונה היתה מעולה לגמרי.

  3. יופי, תודה.בעיקר הקישור בין ביופוליטיקה לפפראצי.
    אבל גם שאלה קטנה:
    "מכיוון שמערכת היחסים בין הסלב וקהלו היא אופטית מעיקרה, גופו הופך להיות שדה מערכה ציבורי שמעליו כוחות שונים ומשונים מנסים לקבוע את משמעותו (כלומר, את ערכו הסימבולי) של הסלב."
    האם אפשר לעשות רדוקציה של משמעות דמותו של הסלב לערך סימבולי גרידא? האם כל דיון על סלב יכול להתפרש כקביעה "כמה הוא שווה"?
    ניקח דוגמא כזו – גלעד כהנא משתעשע בפרסונה התקשורתית של יאיר לפיד: [http://www.youtube.com/watch?v=H9feEs3JIAo]
    אפשר לומר שהוא משחק עם המשמעות של הפרסונה, מעניק לה פרשנות מקצינה ומגחיכה משהו. אבל נראה שכל זה לא ממש נוגע בערכה הסימבולי, אולי דווקא מנציח ומגביר אותו בכך שהוא מוצא לנכון להשתמש בו. המשמעות הפארודית יכולה להוסיף פן נוסף לדמות, אולי אף להעלות את ערכה. הכפילות הזו נמצאת כולה באופן בו כהנא מבטא את השם [הקדוש] "יאיר לפיד" – נהנה בו זמנית מהלגלוג ומהזכות להגות אותו ולדמיין את עצמו בחברתו. חילול הקודש אמיתי כולל בתוכו תמיד גם הכרה בערכו, לכן גם פרשנות המעניקה משמעות הפוכה לא בהכרח ניתנת להשלכה ישירה לתחום הערך הסימבולי.

  4. זה פוסט מאד יפה, יופי בדיוני של ביו-פוליטיקה וארמונות בדולח, וקצת מופרך כמו הברון מנכאוזן שמושך ומושה את עצמו מהבוץ. כי הגברות האלה היו חסרות תחתונים מלכתחילה, עוד לפני שממשו את זה בפועל, זה חלק מחוסר הגבולות שהזין את חיי האישות הקטסטרופליים וכן הלאה. ואיכשהו, בתום הקריאה, התמונה שנותרה לי היא סידרה ארוכה של כוסים שונים וזהים כאחת, כמו אייקון תרבותי בסדרה של אנדי וורהול, זה בצד זה ולא כחלק מאיזה טיעון או סיפור. (לא שאין טיעון וסיפור, דווקא יש, אבל הכל פריך ומתפרק בלי לאבד מהברק). והסיום המפתיע וגם הנוגע ללב ברצינותו, הוא איכשהו יותר בדיוני מהכל.

  5. והנה, אני דווקא לא הבנתי את הסוף. כלומר, את החלק הזה – – (מה זה אומר? איך?) –

    "אולי ראוי לבחון ברצינות ביסוס מחדש של ההבחנה בין הספרה הפרטית והציבורית, לא כניסיון לדה-פוליטיזציה של האישי, אלא כמהלך פוליטי לעילא שמטרתו יצירת מרחבים שבהם השליטה בגוף חוזרת לידי מי ששוכן בו."

    ונ.ב. – רק אני גיגלתי paris britney pussy כדי לראות במה מדובר וחשבתי אחר כך שהגילוח והמריטה הם שהופכים את חשיפת היתר לאפקטיבית? (כאילו, בלי שיער זה כל כך כוס חשוף שזה כמעט לא כוס. אלא יותר חריץ תמים של ילדה, שלא מעניין ומביך ולא הוגן להציץ בו).

  6. אני רק שאלה.
    איך הצלחת לכתוב את הניתוח המעניין הזה בלי להזכיר את האפשרות שהחשיפה המודעת לא נועדה לחתור תחת הדחפים החושפניים של התקשורת אלא להשתמש בהם לצורך משיכת תשומת לב. תשומת הלב שממנה, בין השאר (ספירס) או כמעט באופן בלבדי (הילטון) הן מתחזקות את מפורסמותן?
    בפחות מילים ויותר לענין – פאבליסיטי סטאנט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>