ההגרלה במקסיקו – הזמנה להשתתפות בניסוי

הזמנה לניסוי\מופע\סיטואציה\קבוצה

ההגרלה במקסיקו היא סוג חדש של מבנה חברתי. היא ניסוי ביצירת מרחב שבו הסמכות, האחריות והזהות נבנות מחדש. והיא גם פיילוט למופע-נטול-מופיעים, לסיטואציה שאין בה הירארכיה בין מופיעים, מנהלים וקהל.

תארו לעצמכם ממלכה שנתיניה מתמכרים להגרלות פיס. במהרה הם מבינים שהריגוש גדל כשההגרלה מכילה לא רק פרסים כספיים, אלא גם קנסות, וגם פרסים לא כספיים, וגם עונשים, וגם הכרעות שקשה לדעת אם הן פרס או עונש, וגם הכרעות חסרות כל משמעות. ההגרלה הולכת ומתרחבת, ואיתה הריגוש, עד שהיא מכילה את כל תחומי החיים – מי יהיה נשיא ומי אסיר, מי נגר ומי בנקאי, איזה זוג ייפרד ואיזה זוג חדש ייווצר, האם הזוג החדש ילך הלילה לארוחה רומנטית במסעדה, לטיול על החוף לאור הירח, או להוצאתו להורג של האסיר, ובאיזו שעה יעמוד הקיכלי על הענף השלישי של העץ ברחוב הצדדי היוצא מהכיכר.

 

זו הממלכה המתוארת בסיפורו של בורחס, ההגרלה בארץ בבל.

בניסוי שלנו ננסה לבנות סיטואציה דומה. את גבולות הממלכה נצמצם לכדי אולם אחד, שבו נסתגר לכמה שעות. את ועדת ההגרלות של הממלכה יחליף מחשב, שבכל פעם יקרא לאחד (או יותר) מהמשתתפים למרחב נפרד, ושם יעניק לו (או להם) הוראה סודית כלשהי: פעולה שעליהם לבצע, תפקיד שעליהם לגלם, משהו שעליהם לומר או עמדה שעליהם לנקוט במהלך פרק הזמן הקרוב. המשתתף, ההוראה, האובייקטים ו\או הסובייקטים המעורבים בה וזמן הביצוע יוגרלו בזמן אמת. אף אדם, כולל ועדת ההיגוי של הניסוי, לא ידע איזו הוראה ניתנה למי. יתרה מכך, אף אדם לא יכיר את כל ההוראות האפשריות. לשם כך, כל משתתף יצרף הוראות משלו למאגר ההוראות המוגרלות. השליטה המוחלטת תינתן רק בידיו של אחד – המחשב.

עד כה הורץ הניסוי רק פעם אחת, בתנועה ציבורית, במסגרת זמן מצומצמת, ועם מעט משתתפים. במהלך מאי הוא יתקיים בפעם הראשונה באופן רחב ומלא. לשם כך אני צריך אתכם: האמיצים, הסקרנים, המטורפים. במידה והניסוי יצליח, המטרה היא ליצור קבוצה פחות-או-יותר קבועה של משתתפים, גרעין קשה, שתשתתף בכל ניסוי שכזה לצד משתתפים חדשים שיצטרפו באופן חד-פעמי. קבוצה שתבחן את ההשפעות של מבנה אקראי שכזה על התפקוד החברתי שלהם, תנסה לשפר את הניסוי ולהמשיך בבנייתו. עם זאת, אין בהשתתפות בניסוי הראשון בגדר התחייבות לחברות בקבוצה שכזו.

אם אתם מעוניינים לקחת חלק בניסיון הזה, לראות מה יקרה ולגרום לו לקרות, אל תהססו לפנות אל הנהלת ההגרלה: [email protected], לפרטים נוספים וקביעת ראיון להשתתפות בניסוי הבא. לחלופין, אתם יכולים להצטרף לקבוצה בפייסבוק, ואנו נפנה אליכם. זו הזדמנות חד פעמית להיות חיל-החלוץ ביצירתו של אדם חדש. אל תפספסו אותה!

* הקול הקורא התפרסם לראשונה בבלוג-שעוד-מעט-יחזור-לפעילות שיבוש. פרסמנו אותו כאן גם כדי לגייס לשורותיו מקוראי הסיפור, אך גם כדי לפתוח את הרעיון לדיון.

5 תגובות “ההגרלה במקסיקו – הזמנה להשתתפות בניסוי”

  1. לא הבנתי מה מטרת הניסוי, מה הוא מבקש לבדוק ומי החוקרים שמנהלים אותה ואמורים להסיק מסקנות

  2. שלום גילי,

    ובכן, לא מדובר בניסוי במובן הפורמלי והקשיח של המילה (ולכן גם ריבוי הסלאשים).
    לפיכך אין לניסוי הזה מטרה מוגדרת, וגם לא קבוצת ביקורת או בידוד של משתנים.
    הרעיון הוא להעמיד קבוצה של אנשים בסיטואציה מורכבת ומעניינת (לפחות בעינינו). מרחב שבו אי אפשר להכריע באופן מלא אם פעולה מסוימת נבעה מהוראה או מרצון של האדם שמולך, uכל פעולה בו חשודה מראש כאקראית.

    או בקיצור, מדובר במעבדה שמנוהלת על ידי העכברים.

  3. בקיצור, אתה מציע לנו להשתתף ב"בית האח הגדול", רק בלי הסיכוי לזכות במיליון שקלים או בחוזה דוגמנות… מעניין
    מה זאת אומרת "מעבדה שמנוהלת על ידי העכברים"? אני הבנתי שהיא מנוהלת על ידי המחשב של העכברים?
    ועדיין לא הבנתי מי ישקיף מהצד וינסח מסקנות, או שבסוף "הניסוי" המשתתפים עצמם ינסחו את החוויה?

  4. נשמע כמו אחלה לארפ.
    ניסיתם לפרסם את זה בפורום של העמותה לקידום משחקי תפקידים (http://roleplay.org.il/)? אני חושב שתוכלו למצוא שם הרבה משתתפים נלהבים.

  5. סער, האם קראת את "איש הקוביה" ואתה מנסה לבנות משהו דומה ל"מרכזי הקוביה" המתוארים שם?
    אם לא קראת אז קודם כל מומלץ ושנית אתה מנסה לבנות משהו דומה מאוד למה שמתואר שם. בקצרה, מתואר שם סיפורו של פסיכיאטר ניו יורקי שמחליט עקב שיעמום הולך וגובר ואכזבה מחייו כמו שהם ("מצליחן" לפי כל קריטוריון אבל עדיין משהו חסר) להפקיד כל החלטה שהוא מבצע בידי קוביה. הוא מנסח את האפשרויות וההסתברויות והקוביה מחליטה.
    אני מהמר על זה שקראת ואם לא, אז קלעת לדעת גדולים – כמו שאומרים: "Great minds think alike"…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>