סיכום פרויקט: עבודה

36 תגובות “סיכום פרויקט: עבודה”

  1. תנחומים על מות סבתך.
    אניתוהה מה היא היתה חושבת על הפוסט הזה – כשעוד היתה צלולה, כמובן. האםבעיניה המודעות העצמית שלך למקורות המערב-אירופאים של הגועל האנטישמי היתההופכת אותו לפחות מקומם.

  2. תודה.

    המצב הוא נתק כמעט מוחלט עם בני המשפחה, להוציא הורי, אחת מאחיותי ואחי.אנחנו נפגשים בעיקר בלוויות, כי השמחות הן בלתי נסבלות עוד יותר.

  3. בואואתאר לך פוסט היפותטי של עיתונאי בוואלה על התעמרות של נשים בילדיהןבגינה ציבורית בבת ים, נניח (נניח אפילו שהעיתונאי גדל בשכונה המתוארת).הנשים צועקות על הילדים, מזלזלות בהם, מתעלמות מהמצוקות שלהם, מכות אותםוכו’. והכל מתואר במונחים שאינם מסתירים את הגועל של הכותב מממדי גופן שלהנשים הללו, מלבושן המיושן והמוזנח, עורן הלא מטופח, ריח הזיעה שנודף מהן,דיבורן הקולני, השפה הדלה וכו’.

    מה היית חושב על פוסט כזה? מה היה מקומם אותך יותר, ההתנהגות של הנשים המתוארת בפוסט, או הנימה שבה הוא כתוב?

  4. אה, וכמובן, העיתונאי היה מוסיף פסקת סיכום המבהירה שהוא מודע לכך שהגועל שלו מן הנשים הללו הוא תוצר של דימויי הנשיות שהמדיה מקדמת.

  5. ראשית אני משתתף בצערך על מות סבתך.
    הכתיבה מצוינת, מדוייקת מאוד, ויזואלית מאוד ולא מתלהמת.
    במהלך קריאת הרשומה שמתי לב איך אני משנה את הסיווג שלה מנקרולוג, לכתיבה וידויית, לביקורת חברתית וסוג של מאמר אנתרופולוגי-משהו.
    אישיתאני לא ממש מוצא את הקשר בין הקבוצה אותה אתה מתאר לבין האנטישמיות, ואלתשכח שפרנץ רוזנצוויג, יהודי-גרמני על גבול המרת הדת נכנס לבית כנסת של"אוסטיודן" ויצא יהודי מחדש.
    אני גם חושב שיש קצת הקצנה בזיקה שיצרת בין "היהודי זיס" לבין תיאור משפחתך.
    אהה, גם אני חצי רומני, אבל ממשפחה מתבוללת זה דורות.

  6. אה, יש כאן איזו אי הבנה.

    אני לא חושב שהסלידה שלי מהתנהגות ההמון החרדי היא לא במקומה. להיפך. אניחושב שההתנהגות הלא תרבותית הזו – לא אירופאית, אם תרצי – ראויה להוקעהולא להבנה. אני חושב שהגיע הזמן להפסיק עם הטענה הצבועה שאומרת שכלהתרבויות שוות, וצריך לומר בפה מלא שיש תרבויות נחותות, ושהתרבות החרדיתהיא אחת מהן.

  7. אם נכנסת לבלוג שלי אזי אתה יכול לתאר לעצמך עם כמה סטריאוטיפים אני צריךלהתמודד, וכמה סמלים יכולים לעורר בי רגשות קשים מאוד.
    מהצד השני אפשר לראות את קופת הצדקה המקרקשת כאחד הסמלים הבסיסיים לחווית הקהילה, התמיכה והעזרה ההדדית .

  8. אנילא בטוח שאני יודע איך לענות על זה. אולי זה היה מקומם אותי אם הייתי חושדבכתב בגזענות. אני לא חושד ביוסי בגזענות. אני גם לא חושד בו בשנאת האחררק על שום היותו אחר.

    אך גם אם זה היה מקומם אותי, עדיין, בהנחה שהתיאור נכון, היתה התנהגותהנשים ההיפותטיות מקוממת. במיוחד אם, למשל, היו אלה הילדים שלי שצועקיםעליהם, הסבתא שלי שמגופתה עושים צדקה.

  9. ומהאם אותו עיתונאי היה מוסיף פסקת סיכום, שבה הוא מסביר שהגועל שלו מהנשיםהללו נובע מהתנהגות הנשים הללו, ושהוא לא מרוצה מהאופן שבו גועל זה חופףלדימויי הנשיות שהמדיה מקדמת?

  10. אני חושבת שיוסי בתגובתו לתגובתי הבהיר שלא זו היתה כוונתו. הוא התכווןלומר בדיוק מה שאני הבנתי, שלדעתו האישית מדובר בתרבות נחותה וברברית.גולת הכותרת מבחינתי היא המשפט "אני תוהה עד כמה מקורה של האנטישמיותבסלידה עזה מן הברבריות הזו". להזכירך, סבתא של יוסי בעצמה ראתה עצמה כחלקמן התרבות הזו, ולכן האופן שבו מתחת את האנלוגיה שלי איננו משכנע אותי.
    אני לא מכירה את יוסי אישית, אני רואה רק את הטקסט הזה, ומה שאני רואה איננו לטעמי.

  11. אז בואי נוסיף לו עוד צד.

    הייתי הערב בשבעה. אם לפלח את המשפחה שלי לדתיים, לחרדים-מקומייםולאורתודוקסים אירופאיים-אמריקנים, נוצרה קואליציה ברורה בין הפלח הראשוןוהשלישי נגד השני. אבא שלי, כאמור, הגדיר את המקום כ"מטה של החיזבאללה";דוד שלי ענה לשאלתי איך הוא מרגיש ב"על הפנים. אנחנו צריכים להיות כאןשבוע בתנאים האלה" – כשברקע איזה רב דרש דבר הבל.

    יש לי שני בני דודים. שניהם נקראים יוסי. אנחנו יוסי הגדול (קנדי, גרבלונדון), האמצעי (עבדך הנאמן), והקטן (יליד לונדון שגם חי שם). אחד מהםהשאיר לי, בתגובה לטור שבו כתבתי שאני מתבייש להקרא יהודי, הודעה שבההמשפחה מתביישת בי, וחתם "יוסי גורביץ, לונדון". יופי של טוקבק. אז מי מהםזה היה?

    היה לי ניחוש טוב. הגדול הודה במהירות. שוחחתי על כך עם הקטן, והוא הפתיעאותי: "אני מסכים איתך לגמרי. האלה" – החווה על הפלג הבני ברקי של המשפחה- "מוציאים לנו שם רע. בגלל הבגדים שלי" (הוא, כמובן, לבש את המדיםהמקובלים) "חושבים שאני אחד מהם. נשים מתביישות להושיט לי יד".

    זה לא יהיה רעיון טוב להושיט כא

  12. טוב, אני מתחילה להרגיש קצת מטופשת שאני מנהלת את הויכוח הזה, אבל מילא,אומר את המובן מאליו: גם בתרבות האירופית הליברלית שיוסי כל כך מעריץ ישחלקים שנחותים בעיניי, אבל אני לא מעטרת את הסלידה שלי בדימויים כמו זקניםמדובללים, שפה בלולה ורצוצה, קול בכייני, צווחני או יללני וכן הלאה. אלההדימויים שבאמצעותם יוסי בחר להמחיש את הגועל הפיזי שלו מאנשים חרדים.אולי תאיר את עיניי ותסביר לי מה הקשר בין המאפיינים הללו ובין היחס לאישהאו לגוי ביהדות?

  13. אנימסכים, גם אני לא. אבל הפוסט הזה אינו רק על הסלידה האישית של יוסי, הואבדיוק על האופן שבו הסלידה הזו חופפת בחלקה עם דימויים אנטישמיים קלאסיים.אני מבין לגמרי למה זה מטריד, אבל אני חושב שזה מטריד אותך מהסיבות הלאנכונות.

  14. (המשך)

    "הם חיים ב-time capsule. הם לא עובדים. אין להם מושג מה קורה בעולםסביבם. אול זה היה מתאים פעם, אחרי השואה, כשהיה צריך להחיות את הישיבות,אבל זה היה מזמן. זה נגמר. הם לא קולטים את זה. אני אגיד לך עוד משהו:כשאבא שלי בחו"ל, הוא שם את הכיפה בישיבות עסקים. שם זה כבוד להיות חרדי.פה הוא מוריד אותה".

    מפי הסוס.

    את מייחסת לי גזענות. גזענות היא סלידה או שנאה כתוצאה מתכונה נרכשתשאיננה ניתנת לשינוי, למשל צבע עור או מוצא. הסלידה שלי מהזןהישראלי-כתרליאבקי של האורתודוקסיה היהודית – שעם כולה יש לי בעיהאידיאולוגית גדולה – הוא מהעובדה שהם יכלו להיות אחרת, והם בחרו לחיות כפישהם חיים. הם בחרו בתרבות הגטו הזו, שבה אדם שאינו חובש כיפה ההולך ברחובזוכה למבטים משתאים מעוברים ושבים.

    שלשום נהרג חייל הנח"ל החרדי בגדה. העיתונים החרדים יכלו למנף את הידיעההזו היטב: הנה, גם אנו שופכים את דמנו. הם בחרו שלא לציין את יחידתו שלההרוג – כי הנח"ל החרדי הוא פשרה עם החילונים, שיש להתבייש בה.

    מה הייתי אומר לסבתא שלי, אילו יכולנו לשוחח בחופשיות? שהיא תינוק שנשבה. שלא היתה

  15. אנילא חושבת. יש גבול להפוך על הפוך. אם אתה כותב פוסט בשפה אנטישמית, אתהכותב פוסט בשפה אנטישמית, ולא יעזור אם תכתוב אלף פעם בסוף שאתה מודעומוטרד (או לא) מכך שזו שפה אנטישמית.

  16. לאי ההשתלבות של החרדים בשוק העבודה כאן יש סיבות. בלונדון ובקנדה אדםחרדי אינו נדרש ללכת לצבא כתנאי לכך שיוכל להרוויח אחר כך למחייתו. כאןהמצב הוא אחר, והחברה החרדית התעצבה כפי שהתעצבה בעקבות העובדה הזו. כךשטענתך שהם יכלו להיות אחרת היא מגמתית. הם יכלו להיות אחרת אילו היומוותרים על משהו שמנוגד לאידיאולוגיה ולאורח החיים שלהם והולכים לצבא. אנימשערת שאתה חושב שזה מה שהם היו צריכים לעשות. אני לא מסכימה, אבל אין ליכוח או חשק לנהל את הויכוח הזה עכשיו.

    בכל מקרה, אני עדיין לא מבינה מה הקשר בין כל זה ובין התיאורים האנטישמיים שפיזרת בפוסט.

    ואשר לסבתך כתינוקת שנשבתה – לא רק בחברה החרדית יש נשים משועבדות שחיות בתודעה כוזבת. זה קיים בשפע גם בחברות הליברליות שאתה מעדיף.

  17. זו כבר דמגוגיה, ודי זולה. ודאי שיש ניצול נשים בחברה המערבית. אני חושב,עם זאת, שתמצא מתאם גבובה בין אדיקות דתית/פיגור (והשניים הולכים יד ביד)ובין ניצול נשים.

    לאנשים שנולדים בחברה החרדית אין ברירות טובות. זה גם באשמתה של החברההחילונית, שנוח לה למכור את הילדים והילדות החרדים לרבנים תמורת שקטפוליטי ותעודת כשרות נוסח "גם אנחנו יהודים", ללא ספק; אבל הבעיה היאבעיקרה של החברה החרדית עצמה. העדריות שלה, חוסר היכולת לשבור תבניותולשנות מבלי להבעט החוצה – אלו אינן תוצאה של החברה החילונית.

    וכן, האידיש הרצוצה והעברית השבורה הן חלק מהסיפור. הן חלק מהסיפור, משוםשבוגרי בית ספר חרדי אינם שולטים די בעברית ולא באידיש, ולא יוכלו למצואעבודה בשום מקום. "חברת הלומדים" המפורסמת מטפישה את המשתתפים בה. מרביםלדבר על ה"שכל האנליטי" של החרדים ועל "לימוד התלמוד שמועיל במתמטיקה". עדכמה שאני יודע, זו אגדה אורבנית שהחרדים בישראל אוהבים לספר על עצמם. היאלא קיימת, למשל, בחו"ל.

    וכאן אנחנו מתחברים גם לקופת הצדקה המקרקשת. איש חברא קדישא מקבל משכורת מהמדינה,

  18. … והוא עדיין משנורר. זו תרבות שלמה, סגורה, ומה לעשות – מעוררת סלידה.אולי פוליטיקלי קורקט יותר להסתיר את הסלידה הזו, ולדבר עליה רק בשיחותסלון. אני לא בטוח שזה בריא יותר.

    לצורך העניין, אני גם לא ממש מתלהב מהשיעים בעשורא. אולי זה לא פוליטיקליקורקט לומר את זה, אבל לתקוע לעצמך גרזן בגולגולת ולדמם בכל הרחוב הראשישל הכפר – זה די דוחה.

    אבל זה רק אני וחוסר הרגישות התרבותי שלי.

  19. אני לא מדברת על הסלידה הזו בשיחות סלון כי אין לי סלידה כזו ואני גם לא מקיימת שיחות סלון.
    לא הייתי רוצה לחיות בחברה החרדית, ואני שמחה שלמזלי לא נולדתי אליה. אבלאני לא שותפה להתנשאות ולבוז שלך כלפיה. ואני לא חושבת שלימוד הגמרא צריךצידוקים חילוניים כמו חידוד החשיבה המתמטית או המשפטית או איזושהי שטותמקבילה. אני לא מתלהבת משנור, אבל אני מתלהבת עוד הרבה פחות מזה מן האתוסהקפיטליסטי-קלוויניסטי שמשתלט על החברה שאני חיה בה, לפיו מי שלא מצליחלעמוד בתנאי השוק הדורסניים מוכיח בכך שהוא לא התאמץ מספיק ושהוא עצלןופרזיט. כאישה נוח לי יותר לחיות בחברה החילונית. כאדם ללא בטחונותכלכליים רציניים, מפחיד אותי מאוד לחיות בחברה הזו. יש לי בחירות והעדפותמשלי, שהן במידה רבה פרי ההתניות והחינוך שקיבלתי בחברה שבה גדלתי, וייתכןמאוד שאילו הייתי גדלה בחברה אחרת הייתי בוחרת בחירות אחרות. בהחלט יש ליביקורת על הבחירות האחרות האלה ונימוקים לכך שלא בחרתי בהן, אבל אני לאבזה להן ובטח לא אתאר אותן בצורה שאתה תיארת.

  20. בכל אופן, יש לי הרגשה שלדבר העיקרי שמפריע לי אתה לא עונה, ושאני מתחילהלחזור על עצמי, אז אני לא יודעת אם יש הרבה טעם להמשיך בויכוח.

  21. תגיד, יכול להיות שיש עוד "פורמט" יהודי?
    כזה שאתה לא מכיר, מזרחי אולי?

    הדיבור שלך על ה"אירופאי הנאור" מזכיר לי כל מיני מודעות שידוכין מגעילותשאנחנו נתקלים בהן לפעמים בעיתון, בהן כל מיני גרציות מטעם עצמן מחפשותלהן חתן ראוי (וברור שראוי הוא "אחד משלנו").
    המקום השני שבו נתקלתי במודעות מהסוג הזה הוא הודו שבה נהוגה מאות בשנים שיטת הקאסטות. מאוד אירופי, לא?

    ה"יהדות" וה"מוסר היהודי" הם מושגים מעורפלים. ליברלים גרמנים, חסידיםשוטים, קיבוצניקים ו(אפילו)יהודים מארצות ערב, מצאו בספרי התנ"ך, ההלכהוהקבלה אסמכתות לנהוג כל אחד לפי האינטרסים שלו. בעיניי יש בזה אפילויופי.

  22. בואנחשוב… נגיד, החלקים שמאפשרים או מקדמים במישרין או בעקיפין חברהמעמדית, קולוניאליזם, פרעות, גטאות, עלילות דם, מחנות ריכוז, תאי גאזים,משרפות, רצח עם.

  23. האםחברה מעמדית, מחנות ריכוז, השמדת עם, קולוניאליזם, פרעות, ותאי גזים הםמערביים? למשל, סין העממית עונה על כל התנאים פרט לתאי הגזים, תאי גזים ישהיום דווקא בחברה הטהורה הצפון קוריאנית, שהיא הכל חוץ ממערבית, ורצח עםמתבצע כיום בעיקר על ידי עמי העולם השלישי.

    חברה מעמדית תמיד היתה, בכל מקום. רצח עם בוצע היטב על ידי עמים לאמערביים. תאי גזים – טוב, בשביל זה צריך רמה מסוימת של טכנולוגיה, אבלברואנדה הסתדרו היטב עם משטות וצ’אקה של הזולו עשה עבודה יפה למדי עםאסגאיי פרימיטיביים. עלילת הדם המשמעותית האחרונה היתה דווקא בדמשק, לאבדיוק מודל לעיר מערבית. הפרוטוקולים של זקני ציון מופצים בעיקר בחברההערבית. הטיבטים יוכלו לספר לך קצת על קולוניאליזם לא מערבי; הבודהיסטיםשל באלי יוכלו לתאר כמה פרעות שבוצעו, ראה זה פלא, לא על ידי אנשי המערב;וכן הלאה, וכן הלאה.

    רצח עם, אפליה, הפרדה מעמדית – אלו היו בכל החברות, תמיד. החברה המערבית שמעוררת בך דחיה היא היחידה שגם ערערה עליהם.

  24. החברה המערבית איננה מעוררת בי יותר דחיה מחברות אחרות. אתה זה שמדבר במונחים האלה, לא אני.
    זה שהתופעות האלה קיימות בתרבויות אחרות, לא אומר שאין מדובר בתופעהתרבותית ושאין לכל תרבות דרך משלה להצמיח את הרעות האלה. גם שנור, שפהבלולה וזקנים מדובללים קיימים בתרבויות אחרות פרט לתרבות היהודית. אתהרוצה לומר שאלה סממנים של תרבות נחותה באשר הם? בבקשה. אני לא כל כךמתעניינת בדירוג תרבויות כעליונות ונחותות. לעומת זאת יש ויש בעינייתופעות תרבותיות נחותות, ואלה קיימות בתרבות המערבית בשפע גם אם הן אינןמייחדות אותה.


  25. סחתייןיוסי כיצד אתה מצליח להתמודד (כנראה לבד במערכה, לא?) מול החלק שלא דומהלך במשפחתך, או יותר נכון לומר- מול החלק שאתה לא דומה לו…

    במקומך הייתי שולח מייל לשני היוסיגורביצים בלונדון ושואל את שניהם מיהבחין בכתבה "הפסיקו לקרוא לי יהודי". ובטח לפי התגובות שלהם תבין לבד.

  26. יוסי,אני הייתי בהלוויה של סבתך בקרית אתא. ואני אולי אפתיע אותך אם אומר שהיתהלה הלוויה מכובדת מאד, ניכרו בדברי ההספד של הבן הגדול ההערצה הרבהשהילדים רחשו לה והכרת הטובה על המסירות האימהית שהיתה לה עבורם והחינוךהנפלא לאהבת הזולת ולמעשי חסד.
    סבתך היתה אלמנה 42 שנה! היא נותרה לבדה עם יתומים קטנים ודאגה להם בעצמה עד שהקימו בתים, ילדיה מעריצים אותה! אתה לא, וחבל.
    אנו שעמדנו מהצד התרשמנו מאד וחשנו בגאוה שלה שזכתה למשפחה כ"כ מפוארת שכ"כ אוהבת לעזור לזולת ושכ"כ מעדיפה את הרוח על החומר.
    ההתעסקות השטותית בתפאורה של ההלוויה במקום בתכנים ובמהות, אינה מכובדת – לא לך ולא לסבתך המנוחה.
    (כן, ראיתי את איש החברה קדישא מקרקש בקופתו, אבל גם ראיתי שלא נדדה לתוכהולו מטבע אחת – זה פשוט מנהג קדום לזכות את המלווים במצוות צדקה דווקאבהלוויה ככתוב: צדקה תציל ממות. אגב האיש איפסן בקופסא את האולר המדוברוזה היה קול הקרקוש…)

    נו, אז יש מנהג להחליף נעלים לפני השבע, סו וואט? מה גורם לך לתגובותמוזרות כאלו? נו, ישנם ניבים נוספים לעברית ולאידיש מלבד הניב שאתה רגילבו, מה קרה? אין לך מקום ברא

  27. המשך: אין לך מקום בראש ובלב לשונה?

    לי נראה שמה שקרה לך זו ריאקציה הנובעת מכך שראית שיש יופי וחן אמיתיבדרך שנטשת ואתה בוחר להשמיץ בדימויים לא מכובדים ולא מקובלים בחברה נאורה, פתוחה וסובלנית, וחבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>