איש קטן ושמו קובי אריאלי

נקודה חשובה שלא ניסחתי כהלכה ברשימה שכתבתי אתמול  נגד הטור הסקסיסטי של פז חסדאי, היא שההתקפה (בדרך כלל ההתקפה הגברית) המכוונת כלפי נשים בעלי דעות שמאליות, ובמיוחד כלפי אקטיביסטיות, נוטה לגייס עמדות שוביניסטיות כדרך מרכזית של השתקה. כשמנסים לגרום לשמאלנים לסתום את הפה מטיחים בהם בדרך כלל שהם בוגדים, עלובי נפש או לוקים בשנאה עצמית. השתקה של שמאלניות, לעומת זאת, תעבוד לעיתים קרובות עם אוצר מילים המדגיש תפיסות של מיניות ומגדר. יאמרו להן שהן מזדיינות עם ערבים, שהן לסביות, שמה שחסר להן זה זיון טוב, שהן מכוערות או סתם שהן נשים קלות דעת ומטומטמות. אפשר לתהות על הסיבות להבדל הזה. האם השוביניזם והמגדר הוא פשוט נשק זמין ויעיל יותר במתקפה על נשים? האם החריגה מהעמדה המגדרית, הממקמת נשים במקום פסיבי וכנוע, נתפסת כחמורה אפילו יותר מהחריגה מהקודים של הלאומנות היהודית? ואולי נשים עם דעות לא קונצזואליות מאיימות באופן כלשהו על מיניותם של הגברים המנסים להשתיקן?

על כל פנים, אחרי שכתבתי את הרשימה אתמול הופניתי בידי חברה לטור הזה של קובי אריאלי. במרכז הטור עומד הניסיון לרוקן עמדות שמאליות לכדי טרנד אופנתי, שהוא גם תל אביבי ונשי. הגיבורה של הטור (מאיה/דנה/קרן) היא, בלשונו של אריאלי, מטומטמת ופאקצה. אלא שלמזלה של אותה גיבורה כללית היא ניחנה בחושים חייתים מפותחים שמניעים אותה "לחשוב נכון", או במילים אחרות לתמוך באופן אוטומטי בכל מה שדב חנין אומר. לפי אריאלי, מאיה/דנה/קרן לא מבינה את העמדות הפוליטיות שהיא מבטאת, והיא נוטה להתבלבל בקלות ברגע שמתקילים אותה בשאלות קונקרטיות.

אריאלי, צריך לומר, הוא רטוריקן מתוחכם יותר מפז חסדאי. את השוביניזם הוולגרי ואת תפיסת העליונות הגברית שלו הוא מצפה בקילוח דק של הומור ובכמה הבחנות תרבותיות מדויקות יחסית (למשל: השכר הנמוך ביחס לשכר הדירה הגבוה של צעירים וצעירות בתל אביב). מהציפוי הזה, כנראה, אנחנו אמורים להתמוגג (כמה טוב אריאלי מכיר אותנו!), בזמן שהשוביניזם הגס מחליק לגרוננו.

ברור לגמרי שאריאלי לא היה יכול להתבטא באותה אפקטיביות כלפי גבר. לא משום שאין גברים שאינם יודעים דבר וחצי דבר על חוק הקרקעות או על המאגר הביומטרי, אלא משום שהרטוריקה של הטור מבוססת על חבירה אל טופוס תרבותי מיזוגני מוכר, שבו האישה משולה לבהמה גסה ומטומטמת. בטופוס הזה אריאלי עושה שימוש. זאת פחות או יותר הג'סטה: מתוך בוז עמוק שואל אריאלי את מאיה/דנה/קרן שורה של שאלות פשוטות (למה את נגד הכיבוש? למה את נגד הגדר? למה את נגד פיטום אווזים?), בזמן שהוא מגחך לעצמו בהנאה עוד לפני שהיא מתחילה להשיב.

קצרה כאן היריעה מלפרוש את שלל הטיעונים השמאליים המלומדים שניתן להעלות בתשובה לכל אחת מקושיותיו של אריאלי. כנראה גם שאין טעם רב בניסיון לשכנע אותו בכך שאם ישנה איזשהי תקווה פוליטית ומוסרית למדינת ישראל הרי שהיא מגולמת כנראה בפעילותן הפוליטית של נשים חכמות ואמיצות. אולי זה רק המקום להזכיר שהתשובות הטפשיות/אופנתיות לכאורה שאריאלי מקבל מאותה "פאקצה" שמאלנית הן למעשה תשובות קולעות ומדויקות להפליא. אילו רק, במקום לחגוג את הגבריות השמרנית והמשפילה שלו, היה אריאלי מנסה להקשיב למה שהגיבורה שלו אומרת… כי כן, הכיבוש הוא באמת משחית; כן, זה רע להפריד בין אנשים; וכן, פיטום אווזים הוא באמת אקט אכזר. למרות שישנן סיבות נוספות, ולמרות שדנה/מאיה/קרן לא יודעת אם זה טוב או רע לשטוף את מברשת השיניים אחרי שמורחים את המשחה (באמת שאלה קשה), התשובות שהיא מעלה נכונות ומספיקות לגמרי כדי להצדיק את סיום הכיבוש, פירוק הגדר והפסק פיטום האווזים.

בכלל, זה מוזר בעיניי שקובי אריאלי מעז להתנשא על הגיבורה דמיונית שלו. כדאי לזכור שהכותב הוא אותו איש קטן  שרק לאחרונה הוכיח להיכן מגיע האופק המוסרי והאינטלקטואלי שלו, כאשר ניצל את תוכנית הרדיו שלו כדי להסית לאלימות פוליטית. למי שאינה זוכרת, אחרי פרסום חוברת העדויות של "שוברים שתיקה" על מבצע עופרת יצוקה, בתוכנית הבוקר של גלי צה"ל הביע אריאלי את פליאתו ואכזבתו מכך ש"החזקים שלנו" לא מנפחים את הצורה לבוגדים שעומדים מאחורי החוברת. בניגוד למאיה/דנה/קרן, זאת כנראה הדרך של אריאלי לענות על שאלות נוקבות.

בקיצור, שב לך איש קטן בבית הקפה החביב שלך במרכז תל אביב ולגום בהנאה את האספרסו (רק היזהר שלא ישפך על הלפטופ). האמן לנו, אנחנו יודעים: כמה משכיל אתה, ומורכב, ונעלה. כמה מבין אתה בדרכי העולם, כמה עמוק וטוב אתה מהנשים הללו שמסביבך, מאיה ודנה וקרן. איזה קלות דעת הן - הצביעו לדב חנין! אז שב לך בנחת איש קטן (ורק היזהר עם הקפה). האמן לנו, אנחנו יודעים.

24 תגובות לפוסט "איש קטן ושמו קובי אריאלי"

  1. מאת עידו לם:

    ואני מאמין שיש פקאצות שהן שמאלניות מתוך טרנד אבל הטור של קובי אריאלי פשוט דוחה והשובינים נוטף ממנו, כנראה יש לו בעיה להכיל אישה שהיא גם שמאלנית ומתנגדת נחרצות לדעות החשוכות והמטומטות שלו והדרך היחידה שלו לנצח בוויכוח זה לרדת נמוך ולתייג אותה כאישה פוסטמה ופקאצה.

  2. מאת יסכה:

    זה לא שלקובי אריאלי יש בעיה עם שמאלניות. פשוט יש לו בעיה עם נשים.

  3. מאת מבין מאד:

    מכיר הרבה נשים שעונות במדויק להגדרה של אריאלי

    בכלל מדינת תל אביב על דעותיה והליכותיה דורשת מחקר אנטרופווגי מעמיק

    פשוט מרתק, כמה שאנשים האלו לא קשורים למה שקורה כאן, למה שמציק כאן

  4. מאת עידו לם:

    מה אתה בדיוק מבין? מן הסתם יש טייפקאסט של שמאלניות וונאבי אבל זה כולן ואפילו לא רובן, מעבר לכך עדיף סמולנית צעצוע מחרדי חשוך ומגעיל כמו קובי אריאלי.

  5. למה אתה מכנה אותו "איש קטן". האם זה לעג לעובדה שהוא לא מתנשא לגובה של שחקן כדורסל?

  6. מאת אזרח.:

    נשים נובעת בין הייתר מהעובדה שהוא חרדי האמון על דברי חכמים שאמרו:"ארבע מידות נאמרו בנשים. גרגרניות, צייתניות (מצותתות), עצלניות ,וקנאיות. ר' לוי אומר: אף גנביות ויוצאניות (יצאניות)" (בראשית רבה מ"ה).

  7. מאת דפנה לוי:

    שהכיפה חוסמת את מעבר החמצן למוחו של אריאלי?
    זה קורה לפעמים, אם כי במקרה של אריאלי נדמה לי שהוא טיפש גם בלי הכיפה.
    אבל לך תדע, אולי זה בכלל שאני נקבה שטחית וקלת דעת שנמשכת רק לגברים טרנדיים עם איי פוד.

  8. של הכתבה הזאת בתוכנית "נכון לעכשיו" בגלי צה"ל שם הוא השתמש במגישה השניה (שאני לא זוכרת מי זאת היתה), כדי להתפלפל בסימולציה דומה.
    הוא נשמע זחוח ומדושן עונג להפליא.

  9. מאת הדס:

    לדברים שנאמרים עליהם היא משעשעת.
    מעבר לעובדה שקובי אריאלי הוא ממש,אבל ממש,לא חרדי חשוך ומגעיל (למרות שזה בוודאי הסטריאוטיפ המקובל אצל אנשים מעודנים מהשמאל) ולעיתים גם הוא חוטא באמירות לא מוצלחות (הלוואי שהיה לי שקל על כל פעם שבו שמעתי אנשי שמאל קיצוני מצדיקים הרג מתנחלים וחיילים ולעיתים,כמה מעורר פלצות,מצדיקים פיגועי התאבדות כנגד אזרחים),עדיין אי אפשר להתעלם מכך שכל תל אביבית יודעת בדיוק על מה אריאלי מדבר ולמי הוא מתכוון.
    כמובן שהכללות הן תמיד רעות אבל הן מותרות בסאטירה,גם אם לעיתים לא מוצלחת.
    אני תמיד תוהה מה היה קורה אילו אנסים שלא נתפסו היו מקימים ארגון של "שוברים שתיקה" – האם גם ארגון "שוברים שתיקה" של אנסים היה זוכה ליחס כה אוהד מן התקשורת או שבמקרה שכזה התקשורת היתה תובעת מיד חקירת משטרה והעמדה לדין של הפושעים.העובדה שהחיילים שמוסרים את העדויות לא מועמדים לדין,נשארים באלמוניותם וזוכים להיטהרות מזככת במקום להיזרק כפושעים נתעבים לכלא מעידה לא פחות עד להיכן מגיע האופק המוסרי והאינטלקטואלי של השמאל הקיצוני.

  10. מאת אור ברקת:

    אם האנסים היו חושפים גוף מדינתי שלקחם לעבדות ושלח אותם לאנוס – הם כנראה היו זוכים ליחס דומה.

    זו בערך האנלוגיה השטחית ביותר שקראתי בזמן האחרון

    ואת צריכה לשנות את אנשי השמאל שאת מסתובבת איתם – אלה המצדיקים פיגועי התאבדות. לא מכיר כאלה, וזה המילייה החברתי שלי.

  11. מאת איתי:

    זו סאטירה, אם לא שמתם לב, קראו את הטור של מורכם ורבכם עידן לנדו כדי להבין יותר -
    http://www.notes.co.il/idanl/57089.asp
    אצטט רק כמה משפטים
    "לסאטיריקן לא אכפת אם אנשים רוצים או לא רוצים להקשיב לו. גם לא חשוב לו כל כך שיסכימו איתו או שיבינו אותו. חשוב לו רק הצעד הראשון: העירעור, הוצאת הקהל משיווי משקלו.
    - לכן הוא מטיח עלבונות?
    - עלבונות הם מפלטו הזול של הבדחן. הסאטיריקן לעולם לא מחשיב את האישיות של מאזיניו מספיק כדי לעלוב בה.
    - בכל זאת אנשים לעתים קרובות נעלבים מסאטירה.
    - האמת מעליבה. כל ראי יגיד לך את זה.
    - זה דימוי דמגוגי. הסאטירה איננה ראי, שהרי היא מושתתת על עיוות והקצנה.
    - רק כדי לאזן את העיוות וההקצנה המובְנים עמוק כל כך במה שאתה מכנה "נורמליות".
    - ועדיין, הסאטיריקן מתרכז בצדדים מסויימים של המציאות ומתעלם מאחרים.
    - מי לא? בכל פעם שאתה פוקח עיניים בבוקר אתה מתחיל להיות סלקטיבי. השאלה היא מה ההצדקה לבחירות שלך לראות או לא לראות.
    - ומה היא?
    - מעל הכל – תקוף את השררה, את הכוח. סאטירה טובה תמיד תחמיר עם חזקים במקום שהיא סולחת לחלשים. היא תלעג להם לא בתור אנשים ספציפיים (עם מבטא או תסרוקת נלעגים) אלא בתור פונקציונרים של הכוח. סאטירה גרועה אינה מבחינה בין חלשים וחזקים. ואנטי-סאטירה, כלומר שלוחה נוספת של הכוח, לועגת רק לחלשים.
    "

  12. מאת איתי:

    ומר אור ברקת, אני קצין בצבא (במילואים) ומעולם לא ביצעתי פעולה שתוכל להתפרש בכל צורה שהיא כפגיעה בלתי מוצדקת בתושב שטחים, ההכרעות המוסריות הן תמיד שלך, ורק שלך

  13. מאת אור ברקת:

    איתי היקר, אני מודע לכבוד הרב שאתה רוחש לי, אבל באמת אור מספיק לא צריך מר.

    אתחיל מלהטיל ספק באמירתך (לא היותך קצין – עד עתה אתה מתלבש עם הסטראוטיפ לא רע – שוביניזם כוחניות וחוסר מודעות עצמית, לשם התחלה))

    אמשיך בלהתוודות שאפילו יפה נפש סמולני ערל לב תוקע סכינים שכמותי נוכח לדעת בשירותו בשטחים עד כמה אמות המוסר האישיות מתערערות תחת הסביבה.

    הטלת האחריות על הש.ג. בלבד כלומר על החייל הפשוט היא דבר די מקומם. כמובן שלפעולות החיל בשטח היא גם עניין של בחירה אבל האחריות לא יורדת ממי ששלח אותו לשם.

  14. מאת אור ברקת:

    למען הסר ספק – לא כל הקצינים שפגשתי הם שוביניסטים כוחניים וחסר מודעות עצמית – רק יש מתאם גבוה.

    למען הסר ספק 2 – מודע לתוקפנות בתגובתי הקודמת.

  15. מאת עידו לם:

    לא כול השמאלנים שפגשתי חסרי יכולת להכיל את הצד השני ולבקר את אמונתם אבל יש מתאם גבוה. המשפט המטומטם הנ"ל מתאים לרמת ויכוח שלך.

  16. מאת איתי:

    איפה ראית בתגובות שלי "שוביניזם כוחניות וחוסר מודעות עצמית, לשם התחלה"

  17. מאת אור ברקת:

    שוביניזם – אני מניח שאתה אותו איתי שהגיב אתמול, אז שם

    חוסר מודעות עצמית – "מעולם לא ביצעתי פעולה שתוכל להתפרש בכל צורה שהיא כפגיעה בלתי מוצדקת בתושב שטחים" – אתה יכול לומר שהפעולות שביצעת הם נחוצות, הכרח המציאות אולי – אדם המשרת בשטחים וטוען כי הוא לא פוגע באף אחד חי בהכחשה או לא מודע למעשיו.

    לגבי כוחניות – זאת היתה התרשמות אישית, אני מוכן לא לעמוד מאחוריה.

  18. מאת עידו לם:

    נמהר ופוחז שקובע עובדות בלי לדעת את הפרטים.

  19. מאת איתי:

    אני אותו איתי שהגיב אתמול, והעובדה שלא זיהיתי שוביניזם במקום בו אתה זיהית לא הופכת אותי לשוביניסט, בפרט כשאני צודק ואתה טועה.
    חוסר מודעות עצמית- לכן כתבתי "בלתי מוצדקת
    ובאשר לכוחנות, מילא.

  20. מאת גלית חתן:

    לקרוא את כל השטויות של אריאלי
    הסתפקתי בפסקאות הצפופות הראשונות
    איזו נביבות בכתיבה!

    אגב בתוכנית "המילה האחרונה" הוא יוצא ממש נקניק ליד עירית לינור (בלי קשר לדעות). כנראה חכם רק ליד המקלדת

  21. מאת עידו לם:

    גם עירית לינור היא לא הסכין הכי חדה במגירה.

  22. מאת דני קיי:

    קשה לי להאמין ששוביניסט היה מתחתן עם סיוון רהב- לא בדיוק הטיפוס הקלאסי של האשה הקטנה שחיה תחת צל הבעל.
    אם לוקחים בחשבון את הרקע והמגזר של אריאלי- שם נשים הן על תקן ולדניות ועובדות-מטבח- אין מנוס מן המסקנה שהמדובר הוא באדם פרוגריסיבי מאד, שאין בלבו פחד מה יגידו שכניו ומה תגיד דודתו.

    כיוון שכך- אני נוטה לזכות את אריאלי – אני נוטה לחשוב כי הנ"ל רק שירטט דמות לצרכי הסאטירה.

    ברצוני להזכיר כי גם ידיד הבלוג, עידן לנדאו, העז לשרטט דמויות נשיות נלעגות ומיד נדרש להתגונן מפני האשמות ב"סקסיזם" וב"שובינזם"- זאת למרות שהלעיג גם טיפוסים גבריים ביחס של 10:4 לטובת הדמויות הגבריות, אם זכרוני אינו מטעני.

  23. מאת עידו לם:

    ידידיה מאיר התחתן עם גברת רהב.

  24. מאת דני קיי:

    צודק- הטעות כולה שלי. (הדוסים האלה… כולם נראים אותו דבר….)

כתיבת תגובה