הכל חוץ מחינני – על הסקסיזם המאלף של פז חסדאי

כמה טוב שהכותב פז חסדאי ווואלה! תרבות הזכירו גם למי שאין טלוויזיה עד כמה השוביניזם המבחיל עדיין מושל בסדר היום המיינסטרימי. "גבר דומיננטי ובשל" כהגדרתו, חסדאי סיפק ביום שישי האחרון את אחד השילובים הדוחים ביותר שבהם נתקלתי לאחרונה בין סקסיזם ואידיאולוגיה אנטי-שמאלית. תחת הכותרת "אל תסרבי לו", הטור של חסדאי עוסק בסרבנית הגיוס עומר גולדמן, שב"קסמיה" הכותב "נשבה". אחרי שהוא מהלל, כביכול, את "שיערה הגולש" ו"שפתיה החושניות", מציע/מורה חסדאי לגודלמן: "אז בואי עומר, את ואני, ניסע יחד להודו, ותירגעי קצת. האמיני לי, אין טעם בכל הדאגות המיותרות האלה, זה סתם יעשה לך קמטים. אנא, אל תסרבי לי".

מעבר לזחיחות המדושנת, הכמו מקועקעת בעצמותיו השחוקות של הטקסט הזה, מעבר לשחצנות, לחוסר הכשרון והדמיון של מי שהדיכוטומיה בין "אישה בשלה" ל"נערה רכה" תוחמת כנראה את קוטבי המחשבה שלו, מעבר לבורות הגאה שממקמת את קונדרה כהשראה האינטלקטואלית של האידיאולוגיה השמאלית של סרבני המצפון, מעבר לכל אלו – מה שהטור של חסדאי עושה מצויין הוא להדגים את הקשרים שבין כמה זנים שונים של סקסיזם.

אפשר להתבלבל ולחשוב שהסאב טקסט של חסדאי מסתכם במשהו כמו: לא אכפת לי מהפוליטיקה שלך, מה שמעניין אותי זה לזיין אותך. למעשה, מהפיסקה הראשונה בטור שלו משתמע דבר דומה פחות או יותר, כאשר חסדאי כותב:

 "לא אכפת לי שאת שמאלנית קיצונית. אדרבא. מבחינתי זה רק מראה עד כמה את מסורה, איזה דם רותח זורם בעורקייך,. אילו תשוקות טמונות בך ומחכות להתפרץ. רק תביאי איתך את רוח הנעורים הזו, אני כבר אדאג לכל השאר."

אבל קריאת ההמשך מבהירה שלחסדאי דווקא אכפת מאוד מהפעילות ומהדעות של גולדמן. ה"שמאלנות" שלה אינה מפריעה לו, לא משום שדעות פוליטיות אינן רלוונטיות למערכת היחסים הפנטסמטית שהוא מציע, אלא מתוקף בטחונו בכישוריו (כ"גבר דומיננטי ובשל") לנטרל את הדעות הללו. כלומר, ההתנשאות המגולמת בהנחה שהקשר עם חסדאי ישנה את גולדמן (ולא, חלילה, את חסדאי) היא שעומדת בבסיס מוכנותו של כותב הטור לסבול את הפוליטיקה שלה. יותר מכך, מקריאת השורות הללו נראה שמה שמעניין כאן את חסדאי באמת הוא לעסוק בביות או באילוף. זהו כבר סוג אחר של סקסיזם, סוג שתופס את עצמו, כנראה, כחינוכי יותר. אפשר אולי לומר שעמדה סקסיסטית כזו אינה מסתפקת בזיון האובייקט, אלא מפנטזת על חיפצון ברמה עמוקה יותר, על שבירת הרוח והאינדיוידואליות.

במילים אחרות, הטור של פז חסדאי לא רק מזלזל בעמדותיה של עומר גולדמן משום היותה אישה צעירה. הוא מייעד לה מסלול התפתחות – מנערה סרבנית לאישה כנועה וצייתנית. זוהי כנראה הפרשנות של חסדאי למטפורה הדוחה "אישה בשלה", וזהו המסלול שבו הוא מקווה כנראה להשתלב בבחינת מורה דרך ("רק תביאי את רוח הנעורים, אני כבר אדאג לכל השאר"). למרות זאת, מעניין להיווכח כי לטענתו של חסדאי מסלול התפתחות שכזה יכול באותה מידה להתרחש גם בלעדיו. אחרי שהוא מזכיר את השנאה העצמית והביקורת העצמית המוגזמת של "השמאלניזם הקיצוני", פונה חסדאי לגולדמן וכותב: "מי יודע אולי זה רק שלב זמני בהתבגרותך, בדרך להפיכתך לאישה בשלה".

נראה שעמדה סקסיסטית נוספת המקופלת בין שורותיו חושבת במונחים של רווח והשקעה. מה הופך את עומר גולדמן למושכת כל כך בעיני פז חסדאי? אם להאמין לדבריו, הרי שאלו הם כנראה  ה"דם הרותח" וה"תשוקה" שלה. כשהוא חושב על עצמו, אולי, בתור סוג של יזם, חסדאי מתבונן בגולדמן ורואה פוטנציאל, אנרגיה שמתבזבזת במקומות לא נכונים. "תנו לי לאלף את עומר גולדמן", אומר הסאב טקסט של הטור, "ואני אראה לכם איזו רווח אפשר לגרוף מהשקעה כזו".

אבל אולי הכי מעניין בטורו של פז חסדאי הוא הברית עם אביה של גולדמן. בהקשר זה חסדאי כותב את השורות הבאות:

"מודה, קצת חששתי כששמעתי לראשונה שאביך הוא איש מוסד לשעבר. אבות דומיננטיים מרתיעים אותי. אנשי כוחות הביטחון ושאר זכרי אלפא קרייריסטיים לא מעריכים במיוחד אספירציות רוחניות ומתקשים לזהות את החינניות בעובדה שאני גמלוני או חסר כישורים בעבודות הביתיות. אך איתו נדמה לי שאסתדר. אחרי שבתו האהובה, הנסיכה של הבית, משמיצה את מפעל חייו בכל פינה בעולם, אין ספק שהוא ישמח לראות כיצד גבר דומיננטי ובשל נכנס לחייה ומעניק מעט יציבות לנפשה המעורערת".

מעניין לראות שמה שחסדאי מציע כאן בעצם זו ברית בין הפטריארכליות הוותיקה לפטריארכליות החדשה. דרך אילוף האישה, עומר גולדמן, מבקש "גבר דומיננטי ובשל" זה לייצר ברית עם האב – גם הוא, לפחות בעיני חסדאי, גבר דומיננטי ובשל, רק ממודל מיושן קצת יותר.

בקצרה, מה שהטור של חסדאי מזכיר הוא שאפשר להיות "בעל אספירציות רוחניות" ו"גמלוני או חסר כישורים בעבודות הביתיות", ועדיין שוביניסט וסקסיסט ביותר מרובד אחד. ואולי השאלה המתבקשת היא האם יש קשר בין טורים כמו זה של חסדאי ("אל תסרבי לו") ובין נתונים כמו אלו שהופיעו היום, ולפיהם יותר מעשרים אחוז מהגברים מאמינים שמותר, למעשה, לאנוס בנות זוג.

בכל מקרה, כדאי לשים לב שבניגוד לפטריארכליות הוותיקה, זו שחסדאי מייצג תופסת את עצמה כקלילה וחיננית. זהו בדיוק אותו סקסיזם גברי שתחת מסווה של קלילות, הומוריסטיות ולעיתים אפילו סאטיריות נותן ביטוי לעמדות הדכאניות ביותר. לא,זה לא העבר הבטחוני – ההבדל האמיתי בין פז חסדאי ובין אביה של עומר גולדמן (כפי שחסדאי מדמיין אותו לפחות) הוא שהאחרון, לפי שעה, אינו מקבל במה בוואלה! תרבות.

24 תגובות לפוסט "הכל חוץ מחינני – על הסקסיזם המאלף של פז חסדאי"

  1. מאת אסתי:

    הטקסט הנדון כל כך טפשי, עלוב, סתמי וזבלי שלא ברור לי מה הטעם שמצאת להתייחס אליו בכלל.

    חבל על הזמן במובן הראשוני והכי בסיסי שלו.

  2. מאת גונן:

    שמפרסמים כזה טור מזעזע וחסר טעם

  3. מאת פז חסדאי:

    כל הכבוד לפרשנות
    כתבת יפה והארת את עיניי
    באמת
    עם רוב הדברים אני ממש מסכים

    בכל אופן, רק לפני כמה ימים קראתי עד כמה שי עגנון העריך את מבקר הספרות קורצווייל, ולמעשה אף הפנה אליו אנשים ששאלו אותו לפשר הסיפורים שלו ואמר להם שקורצווייל יכול להסביר אותם יותר טוב ממנו

    למה שלא נעשה גם אנחנו את הסידור הזה?

  4. מאת איתי:

    לדעתי זה טור מצויין, שחושף לאו דווקא קיבעון פטריאכלי של הכותב אלא מדבר על הכוח של היופי, ועל השימוש שעושה בו הפוליטיקה האולטרה שמאלנית תוך כדי שהוא מגחיך את המניפולציה הזו.

    לעיון נוסף, היכנס לדף הפייסבוק של הגברת גולדמן

  5. מאת אור ברקת:

    לא אתווכח על הפרשנות היצירתית לזוועה המדוברת – אבל אנא הבהר את כוונתך לדף הפייסבוק. מעיון בו לא ממש ראיתי את ההקשר.

  6. מאת א.ז:

    אמן שהיא תתבע את חסדאי ואת וואללה על הטרדה מינית על פי סעיף 3.א.5 בחוק למניעת הטרדה מינית המדבר על "התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או מיניותו"

  7. מאת איתי:

    על מה היא תתבע, הוא כותב שם שהיא יפה ושהוא היה רוצה שתהייה חברה שלו, אני לא חושב שיש לה קייס, אלא אם כן גם השופטים יקבלו את הפרשנות היצירתית של ינאי ישראלי

    לגבי הפרשנות היצירתית שלי, אור ברקת, היא הנותנת, יש לנערה דף פייסבוק עם מעריצים, תמונות של זוועות השלטון הישראלי יחד עם פורטרטים יפים וחיוף ממיס לבבות, מה אתה צריך יותר מזה

  8. מאת א.ז:

    ינאי ישראלי הוא אכן איש יצירתי, במובן הטוב של המילה, אבל במקרה הזה נראה לי שלא דרוש מאמץ רב מידי כדי לפחות ללכת מעבר לקריאה המתממת שאתה מציג. עם זאת אתה צודק שממערכת המשפט הישראלית קשה לצפות אפילו למעט יצירתיות במובן הטוב.

  9. מאת אור ברקת:

    לשיטתך כל נערה יפה השמה תמונה שלה (ועוד מחייכת!) ליד פועלה האידיאולוגי היא בעצם עושה שימוש מניפולטיבי ביופיה.

    נערות יפות – עטו נא שק על ראשכן כשאתן מדברות

  10. מאת אור ברקת:

    כשחושבים על זה, זה משעשע במיוחד כי הרבה פמיניסטיות זוכות ליחס מזלזל אם מראן החיצוני לא מסתדר עם תכתיבים של החברה – אז הם נחשבות לממורמרות. איתי חושף מה היה קורה אילו היו יפות בעיני החברה.

  11. מאת מישי:

    לא ממש דיברת על העליהום החברתי שהטור מהווה כלפי גולדמן האדם. אנשי שמאל תמיד מותקפים ולא בתגובה עניינית על תוכן דבריהם. אבל התוקפנות כלפי נשים אלימה יותר, בעלת תוכן מיני. וכשעושים את זה לאישה צעירה זה מבחיל במיוחד.

  12. מאת ינאי:

    תודה. האמת היא שאת (?) לגמרי צודקת. זאת באמת נקודה חשובה, אולי לב העניין, והיא הייתה צריכה להיות מנוסחת באופן ברור.

  13. מאת יובל:

    פז חסדאי – האם השווית את עצמך לעגנון? תסביך גדלות לא מתקרב אפילו לתאר עד כמה הששוואה הזו מופרכת.

    איתי – שאני אבין (כי אין לי פייסבוק). מישהי שמה תמונות של עצמה בסף הפייסבוק שלה (שזה מה שכולם עושים) ולכן היא משתמשת במראה שלה כדי לקדם את האג'נדה הפוליטית? אתה רציני או שזו סוג של פארודיה על טיעונים חסרי כל משמעות?

    ואור צודק – מסתבר שכשנשים לא יפות הן בעלות אג'נדה אז מסבירים להן שזה בגלל שהן דחויות על ידי החברה (בדיוק כמו חסדאי בטור הנדון) וכשנשים יפות הן בעלות אג'נדה אז מסבירים להן שהן מנצלות את המראה שלהן (כמו בטוקבקים לטור של חסדאי וכמו איתי כאן). בקיצור – יש אנשים שחושבים שלנשים לא צריכה להיות אג'נדה והן צריכות להיות חסרות עמדה פוליטית. אני חושב שיש שם לאנשים כאלו – שוביניסטים.

  14. מאת יעלה:

    ניתוח מצויין שמראה איך "הבחורים הטובים" של ישראל מנטרלים בשיח הבטחוני שלהם את המחאה הנשית.
    רוב פעילות השלום הן נשים, ורוב המתנגדים להן הם גברים: כל אחד וכלי הזין שלו.

  15. מאת עידו לם:

    למרות שאני חושב שינאי הוא שמאלני ירוד(אתם יודעים אלה שמפזרים סיסמאות שטחיות שאין מאחוריהם דבר) הביקורת על פז חסדאי היא במקום וגם אני נתקפתי גועל שקראתי את הטור השובינסטי שלו שתוקף צעירה שמאלנית משום שהיא אישה ועוד למרבה החוצפה גם יפה.

  16. מאת מיכל:

    תודה לך ינאי על הדברים החשובים שאמרת, אנחנו שקועים עד צווארנו בשוביניזם/סקסיזם/מיליטריזם, שלפעמים הוא נהיה לנו שקוף… כל הכבוד לסרבנית המצפון, מעיזה להיות גם יפה, גם חכמה וגם מצפונית אמיצה!

  17. מאת הדס:

    במקום להניח לעומר גולדמן להגיב ואף לתקוף את הטקסט הנחות של חסדאי כמיטב יכולתה האינטלקטואלית – ינאי ,דון קיחוטה שמאלני, הופך את עומר גולדמן לדולסיניאה,נלחם בשמה ולמעשה כובש את מקומה במרחב השיח הציבורי ושולל ממנה את האפשרות להתקיים בו בזכות עצמה,בזכות יכולותיה להגן על עמדותיה ופעולותיה.
    מסתבר שכל שמאלנית ענוגה זקוקה לגבר מסוקס ומזוקן שידאג להגן על האינטרסים שלה.

  18. מאת יובל:

    ינאי הרי לא מונע מגולדמן להגיב בעצמה בנוסף אליו. אבל הדרישה שיותר רק למי שטור כלשהו עוסק בו לענות לטור היא פשוט חסרת משמעות. רק נתניהו יכול להגיב למאמרי ביקורת על נתניהו? רק גולדסטון למאמרי ביקורת על גולדסטון? כל אחד אחר ישר יואשם בפטרונות?

    תהיי רצינית.
    (אם תגובתך היתה פארודית, אני מתנצל. לפעמים דברים כאלו מתפספסים באינטרנט).

  19. מאת איתי:

    מצחיקים שכמוכם, לא כתבתי שגולדמן עושה שימוש ביופי שלה אלה שהתנועה הפוליטית שלכם עושה בו שימוש, ולראייה הדף בפסייבוק
    רק ליעל גולדמן יש דף משל עצמה, עם איזה 1800 מעריצים, האם זה בגלל שהיא הדוברת הרהוטה ביותר של השמיניסטים או בגלל שהיא נראית טוב?
    אגב, התגובות לתמונות שלה ושל חברייה מחרידות גם אני, שחושב רק דברים רעים על החברה האלה ועל הדרך בה הם מביעים את המחאה שלהם, נגעל.

  20. מאת מישהו:

    זאת לא "התנועה שלנו" שעושה שימוש במראה של עומר, זה דף שמעריצים מחו"ל (חלק גדול מהם מוסלמים לאומנים שבכלל מעוותים את המסר של עומר) פתחו והתמונות המופיעות בו הן עבודות פוטושופ שהכינו אותם מעריצים. לא עומר ולא "התנועה הפוליטית שלנו" יכולים להיות אחראים על מה שכל מעריץ טמבל עושה.
    לגבי התגובות של הישראלים שם אתה צודק לגמרי, הן מחליאות ואני יכול רק לקוות שהוגשה תלונה במשטרה לפחות על אלו מהם שאיימו על חייה.

  21. מאת ינאי:

    ראשית, אני מוריד את הכובע בפני קריאת הטור של פז חסדאי כפרודיה על השימוש שעומר גולדמן (שים לב ששמה הוא עומר ולא יעל) עושה כביכול ביופי שלה. זה באמת כשרון פרשני יוצא דופן.

    שנית, לא שהדף בפייסבוק משנה דבר או חצי דבר מהטור שלי או מהטור של פז חסדאי, אבל בכל זאת, מתוך סקרנות, הלכתי לראות על מה אתה מדבר.

    ובכן, לטובת הקוראים שאין להם גישה לפייסבוק, אני יכול לספר שמדובר באחד הדפים המחרידים, שיצא לי להיתקל בהם בפייסבוק. הטענה של איתי שיש שם תמונות זוועה של השלטון הישראלי היא פשוט לא נכונה. הדף מכיל 168 תמונות, מהן בערך 4 או 5 של השמיניסטים הסרבנים (ובהם עומר גולדמן), כמה עשרות בודדות של תמונות נוף (בעיקר אגמים ופרחים) ובערך מאה תמונות של אלימות וטרור, שעושה רושם שמי העלה אותן היה נותן להם את הכותרת "רצחנותו של האיסלם" או משהו כזה.

    כך תוכלו למצוא שם תמונה מדממת של התינוקת שנרצחה שלהבת פס, עוד ועוד הוצאות להורג, כנראה באירן, איברים וראשים כרותים על ימין ועל שמאל, אוטובוסים מפוצצים בערי ישראל, חמושים יורים קסאמים מעזה ועוד ועוד תמונות זוועה לא מצונזרות, שהועלו לשם כנראה תחת ההנחה שעומר גולדמן או חבריה בפייסבוק תומכים בסוג כזה של אלימות.

    בקיצור, איתי, הטיעון של פייסבוק תמוה אפילו יותר מהקריאה שאתה מציע בטורו של פז חסדאי. אם לשפוט מהתמונות, לי זה נראה כמו דף אנטי איסלמי, שמה שהוא עושה זה לנסות לחבר בין רציחות בפלסטין/אירן/אפגניסטן/סודן/לבנון ובין השמיניסטים הסרבנים (כמובן גם עם כמה הקבלות לנאצים). כך או כך, לצפייה בפרח אלפיני ולאחר מכן בגופה ערופת ראש יש אפקט מוזר ומעניין. לא מומלץ.

  22. מאת איתי:

    בבדיקה חוזרת מתברר שאתה צודק, ורובן המכריע של תמונות הזוועה אינם של השלטון הישראלי, כפי ששיערתי, אלא של הטרור המוסלמי.
    בכל מקרה לא פתחו אותו "אנטי איסלמים" הנה הנתונים:
    Affiliation:
    Jewish Voices For Peace–FREE THE SHMINISTIM movementLocation:
    1611 Telegraph Avenue, Suite 550
    Oakland, CA, 94612 Phone:
    510-465-1777Birthday:
    December 18, 1988
    הטיעונים האחרים שלי בעינם עומדים
    ואתה חוזר על הטענה שאני מתנגד לשימוש ש"עומר גולדמן" עושה ביופי שלה, לא את זה אמרתי

  23. מאת איתי:

    ואני בטוח שעומר גולדמן יכולה להעיף את הדף הזה מפייסבוק אם רק תבקש

  24. מאת מישהו:

    אני בספק

כתיבת תגובה