דוקטרינת הפיצה.

שקרניהו ניפק ספין, כצפוי. עוד אי אז, מתי שהוא אחרי שראה חיילים בריטיים ולפני שהוצע לו להיות שר האוצר של איטליה, הוא חזה את משבר הדיור ורעידת האדמה בפרו. לכן, לילות שלמים ישב עם יועצי התדמית שלו, וביחד שקלו איך לקחת את החקיקה האנטי-חברתית שהוא מקדם ממילא, ולהציג אותה כ"פיתרון" למאבק למען דיור בר השגה. סליחה, לא יודע מה עבר לי בראש, התכוונתי כמובן למאבק לחיים כמו בני אדם בארץ הזאת.

לפי התכנית המוצעת, יהיה קל יותר לקבלנים וכרישי נדל"ן לקבל אישורי בניה. בלי "הפרעות" כמו ענייני איכות סביבה, בטיחות, שימור, השפעה על מרקם החיים העירוני וכו'. העניין הוא שאין בעיה מיוחדת בצד ההיצע. הבעיה היא בצד הביקוש. זה לא שאין מספיק דירות או קרקעות לבנות עליהן. אנחנו, האזרחים, מתקשים להרשות לעצמינו לקנות או לשכור את מה שבונים. האם הגדלת ההיצע תטפל בזה? אולי, ואולי היא רק תוזיל עלויות בשביל זרים שקונים כאן דירות רפאים, ובשביל עשירים מקומיים שיקנו "נכסים להשקעה" או יבנו משרדים וקניונים. אין בחוק כדי לדאוג שזה לא יהיה כך.

אין שם איסור, או לפחות מיסוי גבוה, על אחזקת דירות ואדמות בלי שמישהו יגור בהן לצרכי חופשה, השקעה או ספסרות וניפוח מחירים. אין שם שום דבר שיכריח את הקבלנים לבנות דיור מתאים להשכרה וגם להשכיר אותו במחירים סבירים, אין שם שום דבר שיוזיל את מחירי הדירות לקנייה. אין שום דיור ציבורי, אין קריטריונים לסיוע לדיור על סמך כושר השתכרות ולא רק מספר ילדים, אין פיתרון לכל דירות עמידר שעומדות ריקות כי הזכאים להן לא יכולים לשלם עליהן.

כל מה שיש כאן זה "כלכלת טפטוף" קלאסית מהאייטיז, אמונה בלתי מעורערת בכוחות השוק. ניתן לעשירים לבנות ככל העולה על רוחם. אז בהתחלה הם יבנו לעצמם אבל בסוף, השפע הזה יטפטף גם אלינו. לא בשביל זה יצאנו לרחובות.

וכמובן שאין שם שום דבר על יוקר המחייה. אין שם שום דבר על הרופאים והעובדים הסוציאליים שהצטרפו למאבק, ולא על המורים שעוד יצטרפו אינשאללה.

לספין של שקרניהו יש שתי מטרות: להפריד בין ארגוני הסטודנטים לשאר המוחים וכך לשבור את הגב הארגוני של המאבק, ובאמצעות הצגת פיתרון מזויף שלא יתקבל, מן הסתם, להציג את המאבק כ"פוליטי".

הסטודנטים עצמם הם אנשים ששום מאבק חברתי בארץ לא יתרחש בלעדיהם. אבל ה"מנהיגים", ובכן, הם סיפור קצת אחר. יש כל מני עסקנים סטודנטיאלים שרוצים להיות עסקנים פוליטיים כשיהיו גדולים.

אז הם משחקים מעין משחק: מרימים מאבק על הכול ועם כולם, סולידריות מקיר לקיר, מהפיכה חברתית, הכול כמו שצריך. אבל ברגע שזורקים להם איזו עצם קטנה, הם נהיים "אחראיים", ומתקפלים. כך, העסקן הסטודנטיאלי יכול להיות לוחמני מספיק כדי להצטייר כ"דם חדש", אבל לא לוחמני עד כדי כך שהבוסים לעתיד יראו בו איזה טראבל-מייקר. בכל פעם שמאבק סטודנטיאלי מאיים לפרוץ את גבולות האינטרס הסטודנטיאלי הצר, "מנהיגי" הסטודנטים נלחצים ומתחילים להרגיע את השטח. זה קורה פעם אחר פעם.

ואת העובדה הזאת, ביבי יודע מאז אותו יום בו הוא ושרה חילקו פיצות לסטודנטים ששבתו רעב. ארגוני הסטודנטים הם עמוד השדרה הארגוני של המאבק. ספק אם מישהו חוץ מהם יכול להוציא כמה אוטובוסים להפגנה שנקבעה מהיום למחר, למשל.

עבדכם הנאמן צובר כעסים על אנשי אגודות סטודנטים מאז 1997. זה ארבע עשרה שנה של צבירת כעסים, ואני מייצר הרבה מהם. אז אם יש כאן איזה עסקן סטודנטיאלי שכזה, שים לב, זה בשבילך:

אם גם הפעם, עצם עלובה בצורת 50% הנחה על תחבורה ציבורית והבטחה מעורפלת ל-10,000 דירות לסטודנטים תהווה תירוץ לפרישה מהמאבק אליו התחייבתם, בפעם הבאה שתראה אותי בקמפוס – תעשה פאקינג אחורה פנה ותתחיל לרוץ. כמו שזה נראה כרגע, אני הולך לגרור את התואר שלי עד הפנסיה ואני לא נעשה נחמד יותר עם הזמן, את הנכדים שלך אני ארדוף במסדרונות הר הצופים על כיסא הגלגלים שלי. רק שתדע.

הדבר השני שהספין מנסה להשיג, בנוסף לבגידה סטודנטיאלית, הוא כדלקמן: הנה, הצעתי "פיתרון". במקום לקבל את ה"פיתרון", להגיד תודה וסליחה שהפרענו את מנוחתך ולהתנקז הביתה, אתם ממשיכים להיאבק וזה רק מוכיח שאתם בעצם לא רוצים פיתרון ולכן המאבק הוא "פוליטי".

וזה ממש לא בסדר להיות "פוליטי".

ודאי שזהו מאבק פוליטי. הנושאים עליהם נאבקים הם נושאי ליבה פוליטיים, הפיתרונות שלהם הם פוליטיים והדרישות הן מאנשים שפוליטיקה היא מקצועם. איך לעזאזל זה יכול להיות "לא פוליטי"?

כמובן שבישראל, להגיד "פוליטי" זה כמו להגיד "שמאלני". אתם יודעים איך זה. כשמדריך במנהרות הכותל מדבר על החרבת המסגדים ובניית בית המקדש השלישי, זה בסדר גמור. אם מדריך יגיד מילה על חלוקת ירושלים, הוא ייבעט לקיבינימאט כי להגיד דבר כזה זה "פוליטי". כשכל מערכת החינוך הדתית-לאומית מחנכת לארץ ישראל שלמה ויהודית, זו דרכו של עולם. אבל שמנהל בית ספר בת"א יגיש משהו על הכיבוש? גוועאלד! הוא "מכניס פוליטיקה" לבתי הספר.

יש כוחות בפוליטיקה הישראלית שנוח להם לעשות דה-פוליטיזציה לציבור הישראלי. הרי מהו ציבור פוליטי אם לא ציבור מעורב, שמודע לזה שהוא הריבון, שיודע שהפוליטיקאים אמורים לעבוד בשבילו, שלוקח אחריות? את זה, כל מי שיש לו חלק בשלטון, החל ממפלגת האבודה וצפונה, ממש לא רוצה. וכך, המילה "פוליטי" הונדסה מחדש כמילת גנאי.

אין זה פלא, אם כך, שהכוחות המרכזיים שמעורבים במאבק הפוליטי האמיתי ביותר מאז המאבק נגד ההתנתקות הם ממה שמכונה "שמאל". הם לא חלק מהשלטון, הם אופוזיציה, ולכן הם פוליטיים יותר מכל אחד אחר. הנושאים עליהם נאבקים הם נושאי ליבה שמאליים בכל העולם. כאן, השמאל התמכר משהו לענייני סיוע למסכנים פלסטינים ובדואים למיניהם, התמכר לשיתוף פעולה עם הממסד באמצעות החלפת פעילות ציבורית בפעילות משפטית, והתמכר לחילופי מהלומות עם "המתנחלים" במקום לעשות עבודה. המאבק הזה הוא שיעור מצוין לשמאל, המאבק על הבית מחזיר אותו לבית הפוליטי שלו.

על כן, במידה רבה, זהו מאבק שמאלי. אבל לא מאבק שמאלי בלעדי. חרדים הצטרפו אליו, וגם לא מעט דתיים ואנשי ימין. אבל ארגוני ימין כמעט ולא. נושא יוקר המחייה ודיור בר השגה לא חשובים להם מספיק כדי לפגוע בשקרניהו. דברים כמו הקפאת התנחלויות כן חשובים להם מספיק, המצוקה של כל השאר לא. וזה בסדר. זאת העמדה הפוליטית שלהם.

אבל כל הבכי והנהי על השמאלנים האלה ש"חטפו" את המאבק, ועוד הקלישאה הלעוסה והמשומשת על הקרן החדשה שתומכת בו (למה שלא תתמוך? היא תומכת בכל מאבק חברתי בישראל מאז 1979)? תעשו לי טובה.

אף אחד לא מנע מארגוני ימין להצטרף למאבק. הם היו נדרשים להימנע מלהבליט "פתרונות" כמו אכלוס ההתנחלויות בדיוק כמו שארגוני השמאל שם נמנעים מלהבליט את הטענה, הצודקת, שהמשבר הוא במידה רבה בגלל מדיניות ההתנחלות. או לחילופין, אף אחד לא מנע מהם כן להבליט את הנושא וכך לפצל את המאבק לשניים, מאבק דיור ימני מול מאבק דיור שמאלני. גם את זה הם נמנעו מלעשות ואני מנחש שזה משום שהכוח הארגוני המרכזי בימין הוא מועצת יש"ע, והם לא רוצים להיקלע למצב בו האנשים הכמעט יחידים בארץ שלא סובלים ממשבר דיור מתיימרים להוביל מאבק לדיור בר השגה, שלא יפתחו עליהם עיניים.

והמאבק הזה, תנו לי להגיד לכם, יועיל – פוליטית – לכל מי שהשתתף בו ויזיק למי שלא השתתף בו. הימין יודע זאת וזה חורה לו. אז במקום לנקוט בעמדה פוליטית: אנחנו בעד שקרניהו והמדיניות שלו, או לחילופין, הצטרפות למאבק באותם תנאים כמו ארגוני השמאל, הם בחרו בעמדה הרגילה ולא מכובדת של הכפשה, עידוד שנאה ודה-לגיטימציה.

כל זה מהווה רק זרוע אחת במתקפה הממשלתית על המאבק. הזרוע השנייה מסוכנת אפילו יותר:

ודאי שמתם לב שהרשויות נמנעות מלהתעסק עם המאהלים המרכזיים אבל מנסות לפנות את המאהלים החדשים והקטנים. המאהל הגדול ברוטשילד (עוד לא הייתי שם, אבל כך מספרים לי) הוא כיף גדול. לא רק בגלל ההופעות, הערק והפלירטוטים אלא בגלל שלעשות פוליטיקה זה כיף. לקחת אחריות על גורל החברה בה אתה חי, ליצור מרחב אנושי לשיחה, ויכוח ופעילות משותפת זה כיף. בני אדם הם חיות פוליטיות, ודברים כאלה מחזקים את האנושיות שלנו. זה הרבה יותר כיף מלשבת בבית ולראות "כוכב נולד".

ועל הכיף הזה, הרשויות בונות. בזמן שהתל אביבים נהנים מהחיים, מאהלי הפריפריה יפורקו אחד אחד עד שיישאר רק רוטשילד. ואז, הממשלה תחזור לפרופגנדה של ימי המאבק הראשונים: "זה בסך הכול כמה תל אביבים מפונקים". אז הנה עצה מעשית: בכל יום, תוציאו אוטובוסים מרוטשילד למאהלים בירושלים, באר שבע וחיפה, וגם למאהלים הקטנים למיניהם, זה של דרום ת"א בתור התחלה.

מנהלי: התקבלו שתי תרומות לתחזוקת הבלוג. אני מודה לתורמים מאחל להם לא לאכול שום פיצה מתוצרת ביבי. לא במצב הרפואה הציבורית של היום.

This entry was posted in כללי and tagged , , . Bookmark the permalink.

71 Responses to דוקטרינת הפיצה.

  1. אריק says:

    מסמך מעולה. אוסיף גם שלעניות דעתי המחאה בקרוב תגיע לפרשת דרכים בנושא זה בדיוק:
    או שהיא תנסה להמשיך ולרקוד על שתי החתונות במסווה א-פוליטי בנסיון לשמר או להגדיל את הכוח המספרי או שהיא תיאלץ לפנות שמאלה בבירור ולשים את האצבע על הסיבות האמיתיות ולא על הסימפטומים. כל עוד לא עושים את זה אין טענת נגד אמיתית ומבוססת כנגד השפנים מהכובע שביבי שולף.

    • מני זהבי says:

      אין טענות נגד? הפוסט מכיל כמה.
      אני לא יודע למה אתה קורא "הסיבות האמיתיות", אבל בעיני אלה אינן קשורות בהכרח להתנחלויות. הן קשורות יותר למדיניות המעודדת רדיפת-בצע בלתי-מרוסנת, וזו קיימת בישראל מאז 1985 לפחות, תחת כל הממשלות.

  2. פנינה says:

    שמעתי את הסטודנטים מבצלאל אתמול מה שהמשטרה עשתה להם בירושלים הבזיק לי מייד שביבי מטאטא את ירושלים, אבל יגיעו עוד ועוד כי המחאה עממית וראתי אנשים מכל הקשת החברתית על כל גבעה ומתחת לכל עץ נובל. לפני 1977 יכולת לדבר בשדרות ובאופקים על המצב בארץ ויוקר המחייה והאשימו את שלטון מפאי. איפה כל אלה, מה הם מלקקים דבש? הם לא משלמים חשבונות חשמל ודלק כמוני? שתיקת הכבשים שלהימין. הם מפחדים הם מ-פ-ח-ד-ים.
    תודה על הפוסט הנפלא- כן הבהרת כמו שצריך ממה ביבי פוחד. והרופאים גם מפסיקים לפחד והם לא יפחדו לשבות בירושלים מתחת לאפו ההולך וגדל של שקרניהו.

    • בנימין says:

      מי מפחד? הימין? ממה? ממך ומאנשי הפרופוגנדה?
      איפה אתם בבחירות בשנים האחרונות? מי המנהיגים שלכם?

      רק כדי לא לשמוע יותר את הבכיינות הצינית שלכם אני מוכן להצביע בל"ד.

      שקרניהו? נציג המפלגה הכי חברתי שהיה ב30 שנים האחרונות היה שייך למפלגת העבודה. כקיבל אדון פרץ קצת תמיכה הוא הסתער בצורה קפיטליסטית חזירית על משרד הביטחון. אחרי מלחמת לבנון הוא קיפל את הזנב,הלך ללמוד בברליץ וחזר לסיבוב נוסף.
      שקרניהו לא מושלם אבל מי האלטרנטיבה?
      נתתם מתישהו לראש הממשלה שלכם לעבוד? אתם זוכרים שהוא עדין ראש הממשלה שלכם נכון? גם אם לא בחרתם בו..

      האמת, אין לי ביצים להצביע למישהו אחר חוץ מליברמן כי אני באמת מפחד. מפחד מהשתלטות הערבים על אירופה. מפחד מבני עמי הישראלים היהודים שמוכנים למכור אותי עבור נזיד עדשים רק כי אני מצביע שונה מהם בכנסת בו בזמן שבגילי הצעיר נלחמתי גם בשבילם בשתי מלחמות כמילואימניק. זה ביג דיל בשבילי לסכן את חיי.איזה פ-ח-ד-ן..

      מפריע לי שקבוצה שאמורה להכיל ברובה 'אנשים חושבים' לא מצליחה להבין שהפילוג נוצר בגלל חבריה. צה"ל זה כולנו, המדינה זה כולנו, המחאות החברתיות הן למען כולנו.

      הפלורליזם נעלם ונאלם מהשמאל. נהייתם קבוצה אלימה ודוחה. לא נעים להסכים איתכם גם בדברים שבמהותם יש הסכמה, כי הדרך שלכם מעוררת גועל. האלימות שלכם היא בעיקר מילולית או פיסית עקיפה כי פיזית ישירות, אתם בד"כ מפחדים להכנס. סליחה, מ-פ-ח-ד-י-ם להכנס.

      • מורה נבוכים says:

        בתור מי שמדבר על המדינה בגוף ראשון רבים, אתה אומר די הרבה "אתם".

        בתור מי שמן הסתם אין לו בעיה להיות אלים, קצת מוזר שאתה מכנה את קבוצת ה"אתם" אלימה.

        בתור מי שמשתייך לקבוצה שרצחה את ראש הממשלה של ה"אתם", קצת מוזר שאתה דורש ש"אתם" יתנו לשקרניהו לעבוד. ובכלל, מי מפריע לו בדיוק?

        לא בדיוק הבנתי איך "ההסתערות" של עמיר פרץ על משרד הבטחון קשורה לקפיטליזם חזירי. זה כמו לזעוק על ה"דיקטטורה של בג"ץ" ועל ה"כפיה החילונית", רק עוד פחות מוצלח.

        • שחר says:

          אבל לצערי הוא צודק. אנשים מתרחקים מהמחאה משום שהם רואים שם את הפרצופים של השמאל הקיצוני ולא בא להם להיות איתם באותו האוהל. חבל. יצרתי סביבכם אנטיגוניזם רציני והיחידים שאוהבים אתכם זה אירופה, החמאס והפת"ח. גם כשהמחאה צודקת אנשים נרתעים להתקרב כי יש רואים שלט של חד"ש או מר"צ וזוכרים את ההכפשות נגד חיילי צה"ל ואת הרצון להעמיד את חיילי צה"ל לדין.

          • עמרי says:

            האנשים שנרתעים מהמחאה בגלל דגלים של חד"ש צריכים להתגבר על חרדת השמאל שלהם ולהצטרף לאוהלים.
            שלא יסתגרו בבית ויאשימו את השמאל (בעוד משהו). רוצים למחות, אהלן וסהלן וברוכים הבאים. לא רוצים? אל תפילו אחריות על גורמים חיצוניים

            • נו, ימנים שרוצים למחות נמצאים שם בפועל. מי שלא רוצה ולא היה הולך ממילא מבלבל את המוח על "אנטגוניזם".

            • שחר says:

              שמע. זה נכון. אני אומר לך בכנות. יש לי חבר טוב, שמאלן רציני (בילעין, שיח ג'ארח, אל ערקיב, כל החבילה) ואני מת לשב איתו באוהלים ולהפגין. אפילו הלכתי ביום שישי האחרון ובשבת. אבל. פתאום אתה רואה דוכן של מר"צ ואתה נזכר בשנאה שלהם לדתיים וימניים. אתה ממשיך, אומר ניחא, ואז אתה נתקל בשלט של חד"ש ואתה נזכר בתמיכה המוחלטת בדו"ח גולדסטון ובזה שכשאתה הולך למילואים אתה מבחינתם "פושע מלחמה נאצי פאשיסט רוצח ילדים קטנים ושתה את הדם שלהם בפסח". ואז אתה אומר, למה שאני אתן כוח למפלגות כמו חדש ומרצ. הרי הם היחידים שמתקבלים בהפגנה ולא מעיפים אותם משם. הם צוברים הון פוליטי ואני חלק מזה. אז החלטתי לא לבוא יותר. חבל שמחאה צודקת מתעסקת ב"ביבי הביתה" ולא במצוקה החברתית האמיתית. לדאבוני, אני רואה את התמיכה שהמחאה מקבלת מהתקשורת באופן מוחלט, ומבלוגים שמאלנים כמו זה כאן של אדוני, ואתה מבין שהם בעצם רוצים – להפיל את ביבי, להקים מדינה ערבית. זה המהות שלהם. ברגע שיפסיקו לצעוק ביבי הביתה אלא ביבי אנחנו רוצים דיור או ביבי תבנה תחבורה ציבורית. אני אדע שהמחאה היא חברתית ואני אוכל ללכת. איך אני יכול לצעוק ביבי הביתה כשמבחינתי הוא ראש ממשלה מצוין? אני מסכים איתכם שיש מצוקה רצינית של מעמד הביניים (הרי אני אתכם באותה הסירה), אבל זה לא קשור לממשלה הספציפית בישראל אלא לתרבות אינדיבידואליסטית וקפטיליסטית שהתפתחה בכל העולם המערבי ב-30 השנים האחרונות.

            • אמיר says:

              אז אתה הולך למחאה, מדמיין לך שכל השמאלנים הם פעילי חמאס או משהו בסגנון ומסתובב הביתה, ובכלל זה צריך להרחיק את השמאלנים הרדיקליים (ע"ע מר"צ) מהמחאה. כן זה טיעון הגיוני.

          • ג'ו says:

            מעניין שאף שמאלני לא יגיד שהכמה חרדים שיש שם יוצרים אצלו אנטגוניזם.

            • שחר says:

              כי החרדים לא השתלטו עדיין על המחאה. ברגע שהם ישתלטו על המחאה, והשמאלנים ירגישו שהם שם על מנת לחזק אינטרסים קבוצתיים פוליטיים ופנימיים, אני בטוח שיעיפו אותם משם.

            • Quercus says:

              למה אנשים עדיין עונים לשחר ברצינות? הרי מזמן ברור שהוא קשקשן מלא הזיות וממלמל ססמאות.

      • ג'ו says:

        ליברמן הוא בהחלט התשובה להשתלטות המוסלמית על אירופה.

      • עדו says:

        לגבי 'למכור בנזיד עדשים'
        ליברמן השיג שיא של ממש ברשימת הרגעים המביכים של ישראל, כלומר היו לנו כבר זמנים קשים מבחינת יחסי חוץ אבל אף פעם לא קרה שראש ממשלת צרפת לקח את ראש ממשלת ישראל הצידה ואמר לו בצורה חברית שכדאי לו להיפטר משר החוץ שלו.
        ליברמן הצליח לסכסך את ישראל עם רוב העולם, להתבטא בצורה שעיצבנה את טובי ידידותינו וכמה מדינות שלא ממש אוהבות אותנו אבל לא כדאי לנו לעצבן (להגיד לנשיא מצריים ללכת לעזאזל ולדבר בראש חוצות על הפצצת סכר אסואן זה לא מה שהייתי מצפה משר חוץ). אבל הדובדבן שבעוגה הוא שתיקתו המתמשכת בכל מה שקשור לנשק הרוסי שנשפך על איראן ומגיע גם לעזה (גראד זו בסך הכל קטיושה משופרת). פה פתאום לא שומעים את ליברמן, שומר הסף הגס והכוחני הופך לפרח קיר אילם ואין לו מילה רעה אחת להגיד למדבדב או לפוטין, מוזר לא?
        עכשיו , אפשר להגיד שהוא עושה דיפלומטיה חשאית כדי לסכל את מכירת טילי הנ"מ לאיראן, יופי! למה הוא יודע להיות דיפלומט רק כשמדובר ברוסיה ולא בנורווגיה או טורקיה למשל?
        אגב, אני לא טוען שליברמן הוא סוכן חשאי רוסי , אני בהחלט בטוח שאת הכל הוא עושה מתוך השקפת עולמו הגזענית שלפיה רוסיה היא ערש מכורתו ואילו הערבים הם פרימיטיביים שצריך למחוץ אותם או משהו (אולי בעל הבלוג יכול להאיר את עיני כאן, הוא בא משם, אני כבר נולדתי פה).
        אני כן טוען שהוא מוכר את מדינת ישראל מצד אחד מקלקל לנו את היחסים עם כל העולם מצד שני שותק כשמחמשים את אויבינו . מה הנזיד שבשבילו הוא עושה את כל זה? באמת שאלה טובה.

  3. לא רלוונטי says:

    יוצא רכב למעבר בכל המאהלים, לתיעוד ושיחה פנים אל פנים כדי לתאם דרך תקשורת אינטרנטית שתהיה מוסכמת על כולם.
    הרעיון הוא להקים רשת במאהלים השונים כדי שיהיה אפשר לדבר בינהם בזמן אמת.

  4. אייל says:

    אני לחלוטין שותף להערה בנוגע ל"מנהיגי" שביתת הסטודנטים (אגב – ב 1998 ולא שנה קודם). זכורה לרע גילה גמליאל והאתנן הפוליטי שקבלה אז ושמחזיק אותה עד היום בתפקיד סגנית שר לענייני כלום בממשלת נתניהו.
    נקודתית, אני מסכים גם שהמכנה המשותף לכל המחאות החברתיות שצומחות כאן כמו פטריות אחרי הגשם הוא העניין החברתי, או במילים אחרות – העדר העניין החברתי מצד הרשויות והצורך ביצירת אלטרנטיבה חברתית-סוציאליסטית (המהווה את עמוד השדרה של מפלגות השמאל בארץ ובעולם).
    לעניין פתרונות הדיור: נתניהו כמו נתניהו, מנסה לשכנע את כולנו שהוא אחראי לכל הטוב שכאן וכל האחרים אחרים לכל הרע. אותי מעניין כמה אנשים קונים את הלוקש הזה.
    נאמן לגישתו מקדמת דנא – הוא זורק את הפתרון אל מעבר לימיה של ממשלה זו תוך יצירת אליבי עתידי לכשלון מדיניותו: מי שרוצה בקידום פתרון דיור – יצטרך להצביע לו (הוא כבר ימצא תירוץ לקדנציה שלישית). אם לעומת זאת, יפסיד בבחירות הבאות – אי אפשר יהיה לטפול עליו את מצב החברה והדיור בישראל. הוא מסודר.
    אז לשוחרי הפתרונות – הנה פתרון לא יצירתי לפינוי זריז של מאות ואלפי דירות על פי המודל האירופאי:
    כפי שצויין בפוסט, הרעה החולה בתחום הדיור בישראל נובעת מהתנפלות חסרת עכבות של ישראלים וזרים על שוק הדירות בארץ, בין היתר על רקע העובדה שהשקעה בנדל"ן מניב בישראל היא השקעה מעולה – בייחוד בתקופה של משבר כלכלי והתמעטות אפיקי השקעה אחרים.
    באירופה, השקעה בנדל"ן היא כאב ראש לא נורמאלי, ורק מעט פסיכים שזה עיסוקם נכנסים אליו. על פי חוקי גרמניה וצרפת, קיימות מגבלות של ממש ביכולת של משכיר להעלות את מחיר השכירות או לפנות שוכר מן הדירה. בצרפת הגדילו ומנעו ממשכיר מלפנות שוכר בחודשי החורף. נקודה.
    חקיקה מן הדגם הזה תוביל לנטישה המונית של משקיעים בנדל"ן מהשקעותיהם. היא גם תוביל להתמעטות דרמטית במספר הקונים למטרת השקעה (השכרה).
    חקיקה כזו עשויה לייצר באופן מיידי דירות פנויות בהיקפים שיורידו את מחירי הדירות וכתוצאה – יורידו את מחירי השכירות. מכל מקום, חקיקה כזו תעניק לשוכרים רשת בטחון אמיתית ותאפשר להם לראות בביתם מבצרם – גם אם הוא בשכירות!

  5. Alon says:

    כרגיל מדוייק וקולע. תודה!

  6. מיכל says:

    דרך צלחה בהפצת דבריך!

  7. מילים כדרבנות.

    אני את שביתת הסטודנטיות/ים של 1997 שברתי בגאוה.
    כל מה שדרשו אז היה ציון "עובר". לא הורדה בשׂכר לימוד, לא תיקון עולם, לא כלום. ציון "עובר". ועל זה רצו למנוע ממני להכנס וללמוד. לא הלך להם.

  8. צפריר says:

    שוב תודה על פוסט משובח וחשוב. אני נהנה מאוד מהבלוג שלך, וחושב שהוא מהחשובים שיש כאן בסביבה (אם לא הפאקינג ה)

  9. שוקי says:

    משובח. מקס-ים אפילו.

  10. יואב says:

    אגודת הסטודנטים הם ממש לא "עמוד השדרה הארגוני של המאבק". המאבק הזה גדול מהם, והם ממש לא הכוח המניע בו, או המארגן אותו. נכון, הם מאורגנים, ויש להם תשתית לא רק ארגונית אלא גם פוליטית שגורמת להם להיות כוח בולט בשטח ובעיקר בתקשורת (שממש לא קולטת איך המהפיכה הזו מתנהלת, ומה יותר פשוט מלדבר עם איזה נציג של גוף מאורגן ומוכר?), אבל במובן הזה הם כמו האחים המוסלמים במהפיכת תחריר. בניגוד לאיך שניסו לצייר זאת, האחים המוסלמים לא גנבו את המהפיכה, הם בסך הכל היו עוד קול בשטח. כך גם אין מקום להיסטריה בנוגע ליחס המוגזם שנותנים לאגודת הסטודנטים.

  11. כרמל says:

    השמאל פשוט לא מתאפק ועלול לדפוק את המהפכה במו ידיו. ב"העוקץ" התפרסם פוסט נהדר על שיחה עם אקטיביסט צרפתי שביקר במאהל, שמראה כי כותבי הבלוג מבינים את מה שאומר עכשיו: תודעתו החברתית של הישראלי הממוצע היא בחיתולים. אין לצפות ממנו לקפץ שלבים או בכלל להסכים על זה שיש שלבים ומה הקשר בכלל בין דיור לכיבוש לשוק חופשי להתנחלות, אתם נשמעים מפגרים אפילו שאתם מעלים את זה. אז יש קשר אבל אין קשר, כן? יותר מזה, אנשים שתומכים עיקורנית בקפיטליזם ושוק חופשי וחוששים מהמילה סוציאליזם צועדים כרגע במחאה הזו כי כואב להם המצב והם לא יודעים איך קוראים לזה באידאולוגית מדוברת. תכלס הם לא לגמרי טועים, לא צריך לעשות את כל הדרך למק"י בשביל זה וגם במסגרת משנתו של אדם סמית יש מקום לשוק חופשי הוגן והכרה בכוחות המאזנים המרכיבים אותו. אם תדחפו מקיצונות אחת לקצה של השניה, אם תתעקשו על הקשר שמאלי וצבע אידאולוגי תעשו לביבי טובה גדולה. מה שקורה כאן השבוע הוא דבר מלהיב מאד לשמאל, אני יכולה להבין את זה. אבל תהיו ריאליים, תשמרו על פרספקטיבה רחבה יותר ותבינו שהעם לא קפץ שמאלה ולא יתייצב בהמוניו מאחורי מאבק שמאל כלשהו, גם לא שמאל כלכלי. ייתכן, שכמו שאמרו מעליי, בקרוב זה יתפצל ממילא אבל זה יתפצל אחרי שזה יעבור שלב, אחרי שיקרה שינוי מהותי כללי שכולם מסכימים עליו ואחר כך אם הולכים עוד צעד יהיה ויכוח על הדרך. כמו בכל דבר. אבל יש כאן הזדמנות נדירה להסכמה רחבה שצריכה לקבל פוקוס מבלי לדחוף אף אחד לפינה ולכפות עליו קפיצות מודעות כלשהן. חכמה ואיפוק מצד השמאל יכולים לחולל כאן שינוי גדול.

  12. שחר says:

    המאבק הוא פוליטי כי הוא נועד להפיל את ממשלת נתניהו. אין כאן אלא מאבק לשם מאבק. אי לכך, הקרן החדשה לישראל, פעילי שיח ג'ארח, עיתון הארץ (כולל גדעון לוי ועקיבא אלדר), וכל מיני שמאלנים סהרורים אחרים תומכים בו. הספין הוא לא של נתניהו אלא של השמאל הקיצוני. למזלנו, העם לא מטומטם ואנחנו נמשיך לשלוט. בדומה למחאה בעניין גלעד שליט, כך גם המחאה על הדיור קיבלה חיבוק דוב משמאל הקיצוני ומלפיתה כזו, אין דרך להימלט. שני הנושאים יטמעו ברקע ולא יגיעו לפתרונם לעולם.

    • אייל says:

      אל תשכח שדפני ליף ממומנת ע"י ממשלות זרות.
      אני בעד וועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את מקורות המימון שלה (אם היא תצליח בכלל למצוא כאלו).

      • שחר says:

        חבל על הציניות. זה לא מוסיף לדיון. העובדות שאמרתי רשומות באתר הקרן החדשה.

        • שוקי says:

          שמע, אתה חי בסרט כמו ראש הממשלה שלך. אלו תיאוריות קונספירציה בשקל.

        • אייל says:

          אפשר לינק למקום שבו הקרן החדשה אומרת שמטרת המאבק הוא להפיל את הממשלה?

          • שחר says:

            מטרתה המרכזית של הקרן החדשה לישראל היא להפיל את הממשלה הימנית ולהעלות ממשלת שמאל שתתמוך בארגוני הטרור, תקים מדינה פלשתינאית, תגרש יהודים, תחרים יהודים, ותעמיד חיילי צהל לדין בעולם. בשביל זה הקרן החדשה קיימת. אה, ובשביל לקבל שכר מנכ"ל צמוד ליורו עבור ה"מתנדבים" שלה. בכל מקרה, תמיכתה במאבק אינה לחינם, אלא לשם הון פוליטי. ניסיון להסית את הציבור הישראלי נגד הממשלה. אבל לשמחתנו, הציבור לא מטומטם ואנשים קולטים את הבלוף.

            • מורה נבוכים says:

              שחר, אתה שקרן, מסית וחלאה. אין מלים אחרות. שום דבר ממה שכתבת על הקרן החדשה אינו נכון. פשוט שקרים ולך תוכיח שאין לך אחות. ואתה עוד מצקצק לנו על עלילות דם. טינופת.

    • עמרי says:

      שמאלנים סהרוריים כמו בן דרור "צייד השמאלנים" ימיני?
      http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/263/527.html?hp=1&cat=479&loc=7

      • שחר says:

        היי! איך צירפת לינק? אגב, בקשר לתקשורת, למה על כל מאמר נגד המחאה יוצאים 20 מאמרים בעד? האם אין מקום לחופש ביטוי הוגן משני הצדדים? האם כל העם בעד להפיל את ביבי או שמא, כפי שדווח – 48% מהטוקבקים הם נגד המחאה הגורסת שיש להפיל את הממשלה?

    • עמרי says:

      שמאלנים סהרוריים כמו בן דרור "צייד השמאלנים" ימיני?
      ראה עמוד ראשי בנרג' עכשיו. ניסיתי לשים לינק אבל המערכת של שלום מעבירה תגובות עם לינקים לתהום הנשייה של "ממתין לאישור"

    • ערן טרבלסי says:

      "העם לא מטומטם ואנחנו נמשיך לשלוט"

      וזה לא פוליטי?

      • שחר says:

        העם לא מטומטם והימין ימשיך לשלוט. זה לא פוליטי. זו המציאות.

  13. שחר says:

    ואנחנו = הימין (טעות סופר)

    • מני זהבי says:

      הייתי אומר, טעות פרויידיאנית. אבל שיהיה…

      • שחר says:

        טעות של הקלדה ומחיקה. ידעתי שתקפצו עליה כמוצאי שלל רב.

    • ג'ו says:

      למה טעות? לפחות אתה מודה שאתם שולטים. עד עכשיו מהתגובות שלך חשבתי שבג"ץ הקרן החדשה ותרבוט הם השליטים האמיתיים בישראל.

      • שחר says:

        הטעות הייתה בהקלדה. אל תטעה. אבל הימין בשלטון מבחינה דמוקרטית ולא בגלל איזה גניבת מנדטים. למעשה, ההצבעות הולכות ימינה כבר כמעט 40 שנה והמדינה מתפתחת בקצב מדהים ומשגשגת. לגבי הקרן החדשה ותרבוט, ובכן, יש להם ולשכמותם שליטה מוחלטת בשני מוסדות חזקים לא פחות מהרשות המחוקקת והמבצעת – הם שולטים ללא עוררין, שלטון יחיד ובלתי מעורער, אשר לא ניתן לשינוי דמוקרטי על ידי בחירות – בתקשורת ובבתי המשפט. אי לכך, אפשר להגיד שהגורמים החזקים במשטר הדמוקרטי בישראל מתחלקים לשניים- אלה שפתוחים לבחירת הציבור בידי הימין (ממשלה וכנסת), אלא שסגורים לקליקות אליטיסטיות שמאלניות רדיקליות (משפט ותקשורת). לדאבוננו מדובר בדיקטטורה מול דמוקרטיה. בין רצון העם ומעמד הביניים לאליטה שמאלנית אשכנזית.

        • רות says:

          עם טעות או בלי, מה שבולט בהתנסחויות שלך זו הכוחנות, יחד עם חוסר הבנה בסיסי לגבי מהות הדמוקרטיה, המבוססת על איזונים בין דעות שונות. קיום דעות שונות וההתנצחות ביניהן, עם תוצאות שונות פעם לכאן ופעם לכאן, הן הדבר הבסיסי ביותר בדמוקרטיה, ולא הפרעה לסדר. אתה רוצה דעה אחידה ו"שליטה" כוחנית באלה שמערערים עליה. למשטר כזה ולתפיסה כזאת יש שם, אולי תמצא אותו בלי שאכתוב אותו כאן.

    • ערן טרבלסי says:

      רק עכשיו ראיתי התיקון.

      גו' – תגובה הולמת.

  14. נתן says:

    המלצתי למישהו על הבלוג שלך. הוא חזר אחרי חודשים ואמר שזה הבלוג הטוב בישראל !!!

    תודה על עוד פוסט מעולה.

  15. אסףר says:

    והנה עוד משהו לשים בהקשר נכון:

    http://assafr.livejournal.com/128948.html

    • אכן. מי שעוד לא קרא, לרוץ ולקרוא. מדויק להפליא.

      יש עוד פרטים על הספר והמחבר, באיזה הקשר זה נכתב וכו'?

      • סלבה says:

        זה נראה כמו משהו ממש נחמד להדפיס בערימה ולהתחיל להשאיר בשירותים ציבוריים, לוחות מודעות או מסדרונות באוניברסיטה.
        שלא לדבר על להקפיץ כמה עותקים למאהלי מחאה.

  16. ג'ו says:

    נקודה חשובה אחרת, היא שבאמת חלק מהבעיתיות במשק הדיור היא ההתנהלות הבירוקרטית, שהיא איטית באופן לא סביר. ויש צדק בטענה של ביבי כי יותר מדי זמן לוקח לתוכניות לנוע בין הוועדות.

    אמאמה, הבעיתיות פה בדומה למה שקורה בבתי המשפט היא שפשוט אין מספיק תקנים לפקידים שזו מלאכתם. תקן הפקידים שהתאים בקושי לרמת הרגולציה וכמות האוכלוסיה של שנות השמונים לא מספיק בשביל לעמוד בעומס הנוכחי. פתרון פשוט היה להכפיל את מספר התקנים, אבל אז מי היה טורח לתמוך בביטול רגולציה?

    ואחר כך עוד אומרים שפוליטיקאים טיפשים…

    • בכוונה לא משפרים, ואף מדרדרים את ביצועי השירות הציבורי כדי שיהיה אפשר לנצל את התפקוד הקלוקל שלהם כתירוץ להפרטה והסרת רגולציה. זה בערך הטריק הכי ישן בספר.

  17. אוהד says:

    פוסט מעולה ובהיר. הפצתי ושיתפתי. תודה!

  18. אחד העם says:

    יישר כוח! אכן מאמר טוב מאוד.
    יש לי רק דבר קטן להוסיף, לגבי אותה "עצם עלובה בצורת 50% הנחה על תחבורה ציבורית" שראש הממשלה "זרק" לסטודנטים. זה מזכיר לי את התעלול שאני עושה עם כלבי, כאשר אני מניף את היד כאילו זרקתי עצם, והוא תמיד רץ בנאמנות לעבר הריק. מדוע? מכיוון שהנחה של חמישים אחוזים בתחבורה הציבורית העירונית קיימת כבר כארבע שנים (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3448182,00.html), ואף ההחלטה להרחיבה לאזורים נוספים התקבלה לפני כחצי שנה (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000616574). אם כן, זו לא הייתה אפילו עצם עלובה. הוא פשוט לא זרק מאומה.

    • Quercus says:

      גם אני לא הבנתי מה הסיפור. התחלתי לתהות שמא השימוש שלי בכרטיס "סטודן" כרגע הוא נגד החוק!

  19. אבי says:

    הערה קטנה, הסטודנטים לא אכלו פיצות. הם סירבו לקבל את המשלוח של שרה ובאותה תקופה היא יצאה טיפשה מהניסיון הזה שלה. למרות שבדעת הקהל התקבע מאוחר יותר ששרה שלחה להם פיצות והם הפסיקו את השביתה בגלל זה.
    בקשר למנהיגי השביתה, אף אחד מהם לא עשה הון פוליטי לא מהשביתה ההיא ולא מהשביתה האחרונה. גילה גמליאל ניסתה לשבור את השביתה באותה תקופה (ונכשלה) ובתור נציגת הליכוד באגודה התנגדה נחרצות לשביתה. היא בטח לא הייתה ממנהיגות השביתה.

  20. מלי לוי says:

    כל מילה מלמיליאן!
    לעתים אני מאמינה ובטוחה ששום דבר לא ישבור את מה שהתחיל פה ולרגעים מפחיד כמה הכל יכול להסתיים ברגע.
    אנא, דור צעיר מדהים שלנו – לא להאמין לו לספינולוג – כל בר דעת יכול בקלות לראות את השקרים עוד לפני שיצאו מפיו.

    מישהו יכול להסביר את הזחיחות והחיוכים שפיזר אתמול לכל עבר???? תתבייש לך ביבי ולך כבר הביתה.

  21. גיא קאפח says:

    אין ספק שהמאבק הוא פוליטי, אבל כדי שהוא יצליח הוא צריך "ללכת עם ולהרגיש בלי", להיות פוליטי במהותו (ודיור בר השגה כמו גם הוזלת יוקר המחייה הם סוגיות פוליטיות) אבל ללא העגה הפוליטית, או לחילופין לשנות את העגה הפוליטית לימנית, כי זה מה שיעבוד. אף אחד לא מעניין "צדק חברתי", אבל "בטחון כלכלי" ו"חוסן חברתי" יישמעו יותר טוב. עידן לנדאו כתב ובצדק, שיש למפגינים עוד חודש נוסף להזיז דברים, אז קדימה, צריך לתת עכשיו גז ולא לתת למחאה להתמסמס, אחרת אפשר לאחד אוהלים עם משפחת שליט.
    לצעוק לביבי ללכת הביתה זה בערך הדבר הכי מטומטם שאפשר לעשות, זה מציג את ההפגנה כהפגנת נגד ביבי, ולא כהפגנה בעד חיים נורמליים. ביבי כעת בשלטון, והוא זה שיכול לסייע למפגינים, מדב חנין ושות' אפשר לקבל רעיונות אופרטיביים ולהתייעץ, אבל בסופו של דבר, לא חנין ולא הורוביץ נמצאים בשלטון אלא ביבי, ועליו צריך להפעיל את הלחץ.
    בקיצור, לדעתי המאבק יצליח רק אם "תהיה שמאלני באהלך וימני בצאתך"

    • סלבה says:

      אני מסכים איתך במאה אחוזים שהשמאל צריך ללמוד את הלקח שהימין הפנים ולהתחיל להציג את המטרות שלו בצורה שנוחה לרוב הציבור להזדהות איתן. שלא לדבר על זה שהשמאל צריך להתעורר ולהזכר שהוא צריך, בין השאר, להתעסק גם ברווחה בתוך מדינת ישראל. נקווה שכמו ששלום כתב, יקום דור חדש של אנשים שלא מעניין אותם עכשיו השמאל-ימין של השיח הציבורי והם יוכלו להיות שמאל חדש ו"נקי" יותר מסטיגמות.

  22. Pingback: פסט: הפגנה, מאוד חשוב על מה | מצד שני

  23. דודי says:

    אולי די כבר עם נתניהו והחיילים הבריטים? העיתון שבו פורסמו הדברים (ידיעות אחרונות) פרסם אחר-כך הבהרה שלפיה מבדיקת תמליל הראיון עולה שהוא אמר "חיילים שהתאמנו במתקנים בריטים". זה לא מפריע לבלוגרים שמאליים לחזור על הטענה שוב ושוב שנים אחר-כך.