קניבליזם.

הימין הישראלי חוזר על אותו טריק שוב ושוב. רטוריקה מתלהמת מביאה אותו לשלטון, ובשלטון הוא מגלה שמחיר יישום רטוריקת הבחירות הוא יותר ממה שהמדינה הזאת יכולה להרשות לעצמה. במקום לשנות את המצע, כמו שעשתה בת טיפוחיהם של איווט ליברמן וביבי נתניהו – ציפי לבני, בורחים מאחריות ותולים את האימפוטנציה השלטונית באויבים, בוגדים, משת"פים ותבוסתנים מבפנים.

כך נולדה האגדה האורבאנית לפיה מי שמנהל את המדינה זה לא הכנסת והממשלה אלא, לא פחות ולא יותר שופטים, מרצים לסוציולוגיה ועיתונאים. השופטים לא יכולים לעשות שום דבר שהכנסת עצמה לא מעגנת בחוק, המרצים לא יכולים אפילו למנוע את הייבוש התקציבי של הפקולטות שלהם עצמם והעיתונאים לא יכולים אפילו לשפר את תנאי השכר הביזיוניים שלהם. כנראה שכל הנ"ל פשוט עסוקים מדי בניהול מדיניות הפנים, החוץ והביטחון.

ככל שכוחו הפוליטי של הימין גובר, כך גובר הצורך להצדיק את חוסר יכולתו לממש את מדיניותו המוצהרת. היות שכוחו של הימין מעולם לא היה גדול יותר מאשר עכשיו, גם תעשיית התירוצים צריכה לעבוד במשנה מרץ.

אז מה שהתחיל כהיטפלות לערבים אזרחי ישראל הפך להיטפלות לשמאלנים. אפשר היה לצפות שאחרי שארגוני השמאל יסגרו את הבאסטה – המטרה והתוצאה המוצהרות של וועדת הקרקס המתגבשת – לא יהיה עוד מכשול ליישום מדיניות הימין. אבל אחרי שינהלו את ציד המכשפות, יטהרו, סמלית, את המחנה ויגרדו עוד כמה מנדטים, הם יגלו שיכולתם ליישם את מה שהטיפו לו, גם כאן, מוגבלת למדי. בשביל זה, הם יצטרכו חקיקה מרחיקת לכת. והיות שמתפקידו של החוק הישראלי הוא לשמר את הפסאדה הדמוקרטית, זה ייעשה במשורה.

אז גם את זה יש צורך להצדיק, וכך, מכונת הפרופגנדה נכנסת לסיבוב נוסף ומתגלים בוגדים ותבוסתנים חדשים – הפעם בתוך הימין עצמו. על הכוונת, כמו תמיד בהתחלה, המטרות הקלות: שרידי הימין הישראלי הישן, ההגון והדמוקרטי של מורשת ז'בוטינסקי. אנשים ישרי דרך, פטריוטים, מושרשים עמוק בארץ ופרלמנטרים מהטובים שיש לנו, ראובן ריבלין, בנימין זאב בגין ומיכאל איתן. בגללם, מסתבר, הימין "לא שולט באמת" ("שליטה באמת" אליבא דהימין של היום, היא שליטה מוחלטת – מצב לא קיים בשום דמוקרטיה).

אפשר לצפות שהמגמה הזאת תימשך, ובהיעדר מהפך פוליטי או מאורע אחר שיערבב את הקלפים, הימין פשוט יטרוף את עצמו. במגזר הדתי זה קורה מזה כמה שנים. הליברלים שבהם נדחקים לאט לאט אל מחוץ לגבולות הלגיטימיות ומתחילים לעשות את צעדיהם הראשונים והמגששים לגיבוש מחנה פוליטי דתי אלטרנטיבי. אפילו כמה מהדינוזאורים של מועצת יש"ע נמצאים כבר מזה שנים מספר על אותו המסלול שעליו עלו היום אנשי מורשת ז'בוטינסקי.

גם בתחום יחסי החוץ של הימין הישראלי, העניין לא נראה טוב. המהלך האסטרטגי שלו (ליברמן היה החלוץ כבר לפי מספר שנים) הוא לחבור למפלגות הימין הקיצוני באירופה. הרי, בסופו של דבר, הפנטזיה היא שעקב הפחד מההגירה המוסלמית, מדינות אירופה תתגייסנה לטובת תחזוקת השליטה הצבאית בפלסטינים שאינם אזרחים. הקשר בין הדברים, כמובן, לא קיים בשום מקום חוץ ממוחו הקודח של הימין בישראל. אמנם לימין האירופי, האנטישמי עד העצם, יש אינטרס ברור לזכות בלגיטימציה מצד יהודים. הרי האנטישמיות היא המחסום האלקטורלי המרכזי שלהם, אבל גם הם צפויים לערוק.

מרין לה פן, בתו של ז'אן מארי לה פן ומנהיגת המפלגה שמאיישת את הקצה הימני ביותר של המערכת הפוליטית הצרפתית, הביעה בראיון עמדות שבמונחים ישראליים נמצאות בערך באגף השמאלי של "קדימה", אם לא רחוק יותר שמאלה. היא הוסיפה ואמרה שאם הם היו אומרים אלפית מהדברים שהימין הישראלי אומר לאחרונה, הם היו יושבים בכלא בעוון הסתה לגזענות.

"החזית הלאומית" הייתה הראשונה לעשות את הדרך משולי הימין הסהרורי למרכז המפה הפוליטית באמצעות רכישת לגיטימציה מצד היהודים. והנה, עכשיו היא מתנערת מהימין היהודי – הוא לא משרת אותה יותר. סביר להניח שמפלגות אחרות, שעדיין נאבקות לעשות את אותה הדרך אל הקונסנזוס ולשם כך מטיילים בהתנחלויות, יעשו את אותה הדרך. כשזה יקרה, הימין הישראלי, שחבר אליהם בזמן שהיו אנטישמים, יאשים אותם באנטישמיות דווקא כשיפסיקו להיות כאלה ויעשה מעצמו צחוק, שוב.

עושה רושם שליברמן עומד לשחזר את סיפור עלייתו ונפילתו של הסנאטור ג'וזף מקארתי. הרווח הפוליטי המיידי שבחשיפת סוכנים קומוניסטים (חלקם אמיתיים, רובם דמיוניים) חיזק את המטורללים ביותר מקרב אנשי שלומו. ועודד אותם להשתולל יותר ויותר אחרי שגמרו עם היהודים בהוליווד, הם נטפלו גם לצבא ולכנסייה, ולבסוף אפילו עמיתיו עזבו אותו והוא התמכר לאלכוהול והתפגר משחמת הכבד.

כשהמצב רע, יש בפרספקטיבה היסטורית כדי לעודד. והיות שעד עכשיו הדברים מתנהלים במסלול צפוי לגמרי, יש יסוד להאמין שימשיכו כך. בסופו של דבר, טירוף ה"נאמנות" יתחיל לאכול אנשים במקומות הלא נכונים. בצה"ל, בין הרבנים ובקרב בעלי בריתו של ליברמן שלא יוכלו להמשיך ולהרחיק לכת כמוהו. ליברמן וכנופייתו אולי על הסוס היום, והמצב עומד להיות חמור ומכוער הרבה יותר בקרוב, אבל צריך לזכור שעל כל אדם או ארגון שמוצאים מחוץ לגדר, יש כמה אנשים שמוצאים את עצמם מעדיפים לצדד בו ולא ברודפיו.

ככל שגבולות הלגיטימיות מתכווצים, יותר אנשים מוצאים את עצמם מצדו הלא נכון של הגבול. רובם יקצינו כדי להישאר מחוברים לבון-טון, כמה מהם לא. הצד השני של מטבע הרדיפה והדה-לגיטימציה הוא הגדלת המחנה היריב. ליברמן, שעשה עבודה טובה כ"כ בהרחקת ידידיה של ישראל בעולם ממנה, מועד לעשות עבודה טובה לא פחות בהרחקת כמה מבני בריתו שאינם מטורללים כמוהו. ריבלין, בגין ואיתן הם ההוכחה לכך, ויהיו אחרים כמותם. את התוצאה הזאת לא נראה מייד, סביר להניח שהיא תהפוך למציאות פוליטית רק בעוד מספר שנים שבמהלכן המדינה הזאת תאכל הרבה חרא, אבל הריבאונד בוא יבוא, כך או אחרת, כי לכל שבת יש מוצאי שבת וכל כלב ביג'י יומו.

מנהלי1: התקבלה לאחרונה תרומה לתחזוקת הבלוג והכותב, אני מודה לתורמת.

מנהלי2: עקב בקשת קוראים, נוספו כפתורי פייסבוק וטוויטר. אני לא בטוח מה בדיוק קורה אחרי שלוחצים עליהם, אז אתם מוזמנים לנסות.

הערה לסדר: מכונת הקישורים האנושית, איל רדושקוביץ' הבלתי נלאה שלח לי את הקישור הזה. מסתבר שאפילו בתקשורת הפורמאלית מישהו שם לב למקצת מעלילותיו של חביב הבלוג, משה קלוגהפט.

This entry was posted in כללי and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

54 Responses to קניבליזם.

  1. הלוואי שאתה צודק, אבל מה שיקרה בינתיים, עלול להיות רע מאוד.

    • עדו says:

      אני מרחיב – אנחנו לא אמריקה, לא בטוח שנעמוד בהרס הדמוקרטיה שלנו מבפנים, הימין צודק בדבר אחד, אנחנו באמת מוקפים אויבים ומהפכה חמושה יכולה להיות סופה של המדינה כי מי שינצח יהיה הצבא הסורי.

    • עופר says:

      בהינתן הדמוגרפיה בארץ, אני לא בטוח שנראה את אותה מחזוריות שרואים אצל האמריקאים.

  2. Pingback: Tweets that mention קניבליזם. | תניח את המספריים ובוא נדבר על זה -- Topsy.com

  3. Pingback: ההפסד של משרד החוץ (פוסט רבע פוליטי) « בּלוֹגלוֹבּלי

  4. איתי says:

    הבלוג מעולה כרגיל, אך אני מרגיש צורך חייב לחלוק על התחזית היחסית אופטימית (סוג של…) על סופה של ההתנהלות הליברמנית בהתפוררות והשמדה עצמית.

    היעדר המסורת הדמוקרטית החזקה בישראל, היעדר חוקה ותחושות עזות מאוד של פרנויה ושנאת זרים בישראל יכולים להיות דלק שיחזיק את המדורה הזאת בוערת לזמן רב יותר משהיא דלקה בארה"ב.

    הלוואי ואתה צודק, אבל ככל שעובר הזמן נהיה יותר פשוט לדמיין את הימין המתון נדחק לשוליים והשמאל למחתרת.

    בהצלחה…

      • ל' says:

        בּוּם!

          • עדו says:

            שבזמן שהצבא שלנו עסוק במלחמות בין גנרל א' לגנרל ב' הצבא הסורי כובש אותנו מצפון והמצרי מדרום.

            • אני חושב שיש תסריטים סבירים מזה. אבל שאלת "מהו הבום" היא שאלה טובה שראוי לה לקבל קצת יותר יחס מהבלוגוספירה העסוקה בכותרות הבוקר.

            • ג'וני הפרד says:

              רפובליקת בננות קורסת באטיות היא אופציה הרבה יותר סבירה מאשר כבוש על ידי הסורים או המצרים. צדיקים, אחרי הכל, מלאכתם נעשית בידי אחרים.

            • דודו says:

              1. לבנון 1975 / קוסובו 1995.
              2. איראן-לייט 1979.
              3. חוף השנהב?

          • לא יהיה בום. אנו מקווים שיהיה בום כדי שנוכל לחשוב עליו כרגע מכריע, כסימן לשינוי, כסימן לאופטימיות.
            הבעיה הגדולה של הזוועות היא כי הן לעולם אינן מכריזות על עצמן. הן מתרחשות במסגרת היום יום, והיום יום ממשיך להתנהל בתוכן. התסריט שאני חושב עליו בתוך כמה שנים הוא העברת אוכלוסייה (בסגנון תוכנית ליברמן) לשטחים או גירושה ללבנון או ירדן, באמתלת טרור כלשהי. באופן ריאלי התסריט הזה לא יתרחש בבת אחת: לא תהיה החלטת ממשלה לגירוש כל הערבים, אלא תהיה החלטה לגרש מי שתומך בטרור. כמובן שאת הגדרת הטרור יעשה השב"כ, וכך טיפין טיפין יגורשו קבוצות שלמות עד שיושלם חזון המדינה היהודית.

            במקביל תמשיך ההצרה של השיח עד שישראל תהפוך לדמוקרטיה נוסח בוליביה או איראן, שבה יש מראית עין של מערכת מפלגתית בעוד שזו למעשה ריקה מתוכן, חלק גדול מתוכנית זו כבר מומש.

            השמאל ימשיך להצטמק ולמעשה לא יצא לאף פעולה ממשית, סביר להניח שגם ימשיכו לאפשר לו לערוך הפגנות של 200 איש בכדי לשמר את מראית העין. העולם כמובן ידע אך יתעלם, ארה"ב תקבל את המשטר כפי שתמכה בפינושה (הצפייה לעזרה באמצעות סנקציות היא לא ריאלית), והשוחט ישחט.

  5. יובל says:

    הנה התחילו הפנטזיות של השמאל על זה שההיסטוריה חוזרת על עצמה הולכת בכיוון אחד, שהכל ידוע מראש, והנה אוטוטו אחרית הימים ואחרי זה הגאולה המיוחלת. האמת היא שזה לא בטוח יקרה וגם אם זה יקרה, זה לא יקרה כל כך מהר. וכמה זמן ימשך כל התהליך הזה של קריסת הליברמניזם לתוך עצמו, עוד 50 שנה? 100? 200?
    וישנן גם אפשרויות אחרות, רעות הרבה יותר. ישנה למשל האפשרות שנתרגל, שנוותר על הדמוקרטיה, על המוסר ועל חלק מן החירות ונהפוך למדינה דמוקטטורית כמו רוסיה ורוב מדינות אסיה. שלא מדובר בפאשיזם לא רציונאלי כמו הנאציזם בגרמניה או מקראתי בארה"ב, אלא מדובר בפאשיזם "מפוכח" שיידע לעצור את עצמו בזמן, שימשיך להלך על הגבול הדק של כיבוש "נאור", שיקפיד לא למתוח את החבל יותר מידי, שיקפיד לפחות על מראית פנים של דמוקרטיה באופן כזה שיספק את רוב האזרחים ואת הקהילה הבינ"ל, או שישראל בכלל תוותר על הלגיטימציה של המערב ותמשיך לחיות טוב גם בלעדיה. בכל מקרה, זמנים אפלים לפנינו.

    • ישראל לא יכולה לוותר על הלגיטימציה של המערב, ובטח לא לחיות טוב בלעדיה.

      • עדו says:

        מה לא שמעת? אנחנו לא צריכים את האמריקאים! נוכל לסחור עם הסינים והרוסים. טוב, ככה לפחות אומרים אנשי ימין כשמציגים להם את העובדה הזאת, כאן אולי בעצם הסיכוי העיקרי, כי להבדיל ממה שאנשי הימין חושבים התמיכה האמריקאית לא מגבילה אותנו בכיבושים ומעשי אלימות אלא מאפשרת אותם, בלעדיה אנחנו מהר מאד נצטרך להתיישר עם המוסר האירופי (הצבוע, כמובן) . או לפחות יש מי שחושב כך :
        http://idanlandau.com/2010/05/16/end-american-aid/

        • ברור, הסינים צריכים אותו הרבה יותר מאשר את הנפט האיראני. הקטע המצחיק בדוקטרינת ליברמן הוא שכל המדינות האלה שמשפרות אתנו יחסים עושות זאת כי הן חושבות שזה יקרב אותן לארה"ב.

  6. אולי אתה צריך בנוסף על כפתור ה'שר' גם כפתור 'לייק' של פייסבוק.

  7. איל עם י אחת
    רדושקוביץ' עם שני וו.
    אחלה פוסט.

  8. ידידיה says:

    "מרין לה פן… הביעה בראיון עמדות שבמונחים ישראליים נמצאות בערך באגף השמאלי של "קדימה", אם לא רחוק יותר שמאלה. היא הוסיפה ואמרה שאם הם היו אומרים אלפית מהדברים שהימין הישראלי אומר לאחרונה, הם היו יושבים בכלא בעוון הסתה לגזענות"

    את הטיעון הזה הזכירה הגברת בנוגע למהגרים ומסתננים. ההצעה שלה, אגב, היא לשלול ממהגרים "סיוע סוציאלי, חינוך לילדים, שירותי בריאות ושיכון". זה נראה לי קיצוני בהרבה ממה שמציעים גם בימין.

  9. מני זהבי says:

    ואללה, קלוגהפט הוא דובר של רונית תירוש?
    זה קצת כמו לגלות ברנש שחשבת שהוא גביר בהתהוות נוסע בסובארו משנות ה-80…

    • התבלבלת קצת. רונית תירוש היא דוברת של קלוגהפט.

      • מני זהבי says:

        אם זה מה שהיא עושה בפועל (במקרה הזה, סביר להניח שכן), נשאלת השאלה מדוע הגורמים שעבורם קלוגהפט עובד באמת לא מצאו דמות פוליטית מושכת יותר כדי לקדם את עניינם. למרות שמה אני יודע — אולי גב' תירוש (שנזקקה לפתק כדי לדקלם מעל בימת הכנסת משפט בן ארבע מילים בערבית מדוברת ולא התביישה להציג את הפתק קבל מצלמות) נחשבת באי-אלו חוגים לדמות פופולרית?

        • מיהם אותם הגורמים לדעתך? אין כאן "מושכים בחוטים" אפלים אלא התארגנות די בולטת, אם רק מסתכלים, שהוא אחד מיוזמיה ומתווי דרכה. הוא טיפוס גועלי, אבל לא בדיוק ארנסט שטארבו בלופלד.

      • ידידיה says:

        חשבתי על זה בהקשר של "הון ושלטון". נוהגים לומר ש"ישראל היום" הוא העיתון של נתניהו, ואולי זה נכון; מצד שני, יש חברי כנסת (ממפלגות שונות) שנראים במובהק "של מוזס".

  10. וואלה. זה לא מה שאמרו לפני כמה עשרות שנים על שלטון הליכוד?

  11. אור says:

    אני באמת חושב שהגיע זמן לכתבת פולו-אפ של שלח ודרוקר (נדמה לי שהם עשו את הקודמת, לפחות) על קלוגהפט בע"מ. בכלל, מגיע לו שיטרידו אותו כמו שהוא מטריד את החברה הישראלית – מצלצל בפעמון ובורח כמו איזה ילד בכיתה ה'.
    לא שזה יזיז למישהו, אבל לפחות נוכל לומר שהוזהרנו קבל עם וטמבלויזיה מהטיפוס הנאלח הזה.

    • פיספסתי את הכתבה הזאת (יש באינטרנט?). בכלל, הוא כ"כ אוהב את "מאחורי הקלעים" שנראה לי ראוי למשוך אותו לאור הזרקורים.

      • אור says:

        זה היה לפני כמה מערכות, נדמה לי שבאזור התקופה שאחרי קמפיין הגז הידוע לשמצה, כי אם אני זוכר נכון הכתבה התחקתה אחרי מקור הקמפיין שבזמנו נותר "לא חתום".
        ניסיתי לגגל כל מיני וריאציות (קלוגהפט תחקיר אם תרצו וכו') ולא העלתי דבר בחכתי.
        בכל מקרה לא היה שם דבר שאיננו יודעים – האיש מושך בחוטים ויש לו תכונה שאפשר לתאר רק כפטישיזם לעמימות. המסקנות של הכתבה היו עמומות באותה מידה כמו האיש.

  12. גיל says:

    האם אפשר לקרוא לתופעה "כרוניקה של הקצנה"? אני ממש לא סוציולוג, אבל שמתי לב לתופעה הזאת ביותר מארגון אחד בו השתתפתי, כמובן שכולם היו בשמאל.
    שמתי לב שהקבוצה הקיצונית יותר, ברוב הארגונים, היא זו שהיתה מוכנה להשקיע יותר שעות בעיצוב הארגון ברוחה, וגם דאגה להבדיל את עצמה כקבוצה האוטנתית משאר חברי הארגון.
    האם עוד שמאלנים פה שמו לב לתופעה כזו במחנה שלנו?

    • עמרי says:

      בגלל זה גם תמיד היה לי קשה להתחבר לקהל ה"אקטיביסטי", מתוך תחושה (מוטעית או לא) שכדי להצטרף צריך לדעת את כל התשובות מראש, לא לצאת בטעות פחות ממושלם מבחינה מוסרית.

    • כמובן, זה הרי מאפיין ארגונים קיצוניים בעלי השקפת עולם כוללנית שבה הם מאמינים כ"אדם ההולך בשנתו", כאשר השקפת העולם הזאת מתנגשת עם המציאות הם מגיעים למסקנה שהם נכשלו מכיוון שלא היו מספיק קנאים ומכאן מגיע ההקצנה.

      • אלו אכן כמה ממרכיבי הדינמיקה רק שלא תמיד הביטוי הוא בהקצנת עמדות, וזאת גם אחת הסיבות שאני לא נוטה להצטרף לאירגונים ולא חובב שלהם.

  13. אורי says:

    הכותרת שוב מתאימה… תקיפת והדיפת השופטים , המרצים והעיתונאים , עמותות הלפלפים השמאלנים וותיקי הליכוד לא תצלח אם לא יוצגו כאיום הגדול על צדקתנו , על חוסננו , על שלום חיילינו , מעמדנו ועוד כמה נו שכאלה. (עוזי דיין , בפוליטיקה , הערוץ הראשון – ברוך המצטרף לימין השומר על חיילינו מהשמאל. קרנף.) כל תנועת כיבוש והשתלטות מתחילה עם האויב הברור ולאט לאט ממשיכה בטיהורים פנימה לתוך המחנה. לצערי אין לתלות בזה תקווה לירידת הימין המסוכן , כי חובר אליו הליכוד , כדי לא להפסיד , וביבי יעשה מעשים קשים ונחפזים כדי לא להיות אחרי ליברמן. לא הימין הסהרוררי בסכנה , אלא מדינה גדולה , הנכנסת לכל צרה , ואם אין כזו – ליברמן ייצר חדשה.

  14. דני says:

    אולי אפשר להוסיף גם אפשרות לעדכונים במייל?

  15. שלום שלום,
    זווית הראייה שלך ממש מרתקת, במיוחד את מי שנמצא במקום (שנחשב) אחר בקשת הפוליטית. אולם זהו עוד פוסט רווי יאוש, וחבל. אני חייב לציין כי תפיסת העולם שלי, העמדות הפוליטיות והניתוח השונה שלי למציאות, שגם היא, כמובן, סובייקטיבית לחלוטין – מביאות אותי למסקנות אחרות.
    אני פחות פסימי לגבי עתידה של המדינה. אלו כמעט "גסויות" להזכיר כאן "אמונה", "נצח ישראל" ועוד מילים כאלה… אבל מספר נקודות השפל בהם היה הקולקטיב שלנו, במאה השנים האחרונות – הוא לא קטן. וב"ה, "עברנו את פרעה…". (לא אני לא רומז לשום אדם שהוזכר בפוסט, עוד תאשימו אותי בהתלהמות והסתה פרועה…)

    שאיש לא יבין, שיש לי "ספקות" והירהורי חרטה על הדרך שלי. אולם ברור לי שאין לי מנדט בלעדי על האמת המוחלטת. זה ברור לי ממש כמו שברור לי שהיא אינה מצוייה באמתחתך או באמתחתו הבודדת של איש. זו מצוייה רק בשילוב נכון והולם של הדעות השפויות כולן. השתתפותי כאן מסייעת לי לחפש את האמת בדעות האחרים, כמו גם לאתר את המוץ שבדעותי! ולכן, אם היאוש שלך יוביל להשתקת הקול שלך – גם אני (ולהשקפתי – כולנו) אפסיד. אז – חזק ואמץ! ולהזכירך "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה…" :-)

    מורדי

    • תודה רבה. ואני פסימי רק לגבי השנים הקרובות, לא לגבי העתיד באופן כללי. לא בגלל שום "נצח ישראל" אלא בדיוק בגלל ששום דבר בעולם הוא לא לנצח.

  16. רון says:

    אם היה מדובר בגחמה של פולטיקאים הייתי מסכים עם האופטימיות שלך, אבל הדמוקרטיה הישראלית נכשלה, ובגדול, להגן על עצמה מפני יהדות חשוכה שמשתלבת באופן הרמוני להחריד עם מיליטריזם קיצוני, בו החברה הישראלית-יהודית נגועה. כמו שתיאר איל ניב פה
    http://goo.gl/j1wX9 הפאשיזם לא בא מהפוליטיקה אלא מהעם, והלך בית הנבחרים באמת מבטא את רצון הציבור. בזה בערך נגמרת הדמוקרטיה הישראלית, וזה גם קנה המידה שיש לרוב הישראלים ל"דמוקרטיוּת" של המדינה – ההליכה לקלפי. גם כיהיו פה רק מפלגות ימין, בגלל שהערבים בוגדים, ושמאלנים לא ישארו פה מספיק, עדיין זאת תהיה, בעיני הרוב המתלהם, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

    ואם נסית את המבט מהציבור למנגנונים הרי ברור שיש פה לא רק מקארתי זה או אחר אלא כשל מערכות מוחלט. הדמוקרטיה הישראלית אמורה להיות בטיפול נמרץ מזמן, אבל היא עדין בטיפול של כנופית הרחוב הישראלי, וזה טיפול של מוטות ברזל, סכינים ותפילה יהודית איטנסיבית.

    אז מה יש לנו? שוויון בפני החוק, מיוצג ע"י בתי המשפט והמשטרה. מי אמר במ"ש השלום בפתח תקווה ולא קיבל? מישהו הזכיר פיזור הפגנות חוקיות בעליל ע"י המשטרה? זה לא שלטון חוק זה בדיחה.
    והעיתונות: בתוך עמם הם יושבים, ממנו הם קורצו ואת דיעותיו הם מביעים. עיתונות זה לא.
    ובית נבחרים יש לנו. על זה לא אוסיף.

    רון

  17. טלי says:

    שלום, אני לא בטוחה, לא בהכרח יצטרכו להשתמש בבוגדים מהימין, תמיד ימצאו אנשים שיאשימו אותם, מעין עמנואל גולדשטיין של 1984

  18. דודי נתן says:

    מצוין כרגיל
    השתמשתי כבר בשני פוסטים עם תלמידים שלי
    בעיקר עם תחום המושב המופתי.

    הפוסט זה קצת מעודד. מה לעשות – שמחת עניים

  19. Pingback: הניוזלטר של מרצ » ארכיון הבלוג » מגינים על הדמוקרטיה, בונים את מחנה השמאל