לשכן את הסודאנים בעופרה.

מסימני מדינה שמתנערת מהאחריות לאזרחיה ומתמכרת לדוקטרינת ה"הפרטה", זה שהחלשים משלמים את המחיר של, ובכן, כל דבר. כשהמדינה מפסיקה להיות ביטוי מוסדי לאינטרסים המשותפים של כל אזרחיה, לא מתיימרת להיות עניין ציבורי (רס-פובליקה), הצרות שנוחתות עליה מנותבות למי שלא יכול להגן על עצמו מפניהן.

מי שיכולים להרשות לעצמם, מסתגרים בקהילות מגודרות בהן הם דואגים לצרכיהם. מי שלא, ננטש. לא במקרה, יער האנטנות הסלולריות צומח בשכונות הכי קשות וביישובים הכי עניים. אם יש יישוב קהילתי יהודי סמוך לכפר דרוזי, אנחנו יודעים היכן יציבו את האנטנה. התחנה המרכזית המפלצתית בתל אביב מוקמה בדרום לא משיקולים תחבורתיים אלא חברתיים, שם נמצאים האנשים בהם קל לפגוע. זה המצב עם מקלטים לנוער בסיכון, נכים, מפגרים ונשים מוכות ומטבע ההיגיון הניאו-ליברלי, זה המצב עם מבקשי מקלט ועובדים זרים. המדינה מתנערת מטיפול בהם, אז הם מתרכזים איפה שהם יכולים. איפה שזול, ואיפה שהשכנים לא יכולים לזרוק אותם.

עד כאן, צודקים תושבי שכונות דרום תל אביב ודומיהן כשהם רואים את עצמם כקורבן, כמי שנדרשים לשלם את המחיר של נוכחותם של מבקשי מקלט בארץ. בנטל הזה, צריכה לשאת המדינה. כלל האזרחים צריכים לשלם את המחיר המעשי, הכלכלי והמוסרי שבהתמודדות עם הגעתם נוכחותם, בלי קשר לאופן שבו יוחלט לעשות זאת.

אבל הדיון הציבורי בנושא הזרים ומבקשי המקלט, אם אפשר לקרוא לו כך, כמעט שלא נוגע בנקודה הזאת. נראה שהגיון ההפרטה פשוט נטמע עמוק מדי והחברה הישראלית כבר מזמן הפסיקה לראות את עצמה כ"ציבור". אין בארץ זהות אזרחית, זאת שמניחה שעצם הקיום המשותף של בני אדם במרחב משותף ותחת מערכת פוליטית משותפת מכתיב זהות על משותפת וסולידריות כלשהי. מה שיש לנו זה פוליטיקה של תתי זהויות שסימן ההיכר שלה הוא שהטענות והזעם  לא מופנים כלפי המדינה, אלא כלפי קבוצה אחרת.

כך, המתנחלים ולא המדינה שמיישבת אותם שם מואשמים בפשע היומיומי של משטר העריצות בשטחים. לא המדינה, שכמעט ולא מאפשרת בנייה כחוק לערבים ומסרבת להעניק להם את השירות הבסיסי ביותר של מדינה לאזרחיה – אכיפת חוק, מואשמת בבלגאן ביישובים הערבים אלא האזרחים הערבים. לא המדינה, שמייבאת עובדים זרים בסיטונות ונמנעת מנקיטת מדיניות בנושא מבקשי המקלט מואשמת במצבם הקשה של הנ"ל ובמי שנאלץ לקולטם באזור מגוריו, אלא מי שמצבם טוב מספיק כדי להתרחק מהם.

כשאין תודעה אזרחית, כשלא עולה על דעתו של אף אחד לדרוש משהו מהמדינה, כל מה שנותר זה שיח שנאה, שעליו ממהרים לרכב כל מי ששנאתם אומנותם.

אני לא גר בשכונת התקווה אלא באחת מיחידות הדיור הזולות המעטות (לול לשעבר) במושב נחמד של תימנים מסורתיים על גבול ירושלים. פעם, זה היה הפריפריה של הפריפריה, נקודה על הגבול הירדני שבה יישבו מהגרים שלא הייתה להם ברירה אלא ללכת לאן שעסקני מפא"י שלחו אותם. אבל לפני זה, גרתי במקומות אחרים לגמרי. בדירות הקודמות שלי הסתובבו מתחת לחלוני כל השוליים של החברה הישראלית. היו שם ערבים, רוסים, אתיופים, חרדים וגם לא מעט עובדים זרים.

אני יכול להבין את הפחד והניכור. הנערים הדפוקים המקומיים, אלא שיושבים בחבורות על הברזלים, סכין בכיס ובקבוק ביד, מפחידים, אבל מוכרים. אני יודע למה אפשר לצפות מהם. זה פחד מעשי, חלק מהעולם שלך. וכשעולה רמת ההיכרות, יש פחות סיבות לפחד. עם הנערים האלה עבדתי, ידעתי איך להתנהל מולם, איך וכמה אני יכול להרשות לעצמי להתעמת אתם ועל איזה כפתורים לא כדאי לי ללחוץ ורובם כיבדו אותי, או לפחות לא ראו בי זר שמותר בפגיעה בלי לחשוב פעמיים.

העובדים הזרים לא יותר מסוכנים. למעשה, הנתונים היבשים מראים שפחות, (תודה לסרטן בגב האומה על המידע) אבל מהם לא ברור למה לצפות. הם לא דוברים באותה שפה, הרקע שלהם לא מוכר, אתה לא יודע מה יקפיץ אותם ומה יהיו ההשלכות. הפחד הזה הוא לא מעשי אלא סתם פחד. על ניכור אפשר להגיד את אותו הדבר. החרדים שפתחו איזו קייטנה שבועית סמוך לביתי וכל שבת הקהילו בה כמה עשרות ילדים ועודדו אותם לצרוח בסגנון צבאי את כל חמישים פרקי התהילים מהתחלה עד הסוף הרגיזו אותי מאוד. אבל אני לפחות מבין מה הם צורחים. אם היו שם צעקות בסגנון צבאי בערבית או בטאגלוג, אני מניח שזה היה יותר מלחיץ. בכל אופן, זה לא היה נחשב מסוג הדברים שלגביהם, לרדת מהבית עם הפיג'מה ולצעוק עליהם זו אופציה.

פחד ועוינות כשלעצמם לא הופכים אותך לגזען. לי, איכשהו זה לא קרה גם בלי שאגדל בכפר שמריהו. אגב, אני בספק עד כמה ליברלים ושמאלנים תושבי המקומות הנ"ל באמת. אבל אם אפשר להשתמש בקושי, בפחד ובניכור האמיתיים מאוד של אותם תושבים שנאלצים לספוג את כל כשלי המדינה כדי לעורר שנאה של יהודים כלפי גויים וכלפי ה"ערב רב" המיתולוגי מצפון תל אביב המיתולוגית, אז למה לא?

כבר הוזכר כאן שאותם דמגוגים בשקל לא ינקפו אצבע כדי להגן על נשים מפני אלימות על רקע מגדר. להיפך, סביר שיתגוללו על "הפמיניסטיות האלו" שמשמיעות את קולן בנושא כ"נשים מתוסכלות שמחפשות צומי", "הורסות את המשפחה היהודית", "מביאות את זה על עצמן" ושאר פנינים מסוג זה. אבל הם יהיו הראשונים להגן על הבחורות "שלנו" מהטרדות ע"י מי שאיננו יהודי.

אותו הדפוס חוזר על עצמו בכל תחום. מישהו ראה התגייסות של רבנים ופוליטיקאים מהימין למלחמה בפשע? האם נתלו פשקווילים שמורים לזרוק מהקהילה איזה יהודי שמתעלל באשתו? האם הם התגייסו לטפל בשיכורים ובנרקומנים המקומיים שהיו זרוקים ברחובות, ואני זוכר זאת היטב, עוד לפני שרגלו של הסודאני הראשון דרכה בצד הישראלי של הגבול?

האם מי מאותם כהניסטים, ש"סניקים, גרעינים תורניים או רבנים פונדמנטליסטים שכיום מציגים את עצמם כקשובים למצוקתם של החלשים, לא כמו "הסמולנים האלה מצפון תל אביב" טרחו להרים את האף מדפי הגמרא, עמותות ההחזרה בתשובה, ההתנחלויות והרשימות השחורות של פסולי החיתון שלהם כל זמן שזה לא שירת ישירות מטרה פוליטית?

מי שעשה ועושה את הדברים הנ"ל היו דווקא כל מני "יפי נפש", לעיתים קרובות מהסוג שחייו שלו נוחים ואחרי שתעבור לו פאזת האידיאליזם הסטודנטיאלי\שנת שירות יהיה איזה עורך דין או יחצ"ן ויעבור בעצמו לגור בקהילה סגורה ונקייה. אלו אותם אנשים שכיום, מסייעים גם לזרים ומבקשי המקלט.

מבחינתי, המדינה היא זו שצריכה לקחת אחריות על מבקשי המקלט שבה. היא לא חייבת לקלוט את כולם, אבל היא חייבת להתמודד עם הנושא. את אלו שיורשו לשהות כאן, מבחינתי שיפזרו בכל הארץ. לי אין בעיה שיהיו סודאנים לידי ואין שום סיבה שלא יהיו גם בצפון תל אביב. ואם כבר מדברים על זה, למה שלא ישכנו אותם גם בעופרה, בית אל, יצהר ותפוח? אם הח"כ הכהניסט מיכאל בן ארי יכול להסתובב בדרום תל אביב ולדרוש ש"האנשים ההומאנים" האלה מצפון תל אביב ייקחו כמה פליטים אליהם, למה שלא ייתן דוגמא, יקל את הנטל  על האנשים שאתם הוא כל כך "מזדהה" וייקח כמה אליו?

כמובן שבן ארי, כמו שאר הדמגוגים בשקל מעדיפים פשוט לזרוק אותם החוצה ולירות בהם אם ינסו לחזור. אבל עד שזה יקרה, הם בהחלט מעדיפים להשאיר אותם בשכונת התקווה. התושבים שם, ולא תושבי יצהר, צריכים לשמש כקורבן שאמור להצדיק את הפוליטיקה של בן ארי. הסבל של תושבי התקווה משרת אינטרס. זה משרת את העליהום שכל כך טורחים לעורר על דמות "הסמולן". הפחד והניכור מהזרים הנמצאים בקרבינו הם מדרגה נוחה לעשות ממנה את הצעד הקטן לשנאת זרים וגויים באשר הם, תחת שם הקוד "אהבת ישראל". סולידריות אמיתית עם האנשים שלשיטתם של בן ארי ושות' אמורים לשמש כבשר תותחים במלחמה על השליטה בארץ המובטחת אין להם. עיניהם נשואות הרחק אל העתיד הגאולי הזוהר ולא רואות את המצוקה היומיומית שמתחת לאף שלהם, אלא אם כן אפשר לנצל אותה.

This entry was posted in כללי and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

39 Responses to לשכן את הסודאנים בעופרה.

  1. גיל ב' says:

    למה אתה מצפה? זה מזכיר לי שיחות עם דתיים ימנים שלא הבינו איך הארץ כולה לא זעקה להזדהות עם "מגורשי" גוש קטיף. סבא שלי גר כמעט חמישים שנה בשכונת נורדיה ונזרק משם לדירת שיכון קטנה בבניין רכבת כדי לפנות מקום לדיזנגוף סנטר. מי שעובר בשכונת "כפיר" ליד שכונת התקווה יכול לראות שם שיכונים ענקיים של אלפי אנשים שפונו מבתיהם בתל-אביב. כמובן שאף אחד כולל הרבנים הנכבדים לא חשב שזה לא בסדר. רק כשה"מגורשים" היו אנשים שלהם פתאום קמה קול זעקה. ולמי שחושב שזה בגלל שהמקרים ההם קרו בשנות השבעים ועכשיו המצב היה אחר, די להיזכר במפוני כפר שלם. זה קרה אחרי פינוי גוש קטיף וכל "צדיקי" הימין שדרשו מכולנו לקפוץ לדום ולהזדהות עם סבל מפוני גוש קטיף לא השמיעו ולו מילה אחת של תמיכה במפוני כפר שלם. הפוליטיקאים היחידים שבאו לתמוך היו מהשמאל.

    תמיד חשבתי שאולי במקום להגיד שמפנים התנחלויות מסיבות מדיניות צריך לדבר על קניון ענק או כביש אגרה שנבנה שם ובגללו צריך לפנות את כל התושבים. אז כנראה זה בסדר. אולי צריך גם למצוא אנשי שמאל כמו חיים הנגבי שמשפחתם גרה בחברון עד 1929 כדי להעיף את המתנחלים שגרים שם היום לפי התקדים שהם יוצרים בשייח ג'ארח.

    • Quercus says:

      תוכל לפרט בבקשה על "מקרה כפר שלם"? לא מכיר את הסיפור.

      • גיל ב' says:

        לפני שנתיים-שלוש פונו אנשים שיושבים בכפר שלם מ-1948 (הם נכנסו לבתים הערבים הריקים) כדי לאפשר פיתוח נדל"ני של האיזור. למרות שהאנשים ישבו שם 60 שנה הם לא קיבלו אפילו שבריר הפיצויים שקיבלו מפוני גוש קטיף ולהוציא כמה חכ"ים מהשמאל לאף אחד לא היה איכפת.

        • http://www.knesset.gov.il/mmm/data/docs/m01952.doc

          אבל עזוב אותנו מהפרטים והעובדות, הם רק מסבכים.

          • ארנון says:

            מרדכי, העובדות הן שאף אחד בימין לא קרא לפינוי הזה גירוש (ובגוש קטיף כן). העובדות הן שאף אחד בימין לא הפגין ונאבק נגד הפינוי הזה (ובגוש קטיף כן). אני לא בטוח שהטיפול במפוני הגוש היה והינו הטוב ביותר שאפשר, וזה נושא שיש לטפל בו כראוי, אבל רוב רובו של השיח בימין מדגיש את עצם ה"גירוש" ולאו דווקא את הפיצויים שהיו או לא היו.
            אז תתייחס בבקשה לנקודה המשמעותית שגיל העלה, ואל תנסה להסיט את הדיון למחוזות אחרים. זה אולי עובד טוב ב"לאטמה", אבל לא כאן.

          • גיל ב' says:

            לא טענתי שלא הוצאו כלל פיצויים אלא שהם הרבה פחות ממה שהוצע לתושבי גוש קטיף שחיו שם הרבה פחות זמן ועם כל הכבוד הרכוש שלהם לא היה בתל-אביב או באיזור מבוקש מבחינה נדל"נית. שם גם לא עלה על הדעת להעניש ולתת פחות פיצויים למרות שהיה סירוב מאורגן לקבלת פיצויים כדי לפגוע בפינוי. ולמרות שהדבר לא מצויין במסמך במפורש, אני זוכר מקריאה בעיתונים שהפיצויים היו רק לתושבים המקוריים ולא לבניהם.כיוון שהאיזור היה אמור להיות מפונה מזמן כל מי שעבר לשם מאוחר יותר לא קיבל כלום. אבל כמובן שלמתנחלים אין כאלו תנאים.

            בכל אופן זה לא הנקודה. גם אם הוצעו לאנשי כפר שלם פיצויים נדיבים אין ספק שלהם היתה בעייה עם הפינוי. איך זה שפתאום הפינוי הוא לא הפשע הגדול ביותר שנעשה כאן ואף אחד לא שם טלאי כתום? הרי גם למפוני גוש קטיף הוצעו פיצויים אז מה ההבדל? איך זה שאותם אנשים שדרשו מכל אזרחי ישראל לראות את הפינוי כטרגדיה נוראית לא התייחסו בכלל לפינוי של אנשים אחרים? איפה היו הרבנים?

          • אני מסכים אתכם, בואו ונשתמש בהגיון שלכם – הלאה:
            ויוצא, בעצם, שאם אנשי כפר שלם לא מחו על פינוי וגירוש ערביי 48 אז אין להם זכות דיבור!! נכון?

            בואו נמשיך עם זה הלאה: אם אישה לא מחתה על אונס של אישה אחרת, זה אומר שמותר לאנוס אותה!!! נכון??? זה ההיגיון השמאלני הנאור שלכם!

            והעיקר שלא נשכחה שאלת מליון הדולר "איפה היו הרבנים?"!!

            אם הפסקת לשלן שכר דירה לבעל-הבית שלך, והוא מפנה אותך – לא תוכל לקרוא לזה "גירוש"! ואם פלשת לשטח לא שלך, והדבר מתועד ומלווה בכל האסמכתות החוקיות – הוצאתך אינה "גירוש".

            אנשי כפר שלם פלשו. נבנתה תוכנית פינוי – פיצוי עבורם, והתכנית התאימה להפליא ל90% ממשפחות הכפר. לא חשבו שעשקו אותם. היו כמה שחשבו שיוכלו להרוויח עוד קצת, אז נשארו עוד כמה שנים. זה כל הסיפור. הפינוי נעשה כחוק! המתפנים יכלו להעזר בכל האמצעים שעומדים לרשות כל אזרח – ולמחות, בעזרת כל הרשויות: רשויות המשפט, הפגנות, ושימוש בתקשורת.

            אגב, גם באריאל ובמעלה אדומים מפנים אנשים שפולשים לשטחים ציבוריים, ואיש לא זועק על "גירוש", אפילו לא המתנחלים עצמם.

            מגורשי קטיף וצפון השומרון גורשו בהחלטה מדינית לא מוסברת ולא מנומקת. תוך שלילת כל אפשרות מחאה נורמלית. לאנשי גוש קטיף היתה התקשורת חסומה! http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1200526.html
            הגירוש היה לא חוקי מכל בחינה שהיא. הן מצד גניבת השילטון על ידי אריק שרון (וברור שאנחנו אשמים כי אנחנו העלינו אותו לשילטון. גם בלי זה אנחנו תמיד אשמים), והן מצד שיטת גניבת הקולות בכנסת, סטייל המיצובישי של גולדפרב, ולא מצד זכויות הפרט הבסיסיות שנעשקו כאן. והן במניעת זכות המחאה, בעצירת אוטובוסים, ובהפלייה גלוייה ומכוערת של רשויות המשפט בישראל.

            זה שהשמאל ההומאני שתק – לא עושה את העוול הנורא הזה למוצדק, הוא מעמיד אתכם כבדיחה עלובה.

            וזה מזכיר לי: מי מוכן להסביר לי: אדון גיל ב' א' כתב "הם לא קיבלו אפילו שבריר הפיצויים שקיבלו מפוני גוש קטיף", ואדון גיל ב' ב' כתב "לא טענתי שלא הוצאו כלל פיצויים".

            שבוע טוב

            • ארנון says:

              לפני כן ניסית להשתמש בטיעונים, עכשיו עברת להשתמש בסימני שאלה וקריאה מרובים. וכולנו יודעים מה המשמעות של התווים הללו (רמז – שוב, לאטמה, וגם מגזיני נוער שונים) ומהם מעידים על העושה בהם שימוש. כך שבעצם אין מה להוסיף.
              אבל בזכות נימוסיך – אנסה להשיב.
              זה שתמשיכו עוד ועוד להשתמש במילה 'גירוש' לא הופך אותה למתאימה למקרה גוש קטיף. מדינת ישראל החליטה לפנות אזרחים שלה מישוביהם ולהעבירם לישובים אחרים. ולצערה היא לא שלחה מכתב הסבר לחבר מרדכי אשר. אני מניח שישנן עוד כמה החלטות כאלה שמשום מה שכחו לעדכן אותך אודותיהן ולהסביר לך את פשרן. מעבר לכך – תושבי גוש קטיף ידעו, כמו שיודעים היום תושבי תפוח, יצהר ואריאל, כי הם יושבים על אדמה שנויה במחלוקת. כמה שתגיד שהממשלה שלחה אותם לשם לא יבטל את העובדה הזו. הם ידעו, ותושבי אריאל יודעים היום, כי יתכן ויפונו למטרת שמירה על בטחון המדינה. אז גירוש זה לא. תחפש מילה אחרת.

            • אבל הדיון הוא על אנשי כפר שלם. אז זה תקין וחוקי מה שעשו לאנשי כפר שלם או לא?

              """!!!???
              שבוע טוב!

            • גיל ב' says:

              אתה נתפס לזוטות. כנראה לא ניסחתי את דברי בצורה ברורה. כשכתבתי שלא קיבלו אפילו שבריר מהפיצויים שקיבלו מפוני גוש קטיף הכוונה היה שכן קיבלו פיצויים אבל הסכומים היו קטנים בהרבה.

              תושבי כפר שלם לא פלשו לשטח לא שלהם יותר מרבים אחרים. מדובר באנשים שהגיעו ארצה ב-1948 ונשלחו לגור בכפר הערבי סלמה שבתיו הי נטושים. אין הבדל ביניהם לבין תושבי שכונות רבות אחרות בתל אביב ובכל הארץ.

              בכל אופן אתה מפספס לחלוטין את הנקודה. הטענה שלי לא היתה בדבר חוקיות או אי חוקיות הפינוי אלא בדבר ההזדהות עם המפונים ודרישה ציבורית לעצור את הפינוי. ולכן כל טענותיך על השמאל לא רלוונטיות. בא נניח שכל השמאלנים חארות. הטיעון שלי היה שהכתומים אדישים לחלוטין לאנשים אחרים ובאותה עת חושבים שכל דבר שקורה להם הוא הגרוע ביותר שקרה אי פעם למישהו ולא מבינים איך אין גל הזדהות של כל הארץ לטובתם. כולל קריאות של רבנים שקולם לא נשמע באירועים אחרים.

              אני מוכן להפנות את הדיון לכיוון אתה לוקח אותו, אבל כיוון זה לא רללונטי לטיעון שלי ולא רלוונטי לתוכן הפוסט שדן בהזדהות חברתית של קבוצות אוכלוסיה שונות.

            • יואב says:

              מה גם שאת הדברים הבאים בדיוק ניתן להגיד על ההתנתקות:
              "הפינוי נעשה כחוק! המתפנים יכלו להעזר בכל האמצעים שעומדים לרשות כל אזרח – ולמחות, בעזרת כל הרשויות: רשויות המשפט, הפגנות, ושימוש בתקשורת."

              כמה שלא תמשיכו לקשקש עם ה"לא חוקי" זה לא יעזור. החלטת ממשלה וכנסת, גם אינה מוצאת חן בעיני הבוחרים, היא חוקית אלא אם היא נוגדת את חוקי המדינה (ולשם כך יש את בג"צ). הציבור יכול להעניש את הממשלה בקלפי, ובבחירות שלאחר מכן קדימה נבחרה להמשיך להנהיג. מחאה הייתה גם הייתה, הפגנות היו גם היו, ושימוש בתקשורת היה גם היה. כל אלו לא עזרו לשנות את ההחלטה, אבל זה קורה.

            • ואני חייב להוסיף.

              שלילת מחאה נורמלית? עליהם תקשורתי? עיקום הדמוקרטיה לכל מני כיוונים? התנהלות כוחנית של רשויות השלטון? לא באים להסביר לכם כלום?

              ברוך הבא לישראל מורדי. כאן, כולם חוטפים את זה כל הזמן. ואכן, הכתומים ונוכחו שזה קיים רק כשזה הגיע אליהם. רק שעדיין לא נוכחו שגם אחרים סובלים מזה, לרוב הרבה יותר, ולא רק בשנים האחרונות.

              אז כן, לא בסדר שם ולא בסדר כאן. אבל תודה שזה מעצבן כשבא הדפוק הכי חדש למועדון הדפוקים ומכריז שהוא הדפוק היחיד, שחיי כל השאר דבש ושהם ממש רעים שהם לא תולשים שערות על מה שקרה לו כשהא עצמו אפילו לא מוכן להודות במה שקורה להם.

              איך אתה אומר? טול קורה.

            • לא עומד בקצב הריקוד שלכם.
              הפוסט התחיל יפה, ועסק בנושא כאוב, ובעובדה שהמדינה מתנערת מאזרחיה. אח"כ כבר נטען כלפי הגרעינים התורניים, שלא מוחים על כלום, וחה"כ בן ארי, שמוחה במקום לאסוף אליו את הפליטים.
              אין קשר בין הדברים. למה בכלל יש טענה על הכתומים, שלא נושאים בעול החברתי הכולל, יותר מאשר על האחרים? אז ענו לי כי הכתומים מצפים שכולם יתמכו בהם. הבנתי.
              אז אעשה סיכום ביניים: אם לדעתכם מוצדק שאחרים לא השתתפו במחאת על עושק הכתומים, משום שהכתומים לא מוחים על עושק האחרים. אקבל את ההשוואה. אז זהו נסגר החשבון. מה הטענה עכשיו? על מה יש לכם עוד להלין? לשיטתכם, אם נשתתף בצער הכלל, אז אתם תשתתפו רטרואקטיבית בצער הגרוש-שלא-היה-אלא-פינוי חביב? סליחה על השאלה המגעילה: למה אתם מצפים מאיתנו יותר ממה שאתם מצפים מכם? רוצים לשחק בחוק כלים שלובים – הנה, זה המשחק.

              זה לא הפוסט לדון בחוקיות ההתנחלויות. ואני קורא לשלום – בוא ונדבר על זה. מבחינה חוקית – ההתנחלויות חוקיות על פי החוק הישראלי. מבחינה מוסרית (אדמות גזולות וכל השאר) המוסריות שלהן אינה שונה מהמוסריות של רמת אביב. אם לא יושבים על אדמה גזולה – אז לא יושבים גם בכרמיאל (גיל ב' כתב על זה בהמשך הפוסט להלן) וגם לא במרבית הקיבוצים. בנושא זה היה לי דין ודברים עם עמיתים אחרים בבלוג http://www.talyaron.com/2010/10/25/oslo-post-trauma/. מוזמנים לחפש את שמי שם, ולהשלים את החומר.

              אני חוזר לנושא המרכזי, לטעמי: מי שבא בטענות ייחודיות כלפי הכתומים – יאות נא להסביר מדוע משית הוא עליהם דין שונה מן האחרים.

              מורדי

            • ההתנחלויות חוקיות עם"י החוק הישראלי, אם כי בקומבינה שכן ישראל חתומה על אמנת ז'נבה שאוסרת עליה ליישב אזרחים בשטח כבוש. והשטח כבוש גם לפי החוק הישראלי ("תפיסה לוחמתית זמנית"). החוק שמתוקפו ההתנחלויות נמצאות שם הוא בעיקרו החוק הצבאי שמהווה את הריבון שם, והמתנחלים כפופים לחוק האזרחי הישראלי עקב תקנות זיקה ומניפולציות משפטיות שכיו"ב. אז חוקי כן, אבל מסריח. ובכל אופן, ההתנחלויות מתקיימות בסביבה חוקית אחרת לגמרי מאשר היישובים שבתוך הקו הירוק.

              הבעיה המוסרית שבהתנחלויות אינן גזל אדמות. זה עניין משני ופתיר לדעתי. הבעיה היא שאתה אזרח במדינה דמוקרטית והשכן שלך נתין של משטר צבאי. בשייח מוניס, כולם אזרחים, לפחות להלכה.

              לא ברור לי אילו דרישות ייחודיות יש לי כלפי ה"כתומים".

            • הבהרת כבר בעבר, וקיבלתי, שאיך לך דרישות כאלו. אולם יש כאן כותבים נוספים.
              מורדי

            • גיל ב' says:

              הסיבה שנתפסתי דווקא לכתומים היא בדיוק הצביעות הזועקת לשמיים. קבוצות אחרות אולי מחפשות תמיכה ציבורית אבל לא תוקפות בכזאת אגרסביות את מי שלא תומך בהן. האמונה המשיחית של הכתומים כל כך חזקה שהם לא מסוגלים להאמין שמישו לא יחשוב שעניינם הוא הצודק ביותר. וכל זה על רקע עיוורון מוחלט לכל מי שלא במחנה שלהם. כך הם יכולים לטעון שמעולם לא גורשו יהודים בידי יהודים כשהארץ מלאה בדוגמאות למעשים כאלו ממש (אני לא מדבר אפילו על ההתעלמות מגירוש ערבים…) ןכך הם יכולים לצאת ביללות על אלימות משטרתית בפינוי עמונה ולטעון שמעולם זה לא קרה כשקבוצות אחרות סובלות מאלימות משטרתית עשרות שנים. אני לא מפגין גדול, ובכל זאת יצא לי לברוח ממג"בניק עם אלה בלב תל אביב, רק כי העזתי ללכת מככר מלכי ישראל לתחנת האוטובוס עם שלט נגד מלחמת לבנון. אני כבר לא מדבר על מפגיני שלום עכשיו שנורו בירושלים או על מפגינים נגד הגדר. אבל כמובן אף כתום לא פצה פה וציפצף כשהסובלים היו שמאלנים עוכרי ישראל. וכמובן שלא היתה שום תמיכה בסרבנות מצד שמאל לשירות בלבנון או בשטחים. אבל פתאום כשזה רלבנטי לימין כולנו צריכים להתחשב ברגשות העדינים של כתומים שמסרבים לשרת.

              הכתומים יכולים לעשות מה שהם רוצים, אבל הם לא יכולים לצאת בדרישות מאחרים שיתמכו בהם ויבינו אותם כשהם מפגינים אטימות מוחלטת לכל מי שלא שייך אליהם. אני באופן אישי לא מצפה מהכתומים לשום דבר כי ברור לי מה הסטנדרט המוסרי שלהם (ראה פוסט קודם בדבר "המוסר היהודי"). זה הם שבאים בדרישות לאחרים להתחשב בהם. לפי דעתי, אם אתה דורש מאחרים להתחשב בך, אתה צריך להתחשב באחרים. או לפחות לעשות קולות של מישהו שמתחשב באחרים.

            • לא מסכים לאף מילה שכתבת. אבל מכבד את דעתך.
              מורדי

  2. אלעד דקר says:

    צודק 100%, וזו גם התגובה למאמר השיקרי של יובל אלבשן מהארץ, הכעס על העניים שהופכים לגזענים הוא לא על זה שהם כועסים על זה שמפילים עליהם את הבעיות של המדינה אלא על כך שהם לא מפנים את הכעס הזה נגד המדינה בדרישה לשינוי אלא מפנים אותו נגד האנשים העוד יותר חלשים מהם.

  3. Pingback: Tweets that mention לשכן את הסודאנים בעופרה. | תניח את המספריים ובוא נדבר על זה -- Topsy.com

  4. עדו says:

    זה מזכיר לי שהתירוץ של 'יד לאחים' וארגונים דומים שפועלים נגד נישואים בין יהודיות לערבים הוא שהיהודיה תסבול מאלימות בכפר של הערבי, כמובן שכאשר יהודי שהוא עבריין אלים מתחתן בצאתו מהכלא לא רואים את נציגי זכויות האישה האלו בסביבה.

  5. קורא כלשהו says:

    צריך לשבט אותך ולפזר אותך בבתי הספר בארץ. :)

  6. ב"ה

    בעבר (בתקופת ראשית שילטונו של רבין ז"ל) חשבתי, על בסיס איזו דוגמא היסטורית רחוקה, להמליץ לכל ח"כ מהימין (הימין של אז…) שיסיים כל נאום שלו בכנסת, במליאה ובוועדות – במשפט "ומי שיעלה על הדעת לרדת מרמת הגולן, יפקיר, יפקיר את ביטחון מדינת שיראל" (http://he.wikiquote.org/wiki/%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7_%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%9F או http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%A2%D7%93_%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%99_%D7%94%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%9F או http://www.mygolan.co.il/phpBB3/viewtopic.php?f=7&p=3856.

    המאמר החשוב הזה – עושה בדיוק את אותו הדבר. הוא מוחה על "הפרטת הממסד", וכותב ש"צודקים תושבי שכונות דרום … כמי שנדרשים לשלם את המחיר …. בנטל הזה, צריכה לשאת המדינה."

    אח"כ הוא קובע (ואני הסכמתי, עוד לפני שהזכיר את המתנחלים!) "נראה שהגיון ההפרטה פשוט נטמע עמוק מדי … אין בארץ זהות אזרחית,… מה שיש לנו זה פוליטיקה של תתי זהויות שסימן ההיכר שלה הוא שהטענות והזעם לא מופנים כלפי המדינה, אלא כלפי קבוצה אחרת.".

    ואח"כ – הפאנץ' ליין המפתיע – המתנחלים אשמים בכל. מה שהיה להוכיח…!! ודוגרי – אין לי מושג איך התחברו לך שני החצאים הללו…

    ראשית – לכל חברה יש את ערוץ התקשורת שלה. אז מידת ההגינות המינימאלית מחייבת לומר "לא ידוע לי", או "לא שמעתי ואיני מכיר", לפני שמאשימים. יכול להיות שזה נכון ביחס לכל ציבור, חוץ מאשר מתנחלים?

    עניין ראשון:
    "כבר הוזכר כאן שאותם דמגוגים בשקל לא ינקפו אצבע כדי להגן על נשים מפני אלימות על רקע מגדר."
    אלמד עליך זכות – ולא אומר שאתה שקרן, אבל אלו שטויות במיץ עגבניות! כל מי שהיה בארץ בשנה האחרונה לא יכול היה להתעלם מהסיפור האחרון של "פורום תקנה". הוא לא הגיע לאזניך? נכון זה לא "נשים", אבל זהו קצה הקרחון של פעילות רחבה הרבה יותר בתחום זה. במקביל לו היו הרבה התארגנויות של "פורומים" אחרים כאלו, שקבעו נורמות חדשות להתנהלות במרחבים החברתיים השונים, ובכל מוסד חינוכי דתי ובכל חברה. אני כמורה במוסד של בנות יכול להעיד באופן אישי על החמרה והקפדה (הרבה הרבה מעבר למחוייב על פי ההלכה הדתית, בנושא "ייחוד", למי שמכיר) בכל הקשור לשיחה עם תלמידות, מעבר למסגרת השיעור.

    ובאותו עניין. זה רק נדמה לי, שתגובתך, ביחס לשתיקה הרועמת של השמאל, סביב נושא ההטרדות המיניות של מפגינות מהשמאל על ידי תושבים פלסטיניים (http://nimrodavissar.com/blogica/archives/1219, ) הייתה יותר מינורית מדרישתך מהציבור ה"אחר", בפוסט זה?

    עניין שני:
    "האם מי מאותם כהניסטים, ש"סניקים, גרעינים תורניים או רבנים פונדמנטליסטים שכיום מציגים את עצמם כקשובים למצוקתם של החלשים…". אני לא ש"סניק – ולא כ"ךניק ואין לי מושג מהם. אבל לגבי השאר – פשוט כן! בוא לאריאל ראה והתרשם מפעילותו של גרעין נצרים שהתנחל באריאל, פעילות חברתית נטו. זו דוגמא. אבל כך זה הולך בכל מקום בו יש גרעינים תורניים. קראתי (ואני פוטר עצמי מהבאת המקור מתוך דבריך) את דבריך הסטיגמאטיים כנגד הגרעינים התורניים. חבל. הם לא פחות "יפי נפש" מהמתנחל "יפה הנפש". וכולם מעורבים בעשייה החברתית במקום מגוריהם. יכול להיות שהם לא עושים זאת בהתנשאות המקובלת על השמאל, בליווי מצלמות וכתבים, של "באנו להציל את העולם". אבל הם עושים זאת. אפרופו עשייה חברתית – על "פעמונים" שמעת? נכון זה לא ארגון של "מתנחלים". רק זה היה חסר. אני כבר מדמיין את הפוסט הבא שלך "מתנחלים מפעילים ארגון מסיונרי: במסווה של מתן עזרה למשפחות מצוקה, הם מחדירים את משנתם ה…"

    עניין שלישי:
    סוגיית המסתננים (והעובדים הזרים) מדהימה אותי כל פעם מחדש. אם איני טועה, אחד הטיעונים "הכי חזקים" של השמאל (טוב אני יודע שאתה לא אוהב כשמדברים ~~עליך~~ בלשון קבוצה) הוא שקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מצוי בסכנה, בשל הכיבוש. ואם איננו יכולים לתת להם זכות הצבעה – צריך לתת להם מדינה. ואם בשביל זה נצטרך לגרש 300,000 יהודים – אז נגרש כמה שצריך. אבל לגרש את המסתננים, שיש בהם בקושי 5% של מבקשי מקלט מדיני? – הנאורות שלך לא מוכנה לסבול זאת.
    אז שתי הערות יש לי על כך: א: תן לי לבנות באופן חופשי בהתנחלויות, ואקלוט גם את הנדכאים והנחשלים בחברה. ב: עד אז – שלם את מחיר הנאורות שלך בעצמך. את המחיר שלי – הרי אני עוד אשלם (לשיטתך) ובגדול.

    עניין רביעי:
    תגיד, לא ברח לך איזה קטע מקשר בין החצי הראשון של המאמר על השיטה הדפוקה של המדינה, שהתעלמות שלה מביאה את הצרות לפתחם של האזרחים, לבין הקטע ששוב יש אזרחים (מתנחלים, כמובן) שאשמים בכל חוליי המדינה? דחילק שלום, פקח עיניים. השינאה עושה לא טוב לבריאות. מזל שאני לא יודע זאת מנסיון אישי, אבל חברים במילואים סיפרו לי.

    • מורדי, נראה לי שציינתי די במפורש למי אני מתכוון בחצי השני של הפוסט. זוהי חבורה די קונקרטית של מחרחרי שנאה. חלקם אכן מההתנחלויות, חלקם לא. די מניתי אותם (ואתה ציינת שאתה לא שייך לאף אחד מהם אז מה הבעיה?) את האצבע אני מפנה לאנשים בעלי אידיאולוגיה מסויימת, אכן רווחת למדי בהתנחלויות, אבל מאיפה לעזאזל הבנת שאני מדבר על "מתנחלים" באשר הם? ומיהם מתנחלים, מי שגר מעבר לקו הירוק? אז אני הייתי מתנחל עשרים שנה. מה קרה, תקפו אחד מכם – תקפו את כולם?

      אז אין שום כאן טענה שאין בקרב המתנחלים פעילות חברתית ואפילו פמיניסטית (רבאק, שמתי קישור ל"קולך" שהיו חלק מהסיפור של פורום תקנה). אבל אני בהחלט טוען שמיכאל בן ארי לא ייצא מרבצו בשביל שום דבר כזה, ושמואל אליהו ושכמותו לא יקהילו עשרות רבנים ל"מלחמה" בפושע היהודי ובאנס היהודי. לכן הנימוקים הנ"ל, כשנשמעים נגד גויים, הם רק התירוץ.

      במה דרישתי כלפי השמאל בנושא ההטרדות המיניות הייתה יותר "מינורית"?

      את "ההתנשאות המקובלת על השמאל" עם תקשורת וכו' אני אייחס לזה שאתה מעוצבן, כי ברור שאין לך מושג על מה אתה מדבר. עשיתי את זה בעצמי וזאת הייתה עבודה סיזיפית שאף עיתונאי מקומון סוג ז' לא טרח לכתוב עליה.

      בפוסט הזה לא כתבתי מילה וחצי מילה על שאלת הלגרש או לא לגרש מבקשי מקלט אלא שצריכה להיות מדיניות ברורה בנושא ואני מעדיף שהדיון כאן יעסוק בנושא נכתב. אבל ככלל, אני בעד מדיניות של "קשה בחוץ-רך בפנים". צריך למנוע כניסה של מי שאינו פליט מובהק, ומי שכבר נמצאים כאן זכאים ליחס ראוי והוגן. לא רואה את ההגיון בלתת לכולם להיכנס ורק אז לעשות להם ת'מוות. אותו דבר לגבי עובדים זרים. שלא יביאו אותם בכלל, ולא שיביאו ואז יגרשו כדי להביא חדשים במקומם.

      אם יהיה כאן סידור של מדינה אחת דמוקרטית, תבנה בהתנחלויות כמו שכל אזרח, גם ערבי, יוכל לבנות בכל מקום, בהתאם לאותם החוקים ושם תקלות את הנדכאים כמו שכולם צריכים לקלוט אותם.

      לעניין הרביעי, שוב, מתנחלים לא אשמים בכל חוליי המדינה ואפילו לא ברובם. ההתייחסות בפוסט הזה למתנחלים זו לגמרי פרשנות שלך, ולא כתבתי בשום מקום שהאנשים אליהם אני מתייחס אשמים במצב, אלא שהם מנצלים אותו בציניות רבה למטרותיהם. אתה יודע, המנטרה לא מתאימה לכל דבר שמישהו כותב.

    • אבי says:

      כן כן השמאל שונא את העניים והחלשים ולכן הוא ניסה להעביר חוק להעלאת שכר המינימום. הימין לעומתו, כל כך אוהב את העניים והחלשים ולכן הוא סירב והפיל את החוק להעלאת שכר המינימום.

      • גיל ב' says:

        זה מזכיר לי ויכוח שהיה לי עם עמיתה לעבודה. היא ימנית וקפיטליסטית קיצונית (היא אמריקאית רפובליקנית במקור). היא גרה בכרמיאל ושאלתי אותה איך האמונות הקפיטליסטיות שלה מתיישבות עם מגורים במקום שאדמותיו הולאמו מהתושבים הערבים של כפרי האיזור (ע"י התרגיל הידוע של הכרזת האיזור כשטח אש של צה"ל ולאחר מכן מסירתו לבניה ליהודים). היא סירבה להאמין שזה באמת קרה, גם לאחר שמצאתי כתבה בארכיון של "הארץ" מאותו זמן שדיווחה על כך. היא טענה שאי אפשר להאמין לשום דבר שכתוב ב"הארץ" (גם לא לפני 40 שנה…) ומקורות המידע האמינים היחידים הם ערוץ שבע ו-FOX NEWS.

        • עדו says:

          אמריקאית רפובליקנית שגרה בכרמיאל… לא, אין סיכוי שתשכנע אותה במשהו..

  7. ידידיה says:

    אני חושב שטוב היה לו היית נמנע מהשחלת ה"גרעינים תורניים" בין הכהניסטים והפונדמנטליסטים, או לפחות מבהיר לאלו מאותם גרעינים התכוונת. אני משער שלא התכוונת לכלול שם את הגרעין בירוחם, למשל.

    • אני אכן לא מתכוון לכל הגרעינים התורניים כמו שאני לא מתכוון לכל השס"ניקים או לכל הרבנים. אם אני רואה מגמה שולטת איפה שהוא, ומדובר בהתייחסות כהערת אגב ולא כנושא הפוסט שבו אני יכול לפרק את המושג ולפרט מה קורה בפנים, תהיה שם הכללה. מי שלא מוכן להשלים עם רמה כזאת של הכללה, אין לו מה לקרוא פוסטים וכדאי שיעבור לקרוא עבודות דוקטורט.

      • תגובתך (לעייל) ראויה ובהירה. חבל שהפוסט עצמו אינו כזה. הטענות הינן טובות וראויות לתגובה עניינית, במקום להיסחף למחוזות אחרים. אני טעיתי בהבנת הנקרא – ולא רק אני. הדברים שלך גוררים עוד אחרים להבין, כנראה, אחרת ממה שהתכוונת, ובאופן אוטומטי חזרנו לנושא הקלאסי…

        להבנתי יש חוק ברור לגבי חוקיות שהייתם של המבתננים. הבעיה היא שלא יצרו מהחוק – מדיניות, ובכל מקרה – החוק לא מוצא לפועל. הסיבה די ברורה לי. הרשויות משקשקות. ראה דוגמת הרצון להפעיל את החוק לגרש את ילדי העובדים הזרים. רק אלי ישי (ואני לא מחסידיו) עמד מאחרי ההחלטה החוקית, בעוד כולם מתפתלים.

        ההתנהלות הזו, מפריעה מאד לרבים בארץ, ולא מן ההיבט עליו כתבת. העמידה האמיצה והחד משמעית של התקשורת האלקטונית, כנגד הגירוש החוקי של ילדי העובדים הזרים, השימוש הציני של ילדים בהפגנות, ועוד. כשבוחשים בעניין ובוחנים את המניעים האמיתיים של המתנהלים כך, צפה צביעות רבה, ובעקבותיה – עולה אצל רבים תחושת קבס.

        לא מסכים עם הגדרתך ש"מי שלא מוכן להשלים עם רמה כזאת של הכללה, אין לו מה לקרוא פוסטים וכדאי שיעבור לקרוא עבודות דוקטורט." רבים מקוראי הפוסט הינם "ציידים" משחרים לטרף, (ואני רואה את עצמי ביניהם) המחפשים ומנצלים על מעידה מילולית וכל ניסוח עמום כדי… ובניסוח עדין יותר, אך טבעי הוא שכל קורא קורא בעיניו. הטכניקה לקרוא בעיני הזולת אינה בנמצא כרגע. על כן, נדמה לי ש"חובת ההוכחה" על הכותב.

        מורדי

        • אני כותב בבהירות כפי יכולתי, ומי שמחפש במיקרוסקופ על מה להיתפס, ימצא תמיד.

          לגבי עובדים זרום ושות', יש מי שמכיר את הנושא ומעורב בו יותר ממני ואני מציע שתדבר אתם.

        • דניאל ר says:

          ערבבת בתגובתך בין "מסתננים" לבין "ילדי עובדים זרים". ה"מסתננים" כניסתם נעשית בניגוד לחוק אך החוק לא מאפשר לגרש אותם עד לבירור (וסירוב) בקשתם למעמד של פליט. כיוון שישראל מתעקשת שלא לבדוק את הבקשות למעמד של פליט, ישראל (ובפרט אני ואתה) לא יודעים אם מדובר בליטים שזכאים למעמד כלשהו (כדי שלא יצטרכו לחזור לארצם ולהיהרג). "במקום זאת, היא מעניקה לכולם "הגנה זמנית" קולקטיבית מפני גירוש – מעמד בלתי יציב ונטול זכויות של ממש". מקור:
          http://www.kavlaoved.org.il/media-view.asp?id=2700

          יחידת "עוז", שהוקמה על רקע הפחד מסכנת הפליטים, הפסיקה לעצור פליטים מאפריקה משגילתה שהיא לא יכולה לגרש אותם מהסיבות שציינתי.

          הקרדיט לישי במקרה הזה נראה לי לא במקומו. להזכירך, עמיתו למפלגה בניזרי הכניס אלפי עובדים זרים לישראל תמורת בצע כסף, הורשע, ובכל זאת ישי מייחל לקיצור ענשו. לפעמים פוליטיקאים "עומדים באומץ" מאחורי החלטה קשה, אבל זה לא המקרה עם אלי ישי. להיפך, הוא עושה מהלך למיתוג המפלגה שלו, זה כמו לשבח את נתניהו כשהוא עושה את מה שאומר לו מוטי מורל או מי שזה לא יהיה שמושך לו בחוטים.

      • ידידיה says:

        אבל לא כרכת אותם עם הרבנים סתם, טענת שאין מי מהגרעינים התורניים שהיה קשוב למצוקת החלשים, ובאותה נשימה גם כרכת אותם עם פונדמנטליסטים וכהניסטים. שאל את עצמך אם היית בולע בשקט (זאת אומרת, בלי לשים לב) הכללה דומה בכיוונים אחרים.

        • ידידיה says:

          דרך אגב, מתיאורי ההיסטוריה שלך נראה שיש סיכוי טוב שהיכרת בני גרעינים הרבה יותר ממני (ילד שמנת, פחות או יותר).

        • לא זה מה שטענתי, אלא מניתי גרעינים תורניים בין המעורבים בליבוי שנאת זרים. וכן, אם מישהו היה מונה אנרכיסטים בין אלו שמפגינים נגד הגדר, לא הייתי טורח לחפור האם מדובר בכל האנרכיסטים או רק באנרכיזם הסינדיקליסטי ולא באנרכיזם הקולקטיביסטי. כמובן שההשוואה לא במקום בגלל של א' ב' ג' אבל אין גבול לניטפוק.

  8. ערן says:

    רוסים כבר מזמן לא נופלים תחת הקטגוריה "השוליים של החברה הישראלית." כדאי שתתעדכן.

    • רץ להתעדכן מייד. אבל הרוסים שהסתובבו שם בהחלט היו בשוליים של החברה, והאמת היא שלא רק הרוסים ההם. אפשר לעבור על הסטטיסטיקה ולראות תפוצה גיאוגרפית, שיעורי פשע והתאבדות וכיו"ב למי שאוהב גם מספרים.

  9. uxjxwdxw says:

    gyYa7E zuewujlejmqv, [url=http://xkyboslzmstm.com/]xkyboslzmstm[/url], [link=http://bdjrdwvykkuw.com/]bdjrdwvykkuw[/link], http://lwuqiwjvpgee.com/