מסוכן בדרום תל אביב.

היה דבר אחד מוזר בהפגנה אתמול בתל אביב, שהתדרדרה לפוגרום בזרים. או לפחות, זה היה נחשב למוזר בכל מדינה דמוקרטית, אבל אותנו הרגילו לזה וזה כבר נראה לנו טבעי. הממשלה יוצאת להפגין נגד האופוזיציה. ח"כים מקואליציית 94 הח"כים פלוס נציגי הח"כים שמימינם רק גדר חשמלית (הזכויות לגורביץ) ומתגוללים על מי שאמורים להיות מיוצגים ע"י המעט שנשאר מהאופוזיציה, וגם את הרשימה הזאת אפשר לצמצם, כי לא כל האופוזיציה משמאל קשורה, מיוחסת או עוסקת בנושא מבקשי המקלט.

כמו שמקובל אצל פוטין, ובברית המועצות לפניו, בסוריה, איראן ומשטרים סימפטיים אחרים שכגון, הממשלה היא זו שמארגנת ומלבה הפגנות נגד המתנגדים למדיניותה, במקום שזה יהיה ההיפך.

כן, אני יודע איך הציגו את הדברים. כאילו ההפגנה היא נגד מדיניות הממשלה. אבל לא נעלמו ממני הטענות והמסגור של העניין: ממשלת 94 הח"כים, שמתגאה בהיותה היציבה ביותר בהיסטוריה הישראלית, עומדת חסרת אונים מול "הפלישה האפריקאית" בגלל כמה יפי נפש שמתעקשים לספק סיוע הומניטארי למבקשי המקלט. אתם מבינים? אם רק לא היה אותם, היפי נפש האלה, השמאלנים, הקרן החדשה, איך שלא תקראו לזה, הממשלה הייתה משנסת מותניים ובועטת את הכושים בחזרה לאפריקה.

מה שאומר, במילים אחרות, שהממשלה אף פעם לא תבעט את הכושים בחזרה לאפריקה. כי יפי נפש אי אפשר להעלים ולחסל לגמרי כמה שלא ינסו, תמיד יישאר איזה קומץ בוגדני (קטן אך קולני) איפה שהוא. ואם לא יישאר, תמיד יהיה אפשר להגיד שנשאר. הרי בלעדיהם, איך יצדיקו את ההימנעות מליישם את המדיניות המוצהרת? ע"ע ההצעה להחלת החוק הישראלי על ההתנחלויות, שהופלה ע"י אותם האנשים שהציעו אותה.

הממשלה כנראה לא תבעט את הכושים חזרה לאפריקה משום שאנשים לא ממהרים לפתור מצבים שהם נהנים מהם ולא משלמים מחיר על קיומם. אנשי השררה שלנו, להבדיל מתושבי דרום תל אביב ומקומות רבים אחרים, לא מתמודדים עם הצפת מבקשי המקלט בשכונותיהם שלהם. לא באקירוב, לא בקיסריה ולא בהתנחלויות בשומרון, המקום ממנו באים מארגני הפוגרומים.

בעיית מבקשי המקלט לא עולה לאנשי השררה שלנו בתמיכה ציבורית אלא להיפך, הם צוברים תמיכה בזכותה. לאלי ישי, למשל, נוח להתלהם על הזרים במקום לדאוג לדברים כמו מערך כיבוי האש, ובאותו הזמן לשבור את כל השיאים בייבוא עובדים זרים שהוא, כשר הפנים, מאשר את נוכחותו של כל אחד ואחד מהם. ונקודה לא פחות חשובה: הרבה גורמים מגלגלים המון, המון כסף מעצם קיומה של הבעיה, וצפויים לגלגל עוד כסף בעתיד.

בואו נעשה סדר: כרגע, למרות תחרות ההתלהמות מצד דובריו, השלטון מניח לכל מבקשי המקלט להישאר. עד האחרון שבהם. הוא תופס אותם בנגב, נותן להם ויזה, מעלה על משאיות ואודרוב לגינת לוינסקי. שם הוא זורק אותם כדי שיתפזרו בשכונות דרום תל אביב ויסתדרו איכשהו.

אם השלטון היה רוצה לפתור את הבעיה (ואת זה אומרים לא רק סמולנים מהקרן החדשה), הוא היה בודק ביסודיות מי מהם זכאי למעמד של פליט ומי לא. מי שלא זכאי היה מגורש, מי שכן היה מקבל מעמד רשמי של פליט ואפשרות לעבוד בישראל והנה אנחנו מגיעים לעניין של הכסף: את מקומות העבודה עבור הפליטים היו מארגנים על חשבון העובדים הזרים שמיובאים לפה. מבחינת מי שעצם נוכחותם של מי שאינו מבני העם הנבחר בארץ הקודש מפריע לו, לא אמור להיות הבדל. מה זה משנה אם הגוי שמנקה את השירותים או קוטף אבוקדו הוא תאילנדי, סיני או אריתראי? ואם אפשר שתהיה פה רק קבוצה אחת של זרים במקום שתיים, מה רע?

אבל מבחינת התעשייה שמביאה עובדים זרים וגובה מהם אלפי דולרים על עצם הבאתם, עוד לפני שדיברנו על סחיטת ביטוח רפואי במחירים מופקעים וכל מני קנסות וניכויים ככל שעולה על שרירות ליבם, מהלך כזה יהיה אסון. אפריקאים מגיעים לכאן לא באמצעותם, ולא ישלמו להם דולר אחד. המשמעות המעשית של החלפת העובדים הזרים במבקשי מקלט מאפריקה היא שכל מני מתעשרים יפסיקו להתעשר ואת זה אלי ישי והממשלה שלו ממש לא רוצים. למה להסתכסך עם אנשי ההון והלוביסטים שלהם?

הפניית הזרים לשכונות הכי קשות ודפוקות היא לא איזו טעות, אלא מדיניות, ומדיניות ישנה נושנה. מאז קום המדינה, השלטון שלח את כל הדפוקים לפריפריה כדי שיאכלו שם אחד את השני ולא יפריעו לאליטות בעיניים. כשהמצב נעשה בלתי נסבל, השלטון בא "להציל את המצב" באמצעות מה שנקרא "הבאת אוכלוסיות חזקות". התושבים המקומיים נבעטים למקום אחר, לעיתים קרובות להתנחלויות, ובלב הסלאמס מוקמים מתחמים מבוצרים לעשירים בלבד, עם שומר בכניסה, שמשווקים תחת הסלוגן "לגור עם אנשים כמוך".

קריקטורה מאת מיש.

כשתושבי דרום תל אביב מפגינים נגד הפלת ההתמודדות עם מבקשי המקלט על הראש שלהם – הם צודקים לגמרי. כשהם קוראים לקחת אותם לצפון תל אביב ומקומות כאלה – הם צודקים לגמרי. אלו הן הטענות המרכזיות של התושבים והן נכונות. עכשיו נשארת השאלה, איך ממסגרים את זה. וכאן בא החלק העצוב. מיכאל בן ארי מחזיק משרד בדרום תל אביב, הוא מארגן את התושבים ורותם את כוחם וזעמם למסרים שלו, שאינם אלא גזענות צרופה שאינה תלוית זמן, מקום או נסיבות. לא נתייפייף, רבים מהתושבים גזענים בעצמם, אבל בזה אין שום דבר מיוחד. גזענים לא חסרים בשום מקום.

בן ארי ושכמותו לא גילו שמץ של עניין בשכונות דרום תל אביב עד שהזרים הגיעו לשם. השכונות סבלו מאז ומתמיד. דפקו אותן ודרכו עליהן מאז ומתמיד אבל בן ארי לא היה שם. הרי זה בסך הכול יהודים שדופקים יהודים. רק כשגויים נעשו מעורבים בעניין, הוא נזכר להתגייס "לטובתם". ואת אותו הדבר אפשר להגיד על ארגוני השמאל למיניהם. מידת העניין והמעורבות שלהם בשכונות האלו פשוט עלתה פלאים ברגע שהסיפור נהיה של יהודים מול גויים, והיה אפשר לעוף על הנשא הסקסי של מלחמה בגזענות במקום בנושא הסיזיפי והאפרורי של מדיניות חברתית. ואל תגידו לי שהשמאל תמיד דאג לנושא החברתי ואל תנופפו לי בהצעות החוק של ח"כים מהשמאל. בפיד שלי יש מאות "מסוכן בדרום סודן" ומעט מאוד "חרא בשכונת התקווה".

הפוליטיקאים משני הצדדים מסגרו את העניין, כל אחד מהצד שלו, כסיפור של ישראלים מול זרים. וכשזה המסגור, כשזאת הבחירה שהמערכת הפוליטית מציבה לתושבים, כשאלו האפשרויות, אין מה להתפלא שמי ש"לטובת הישראלים" גורף יותר תמיכה מאשר מי ש"לטובת הזרים".

עכשיו, אני מניח שכמה מכם עושים עכשיו "עוד פעם הוא מתחיל עם השמאל-באשינג שלו". אז כן, באשינג, כי זה פשוט לא יכול לעבוד ככה יותר. לא יכול להיות שמול כל השיט שאנחנו רואים יעמוד כוח שלא יודע לעשות כלום חוץ מלהיות צודק ולא חושב שמעניינו לדעת. אז לאלו שזה נוגע להם: אני יכול לחשוב כמוכם על הרבה דברים, אתם חברים שלי, מת עליכם ומוזמנים לבירה בירושלים בכל עת. אבל באמת, אלא אם כן אתם מתכוונים להפסיק להיות חלק מהבעיה ולהתחיל להיות חלק מהפיתרון, תעשו טובה, קחו את הדרכון הפולני שלכם ותזדיינו מפה לברלין. אין לי דרך יותר יפה להגיד את זה.

This entry was posted in כללי and tagged , , , . Bookmark the permalink.

218 Responses to מסוכן בדרום תל אביב.

  1. חיים ו. says:

    +100
    הפוסט הכי טוב שלך שקראתי אי פעם

    • זה בגלל שאמרתי ששמאלנים צריכים להזדיין מפה.

      • חיים ו. says:

        לא, בגלל שתארת את המציאות בשכונות העוני של ישראל בדיוק כפי שהיא.
        וגם בגלל שתארת את ההתנהלות של השמאל הישראלי בדיוק כפי שאני תופס אותה.

        • גל says:

          מה עם התיאור של המגה קואליציה ימין-מרכז(?). אינטרסנטים שמלבים שנאה, אם זה אתה מסכים?

          • חיים ו. says:

            כן

            • ניר מלצקי says:

              גם אני

            • סלבה says:

              די נו, זה לא סוד גדול שחיים הוא לא שמאלן. לפחות הוא עושה גם מה שיש להאנשים עם דעות קצת אחרות להגיד.

              אגב, אם אנחנו כבר בנושא יש איזה בלוב טוב עם השקפות עולם יותר ימניות שמישהו ממליץ עליו?

      • חיים ו. says:

        אתה יודע מה, אחרי שקראתי את פוסט ה"תולעים" של גורביץ (לעולם יהיה שמו עכשיו יוסי "תולעים" גורביץ בפי) אז אפילו שמאלנים אני לא אקרא להם.
        מדהים באיזו מהירות יוצא הגזען הלבן והמסריח מהחור שלו בשניה שיש לו הזדמנות. הייתה שם תגובה של "ריי סטאלין" אחד על "שרשוחה" בלונדינית ומשא האדם הלבן של קיפלינג לא פחות שגרמה לי להקיא קצת בפה.
        אז כן, שיזדיינו מכאן. את הקיא של גורביץ על אנשי השכונות, ה"תולעים" שמגיע להם כל מה שקורא להם, צריך לפרסם בכל שכונת עוני בארץ ואני אדאג אישית שזה יקרה מכיסי הפרטי.

        אתה צריך להתבייש שאתה חולק אכסניה אתו.
        בפעם האחרונה, ביי.

        • אילן says:

          אז מסתבר שיש דברים שיכולים לזעזע אותך ויש גזענות שעושה לך בחילה. אמנם אלו לא קריאות הסתה של חברי כנסת ופוגרומים באפריקאים אלא פוסט ותגובה באיזה בלוג שמאלני, אבל העיקר שהחוש המוסרי עובד.

          • סלבה says:

            תאכלס… תושבי השכונות יכולים להיות כמה בורים וגזענים שהם רוצים וצריך לגלות כלפיהם אמפתיה והבנה כי הם באים "מצב" אבל יוסי שהלך לשם ועבר את החוויה הנוראית של להיות באמצע המון שצועק עלייך גזעניות והיה רוצה להכות בך אמור לגלות שליטה עצמית של נזיר ולא לחשוב מחשבות גזעניות ולרצות לזרוק את כל אותם האנשים לעזאזל. כשיוסי עושה את זה אז אין אמפתיה והבנה ו"בוא נסתכל שניה על המצב שהוא מגיע ממנו" יש רק "הא! ידעתי! הוא גזעני! אמרתי את זה מהיום הראשון."

            יש אנשים שחיים בסרט שהעולם מלא באנטישמים והם לא יסכימו שיכולים להיות אנשים שנהפכו אנטישמים רק אחרי שהם פגשו ביהודי או ביהודים. יש רק גוים שעוד לא צעקו בגרון מלא שהם אנטישמים.

        • חנן says:

          חיים, אתה שקרן. ה"תולעים" הצועדות אלה לא תושבי השכונות אלא הגזענים הפוגרומצ'יקים מביניהם. בפוסט ההוא של גורביץ – כל מילה בסלע. אבל כבר הבנו שעובדות זה לא בדיוק מה שמענין אותך. לך תתלה פוסטרים ב"שכונות העוני". פשיסט.

    • חוני says:

      שמע שלום
      אני רוצה להתחתן איתך ולעשות איתך ילדים
      ואני אפילו לא גיי

  2. AP says:

    ביקשת לא להגיד את זה, אבל אני אגיד את זה בכל זאת: מהתגובות של אנשי שמאל שאני קראתי ושמעתי, דווקא היתה התייחסות מרכזית למצוקה של התושבים בשכונות המדוברות. אבל יכול להיות שאנחנו פשוט מקבלים את המידע שלנו ממקומות שונים. הרבה מהם גם מציעים פתרונות כאלו או אחרים למצב שנוצר, שרובם די דומים למה שכתבת כאן. שזה הגיוני, כי אלו הפתרונות הכי סבירים.

    • אני יודע שאומרים את זה וכמו שכתבתי, את כל הדברים הצודקים והנכונים יודעים להגיד.

      יש גם שאלת המתי התחילו לדבר על זה, כמה אומרים את זה ביחס לדברים אחרם, איך אומרים, למי אומרים, איזה משקל יש לדברים ובאילו מעשים המילים מגובות. כי לעיתים קרובות מדי, זה כמו בסטטוס של זהבה גלאון בפייסבוק היום. בנוסח אני מזדהה עם מצוקת התושבים אבל…

      יאללה, אם הייתה מעבירה את המשרד שלה לשם לפני חמש שנים, הייתי מתרשם.

      • AP says:

        יש הבדל די גדול בין להגיד שהשמאל לא יודע להציג את הפתרונות שלו לבין זה שהם לא מוכנים להציע פתרון וצריכים להזדיין מפה.
        זה שהשמאל מגיב לאט, על זה אין לי וויכוח. הנסיון של אנשי שמאל לפעול בשכונות האלה היה צריך להתחיל הרבה לפני שבן ארי הגיע לשם. זה לא אומר שבהכרח מאוחר מלפעול שם, רק שבשלב הזה זה יכול להיות מלווה בסיכון עצמי די גבוה. מצד שני, בארה"ב פעילי זכויות אדם הפגינו ופעלו במקומות קצת יותר מסוכנים מדרום תל אביב.

        • עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. אם יתחילו עכשיו, אולי נראה פירות בעוד עשור.

          אבל העניין הוא שיש המון שמאלנים שהבינו את זה תמיד ועשו את זה תמיד. יש המון עבודה מצויינת בשכונות כבר מאז שנות תשעים.

          אממה, יש יותר מדי אנשים מרכזיים ובולטים בשמאל שפעם אחר פעם מתעקשים להוריד את עבודתם הטובה של אחרים לטמיון.

      • יובל says:

        תראה מה זה – היא היתה צריכה לפתוח משרד בשכונת התקווה כדי שהיא תוכל להתנגד למדיניות גזענית נגד הפליטים בלי לנכר את תושבי דרום העיר, משרד בשדרות כדי להצדיק מדיניות פייסנית כלפי עזה "למרות הקסאמים", משרד בירושלים כדי להראות שבאמת אכפת לה מהעיר למרות שהיא חושבת שצריך להקים בה שתי בירות, משרד בכרמיאל כדי להראות שהיא נאבקת באי-הקצאת קרקעות לערבים בגליל למרות שהיא לא מזניחה את תושבי הצפון וכן הלאה. זה המון משרדים לא?

        • אחד יהיה התחלה טובה.

          • יובל says:

            יש לה אחד – בכנסת. והיא עובדת ממנו.

            אבל זו לא הנקודה: העניין הוא שאני חושב שאתה משלה את עצמך אם אתה חושב שזה באמת היה משנה משהו. כי אף אחד לא הקשיב לתושבי שדרות שאמרו שצריך להגיע להסכם עם החמאס, או לתושבי דרום תל אביב שמתנגדים לרדיפת הפליטים (ויש הרבה כאלו), או תושבי ירושלים שמפגינים בשייח' ג'ראח. כולם תל-אביבים-צפונבונים-לכו-לשייח'-מוניס. גם אם הם מזרחים אסליים שעבדו כשרברבים.

            וגם אם זהבה גלאון היתה פותחת משרדים בכל המקומות האלה היא עדיין היתה נציגת "השבט הלבן" גם בעיניך.

            • נכון מאוד. יש אנשים שאף פעם לא ישכנעו אף אחד מחוץ לחונטה הסוציולוגית שלהם שהם איתם, לא משנה מה יעשו. אין עם זה שום בעיה. איכשהו, נדמה לי שתושבי כפר שמריהו לא ינהרו אחרי מרוקאי עם שפם משדרות גם אם ילבש חליפה מחוייטת וידבר במילים ארוכות של אשכנזים.

              אבל זה שדווקא האנשים שלא יודעים או מצליחים מלתקשר עם מגזרים אחרים מהחילוני/אשכנזי/תלביבי/מעמד בינוני מתעקשים להידחף לראש התור ולמצב את עצמם על תקן הדוברים, המנהיגים, הפוסטר בויז וקובעי הטעם הטוב של השמאל, זאת הבעיה.

            • יובל says:

              זהו, שמי שמחליט למצב אותם כפוסטר בויז של השמאל, הוא גם אתה, שמתעקש לכתוב עליהם כל פוסט תוך התעלמות מכל יתר השמאל. הם נדחפים לראש התור כי הם פוליטיקאים וזה מה שהם עושים. אבל העובדה שהתקשורת – ואתה בתוכה – משתפת עם זה פעולה היא חלק מהבעיה (אם לא ה-בעיה). כי הרבה יותר סקסי וקל להמשיך להצביע על השמאל כעל מדורת-שבט-אשכנזית. זה גם ממקם אותך בתור האאוטסיידר התמידי שיודע לצעוק שהמלך הוא ערום.

              אז גם אתה חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. ואתה מתבקש לקחת את הדרכון הפולני שלך וכו' וגו'.

            • הבנתי. אם אני לא אדבר על זה זה ייעלם.

            • יובל says:

              אני יכול להגיב לכך בשתי דרכים:
              1. הגישה הסרקסטית / תמונת המראה – נכון, ואם זהבה גלאון תפתח משרד ברח' מסילת ישרים בת"א אז מיד יפסיקו להאשים אותה בצפונבוניות ו-"התייפייפות נפש".

              2. הגישה הרצינית – אל תתמם. ברור לך שאני לא חושב שאתה לבד אחראי ליצוג המוטה של השמאל ושל הפעילות האמיתית שלו, ולתפיסות בציבור הישראלי שמעמידות את בנימין נתניהו כנציג המונים אותנטי לעומת אילן גילאון כבוגד נהנתן אשכנזי שמאלני. אבל אתה משתף איתן פעולה. יש לך יכולת השפעה מסוימת בבלוג הזה ואתה בוחר לנצל אותה כדי להסביר שהשמאל מנותק מהעם, ולא דברים אחרים. לפחות קח על זה אחריות במקום לברוח ישר ל-"אוי לא אוי לא החונטה מבקשת להשתיק אותי כדי לכסות על הבעיות בשמאל!"

            • איכשהו, לא נראה לי שיש לך בעיה בהבנת הנקרא אבל אזרום אתך.

              השמאל לא מנותק מהעם כי אין "שמאל" ואין "עם". יש אנשים עם דעות "שמאלניות" בתוך ה"עם" ויש גם שבט, אחד מני שבטים רבים שמרכיבים את הציבור שניכס את ה"שמאל" לעצמו. מרשה לכמה "אחרים" יצוגיים להסתובב אצלו במועדון – אם הם יתנהגו כמצופה מהם – אבל אין ספק מיהם בעלי המועדון.

              זה מה שאני בוחר להסביר כי עד שהנקודה הזאת לא תיפתר, הכיוון שאליו המדינה הזאת הולכת לא עומד להשתנות.

            • ערן טרבלסי says:

              "יש לך יכולת השפעה מסוימת בבלוג הזה ואתה בוחר לנצל אותה כדי להסביר שהשמאל מנותק מהעם, ולא דברים אחרים"

              כן, כי באמת חסרים בלוגים שעוסקים בדברים האחרים הללו, ולעומת זאת יש המון בלוגים מהסוג של שלום.

            • סלבה says:

              סליחה שאני שוב מדרדר את הרמה של השיחה כאן… אבל ממתי שלום הוא באיזשהו מעמד או עמדה מחייבת?

              בסוף היום, בלי להעליב, הוא סתם אידיוט מאחורי מקלדת ואם מוצא חן בעינייך לקרוא אז אתה קורא ומקשיב ואם לא אז אתה לא.
              זה קצת כמו לבוא לאיזה הומלס שצועק שטויות ברחוב ולהגיד לו שהוא לא בסדר כי הוא צועק על ישו במקום לצעוק על האבטלה הגבוהה, שיצעק על מה שבא לו.

            • יובל says:

              ערן – כן. באמת אין כתיבה שתוקפת את השמאל. זה מאוד נדיר.

              סלבה – ככה זה: שלום כותב מה שבא לו, אני כותב מה שבא לי בתגובה, וכולם מאושרים. בחייך – זה לא שייך לתחום ה-"לא אוהב מה שכתוב כאן אל תקרא" פשוט כי זו לא היתה הביקורת שלי ודי עברתי את צורת השיח הזו לפני שנים כבר ברשת. מה שאני כתבתי כאן זו ביקורת על שלום, ונראה שהוא הבין אותה (גם אם לא הסכים איתה.) לא אמרתי שצריך להשתיק אותו או שהוא "חייב" משהו למישהו.

            • איתי_85 says:

              אולי זה היה יותר יעיל אם שלום היה כותב על השמאל האחר הזה אבל זה לא השפיל שלו ממש ושיהיה לו לבריאות.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              אכן, באמת כדאי שאכתוב יותר על מי שעושה דברים כמו שצריך.

  3. השיח הזה של 'זורקים אותם בכיכר לוינסקי' הוא מוזר בעיני.
    הרי אם היו זורקים אותם בכיכר המדינה, או בכפר שמריהו או בקיסריה, הם היו לוקחים אוטובוס ומגיעים ללוינסקי. כי שם הם יכולים לממן לעצמם (בקושי רב) דירה וקצת אוכל.
    כלומר, אין פה הפניה של המוחלשים ביותר לשכונות המוחלשות ביותר – יש כאן 'זרימה טבעית'.

    זה, כמובן, לא אומר שלא צריך להכיר במצוקתם של תושבי התקווה ושל מבקשי המקלט כאחד, ולסייע לשתי האוכלוסיות. כמובן שהשלטון מעדיף להמשיך ולסייע למי שמרוויח מעל 40 אלף ש"ח בהטבות מס.

    • אשכרה. כל הבלגאן, החל מהמעברות וכלה בתחנה המרכזית החדשה, פשוט זורם לשם באופן טבעי. איך לא? אז למה באמת להקשות על הסודנים המסכנים ולהכריח אותם לקחת את האוטובוס דרך כל העיר אם אפשר לתת להם שירות עד הבית.

      • המילה 'טבעי' הייתה טעות. הוא זורם לשם כי הממשלה מזניחה את האזור.

        אני מניח שתרגיש הרבה יותר טוב אם יורידו את מבקשי המקלט בצפון תל אביב, והם יקחו אוטובוס דרומה. אין ספק, זה יצור שינוי משמעותי.

        • לא מזניחה. דופקת אותו אקטיבית. ואיפה האוטובוסים עוצרים זאת לא הנקודה. אבל יש משהו בזה שאפילו הג'ינג'י עם המפתחות שאחראי להגיד לנהג איפה לזרוק את הפליטים שנאספו בנגב, יודע לכוון אותו ללוינסקי. עד כדי כך זה מובן מאליו.

          • Alon Levy says:

            אתה מתנהג כאילו שכונות של מהגרים זה דבר מוזר וקונספירטיבי.

            • dervney says:

              קצת על הדינמיקה, דירות שאפשר לדחוף בהם 30 איש יש בדרום העיר כמו שיש בצפונה, הפרש המחיר של הדירות לא עד כדי כך דרמטי, מחירי האוכל זהים ומבחינת הקרבה למקומות התעסוקה יש יתרון מסוים לצפון.
              אממה, בוא תנסה להכניס לדירה ברמת אביב 30 פליטים, נראה מה המשטרה תגיד על זה.

              או בוא נדמיין מה יקרה לפליט אריתראי שאין לו מקום להניח את הראש אם אחרי יום נקיונות במסעדות בכיכר המדינה יעדיף במקום לקחת את האוטובוס ולישון בגנים לוינסקי יעדיף להשאר בכיכר להעביר את הלילה, כמה זמן יקח עד שהמשטרה תטריד אותו ותבהיר לו שעדיף לו להוציא את מחיר הנסיעה?

            • איתי_85 says:

              +1 על מה שדרבני אמר\ה. זה יותר מסתם מגנטיות שמושכת עוני לעוני.

        • את המרוקאים לא זרקו בשייח' מוניס אלא הם נהרו לשם טבעית כי רק שם הם יכלו להרשות לעצמם. עד כאן ניחא. הקטע היפה הוא שברגע ששייח' מוניס נהיה קצת יותר אטרקטיבי, וקיבל שם עברי גאה, זרקו משם את המרוקנרים. הם לא זרמו טבעית משם.

  4. סו אלן says:

    פוסט מצוין,סוף כל סוף מישהו מצביע על הצביעות של חלק מארגוני השמאל זה תמיד נראה לי תמוה שכל האנשים שמנפנפים להם בזכויות אדם מפגינים אך ורק בהפגנות בעלות פוטנציאל גבוה.
    מדוע ארגוני השמאל שותקים כאשר זכויותיהם הבסיסיות של ילדים ישראלים אתיופים נרמסות בכל 1 לספטמבר?
    האם 400 ילדי עובדים זרים חמורים יותר 56 תלמידים שלא מתחילים את האחד בספטמבר?
    היכן כל ארגוני זכויות אדם\אזרח כשמקרים כאלה מתרחשים מול עיניהם?
    כנראה שאנחנו האתיופים שחורים פחות ויהודים מדי,אם השמאל היה טורח להגיע לכמה מהפגנות שלנו אולי הוא היה מצליח לנפץ כמה סטיגמות על זה שהוא אליטסטי וכו'

    • אסףר says:

      אין לי מושג על מה את/ה מדבר/ת. תוכלו לפרט?

      • אבי says:

        הכוונה שלה הייתה שהשמאל מתהדר בנוצות זכויות האדם והפגנות נגד גזענות אבל הוא לא מגיע להפגנות נגד גזענות כלפי אתיופים.

    • שי-לי says:

      באמת? את חושבת ששוויון זכויות לאתיופיים מעניין עוד מישהו במדינה הזו חוץ מהשמאל והאתיופים עצמם? כי מי שמדבר על כך ופועל בנושא הוא ר-ק השמאל.

    • בבה says:

      יש איזה Bias (אני לא אוהב לזרוק אנגלית אבל לא מצאתי תרגום יותר יפה לעניין) בקביעה שלך-את לא שומעת על אנשי שמאל בהפגנות עם חשיפה נמוכה…את לא שומעת על ההפגנות הללו בכלל.
      המידע זורם דרך מסננת לא רעה בשם התקשורת. עכשיו אני לא מאמין שיש תוכנית זדונית של הממשלה בשיתוף עם איילי הון להשתיק דברים, אבל אם אני אקח את האח הגדול כדוגמא-אין גם תוכנית הפוכה לחשוף אותך בכוח לתכנים מעוררי חשיבה, אלא רק למכור, והפגנה קסנופובית, והקונטרות שלה מושכות תשומת לב גדולה יותר מאיזה קליטה כושלת של קהילת עולים.
      זאת הסיבה שאני חושב שהשמאל צריך לחזור להיות פוליטי ומשפיע- כי לא משפיעים דרך התקשורת אלא דרך משרד הפנים והאוצר והחוץ והרווחה, ואם החרדים בלי לימודי ליבה קלטו את זה-גם האקדמיים משמאל יכולים (אזהרה-המשפט הקודם מכיל הכללות שידוע לכותב שהן לא מייצגות).

  5. עדיגי says:

    אם אנחנו מתעלמים ממצוקת תושבי השכונות, אנחנו אטומים שמתעניינים רק בפלסטינים. כשאנחנו מנסים לעזור לשכונות, אנחנו חוטאים בפטרונות. כשאנחנו עוברים לגור בשכונות בעצמנו, אנחנו חלק מגל הג'נטריפיקציה.

    אי אפשר לנצח, פשוט אי אפשר.

    • מקווה שתביני בסוף. אין לי מה להוסיף.

      • אסףר says:

        מה היא אמורה להבין?

        • שי-לי says:

          באמת מה היא אמורה להבין?

          • שלום בוגוסלבסקי says:

            מה הקטע של הניכור הזה שמדברים עליו. מהרבה בחינות, להיות בצד המנכר יותר קשה מאשר בצד המנוכר, במיוחד שזה באמת לא אשמתך שנולדת וגדלת איפה שנולדת וגדלת. גם אני גרתי כמה שנים בשכונה דפוקה ועשיתי לטובת המקום ועדיין קראו לי אשכנזי מנייק למרות שאני רוסי ולא אשכנזי והשכונה שבאתי ממנה לא הייתה מי יודע מה גם כן. מבין ומכיר בתסכול שהתגובה הזאת מבטאת ואין לי משהו להגיד על זה חוץ מזה שאני מקווה ליותר הבנה מכל הנוגעים בדבר.

            • עדיגי says:

              אני מבינה את הניכור, אבל אין לי הרבה מה לעשות איתו. בסופו של דבר, מרכז תל אביב – המקום שבו גדלתי – הוא זה שעיצב אותי.

              אגב, סבתא שלי היתה בטוחה עד יומה האחרון שהיא מהגרת דפוקה, למרות שהיא היתה אישה אמידה ומשכילה ממרכז תל אביב. מה שאומר – שבסופו של דבר מה שיש לך בראש לא תמיד קשור לעובדות.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              בהחלט מה יש לעשות עם זה, רק צריך שזאת תהיה עמדה פוליטית עקבית ולא לחכות לקסמים גדולים.

            • עדיגי says:

              את זה אפשר להגיד על כל דבר.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              כי זה עיקרון כללי נכון ודינאמיקה נפוצה של יחסי כוח. זה משהו שקורה בדיאלוג יהודים-ערבים כל הזמן למשל. בהתחלה כולם פוצי-מוצי, ואז הערבים מתחילים להרגיש מספיק בנוח כדי להוציא קיטור על היהודים שנמצאים שם והמשתתפים השמאלנים מתקפדים ונכנסים לקטע של "אנחנו היינו הכי בסדר איתם והם רק מאשימים אותנו כל הזמן" ויוצאים מהדיאלוג גזענים ושונאי ערבים. יש כאלה שממשיכים הלאה מהנקודה הזאת, יש כאלה שנשארים שם.

            • עידו לם says:

              את כזאת מתחסדת עדיגי שאני לא יודע להחליט אם זה יותר דוחה או עלוב, מה לעזאזל כול כך קשה לשמאל להבין סיטואציה? רוצים לעזור לשכונות ולשמור על אנושיות? תקראו יחד עם תושבי הדרום להפנות את המהגרים לכול האיזורים בארץ ולהפנות לזה תשומת לב מיוחדת, זה נורא מסובך להבין את זה עדיגי?

  6. כבר מזמן אנחנו בברלין, מותק says:

    ובכל זאת, למה שלא תראה לנו מה א ת ה יכול לעשות חוץ מלהיות צודק ולהתעלל כמו המירי בן דנונות בגווית הסמול?
    הרי אתה בעצמך מודה שאין שמאל ואין אופוזיציה – הכל מדומיין ומפוברק. אז מה בדיוק אתה מזיין את השכל?

  7. Eishton says:

    טוב אתה כבר יודע שאני חובב גדול של "שמאל באשינג" ובדיוק כתבתי פוסט בנושא. הבעיה היא שהשיח העובדתי שתיארת פה, הוא שיח פנים שמאלני וחסר ערך. השמאל גם ככה לא רואה באפריקאים כנחותים, והימין\המפלים גם ככה לא אכפת להם מהעובדות.
    המסקנה שאני הגעתי אליה היא (כרגיל) שזה היה באחריותינו ועכשיו השמאל צריך להתגבר מעל היצר הטבעי שלו ולפעול לגירוש מוסרי של האפריקאים שאינם במעמד פליט. אין צורך לחכות לאישור מהמדינה למעמד פליט כי גם ארגוני זכויות האדם עצמם מצהירים רק על מספר אלפים בודדים ואלו לא יהוו בעיה אם ישארו פה (הרי בבסיסה האפליה היא כמותית ולא גזעית).
    באשר לשאר, יטיבו לעשות הארגונים לזכויות אדם (וכולנו) אם יפנו את כספם עתה לאוניות והסדרים להחזרתם. השמאל שונא את זה, כנראה בעיקר בגלל שהימין אוהב את זה, אבל זה שולי. בינינו לבין הימין האפריקאים הם בשר תותחים ולכשתושלם הגדר ומתקני הכליאה, הם יכנסו למאסרים ממושכים ולא יוכלו לצאת את הארץ גם אם ירצו.

    בקיצר,
    גירוש שמאלני עדין, לפני הגירוש הימני האלים. יש נקודות זמן קצרות כאלה בהיסטוריה, בהן ניתן להבריח אנשים ממדינה עויינת. עם כל ההשוואות האלה של השמאל לשואה, אף אחד לא עושה את ההסקה המתבקשת, שעדיף לעזור להם לצאת מפה ואחרי זה, על חשבוננו, לעשות בדק בית.

    • התמיכה של השמאל היא פוליטית, הם מקווים בעתיד לקצור את הקולות שלהם בבחירות (ע"ע המצב בבריטניה).

      • שלום בוגוסלבסקי says:

        לדעתי התיאוריה הזאת היא קישקוש בלבוש.

        • אנטי says:

          טיבריוס, אתה מחליף סיבה בתוצאה: המטרה של השמאל היא לשנות את אופייה של המדינה כדי להפוך אותה למשהו "אחר" . חלק גדול מהשמאל (לפחות מה שקרוי השמאל הרדיקלי אבל לדעתי לא רק וזה כבר מזמן חילחל לזרם המרכזי של השמאל) רוצה להפוך את היהודים למיעוט בישראל.

          נשאלת השאלה למה?

          וכאן אני מסכים איתך שמדובר בסדנא דערא חד הוא: אותן סיבות שהשמאל בבריטניה, בארה"ב ובשאר העולם המערבי תומך בהגירה מהעולם השלישי:

          ברמה הרגשית: רגשי אשמה פוסט-קולוניאליסטיים
          ברמה הרעיונית: חיבתו של השמאל לאוטופיה הקוסמופוליטית של אחוות עמים/גזעים

          • שלום בוגוסלבסקי says:

            גם זה קישקוש בלבוש.

            • אורי דויד says:

              זה ודאי לא כל האמת, אבל הרעיונות האלו מפעמים ומפומפמים כבר למעלה משנתיים בארץ האמורי. כך שזו לא הזיה של המגיבים.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              שנתיים בארץ האמורי? סיי נו מור.

            • אורי דויד says:

              מצטער שלום, לא הבנתי את הטענה שלך.
              האם אתה חושב ש:
              1. קראתי בארץ האמורי ולא הבנתי מה קראתי.
              2. ארץ האמורי נטול השפעה / לא מייצג את השמאל הרדיקלי.
              3. כשכתבת קשקוש התכוונת למשהו אחר.
              סיי מור פליז.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              התכוונתי שהקשר בין מאמרים פוסט-משהו באמורי לבין תכנון של השמאל להציף את המדינה במהגרים שאין לו שליטה על הגעתם כדי להשמיד את צביון המדינה הוא, איך להגיד בעדינות? לא מאוד חזק..

  8. Alon Levy says:

    אולי זה כי אני קורא בלוגים אמריקאיים, אבל מה שאתה אומר לא נשמע לי כל-כך מקורי או אמיץ. זו קלישאה די נפוצה לדבר על זה ששמאלנים ממקומות עשירים צריכים לדבר יותר על עניים שהם לא בני מיעוטים. חומסקי מדבר כל-כך הרבה על זה שגזע זה הסטת נושא ממעמד שזה כבר משעמם. (ותמיד יש את ההתקפות הרגילות על ליברלים שלא מתחברים ללבנים עניים בדרום. או שזה יהודים משכבות מצוקה?)

    מתוך האנשים שמקטרים על זה, מעט מאוד יודעים להעריך אנשים שבאמת מצליחים לדבר את השפה של כולם. אתה אומר שאם זהבה גלאון היתה מעבירה את המשרד שלה לשכונת התקווה לפני 5 שנים, היתה מעריך אותה. (מפלגת העבודה כבר מזמן שם). אוקיי. יכול להיות שבמקרה שלך, זה נכון. בארה"ב, אחוז האנשים שמקטרים על זה שהשמאל הממסדי לא מצליח לגרום ללבנים עניים בדרום להצביע לו שיודעים מה ברברה מיקולסקי עשתה שואף לאפס. אז מה אם היא אמרה את אותו דבר לפני 40 שנה, ארגנה התנגדות משותפת של לבנים ושחורים לכביש שהיה הורס את בולטימור עוד יותר ממה ששאר הכבישים הרסו, ועשתה מזה קריירה פוליטית שלמה? היא לא הביאה את המהפכה החברתית והפוליטית שצריך. כמו בלוגר סקסיסט שישאל איפה כל הנשים בלי לשלוח לינק לבלוגרית אחת, הם ממשיכים לקטר על מה שהשמאל עושה בלי אפילו להזכיר שיש אנשים אחרים שם.

    הבעיה היא שיש זן מסוים של פעילים פוליטיים אנטי-ממסדיים שנותנים לתפיסה האנטי-ממסדית שלהם לעלות להם לראש. זה האנשים ב-Occupy ובאיטרציה של 2012 של המחאה החברתית, שבמקום להגיד למצביעי השמאל להיכנס למפלגות השמאל אומרים להם שכל המפלגות גרועות באותה מידה. (חלק מאנשי Occupy החליטו לחבור למצביעי רון פול, ונשבעים לי שההתנגדות שלו לחוקי זכויות אזרח היא בסדר.) הם לא יקבלו כלום חוץ מניצחון מוחלט, למרות כל הדיבורים היפים על פוליטיקת קונצנזוס. כשיש פוגרום, רק כדי להיראות יותר טובים משמאלנים רגילים שרק מגנים, הם ינסו להאשים את השמאל שפשוט לא מתחבר לגזענים עניים מספיק טוב.

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      הי אלון.

      אני לא קורא בלוגים אמריקאים ולא יודע מה קורה בבולטימור (כרגע מנסה להשתלט על מה שקורה בירושלים וקשה להגיד שמצליח) אבל אתה צודק, אין בזה שום דבר מקורי. שמעתי את אילן גילאון אומר דברים כאלה ב- 94. מצידו, זה היה אמיץ ואת המחיר הוא שילם. המחיר שאני משלם זה תגובות עצבניות בבלוג ושאלה יהיו הצרות שלי. אבל מה שאני אומר הוא לא שהשמאל הממוסד צריך ללמוד לדבר עם מישהו אחר אלא שהוא צריך להיות מישהו אחר.

      • Alon Levy says:

        זה לא קורה, זה קרה. בקצרה: היא התחילה את חייה הפוליטיים בתור אקטיביסטית נגד סלילת כביש שהיתה כרוכה בהרס של אלפי בתים. היא לבנה ממעמד הפועלים, אבל ההפגנות שהיא צמחה מהן כללו גם לבנים וגם שחורים, כי הן מצאו את המשותף לכולם. (בערך כמו מה ש-J14 עשו בשנה שעברה כשהם מצאו דרך לדבר על בעיות הדיור של כולם.)

        הבעיה עם מה שאתה אומר היא כפולה:

        1. אני יודע שזה לא מה שאתה חושב, אבל איכשהו, האנשים שמדברים על הצורך להיות חלק מהעם הפשוט מגדירים את העם הפשוט כמסה ללא הבדלי גזע או דת, מה שגורם להתעלמות מוחלטת מגזענות בתור משהו יותר מקונספירציה של המעמד העליון. (לא, העובדים הזרים הם לא קונספירציה של האנשים שמביאים אותם לישראל; יש מלא עובדים זרים בכל מדינה מפותחת, גם בלי שיהיו עסקנים שירוויחו מזה.)

        איגודים ממסדיים בארה"ב אוהבים לדבר על זה כדי לא לנקוט עמדה בנושאי הגירה. הם מתנגדים לעובדים זרים ארעיים, אבל לא נוקטים עמדה לגבי האם לגרש את המהגרים הלא-חוקיים שכבר נצאים או לתת להם אזרחות. ככה גם החברים הותיקים שלהם לא יקטרו על זה שהם יותר מדי נחמדים למהגרים לא-חוקיים, וגם ארגוני זכויות אזרח לא יקראו להם גזענים. האיגודים הלא ממסדיים, אגב, עובדים על לאגד מהגרים וילדי מהגרים; ככה זה כשמסתכלים עליהם בתור קבוצה פוליטית ולא בתור בעיה.

        2. ראבאק. היה פוגרום. זה כי הממשלה מבצעת הסתה ונמנעת מלהעניש אלימות ימנית. זה לא כי מרצ אליטיסטית. בהשאלה, יש הרבה מקום לרדת על איך הממסד האירופאי מעודד מפלגות ימין קיצוני בגלל שהוא מבצע מדיניות צנע שפוגעת בשכבות החלשות, אבל לא יום אחרי פוגרום נגד צוענים; זה מסיט אחריות. (ואסור להשוות, אבל זה גם כמו לדבר על האבטלה בגרמניה של לפני 1933 יום אחרי ליל הבדולח.)

        • שלום בוגוסלבסקי says:

          זה בקטע של "זה לא הזמן לביקורת"? כי אני לא חושב שיש לנו את הלוקסוס הזה במצב הנוכחי.

    • חיים ו. says:

      "השמאל שפשוט לא מתחבר לגזענים עניים מספיק טוב"
      ככל הזכור לי עיקר התאוריה השמאלית (המקורית לפחות) סבבה סביב שיפור תנאי חייהם של עניים בורים (האשמה בגזענות היא מפלטו האחרון של השמאלן הלבן). היוזמה הברוכה של בני המעמד הבינוני שלא מוצאים דירה בעיר היקרה ביותר בארץ לא הייתה חלק מהמניפסט הקומוניסטי(נראה לי). אלא שמהתנועה הזו שדורשת קודם כל סולידריות בין עניים ופועלים ורק אחר כך פטרנליזם של אינטלקטואלים עשירים, ברחו כל הפועלים והעניים ונשארו רק אינטלקטואלים עשירים שמענגים את עצמם במגוון ביזארי של דרכים, תוך כדי שהוריהם, אחיהם, דודיהם ושכניהם שולטים ללא מיצרים בכלכלה הישראלית, באקדמיה הישראלית, בתרבות הישראלית, בבית המשפט וכהנה וכהנה. האב טייקון, או רה"מ או איל תקשורת ובתו מלכלכת על הגזענים המזרחים בשכונת התקווה, חבל שצביעות זה לא משמין.

      -ה"שמאל" שפשוט לא מתחבר למזרחים עניים מספיק טוב-
      אני תמיד עומד נפעם מול השנאה היוקדת של השמאלן הליברל אל החרדי, המזרחי, הפולקיסט העני כשמולה מזדקרת מסירותו המוחלטת לפלסטיני הלאומן והאנטישמי ומהגר העבודה הלא חוקי(לא משנה מוצאו).

      -ה"שמאל" שפשוט לא מתחבר מספיק טוב-
      עם זאת הכרה חדשה אט אט מחלחלת ואולי ההכרה הזו סוף סוף תתווה דרך.
      אין בכם צורך, איפשהו עמוק בתוכי תמיד חיפשתי את הסולידריות עם כת השמאל הלבנה מתל אביב, אלא שאף פעם לא יכלתי לעמוד בריח הצביעות, בזלזול ובתיעוב של הפריפריה, בריקנות המלאה בעצמה של התודעה הכלואה בין הירקון לאיילון, בסובלימציה של שנאת המזרחי להתבטלות מול הערבי.

      "השמאל" שפשוט לא מתחבר.
      היו שלום ותודה על הדגים, כמעט עשור עבר, סוף סוף נפטרתי מהצורך בכם.

      תודה ש.ב.

      • Alon Levy says:

        אז זהו… אולי מאחר שאני בדיוק משם, אני יודע כמה הם ממש לא שמאל. כן, שיעור מצביעי מרצ בקרב האנשים שהלכתי איתם לבית-ספר יותר גבוה מהשיעור באוכלוסיה הכללית. ובכל זאת, אחרי המשט הם כולם צידדו בדובר צה"ל (תוך כדי הסברים של איך צה"ל נהג בטמטום, אבל לא ירה באנשים סתם), על ערבים הם פשוט לא מדברים, ובבחירות לעירייה הם הצביעו חולדאי כי דב חנין קומוניסט. שחר מתאר בבלוג שלו איך ב-2000 הוא (או אנשים שהוא מכיר, אני לא זוכר) הפגין בבזל נגד משהו שצה"ל עשה, אנשים מהבית-קפה איימו עליו באלימות, ואף אחד לא עשה כלום. זה שאוהבי-הגויים ושונאי-המזרחים-והחרדים הלכו לאותם בתי-ספר לא הופך אותם לאותו ציבור.

        ואגב, היוזמה הברוכה של אנשי מעמד הביניים שלא מצאו דירה במחיר נורמלי זה לא מה שאני מדבר עליו. יש לי מעט מאוד דברים רעים להגיד על המחאה של 2011 או של החורף 2011-2, והרבה להגיד על Occupy ועל המחאה שמתחילה עכשיו, שנראית כאילו המטרה היא להפגין כדי להפגין.

  9. YFK says:

    אני רוצה להפנות את תשומת לבך לשני קטבים פסיכולוגיים שכיום נעשה מחקר עליהם. אצל קבוצות שהיו קורבנות היסטוריים, מתפתחות שתי מגמות מנוגדות: perpetual ingroup victimhood orientation-בה הם רואים את עצמם כקורבן נצחי, שכול העולם הבוגדני נגדו ושתמיד יידפק אם הוא לא יסמוך על עצמו ויהיה מוכן להשתמש גם באלימות רבה כדי לפתור את הסכנה הבאה, וfear of victimizing outgroups- בדיוק ההפך, דווקא בגלל שהייתי קורבן אני מאוד מפחד מלגרום לאנשים אחרים להיות קורבנות. באופן מאוד מעניין, המסגור שנעשה פה עם הפליטים, לפחות בעיניי, רץ בדיוק על הקטבים הללו. שווה מחשבה.

  10. שני says:

    כתיבה מבריקה! אמרת את הדברים בצורה הטובה ביותר!

    אבל הערה קטנה – לא ברור לי למה בסיום פוסט כל כך נוקב נגד גילויי גזענות וצביעות היית חייב להעיף ציבור שלם לפולין… אני לא רואה איך נלחמים בגזענות – באמצעות גזענות… (נו, אתה יודע, לא כל השמאלנים הם פולנים, לא לכולם דרכון זר, ובאופן כללי, למה לא פשוט לחרוק שיניים וללמוד להסתדר ביחד??)

  11. דן says:

    שלום שלום,

    אני קורא אותך הרבה וחושב בשהניתוחים שלך בהירים וחשובים.

    אבל לפעמים אני פשוט לא מבין אותך.

    אתה לא "שמאל?".
    מי הוא ומה הוא אותו שמאל שאתה מעיף לברלין עם הדרכון הפולני שלהם?
    ואיך השמאל, שכרגע (ולמעשה רוב הזמן מאז 67) הוא חסר השפעה פוליטית הוא חלק מהבעיה?
    ומה הוא אותו פתרון שאתה דורש כל-כך במפגיע מאותו "שמאל" להיות חלק ממנו?

    להפיל את האשמה על "הסמולנים" זה מגוחך. זה בדיוק מה שמירי רגב עשתה.

    נראה לי שפשוט אתה לא רוצה שיחשדו בך שאתה יפה-נפש או משהו כזה, אז אתה תמיד זוכר להדגיש שבינך ובין הגדר החשמלית בצד שמאל יש עוד כמה אנשים. לגורביץ יש נטיה דומה.

  12. גרייף says:

    אם הבעיה היא האינטרסים הכלכליים של אלי ישי ובעלי ההון שתומכים בו, איך השמאל שלא היה בשלטון מ 2001 אשם?

    אם היית רוצה לנער את מחנה השמאל אז בנקודה שבה אתה מתאר את עצמך כמי שמתעלמים ממנו, היית שוקל לשנות ניסוח. אתה עושה בדיוק מה שאתה אוהב להאשים ב את השמאל ׃ מתעקש, ומחכה שהצד השני יראה את האור.

    נ"ב
    השורה האחרונה הייתה נקודת שפל. אני מאחל לקוראייך שלא תחזור.

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      לדן ולגרייף:

      אני מבקר חלקים, דומיננטיים לצערי, בשמאל כי אני חושב שהם ממלאים את התפקיד שנוח לימין שהם ימלאו. אין לזה קשר להאם הם יותר או פחות שמאלנים ממני (לא בטוח מה זה אומר) אלא לשאלה האם הם שוברים את המגזרויות והקלישאתיות או לא.

  13. אורי דויד says:

    שלום,
    ראשית זהו פוסט מצוין.
    קצת מפתיע אותי שרוב התגובות מתייחסות לעניין השמאלנים, אף שהוא תופס חלק קטן ושולי בפוסט.
    השאלה החשובה היא מי מרוויח מהמסתננים, ויש לא מעט מרוויחים. בסופו של דבר הטמאים והמשוקצים ביותר הם אנשים מסוגו של חולדאי, שמשמיץ אותם בתקשורת, אך מעסיק אותם בתנאים לא תנאים בעבודות העירוניות.
    האנשים האלו הם האויב הכי גדול, ובשביל להתמודד עם אויב חזק ומתוחכם צריך קודם כל לסמן אותו.

    כעת בעניין המסתננים עצמם. לכולם (או לפחות לרוב המכריע) ברור שישראל לא יכולה להוות תחנת מעבר או עמדת קליטה עבור כל אפריקני שלא נוח לו במדינתו. כמו כן, צריך להיות ברור, שכל עוד מהגרי העבודה יהיו תחת הרושם שטוב פה יותר מאשר במדינותיהם, הם ימשיכו להגיע לכאן.
    אי לכך כל פיתרון אפשרי עבורם, מלבד לירות בהם בגבול (הצעה שכבר הוצעה על ידי נבחרי ציבור ומיושמות במדינות אחרות) הוא לגרום להם לאבד את הרושם שטוב כאן.
    זה מוביל אותי למסקנה הבאה – על אף שמעשה נקודתי של אלימות יכול לנבוע מגזענות או מתסביך העם הנבחר או שמקורו בנטייה של אדם ספציפי לאלימות, הרי שעוינות ומירור חיי המסתננים הן אסטרטגיה רציונלית עבור קבוצת שהמקומיים. אם תרצה, זה כמו הרציונליות שהביאה את דארת' ווידאר לשחוט את הפדוואנס במסגרת המלחמה באבירי הג'דיי. כלומר, יש כאן איזה דיסוננס שצריך להתעלות מעליו בשביל להבין את הבעיה ולהתגבר עליה. מה שמזכיר לי משהו שאמר לי פעם חבר חכם: מעניין איך היתה נראית הסאגה אם הסית' היו כותבים אותה.
    מכל מקום, האסטרטגיה הנוכחית של השמאל כושלת. היות ולא ניתן "לנצח את הגזענות", כי הבעיה אינה הגזענות, אלא המסתננים.

    הדרך הנכונה להתמודדות היא ריכוז כל המאמץ נגד כל מי שמעסיק אדם שלא כחוק, והשארת המסתננים ללא פרנסה, שלשמה הם באו. התוצאה תהיה עדיין כואבת מאוד עבור אלו שכאן, אך פחות כואבת עבור אלו שתחסך מהם ההגעה. היא בוודאי תהיה פחות כואבת מכל אסון שיתרגש בתרחיש אחר.

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      עוינות ומירור חיי המסתננים היא אסטרטגיה רציונאלית רק אם אתה חושב שאתה יכול למרר את חייהם יותר ממיטב המוחות הקרימינליים וארגוני הפשע והרשע בכל מזרח אפריקה. כשמישהו מוכן להסתכן במחנות העינויים והאונס הקבוצתי של סיני או שהצבא המצרי יירה בו כשינסה לעבור את הגבול לישראל (כן, יורים בהם בגבול רק שמישהו אחר עושה בשבילינו את העבודה המלוכלכת) וישאירו אותו תלוי על הגדר, זו אסטרטגיה שנועדה לכישלון. אולי כדאי שתשאל את עצמך עד כמה רחוק אתה מוכן ללכת עם הקטע של למרר להם את החיים.

      • אורי דויד says:

        קרא שוב את מה שכתבתי ואת ההמלצה שלי.

        • שלום בוגוסלבסקי says:

          קראתי בפעם הראשונה. סגירת מקורות תעסוקה לא תהפוך את ישראל לפחות אטרקטיבית מאפריקה.

          • אורי דויד says:

            הבנתי, אז אתה קונה את זה שרובם "מבקשי מקלט" ולא מהגרי עבודה. אם אלו הפערים בינינו אז באמת אין הרבה מה לדבר. אותם אלו שפגשתי בעבודות שונות אמרו לי שהם באו בשביל עבודה ובשביל כסף ובשביל חיים טובים יותר. אני מבין אותם. ייתכן שזו טאוטולוגיה להניח שאלו שעובדים באו בשביל ולעבוד, או להיפך.
            מכל מקום, חובת ההוכחה היא עליך בטענה המוזרה שלך.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              חובת ההוכחה היא לא עלי ואין צורך בספקולציות שלי או שלך. שהמדינה תבדוק באופן פרטני כל אחד ואם רובם אינם עונים לקריטריונים של פליטים רובם יגורשו. דווקא מי שחושב שרובם לא פליטים צריך להיות הראשון לקפוץ על ההצעה הזאת אבל איכשהו, זה לא מה שקורה.

        • daniel r says:

          Doesn´t matter if they are attracted here or repelled from theyr country, they risk rape, slavery and torture on the way, so thet attractive (or replleing) power has to be pretty strong.

          Additionally, starving the Africans who are already here will push all of them into crime, making the residents of southern Tel Aviv pay (again) the price in letting Africans in. The crime wave will be a reality in that case.

  14. סלבה says:

    פוסט בן זונה. אלה דברים שצריך להגיד. וצריך לשמוע אותם מיותר מקומות.
    הממשלה לחלוטין דפקה גם את הפליטים האלה וגם את התושבים של השכונות החלשות.
    אם הייתי מעונין לשמור על ישראל יהודית ליהודים הייתי מאוכזב מהממשלה הנוכחית שכנראה הצבעתי לשים בכנסת, שככה הם טיפלו בדבר האחד שהיית יכול לסמוך עליהם שהם יעשו – וזה לשנוא זרים ולהרחיק אותם מכאן.

    יותר מזה, יש לאופוזיציה עכשיו הזדמנות לתפוס את הממשלה עם המכנסיים למטה ולהראות לאנשים שמה שמעניין אותה בתאכלס זה לפתור את הבעיה ולהטיב עם העם והמדינה ולא רק עם הזרים כמו שכולם מניחים שהיא עושה.

  15. הפגנה ממשלתית כנגד האופוזיציה – שאפו על ההבחנה המדויקת!
    רבים מהמגיבים נכנסים בך על ה-'שמאל באשינג', וכבלוגר בעצמי אני יודע שזה לא כיף. אני מסכים איתך שיש הרבה מקום לביקורת על השמאל, אבל רוצה להדגיש שתי נקודות בעניין זה:
    א. בפראפראזה לבדיחה על יהודים – שני שמאלנים, שבע דעות. הביקורת על איזשהו שמאל ערטילאי, תל-אביבי וצפונבוני היא למעשה אותה ביקורת על השמאל המדומיין שהממשלה עושה. אתה פוסל במומך. השמאל הזה לא באמת קיים, הוא דמות דמונית ומדומיינת שמתחילה להזכיר את הפרוטוקולים מזקני ציון. האליטות האשכנזיות התל-אביביות הם כבר מזמן לא שמאל, אלא מצביעים למפלגות נאו-ליברליות (קדימה, שינוי, יאיר לפיד ואפילו ליכוד) או נמנע בכלל מלהצביע מאז האינתיפאדה השניה.

    ב. ברור של"שמאל" יש אחריות למצבו, אבל אי אפשר להתעלם מהבעיה המבנית שבה הוא שרוי, וזה משהו שצריך להדגיש. אין "שמאל" בלי מדיניות שלום, אבל אף מפלגה יונית מעולם לא הצליחה וכנראה לא תצליח לנצח בבחירות. מפא"י לפני 77 לא היתה שמאל מדיני, ומאז רק רבין וברק הצליחו לנצח בחירות – רבין בגלל הקולות האבודים של מפלגת התחייה וברק (שספק אם בראיה לאחור ניתן לכנות את ממשלתו יונית) בגלל שיטת בחירות אחרת. שים לב שבשני המקרים, מדובר בגנרלים אשכנזים (לא ממש האב-טיפוס שאנשי שמאל היו רוצים) בעלי תפיסה נאו-ליברלית "חברתית" (שוב, לא באמת שמאל). השמאל בהתנהגות אחרת בהחלט יכול להתרומם מעט מהשפל אליו הגיע (שעליו יש לו רק אחריות חלקית; אסור לשכוח את ההסתה העקבית נגד השמאל שהתחילה כבר בכהונתו הראשונה של ביבי ולא פסקה מאז), אבל לעולם לא יוכל לשבור את תקרת הזכוכית שלו, לא כל עוד קיימת הבעיה המבנית של הסכסוך הקיומי הבטחוני. אני בעד שינוי השיח כמוך, אבל אם השיח *הבסיסי* הזה לא השתנה ב-64 השנים האחרונות, אני לא מאוד אופטימי.

  16. שלום בוגוסלבסקי says:

    יניב.

    על ההסתה של הימין נגד הסטריאוטיפ האנטישמי הלעוס מחדש שהוא מכנה "שמאל" כתבתי כמה עשרות פוסטים. הטענה שלי היא לא שהשמאל הוא אשכנזי, תלביבי וכו' אלא בדיוק הטענה ההפוכה, ששמאלנים יש בכל הגדלים והצבעים ובכל המגזרים. אבל יש חלק בולט בשמאל הממוסד שלא נאה לו להכיר במי שלא שייך לסביבה הסוציולוגית שלו כשמאל, שהתמכר חעמדת המיעוט המוכה הכרוני שגם מבטיחה את שליטתו במוקדי הכוח העלובים והמצטמקים שנשארו לשמאל. זה חלק שאינו ערטילאי אלא קונקרטי שבוחר בעקביות בטביעת הספינה על פני פינוי כיסא הקפטן והשייכות או אי השייכות לסוג הזה של שמאל היא לגמרי עניין של בחירה.

    • Quercus says:

      מדוע שלאותם אנשי שמאל מכל המגזרים, הגדלים והצבעים, יהיה אכפת בכלל מאותו "שמאל ממוסד שאינו מוכן לפנות את כיסא הקפטן"?
      לא ברור לי למה ממשיכה ההתייחסות לאותם אנשים, שהם, על פי טיעוניך שלך, לחלוטין אי-רלוונטיים (ואף אידיוטים מועילים, אפילו, שכן הם "מושכים את האש" שמופנית כלפי ה"שמאל" הדמוני), וההשמצה שלהם, במקום בניית שמאל אמיתי וחדש, שחוצה מגזרים, בלי קשר אליהם?
      (השאלה איננה רטורית – אני באמת שואל כדי לנסות להבין את הטיעונים שלך)

      • שלום בוגוסלבסקי says:

        כי כשיש ממסד, אתה לא יכול להתנהג כאילו הוא לא קיים. מה זאת אומרת?

    • Alon Levy says:

      כן, ובגלל זה. יום אחרי פוגרום, אתה מוצא סיבה להאשים את השמאל. זה בדיוק כמו שאיזה contrarian מקצוען בארה"ב של שנות ה-70 למאה ה-19 יעשה קריירה מלרדת על ה-carpetbaggers מהצפון, וימצא דרך להאשים את הצפוניים המושחתים כל פעם שה-KKK רוצח אדם שחור. (למען האמת, היתה אסכולה שלמה של היסטוריונים שניתחו את התקופה ההיא במונחים של שחיתות צפונית וראו בלבנים הדרומיים קבוצה נרדפת. מהשחורים הם במקרה הטוב התעלמו. זה לקח עד הפגנות זכויות האזרח 100 שנה אחרי לתפיסה הזאת להשתנות.)

      והאמת? הצפון אז היה הרבה יותר דומיננטי פוליטית ממה שהאחוס"לים הם בישראל של היום.

      • שלום בוגוסלבסקי says:

        טוב. בפעם הבאה אשאל אותך כמה ימים צריכים לעבור אחרי פוגרום כדי שיהיה מותר לי להעיר על השמאל משהו שלא מחמיא לו.

        • Alon Levy says:

          זה לא עניין של ימים, זה עניין של קונטקסט.

          • יופי. וזה הקונטקסט שבו הנושא צף. לא במקרה כל האינטרנט מתפוצץ ממריבות שמאלנים נגד שמאלנים. הנושא הזה נגע בקו פרשת מים.

            • Alon Levy says:

              לא יודע מה זה כל האינטרנט. מה שאני ראיתי זה כמה דבילים מושרשים בפייסבוק מתגוללים על גלינה, ועוד כמה מנסים להסביר איך הפליטים הורסים להם את השכונות.

              הייתי כותב עוד, אבל עכשיו בא יוסי עם פוסט חדש, שמסביר יותר טוב את הקטע של אמפתיה עם אנשים שהם לא חלק משבטים המוכרים כשהם סובלים מאלימות גזענית.

  17. מרטין says:

    דור הולך ודור בא.

    בני אדם אוהבים לעבוד בשיתוף פעולה למען מטרה משותפת. מהקונגרס הציוני הראשון ועד 20 שנים לאחר קום המדינה, היהודים לא הפסיקו לריב ולהתווכח אבל הייתה מטרה משותפת – הקמת מדינה. עכשיו יש את הדור שמהות קיומו הוא ההתנגדות לאחר בשל חוסר במטרה משותפת (ימין ושמאל) ואוטוטו מגיע הדור שתהיה לו מטרה משותפת – שיוויון חברתי.

    את האמת זה לא מפתיע כי התחייבנו על זה במגילת העצמאות, אז בשעה טובה ביססנו מדינה _פחות או יותר) ועכשיו עוברים למשימה הבאה. אז אל תתרגש מדור הדינוזאורים. הם לא יבינו גם אם תסביר להם עד מחר וצריך לחכות בסבלנות עד שהם ייעלמו.

    • סלבה says:

      מרטין
      למרות שבגדול אתה צודק וזאת באמת דרך מעניינת להסתכל על המצב, צריך לזכור שאותו דור דינוזאורים עדיין מגדל או גידל ילדים שהם דור שני למנטליות של דינוזאור והם גם אלו שתופסים את שיטת הממשל והכיסאות. בנוסף לזה, המעבר הוא לא מדינוזאורים לצעירים מפוכחים אלא לדינוזאורים אחרים שהם עצמם קצת יותר צעירים בגיל. האידאולוגיות והמפלגות כאן לצורך העניין הם כמו אורגניזמים שהמטרה העיקרית שלהם היא הישרדות והמשכיות.
      אני מסכים איתך שיש מקום לאופטימיות וזה מאד נחמד לחשוב שאנחנו עוד נזכה לראות את הדור שהעניין שלו היא בהקמת חברה טובה יותר עם זהות משותפת אבל נראה לי שבהעדר איזשהו אירוע מזעזע באמת, אסטרואיד פוליטי אם תרצה, המעבר הזה יהיה איטי מאד – ייקח לו הרבה זמן להגיע לנקודה שהיא באמת רחוקה מאיפה שאנחנו נמצאים עכשיו…
      הדוגמאות הכי טובות שאני יכול לחשוב עליהן כרגע אלה גרמניה של אחרי מלחמת העולם השניה לעומת הגרוגות של רוסיה הקומוניסטית. יש מגמה של שינוי בקומוניסטיות לשעבר אבל יש הרבה מאד דינוזאורים שעדיין גוררים רגליים והרבה מאד אנשים שצורת החשיבה שלהם עוד לא השתנתה וזה ייקח עוד איזה דור שניים לפחות עד שהם יתנערו מזה.

      • מרטין says:

        סלבה שלום,

        אכן ייקח כמה דורות אבל בסוף יקרה. אתה ממהר לאן שהוא?

  18. עמרי says:

    פוסט טוב מאוד.

    אני לא בהכרח מקבל כל שלב בתאור הקונספריטיבי-משהו של מפת האינטרסים, וממש לא הבנתי את השורה האחרונה (אבל היא טריק שיווקי אדיר כי שמאלנים דווקא מאוד אוהבים הלקאה עצמית). אבל עדין, פוסט מצוין.

  19. א. רוב הזמן האוטובוסים מסהרונים הגיעו לבאר שבע ולא לתת אביב, עדיין רוב מבקשי המקלט היגיעו לתל אביב.
    ב. בערך 30,000 חיים בתל אביב, השאר חיים בכל מקום בארץ שיש בו עבודה, ריכוזים גדולים: נתניה, אשדוד, אשקלון, אילת, חיפה, פתח תקווה.
    ג. אף אחד לא מפנה זרים לשכונות הכי קשות בדיוק כמו שאף אחד לא מפנה חרדים לשכונות חילוניות. כשם שהחרדים עושים המון ילדים ומה לעשות לגור בגאולה כבר לא מספיק אז נכנסים לרמות אשכול, גילה, קריית יובל, נווה יעקב והגבעה הצרפתית ולא לטלביה/המושבה הגרמנית/המושבה היוונית/רמת שרת כי יקר שם יותר כך גם מבקשי המקלט. בכל העולם ולא רק בישראל שכונות העוני הופכות לשכונות של מהגרים כי זול שם יותר.
    ד. בשכונת התקווה/נווה שאנן/שכונת שפירא המהגרים לא גרים בדיור ציבורי. מישהו משכיר להם שם את הדיור ורוב מי שמשכיר להם שם את הדירות הם משפרי דיור ילידי השכונות בעצמם. לפני שבוכים לצפון תל אביבים האשכנזים כדאי לעשות בתקווה בדק בית, מי משכיר את הדירה שלו לאוכלוסייה הילידית ומי מעדיף להשכיר את הדירה שלו ל-10 מבקשי מקלט.
    ה. מדינת ישראל אינה מדינת קסמים עם מספיק עבודה לכולם. במקום לתת את הזכות לעבוד ושום זכויות סוציאליות אחרות, הגיע הזמן לתת את מלוא הזכויות הסוציאליות ולמנוע את הפגיעה בעובדים הכי חלשים בשוק העבודה רובם בני מיעוטים ומהגרים עולים שנפלטים מהעבודות הכי מחוברנות כי הזרים יותר פראיירים מהם.

  20. ועוד משהו ששכחתי
    בסוף יש באמת מצב שאניאלך לארץ האבות שלי שעל גדות הריין. זה די פתטי להגיד את זה כל הזמן כי אחרי שכל ה"אשכנזים/מנייאיקים/שמאלנים" ילכו לא יהיה פה יותר טוב. פשוט עם לבייב תשובה וצדיק בינו ישארו פה רק מי שהיו רוצים לברוח אבל לא יכולים.

  21. טל says:

    יוסי שריד עבר לגור בצפון המופגז לאחר מלחמת לבנון הראשונה. כשסוף סוף מרץ היו בממשלה עשה רבות כשר חינוך למען עיירות הפיתוח. כמה קולות זה הביא למרץ?
    אולי שלי יחימוביץ' עלתה על השיטה להביא קולות לשמאל – לחבק את המתנחלים. השאלה היא איזה מין שמאל זה משאיר ממנה… סוציאליסטי ללא החלק הדמוקרטי.

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      את הטיעון הזה שמעתי אלף פעם ויש בו כשל בסיסי. הבעיה עם הגישה הזאת היא שהיא מניחה שיוסי שריד אמור להיות המנהיג ומישהו מקריית שמונה אמור להצביע בשבילו. כשלמעשה, צריך שמישהו מקריית שמונה יהיה המנהיג ויוסי שריד יצביע בשבילו.

      • חנן says:

        למה, מה פוסל את יוסי שריד מלהיות המנהיג?

        • שלום בוגוסלבסקי says:

          שום דבר לא פוסל את יוסי שריד להיות המנהיג, אבל זה ממש לא מובן מאליו ולא צריכה להיות האפשרות הראשונה שהוא יהיה המנהיג. התנועה הסוציולוגית בישראל בעשורים האחרונים היא שהאליטות הישנות, שיוסי שריד שייך אליהן, מאבדות את עמדת ההנהגה שלהן והבעיה של השמאל היא שהוא משמר אותן בעמדת הנהגה בתוכו. זאת לא רק הבעיה של השמאל, אגב, אלא של כולם, אבל באזור של מרצ ובמה שהיה פעם מפד"ל ושות', זה כנראה הכי בולט. אתה תראה לא מעט אנשי ימין שאומרים על הבית היהודי דברים דומים לאלו שאני אומר על מרצ, לדוגמא.

          • חנן says:

            זה שהאליטות הישנות (בוא נקרא להן בשמן – האשכנזים החילוניים) מאבדות (יותר נכון איבדו מזמן) את עמדת ההנהגה שלהן עדיין לא אומר, שגם אם אני חושב שהם מייצגים אותי או את הכיוון והערכים שבהם אני תומך – עדיין אני צריך לבחור במישהו אחר.
            חוסר היכולת שלך לכבד את האינטגריטי של הבחירה במרץ נניח, בתור בחירה עקרונית, ישרה ועל-שבטית, מראה בעיקר שאתה לא מסוגל להתרומם מעל להשתייכות השבטית.
            כל-כך קשה להאמין שאדם קורא את המצע ומחליט בין השאר לפי זה? באמת נראה לך שאם למרץ היה יו"ר מזרחי היא היתה מפסידה קולות של אשכנזים? (או שאז היית טוען שהוא בסה"כ "משתכנז"?)
            באותו האופן, הפרשנות הצינית של ההליכה של שריד לקרית שמונה, (או מצנע לירוחם) כמנוף פוליטי היא מייאשת.
            זה שהפוליטיקה בישראל נשלטת בעשורים האחרונים בעיקר על ידי מפלגות אינטרסים שבטיות עדיין לא עושה את זה לדבר הנכון.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              אולי תסביר לי איך דווקא שבט אחד מכולם מצליח "להתרומם" מעל ההשתייכות השבטית ולהצביע בעקביות הצבעה "על מגזרית" לבני השבט שלו. בנאדם, אני טוחן כל הזמן בשכל על פוליטיקה חוצת מגזרים, אבל מי שמסרב להודות בזה שגם הוא מגזר ככל מגזר אחר שפועל לפי טרנדים מגזריים כמו כל מגזר אחר לא מייצג שום פוליטיקה חוצת מגזרים. אני יודע שמהעבודה ברחו שמונה מנדטים לקדימה ברגע שהיה יו"ר מהפריפריה שהביא איתו מספר דומה של מנדטים משם. מרצ אפילו לא טרחו לעשות את הניסוי והעדיפו לייבא את ביילין.

            • סלבה says:

              חנן,
              אני יכול לחשוב על מספר לא קטן של אנשים שמצביעים כמעט רק לפי שבטיות בסביבה המיידית שלי. כלומר, אם בראש מפלגת שמאל עומד מזרחי שחום עם מבטא זה ישר מוריד את הסיכוי שהם יבחרו במפלגה הזו.
              למען האמת, אני לא חושב שאני מכיר אף אחד שיושב וקורא מצעים פוליטיים לפני שהוא הולך להצביע בבחירות.
              מה שכן, אם יפרקו את המפלגות האלה ויערבבו טיפה את החפיסה אני חושב שחלק מאותם אנשים כן ישבו לחשוב רגע מי מאותן מפלגות כן מייצגות יותר טוב את העמדות שלהם ולא רק את השבט שלהם.

    • ג'ניה says:

      לא יודעת כמה קולות זה הביא אבל כשיוסי שריד הלך כמות הקולות קטנה משמעותית . אפילו מהבית שלי שבו ממש ממש לא אוהבים שמאל דיברו על יוסי שריד בצורה מכובדת ( במיוחד אחרי שהוא פרש ) . עם הייה אדםצ כזה בפוליטיקה היום אני לא בטוחה כמה קולות היו לו אבל קשה להניח שזה היה פחות מסך הקולות הנוכחי של המשאל

  22. נירה says:

    שלום, יכול להיות שזו אני שמנותקת, בתור אשכנזיה שגדלה בשכונת מורשה ברמת השרון (שכונה שהוקמה עבור מפוני מעברת מורשה), אבל אין לי מושג על מה אתה מדבר. יש בישראל בעיה קשה הקשורה ליהודים וגויים, אבל זו לא הבעיה היחידה ולא פוקוס בלעדי של ארגוני שמאל. פעילי שמאל מכל העדות כן עשו ועושים ומנסים לעשות משהו בקשר לאפלייה של הפריפריה ושכונות המצוקה, ולהזכירך אפילו דפני ליף הלכה להפגין עם אנשי שכונת ג'סי כהן. באופן דומה, אירגוני שמאל התנגדו למעצר המנהלי של פדרמן ולהגדרת התוקפים של מח"ט אפרים כארגון טרור. העובדה המצערת היא שבפריפריה ובשכונות המצוקה ממשיכים לשנוא ערבים ולהצביע בהתאם. אני זוכרת שריאיינו תושבי איזו שכונה ששוקמה בזמן ממשלת רבין ושאלו אותם אם עכשיו הם יצביעו לשמאל. התשובה היתה משהו כמו: "אני מצביע ליכוד, זה מהבית, אנחנו תמיד היינו ליכוד".
    מאז שהחלו הפרעות במבקשי המקלט אני רואה מוטיב חוזר בפוסטים ובתגובות של אנשים מהשמאל: תושבי דרום תל אביב נדפקים ע"י ממשלות ישראל לדורותיהן, וזה לא מצדיק גזענות או פוגרומים.
    אני אישית הייתי מצביעה לכל מועמד\ת ראוי\ה, ללא הבדלי דת גזע או מין, וכמוני עוד הרבה שמאלנים. אם לא קמים מועמדים מתאימים משכונות המצוקה, יכול להיות שזה בגלל שבאופן כללי מהשכונות האלה לא יוצאים אנשים מצליחים או מפורסמים במיוחד, ושזה קשור בדיוק להזנחה של השכונות האלה. להאשים בזה את "השמאל" זה ממש לא הוגן.

    • אנטי says:

      בניגוד אלייך ולחלק גדול מהמגיבים, אני לא חושב שרוב תושבי דרום ת"א/השכונות/עיירות הפיתוח הם חסרי-בינה שצריך לחנך כדי שיראו את האור ויבינו שהשמאל הוא אבא אוהב שדואג להם. אני חושב שמעבר למסך העשן של "הדאגה לשכונות" רובם מבינים שהפרוייקט של השמאל בגדול הוא לבצע טרנספורמציה למדינת ישראל, אכנה זאת דה-יהודיזציה של המדינה. ורובם לא אוהבים את זה מכל מיני סיבות (הזדהות עם העם היהודי, אין להם דרכון גרמני/פולני…)

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      הבנתי נירה. פשוט אין מועמדים טובים מספיק מהשכונות, ומהפריפריה בכלל, וזאת הסיבה שמפלגות השמאל לא מעמידות בראשן כאלה. שיצביעו לשמאל בשכונות, שיעלו אותו לשלטון, יחכו ש"יעשה למענם" כך וכך ואולי, יום אחד, יצמח משם מישהו ראוי מספיק.

      • נירה says:

        כן, שלום, ממקום שבו לא משקיעים בחינוך ורווחה יוצאים אנשים עם פחות סיכויים להצליח בחברה. איזו הפתעה. וממדינות נחשלות יוצאים פחות חתני וכלות פרס נובל, בטח גם זו אשמת הסמול.
        מרוב נסיון לא להיות גזעני או פטרוני אתה מתכחש למציאות שדופקת את תושבי השכונות. האפליה שלהם לא מתחילה בזה שלא נותנים להם להיות מנכ"ל בנק, היא מתחילה בזה שלא דואגים שהם יוכלו לרכוש את הכישורים שיאפשרו להם להיות מנכ"ל בנק. או חוקרת במכון וייצמן. או מנהיגה פוליטית ראוייה. תן לי דוגמא לאדם שלא נותנים לו לעמוד בראש מפלגת שמאל כי הוא בא משכונת מצוקה או מהעדה הלא נכונה.
        אומר שוב: לי לא אכפת מאיפה באים מועמדים ומועמדות ראויים, ומאיזו עדה או דת הם. אני לא אחרים מועמדת משכונת מצוקה ולא מועמדת מכפר שמריהו, אם תהיה לי סיבה טובה להאמין שהמועמדת הזו תעשה ככל יכולתה להביא שינוי אמיתי במדיניות האפלייה שמתקיימת במדינה עוד מלפני שהיא היתה מדינה.

      • נירה says:

        ואגב, עמיר פרץ (יליד מרוקו, יוצא מעברה ותושב שדרות) נחשב בתקופה מסויימת להבטחה גדולה בשמאל. הוא אפילו עמד בראשות מפלגת העבודה בבחירות שבהן העבודה זכתה ב-19 מנדטים. אני בטוחה שחלק מהמנדטים האלה הגיעו מאשכנזים, ואפילו צפונבונים. מועמדים ראויים יכולים להגיע מכל מקום ומכל עדה. אם יש פחות כאלה מהפריפריה זה לא בגלל הגזענות של הבוחרים אלא בגלל שאין שיוויון הזדמנויות בארץ.

        • שלום בוגוסלבסקי says:

          השאלה היא האם השמאל משחזר את יחסי הכוחות הקיימים בארץ בתוכו או לא, והתשובה היא כן.

          • נירה says:

            משחזר את יחסי הכוחות הקיימים בארץ? אולי, אבל השאלה היא אם זה בכוונה. במוקדי הכוח של השמאל (עד כמה שיש כאלה) אין מספיק נשים, אין מספיק ערבים ואין מספיק יוצאי שכונות מצוקה, בזה אני מסכימה איתך. אבל אם אתה טוען שקיימת אפלייה על רקע מיני, דתי או עדתי במפלגות השמאל – אז יכול להיות שאתה יודע דברים שאני לא יודעת. אני חושבת שעיקר הבעיה הוא שבמגזרים מסויימים קשה מאוד לרכוש כלים שיאפשרו לך לבחור בקריירה פוליטית מלכתחילה.
            כדי להיות מועמד פוליטי אדם צריך קודם כל גב כלכלי, בשביל הצעדים הראשונים בפוליטיקה. כדי להיות בנוסף לכך מועמד ראוי, אדם צריך גם השכלה, גישה למידע, אופקים רחבים. אלו דברים שלא לכל המגזרים בחברה יש גישה זהה אליהם, בדיוק בגלל האפלייה שקיימת בישראל כיום. אז מהבחינה הזו לגברים אחוס"לים באמת יש יתרון, אבל את זה לא פותרים בחלוקת ג'ובים לאנשים חסרי כישורים כמו בימין. אני מעדיפה לבחור את המועמד או המועמדת הראויים ביותר מבין אלו הקיימים, גם אם זה אומר שאחוס"לית תלחם על תקציבים לשכונות המצוקה בקדנציה הקרובה. ייצוג שיוויוני בפוליטיקה הוא מטרה, לא אמצעי. הוא פועל יוצא של חברה שיוויונית.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              נו בסדר. הבנתי שאין בנמצא מספיק אנשי פריפריה טובים מספיק (לפי מדדים נייטרליים ואובייקטיביים נקיים לחלוטין כמובן) לאייש את ממסד השמאל. יש מצב שבפריפריה סומכים יותר על מישהו משלהם שמבין את המצב מקרוב שייצג אותם גם אם אין לו דוקטורט בדקונסטרוקציה של היבטים אירופוצנטריים אצל משוררי גרמניה במאה ה-19. ואני חושב שהם צודקים.

            • נירה says:

              זה ממש לא עניין של דוקטורט, ויש כמה וכמה חברי מפלגות שמאל בני עדות המזרח ו\או מהפריפריה. שוב, אם אתה יודע על אפליה על רקע עדתי או על רקע מקום מגורים ב"ממסד השמאל" – אז אתה יודע יותר ממני. אני בעד אפלייה מתקנת כשמדובר בבחירה בין מועמדים שווים, פחות או יותר. אבל אם אתה רומז שצריך להעדיף מועמדים חסרי כישורים מטעמים פופוליסטים אז אני לא מסכימה איתך. בטח מבחינה עקרונית, וגם פרקטית. אחרי שמשיגים המון מנדטים צריך גם להיות מסוגלים לנהל מדינה, אתה יודע, ובשביל זה צריך את האנשים הכי טובים שאפשר להשיג.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              צ'מעי, אני לא רואה את הכישורים של אותם אנשים "הכי טובים שאפשר להשיג" באים לידי ביטוי בשום דבר מיוחד בעולם האמיתי. אין להם שום קבלות. אז אני לא רואה סיבה מיוחדת שאנחנו, הדגנרטים מהפריפריה, נעלה דווקא אותם לשלטון. אני עוד מגיע מפריפריה לא עמוקה מי יודע מה ומדינת הרווחה שהמדינה סידרה מעבר לקו הירוק פינתה למשפחה שלי קצת משאבים לשלוח אותי לבית ספר אליטיסטי שיעשה ממני סמולן ועדיין בא לי להקיא על הממסד השבטי המתנשא הזה שיצא לי להכיר מספיק מקרוב. אז באמת שאני לא בא בטענות לאחרים שאלרגיים אליו יותר ממני. מצדי, שהממסד הזה יתעלם מהעצות הטובות וימשיך בשלו עד שייעלם לחלוטין. הרעיונות שבשמם הוא לכאורה פועל לא הולכים לשום מקום ויסתדרו גם בלעדיו.

            • גיל ל says:

              הכישרון הוא אובררייטד לגמרי, לפחות בפוליטיקה. ממילא מה שעושים רוב המוכשרים והראויים האלו זה לנסות לדפוק ולרושש אותי, אז מה עוזר לי כל הכישרון (נניח) הזה?

              תני לי אהבל אחד שאשכרה לטובתי, אני מעדיף אותו בכל יום נתון על עדת ראויים וכשרוניים שפשוט לא שמים עלי זין. גם דנקנר ותשובה ובן חוב בטח מוכשרים, אבל מה לעזאזל יוצא לי מזה?

            • נירה says:

              גיל, זהבה גלאון אולי לא מזרחית או משכונת שפירא, אבל אני לא חושבת שהיא לא לטובתך. אפשר להיות לטובת אנשים גם אם אתה לא מהעדה שלהם או מהשכונה שלהם. ולא, להיות אהבל עם כוונות טובות זה לא מספיק, אחרת אין שום בעיה עם המועמד יאיר לפיד.
              ואתם מדברים כאילו עמיר פרץ לא עמד בראשות העבודה או כאילו מוסי רז לא כורדי. האם באמת יש מועמדים לא-פחות-ראויים מהפריפריה או מעדות המזרח שהממסד השבטי המתנשא מפלה אותם? יש לכם דוגמאות קונקרטיות? אתם באמת נתקלים בתופעות כאלו? או שהנתונים הקיימים יכולים להיות מוסברים על ידי מחסור במועמדים כאלה מסיבות היסטוריות (זכרו שהם אמורים להיות בין השאר שמאלנים)?
              זה שמעולם לא עבדתי עם מהנדסת תוכנה משכונת התקווה זה לא בגלל שמפלים אותן בקבלה לעבודה, זה בגלל שמסיבות היסטוריות אין כרגע הרבה מהנדסות תוכנה משכונת התקווה. הציפייה לראות ייצוג שווה של מזרחיים מהפריפריה בפוליטיקה היא ציפייה שלאפלייה של עשרות שנים לא יהיו תוצאות בשטח. מפלגות שמאל יכולות להשתדל מאוד לשנות את ההווה ואת העתיד, אין הרבה שהן יכולות לעשות כדי לשנות את העבר.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              נירה. את כנראה עדיין לא קולטת שאני לא מבקש ממאורות האנושות הגדולים במרצ להואיל בטובם ולהרשות לכמה ניאדרטלים מהפריפריה להיכנס למועדון הסגור שלהם עקב אפליה מתקנת. אני אומר שאם הם רוצים להימנע מפח הזבל של ההיסטוריה, כדאי להם להתחיל לעשות זאת. באמת שהם לא חייבים.

            • נירה says:

              טוב, הדיון הזה לא ממש מתקדם לשום מקום. זה מתחיל להישמע כמו הימנים שמתלוננים על ה"פעולות הלא לגיטימיות" של השמאל אבל לעולם לא מציעים דרך פעולה שכן תהיה לגיטימית. מה אתה מציע? לחטוף מזרחיים מרחובות דימונה ולגייס אותם בכוח לשמאל? להתחיל לחלק ג'ובים ל"ניאדרטלים מהפריפריה" בלי קשר ליכולות? להנמיך את הרף? עד כמה? מה המחיר שיהיה לבחירת נציגים כזו?
              אני מסכימה איתך שלשמאל יש בעיה תדמיתית קשה, ושהיה נהדר אם לתושבי הפריפריה היה יותר ייצוג בשמאל. אבל בשביל זה צריך קודם כל שיהיו תושבי פריפריה שמעוניינים ומסוגלים להצטרף לשמאל. ואם אין מספיק כאלה אז קשה לי לראות למה זה אשמת ה"מאורות האנושות הגדולים במרצ" או איך הם יכולים לתקן את המצב הזה בלי קודם להביא שינוי משמעותי במדיניות הרווחה של ישראל.
              אם יש לך הצעות אופרטיביות בנושא או מידע על מועמדים מתאימים שניסו להתקבל למועדון הסגור והופלו – אנא שתף.

            • גיל ל says:

              לא מכיר יותר מדי את זהבה גלאון, וזה גם לא משנה יותר מדי. דיברת על ניהול המדינה, ולא זהבה גלאון מנהלת את המדינה. אם אני צריך להשוות את הכישורים של מי שכן מנהל את המדינה לנאמר, עשרים אנשים רנדומליים מספר הטלפונים, אני הייתי שם את יהבי על ספר הטלפונים.

              ויאיר לפיד הוא לא אהבל עם כוונות טובות. כלומר, לא יודע לגבי האהבל, אבל זובי כוונות טובות. הוא אולי יודע לדגמן כוונות טובות (טובות למי? אין כזה דבר טובות לכולם), אבל עד כמה שאני מסוגל לשפוט הוא משרת בעיקר את האגו שלו, במקרה הטוב. הדבר היחידי שאפשר לומר לזכותו זה שהוא לפחות עוד לא הוכיח את עצמו כזבל מוחלט כמו רוב השלטון שלנו. ואין קשר בין פוליטיקה להנדסת תוכנה, תקראי את אפלטון, עוד לפני אלפיים שנה דנו אנשים באם המידה הטובה ניתנת  ללימוד, ותשובה אין. אם אמנות ההחלטה על דרכה של החברה והמדינה היתה ניתנת ללימוד כמו הנדסת תוכנה, למה בכלל אנחנו נותנים זכות הצבעה לכולם? למה איננו מפקידים את ניהול המדינה בידי מומחים לדבר, כמו שאת התבשילים אנחנו מפקידים בידי המומחים לאומנות הבישול ואת פיתוח התוכנות בידי מהנדסי תוכנה?

              ואת ההחלטות, אני מעדיף שייקבל מישהו שהוא לטובתי. ולא חובה, אבל עדיף שזה יהיה מישהו שנסע באוטובוס לפחות פעם אחת במאתיים השנים האחרונות, וששילם שכר דירה, ושולח את הילדים שלו לבית ספר ציבורי, ושאמא שלו טופלה במערכת הבריאות הציבורית. זה לא מבטיח לי שהוא לטובתי, אבל לפחות יש לו סיכוי טוב יותר.
               

            • נירה, הבעיה של השמאל היא לא תדמיתית אלא מהותית וכרגע את מייצגת אותה לא רע. אמנם הוא לא נפוץ בפריפריה אבל יש שם מספיק שמאלנים מספיק טובים כדי לאייש את כל הכיסאות ועוד יישארו כמה ברזרבה. ואני מדבר על אלו שכבר בפנים. אבל איכשהו, הם תמיד לא בדיוק מספיק טובים, או שהאנגלית לא מספיק מצוחצחת, אי שיש להם הרגל מעצבן לא להתגולל על חרדים ולעסוק בזה שזרקו אותו מהדיור הציבורי יותר מזה שלא זרקו מהמאחז הבלתי חוקי, ואז הם "מדללים את המסר" וכו וכו'.

            • נירה says:

              גיל: גם אשכנזים מהפריפריה (או מתל אביב) שעונים לקריטריונים שלך לא נוטים להגיע לפוליטיקה. צריך איזה מינימום של גב כלכלי כדי להתפנות מההשרדות היומיומית שלך לעשייה פוליטית. אתה רק מחזק את הטענה שמה שמפריד בין המזרחיים מהפריפריה לפוליטיקה זה לאו דווקא הגזענות של האחוס"לים שבשלטון אלא העובדה שיש ביניהם פחות בעלי אמצעים מסיבות היסטוריות. ואתה לא יודע על כוונות טובות של מזרחי רנדומלי מהפריפריה, גם אם הוא נוסע באוטובוס, יותר משאתה יודע על אלו של יאיר לפיד. אם כל מה שאתה רוצה זה להחליף חארות אשכנזים מהמרכז בחארות מזרחיים מהפריפריה אז אפשר, אבל אני לא רואה איך זה מועיל.
              ושלום: אתה ממשיך עם הצהרות שאין לי שום דרך לבדוק אותן, ולא מתייחס לדוגמאות הנגדיות שאני מביאה (מזרחי-מחמד?). לתומי חשבתי שאם יש ייצוג מסויים למזרחיים מהפריפריה במפלגות האלה (או לנשים, או לערבים) אז זה אינדיקציה לכך שאולי אין אפלייה מכוונת דווקא. והרי יש לפחות עוד הסבר אחד אפשרי לפער בייצוג. אבל אם אתה יודע בוודאות שמפלים מועמדים מזרחיים מהפריפריה במפלגות השמאל משיקולים לא ענייניים – אז נסתתמו טענותיי.

            • נירה, אני לא טוען שמפלים מועמדים מזרחיים בשמאל, זה לא מכרז אלא העדפה פוליטית. אני טוען שהם הולכים עם מי שדומה להם סוציולוגית ובכך מפגינים התנהגות מגזרית לעילא. זכותם, אבל להכחיש את זה ואז לא להבין למה לא רוצים להצטרף אליהם זה מוזר. ועל הדוגמאות הקונקרטיות כתבתי פעמים רבות. חוץ מאילן גילאון שנזרק והצליח לחזור אחרי הקפאה ארוכה וגם לא נבחר לעמוד בראש, אף אחד מאלו שאינם בשטאנץ של מרצ לא שרד ולא שיגשג. היחיד שהתקרב הוא רן כהן, אבל המפלגה לא הניחה לו לעלות מעבר למקום השני והעדיפה לייבא אחוס"ל סטריאוטיפי לעילא מבחוץ. בעבודה, שמונה מנדטים ברחו לקדימה כשפרץ נבחר ליו"ר. ואני גם יודע את כל זה מההיכרות שלי עם מרצ עוד לפני 15 שנה. ראיתי את זה שם באופן בולט מאוד.

            • נירה says:

              בנוגע לעמיר פרץ אני לא מסכימה. לפי אותו הגיון שמעון פרס הבריח עשרה מנדטים מהעבודה, ואהוד ברק אחד-עשר.
              בנוגע להעדפה של חברי מרצ לאנשים מה"שטאנץ" שלהם – הדברים שאתה אומר חדשים לי. אם זה נכון אז אני מצטערת מאוד לשמוע שזה ככה, ומסכימה שזה גם דוחה, גם צבוע וגם דרך בטוחה לרסק את המפלגה.

    • ג'ניה says:

      השאלה אל צריכה להיות האם תצביע אכשיו לשמאל כאילו הצבעה היא תגובה פבלובית להתנהגות טובה . השאלה צריכה להיות *למה* אתה לא תצביע אכשיו לשמאל .

  23. Jo says:

    אני קורא ומתעצבן על ההתממות, על המלודרמטיות השטחית של אנשי זכויות האדם שכל חוק מניעת מימון ממצייני נאכבה הוא מינימום נירנברג שתים ושהפגנה ששברו בה כמה חלונות היא פוגרום וליל הבדולח בשבילם.

    אני מתעצבן ואז נזכר שההקצנה בשמאל נובעת מהיאוש של זרם ששלוש מאות פלוס מחבלים מתאבדים חיסלו אותו אלקטורלית לדורות

    אתם יכולים להשתמש במימון זר כדי להזיק למדינה בעולם

    אתם שולטים בתקשורת וכל הנויבכיות שלכם

    אבל רוב הציבור מבין שהפלסטינים הם אויב והזרים הם מהגרי עבודה ומצביע בהתאם

    • חנן says:

      טינופת. בוא תספר לנו איך אנחנו "משתמשים במימון זר כדי להזיק למדינה בעולם". בוא תספר לנו באיזו תקשורת בדיוק אנחנו "שולטים" – ידיעות? מעריב? ישראל שלנו? קול ישראל?
      בינתיים, מהמיסים שלי, מה שאתה קורא לו "מימון זר" מממנים לכם צוללות.
      לך תעשה איזה פוגרום, חתיכת חרא.

      • Jo says:

        חנן, תשתה מים.

        ארגוני הקרן החדשה ממומנים בעיקר על ידי מקורות זרים ועיקר פועלם הוא השמצת ישראל בחו"ל. השמאל הרדיקלי מבין שדעת הקהל בארץ אבודה ולכן חיש קל הוא מדלג על הדמוקרטיה הישראלית (בשמה דרש מהמתנחלים למשל לקבל ללא ציוץ את ההתנתקות, אוסלו וכו') ופונה לחו"ל.

        התקשורת האלקטרונית, רדיו טלוויזיה, מורכבת בעיקר מיוצאי גל"ץ שהם בדרך כלל אנשי שמאל : אריה גולן, קרן נויבך, ענת דוידוב ברשת ב, אילנה דין וכו' וכו'.

        ואחרון חביב לא הבנתי למה הצוללת מגינה עלי ולא עליך.

        ושתה מים :)

        • חנן says:

          שמע, טינופת, אני אוכיח לך שאין דבר יותר רחוק מעקרונות הקרן החדשה מאשר "השמצת ישראל בחול" – אבל קודם תוכיח שאחותך לא זונה ושאבא שלך לא מאפיונר מהשוק האפור. אוקיי?
          עד כמה שאני זוכר, את ההתנתקות יזם אריק שרון, שהוא לא בדיוק שמאל ובטח לא רדיקלי.
          רשת ב שמאלנית?! מיכאל מירו? ערוץ שבע? עירית לינור? וואינט? ארז טל? עשרות הערוצים החרדים?
          אתה פשוט שקרן עלוב ומלוכלך.
          ואת שאלת מיליוני היורו של הצוללות אני אשאיר לך לפתור לבד.

          • jo says:

            אני מבין שאנחנו סובלניים כלפי כל העולם, גם כלפי משלחי המתאבדים אבל לא כלפי דעה אחרת של ישראלי.

            תמשיכו ככה הפנטיות שלכם עוזרת לנו בבחירות.

            נ.ב שתית מים ?
            לא עזרו המים ? שתה וודקה.

            • חנן says:

              שוב אתה משקר. אני מבין שקשה להגמל מזה.
              למען הפרוטוקול: "אנחנו" לא סובלניים כלפי משלחי המתאבדים, לא סובלניים כלפי נאו נאצים ולא סובלניים כלפי חלאות פשיסטיות יהודיות.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              גט א רום.

  24. jo says:

    לא עזר המים, לא עזר הוודקה, מה יהיה :)

  25. עידו לם says:

    שלום יש בעיה בתזה שלך: מילא שבשכונות לא בוחרים ביוסי שריד או לובה אליאב אפשר נניח לתרץ את זה שנמאס להם ממנהיגים אשכנזים מישראל הוותיקה אבל למה לעזאזל הם לא בחרו בזמנו בפנתרים השחורים?

    • שלום בוגוסלבסקי says:

      ההורים שלהם אתה מתכוון. לא יודע. יכול לחשוב על כמה הסברים אבל לא רוצה לחרטט סתם. מה שאני יודע זה שכדי לפתור את העניין הזה, צריך עבודה עקבית ונוכחות עקבית בשטח לטווח רחוק, ברמת הדור הבא, ובידיעה ברורה שיעברו שנים עד שתתחיל להרגיש תנועה אלקטורלית. ואת האנשים מהפריפריה מכל סוגיה צריך לדחוף לשורות הראשונות. ואני מדבר על זה שערוץ2 יבואו לדבר עם הדפני ליף התורנית והיא תגיד להם "אני אמרתי את שלי שבוע שעבר, אבל יש פה את ז'וז'ו ממאבק הדיור הציבורי בבאר שבע – אותו אתה צריך לראיין (או שלא תראיין פה אף אחד). אלו השיטות, וזה לפני שדיברנו על דיבור ואידיאולוגיה שצריכה להשתנות, לפחות בדגשים וביישומים שלה. להעביר איזה כמה חוקים נוצצים לטובת השכונות החלשות (שלא מיושמים גם ככה בגלל חוק ההסדרים) ואז להזיז הצידה את מי שמהפריפריה ולהצניח כל מני ביילינים מעליו ועוד לבלות עשור שלם בבכי ונהי שהם לא מצביעים בשבילם ועוד אחרי כל מה שעשו למענם זאת ממש לא הדרך.

      • אי טי says:

        שלום, לא יודע אם נכחת בהפגנת המחאה במוזיאון תל אביב או שהיו שם לטעמך יותר מדי אנשים שצריכים לעוף לברלין, אבל כמעט אף אחד מהדוברים לא היה גבר אשכנזי.

  26. זאזו says:

    תודה על עוד פוסט מעניין.

    אני מאד נהנה מה"שמאל באשינג" שלך, ללקק את האצבעות. אבל אני באמת אשמח לקרוא בפוסטים קרובים קצת יותר על השמאל הפריפריאלי, וקצת פחות על השמאל הצפונבון-ברלינאי.

    • סלבה says:

      אני מצטרף לבקשה של זאזו.
      אם יש לך כוח להביא באיזה משהו קצת שונה כמו הפעם ההיא שכתבת על יושבי הגבעות מליד ירושלים שמאמינים שדו-קיום זה דווקא הדרך הנכונה, אז זה יהיה מאד מעניין לקרוא.

  27. איליה says:

    שלום,

    אתה טוען בתוקף שבכל מגזר בישראל – מהערבים ועד החרדים, יש לפחות עשרה אחוזים אשר תומכים בערכים אותם ניתן לקטלג כערכי שמאל. ז"א – שמאלנים לטנטים אשר לא אובחנו ככאלה ע"י מפלגת מרצ – המומחית מטעם עצמה לענייני שמאלנות.
    קודם כל – אני שואל שוב – מה הם ערכי השמאל ועם מה, בעצם, אתה מתכוון להריץ את הקמפיין הפן-מגזרי המדובר?

    או קיי… נניח שנטע-לי האוחוס"לית מת"א תומכת בזכויות של זוגות חד-מיניים,
    יהודה-לייב מחסידות גור בבני-ברק חושב שקצבאות ילדים ודיור ציבורי הם דבר מבורך,
    ציון – הטכנאי מאופקים, מאמין שצריך לשבור את הקרטל של חברות הסלולר ולהוזיל את העגבניות
    דימה מאשדוד דורש נישואין וקבורה אזרחיים + תחבורה ציבורית בשבת
    ומונה מכפר-קאסם מודאגת ממצב זכויות האדם של כל הפלסטינים בגליל, בנגב ובגדה.

    רק שמונה היא גם לאומנית פאן-ערבית שמועלם לא השלימה עם הנוכחות היהודית בפלסטין,
    דימה אמנם שם זין על הצביון היהודי של המדינה, אבל הוא שונא ערבים יותר משהוא שונא דוסים,
    ציון לא מבין למה הביאו לפה את הזונות הרוסיות ולמה עדיין לא העיפו מפה את הערבושים
    יהודה-לייב מאמין שאלוהים שונא סדומאים, גויים, חילונים ואת חסידי סאטמר,
    ונטע-לי, מצידה, לא רוצה שכל האספסוף הזה יבוא ויוריד את מחיר הדירה שלה בצפון הישן.

    ועכשיו, שלום, לך תעשה מהמגדל בבל הדפוק הזה מפלגה בת קיימא, שלא רק תביאו לשינוי שיח ולשיפור במצב הסוציאלי-מדיני-כלכלי, אלא גם תשרוד 60 שניות אחרי שתצליח לעלות על הבית של דנקנר עם בולדוזרים, כאקט סימבולי של כינון משטר חברתי חדש…

    • אני לא מתכוון להריץ שום קמפיין ובטח לא להקים מפלגה. הערכים שאפשר לכנות ערכי "שמאל" הם הומניזם, פלורליזם וחברתיות. פרשנויות והעדפות בתוך זה יש למכביר אבל בזה אין שום דבר מיוחד. קשה להגיד שכולם בתוך השמאל כפי שהוא מובן היום מגלמים את כל הערכים הנ"ל באופן מלא או בכלל והסיבה שיש מי שמוכר ומי שלא מוכר נובעת לדעתי מעניינים סוציולוגיים יותר מאשר אידיאולוגיים.

    • מרטין says:

      לנטע-לי, יהודה-לייב, ציון, דימה ומונה נופל האסימון שכולנו בני אדם.

      בגישה בוגרת הם מחליטים לבדוק על מה כולם מסכימים ולקדם את זה יחד, תוך כדי שהם ממשיכים להתכתש, לריב ולהתווכח. כל תקופת זמן הם לוקחים הפסקה, עושים סיעור מוחות של שבוע כדי לראות על מה כולם מסכימים ולקדם את זה יחד ואז חוזרים להתכתש, לריב ולהתווכח.

      קצרה היריעה לסקירה היסטורית (חבל שאי אפשר לצרף לינק), אבל הפשיזם עלה באירופה בגלל שהם הבינו שהרוב הוא שמרן, מסורתי ונוטה לדת ומעניין אותו כסף ולכן הם מציעים לרוב את מה שהוא רוצה. הרוב גם תומך בהומניזם, פלורליזם וחברתיות וכאן מגיע החלק המעניין: היהדות והאיסלאם מלאים בהומניזם, פלורליזם וחברתיות. נשמע משונה, נכון?

      אבל התבוננות פשוטה מראה את זה בבירור. השמרן הדתי חרדי של היום הוא ליברל סמולן מסריח מול החרדי הכי ליברלי של לפני 200 שנה והמוסלמי הכי שמרן היום הוא ליברל רדיקלי לעומת המוסלמי הכי ליברל של לפני 200 שנה.

      ככה זה. השמרנים והליברלים צועדים יחד. כל הזמן. ברגע שרואים את זה מבינים שבעצם אין בעיה לצעוד יחד, פשוט צריך להפסיק לצעוק.

      השמאל הישראלי בחכמתו אין קץ, החליט לקחת את הערכים היפים של הומניזם, פלורליזם וחברתיות וללכת הפוך מהרוב: הוא נגד שמרנות, נגד הדת ונגד הכסף. בנוסף הוא החליט שאלו ערכים של לבנבנים ולא מבין למה העם לא איתו והוא כזה מיעוט הולך ונעלם. הוא חושב שהוא המתריע בשער בשל ההיסטוריה של גרמניה בשנות ה-30, אבל לדעתי השמאל מעולם לא באמת קרא את ספרי ההיסטוריה כי אז הוא היה מתנהג אחרת.

      לפני שהשמאל הישראלי נעלם, אולי צריך להקים בנגב קיבוץ שיקראו לו קיבוץ לוחמי הנרטיב או משהו.

  28. ג'ניה says:

    הממשלה מארגנת מחאה נגד עצמה – אולי כי חלק מהבסיס ללגיטמציה של הימין היא העובדה שאם ניתן אזרחות לערבים תושבי השטחים או לחלופין ניתן להם מדינה והם יכבשו את ישראל בכל נהייה כמו אירן וכל האמצעים כשרים כדי לא להיות אירן . נורא קשה לפמפם את המסר הזה כשאתה מתחיל להתנהג בצורה שמאוד מאוד מזכירה את אירן . הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון היא יותר מסתם תעמולה ( עד כמה שהשמאל מנסה להציג אותה ככזו ) . היא אמונה של אנשים שעדיפה גירסה פגומה של דמוקרטיה על שלטון ערבי-עממי לאכן ברגע שהדמוקרטיה תעבור קו מסוים לטריטוריה ה"ערבית" כבר לא יהיה שווה להצביע ימין כדי לתחזק אותה

    • איליה says:

      אולי כן ואולי לא… בשנים האחרונות אנו רואים התפרצות של תודעה דמוקרטית אותנטית בעולם הערבי, אם כי מוקדם מדי לומר לאן בדיוק היא תוביל בטווח הקצר. בהחלט ייתכן שאנו נראה מדינת שריעה במצריים וחמאסטן בירדן.

      עם זאת, זהו לא דבר חדש שמחוללי המהפכה לעולם לא זוכים להינות מפירותיה.
      זהו המסר הטמון בדור המדבר התנכ"י ובכך שמשה-רבנו לא זכה להיכנס לארץ המובטחת.
      באופן דומה – המהפכה הצרפתית של 1789 היתה רק הסיפתח לשמונה עשורים סוערים של מהפכות, מהפכות-נגד, התחדשויות מלוכניות, בריקדות ומלחמות אזרחים עקובות מדם.

      כל זה כמובן נאמר במישור הפילוסופי בלבד. כיצד בפועל משכנעים את האדם לשלם מחיר אישי כבד, לעזוב את הבטחון הרע של מצריים ולצאת לשנים ארוכות של חוסר וודאות במדבר?
      למשה הפתרונים.

      אבל דבר אחד בטוח – מחיר השינוי, כבד ככל שיהיה, עדיף על דריכה נצחית במקום. בכל מקרה, בניסיון למנוע את "הדמוקרטיה הערבית", כפי שאת מכנה אותה, מדינת ישראל הופכת בעצמה ל"ערבית" יותר ויותר. בקצב הזה, נגיע בקרוב למצב שבו שתי האופציות הן שוות ערך.

    • עידו לם says:

      בטח רוסיה נורא דמוקרטית.

      • איליה says:

        יותר ממה שהיא היתה לפני 120 שנה, זה בטוח.

        • עידו לם says:

          רוסיה היום היא פאסודו דמוקרטיה, מדובר בעם שלא רוצה את הדמוקרטיה ולא מבין את הצורך בה, עם של עבדים שצריכים שלטון דורסני.

          • עידו לם says:

            ובמקור הגבתי לג'ניה החצופה.

            • ג'ניה says:

              1) " חצופה " סליחה ? איך הפרתי את ככלי הנימוס בהצהרה שלי ?
              2) רוסיה לא דמוקרטית ויש המון רוסים-יהודים שיודעים מיד ראשונה כמה זה נורא (היהדות פה חשובה שכן הם היו מיעוט רדף במידה זו או אחרת )

              שלום – אני לא חושבת שזה הדבר הנכון לעשות . אני לא חושבת שזה הדבר היעיל לעשות ץ אני לא חושבת שזה הדבר המוסרי לעשות . אבל עם צריך לדבר על שינוי הגישה של חלק מהעם כלפי זכויות אדם וזכויות דמוקרטיות צריך לנסות לברר מה מניע אותם ולא מה נדמה לנו שצריך להניע אותם . אתה כמובן צודק זה לא האמצעי הנדרש אבל הטענה השלך שאנשים היו נגד בכל זאת כי זו התנגדות אידיולוגית אינה מסובבת . אדם יכל להחזיק באידאולוגיה ולהחליט לפעול נגדה עם הוא רואה את התועלת בכך . צריך להראות את התועלת . וזה בהנחה שאנשים שראו ערבי פעם אחרונה בטלוויזיה לפני שנים ולא ביקרו יותר מ15 שנה בשטחים באמת מחזיקים בכזו זיקה רגשית עמוקה כלפי השניים

            • סלבה says:

              רגע… אני היחידי ששם לב לפליק-לק הזה בתגובה הראשונה. הממשלה מפגינה נגד עצמה ונגד השמאל כי… ערבים? אך זה בכלל קשור להסטות נגד המהגרים המסתננים ולממשלה שמציגה את עצמה כאימפוטנטית מול הסמול שלא נותן להעיף מפה את הכושים?

              אנחנו מדיינים פה על שני נושאים שונים.
              לא שיש עם זה משהו רע, אני פשוט תוהה על הקפיצה המחשבתית שנעשתה כאן.

            • סלבה says:

              ואם כבר ערבים… אז תנסי להסתכל על זה ככה.
              ערביי ישראל מקטרים הרבה על כמה אנחנו דופקים אותם, אבל את לא רואה אותם מתאגדים במפלגות דתיות-קיצוניות (למרות שיש להם התארגנויות כאלה אני לא חושב שהם פופולאריות כל כך). זאת ועוד, אם תבואי פה בצפון הלא רחוק לאוניברסיטת חיפה או לטכניון, תראי לא מעט נשים ערביות, נוצריות ומוסלמיות, שלומדות מקצועות שדתיים שמרנים לרוב מתרחקים מהם כמו פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית או כל דבר שיש בו ביולוגיה.
              את תראי נשים מוסלמיות שחלק גדול מהן לא לובש כיסוי ראש ואני בטוח שהן דיי שמחות על זה שהן לא חייבות ללכת עם כיסוי ראש כמו שהגברים שמחים שהם לא חייבים לגדל זקנים ולהקשיב לכל מטיף קשקשן. זה מצביע על מגמה של חילון ופתיחות בחברה שלהם. אם תנהלי עם חלקם שיחה תגלי שלהרבה מהם יש קרובים שרכשו השכלה ועברו מכאן למדינות שהן דווקא ליברליות יותר כדי להקים בית.

              מה שאני מנסה להגיד זה כשהמצב טוב, גם אם רק יחסית, אז לא מנענעים את הסירה. אם הערבים בתוך המדינה שיש להם גישה להשכלה גבוהה ויותר חופש יחסי יכולים להבין את זה גם אותם ערבים מחוץ לגדר יכולים להבין את זה ולרצות להיות חלק ממדינה שמקנה יותר חופש, במיוחד כשזו מוקפת במדינות שהיו רוצות לשלול חלק מאותו חופש. הבעיה היא שככל שהזמן עובר במצב שאנחנו בו עכשיו עם הערבים שבשטחים או בעזה, אז השנאה גוברת והפערים גדלים ויחד איתם הזמן והמאמץ שייקח לגרום לאיזשהי אינטגרציה גדלים.

            • איליה says:

              עידו,

              "עם של עבדים" לא צריך פסאודו-דמוקרטיה. הוא צריך דיקטטורה. הסיבה שפוטין בכל זאת משקיע בשמירה על פאסון יענו-דמוקרטי היא שהציבור הרוסי, ברובו, כבר לא מוכן לקבל רוצח המונים משופם עם רטוריקה פאשיסטית בלתי מתנצלת.

              דבר שני, וסליחה שאני מתערב, אני לא רואה שום דבר חצוף בצורת ההתבטאות של ג'ניה, על אף שבעיניי, היא מחזיקה בדעות אשר מסכנות את המשך קיומנו באזור.
              בכל מקרה, אני חושב שנוכחות של ימנים בדיון היא חשובה כי דרוש צד שיאתגר את העמדה המקובלת בבלוג, יטיל בה ספק תמידי וע"י כך ישפר וישכלל אותה.

            • ג'ניה, את צודקת לגבי עניין שינוי הגישה. רק אומר שהטיעונים לגבי הסכנה שבסיום הכיבוש באים, לעיתים קרובות, מאנשים שהיו מתנגדים לסיום הכיבוש גם אם השטחים היו מיושבים בהיפים פצפיסטים משבדיה וצריך לקחת את זה בחשבון. לרוב הציבור, בסוף היום, לא אכפת איך יפתרו את זה כל זמן שיפתרו את זה.

            • עידו לם says:

              ג'ניה לא חצופה בגלל שהיא ימנית ממש לא, אבל החוצפה של לא מעט מהעולים של רוסיה(יהודים ולא יהודים) להעביר ביקורת על הדמוקרטיה הרוסית תוך הצבת לא פעם את הדגם הסובייטי הפרימיטיבי והנכשל כמשהו אידיאלי מעלה לי את הסעיף.

            • עידו לם says:

              סליחה ג'ניה הבנתי אותך לא נכון ולמרות שיש לי הרבה נגד היוהרה של חלק מעולי רוסיה במקרה שלך מדובר בהתלהמות לא מבוססת מצידי.

    • הכל טוב ויפה ג'ניה, אבל אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. אם האמצעי הנדרש כדי לא להיות אירן זה להיות אירן אז לא עשינו בזה כלום. רק שזה לא האמצעי הנדרש. בסופו של דבר, מי שטוען שזו הדרך היחידה הם האנשים שהיו מתנגדים ליציאה מהשטחים או לאזרוח הפלסטינים גם אם לא הייתה בכך סכנה, כי ההתנגדות היא אידיאולוגית. אני לא סומך על אנשים שממציאים סיבות למה לא לעשות משהו שהם לא רוצים לעשות בכל מקרה.

      • ג'ניה says:

        ובנימה אישית על התנגדות " אידאולוגית " .ההורים שלי לדוגמה הפכו יותר ימניים כאשר השמאל ניסה לתת יותר זכויות לעזה ( המעבר הבטוח ) והבטיחו לנו שברגע שזה יקרה יהיו טילים אל אשקלון . ברגע שזה קרה ( התנתקות ) היו טילים אל אשקלון .
        מאיפה שאני מסתכלת האמונה שבלי כיבוש כולנו נהייה בצרות היא יחסית מבוססת ( לא ראיתי דגמים אחרים . ולפני שתגיד שיש דגמים אחרים בשטח . אולי אבל אני לא שמעתי מהם לאכן הם מהווים דרך ממש לא טובה לשכנע אותי להצביע שמאל )

        • לא משכנע אותך להצביע לשום דבר והמצב באמת יהיה מסוכן בלי כיבוש, אבל הוא מסוכן יותר עם כיבוש. זה כמו להיות תלוי על ענף מצוק. נסוכן לקפוץ, יותר מסוכן להאחז בענף עד שנופלים. הסיפור עם עזה הוא לא דוגמא. הקסאמים היו הרבה לפני ההתנתקות וההתנתקות היא לא סיום הכיבוש, לא מודל לשום דבר העניין הזה.

          • ג'ניה says:

            אוקי וזו כבר נקודה להתחיל בה דיון אמיתי ….
            עם ההתנתקות היא לא מודל טוב ( ואני מסכימה שהיא לא ) איפה יש אחד עם יותר פוטנציאל ואיך אפשר לבדוק את הקיימות שלו בלי לסכן חיים בפריפריה ?

            • ג'ניה says:

              לסלבה –
              כן ערבים . בגלל האיחוד הכמעט בלתי נפרד בתודעה הציבורית
              ( בצדק או לא ) של דמוקרטיה וזכויות אדם עם הנושא הערבי צריך לקחת אותו בחשבון כשבאים לבחון למה הממשלה נוהגת או לא נוהגת בצורה שאינה תואמת ערכים אלה . ספציפית הצוך של הממשלה לשמר מראית עין דמוקרטית ( ככה שאי אפשר פשוט לגרש אותם ) מול הצורך שלה להראות שלא אכפת לה מדמוקרטיה כדי להגן על התושבים ( היום לא אכפת לה מזרים מחר לא אכפת לה מערבים . היא מגנה אלינו )

            • איפה יש מודל של אי-פיתרון שלא מסכן חיים בפריפריה, או בכלל?

  29. מרטין says:

    לנירה.

    שלום הוא בחור מנומס. אני לא. אז נסביר לך בפשטות.

    יושבת לה קבוצה של לבנבנים ומדברת גבוהה על שיוויון ואחווה, וקבלת האחר ללא אפליה ללא הבדל דת, גזע ומין. כשמעירים להם שאין מזרחיים בקבוצה לפי ייצוגם בחברה וכולם לבנבנים הם נאנחים בצער על האפליה שלא מאפשרת להם להתקדם, שהאפליה קיימת מאז קום המדינה והיא לא נותנת להם כלים ובנוסף, כדי להגיע לפוליטיקה צריך גב כלכלי והפריפריה, מה לעשות, הוא אוכלוסיה מוחלשת, מאז קום המדינה (ושאר ירקות).

    כשמעירים ללבנבנים שאין מזרחיים או ערבים בבית המשפט העליון לפי ייצוגם בחברה וכולם לבנבנים הם נאנחים בצער על האפלייה מאז קום המדינה וחוזרים על המנטרה.

    כשמעירים להם שאין מזרחיים או ערבים בעמדות בכירות באקדמיה לפי ייצוגם באוכלוסיה וכולם לבנבנים הם נאנחים בצער.. מאז קום המדינה, אתם יודעים, אוכלוסיות מוחלשות וכל זה.

    כשמנסים להסביר להם שהם חבורה של לבנבנים וככה זה לא יילך, ושלבנבנים לא מייצגים את השמאל הם מתקוממים – אתה מאשים אותנו בגזענות?

    אז שלום הוא נחמד, הוא רק מאשים את השמאל בזה שהוא בסה"כ עוד מגזר – מגזר של הלבנבנים שרואים את עצם כקוסמופוליטיים לפחות כמו בברלין או ניו יורק.

    אבל הלבנבנים שיכנעו את עצמם שהם עיוורי צבעים. התוצאה: הם נהיו עיוורים.

    (הכותב הוא לבנבן ממוצא בריטי, שאלמלא קיבוץ גלויות ואוכל מזרחי, היה גווע ברעב בשנות ילדותו בירושלים)

    • עידו לם says:

      חבל על הזמן שלך מרטין נירה היא "עיוורת צבעים" קלאסית ורק אל תזכיר לה שהיא שהיא גרה בבית של זכוכית.

      • סלבה says:

        אם יש מקום שאני יכול לחשוב עליו בו מישהו יקשיב שניה ומישהו יצליח להסביר משהו בצורה נורמלית, זה דווקא כאן. אז אני מסרב לקבל את זה שזה ביזבוז זמן לנהל את השיחה הזו. חוץ מזה, אני יכול להשבע שמרטין נהנה מכל העסק הזה.

        • מרטין says:

          סלבה היקר,

          חשפת אותי ואני אכן נהנה מזה. ואני אסביר למה.

          כשאני כותב תגובה פרובקטיבית נהיה בלגן. המון תגובות נזעמות מכאן ומשם. בעולם האמיתי קוראים לזה טרפיק. וטרפיק שווה כסף.

          ככל שאני יותר פרובקטיבי ובלגניסט, כך אני עוזר יותר לבעל הבלוג. ככה זה עובד בעולם האמיתי וזאת הסיבה שמי שלא מצנזר בכלל יש לו יותר טרפיק.

          שלום הוא אחלה בן אדם וכותב מצויין (ולדעתי הוא יהיה הוגה פוליטי חשוב בעתיד, הוא רק לא יודע את זה עדיין אבל אני בונה את הקשרים שלי לאט) ולכן אני נהנה לתת לו טרפיק.

          לכן התשובה היא כן. אני נהנה מהכתיבה שלי, השאלה היא למי אני נותן אותה. שלום שווה את זה (ואלוהים, תעשה שיהיה לו כבר בלוג נורמלי מבחינה טכנולוגית).

          אגב, שים לב שנירה נעלמה. זה קורה לי איתה בכל בלוג שאני פוגש אותה. דנים קצת ואז היא נעלמת. אבל היא חמודה אמיתית.

          היות ואני בחור צנוע שלא נדחף, מה דעתך להציע לשלום לתת לי לכתוב פוסט אורח בנושא: איך קהילה וירטואלית יכולה לעזור לכותב בלוגים ונכתוב מאמר פרובוקטיבי שהשורה התחתונה שלו תהיה שמי שלא עוזר לשלום לשדרג את הבלוג שלו הוא סוג של פושע מלחמה. יהיה שמח אבל נשדרג לו את הבלוג.

          מה אתה אומר?

          • סלבה says:

            אוי, שלום
            אולי בזמן שאתה עובד על הפוסט ההוא על השמאל שהוא לא מעפן (ובאמת בהצלחה עם זה) אז תתן למרטין לכתוב פוסט במקומך? שמעתי שיש לו רעיונות ממש מוצלחים והוא רוצה להפוך את הבלוג שלך לפושע מלחמה.

            • סלבה, תבדוק את קבוצת "המעברה" בירושלים. הם השמאלנים שהכי מוצאים חן בעיני בזמן האחרון. אני לא רדיקלי כמוהם, בטח לא אקטיביסט כמוהם, אבל מחזיק מהם מאוד.

              מרטין. יש מצב לפוסטים אורחים, אבל אתה לא פותח בלוג שלך? מה נסגר?

  30. עדו says:

    למה לא קיבלתי התראה על הפוסט הזה? שערוריה!

  31. אלה says:

    שלום שלום.

    ראשית, קודוס על הבלוג. פוסטים מעולים וגם השם שלו מאוד מרגיע.

    יש קטע כזה בארץ, להשתמש בבעיות חברתיות אקוטיות בתור מנוף להשגת מטרות. המטרות בד"כ הן לא פיתרון הבעיות החברתיות האקוטיות, אלא יעדים פוליטיים צרים, לרוב גזעניים.

    התושבים בדרום תל אבי חיים בזבל?
    בואו נדבר על זה ונעשה כתבות והפגנות ונכריח את הממשלה לפעול לשיפור השכונות, להזרים כסף לחינוך, תשתיות, תמיכה בעסקים קטנים, תרבות ופנאי. או שבעצם אפשר להשתמש בכל הזעם כדי לזרוע שנאה לכל הפליטים והעובדים הזרים. כן כן.

    נשים נאנסות בהמוניהן באמצע תל אביב ובכל מקום אחר?
    קדימה, כתבות, פירסומים, פייסבוק – כולם מתגייסים למען העברת תקציבים למרכזי הסיוע, שיעורי חינוך מיני, השקעה בשוטרי מקוף והארת אזורים חשוכים. בואו נדבר על האונס הנפוץ ע"י מכר ואיזה שינוי חברתי דרוש כדי להעלים אותו.
    או שבעצם, אם כבר משמשים בסיפורי האונס הקשים של כמה נערות – למה לא להשתמש בזה למטרה נעלה הרבה יותר של שינאת אריתראים מסוכנים שבאו לפה רק כדי לאנוס את נשותינו? כן!

    זה כל כך ברור שמתבשל בממשלה איזשהו פיתרון לא הומני במיוחד לבעיית הפליטים, ועכשיו מכינים את הקרקע ע"י זריעת שנאה ופחד עמוקים. אני כל כך שמחה שלמען מטרה נעלה זו משתמשים במקרי האונס הקבוצתי ובמצב הקשה של תושבי דרום תל אביב.

    אלו כלים כל כך אפקטיביים עינינו הרואות – שאף אחד לא יעז לשבור את הכלים הללו, ע"י הפניית משאבים פוליטיים, פיננסיים ותקשורתיים כדי לפתור את הבעיות הנ"ל. זאת תהיה התאבדות פוליטית של הממשלה הנוכחית.

    • עידו לם says:

      המסתננים מדרום תל אביב צריכים לעזוב ויפה שעה אחת קודם.

  32. אני נהנה תמיד לקרוא את הניתוחים שלך, שהם מדוייקים בדרך כלל ומהווים שיקוף לא
    רע של מערכת יחסי הכוחות.

    אך פעם אחר פעם אני מוצא את עצמי מתבונן בפסקה האחרונה ומרגיש חוסר אונים מסוים.
    המשפט: "להפסיק להיות חלק מן הבעיה, ולהתחיל להיות חלק מן הפתרון" הופיע גם בפוסטים
    אחרים.

    אוקיי, איך? הצעות אופרטיביות? מה כן צריך לעשות? איך כן צריך להפגין? במידה מסוימת יש נוחות
    בפייסנות הזו, בקריאה "לאחד את העם", לפנות לכולם. אך נדמה שהמסקנה הזו חוזרת בלופ, בזמן
    שהעניינים הולכים ומחמירים.

    • עידו לם says:

      מה דעתך אור לבוא לתושבי השכונות ולצאת איתם בקריאה לפזר את הפליטים בכול הארץ? או שזה מהפכני מדי בשבילך?

      • מי המציא את מדיניות "גדרה-חדרה"? השמאל הקיצוני? הקרן החדשה?

        אתה רוצה "לפזר" אותם? בבקשה. קדימה, קח את כל המשאיות, תפוס כל "כושי" באזור דרום תל אביב (אה, נכון, צריך לברר שהם סודנים או אריתראים ואנחנו לא יכולים, כי אופס, לא בדקנו, אז ליתר בטחון ניקח כל כושי) ותשליך אותם בערי הארץ, היכן שיש להם עבודה ושמשכירים להם דירות. כמובן, מאחר ולא תהיה להם עבודה, אוכל ומקום לישון בו, סביר להניח שהם יאלצו לשדוד בכדי לשרוד, ואז בהחלט תוכל לראות את "פשיעת המסתננים" שביקשת להוכיח.

        • אורי דויד says:

          או שבהעדר עבודה הם יבקשו לחזור לארצות מוצאם. אחרי שיחזרו כמה אלפים, ייפסק הזרם או שייחלש, ואז נחשוב מה עושים.
          ידוע לך שבמאה התשע עשרה כשלושה מתוך כל חמישה מהגרים צרפתים/איטלקים לארה"ב חזר למולדתו?
          ברור שזה לא נחמד לאף אחד (בעיקר לא לסוחרי האדם בגבול ולמעסיקי העבדים בארץ), אבל זה הרע במיעוטו.

          איזה פתרון אחר אתה רואה? פתרון ששמעתי מכמה פעילי זכויות אדם (כולם אנשים עם לב רחב שאני מכבד ומעריך) הוא שצריך לקבוע מספר סף, ואותו להכניס למדינה. אעפס, ברור לכל בר דעת שאת המספר עברנו מזמן, ולכן עדיף לדבר עליו היפותטית, כעל "המספר", במקום להגיע למסקנות הכואבות. אם תרצה, זו ווריאציה של פרדוקס הצב והארנב.
          בכל מקרה, אני אשמח לשמוע מה אתה מציע.

          • שלום בוגוסלבסקי says:

            כתבתי מה אני מציע וזה די תואם את מה שארגוני הסיוע מציעים. אני חושב שאפילו אם נשאיר כאן את כל מי שעומד בקריטריונים של פליט אז מספרם יהיה נמוך יותר מאשר עכשיו, בהנחה שלא כולם עומדים בקריטריונים. עכשיו, מספרם עומד פחות או יותר על המקסימום האפשרי.

            • אורי דויד says:

              ומה נעשה עם אלו שיבואו?

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              בנאדם, הכי בסיסי בעולם. אתה בונה את הגדר הזאת (שלא באמת מעצור אבל שיהיה), אתה ממיין לפליטים ולא פליטים, רואה כמה פליטים יש לך, מחליט כמה אתה יכול לקלוט, הפליטים מקבלים אשרות עבודה במקום עובדים זרים ומפוזרים בארץ, מי שלא משתדלים לקלוט במדינה אחרת בשיתוף פעולה בינ"ל. יש מה לדבר גם על מחנה פליטים. אבל קודם כל צריך לבדוק מי פליט ומי לא וזה מה שהממשלה מסרבת לעשות בתוקף. אין פתרונות קסם, זאת תנועת אוכלוסיה גלובאלית ואנחנו לא נהיה הגאונים היחידים שזה לא מגיע אליהם עקב הטריק שאף אחד לא חשב עליו בשום מקום למנוע מהם עבודה.

        • עידו לם says:

          האם עלה בדעתך המלומדת אור שחר המהפכן הנדיב על גבם של אחרים לנסות לגייס קבוצות אחרות לקליטה של הסודנים, נניח כמו המושבים או הקיבוצים או רחמנא ליצלן מרכזי קליטה בצפון תל אביב? אהה בוודאי שלא הכי כיף לרכז אותם בדרום תל אביב ליילל משהו על המצב הטבעי שבזה(מעניין שמאלני דמיקולו שכמוך שמתאים לך כוחות השוק זה מושג שאתה משתמש בו ושלא נוח לך אתה יוצא נגדו) ולהשאיר את המצב כמו שהוא, אכן אתה מופת לשמאל "מוסרי"

      • Alon Levy says:

        האמת, זה שמרצ בדיוק הציעה לפזר את הפליטים הזכיר לי כמה היא אליטיסטית ומנותקת וכמה הפוליטיקה שלה היא אנטי-עירונית. פיזור אוכלוסיה חלשה זה מה שפטריקים שלא מסוגלים להבין שיש לה תרבות משל עצמה מציעים. האוכלוסיות החלשות, כשהן מתארגנות בעצמן, בד"כ נלחמות עבור הכרה בקהילות שלהן, ומשכורות ותנאי עבודה יותר טובים, ולא עבור פיזור הקהילות.

        האיטלקים בניו יורק באמת הרבה חזרו אחרי שהרוויחו יותר כסף, אבל הם לא פוזרו כמו איזה תבלין: הם גרו בשכונות איטלקיות בעיר, קראו עיתונים איטלקיים, ועל פי רוב חיו בלי אי פעם ללמוד אנגלית, כי מהגרים דור ראשון לא היו צריכים. הפטריקים שנאו את זה, טוו תיאוריות שלמות על איך יש בעיר כישלון מוסרי גדול ורק פירבור ובתים צמודי קרקע יפתרו את הבעיה, והחל משנות ה-30 למעשה אסרו על השקעה בשכונות. למרבה המזל, לא היה להם כסף להשמיד את השכונות עד אחרי שהאיטלקים והיהודים כבר נהיו עשירים מספיק בעצמם. לרוע המזל, היה להם כסף בדיוק כשהשחורים התחילו להגיע לערים. עד אז כבר האיטלקים והיהודים הגיעו למעמד הביניים, אבל השחורים (שגם הופלו חוקית יותר) לא, ובאמת אותם פיזרו לפרוייקטי שיכון שכל אחד כישלון עירוני יותר מהשני.

        • עידו לם says:

          אלון תפסיק כבר לבלבל במוח, מה שעבד בשביל והאיטלקים והיהודים לא עובד בשביל כול קבוצה, אירופה מלאה בשכונות מלאות רק במוסלמים שעם הזמן נהפכים רק ליותר עניים ועויינים ולא בגלל שהמדינה לא עוזרת להם אז חדל קשקשת.

          • Alon Levy says:

            מה אתה חושב שצרפת עושה עם מהגרים ובני מהגרים מוסלמים, אם לא שולחת אותם לפרוייקטי שיכון בקיבינימט, שזה דה פקטו מה שיצא מכל הצעת פיזור אוכלוסין?

            עד שמדינות יפסיקו להתייחס למהגרים ופליטים בתור בעיה, ויתחילו להתייחס אליהם בתור בני אדם ולגזענות נגדם בתור בעיה, שום דבר לא ייפתר. באירופה לחוקים נגד אפליה אין שיניים, ובגלל זה, עוד לפני המיתון, האבטלה בקרב אלג'יראים בצרפת (או טורקים בגרמניה, וכו') היתה 30%. ומרצ פה מתנהגת כמו שונאי הערים של ארה"ב של 1900 או האליטות האירופאיות של היום, ולא כמו פעילי זכויות אזרח שמנסים לעשות אינטגרציה פוליטית.

            • עידו לם says:

              האינטרגציה הפוליטית שלך לא תקרה אז תפסיק לחיות בסרט.

            • Alon Levy says:

              היא בטח לא תקרה אם הפליטים יהיו מפוזרים (כלומר, תקועים בפרוייקטי שיכון ומחנות).

              ולפני שאתה מאשים אותי בזה שאני חי בסרט (ולא, נניח, במדינות שעשו בדיוק את מה שמרצ מציעה לעשות בישראל ולא פתרו שום דבר), תחשוב אם יש מקרה מודרני אחד של אוכלוסיה שבמקור גרה בשכונות עירוניות משלה שמצבה השתפר כתוצאה מזה שפיזרו אותה בכוח.

            • עידו לם says:

              לאור הכישלונות המהדהדים של הגטאות של המוסלמים באירופה אני ממש לא צריך להוכיח לך דבר נהפוך הוא אתה צריך להוכיח לי.

  33. עידו לם says:

    האם עלה בדעתך המלומדת אור שחר המהפכן הנדיב על גבם של אחרים לנסות לגייס קבוצות אחרות לקליטה של הסודנים, נניח כמו המושבים או הקיבוצים או רחמנא ליצלן מרכזי קליטה בצפון תל אביב? אהה בוודאי שלא הכי כיף לרכז אותם בדרום תל אביב ליילל משהו על המצב הטבעי שבזה(מעניין שמאלני דמיקולו שכמוך שמתאים לך כוחות השוק זה מושג שאתה משתמש בו ושלא נוח לך אתה יוצא נגדו) ולהשאיר את המצב כמו שהוא, אכן אתה מופת לשמאל "מוסרי".

    • dervney says:

      אני בעד.
      בוא נשלח את כל הפליטים להתנחלויות.

      • עידו לם says:

        אין שום בעיה שלח גם חלק מהם להתנחלויות.

        • dervney says:

          אני אשלח? אני לא שר הפנים, אלי ישי לא הוא שר הפנים לידיעתך, והוא זה שהחליט לשלוח לדרום ת"א.

          • עידו לם says:

            תפסיק לבלבל את המוח אלי ישי לא שלח שום סודני לדרום תל אביב כי הוא לא הכניס אותם לישראל מלכתחילה.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              בכלל לא, בסך הכול יש להם אישור שהיה עם החתימה שלו. תעשה שיעורי בית.

            • חיים ו. says:

              לי יש ביד נייר עם חתימה של הנגיד, זה אומר שהוא נותן לי משכורת?

              מרתקת הייתה שתיקתך הרועמת בעת שגורביץ הפך לארצ'י בנקר.

            • שלום בוגוסלבסקי says:

              אשרות בחתימת שר הפנים, להבדיל משטרות בחתימת הנגיד, אינן סחירות.

              ושתיקתי הרועמת לא מעניינת במיוחד לטעמי. הריב הזה יותר מדי אישי ופחות מדי ענייני לטעמי, פה ושם (פייסבוק בעיקר) אני אומר את שלי, את דעתי על עצם הנושא כתבתי כאן ובטח אכתוב גם בעתיד, אני מקווה שהיאבקות הבוץ הזאת (שאני מבין למה היא הייתה צריכה לקרות) תהפוך לדיון בעל ערך מתישהו אבל לא הולך להקדיש פוסטים לפרסונה של גורביץ או הנוגעים בדבר האחרים ולא הולך להיכנס למשחקי הטריבונל חברים ושאר הפוליטיקה של חרקים שהשמאל אוהב לשחק בהם.

    • מרטין says:

      מסתבר שכן פנו לקיבוצים. קיבלו תשובה שלילית מכולם. היה על זה פוסט נזעם של שמאלן קיצוני שמנסה לעזור לפליטים.

      קרא את זה
      http://velvetunderground.co.il/?p=21507#comment-48913

      ואז את זה
      http://velvetunderground.co.il/?p=21632#comment-49178

      ואז נתחיל לדבר על מה עושים. כי בלי נתונים מדוייקים קשה לקדם דיון.

      • עידו לם says:

        מה שאתה אומר מרטין מאשש את מה שכתבתי, החברה הישראלית לא מוכנה לקחת על כתפיה את קליטת הפליטים אבל הבכי ונהי והטענות נגד גזענות מופנות בעיקר לדרום תל אביב.

        • dervney says:

          לא. הטענות נגד גזענות מופנות לממשלה ובעיקר לשר הפנים, לא לתושבי שכונת שפירא.

          • עידו לם says:

            הטענות ועוד מופנות לתושבי הדרום וחמור מזה השמאל לא נלחם על פיזור הקליטים ועסוק בליילל כלפי הדרום תל אביבים שלא מוכנים לשאת בנטל לבד.

            • dervney says:

              השמאל להזכירך לא בשלטון, זהו הימין שבשלטון והוא שדוחף את הפליטים לדרום תל אביב.

            • עידו לם says:

              הימין לא דוחף לשם אף אחד הם באים כי יותר זול שם ויש יותר עבודה בתל אביב, ועכשיו אחרי שהפוליטיקאים הכושלים מהימין יצאו קצת מהתרדמת הדבילית שלהם היחידים שמייללים נגד גירוש או פיזור זה האספסוף של זכויות האדם, לכן המניפולציה הכושלת שלך לא עובדת היום זה בהחלט לפתחו של השמאל העניין הזה.

            • dervney says:

              הם שם כי אם הם ישכרו ברמת אביב דירה וישכנו בה 30 איש המשטרה תעיף אותם משם תוך יום מה שלא יקרה בשכונת שפירא.

              המשטרה כידוע לך נשלטת בחוזקה על ידי ישראל ביתנו.

            • עידו לם says:

              המשטרה לא נשלטת על ידי ישראל ביתנו זו עוד דמגוגיה עלובה, ולגופו של עניין הימין התעורר ומדבר על להחזיר את הסודנים לארצם ומה השמאל מציע? להמשיך לתקוע אותם בין שכונת שפירא לשכונת התקווה.

            • dervney says:

              שכחתי שתמר גוזנסקי היא שרת המשטרה.

  34. Pingback: כחומר ביד היוצר | חיים שרירותיים

  35. עידו לם says:

    הימין לא דוחף לשם אף אחד הם באים כי יותר זול שם ויש יותר עבודה בתל אביב, ועכשיו אחרי שהפוליטיקאים הכושלים מהימין יצאו קצת מהתרדמת הדבילית שלהם היחידים שמייללים נגד גירוש או פיזור זה האספסוף של זכויות האדם, לכן המניפולציה הכושלת שלך לא עובדת היום זה בהחלט לפתחו של השמאל העניין הזה.

  36. אבנר says:

    תושבי השכונות לוקים במה שניתן לכנות "מנטליות של עבדים" , לעולם יעדיפו את מי שבועט בהם , כי הוא נתפס בעיניהם כמישהו חזק שאפשר לסמוך עליו מאשר מי שבא לעזרתם כי הוא דווקא נתפס בעיניהם כמישהו חלש מעין "משענת קנה רצוץ" .
    לכן השמאל לא צריך להתחנף לאנשי השכונות. – השמאל צריך להציג השקפת עולם, מי שרוצה שיבוא מי שלא רוצה שימשיך לקבל סטירות .

    • נעם says:

      זאת באמת מדיניות מצויינת. זה בדיוק מה שהביא את מרץ למקומה הנוכחי, לא?