too many ppl round the interwebz make me wanna bitchslap them lately. & no football last night (again!) due to the slightest drizzle. GRRRRR

about 5 hours ago

.

רבאק, איך להתאפק? "מתחשק לי להגיד שהייתי שמח אם העולם לא היה כזה, אבל יהיה זה תמים ואפילו תלוש. ומה לעשות, אני בעצם גם שותף לעולם הזה." [מקור]

about 5 hours ago

.

כל מי שנקרע מבפנים ובכל זאת בוגד בכל ערך; כל מי שזורק את החיים שהוא קיבל במתנה כל ערב… סטירה בדרך. בחמלה http://bit.ly/7VsNPZ

about 5 hours ago

.

@itamars דור הגרינווֹש (דור? תרבות? חברה?) י

about 5 hours ago in reply to itamars

.

נכנעתי. שמתי הדיסק של נעם רותם; מקליד פרק מספר בודהיזם לבלוג. אולי זה יפרוק את המועקה. היה הרבה יותר פשוט אם המפונקים היו באים אמש לכדורגל

about 4 hours ago

.

@AbuKedem כל שלישי בתשע (בתאוריה), במגרש הדשא אצלנו. משחקים. לא מסתכלים. זה עושה לי טוב ברמות נדירות, וזה לא קרה כבר חודש #ס'אמק

about 4 hours ago in reply to AbuKedem

.

אוף, כמה שהניו-אייג' הדרוויניסטי ("כל אחד יכול") ברוח אריסון רחוק משורשי החמלה והתלות ההדדית של הבודהיזם… מארה על ראשכם, כלבים בּוֹבּוֹאים

about 4 hours ago

.

xdmag @margolis20 מה שמרגוליס אמר ["ניו-אייג' קפיטליסטי"]. דרוויניסטי במובן של הישרדות החזקים, ושהשאר ילכו לעזאזל. קצרנות מופרזת מצידי בעוון חוסר פוקוס כללי

about 4 hours ago in reply to xdmag

.

כבר 600 מילים, וזאת רק ההקדמה. אפ'חד לא יקרא. בזבוז זמן. איפה הכפתור הזה לעזאזל? ואיך אין את "להתעורר" של פורטיסחרוף ביוטיוב? קונספירציה! י

about 3 hours ago

[טוב שיש בלוג:]

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

.

בקיצור, תקראו את הספר הזה. או שתלכו להזדיין, גם טוב. אבל אם בבוקר שאחרי תרגישו חרא, אולי בכ"ז כדאי שתקראו את הספר הזה http://bit.ly/58Sgzm

about 3 hours ago

.

ושיבוט דן בראון מגיש לקוראיו: התעללות מינית בילד. כמה נמוך וקהוי אפשר להיות? איך אני אמור לתרגם את הסנאף הזה? יש לי בחילה. אני יוצא להליכה

about 3 hours ago

.

היום בשביל "לרגש" (ע"ע) את המיינסטרים לא מספיק כנראה לחטוף משפחה, צריך גם לאנוס את הילד הכי קטן. אפרופו הדיון אתמול איך מגיעים למיינסטרים

about 3 hours ago

.

לא מגיעים למיינסטרים. דגים מתים אינם שומעים. אני יוצא ללכת קצת בגשם

about 3 hours ago

.

יכול להיות שפשוט התמכרתי להליכת הבוקר, עד כדי כך שאני לא מצליח להתחיל את היום בלעדיה? עכשיו יותר טוב

about 2 hours ago


בונוס מיוחד לקוראי מהדורת הבלוג החגיגית: טיוטת הפוסט המדובר.

על אודות התלות

לפני כמה חודשים העליתי לבלוג כמה ציטוטים מהספר להרבות טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה, פסיכולוגיה. הנושא אז היה ההשתנות המתמדת של המציאות, וחוסר היכולת של המילים לתאר את הזרימה התמידית הזאת.

מאז התקדמתי בספר בצעדי צב. אבל באחד הלילות האחרונים הגעתי לפרק השמיני, ששמו ככותרת הפוסט הזה, והרבה פעמונים הצטלצלו בבת אחת, הרבה פיסות מצאו פתאום את מקומן בפאזל, האסימונים נפלו בסך (…איך רואים שאני מתרגם ספר רצוף קלישאות כרגע). הקטע הזה, הכתוב בפשטות ברורה וקולעת כמו הספר כולו, מתקשר אצלי לכל מיני דברים שכתבתי וחשבתי לאחרונה: על אבא שלי, על אליס מילר והילד המחונן, על לבסוף מוצאים אהבה והילד הפגוע; וגם בראייה כללית יותר, על שורשיו של מצעד האיוולת האנושי, על הדינמיקה שבעטייה המין האנושי ממשיך להסתגר במערה ולפחד מצללים כשהוא יכול להגיע לכוכבים.

הייתי שמח להציג כאן את הפרק בשלמותו, עם כל הדוגמאות מאירות-העיניים, אבל אאלץ לקצץ בנטיעות מפאת קוצר היריעה, משך ההקלדה וזכויות היוצרים. רשות הדיבור לאסתר פלד:

רבים מבני התרבות המערבית אינם מחבבים את המונח תלות. רבים אפילו סולדים ממנו. מונח זה מתאר עבורם סוג של חולשה נפשית. בתרבות שלנו קיימת הנחת יסוד הגורסת כי היות תלוי באחר אינו טוב לו לאדם; שומה עליו לעמוד על שתי רגליו ולהתמודד עם חייו בכוחות עצמו [מי אמר "השלום מתחיל בתוכי" ולא קיבל? זין תקבלו]. מי שנסמך על אחרים הוא חלש, או מצד אחר נצלן. כאשר הבודהיזם מצביע על כך שבין אובייקטים, דברים, ובעיקר בין אנשים בעולם קיימת תלות הדדית שהיא למעשה עובדה קיומית בסיסית, הוא מעורר עליו התנגדות שהיא תוצאתה של הנחת היסוד הזאת. ומצד שני, קשה להתכחש לקביעה זו. אי אפשר ליצור החי להתקיים ללא מזון. [...] אנו תלויים בפרה [לדוגמא] לשם הקיום הפיזי, הפרה תלויה בעשב שמזין אותה, העשב תלוי בשמש ובמים וכן הלאה. זו שרשרת שאין לה התחלה וסוף, שבה דבר תלוי בדבר, שבה דבר תלוי בדבר. התלות אינה רק גופנית כי אם מנטלית: אישה וגבר האוהבים זה את זה – שניהם תלויים זה בזה. [...] מורה ותלמיד תלויים זה בזה; אב וילדיו תלויים זה בזה; עובדים החולקים חדר משותף גם הם מצויים בתלות הדדית גדולה. [...] התלות היא תמיד הדדית. ולא רק שיש תלות גומלין, אלא שאין האחד יכול להתקיים ללא האחר, פשוטו כמשמעו. את היחסים האלה מכנה התורה הבודהיסטית יחסים של תלות גומלין (או התהוות גומלין).

.

ובכל זאת אנו סבורים שקיומנו אינו תלוי באחרים; בכל זאת אנו משוכנעים שה"אני" יכול להתקיים ללא עזרת האחר. אבל הבה נבחן את האופן שבו אנו מגדירים את ה"אני" הזה ומתוך כך ננסה לייסד יחסים שונים עם עובדת התלות.

.

אנחנו משתמשים בביטוי "אני" בכל מיני הזדמנויות באינסוף הֶקשרים. [...] הניסיון להגדיר מי אני הוא אחד התרגילים הראשונים שמציג מורה זן בפני תלמיד חדש. "אמור לי מי אתה," כך מבקש המורה. ובכן, אמור לי מי אתה.

.

"אני אביו של אהוד," פותח אביו של אהוד. "אני גרוש מאמו של אהוד זה שנתיים. אני עוסק בהנדסת בניין. אני עובד עם קבלנים ועם ארכיטקטים…"

.

[וכן הלאה וכן הלאה... "אני ביישן... אני לא מנסה להרשים איש... אני יכול לומר איפה גדלתי, מי החברים שלי, משהו על הטעם שלי בלבוש, בספרות, בפוליטיקה..."]

.

"ומה מכל זה מגדיר אותך?" אנו שואלים.

"אני יודע?" תוהה המהנדס. "כל זה ביחד. וגם שום דבר מתוך זה."

.

העניין הזה מזכיר במקצת את בעיית החתול; לך הגדר משהו חי, לך והכנס לנוסחאות קבועות משהו שזז כל הזמן, משתנה, מתפתח. [...]

.

כל התשובות לשאלה "מי אתה" כולן כאחת מתייחסות לקשר עם הסביבה. אין ולוּ תשובה אחת שאינה תלוית סביבה. האופן שבו אדם מגדיר את עצמו, את האני שלו, מצוי תמיד בתלות בסביבה, תמיד יוצא מתוך היחסים עם הסביבה. צריך אדם שיהיו בסביבה שלו כמה אנשים בעלי ביטחון עצמי רב כדי שייווכח בכך שהוא ביישן. צריך שיהיה לו צאצא על מנת שיגדיר את עצמו כאָב [...]

[בשלב הזה נשברתי, וזאת ממש רק ההקדמה. החלק המעניין - שבו היא משליכה מיחסי התלות האלה, ומההתכחשות אליהם, לתחלואים רבים ושונים של הפרט והחברה - נמצא בהמשך. אבל יש גבול לכמה שאפשר להקליד, ויש גבול לכמה שאפשר לתמצת ולקצץ ועדיין להישאר ברור. תעשו לעצמכם טובה ותקראו את הספר הזה.]

לקריאה נוספת באותו עניין: העצמי והאחר מאת אלן וואטס, כאן במיינדפאק, בתרגומו של ראדא.

You've passed the quiz

You've opened up your mind finally

The trouble is that you've nowhere

Left to hide your heart anyomre

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

You fight the war

But the casualties are greater than you bargained for

Then you hunt for more

As the dawn bleeds red upon the fate you chose

To be a door through which anyone can come at all