החברים של ג'ורג'

עושים מעשי זמרי, דורשים שכר כפנחס

אלוף הארץ בגלגול עיניים, זבולון אורלב, כתב מאמר נרגש ומבולבל משהו ב-ynet היום. ניתן לחלק את טענותיו לשני סוגים. ראשית, הוא טוען שהחלטת הפרקליטות שלא לטעון מול בג"צ שנאסר על קיבוצים לעבוד בשבתות "מרוקנת את השבת מכל תוכנה היהודי" ו"מצהירה בעצם כי הקיבוצים אינם חלק מהעם היהודי".

בולשיט יודופאשיסטי, כרגיל: “חוק שעות עבודה ומנוחה" נקרא כך במכוון, ולא במקרה אין הוא נקרא "חוק שבת הקדושה". מדובר בחוק שמיועד להסדיר לא את אמונתם של אנשים, אלא את שעות העבודה שלהם. ועל הטענה שהקיבוצים "מוציאים את עצמם מכלל העם היהודי" יש לומר: א. יש אנשים שחושבים אחרת (למשל, שאין עם יהודי), וב. אז מה? הם אנשים בוגרים, ואם הם החליטו להפסיק עם ההרגל המגונה של יהדות, מה זה עניינך?

מאוחר יותר, קולט אורלב שבעצם, רוב האנשים לא יקנו את הטיעונים שלו, ועל כן הוא מתחיל ליבב על מר גורלם של האנשים הנאלצים לעבוד בשבת. ברוב המקרים, אגב, יש הרבה מאד בטענה הזו – סביר להניח שבהנתן שבישראל יש רק 22 פקחים לענייני זכויות עובדים, יש מעסיקים רבים המאלצים בפועל את עובדיהם לעבוד שבעה ימים בשבוע. אבל זו דווקא סיבה להתיר לקיבוצים, שמגינים על החברים שלהם, לפתוח עסקים בשבת – כי החבר יקבל יום מנוחה אחר.

ובזמן שאני מוכן לקבל טענות בנושא משלי יחימוביץ', למשל, אני לא מוכן לקבל אותו מנציג הציבור הצבוע ביותר במדינה. אלפי מורים שובתים עכשיו – אבל במערכת הישיבות התיכוניות אין שביתה. זה לא חדש, זה ככה כבר כמה עשורים. כלומר, יש אלפי מורים ששוברים שביתה ופוגעים במאבק החברתי של אחיהם – שאם יצליח, גם הם יהנו ממנו. יש לכך תירוץ מקודש: “איסור ביטול תורה".

כמה מן הרבנים היותר רגישים יצאו נגד התופעה. הרב אבינר הוא הבולט שבהם. הרב חיים בורגנסקי, הטיח מילים קשות בממסד הישיבות, והשווה בין שבירת השביתה ובין הטלת השירות הצבאי על כתפי אחרים. ראוי לצטט חלק מדבריו: “אתם נהנים מן העובדה שמתוצאותיה של השביתה יהנו כולם, אלה ששבתו ואלה שלא שבתו. כך, אם כן, אתם אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה; אתם "יוצאים צדיקים" בכך שאינכם שובתים, דואגים לתלמידות ולביטול תורה וכו' וכו', ועם זאת משכורותיכם תגדלנה בזכות השביתה. יתר על כן, אף בשעת השביתה אתם מרוויחים, שהרי לא ינכו ממשכורותיכם את דמי השביתה". אבל הוא, כאבינר, נותר במיעוט רועם.

הטענה על "ביטול תורה" היא קשקוש. כפי שציינו יפה כמה רבנים, מי שמודאג מביטול תורה, גם לא היה מוציא את בתי הספר לחופשה של חודשיים מדי שנה. יתר על כן, מסתבר שעל פי פסיקה חדשנית מאד, שביתה אינה עילה לביטול תורה, אבל פעילות לקראת "חודש ארגון" של תנועת "בני עקיבא" דווקא כן.

הסיבה לכך פשוטה למדי: ציבור חובשי הכיפות הסרוגות הוא הציבור הבורגני והשמרן ביותר בישראל. הוא אוטומטית נגד כל דבר שמריח מסוציאליזם. המפד"ל, לאורך השנים, גרמה להרס התיכונים הדתיים ולעלייתן של הישיבות, משום שהתיכונים היו מוכוונים לציבור עני יותר – הנה נסיר מסכות: ציבור מזרחי – בעוד שהישיבות מיועדות לאליטה האשכנזית הבורגנית, שהיא לב ליבו של ציבור חובשי הכיפות הסרוגות. מורי התיכונים הדתיים שובתים; מורי הישיבות לא.

רוב רובן של הישיבות התיכוניות מקבלות תקציב מהמדינה באמצעות שתדלנות מפד"לניקית. בפעם הבאה שזבולון אורלב ינסה להתחזות לחברתי, יש להזכיר לו שהציבור שלו חיבל במאבק המורים, ושהוא, כיו"ר מה שנשאר מהמפד"ל, לא עשה שום דבר כדי למנוע את זה; ושיואיל נא להפסיק להתחפש למה שהוא לא. כמו אנשי ש"ס, שרוממות החברתיות בגרונם והכפיה הדתית בידם, גם לזבולון אורלב לא אכפת מזכויות עובדים. אכפת לו רק מכפיית מה שהוא תופס כחובה אלוהית.

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

אין אפשרות להוסיף תגובה.