החברים של ג'ורג'

פרויקט 300: גדול המחטיאו מהורגו

כשהרבנים ושמשיהם זעקו בפני שר התקשורת שטלפון חכם הוא “שואה”, הם ניסו לשמור על השליטה שלהם באנשיהם – אבל גם אמרו דברים שהם מאמינים בהם

בשבוע שעבר, בין פויקה וקפה שחור ובין ההצעה שכל הפלסטינים במזרח ירושלים יעברו בידוק בטחוני, נפגש שר התקשורת יועז הנדל עם שורה של רבנים חרדים ושמשיהם. הנושא על הפרק היה ניוד מטלפונים כשרים (כאלה שיש להם גישה רק לתוכן שמאושר על ידי ועדת רבנים) לטלפונים חכמים. הרבנים התנגדו לכך בכל תוקף. הטענה שלהם היתה שהשימוש בטלפון חכם הוא “שואה” או גרוע ממנה. הנדל ניצל את ההזדמנות כדי לקושש סימפטיה אצל הציבור החילוני ותקף את הרבנים. התקשורת החילונית אהבה את זה. יש לקוות שזה עדיין לא יאפשר להנדל, גנב קולות וכספי ציבור מדופלם, לעבור שוב את אחוז החסימה – אבל זו פוליטיקה קטנה ואצטגנינות. יש פה סיפור עמוק יותר.

הרבנים הם קודם כל אוליגרכים. הם חיים על ציבור החסידים שלהם (בין אם מדובר בחסידים של ממש, בין אם מדובר בליטאים). כדי לשמור על הצאן שלהם במכלאות, כפוף לכללים שלהם וממשיך להניב להם כסף, כוח וכבוד, הם צריכים אותם מבודדים. הם צריכים שהם יחשבו שהעולם החיצון נראה כפי שהרבנים מתארים אותו: סערה שוצפת של חטאים, פריצות, ושנאת אלוהים.

סמארטפון לכל חרד ישנה את כל זה מהר מאד. כל המידע יהיה זמין לכל אדם בקצה אצבעו. חלקם, כמובן, יחפשו פורנו (כאילו שחילונים אינם עושים זאת), אבל אחרים יחפשו מידע חדש. בכל פעם שמשהו כזה קרה, היהדות הרבנית הצטמצמה. כשהגיעה ההשכלה ואיתה האמנציפציה, גדרות הגטו – גדרות שהיו גדרות מרצון לא פחות משהיו כפויות – קרסו. חלק עצום מהיהודים החליט שיש דברים יותר מוצלחים יותר בחוץ. זה מהלך יהודי היסטורי: בכל פעם שרמת הידע באוכלוסיה הכללית עלתה על רמת הידע באוכלוסיה היהודית, יהודים ברחו.

הסמארטפונים הם איל הניגוח של הדור הנוכחי מול חומות הגטו של “חברת הלומדים.” יש לציבור בישראל אינטרס מובהק שהרפורמה שתבטל את הטלפונים הכשרים תצליח. בו זמנית, הדבר האחרון שאנחנו רוצים הוא לעורר מלחמת תרבות. זו תמיד גורמת להסתמרות ולהסתגרות.

ולכן, יועיל לכולנו אם לא תהיה התנצחות מיותרת סביב השימוש במילה “שואה.” בין השאר, משהו שחילונים לא מצליחים להבין, שלחרדים יש תפיסה עתיקה מאד שגורסת ש”גדול המחטיאו מההורגו”: שיש נזקים גדולים יותר לאדם מאשר המוות. זו התפיסה שנמצאת בליבת הרעיון של קידוש השם: יש דברים גדולים יותר מהחיים. התפיסה הזו רווחת ועמוקה. יהיה קשה אפילו לומר שמדובר בתעמולה של הרבנים כנגד המאמינים: סביר מאד שהם מסוגלים להחזיק בשתי תפיסות בו זמנית, הצורך שלהם לשמר את כוחם ובו זמנית להאמין בכך שהם מגינים על המאמינים. אנשים הם דבר מורכב מאד.

על כל פנים, התפקיד שלנו כחילונים ישראלים הוא לזוז הצידה, ולתת לתהליך ההיסטורי לעשות את שלו. אם ישאלו אותנו שאלות, נענה; אבל לא נצטרף ולא נעורר מלחמת תרבות. אנחנו לא מבינים את החברה החרדית, אנחנו נגרום רק נזק.

עדכון: מדיווחים בטוויטר היום (שלישי, 7.12) עולה שהנדל הוציא את הנשים מלשכתו לבקשת העסקנים החרדים. גם זה ראוי לציון.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

2 תגובות על ”פרויקט 300: גדול המחטיאו מהורגו“

  1. עדו סוקולובסקי הגיב:

    אתה עדין מדי. המסקנה שלך נכונה לגמרי וצריך לתת לתהליכים לקרות מעצמם ולא לנסות לאכוף אותם בכוח.
    מצד שני להשוות רצח למצב שבו אדם מקבל החלטה על דרכו בחיים זה לתת זיכוי ענקי לרוצח. האמירה של הרבנים היא הכחשת שואה ממש. דריכה בנעליים מסומרות על הסבל של מיליונים.
    מעבר לזה. כאשר יהודים נזעקים כנגד התבוללות, האם הם לא נותנים הכשר לאותם גרמנים שאסרו על ארים להתערבב עם בני הגזע היהודי הנחות? אני יודע שאתה מבין את זה יותר טוב ממני כי כתבת על זה לא מעט, כמו שיש קשר בין ציונות לאנטישמיות יש קשר כזה גם לדת היהודית הגלותית.

  2. Wabbit הגיב:

    הכל נכון, אבל איכשהו נראה לי שאתה נותן יותר מידי קרדיט לסמארטפונים. האם באמת אפשר להשוות אותם לאוריינות בתקופת ההשכלה? כי לי נראה סביר יותר ש(כפי שציינת) הם יביאו לעלייה בצריכת הפורנו, לחשיפה יותר לתכנים לאומניים/חרד"ליים ושלל תכני שנאה גזענית ופייק ניוז שהאינטרנט מלא בהם. בעלי סמארפונים לא יצאו מחושך לאור, אלא יעברו מסוג אחד של חושך לסוג אחר.