החברים של ג'ורג'

יודעת בהמה נפש צדיקה


לא היו ימים נלעגים בישראל כט"ו בניסן. פרות ישראל, אומללות שכמותן, כבר אינן רשאיות לאכול מוצרים המכילים קמח, וזאת, כמסתבר, משום ש"כאשר הבהמה אוכלת היא מפרישה רוק. כאשר נוזל הרוק על אחד מחמשת מיני הדגן היא הופכת את המזון לחמץ."

וואלה. אני רועד בחושבי על מה שקורה לאחד מאותם חמשת מיני דגן כאשר הוא בא במגע עם רוק אנושי, שניות ספורות לפני שהוא צולל במורד הגרון. החרדים, כידוע, מקפידים שלא לאכול "מצה שרויה", היינו שהושרתה במים, והיה יכול להיות מעניין לראות את תגובת הרבנים למשמע השאלה האם מותר בכלל ללעוס מצה – מה בהמות ישראל כשרות, על אחת כמה וכמה שישראל צריכים להיות כשרים.

נציין שאנחנו חיים במדינה שמכשפיה הרשמיים יערכו בעוד ימים ספורים את טכס ההערמה-על-האל השנתי, וימכרו את "החמץ של המדינה" לדרוזי של המדינה. למכירה יש אותו תוקף שיש לסעיף "אומנותו" ב"תורתו אמנותו". במכולות כבר אפשר למצוא את שלל המוצרים הקבועים, ביניהם מככבים חומרי הניקוי הכשרים לפסח. אתם יודעים, אלה שגם בימים של חול הם רעל מוחלט. בעוד יומיים ומשהו, מזון תקין לחלוטין יובער ברחובות על ידי קנאים.

יש משהו מעורר סלידה בכל זה, בהשלכה הטקסית הזו של בסיס התרבות, של הפיכתו במשך שבוע לאויב העם, של המדורות. אבל התופעה הזו היתה איתנו כבר מזמן. בשבוע שעבר התבשרנו, מצד שני, על מהפכה חדשה.

מסתבר שאסור לאכול עוד תותים, אליבא דכמה רבנים. יש עליהם חרקים מיקרוסקופיים. הרבנים, כמובן, מאשימים את הפלסטינים בהגעת החרקים. המשמעות היא שאכילת תותים שלמים אסורה. יש פתרון אחד רצוי: לטחון את התותים בבלנדר, וכך ייטחנו גם החרקים.

רגע, רגע, שואל הקורא הנדהם – היעלה על הדעת שחרק מיקרוסקופי שלם אסור באכילה, אבל שאריותיו הקצוצות דווקא בסדר? מסתבר שכן. יתר על כן, מכון הלכתי כלשהו עובד עכשיו על פתרון לבעיה, והמוח היהודי ימציא לנו ג'קוזי שיעניק לתותים עיסוי מפנק, ואם לא ייפטר מהחרקים, לפחות יעלה את מחירם עשרות מונים עד שלכולם יצא החשק לאכול תותים.

צריך לזכור שמערכת הכשרות בישראל היא משחק מכור. כשרב אחד אוסר על מוצר מסוים, מיד מחרים אחריו רבים אחרים. מעטים הרבנים שיש להם אומץ לעמוד מול גל הוודואיזציה שיוצא ממאות בתי מדרש עמוסים בטלנים נטולי תעסוקה אחרת. כל זה מגולגל, בסופו של דבר, אל הצרכנים; זכרו את שנת השמיטה ואת עליית מחירי הירקות במהלכה. גם החרקים החדשים בתותים, לטענת החומץ בן החומצה שמואל אליהו, היא תוצאה של אותה שנת ברכה. ברוב הארץ, המערכת הרקובה הזו משחקת תפקיד מרכזי בכלכלה. ברוב המקומות, מסעדה לא כשרה או מכולת לא כשרה לא ישרדו. וההגדרות ל"כשרות" משתנות כל הזמן.

מצד אחד, זה מעורר צחוק בריא. אין כמו תילי-תילים של פלפול חרדי מופרך כדי לפתוח את הבוקר. מצד שני, זה מדאיג. זה מחלחל כלפי מטה. הישראלי הממוצע נטול כל כישורי ביקורת, וגם אם נושא התותים למשל ייראה לו מופרך, אם הירקן השכונתי יתחיל למכור תותים מעוכים בהשגחת מכון הג'קוזי של הבד"צ, הוא יקטר, יחשוב שהם קצת נסחפו – אבל יכיר בלגיטימיות שלהם. עם התפוגגות התבונה, הישראלי הממוצע לא מכיר סמכות לגיטימית אחרת. החומרה של לפני שנתיים הופכת לדבר המובן מאליו של ההווה, ובקוקטייל הבורות הניו אייג'י שאנו שוחים בו, עוד שנתיים גם ג'אקוזי לתות ייראה כמו דבר מובן מאליו.

הדברים הקטנים האלה, לא פחות מהדברים הגדולים – היחס לזרים, הג'ינג'ואיזם הבלתי פוסק, כל תסביך מצדה הזה – מעידים על המהירות שבה מתפרקת מדינה שהיתה אמורה להיות אור לגויים, ושרוב אוכלוסייתה כיום מסוגל להיות, לכל היותר, אור להאיטי – וגם זה לא בלי מאמץ. לתושבי האיטי יש, לפחות, את הנאורות להתלות בה; בישראל, יש לכל היותר "ערכים", שם קוד לתפיסת העולם של הימין השמרני/דתי. ומאחר שכך, זה יימשך.

הערה: העלתי מספר עבודות בדיון שלי לרשת. אחת מהן – "תמר ואמנון" – היא ספר קצר, האחרות – "תן לנו שלום", "לך ואמור לפסרטאנים…", ו"לא לבדו" – הם סיפורים קצרים יותר. אם הם מצאו חן בעיניכם, אנא תרמו לקרן הטבק והאלכוהול.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

47 תגובות על ”יודעת בהמה נפש צדיקה“

  1. החתול של שרדינגר הגיב:

    עוף טופיק (חלקי) – כדאי אולי להעלות את הקבצים ב-pdf כך שכולם יוכלו לקרוא אותם ומצד שני לא יוכלו לערוך אותם. אשמח לעזור אם תהיה מעוניין.

    • ygurvitz הגיב:

      שקלתי את זה, והחלטתי שלא. קבצי וורד קלים יותר לקריאה, ואם מישהו יחליט להתעסק איתם – ובכן, הוא ישפר משמעותית את מצבי הכלכלי.

      • וורד אינו קל יותר לקריאה. הוא דורש התקנת תוכנה גדולה ומסורבלת על המחשב, שאמנם נפוצה ברוב המחשבים אבל ממש איננה חלק בסיסי מהם. לעומת זאת כל מערכת הפעלה נורמלית מגיעה עם תוכנה מובנה לצפיה ב-PDF (וגם אם לא, אפשר להוריד משהו קל משקל כמו foxit reader). אם יש לך את היכולת הטכנית לייצר PDF, אני לא רואה סיבה למה לא לעשות זאת ולפרסם אותם במקביל לקבצי הוורד.

        • ygurvitz הגיב:

          כי קבצי PDF גדולים משמעותית יותר? יצרתי קובץ PDF של אחד הקבצים, והוא היה גדול פי חמש.

          • פי חמש נשמע לי מוגזם. ניסיתי להמיר את אחד מהסיפורים והוא קפץ מ-170k ל-220k. כמובן שעם שליטה על האיכות אפשר להקטין עוד יותר את הגודל – ייתכן שאתה צריך תוכנת המרה שונה.

      • החתול של שרדינגר הגיב:

        אני משתמש מק. האמן לי, קבצי וורד בעברית אינם קלים יותר לקריאה.
        זה לא יעצור אותי מלקרוא אותם…

  2. אורי ג. הגיב:

    יופי של פוסט. תודה.

  3. עקיבא הגיב:

    וסבא שלי היה אומר שמערכת הכשרות היא הפרוטקשן הכי גדול בעולם

  4. תומר הגיב:

    אהבתי: "חומץ בן חומצה"

  5. יונית הגיב:

    הטמטום הזה לא שמור רק לדתיים. מתישהו קראתי שיש איזשהו טרנד מפגר של להעביר את חיות המחמד, חיות הטרף שבייתנו, ז"א, לתזונה צמחונית. אני בהחלט ממליצה את זה למי שמגדל חתולים וממש בא לו למצוא אוסף של ציפורים מתות בחדר השינה (או חתול שבור רגל שקפץ מהחלון מרוב ייאוש על טפשותם של בעליו).

    • חגי כהן הגיב:

      חתולים וכלבים לא מתעניינים במקור של האוכל התעשייתי שלהם, אלא רק בטעם שלו. מלבד הטעם, חשוב כמובן לספק את מלוא צרכיו התזונתיים של גופם. מכיוון ששני הצרכים האלה (טעם וערכים תזונתיים) מסופקים היטב גם במותגים ספורים של מזון שלא מכיל שאריות של גוויות חיות שעונו במשקים תעשייתיים – אני לא רואה על מה מבוססת ההשמצה הפרועה נגד צמחונים שלא מעוניינים לתמוך בתעשיות עינוי והרג גם בעבור טיפול בבן חסותם הפרוותי.
      (מידע נוסף בנושא:
      http://www.anonymous.org.il/nut-vegdog.htm )

      • ג'ו הגיב:

        החתול יביא ציד בכל מקרה, בלי קשר לאיזה אוכל תשים לו, אבל אם הוא ממש אוכל את הציפור, אז כנראה האוכל שאתה נותן לא טוב.

  6. אליהו הנביא הגיב:

    יוסי אהוב לבי – מה זה ג'ינג'ואיזם? משכתי לדוד גוּגל בזקן אבל הוא מסרב לענות…

    חג שמח!

  7. החתול של שרדינגר הגיב:

    היתה בשבוע שעבר כתבה ב"הארץ" על חזרתה של השמש למקום בו היתה בזמן בריאת העולם או משהו כזה.
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1076471.html
    זה טוב מכדי להיות אמיתי:
    "במשנה המדעית של הרב גנוט, הגלובוס העצום עודו שוכן במרכזה של מערכת השמש, כפי שהאמינו עד המאה ה-16 ואף על פי כן הרב מזכיר לקהל החרדי שלו תזה של "כומר פולני אחד, בשם קופרניקוס", שהציע "שיטה חדשה".
    הבעיה היא הרצינות שבה הם מתנהלים. אצל הפאגאניים הערלים לפחות יש סקס סמים ותה צמחים.

    • .בקצה הגיב:

      על מה אתה מדבר?
      מדובר על מנהג שמקורו בבודהיזם.הוא מסמל את שלוותו הפנימית של פיטו,אל המעיינות,בשעת איחודו עם צ'ינגדה, אלת המים הזכים.

      עכשיו נראה אותך מזלזל במאמינים הבודהיסטים,שמאלן.

      • נועם הגיב:

        זה כמובן לא אותו הדבר כלל וכלל. יש להבדיל בין שטויות פגאניות גרידא לבורות בסיסית בנוגע לעולם בו אנו חיים. תרבות שבה שקופרניקוס נחשב חדשני היא ראויה ללעג, חד וחלק.

        בנוגע לטיעונים "אתה שמאלני, אתה שונא חרדים" או "כל דת ראויה לכבוד" – כן, אני לא מעריך את האמונה הדתית היהודית, ואני לא מעריך גם את האמונות הפגאניות האחרות. אני לא רואה סיבה מיוחדת להעריך את האמונה הנלעגת שנמצאת סביבי יותר מאת האמונה הנלעגת של הבודהיזם.

        חג שמח.

      • קורא קבוע פחות או יותר הגיב:

        לא, על מה אתה מדבר ?
        הבודהיזם מעולם לא דיבר על שום אלים, ספק אם בכלל מדובר בדת, וגם אם כן בטח שהיא לא פגאנית, בור.

        ואגב אולי הפגאנים מתעסקים גם כן בשטויות אבל לפחות הם הסתדרו לא רע עם המערכת האקולוגית ולא רצחו אף אחד בגללן. מה שאני לא חושב שאפשר להגיד על השטויות של המונותאיסטים.

        • חרטא ברטא הגיב:

          הפגאנים לא רצחו אף אחד בגללן? ואללה?
          כלומר כל קורבנות האדם שהתחוללו בחברות פאגניות שונות לאורך ההיסטוריה זה היה ככה, עלא-טול?
          זה יהיה חידוש לממלכת האינקה, או אפילו לכמה מאלה שמאמינים היום בפולחן האלה קאלי
          http://www.guardian.co.uk/world/2006/mar/05/india.theobserver

          שלא לדבר על האופי הפציפיסטי של מאמיני השינטו, או מלחמות הדת בין ההינדו לבין המוסלמים או ההינדו בינם לבין עצמם…

          בקיצור – כל דת זה ערמה של חרא אלים ומהביל, אם יש שם אל אחד או כמה מאות.

          • אור ברקת הגיב:

            לא שאני לא מסכים, אבל מה השינטו עשו לך רע?

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              לי לא. להרבה סינים וקוריאנים ופיליפינים ובעצם כל מי שאינו יפני הם עשו הרבה מאד רע. אי אפשר להפריד בין השינטו (שהיתה דת המדינה) לבין הלאומנות הרצחנית היפנית של מלחה"ע השניה (כזכור הקיסר הוא התגלמות אלוהית וכו').

              • אור ברקת הגיב:

                זה נכון רק אם אתה לא מפריד בין תרבות ודת.

              • אור ברקת הגיב:

                ואם אתה מתעלם מכך שיפן היא גם בודהיסטית ושהשינטו אינו בדיוק דת סדורה וכו'.

              • חרטא ברטא הגיב:

                כן, וצריך להפריד בין התרבות המערבית והנצרות וכמובן שלאיסלאם אין שום תפקיד בתרבות המזרח-תיכונית.

                לא להפריד בין תרבות לדת? כמעט כל אספקט של התרבות היפנית נטוע בדת השינטו.

                השינטו היתה דת המדינה עד שהאמריקאים החליטו שזה לא עסק. השינטו בנתה היררכיה דתית שלטונית נוקשה שהקיסר עמד בראשה (ולא בתור "נציג" כמו האפיפיור. הוא אשכרה אל). היום ביפן הרגשות הלאומניים חוזרים בגדול – ומי אתה חושב משתתף מוביל ופעיל? תגיד לסיני "מקדש יקוסוני" ותראה איך הוא חוטף את הג'ננה.

                יפן היא בודהיסטית? עכשיו אתה מתעלם שאם כבר, הבודהיזם הוא לא ממש דת.

                ספר מומלץ כדי להבין מה הולך שם הוא "החרצית והחרב" של רות בנדיקט.

                http://www.amazon.com/Chrysanthemum-Sword-Patterns-Japanese-Culture/dp/0395500753

  8. כליל הגיב:

    הייתי חייב להוסיף כרפתן לשעבר
    הפרות מחמירות בהרבה מבני האדם. הן מתחילות לאכול כשר לפסח כשלושה שבועות לפני החג. לכך שתי סיבות האחת מאוד ברורה שינוי תזונה מהיר מידי יכול לגרום לתגובת קשה ולכן יש לעשות בהדרגה. עדיין הן עוברות לאכול כשר לפסח זמן רב לפני החג כדי שגרעיני חיטה שנידבקים על עורן לא יגיעו לאחר שבוע לדוגמה לאיזור העטין ואז אולי אפילו ישאבו למיכל החלב (כלומר לא למיכל אלה למסננן אבל כבר החלב מסכן חמץ). וזה לפני שדיברנו על שני משגיחים שונים לפחות שבודקים את האבוסים

  9. א.ה. הגיב:

    סליחה על התגובה הלא קשורה, אבל מפלגת העבודה הגיעה לשיא חדש שהוא כה הזוי עד שאי אפשר שלא לקשר אליו:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3698005,00.html

    וקצת יותר קשור – ארגון זק"א הודיע היום שמשלחת מטעמו תבקר בתערוכת "עולמות הגוף" על מנת לבדוק את כשרותה. אין בנמצא דבר שאינו מצריך חותמת כשרות, מסתבר.

  10. מקס הזועם. הגיב:

    זה מזכיר לי את הפעם שרציתי לקנות חול לשירותים של החתולים שלי בפסח ולא נתנו לי כי זה לא כשר.

    אמרתי להם שמילא שאני לא שומר כשרות, אבל החתולים שלי הם לא יהודים ואפילו לא בני אדם, הם עושים שם את צרכיהם ולא אוכלים אותו ולמען האמת, בכל הסיפור הזה של יציאת מצרים הם כנראה בצד של המצרים שהתייחסו אליהם בכבוד הראוי להם ואילו בתנ"ך שלנו הם בכלל לא מוזכרים. זה לא עבד.

    אז נכנסתי לפורום של דתיים באינטרנט ושאלתי מה ההגיון כאן והם בכלל לא הבינו מה אני רוצה.

  11. דותן דימט הגיב:

    תיקון הקלדה: בקישור לסיפור בגוף הפוסט, צ"ל "ספארטנים".

    "תמר ואמנון" צריך מו"ל.

  12. א.ה. הגיב:

    והנה, גם זה מהיום בנושא:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3698173,00.html

    פסק הלכה: "אין להתנדב בארגון מגן דוד אדום אף לצורך הצלת נפשות". והתגובה של מד"א כל כך סמרטוטית עד שקשה שלא להאדים מבושה בשבילם.

  13. קפוטה בפסים לבנים וחמים זה של חסידויות קטנות וקיצוניות בירושלים. רעב אהרלך וכאלה.

    • ג'ו הגיב:

      לבישת פרווה היא מנהג יהודי קדום, רבינו משה ואחיו אהרון הלכו גם הם עם פרוות חיות הצפון בימי אוגוסט בהולכם במדבר.

  14. אני באמצע הספרטני. שפתיים יישק – העברית והחייאת התקופה כאחת.

  15. נעה אורן הגיב:

    יוסי, מאוד נהניתי מהסיפור "תן לנו שלום". זב בדיוק הסגנון שאני אוהבת. תודה רבה!!
    מה אתה מוציא לאור?

  16. חן הגיב:

    בהתחלה כשכתבת "כשהבהמה אוכלת היא מפרישה רוק", חשבתי לעצמי – מה צה"ל עשה עכשיו?

  17. נועה דרור הגיב:

    אני מוכרחה לציין שמעבר לאספקט הטכסי האיוול של השלכת כל-דבר למדורה, ההתעקשות לעשות זאת באמצע הרחוב, להצחין שכונות שלמות ופשוט להשאיר את ערימת החמץ המפוחמת כאילו לא היתה מעולם – כל זה מעורר בי בחילה הרבה יותר עזה. יש בזה משהו שמזכיר לי את מנטליות הגטו, את הרגלי החיים בתוך הקיא והסחי של השכונה, שקהילות חרדיות רבות לא נטרחו להפטר מהן. גועל נפש.