החברים של ג'ורג'

דיקטטורה עצלה

המושל הצבאי שלכם אוסר בצו מנהלי על פעיל ימין לפגוש עשרות אנשים

המושל הצבאי שלכם, אלוף פיקוד העורף, הוציא צו מנהלי שאוסר על פעיל ימין שהורשע בעבר באלימות לדבר עם 87 אנשים.

חלקם ילדים בני 13.

ככה עובדת דיקטטורה עצלה. אין כוח או יכולת לאסוף ראיות, כי מזמן למדנו להשען על עינויים והיכולת להפעיל אותם על יהודים מוגבלת, אז פשוט עוקרים מישהו מהבית שלו בצו מנהלי, תוקעים אותו במקום אחר, ואוסרים עליו לדבר עם ידידיו וסביבתו. וזהו, פקיד חתם על נייר והלכו החיים שלך. אולי שופט יחזיר לך אותם מתישהו, אבל אל תבנה על זה.

ראיות? משפט? חזקת החפות? רבאק, אפילו הצורך התועלתני להמנע מעוד רדיקליזציה של אוכלוסיה שכבר עוברת רדיקליזציה ושמשוכנעת – בצדק – שהזכויות שלה נשללות בשניה? מה, אתם מחפשים תבונה בצבא ובשירותי הבטחון?

אם הייתי סגן רמטכ"ל, אולי הייתי פולט משהו על תהליכים מסוכנים שמזכירים תקופות אפלות באירופה (TM), שבהן, אם בטעות השופט זיכה אותך, המשטרה החשאית אספה אותך מבית המשפט ישר למחנה הריכוז.

צריך לזכור: הדיקטטורה העצלנית שלנו עובדת לכל הכיוונים. היא עובדת, כמובן, בראש ובראשונה נגד פלסטינים, אבל גם נגד יהודים מכל קצוות הקשת הפוליטית שמאתגרים אותה. זו דיקטטורה של המרכז הקיצוני.

מהבחינה הזו, כל ערעור של מערכת הבטחון – הדחת שר בטחון שגורמת לשדרן התקף בשידור חי, רמזים על הדחת גנרל – היא דבר חיובי. מערכת הבטחון על שלל זרועותיה היא הסכנה העיקרית למה שנשאר מהדמוקרטיה כאן.

אה, וכמובן: הכיבוש משחית. מי שחשב שצווים מנהליים יישארו רק בגדה, מגלה שהם מחלחלים לישראל ושגם לו יש מפקד צבאי, אלוף פיקוד העורף. האחרון, חשוב לציין, הוא בסך הכל חותמת גומי. מי שמקבל את ההחלטות הוא פקיד עלום במשטרה החשאית. עוד לא נולד האלוף שיגיד “לא” לצו שמבקש ממנו איש שב”כ. אין לו יכולת מעשית לברר מה הראיות נגד האיש שכנגדו יוצא הצו; גם היכולת של שופט לברר את המידע הזה מוגבלת מאד, וזו של גנרל עסוק עוד פחות מכך.

לפני כמעט 50 שנה כתב ישעיהו ליבוביץ’ ש”מדינה השולטת על אוכלוסיה עוינת של מיליון זרים תהיה בהכרח מדינת ש”ב, עם כל מה שמתחייב מזה, כהשלכות על רוח החינוך, על חופש הדיבור והמחשבה ועל המשטר הדמוקרטי. השחיתות האופיינית לכל משטר קולוניאלי תדבק גם במדינת ישראל. המנהל יצטרך לעסוק בדיכוי תנועת מרי ערבית מזה, וברכישת קוויזלינגים, בוגדים ערבים, מזה.” הימין לעג לו. אני מניח שעכשיו החלקים בימין שעדיין חושבים צוחקים פחות.

ליבוביץ’ השמיט אלמנט קריטי בניתוח שלו: העברת אוכלוסיה לשטח הכבוש והרדיקליזציה שהאוכלוסיה הזו עוברת כתוצאה מהתקוממות האוכלוסיה הנכבשת. ב-1968 עוד לא ראו את זה. האוכלוסיה הפלסטינית נמצאת תחת טרור שיטתי של צה”ל וטרור פרטיזני של המתנחלים. הטרור הזה מושך תשומת לב כשהוא מלווה בסיסמאות, אבל אירועים של תקיפת חקלאים או הצתת רכושם היו עד לאחרונה יומיומיים כמעט – ומאחר והם לא לוו בסיסמאות “תג מחיר”, כלומר בסממן מובהק של מחתרת אנטי-שלטונית, התקשורת היהודית מתעלמת מהם. לאחרונה מדווחים מספר ארגוני זכויות אדם על ירידה באירועים; לא ברור למה אבל הניחוש שלי הוא שמאז אוקטובר הפוגרומצ’יקים הבינו שזה פשוט מסוכן מדי, שהפלסטינים מסוגלים לגבות מהם מחיר.

אם ניקח את כל הבלגאן סביב אלאור אזריה, נראה שאם נשווה את המצב לכיבוש הצרפתי באלג’יר, אנחנו רואים ניצנים של OAS – המחתרת הרצחנית של המתנחלים וחלק מהצבא שביצעה פיגועים נגד אלג’יראים ובשלב מסוים גם נגד הממשלה הצרפתית עצמה. ואולי השוואה ראויה אחרת היא ל”צווי הנידוי” שהפעילה המשטרה החשאית של משטר האפרטהייד על מתנגדי משטר, שאסרו עליהם לפגוש אנשים או להפגש עם יותר משלושה אנשים במקביל.

בהתאם להתגבשות התמיכה העממית בטרור יהודי, המשטרה החשאית שלנו – שתמיד פעלה כנגד אזרחים ישראלים בתחומי ישראל, אבל העדיפה לצמצם את הפעילות הזו ואת הנראות שלה – הופכת לפעלתנית יותר. בעוד כיומיים צפוי להשתחרר ממעצר מנהלי מאיר אטינגר, שהוחזק על ידי השב”כ מאז אוגוסט 2015. שום כתב אישום לא הוגש נגדו.

כי זה סימן ההיכר של דיקטטורה עצלה: היא שכחה איך אוספים ראיות. כשהמושל הצבאי הוא חותמת גומי של המשטרה החשאית, גם אין צורך בהן. עצבנת את המשטרה החשאית? זה מספיק. והאנשים הטובים שחושבים שזכויות אדם זה לחברים המהוגנים בחברה לא יפתחו את הפה. אחרי הכל, אם עצרו אותך, בטח יש סיבה, לא? ומי שמתעסק עם הממשלה, שלא יבוא בטענות.

בדיוק ההשלכות על “חופש הדיבור והמחשבה ועל המשטר הדמוקרטי” שעליהן דיבר ליבוביץ’. וכמובן, הן משחקות לידי המהפכנים האמוניים: הנה הדמוקרטיה שלכם, הנה מה שהיא שווה, הנה השתיקה שלכם כששוללים את זכויות היסוד שלנו. ספק אם יש משהו שמערער יותר את תפיסת הדמוקרטיה בישראל מאשר הידיעה הזוחלת שאם תצא נגד המשטר תזומבר; הורד את הראש, התעסק בשלך, מי שחוטף כנראה הרוויח את זה. לא מתאים לך? אולי כדאי להגר.

והיאיר לפידים – האנשים שתמיד מחסלים את הדמוקרטיה ומפילים אותה לידי הימין – ימשיכו לומר שהם תמיד בעד עמדת מערכת הבטחון. ככה זה.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

10 תגובות על ”דיקטטורה עצלה“

  1. תום אלקיים הגיב:

    מצויין.

  2. Z הגיב:

    "המרכז הפשיסטי" עושה עבודה מספיק טובה בשביל להגן על חלאות האדם הללו ולממן אותם ואת תעמולת הרעל ש"מסבירה" את מעשיהם. אין הם זקוקים להגנתך, יוסי. הדיקטטורה הצבאית העצלה אולי עובדת מכל הכיוונים, אבל לא באותה עוצמה. מספר העצירים המנהליים של מחבלים יהודים הוא בטל בשישים. כשזה מגיע למעצרים מנהליים של מחבלים לא יהודים היא דווקא חרוצה מאוד. אין לגזור כאן גזרה שווה. ליהודים עדיין יש שם דמוקרטיה, לכל השאר, לא. זהו יוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      זה נכון, אבל עדיין מאמר כזה חשוב לסגור פינה, שבה תמיד מתרעמים האחרים -״למה לא אמרתם כלום כש… וכו׳…

  3. נדב הגיב:

    אולי הדיקטטורה אינה עצלה כמו שחושב מר גורביץ. מעצרו של אטינגר היה מתנה לימין ולשב"כ. עכשיו יוכלו הימנים לטעון שהמתנחלים הם הם קורבנותיו האמיתיים של השב"כ. עתה יוכל לטעון השב"ב שהמדינה אינה מפלה בין יהודים לפלסטינים, שכולם מקבלים יחס שווה, שהכיבוש קשה לכולם. עכשיו, המילים "מעצר מנהלי" מקושרות בעיני הציבור הנבער עם השם "אטינגר", לא עם אותם עשרות אלפי פלסטינים שחוו אותו על בשרם בחצי המאה האחרונה.

    תן לשב"כ קצת קרדיט, מר גורביץ: אולי הוא קצת טוב יותר ביחסי ציבור ממה שאתה חושב.

  4. אסתי הגיב:

    ישעיהו ליבוביץ' צדק לחלוטין בהקשר למדינת הש.ב (היום שב"כ).
    הנה לדוגמה במוספי סוף השבוע אפשר לראות בעיתונים מודעה של רכבת ישראל לקורס נהגי קטרים.
    אחד הדברים הנדרשים הוא סיווג בטחוני שמעביר הש.ב.כ.
    זה אומר במילים אחרות שלבני מיעוטים אין כמעט סיווג להיות נהג קטר.
    ואותו דבר עם רשיון טיס אזרחי.
    כדאי בהחלט פעם לקחת את כל רשימת התפקידים שדורשים סיווג בטחוני.
    ועוד משהו, בנסיעה הבאה לחו"ל תראו בשדה התעופה כמו עובדים ערבים יש בדיוטי פרי וכמה דיילים ערבים יש…

  5. נתן הגיב:

    זה באמת מפריע לך שהחלאות הפשיסטיות האלה מקבלות את אותו טיפול שמקבלים הפלשתינאים?

    לי לא.

    יש גבול כמה השמאל צריך להיות קדוש.

    • שי קיסרי הגיב:

      נתן,

      גם אם הם חלאות (פולקיסטיות, הלוואי שהם היו רק פשיסטים) חובה על המדינה לנהוג לפי החוק וחובתנו לדאוג שהחוקים יאפשרו קיום זכויות אזרח.
      קיום צו של אלוף פיקוד על אזרח ישראלי (עברי או ערבי) הוא איום ברור מיידי וישיר על יכולתה של הרשות השופטת. אם כל כעסי על רשות זו ואזלת ידה, קיומה חיוני לכולנו.
      אתמול הם עצרו פלסטינים בלי משפט, היום ערבים ישראלים, מחר מתנחבלים ומחרתיים אותי ואותך.

  6. אביבית הגיב:

    מי שלא שמע כרגע את שטייניץ (102 FM)מסביר למה מותר (!) לביבי כר"מ להפר צו איסור פרסום שניתן בהוראת בית משפט — לא שמע טמטום מדהים מימיו.
    המדינה זה ביבי מעולם לא נוסח פנטסטי ומטומטם כל כך……א