החברים של ג'ורג'

אנכרוניזם עם נגיעות קפקא

להפתעתי גיליתי שהצנזורה הצבאית דורשת שאאשר סטטוסים ופוסטים מראש. נראה מה יאמר בית המשפט

כשזה התחיל חשבתי שזו מתיחה.

ביום חמישי שעבר הבחנתי בהודעה בעמוד הפייסבוק שלי. הכותבת היתה לדבריה הצנזורית הראשית, אחת אל”מ אריאלה בן אברהם, שבו דרשה ממני לאשר את צו הצנזורה. כניסה לעמוד הפייסבוק של בן אברהם הראתה עמוד ריק כמעט לגמרי – רק השם והתמונה שלה (למעשה, נראה שבצנזורה התפדחו ממנו כל כך אחרי פרסומי הימים האחרונים, שכשניסיתי להכנס אליו היום לצרכי כתיבת הפוסט הזה הוא לא היה קיים יותר). ההנחה הראשונית שלי היתה שימני כלשהו מנסה להטריל אותי. בעצת ידידים, שלחתי מייל לצנזורה בכל זאת. סוג של שאלת קיטבג, כשחושבים על זה. התשובה שלהם היתה חיובית: על פי ההנחיות שהם שלחו, כל סטטוס בפייסבוק שעוסק פחות או יותר בכל נושא שקשור למערכת הבטחון ומספר נושאים שלא קשורים למערכת הבטחון בשיט, חייב אישור על ידיהם מראש.

עניתי להם שזה לא יקרה, פרסמתי את הנושא בטוויטר ופייסבוק, והלכתי לדבר עם עורכי דין. ובום. יומיים של עיסוק תקשורתי בלתי פוסק באירוע הזה. למדתי ממנו כמה דברים: שהם שלחו את הצו הזה לכ-30 כלי מדיה חדשה; ושהטענה שלהם היא שאני כלי תקשורת משום שעמוד הפייסבוק של הבלוג מוגדר כאתר מדיה.

נתחיל ממה שקל לפרק. הבלוג קיים מאז מאי 2006. העמוד בפייסבוק הוקם מאוחר משמעותית יותר, ב-2010 או 2011 אני חושב. כשהקמתי את העמוד, פייסבוק דרשה שאבחר קטגוריה לתחום שבו הוא יעסוק. אופנה לא התאימה לי, אז הלכתי על תקשורת. מספר האנשים שמורשים לעדכן את העמוד הוא אחד, אני. לבלוג הזה יש עוד שניים-שלושה אנשים בעלי הרשאות, אבל הם לא השתמשו בהן כבר כמה שנים. אם אדם אחד עם עמוד בפייסבוק נחשב כלי תקשורת בגלל הקטגוריות של פייסבוק, אז אולי כדאי שבצנזורה הצבאית לא יתעסקו במדיה חדשה. הם לא מבינים בזה מספיק. כמובן, הצנזורה יכולה להחליט – ויהיה בזה אפילו הגיון – שאם יש לך מספר גדול מספיק של עוקבים, אתה בעצם כלי תקשורת. עם זאת, הם לא הצליחו להגדיר את הנושא כך עד כה.

ויש פה מספר בעיות מהותיות נוספות. הצו שנשלח אלי מתייחס לסמכותה של הצנזורה על פי תקנות שעת חירום. אלה תקנות מ-1945 שמתייחסות לתקשורת כתובה ואלקטרונית, בתקופה שכלי תקשורת אכן היו ארגונים. הטענה של הצנזורה היא שפרסום ישראלי על נושא מסוים – הדוגמא הקלאסית היא כלי הנשק הגרעיניים שיש לישראל (פתח מנטרה) על פי מקורות זרים (סגור מנטרה) – מאששת את החשדות של האויב על ישראל. קשה יהיה לטעון שבמצב שבו לכל אדם יש יכולת לכתוב כל דבר, הטענה הזו עדיין עומדת. יתר על כן, בכלל לא ברור מנין נטלה הצנזורה את הסמכות להפעיל את סמכויותיה על המדיה החברתית. זו פועלת כבר מספר שנים ללא הפרעה ואם הצנזורה רוצה להרחיב את סמכויותיה לשם, אז שתקושש חקיקה ראשית. לא מסיגים חירויות אלא בחקיקה.

צריך לציין שהדרישה איננה בלתי הגיונית כשלעצמה: מצב שבו הצנזורה מכריזה שהיא חלה בכל מקום פרט למדיה החברתית פשוט יזמין אנשים לבצע עבירות בטחון במדיה החברתית. מצד שני, הדרישה לצנזר כל סטטוס או ציוץ מראש (הם לא התייחסו לטוויטר, אבל למה לא בעצם?) מבהירה את האבסורד שבעצם מוסד הצנזורה בעידן הנוכחי. בפעם הבאה שמישהו ינסה לומר לכם שישראל היא מדינה דמוקרטית, זכרו שטכנית כל סטטוס בפייסבוק של ישראלי מצריך אישור צנזורה.

ולא, אני לא מגזים. הצנזורה אמנם אומרת שאין לה כוונה לדרוש מ”פרופילים פרטיים” להכפיף את הסטטוסים שלהם בפייסבוק לאישור מראש, אבל באותה הנשימה אומרת שהסמכויות שלה חלות על כל פרסום “בין אם מדובר בכלי התקשורת המסורתיים ובין אם מדובר בפרסום בדרך אחרת.” כלומר, יש לה את הסמכות אבל היא בוחרת שלא להפעיל אותה. זה יכול להשתנות, וכל מה שצריך כדי שזה יקרה הוא החלטה של הצנזורה – שלה כפופים כל תושבי ישראל, כפי שהם כפופים למפקד הצבאי שלהם, אלוף פיקוד העורף. חופש הדיבור והתנועה של תושבי ישראל – לכאורה דמוקרטיה, בפועל דיקטטורה צבאית לייט – תלוי במידה ניכרת ברצונם הטוב של הפקידים הצבאיים הללו.

יתר על כן, בחינה של צו הצנזורה מראה שיש לו מעט מאד קשר לבטחון המדינה בפני עצמו. בעצת עורכי דיני, אני לא יכול לצטט את הצו או לצלם חלקים מתוכו, אבל אבצע פרפרזות. כל ידיעה או ספק ידיעה שעשויה להזיק לצה”ל או למפקדיו צריכה אישור מראש של הרשויות הצבאיות. כך גם כל ידיעה על תקציב צה”ל. רוצים לכתוב על הטמטום שבפרויקט ה-F-35? זה יכול לפגוע בצה”ל, בקצין שאחראי על הפרויקט, ויש לזה השלכה על תקציב צה”ל. אז תשלחו בבקשה את הציוץ שלכם בנושא לצנזורה לאישור מראש. קשר כלשהו לבטחון הממשי של ישראל? פגיעה מהותית ומיידית בו? אין, אבל תשלחו בכל זאת. רוצים לכתוב על הצורה שבה האקדמיה הישראלית משרתת את מערכת הבטחון? צריך אישור מראש לכתוב על זה סטטוס. רוצים לכתוב על כך שפלסטיני נעצר? אישור מראש. על התיאום הבטחוני עם ארה”ב, לרבות מה שפורסם בחו”ל? אישור מראש. רוצים לדווח על כך שיש ישראלים בידי החמאס? אישור מראש, ובהצלחה עם זה. רוצים לדווח על המגעים של בנק ישראלי לקבלת הלוואה בחו”ל? כן, גם זה איכשהו נתפס כ”צורך בטחוני.”

אה, וכל זה (ועוד לא מעט נןשאים אחרים, חלקם אשכרה הגיוניים) – אם היה פרסום מוקדם בנושא, ואפילו אם היה אישור צבאי רשמי בנושא, אתם עדיין צריכים לבקש את אישור הצנזורה לפני שאתם כותבים על זה. במילים אחרות, המדיה החדשה בישראל, שנשמתה היא היכולת להגיב במהירות, מתבקשת שלא לכתוב יותר על צה”ל ומערכת הבטחון, גופים שוליים בנוף הציבורי הישראלי, אלא אם היא רוצה להכפיף את עצמה לצנזורה.

אה, וכן: אסור לכם לומר שהציוץ או הסטטוס שלכם עבר צנזורה. צריך לשמור על מראית עין של מדינה חופשית, אחרי הכל.

ועכשיו אנחנו מגיעים לנקודה הקפקאית: כל זה, קורא יקר, חל גם עליך. כזכור, הצנזורה אומרת שיש לה סמכות לצנזר את המדיה החברתית, היא פשוט עושה זאת בצורה מוגבלת מאד כעת. אבל אם אתה כותב על אחד מהנושאים שאני לא יכול לומר לך מה הם, אתה עשוי לבצע עבירת צנזורה. כלומר, אתה יכול לבצע פשע בלי שיהיה לך שום מושג שאתה מבצע פשע. יכול להיות שעוד שבועיים, הצנזורית הראשית תשנה את דעתה ותחליט שוואלה, גם סתם אנשים שכותבים בפייסבוק ולא טרחו להגדיר את העמוד שלהם כעמוד בנושאי מדיה כפופים לה. חלק מהנושאים, כאמור, לא קשורים בכלל לבטחון המדינה. למעשה, ידידה קרובה תהתה למראה הרשימה האם הדיון במתווה הגז לא נופל תחת ההגדרות האלה. לדעתי היא קצת הגזימה, אבל ממש לא בהרבה.

אז יש רשימה של נושאים שאם אתם מדברים עליהם, אתם יכולים להפוך לעבריינים. ואתם לא יודעים מה היא ולי, שיודע מה היא, אסור לומר לכם. כלומר, כל מה שתאמרו יכול לסבך אתכם. אז אולי עדיף פשוט לסתום את הפה?

ככה המשטר הצבאי אוהב את הנתינים שלו: מפוחדים תמיד, לא יודעים אף פעם מה הגבול. אז הגיע הזמן להפסיק לפחד. הפחד נותן להם כוח. הפחד מצנן את החופש של אזרחים במדינה שמתיימרת להיות חופשית לנהל דיון פתוח וציבורי. אני לא מתכוון לציית להנחיות הצנזורה. אני מקווה שכל מי שקיבל הנחיות דומות יתעלם מהם גם הוא. נפגש בבית המשפט.

ועוד דבר אחד: הצנזורה אומרת שהיא שלחה צווים כאלה ל-30 כלי מדיה חדשה, אבל לא אומרת מי הם. יהיה מעניין לבחון את הרשימה ולראות האם, למשל, גם יואב אליאסי ואנשי ימין אחרים קיבלו צווים כאלו. ואם הצנזורה רוצה למנוע את החשד שהיא פועלת בצורה פוליטית, תואיל ותחשוף את הרשימה.

הערה מנהלתית: לאור החשיפה התקשורתית, סביר להניח שיש כאן לא מעט קוראים חדשים. ברוכים הבאים. הבלוג הזה כנראה לא יהיה קל לעיכול לרבים ממכם, אבל אלה החיים. כאן אפשר לקרוא קצת עלי, כאן אפשר למצוא טקסט עתיק יחסית שבכל זאת מהווה את המניפסט של הבלוג, פה מדיניות התגובות וכאן אפשר לתרום לרווחת הכותב. מסיבות היסטוריות הפניה היא לתרומות למימון האלכוהול והטבק שלי, אבל יש להודות שבחודשים האחרונים התרומות מממנות בעיקר את החתולים של זוגתי ושלי, ווילי וצ’ארלי.

לקוראים הוותיקים: שוב סליחה על מיעוט הכתיבה בבלוג, ותודה לכל אלה מכם שתרמו בשבוע האחרון.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

32 תגובות על ”אנכרוניזם עם נגיעות קפקא“

  1. עדי בן חור הגיב:

    אנשים כמוך מחריבים את המערב ואולי גם יגרמו לרצח עם כלפי האירופים על ידי מוסלמים.

    • הירנוט הגיב:

      אה. הנה הקוראים החדשים. sigh.

      • א. (שם בדוי) הגיב:

        אני טס לטיול בלונדון בשבוע הבא. אולי תוכל שלא להחריב את המערב בשבועיים הקרובים. בתודה מראש.

    • מפוקח הגיב:

      אנשים כמו עדי בן חור תורמים לחוסן הלאומי ולעליונות האקדמית בזכות החשיבה האנליטית הברורה והחדה , עומק הטיעונים והדיוק בפרטים והם שיקוף לרוח הנעלית ולנשמה היתירה של העם בעת הזאת.

    • ygurvitz הגיב:

      בפעם האחרונה שבדקתי, המצב היה הפוך. המערב מחריב את עולם האיסלם וקרוב מאד לרצח עם במוסלמים.

      • עדי בן חור הגיב:

        בולשיט, העולם המוסלמי מחריב את עצמו, מה שצרפת עשתה באלג'יריה זה כעין וכאפס לעומת מה שהם עושים אחד לשני בסוריה ובעירק, מיותר לציין שהאלימות הזאת מופנית באירופה כלפי האירופים עצמם, העולם יקלל את השמאל הדקדנטי שבטיפשות מרושעת או רשעות מטופשת החריב יבשת שלמה בשם צדק מזוייף.

        • נועם א"ס הגיב:

          אזהרת צפייה: הקישור המצורף מציג את עמוד התמונות של תוצאות החיפוש בגוגל למילים
          Fallujah depleted uranium
          ומכיל רובו ככולו גלריה של מומי לידה של ילדים, תינוקות ועוברים כתוצאה מהניסוי בהפצצות של אורניום מופחת בהתקפה האמריקאית על העיר העירקית פאלוג'ה ב-2004:
          https://www.google.co.il/search?q=Fallujah+Depleted+uranium&biw=1920&bih=899&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiYuaerleXKAhUBtRoKHQIoCmAQ_AUIBigB
          רוב הסיכויים שדימויים אלה הם המזעזעים ביותר שאי פעם צפיתם/ן בהם. זה הליגה של אושוויץ.
          בהתקפת הנקמה על פאלוג'ה (בעקבות הרג שלושה חיילים אמריקאים) נעשה שימוש במגוון סוגים של נשק כימי, לרבות זרחן לבן. המתקפה האמריקאית על פאלו'גה שימשה בתור המודל לדוקטרינת דאחייה שאומצה ע"י כוחות הפולש הקולוניאליסטי הציוני בלבנון 2006, כולל שימוש בזרחן לבן, ובטבח עזה 2008/9.
          עמוד החיפוש תמונות של גוגל למילים
          white phosphorus :
          https://www.google.co.il/search?q=Fallujah+Depleted+uranium&biw=1920&bih=899&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiYuaerleXKAhUBtRoKHQIoCmAQ_AUIBigB#tbm=isch&q=white+phosphorus
          ווידיאו: המתקפה הציונית על עזה 2012, הציוני רוני דניאל קורא להפעלת דוקטרינת דאחייה ("חסר לי הדאחייה של ביירות גם בעזה"):
          https://www.youtube.com/watch?v=2wsv0-UTYjk
          שנה וחצי לאחר מכן הציוני רוני דניאל קיבל את מה שהיה חסר לו. תוצאות חיפוש תמונות בגוגל למילים
          Gaza cinema
          https://www.google.co.il/search?q=Gaza+cinema&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj8uZ2bmuXKAhUh83IKHd_0AYgQ_AUIBygB&biw=1920&bih=930
          אזהרת המשך: המגיב "עדי בן חור" הוא ציוני. הציוני אינו צד בוויכוח אלא אויב. עם האויב הציוני אין דנים אלא נלחמים.

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            אויב של מי? ומה בדיוק אתה לעשות כדי לממש את הלחימה שלך?

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            נועם א"ס, עדיין מחכה לתגובתך. אם אתה לא חוזר בך, ו\או אם ההודעה הזו נמחקת, תוגש נגדך תלונה במשטרה על איומים.

            • נועם א"ס הגיב:

              סליחה על ההתמהמהות, לא הבנתי שאתה מתכוון אלי
              אענה בשמחה לשאלתך, אולם בשביל לעשות את זה אני צריך שתכנס לקישור הראשון של חיפוש הגוגל בתגובה שלי, תבחר שם את התמונה האהובה עליך ותציג לי את בחירתך. כך גם עם הקישור לדף הגוגל השני, וכך גם עם דף הגוגל השלישי (עלי הכי אהובות שם זה אלו עם הדגל!). י

              קודם עניתי במקום הלא-נכון

        • נתן הגיב:

          המערב כבר הוחרב פעם אחת לפני 70 שנה וזה לא היה בגלל המוסלמים , אלה בגלל גזענות,פשיזים ושנאת זרים. זאת אולי הסיבה שהם לא ממהרים לאמץ את העמדות האלה שוב, לאכזבתה של ישראל.

          בהערת שוליים אפשר להגיד שהעובדה שדווקא במדינת היהודים מנסים לשכנע את המערב לאמץ מחדש את העמדות האלה היא צחוק הגורל של ההסטוריה.

          • נועם א"ס הגיב:

            סליחה על ההתמהמהות, לא הבנתי שאתה מתכוון אלי
            אענה בשמחה לשאלתך, אולם בשביל לעשות את זה אני צריך שתכנס לקישור הראשון של חיפוש הגוגל בתגובה שלי, תבחר שם את התמונה האהובה עליך ותציג לי את בחירתך. כך גם עם הקישור לדף הגוגל השני, וכך גם עם דף הגוגל השלישי (עלי הכי אהובות שם זה אלו עם הדגל!). י

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          ממליץ לך להגיש תלונה במשטרה נגד נועם א"ס. מנסיון, זה אפקטיבי. על דבר כזה באים אליו עם צו מעצר, ודבר כזה לא סוגרים בגלל חוסר עניין לציבור, זה הרשעה. אני מוכן לבוא להעיד בשבילך. לא יעלה על הדעת שיובעו פה איומים מפורשים לגופו של אדם.

    • שפתי כהן-יגאל כהן הגיב:

      של מי הקוף הזה ?
      ביבון, כאן אין בננות חינם ואין סמרטוטונים חינם, כלך לך דגנרט.
      נסה בישרהל איום או ברוטר.

  2. יוסי הגיב:

    עדי, אתה אומר זאת בחשש או בציפיה? קצת קשה לדעת היום (הפליטים המוסלמים מאיימים על המערב! מגיע להם, אנטישמיים!).

  3. עמית הגיב:

    היי, גם לי יש בבית חתול בשם צ'רלי!

  4. אייל הגיב:

    כל כך הרבה טמטום ואירוניה יש בהתנפלות הצנזורה על האתר הזה ואחרים. ג׳ורג׳ פולט אנחה נוספת בקברו, ממלמל את ה״אבל אמרתי כבר שזה מה שהולך לקרות״ היומי שלו, מתאר את השלב הבא בהדרדרות ומתהפך לצד השני. חזק ואמץ יוסי.

  5. דני אורבך הגיב:

    בנוגע לצנזורה – אלף חכמים לא יצליחו להוציא מהבאר אבן שקצינה מטומטמת אחת הפילה.

  6. epk הגיב:

    הבעיה העיקרית אינה בהתנפלות הצנזורה, הבעיה היא בכך שיוסי גורביץ מכפיף את עצמו אליה ול"עצת עורכי דינו". זה העניין הבסיסי, מעבר לכך הכל דקדוקי עניות.

  7. ארנב הגיב:

    אני תוהה מה אם החבר'ה לצים יחליטו בהמוניהם לשלוח המוני פוסטים לקבלת אישור מהצנזורה. המון המון פוסטים. יותר מ-9000 פוסטים. מה לא עושים למען בטחון המדינה?

  8. ג׳וני הגיב:

    אולי יש לצנזורית קומבינה עם ריצ׳ארד סילברסטיין

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    בקשר לספרים ב״בית בכנסת״,
    אם מטרת הציונות והקמת מדינה יהודית הייתה למנוע מראות כאלו… אז כנראה שהציונות והמדינה היהודית נכשלו, והיו טעות… לא?

    • מני זהבי הגיב:

      נחמד שאתה יכול להסיק מסקנות על-פי שניים וחצי ספרים שרופים. (כן, מי ששרף אותם הוא חלאה, לא פחות מאלה ששורפים מסגדים וספרי קוראן.)
      מטרת הציונות לא הייתה "למנוע מראות כאלה" — הציונות אינה אלוהים ואין בכוחה לשנות את טבע האדם — אלא לתת ליהודים אפשרות להקים מדינה משלהם ולהתמודד עם איומים מסוג זה כמקובל אצל שאר העמים. המטרה הזאת הושגה, וסך הכל, הרבה פחות ספרי קודש יהודיים נשרפים היום מאשר ערב הקונגרס הציוני הראשון.
      מה שהציונות לא הצליחה לשנות — כי, כאמור, היא אינה אלוהים — זו הנטייה היהודית לדחוף את האף לחייהם של עמים אחרים. יעשו מה שיעשו המוסלמים עם האירופים, ולהפך, זה לא מאוד מעניין מבחינה ציונית (אלא אם מגיעים למחוזות של פשעים נגד האנושות, שמניעתם נחשבת לחובה הומניטרית בסיסית, והצניונות — כמו כל תנועה לאומית בעלת נטיות ליברליות — אינה מתכחשת לחובות מסוג זה). בשאלת האסלאם באירופה, אנחנו לא שם ולא מתקרבים לשם.
      הקשר בין יהודי שמנסה למצוא באירופה בעלי ברית למלחמה באסלאם כמוהו כקשר בין ספסרות נדל"ן לרעיון הציוני של בניין הארץ.
      ובלי קשר לכל הנ"ל, אני מאחל ליוסי הצלחה בהתמודדות משפטית עם מפלצת הצנזורה (הנשענת על חוק ציוני נודע מאת שלטונות המנדט הבריטי).

  10. רונן הגיב:

    אם היית אומר שהתרומות הולכות למימון החתולים ולא למימון טבק ואלכוהול היית מקבל יותר.

  11. אורח הגיב:

    היעד הסופי: מי שלא בוחר ביבי פוגע בביטחון המדינה.

  12. תום אלקיים הגיב:

    נו המגיבים מטמקא הגיעו
    הצנזורית מטומטמת, אל תציית.
    אם תגיע לבית משפט, עלי תרומה משמעותית למימון ההגנה.

  13. איה הגיב:

    צריך להתחיל האשטג #גם_זה_היה_אמור_לעבור_דרך_הצנזורה

  14. צור שפי הגיב:

    אני רק שאלה – למה להמון מגיבים מהימין יש שגיעוט קטיב?

  15. אביבית הגיב:

    נו באמת גורביץ' עוד לא הבנת שהכיפות הסרוגות משתוללות ואיבדו כל רסן.
    באמת מעניין איזה 30 'אתרי מדיה חדשה' קבלו הודעות פסיכיות כנ"ל..
    אם מותר לפרסם את עצם קבלת ההודעה ,ופרסמת,-פרסם שאלה בפייס

טראקבקים/פינגבקים

  1. *צנזורה צבאית? לא תודה, יש לי פטור | Zeatu Barbarosa