החברים של ג'ורג'

ימי זרקאווי

ראש הממשלה נתניהו גינה את הרצח הבוקר בדומא, בו שרפו מחבלים יהודים למוות עלי סעד דוואבשה, בערך באותן המילים שבהם גינה לפני כשנה את רצח מוחמד אבו ח’דיר. שרי הימין החרו-החזיקו אחריו. אני מסרב להתרשם מהגינויים הללו; הם בסך הכל אומרים שהמדינה היהודית תתנהג כנגד הטרור היהודי כפי שהיא נוהגת תמיד – תדבר בקול תקיף ותקרוץ.

כפי שציין איתמר שאלתיאל הבוקר, הפיגוע בדומא הגיע שעות ספורות אחרי הפיגוע במצעד הגאווה אמש. המבצעים שלו היו מודעים לפיגוע השני של שליסל, והם עשו בו שימוש מכוון להגברת ההשפעה שלהם. כך עובד טרור.

דובר צה”ל, תא”ל מוטי אלמוז, אמר הבוקר ש”מדובר באירוע חמור מאד”, וטען ש”אינני זוכר אירוע חמור כזה בשנים האחרונות.” וואלה. מזל שלא אמר שזה היה רעם ביום בהיר, כמו הרמטכ”ל אהוד ברק אחרי טבח חברון. יורשה לי נא לרענן את זכרונו של אלמוז.

27.2.14. מחבלים יהודים מציתים בלילה את ביתה של רוידה עבד אלגני סלימאן חאמד בסילוואד. למזלה, היא לא שם. המחבלים משאירים כתובת. איש לא נעצר.

14.11.13, סינג’יל. מחבלים יהודים תוקפים בבקבוקי תבערה בית משפחה פלסטינית בזמן שהיא ישנה, משאירים במקום כתובות. איש לא נעצר.

למעשה, ארגון יש דין (גילוי נאות: הח”מ כותב עבורו בלוג בתשלום) דיווח היום שהוא מכיר 15 מקרים של הצתות בתים בשנים האחרונות. המשטרה פתחה בחקירה ב-12 מהמקרים (במקרים האחרים הקורבן בחר שלא להגיש תלונה), וסגרה 10 מהתיקים ללא כל כתב אישום. שני תיקים עדיין פתוחים. זה קורה די הרבה; פשוט בלי דיווח בתקשורת היהודית. כי זו מקפידה שיטתית לא לדווח על טרור יהודי אלא אם אין לה ברירה.

טרור יהודי במדינת ישראל קיים פחות או יותר מרגע הקמתה. אלמנטים דתיים, משיחיים ואולטרא-לאומיים לא היו מרוצים ממנה מיומה הראשון. כמו כמעט בכל מקרה של טרור, הבעיה איננה הטרוריסטים עצמם. אלה מעטים, ובדרך כלל בשלב מסוים יעשו את השגיאה שתביא ללכידתם או לחיסולם. הבעיה היא הסביבה התומכת שלהם, שמצמיחה אותם. ומתשתיות הטרור האלה ממשלת ישראל ממשיכה להתעלם.

השב”כ והמשטרה הודיעו לאחרונה על מעצרם של מספר חשודים בהצתת כנסיית הלחם והדגים. הפעם טוענים שם שיש להם גם ראיות, בכללן DNA. נחיה ונראה; עד כה שיעור ההצלחות של פשל”א (שם החיבה של מפלג הפשיעה הלאומנית) רחוק מלהרשים, בלשון המעטה.

אבל המעניין בפרשה הוא המסמך האידיאולוגי שנלווה אליה. מלבד תיאור טקטי של הפיגועים השונים, ומבנה ארגוני מומלץ, מוסברת מטרת-העל. “למדינת ישראל יש המון ‘נקודות תורפה’. […] מה שאנחנו נעשה הוא פשוט להדליק את כל חביות הנפץ האלו, את כל השאלות והסתירות בין יהדות ודמוקרטיה. בין הצביון היהודי לצביון החילוני בלי לפחד מהתוצאות. ערעור יכולת השלטון במדינה.” מטרתו של המרד, נכתב שם, היא בניית מקדש, מינוי מלך, ערעור היחסים בין ישראל ומדינות אחרות (כן, זו מטרה – עם לבדד ישכון), גירוש לא יהודים וכפיה דתית במרחב הציבורי.

השיטה פשוטה: השיטה הקלאסית של טרור. בשנים 2003-2004 אבו מוסאב אל זרקאווי הדגים אותה בהצלחה בעיראק. הוא ביצע פיגועים חוזרים ונשנים נגד האוכלוסיה השיעית שם, עד שזו התקוממה והחלה בטרור נגדי משלה. משהחל הסיבוב של טרור וטרור נגד, אי אפשר היה לעצור אותו – על כל פנים, עיראק לא הצליחה בכך. לארגון שהקים אל זרקאווי קוראים היום דאע”ש.

השיטה שמציעים קנאי יהודה דומה. פיגועים, כדי לעורר את כל המתחים הפנימיים של ישראל, יחד עם טרור נגד. כשיתחיל גל טרור פלסטיני אמיתי, הדם יציף את העיניים ונתמוך בשורה של אמצעים שרק יתדלקו אותו. במקביל, הנסיון הישראלי לדכא את הטרור של קנאי יהודה יגרור בהכרח תגובת יתר, שבתורה תמשוך אליהם עוד ועוד אנשים מהמחנה שלהם ותרחיב אץ שורותיו.

כאמור, המספר של הטרוריסטים קטן. זה לא אומר שהם לא מסוכנים, כי הם מדברים בשם שכבה גדולה מאד באוכלוסיה היהודית. ראו, למשל, את הציטוט הבא: “הייתי אומר שכיום לדמוקרטיה הישראלית יש תפקיד אחד מרכזי והוא להיעלם מהשטח. הדמוקרטיה הישראלית סיימה את תפקידה, והיא חייבת להתפרק ולהתכופף בפני היהדות. היום כל האירועים מנתבים להכרה שאין דרך אחרת, אלא להעמיד במרכז את העניין היהודי על פני כל עניין אחר, וזו התשובה לכל המצב והאיומים.”

האיש שאומר את הדברים האלה הוא בני קצובר, בכיר במועצת יש”ע, בשנת 2012. לא רק שמועצת יש”ע לא התנערה ממנו ולא הדיחה אותו, זמן קצר לאחר שאמר את הדברים הללו, זכה קצובר שמנהיג המרכז הרדיקלי, יאיר לפיד, יצטלם איתו. כן, כן – האיש שהבוקר כתב שאנחנו “במלחמה” עם הקנאים הצטלם לפני שלוש שנים עם האיש שהודיע שהדמוקרטיה הישראלית צריכה לעבור מן העולם. בני קצובר, כמובן, הוא גם בן בית בלשכת ראש הממשלה. אין יותר חיבוק ממסדי מזה.

גם הדרישות האחרות של המחבלים היהודים – הקמת בית מקדש, השבת המלוכה – הן דרישות שחלק ניכר מהציבור היהודי תומך בהן. לא רוב, אפילו לא קרוב לזה – אבל הרוב מתנגד לרעיון של בית מקדש ומלך כי זה יהיה חתיכת כאב ראש. הוא לא באמת נגד, הוא לא יודע לנמק התנגדות לבית מקדש ומלוכה אלא ש”זה רעיון של קיצונים.” וזה אומר שאין לו נוגדנים של ממש לרעיון הזה. מצד שני, חלק ניכר מהמערכת הפוליטית הישראלית – כל מפלגות הימין – שבוי למעשה של הקנאים שרוצים מקדש ומלך. שימו לב לזינוק בדרישה לסיפוח הר הבית (המכונה “עליה להר הבית”).

המטרה של המרד היהודי היא חיסול הדמוקרטיה הישראלית. היא סוג של שעטנז. יש פה זכויות לאנשים שאינם יהודים זכרים. זה לא בסדר. והאמת היא שהמרד הזה הוא ככל הנראה תוצאה סבירה למדי של הציונות. מי שבונה מדינה על סמך התנ”ך כקושאן לא באמת יכול להאמין שהעבר היהודי לא יחזור. ומאחר והעבר הזה סונן בכמה מאות שנים של צנזורה ורדיפות, הוא גם מגיע בצורה אלימה במיוחד שיש לה מעט מאד קשר לדבר המקורי – לא שיש לכך משמעות כלשהי.

הקנאות היהודית שדורשת את בניין המקדש והשבת עטרת הפין היהודי הנימול ליושנה לא שונה בהרבה מהקנאות שדורשת החזרה מדומיינת של האיסלם של המאה השביעית. הבעיה של המשטר החילוני היהודי היא שהוא אף פעם לא התייחס ברצינות לא לחילונות שלו ולא לדת של יריביו. בכך הוא דומה מאד למשטרים החילוניים שסביבו (ולא במקרה בעלת הברית הבולטת שלנו באזור היא כת הקצינים המצרית.)

אז אם אנחנו רוצים לנצח את הגרסה המקומית של דאע”ש, צריך להמנע מכל השגיאות שנעשו נגדה בסביבה. דבר ראשון, צריך להמנע מהדלק של הטרור – תגובות יתר. בלי מעצרים מנהליים, בלי חיסולים מהאוויר, בלי ירי בלתי מובחן; מאבק מדויק, ממוקד, במינימום נפגעים בלתי קשורים. שנית, זה אומר משאבים. זה אומר שצה”ל והשב”כ יתייחסו למאבק בקנאים שלנו באותה הרצינות שהם מתייחסים למאבק בחמאס.

וזה לא הולך להיות פשוט, ולא רק בגלל שהמשטרה והשב”כ מגיעים לקרב הזה בלתי ערוכים. הזרוע הצבאית של קצובר אולי קטנה, אבל יש לה המון תומכים בצבא ובממשלה. יהיה צורך לטהר אותם משם. וכדי לעשות את זה, מדינת ישראל תצטרך סוף סוף להחליט מה היא רוצה להיות: דמוקרטית או יהודית. לשתי הבחירות יהיה מחיר ואין סיבה להניח שהוא יהיה נמוך. אבל אם היא לא תבחר, הקנאים יאכלו אותה פיסת סלאמי אחרי פיסת סלאמי.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

81 תגובות על ”ימי זרקאווי“

  1. yankel הגיב:

    הכל אמת, אך התעלמת מאספקט ה"תג מחיר" של הטבח.

    שורת הפיגועים נעשתה בהמשך ישיר לפינוי הדריינוף והמחיר הבינלאומי – ההרסני למדינת ישראל – הוא בדיוק מטרתה. לכשיידון הפינוי הבא, תעשה הממשלה עוד מעל ומעבר כדי להימנע מלעורר חמתם של המתנחבלים.

  2. תום אלקיים הגיב:

    חי רוחי אני לא מצליח להבין את התכלית בהיפרבולות חסרות הבסיס הללו ובמחילה פשטניות.

    ישנן קבוצות טרור יהודיות, היו כאלו מימי הקמת המדינה ועד היום, הן אף פעם לא היו המיינסטרים של התנועה הציונית ומעולם לא זכו לפופולריות כלשהי בציבור. הם אגב, בשום אופן לא דומים לשליסל שהינו זאב בודד ולא טיפוסי להומופוביה הדתית, שליסל כזכור לכולנו היה גם הדוקר הקודם. ומשליסל ועד שליסל לא קם כשליסל.

    אל-זרקאווי הוא עניין מורכב אלפי מונים שמתחיל באפגניסטן נגד הרוסים ועיקרו ליגיון הזרים המוסלמי שהקים בן לאדן, אלא שהנמר ברח ורוכבו שקע בים ולמסר האטרקטיבי של המדינה האיסלמית יש לא מעט קונים בשדרות הרחבות של העוני המנוול והבורות של העולם הערבי המדוכא.

    להשוות את הטרור היהודי בישראל לפעילות של זרקאווי(אפילו, בתחילת דרכו) היא שוב השוואה נואלת בין אנמיה ללוקמיה חרמשית, כן, שתיהן מחלות המטולוגיות. אבל באותה מידה גם לדאלי וגם להיטלר היה שפם לא שגרתי. מה הטעם בהשוואה שאי אפשר ללמוד ממנה כלום וכל כולה נאצה מנוסחת באריכות?

    • ooo הגיב:

      אתה בכלל יודע מה זה היפרבולה?

    • חנן הגיב:

      להשוות את הטרור היהודי לאנמיה ולשפם של דאלי זוהי דווקא ההשוואה הנואלת.

      ורגע, אתה זה לא ההוא מ"השמאל האמיתי"?

    • עדו הגיב:

      אז אני אסביר לך לאט לאט:
      לדאלי היה שפם ולהיטלר היה שפם. אם הנושא היה שפמים היה מקום להשוואה (למשל, כיצד משפיע שפם על ההופעה הגברית)
      הנושא כאן הוא על הסיבה למעשי טרור. הטקטיקה של זרקאווי זהה לטקטיקה של הימין היהודי: מעשי התגרות שמיועדים להביא לטרור נגדי של הצד השני כדי לגרור את כל האיזור למרחץ דמים.
      זה בהחלט נכון שהנסיבות האחרות שונות מאד אבל גורביץ טוען שהמטרה שהתכוון להשיג זרקאוי בעיראק היא אותה מטרה שהתכוונו להשיג מי שהציתו בית על יושביו בשטחים. תתמודד עם זה בבקשה

      • תום אלקיים הגיב:

        לא הבנת, אל זרקאווי לא היה צריך להצית מלחמת אזרחים, מלחמת האזרחים כבר הייתה בעיצומה.

        מטרתו של אל זרקאווי לא הייתה *יצירת מתח בין עדתי שיוביל למלחמת אזרחים* אלא כיבוש שטחים וטיהורם האתני באמצעות רצח שיטתי של קהילות שלמות, המרת דת בכפיה, עבדות מינית של נשים וילדות כאסטרטגיה לניצחון ב*מלחמת אזרחים*

        וזה בעולם שלך בר השוואה לרוצחים מתועבים המציתים בית על יושביו.

        זה לאט מספיק?

    • מני זהבי הגיב:

      לטקטיקה של הטרור היהודי אכן יש דימיון לטקטיקה של הטרור האסלאמי. היקף הנזקים והפופולריות הציבורית של הראשון קטנים בהרבה מאלה של השני, אבל זה אינו מבטל את הדמיון.
      ובכל זאת, הדת, לכשעצמה, אינה הבעיה. הציונות אכן ניצלה את התקוות המשיחיות שבהן החזיקו היהודים לפני 150-50 שנה. קשה לחשוב על תנועה לאומית מוצלחת שלא הייתה מנצלת תקוות כאלה. העניין הוא שעם הגשמת המטרה הציונית, התקוות המשיחיות היו אמורות לשוב למצב המתנה. אם המדינה היהודית קיימת, גבולותיה מוגדרים והמשטר המדיני שלה התקבע, פחות או יותר, על מה יש למזרזי המשיח להילחם, ומי בציבור הכללי יתמוך במטרותיהם?
      העניין הוא, כמובן, שמדינת ישראל מקיימת מצב היוצר רושם של המשך גאולה משיחית – המאבק על ארץ ישראל וכו' (למרות שכבר היו ממשלות שוויתרו על החזקה בחלקי ארץ-ישראל, והמדינה לא נהייתה פחות יהודית). מאבק בטרור היהודי ללא שינוי יסודי של המצב הזה, על-ידי מתיחת גבולות סופיים של מדינת ישראל – ולא משנה איפה הגבולות יעברו – הוא מלאכה סיזיפית, שבהנתן ההגנה המוקנית ע"י מערכת החוק הישראלית לאזרחים החשודים בפשע אין לה הרבה סיכוי להצליח.
      קיבוע הגבולות הוא הכרחי לישראל, הרבה יותר משאלת היקפי הבנייה בהתנחלויות או טווח הטילים שיימצאו ביום מן הימים בידי ארגוני טרור פלסטיניים.

      • תום אלקיים הגיב:

        "לטקטיקה של הטרור היהודי אכן יש דימיון לטקטיקה של הטרור האסלאמי."

        איזה טרור איסלאמי?

        זה של מפגעים בודדים התוקפים אזרחים, התארגנויות מקומיות למטרת רצח יהודים. כן, בהחלט יש לה.

        זה של דאע"ש, לא אין לה.

        • מני זהבי הגיב:

          לא דאע"ש. זרקאווי בתחילת פעילותו בעיראק (2005-2003), כן. אז לא הייתה לו אפשרות להגיע ל"כיבוש שטחים וטיהורם האתני" גם אם רצה בכך.

          • תום אלקיים הגיב:

            ב2003 יש בעירק מלחמת כל בכל, אין חביות להבעיר, אין מה להצית, הכל בוער. לאל זרקווי הייתה אסטרטגיה ברורה מאד ומוצהרת. הקמת חליפות.

            לטובת זה, הצעדים כפי ששרטט היו,

            1. מלחמה בכובש האמריקאי לגירושו מעיראק.

            2. מלחמה בכופרים השיעים והשמדתם.

            3. הגעה לקרב עם ישראל ש"עילת קיומה הוא מניעת החליפות"

            עם כל הכבוד לחלאות מסוגו של דב ליאור, זה לא שהוא לא בקליבר של אל-זרקווי, זה אפילו לא אותו ספורט.

            • מני זהבי הגיב:

              מלחמה בכובש האמריקאי — מילא.
              הגעה לקרב עם ישראל — חזון רחוק.
              מלחמה בשיעים והשמדתם — מזכיר לי בדיחה משנות ה-70, כאשר הייתה מתיחות בין בריה"מ לסין העממית.
              קצין סובייטי מדרג בינוני מרצה בפני מגויסים טריים: "בתקופת מלחמה, מדינה מודרנית יכולה לגייס כ-10% מאוכלוסייתה. זה אומר שאם תהיה מלחמה עם סין, סין תוכל להציב נגדנו צבא של 120,000,000 איש. זה אומר שגם אם נהרוג מיליון מהם כל חודש, יקח לנו . . . (מתחיל לעשות חילוק ארוך עם גיר על הלוח) לעזאזל, ייקח לנו עשר שנים שלמות לגמור אותם."

              ולנמשל: זרקאווי היה כנראה מספיק חכם כדי להבין שייקח לו הרבה שנים להשמיד את השיעים. לעורר טרור נגדי מצדם, לגרור כך את עיראק למלחמת הכל בכל ולגרום לאמריקאים לעזוב בייאוש (מה שאכן קרה) –- זה כבר משהו אחר.

              דרך אגב, אין לי שום חיבה לדב ליאור, אבל אין מידע ממשי על כך שהוא קשור באיזשהו אופן לרוצחי עלי דבאבשה.

              • תום אלקיים הגיב:

                זה לא לקח לו הרבה שנים, האמריקאים ברחו עם הזנב בין הרגליים תוך כמה שנים, השטחים שהוא כובש מטוהרים אתנית, הוא הקים חליפות עד בחייו. אבו באכר אל בגדדי אפילו חכם ממנו. הוא הצליח לגייס את הפיקוד הצבאי הבכיר של הצבא החילוני הבעתיסטי של סאדם. וכעת יש לו שדרת פיקוד מיומנת ומסודרת. בוא לא נזלזל במדינה האיסלאמית, אלו אנשים רציניים מאד שיודעים מה הם עושים, לא מדובר בחבורת פוגרומיסטים עם סכיני מטבח.

                כתבתי מ*סוגו* של דב לאור, לאו דווקא הוא עצמו.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          ניצחת!
          הטרור הישראלי-יהודי לא דומה לזה של דע״ש.

        • Z הגיב:

          מר אלקיים ומה לגבי הציטוטים שהובאו פה מפי קצובר וקרבתו לנתניהו? אתה מכחיש כל זאת? מדוע דוב ליאור ודומיו שמציתים את כל הפנחסים החדשים האלה לא מצויים מאחורי סורג ובריח? האם זה מקרה? אתה באמת סבור שמדובר בקומץ בודדים? האם הדג לא מסריח מהראש? ומה יגידו אזובי הקיר עם ממשלת כהניסטים משולהבת שכזו?
          ויותר מזה, הרי הלוגיקה של דאע"ש זהה ללוגיקה של הציונות: מדינה לכל יהודי העולם היא המצאה שהצלחתה בהכרח מולידה את המפלצת של כליפת כל המוסלמים בעולם. ניתוץ הבמות והשנאה לכל הדתות והתרבויות האחרות שאובים מהברית הישנה בשני המקרים. אין הבדל בין מחריבי הפירמידות בפוטנציה של דאעש לשורפי הכנסיות היהודים. ישראל והישראלים משקיפים בהערצה על דאעש, "הדבר האמיתי", כמו ששמעתי ישראלי באמריקה מסביר לחברו לאחרונה: כל הכבוד לדעאש הם מנקים את השטח בשבילנו, עושים עבודה מצוינת". ישראל ותורקיה שתי דמוקרטיות לכאורה המצויות במדרון קליריקלי מסייעות לדאעש בטיהור האתני שהוא עורך ואף עושות זאת באמצעות נשק אמריקאי. אלה נגד הכורדים, ואלה נגד השיעים (הכוחות המיומנים ביותר שניצבים מול דאעש).

          • מני זהבי הגיב:

            ואללה. מוחמד ויורשיו חשבו על ח'ליפות לכל המוסלמים בעולם כשלא הייתה בסביבה שום מדינה יהודית. יכול להיות שאבו-בכר על בגדאדי שאב את השראתו מיורשי מוחמד ולא מהציונים? לא, מה פתאום…
            ישראל יש מספיק בעיות משלה, כולל טרור משיחי יהודי. אבל הטרור הזה פועל בסביבה ייחודית לו ומטעמים ייחודיים לו. הקישור לדאע"ש הוא מאולץ ואינו עוזר להבין את הטרור היהודי.
            בעצם, אפשר לנסח חוק גודווין 2 (מהדורת המזרח התיכון): ככל שנמשך דיון אינטרנטי בהרג של חפים מפשע, ההסתברות של אזכור דאע"ש שואפת ל-1.

            • Z הגיב:

              מוחמד ויורשיו התבססו בראש ובראשונה על התורה היהודית במלחמת השמד נגד הפאגנים. בימי הביניים, עם עליית האסלם, היו גם כבר תקדימים של ממלכות יהודיות. הח'ליפה של בגדדי בניגוד לארבע מקוריות, וכל אלה שבאו אחריהן, היא יצור מודרני. ומה לעשות שבמודרנה המדינה היחידה המאורגנת סביב דת ושיבה לעבר מפואר וטהור היא זו הציונית. קשה להתעלם מנקודות דמיון אלה, במיוחד לאור השלב הדבלציוני שבו נמצאת ישראל כעת, כשכל מסכות המודרניות (דמוקרטיה, שוויון, חופש ביטוי) מוסרות במהירות מסחררת, כמו במופע בורלקס זול.
              לא יודע אם ישראל צריכה להתערב או לא בשואה שמחולל אייסיס. אבל לפחות לא לעזור להם אם היא כבר כן מתערבת? זה ממש מעורר בחילה.

          • תום אלקיים הגיב:

            מר זי היקר. אתה טועה. ולא רק במובן אחד.

            ראשית, אתה מסיק מסקנות חזקות ללא שום ביסוס עובדתי: החליפות האסלמית התקיימה במציאות במשך כמעט אלף שנים ופורקה רק בסוף מלחמת העולם השניה. דאע"ש צריכים את הציונות בשביל ההצדקה לחליפות בערך כמו שהשמש צריכה את קריאת השכוי כדי לזרוח.

            שנית, הכללות על בסיס אנקדוטות: מעניין לי את התחת מה אמר לך "ישראלי באמריקה" הנה אני ישראלי בישראל אומר לך, דאעש רוצחים ברברים ואסון לאנושות ולאנושיות. אנא התאם את ההכללות שלך בהתאם אלי.

            שלישית, תאוריות קונספירציה הנשענות על קיסמי שיניים. אין לך מושג מה מבצעות המליציות השיעיות בקהילות הסוניות בהן הן נוקמות. או על מעשי צבא המהדי שמעשיו היו קטליזטור לתנועה הסונית הנגדית. המיומנות המרכזית של המליציות של השיעים בעירק היא רצח המוני וטיהור אתני. החיבור בין טורקיה לישראל לנשק אמריקאי לדאעש הוא כזה סלט פירות שאין לך מושג ירוק בו שאני אפילו לא יודע איך להתחיל, אני מוכן לדון בנושאים הללו בשמחה אם תרצה. אבל אתה תצטרך לוותר על חלק מדעותיך, אני לא בטוח שאתה רוצה.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              אתה מתכוון מלחמת העולם הראשונה.

            • Z הגיב:

              ראשית, לא הייתה ח'ליפה אסלמית אחת שהתקימה אלף שנים, זה פשוט שקר או בורות. הציונות היא תקדים של ביסוס מדינה סביב דת, תקדים יחיד בתקופה המודרנית בה פועל בגדדי. לכן סביר להניח שיש השפעה אידיאולוגית לפחות.
              שנית, אני חושש, חי רוחי, שאותו ישראלי אנקדוטלי הוא הישראלי המצוי. בניגוד לאמני טפלון כמוך ואלקיים עיני פקוחות. צא לרחוב, ראה מה מתרחש בתגובות לחדשות היום באינטרנט, הבט במנהיגיה הניאו-כהניסטים של ישראל. האמירות האלה יותר מייצגות מהאמירה שלך לצערי הרב.
              שלישית, לא צריך להיות מומחה לענייני ביטחון, רק לקרוא את כותרות היום. השיעים והכורדים הם הכוחות היעילים ביותר נגד אייסיס וישראל ותורכיה מחלישות דווקא אותן. זו אינה תיאוריית קונספירציה, אלו כותרות היום. תתעורר ותפסיק לעשות סלט פירות מכל דבר.

        • נתן הגיב:

          תום אלייקים צודק.
          אין מה להשוות לדעא"ש , הם מעולם לא שרפו תינוקות.

          • תום אלקיים הגיב:

            ציניות היא תמיד דרך נהדרת להתמודד עם עובדות, אני בטוח שהילדות היזידיות שנאנסות עכשיו מודות לך על הזילות הזחוחה שלך באסון שלהן. אין ספק שאתה מגדלור מוסרי. הצבעת למרצ נכון?

            • נתן הגיב:

              גם במעשי האונס , דעא"ש לא היה צריך להמציא שום דבר הוא פשוט היה צריך לקרוא את פסק ההלכה של הרב איל קרים הטוען שאונס בזמן מלחמה חשוב לשמור על כשירותם של החיילים.
              http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=2852
              לא ברור אם פסק ההלכה של קרים מתייחס גם לקטינים אבל בנושא הזה כדאי אולי שתברר אצל מגדלור מוסרי אחר של הציונות הדתית הרב מוטי אלון.

              • תום אלקיים הגיב:

                ועד זילות באסונות של אחרים כדי שנתן יוכל לזרוק בוץ. כמה יופי ועדינות יש בך.

                ההבדל בין איל קרי-לילה ודאעש, זה שמר קרים מאונן ודאעש מנהלים שווקים בהם מוכרים ילדות לעבדות. אולי יום אחד תבין את ההבדל בין דיון תיאולוגי מפגר על מספר המלאכים המצטופפים על ראש של סיכה ובין כמה גברים יכולים לאנוס בת 12 לפני שהיא מתה ביסורי תופת בעולם האמיתי.

                אבל הכל הרי משני לאידאולוגיה שלך, לציניות היענו מתחכמת שלך, לצורך הבלתי נלאה לדרוס עוד דוס, להוכיח שהם השטן בהתגלמותו, יש לזה שם אתה יודע – דה-הומניזציה. ובכך אתה וקרים דומים יותר ממה שאתה אי פעם תהיה מוכן להודות.

                • חנן הגיב:

                  הו, מי שמדבר על זילות אסונות של אחרים ועל ציניות יענו מתוחכמת ועל הצורך הבלתי נלאה להכנס בסמולנים.

                  .את הנפיחות הפומפוזיות שלך יכול לראות בבירור כל מי שעיניו באפו

            • חנן הגיב:

              סרקאזם הוא תמיד דרך נהדרת להתמודד עם עובדות, אני בטוח שהילד השרוף וההורים השרופים שלו, כמו גם הנערה הדקורה, שנאבקים כעת על חייהם, מודים לך על הזילות הזחוחה שלך באסון שלהם. .אין ספק שאתה מגדלור מוסרי ?לא הצבעת למרצ נכון

              • תום אלקיים הגיב:

                לא נתן, לא ילך לך, הכל חוזר עליך הפסיק לעבוד בגן.

                אפשר להזדעזע ממותו של ילד ולבכות עם הוריו גם מבלי להכניס את דאע"ש לתמונה. אפשר לנהל עימות אידיאולוגי גם מבלי לצייר את היריב כשטן לא אינושי. אפשר הרבה דברים, אתה לא עושה אף אחד מהם.

                ולא לא הצבעתי למרצ, למה שמישהו יעשה שטות כזאת?

                • נתן הגיב:

                  האמת שאתה צודק. למה להתרכז בשלילה?
                  למה למשל שלא נציין את הדברים הטובים .
                  הנה בניגוד לדעא"ש שהורגים אנשים בגלל נטיתם המינית אצלנו….אה…רגע……

                  חי רוחי תום אחשוב על דגמה אחרת, מיד אשוב.

                  • נתן הגיב:

                    הנה מצאתי
                    בדעא"ש שורפים מקומות קדושים לדתות אחרות ואילו אצלנו…… אה….אה.. שניה…..

                    חי רוחי טום מיד אמצא דגמה אחרת.

                  • תום אלקיים הגיב:

                    אוי נתן, אתה מדרדר ומדרדר, אולי תעצור לחשוב רגע, אני נבוך בשבילך, בלי טיפת ציניות.

                    תקשיב, נערי (אני מסרב להאמין שאתה אדם בוגר שחושב כך) יש פושעים, יש חלאות, יש נבלות. ויש כאלה שמשתמשים בהם כדי לצבוע מיליוני אחרים בצבעיהם. אתה באמת מהין להשוות את מצבם של הומוסקסואלים תחת שלטון המדינה האסלאמית, או איראן למצבם בישראל? האם אתה חי בישראל? האם אתה חי?

                    אני יכול לכתוב אלגוריתם עם תובנות יותר מעמיקות מהשלוליות שאתה מרטיב אתן את הרצפה כאן. למענך נתן, עצור את ההתבזות האינפנטילית הזאת.

                    • ygurvitz הגיב:

                      חדל.

                    • אביבית הגיב:

                      חרדים הם תועבה(אבל כמובן אין לפגוע בהם פיסית),יש לחנך לעובדת חרדים כתועבה לכתוב כך בראש חוצות ולזמרר בכל מיקרופון(אבל נגנה פגיעה פיסית ).

                    • תום אלקיים הגיב:

                      חלש אביבית, בואי תראי איך עושים את זה כמו שצריך

                      שולמית אלוני: החרדים יונקים מאותם יצרים אפלים שינקה הזוועה הנאצית הפשיסטית

                      ועד משולה: אלי ישי פועל לפי חוקי נירנברג וסרט ההסברה של ש"ס הזכיר לי סרט תעמולה נאצי

                      אבל, בואי לא נעצור בפוליטיקאים.

                      תומרקין: כשאני רואה את החרדים, אני מבין את הנאצים. לבוש מגוחך אנאכרוניסטי ומעורר גועל. כשרואים אותם מבינים מדוע הייתה שואה

                      גבי גזית: תפסיקו לנקות להם את הרחובות, כבו להם את החשמל, נתקו להם את המים.

                      עד מגזית: מתי נבין שאנחנו צריכים לכלוא אותם בשכונותיהם, לנתק אותם מצינור החמצן של הקדמה, להותיר אותם לבד, בעליבותם ובשנאתם

                      או אולי מחנכים,

                      עוזי ארנן: צריך לתלות את החרדים על עמודי חשמל

                      מיכאל הרסגור: ראשי החרדים הם אויביה של הדמוקרטיה לא פחות מהחולצות השחורות או מראשי מפלגת הפועלים הנציונאל-סוציאליסטית של גרמניה

                      הייתי כותב משהו על גמל, או דבשת, או שרץ וידיים הטובלות. אבל את בחורה חכמה, בטח הבנת לבד.

                    • אביבית הגיב:

                      כן כן תביא אוסף מרשים.. אפשר ללקט גם מחצרות חרדים לאורך שנים.
                      לפואנטה –
                      כיום(!) לאורך ולרוחב ולא כציטוט של אישיות מסויימת –נריץ את הסלוגן חרדים תועבה :מטעם הממסד ,בתובנת כללית ממוסדת ומורצת ,במודעות קידוש לבנה ברחובות——חרדים תועבה!

                    • תום אלקיים הגיב:

                      התקרבנות זה נוזל חמים לרחוץ בו.

                      הלכתי להפגנה אתמול, גן מאיר זה חמש דקות מהבית שלי. מעולם לא התקרבנו רבים כלכך בזעם קדוש כלכך ממעשיהם של מעטים כלכך. העובדה שלא נתנו לשר החינוך, חובש כיפה ממפלגה דתית לנאום בלי לחתום על פמפלט מטופש היא פשוט יריקה בפרצופם של הומואים דתיים ופספוס הזדמנות הסטורי.

                      חוק טבע כמעט, אם יש לשמאל התל אביבי יש אפשרות לשנוא ולהדיר או להכיל ולקרב, הוא תמיד יבחר בהדרה ושנאה.

                    • חנן הגיב:

                      בוא לא ניסחף 1. גם את משפחת פוגל לא רצחו כל הפלסטינים.

                      בוא לא ניסחף 2. הפמפלט באמת מפגר, גם הנסיון המאורגן לחלוב רווח פוליטי מסוים בדמות הדרישות שהושמעו שוב ושוב בימים האחרונים לשוויון בנישואים הוא שקוף ולא לענין, כאילו שזה באמת מה שחשוב כרגע וכאילו שזאת צריכה להיות התגובה ההומואית ההולמת לפגיעות בהומואים (ואגב, משליסל לשליסל שכחת את הברנוער). אבל אין שום קשר בין הפמפלט לרוק (אפרופו התקרבנות וזעם קדוש וכו').
                      אגב, רק משהו כמו 12% מההומואים הדתיים אמרו שיצביעו לבנט ושות', וזה בגלל שהמפלגה שלו הומופובית, כלומר שדווקא הוא, בזה שלא חתם על הפמפלט (המטופש) ירק על פרצופם של ההומואים הדתיים.

                      אגב, אותי הרשימו הרב פוירשטיין בעצרת בירושלים וההתנערות המוחלטת של איתמר בן גביר מהאלימות הזאת (ובאמת שאני לא מאמין שאני כותב על האיש הזה משהו טוב)

                    • תום אלקיים הגיב:

                      אני מסכים.

                      אבל ההתקרבנות ממשיכה ביתר שאת, גדעון לוי הצליח לכתוב מאמר גרוע ומביך מהרגיל, לא הישג של מה בכך.
                      לפעמים זה נדמה שיש נסיון מאורגן לקחת את כל הזעזוע הציבורי ממעשיו של שליסל ובאמת שיש זעזוע אמיתי, חוצה מגזרים מהאלימות הברברית הזאת ולזרוק אותה לפח לטובת ההזדמנות להתגולל שוב על הציבור הישראלי.

                      זעם קדוש היה שם בערימות, שטייניץ (שכנראה חתם על הפמפלט) חטף שם צעקות וזעקות, למה בעצם? כי הוא ליכודניק, כי זכויות של להט״ב זה עניין של שמאל וימין? כי אי אפשר לשתף פעולה עם אף אחד שאינו טהור מספיק בשביל החבורה הצעקנית והמאוסה הזאת?

                      אני לא יודע מי אחראי לרצח המתועב בברנוער, עד שנדע אני מעדיף לא לייחס את זה למישהו. בטח לא לקבוצה כלשהי בחברה.

                    • נתן הגיב:

                      תום קשישא ידידי.
                      תיפח רוחי עם האויר החם שאתה מוציא מעידה על משהו מלבד העובדה שאתה מאותגר חברתית באופן רציני( קבל ניחוש מושכל – בבית ספר העמידו אותך בשער)

                      ולשלב הסיכומים – האידאולוגיה של דע"אש והאידאולוגיה של הזרם הפונמנטליסטי היהודי נובעת מאותה ערוגה של דה-הומניזציה של האחר והשונה , דחיית המוסר ההומניסטי וקריאה מילולית של כתבי הקודש.
                      מכאן הדרך לרצח וטרור היא לא רק קצרה אלה בלתי הפיכה.

                      תומר פרסיקו כתב את זה במפורט –

                      http://tomerpersico.com/2015/08/02/jewish_fundamentalism/

                    • תום אלקיים הגיב:

                      אצלי במקצוע אחד הדברים המסוכנים ביותר הוא הסקנת מסקנות ממעט מקרים, זו טעות פטאלית שעולה הרבה כסף ורק חובבנים או שרלטנים יפלו בה. כנראה שאצל פילוסופים של הרליגיוזה זה לא תופס, מאידך אין כסף, אז זה מתאזן.

                      תסלח לי אם אני לא מתרשם. העובדה היא שהרבה יותר מתנחלים נרצחו מאשר מתנחלים רצחו. למעשה ישנם הרבה יותר מקרים של לא פונדמנטליסטים יהודיים שרצחו את ילדיהם או בנות זוגם מאשר מתנחלים שרצחו ערבים.

                      אולי כדאי שהתיאולוג יכתוב מאמר על אי-הפונדמנטליזם המוביל לזילות חייהם של ילדים ונשים וזה בלתי נמנע. סטיסטית לפחות זה הרבה יותר מובהק.

                      אבל זה לא באמת מאמר אקדמי, או כזה שראוי שאקדמאי יכתוב בקונטקסט של מקצועו, זה פמפלט פוליטי שכל כולו השמצה בכסות אקדמית. אחר כך שואלים למה המחלקות למדעי הרוח נראות כך, כי המדענים עושים תורתם קרדום לחפור בו. לא מעורר הערכה.

                      דה-הומניזציה זה מי שלוקח מקרה זוועה ומשתמש בו כדי לצבוע בו אחרים וזה אתה, ופרסיקו וכל הגמלים העוורים לדבשתם.

                      אגב, אני אכן מאותגר חברתית, ועמדתי בשער, תמיד.

                • חנן הגיב:

                  .נכון, שכחתי .אתה הרי שמאלן מצביע ש"ס

                  • נתן הגיב:

                    לתום.

                    הערה אחרונה.
                    טכניקת ההשוואה שבה אתה מרבה להשתמש בין מדינות ערב לישראל היא בבחינת גול עצמי ( בתור שוער עבר בוודאי תבין).

                    לדגמה כתבת שמצבם של ההומואים באיראן גרוע מאשר בישראל. ואמנם כן.
                    ויש לכך שתי סיבות משנית ועיקרית
                    הסיבה המשנית היא שבאיראן הפונדמנטליסטים מחזיקים את השלטון בעוד שבישראל הפונדמנטליסטים הם רק מרכיב אחד בממשלה .אבל הסיבה העיקרית למצבם הטוב של ההומאים והלסביות במדינת ישראל היא קיומה של מדינת תל אביב ( השם יברך אותה) שאתם נוהגים אמנם להשמיץ מידי מערכת בחירות אבל כאשר צריך להציג את פנייה היפות של ישראל בעולם אתם מפיצים את צילומיה ולא צילומים של בית-אל למשל.

                    כאשר הפונדמנטליזם היהודי ילך ויצבור כח ויגיע לשלטון מלא ה אני מניח שבהפגנות באיראן נזכה לראות שלטים בנוסח "לא נסכים שאיראן תהפוך לישראל"

                    ודי לחכימה ברמיזה
                    ואידך זיל גמור

                    • תום אלקיים הגיב:

                      הפוך גוטה, הפוך.
                      גורביץ השווה לזרקאווי, אני הערתי שההשוואה היא היפרבולה מיותרת ועמדתי בשער מול התקפותיך על דעתי שאין להשוות בין פונדמנטילזם עממי נפרץ מהזן הדאעשי או האיראני למצב בישראל בו מדובר בבודדים בשולי השוליים של החברה.

                      אני שמח שאתה מסכים אתי סוף סוף.
                      יש שכר לעמלי.

                    • חנן הגיב:

                      איזה ערימת שטויות, "תום אלקיים" – יש גם הרבה יותר ישראלים שנרצחו בהקשרים פליליים מאשר בידי טרור פלסטיני.
                      אני לא יודע מה המקצוע האמיתי שלך, אבל לפי איך שאתה כותב כאן השרלטן המאוס הוא דווקא אתה, מפריח תרנגולות חלוטות שכמוך.
                      תומר פרסיקו הוא חוקר דת רציני למדי וגם המאמר המצוטט סביר לחלוטין.
                      אבל היי – נכנה אותו בלגלוג "פילוסוף של רליגיוזה" ונלך לישון מרוצים..

                      הפונדמנטליזם של הדתיים בישראל הוא כבר מזמן לא "שולי השוליים של החברה", אם הוא אי פעם היה כזה. הנציגים שלהם יושבים בכנסת וסביב שולחן הממשלה.

                      אין לי שום ספק שאם הם היו יכולים, הם היו מאמללים את חייו של כל מי שלא חושב כמותם.
                      אבל הם עדיין לא לגמרי יכולים.

                      אתה יכול להתפלש בדברי הקילוסין אודות הנאורות של מדינת ישראל ביחס לדאעש ושלטון האירני כמה שאתה רוצה. תהנה. קוראים לזה פינק וושינג וכו'

                      מצב ההומואים בישראל הרבה יותר טוב מבאיראן, אבל זה ממש לא תודות לנאורי זכויות האדם מגבעות השומרון. אם זה היה תלוי בהם, זה היה בהחלט תלוי על מנופים.

                      ממש שמאל אמיתי אתה. בהפוך, גוטה, בהפוך

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            נורא מצחיק, חוסר המודעות שלך לגבי העובדה שאתה מתעצבן מהעובדה שאלקיים לוקח את הטענות שלך שנאמרות לשם התבלטות בלבד, ומתייחס אליהן ברצינות ונותן לך את המקום לספק שאתה אדם בוגר.

    • מודי תולששש הגיב:

      אין דבר כזה "לוקמיה חרמשית". יש אנמיה חרמשית.

  3. נתן הגיב:

    כדאי להזכיר שרצח של תינוק המשתייך לאויב מכיון שמדובר במחבל בפוטנציה הוא רעיון שנכתב במפורש בספר "תורת המלך" שכתבו הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור, וקיבל הסכמה מאת הרבנים דב ליאור ויצחק גינזבורג. כולם מקבלי שכר ממדינת ישראל.

    ולכן קשה להתרשם מהגינויים של ראש הממהשלה הנעשים ביד אחת בעוד היד השנייה ממנת את מי שמממליץ על רצח תינוקות.

    • מני זהבי הגיב:

      במדינה דמוקרטית אי-אפשר להדיח פקיד משום שביטא דעה מקצועית בניגוד לעמדת הממשלה, הכנסת, או כל העולם הנאור ואחותו. אילו גינזבורג ושפירא היו מקבלים קידום מקצועי מטעם המדינה, זה היה סיפור אחר.
      אפשר לתבוע אותם, אבל תביעה פלילית בגין הבעת דעה היא מדרון חלקלק. כן, זה נעשה מדי פעם, בעיקר מטעמי כסת"ח (האפיזודה האחרונה היא מעצר בנו של מיכאל קליינר). לא, זה אינו אומר שזה מוצדק.

      • ygurvitz הגיב:

        אתה באמת השווית עכשיו את אליצור וגינזבורג ל"פקיד שמבטא דעה מקצועית"?

        • מני זהבי הגיב:

          מבחינת רשויות המדינה, גינזבורג ושפירא (מה אליצור? איך הוא קשור?) הם פקידי הוראה, הפועלים במסגרת שיש לה כללים מקצועיים משלה. כל עוד ספרם מתפקד במסגרת הכללים האלה (נכון יותר, קבוצה מסוימת של כללים, הנוגעים לדיון הלכתי), כן, מדובר בדעה מקצועית. אפשר לכעוס עליה, אפשר לגנות אותה, אבל אסור לפטר את מי שמביע אותה. כמובן, אפשר לומר שפקידי הוראה המביעים דעות שמאליות כן מפוטרים (אדם ורטה, מישהו?). זה לא טוב, אבל בסדרה של טענות שאפשר לבוא בהן אל ממשלת ישראל כמאפשרת טרור יהודי, העובדה שגינזבורג ושפירא לא פוטרו היא טענה מינורית למדי, וספק אם בכלל יש לה תוקף.

      • נתן הגיב:

        אם אני אביע "דעה מיקצועית" כפסיכולוג שטוב ורצוי לקיים יחסי מין עם ילדים , נראה לך שלא יעמידו אותי לדין?

        דרך אגב אתה במקרה קרוב משפחה של בני ציפר?

        • מני זהבי הגיב:

          האסוציאציה עם ציפר מגוחכת, כמו הרעיון שדעות עוברות דרך קשרי דם (וזה בא ממישהו שמציג את עצמו כאיש שמאל, כן?).
          אם כפסיכולוג תביע את הדעה הנ"ל, סביר להניח שבכך תעבור על הנורמות של אתיקה מקצועית, ותצטרך להתעסוק עם גופים האמונים על אכיפת הנורמות האלה. הממשלה אינה אחד מהם. לרבנים אין אתיקה מקצועית, אבל זה אינו אומר שהממשלה צריכה להיכנס לתחום הזה.

          • נתן הגיב:

            אתה משתפר.
            מקודם טענת שקריאה לרצח תינוקות זאת "דעה מקצועית" עכשיו קריאה לפדופיליה זה עניין של "אתיקה מקצועית". בהמשך בטח תטען שעידוד למעשי אונס זאת "חוות דעת של סקסולוג".

  4. קורא ברגע רואה כל פגע הגיב:

    אל תכבה שרפה בבנזין.

    מר גורביץ, בעצמך כתבת: "השיטה שמציעים קנאי יהודה …הנסיון הישראלי לדכא את הטרור של קנאי יהודה יגרור בהכרח תגובת יתר, שבתורה תמשוך אליהם עוד ועוד אנשים". זה נשמע לי סביר, מהכרותי בעבר אנשים שקרובים לקיצוניים. דוקא לכן אני תמה על המלצתך: "הזרוע הצבאית של קצובר …לה המון תומכים בצבא ובממשלה. יהיה צורך לטהר אותם משם". לי נראה שכל אפליה לרעה שלהם תביא את התוצאה שאתה חושש ממנה.

    • יוסי הגיב:

      בהינתן החלטה על מאבק ממשלתי בטרור יהודי, יהיה צריך לנפות אותם החוצה מהממשלה והצבא מהטעם הפשוט שהם לא עובדים סיווג בטחוני.

  5. אביבית הגיב:

    בציטוט שבפוסט “למדינת ישראל יש המון ‘נקודות תורפה’. […] מה שאנחנו נעשה הוא פשוט להדליק את כל חביות הנפץ האלו, את כל השאלות והסתירות בין יהדות ודמוקרטיה. בין הצביון היהודי לצביון החילוני בלי לפחד מהתוצאות. ערעור יכולת השלטון במדינה.”
    חביות נפץ כמטפורה ,לא שזה פחות פיגוע מהותי ..
    הטירור הימני הוא זיקפתי לדעתי ולא המלצה לדרך פעולה מיינסטימית.
    הימין(בעיקר הצינות הדתית כמגדירת הימין כיום) יוצא מגדרו להפוך את המדינה הרשמית ל'טירוריסטית'.
    בעזרת שיטות ליבוי 'זרקאיות' בין היתר(העצמת הטירור הפלסטיני והעצמת דרישותיהם לתגובה ישראלית).
    הגיבוי הקולקטיבי כבר נטוע מראש (!),אבל לא ישירות ל'קומץ' אלא במיינסטרים ובלמעלה השלטוני-
    למשל החיבוק לפיוטי בניון (הימין חיבק ביבי אפילו הפך אותו לזמר הבית )
    ולמשל חוויית הימין את רצח רבין לא דרך הרוצח והנרצח אלא דרך אבישי רביבי כ'שמפניה' (חח)……..
    למשל החיבוק לפיוטי בניון

  6. הכהניזם- נחלת הכלל הגיב:

    "תג מחיר" שפוגע קבוצתית (קולקטיבית) בחפים עקב מוצאם הונהג ע"י כל השופטים וכל הצבור.
    |
    פגיעות חמורות ושגרתיות בחפים מפשע (לא בגלל שהם בני גזעו של המורשע אלא בגלל שהם בני משפחתו, או שאתרע מזלם להכלל בקבוצת סכון או להיוולד לבני קבוצת סכון) מוצדקות, הן לדעתם של השופטים והן לדעתו של הצבור ושל נציגיו המחוקקים, ואפילו כשהנפגעים הם ילדים (כערבים כיהודים) וזאת, בנמוק שהעוול הכרוך בהן מתגמד לעומת התועלת לכלל החברה; איש איננו מערער על עונשים קולקטיביים כבדוגמאות דלקמן, משמע- עקרון הענישה הקבוצתית (קולקטיבית) כשר בעיני כולם.
    |
    ב ynet מדור חדשות משפט ב 02.04.12 מצאתי ידיעה מאת אביעד גליקמן: "בית המשפט העליון דחה את ערעורה של…תוסגר לארה"ב. בנה הפעוט ינותק ממנה…כבן שנתיים".
    גם כליאה של אבות בעקבות גזר דין של שופטים גורמת נכות נפשית כרונית לילדיהם החפים מפשע. הנכות מתבטאת בלקויי אישיות בלתי הפיכים שנמשכים לכל אורך שנותיהם של הבנים, זאת תוצאה טבעית של התערערות הבטחון של הילדים בדמות החנוכית ההורית בשלב ההתפתחותי שבו האמון בהורה הנו קריטי להתפתחות נפשית תקינה. נכות זו, בשלוב עם גורמים שכיחים אחרים, תהיה כר נוח להתפתחותה של אישיות עברינית ולנקמנות בחברה.
    לפי בלוג "הפקטור המשפטי של עו"ד יוסי דר" בדהמרקר קפה ביום 09.03.12, אפילו ההודאה באשמה כשלעצמה פוגעת בילדים.
    (ואפילו כשההודאה שקרית, והיא לצרך עסקת טעון בלבד, ונמסרה רק בגלל הסכון להרשעה לפי "ראיות" שמותירות ספק סביר לזכותו של הנאשם, אלא שהוא ספק מסוג כזה שבית המשפט רגיל שלא להתחשב בו, והרי לנו סוג נוסף של ענישה -הן משפטית והן צבורית- קבוצתית: קבוצת המורשעים מספק, לרבות המורשעים על סמך "הודאה").
    מלבד זאת, כליאת בן מעוררת סטרס חזק וממושך מאד שמערער בריאותם של הוריו הקשישים ומקצר את ימיהם (לא ממש רצח של חפים, אבל…).
    בנוסף, בימ"ע התיר להפלות לרעה, בקבלה לעבודה, חשודים בחזקת זכאים, חפים מפשע, וכך למנוע מהם לפרנס את ילדיהם (ע"א 8189/11 רפאל דיין נ' מפעל הפיס, פס' 42), זאת דוגמה נוספת לעונש קבוצתי (קולקטיבי) שפוגע גם בקרבנות של החשדות שוא וגם בבני משפחתם.
    |
    הפליה בענישה לפי הלאום (הגזע?) של העברין מוצדקת אפילו בהחלטה מסוימת של מועצת הבטחון של האו"ם כשהחליטה שעצם שיכותו של עברין לעם מסוים מצדיקה פרשנות מיוחדת של כוונתו הפלילית באופן שיביא להחמרה בענשו: בהחלטתה מס' 1820 משנת 2009 קבעה: "תקיפה מינית של בן לאום אחד כלפי בן לאום אחר באזור המצוי בסכסוך בין שני הלאומים ייחשב פשע מלחמה", וזאת אף אם אין מדובר בחיילים.
    |
    ומה ענו משכילי הצבור "השפוי והנאור" בארץ לד"ר יצחק קדמן (מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד) כשהתריע שקצוץ קצבאות הילדים הוא בגדר "פשע שנאה" כי ימנע התפתחות תקינה של בני קבוצות המעוט העניות? תרוצם היה שפגיעה זאת בבני העניים היא מוצדקת כי תלמד להם לקח שלא להמשיך להרבות ילדים כהוריהם. צדוק זה, של חכמי הצבור הדוגל בהומניזם, עולה בקנה אחד עם ההחלטות המשפטיות הנ"ל של אחיהם לערכים, היושבים על כס המשפט.
    |
    אפילו נביא השמאל, פרופ' ישעיהו ליבוביץ, במאמרו המפורסם "לאחר קיביה", התיחס בדו-ערכיות לשמוש בענישה קולקטיבית: "אפשר ואפשר לנמק ולבסס, להסביר ולהצדיק את מעשה שכם-קיביה מבחינת כל עקרונות המוסר הניתנים לשיקול ולחישוב ראציונלי. אולם קיים גם פוסטולט מוסרי, שאינו כלל בגדר שיקול וחישוב, ושממנו נובעת קללה על כל השיקולים והחישובים המוצדקים והנכונים הללו".
    |
    יש הסכמה כללית, כמעט, על נחיצות שמור יכולת "המכה השניה" הגרעינית כענש מות קולקטיבי במיליונים של חפים מפשע (יוצא דפן הוא אברהם בורג שאמר על כך: "מותר ..להתגונן … אבל השמדה המונית היא דבר בלתי מוסרי בעליל").
    |
    מאחר שהזכות לפגוע בחפים מפשע מקובלת על כל הצבור וגם על השופטים, אני לא מבין מה ההצדקה המוסרית להאשמת אותם שגובים "תג מחיר" קבוצי לטובת הכלל, ועל מה סערת התוכחה הצבורית, באיצטלא של מוסריות, בעקבות ארועי נקמה קולקטיבית בבני מעוטים; הרי הנוקמים מממשים את אותו עקרון מוסרי שכבר התקבל על דעת כולם; (אמנם הוא לא מצדיק את פעולתם בחסר סמכות, דבר שעלול להזיק לכלל), אבל את ההאשמה המופנית לעבר אותם רבנים שמתירים נקמה קולקטיבית בעם האויב, אותה, דוקא, אני יכול להבין: האשמת הרבנים עושה אותם שעירים לעזאזל לנקות את מצפונה של החברה כולה ואת דמויה.

    • אביבית הגיב:

      בשלב כתיבת דברי הימים יצטרכו לפרק מכובד ביותר על התבהמות מדינת ישראל בהשראה רבנית (בעיקר רבני הציונות הדתית כמובן ).

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      לא הבנתי,
      זה תרגום של גוגל של משהו?

      ענישה קולקטיבית היא לא תקינה בשום מצב. שום מצב! ולא חשוב מה מי אמר.
      הדוגמאות- דביליות.

      • הכהניזם- נחלת הכלל הגיב:

        "הדוגמאות- דביליות" – ??
        כתוב, בבקשה, מה הדוגמה הכי פחות הולמת לטענה שיש ענישה קולקטיבית של חפים מפשע.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          ברור שיש ענישה קטלקטיבית, מה שדבילי זה להסיק מכך שזה תקין.

          • הכהניזם- נחלת הכלל הגיב:

            לא הסקתי שזה תקין או לא תקין אלא ש"הנוקמים מממשים את אותו עקרון מוסרי שכבר התקבל על דעת כולם". אולי הייתי צריך להוסיף שתוצאת הנ"ל היא שהנקמה בחפים לא נתנת לעצירה באמצעות הטפות ששוללות בהחלט כל פגיעה בחפים או באמצעות מניעת חפש בטוי, כי הצבור הרחב, המחוקקים והשופטים כבר חשפו את עמדתם העקרונית בשאלה זאת וכבר אי אפשר להסתיר אותה .

            • נתן הגיב:

              כלומר שרצח של יהודים כנקמה על משהו שעשה יהודי הוא מימוש של עיקרון מוסרי שמקובל על כולם לפי שיטתך.

              • הכהניזם- נחלת הכלל הגיב:

                הצבור תומך בענישה קבוצתית אבל לא בכל מקרה. לתומכים יש גבולות. אלא שהגבולות שלהם אישיים, עמומים (כיון שכך, הם נוחים להטיה פוליטית), והם גם לא נדונים בפומבי. בפומבי נוצר רושם (שמשפיע על בני הנער ועל חמומי מח) שלגבי גבול הלגיטימיות של הענישה הקבוצתית- איש הישר בעיניו יעשה, כי לא נוצרה הסכמה כללית

                • נתן הגיב:

                  ומה עם תשובה לשאלה?

                  • הכהניזם- נחלת הכלל הגיב:

                    הצבור תומך בענישה קבוצתית אבל לא בכל מקרה. לתומכים יש גבולות. אלא שהגבולות שלהם אישיים, עמומים (כיון שכך, הם נוחים להטיה פוליטית) ולכן ענישה קולקטיבית של יהודים נמצאת מחוץ לגבולות של רוב היהודים, אכל לא של כולם: לפני שנים רבות היה פרופסור יהודי שהמליץ למחבלים להפסיק את הפגועים בערי ישראל ולהחליפם בפגועים במתנחלים, זאת דוגמה לכך שגבול התמיכה בענישה קבוצתית הוא אישי.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      עוד משהו,
      מה שנורא בישראל ובישראליות זה שאנשים חושבים שמותר לפגוע בחפים מפשע. כזו אחדות דעים יש בישראל ואני מניח שגם בדע״ש…

      • הכהניזם- נחלת הכלל הגיב:

        הצבור תומך בענישה קבוצתית אבל לא בכל מקרה. לתומכים יש גבולות. אלא שהגבולות שלהם אישיים, עמומים (כיון שכך, הם נוחים להטיה פוליטית), והם גם לא נדונים בפומבי. בפומבי נוצר רושם (שמשפיע על בני הנער ועל חמומי מח) שלגבי גבול הלגיטימיות של הענישה הקבוצתית- איש הישר בעיניו יעשה, כי לא נוצרה הסכמה כללית.

    • אריק1 הגיב:

      אין מקום להשוות בין ענישה לפושעים שגורמת בעקיפין, בעל כורחנו לנזק לאחרים לבין פגיעה שמראש מכוונת לחפים מפשע

      • הכהניזם- נחלת הכלל הגיב:

        אתה מבחין בין פגיעה בחפים בלי לפגוע בפושעים עצמם, לבין פגיעה בחפים אגב פגיעה בפושעים עצמם, ואכן, הבחנה כזאת יש באמנת ג'נבה (בסעיף שמתיר פגיעה בחפים בתנאים מסוימים) אבל הבחנה זאת חסרת ערך בעיניהם של הכהניסטים משתי סבות. האחת, מפני שמאמינים שאם יפגעו בחפים אז הפושעים "יאכלו את הלב וילמדו לקח" ו/או הפושעים יהיו לקרבנות נקמתם של קרובי החפים, כך שבכל מקרה התוצאה של הפגיעה בחפים היא מהסוג של פגיעה בפושעים ובחפים גם יחד (והשאלה מי נפגע קודם היא חסרת משמעות מוסרית). השניה היא שאם מסתכלים על הפגיעה הבודדת כעל פרט אחד מפעילות מתמשכת אז בגלל רבוי הפושעים באוכלוסיית המטרה (כך הם מניחים) התוצאה היא שוב פגיעה בפושעים ובחפים גם יחד. זהו גם אחד מהצדוקים של החמאס לירי על אזרחים, הם טוענים שבסך כל הנפגעים יש חלק של מילואימניקים. זה גם הצדוק להרשעות למרות הספק שהבאתי כדוגמה.
        בכל זאת אני מסכים אתך שאותם כהניסטים שאינם נוקמים לשם הרתעת פלסטינים מפני פגיעה ביהודים אלא פוגעים בפלסטינים כדי לפגוע בעקיפין בשלטון הישראלי החלוני, כמו במסמך שנזכר במאמר של יוסי גורביץ, הם אינם עושים זאת כענישה קבוצתית, פגיעה זאת אינה בגדר ענישה כלל וכלל, ולכן כל מה שכתבתי- לא להם הוא נוגע.

  7. ליברל הגיב:

    יש לי שאלה טיפשית אך כנה:
    כליברל, ברור לי למה משטר מלוכני הוא רע, ולמה אני מתנגד לו.
    כאדם שלא מאמין באלוהים, לא ברור לי למה הקמה של בית מקדש שלישי זה דבר רע שאני אמור להתנגד לו. למה?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      1- בגלל התוצאות… הפוליטיות, מדיניות וכו׳ שבטוח יתלוו לעניין.
      2- כמובן גם ״צער בעלי חיים״

      • ליברל הגיב:

        ברצינות, מה יקרה? בית מקדש, בראש שלי, זה בית כנסת ממש גדול שיעשו בו כל מני הילולות מעת לעת. למה זה מפריע לי?

        בבעלי חיים מתעללים גם היום (כפרות ביום כיפור), והאמת היא שאני מתקשה להאמין שיחזרו לשחוט פרות אדומות מול המון מריע.

        • נתן הגיב:

          הבעיה היא שבית המקדש לא יכול להיבנות בכל מקום , אלה במקום ספציפי מסוים שכיום עומד בו מבנה מוסלמי בשם "כיפת הסלע" שמקודש ל(פלוס מינוס) מיליארד בני אדם בעולם, שעלולים להתרגז.

          • אביבית הגיב:

            בינתיים אפשר לשים את המקדש בסל הפונדמנטליסטי.
            בנקודת מיפגש של המקדש, דוקא החרדים פתחו הפשטה והוציאו את המקדש מההווה ומהמעשי – והבמה כולה היא של הפונדמנטליזם הציוני של הסרוגים ,הציונות הדתית (=הציונות הפונדמנטליסטית).
            הפונדמנטליזם של הציונות הדתית כמובן לא רק המקדש – לפני הכל אי ההבחנה בין מדינת ישראל וארץ ישראל, סימום עצמי לצידוק ע"י 'אתחלתא דגאולה' וכמובן הבייבי והמפעל הפרטי של המחנה-ההתנחלויות.

    • מני זהבי הגיב:

      משטר מלוכני זה לאו דווקא רע — השווה בריטניה, שוודיה, דנמרק, הולנד, בלגיה, ספרד…
      כמובן, זה לא מה שאנשי "תג מחיר" רוצים כאן.

  8. עמית הגיב:

    "למדינת ישראל יש המון ‘נקודות תורפה’. […] מה שאנחנו נעשה הוא פשוט להדליק את כל חביות הנפץ האלו, את כל השאלות והסתירות בין יהדות ודמוקרטיה. בין הצביון היהודי לצביון החילוני בלי לפחד מהתוצאות. ערעור יכולת השלטון במדינה.”"

    מניפסט מעניין. בהקשר אחר, היה אפשר בקלות לחשוב שהפסקה הזו נכתבה ע"י פעיל שמאל רדיקלי. דוגמה נוספת לדומי הרב בין הקצוות.

    • חנן הגיב:

      קשקוש. שום פעיל שמאל בישראל לא דיבר מעולם על "להדליק חביות נפץ".
      .אין בארץ שמאל רדיקלי

  9. אביבית הגיב:

    הכל בסדר עם גורביץ'?
    הוא בחופשה ? אולי מעצר מנהלי?
    שיעדכן או מישהו בשמו שהכל בסדר איתו.