החברים של ג'ורג'

החוק בידיים

משטרת דנינו עלתה על מוקש תקשורתי, והבהירה איך היא מתייחסת לאזרחים ממוצא אתיופי

לפני כשבוע, תועדו שני שוטרים של משטרת ישראל כשהם תוקפים – במהלך אבטוח זירה כלשהי – חייל צה”ל שעבר במקום וכנראה הגיב לאט מדי להוראות שלהם. החייל, דמאס פיקדה, הוא יוצא אתיופיה. לרוע מזלם של הקלגסים, מישהו צילם את האלימות שלהם במצלמת סלולר והעלה את הסרטון לרשת. שאם לא כן, כולנו יודעים איך זה היה נגמר: ברגע שפיקדה היה מגיש תלונה על תקיפה כנגד הקלגסים, הוא היה מואשם אוטומטית בתקיפת שוטר, השוטרים היו משקרים ומחפים זה על זה, והוא היה זה שנדפק.

המהפכה הזו, שזכתה לכינוי “אח קטן”, מערערת את הסדר הקיים – קלגסים במדים מפגינים אלימות, משקרים על כך אוטומטית, ויוצאים מזה – לא רק פה אלא בכל רחבי העולם. התופעה ניכרת במיוחד בארצות הברית – שם אמר לאחרונה עורך דינה של משפחתו של פרדי גריי, שנרצח על ידי שוטרים, “תודה לאל על מצלמות סלולר” – אבל לחלוטין לא מוגבלת לשם.

משטרת דנינו, כנראה הגוף הציבורי השנוא ביותר בישראל אחרי הרבנות, הבינה מהר מאד שהיא עלתה על מוקש תקשורתי: שוטרים שמרביצים לחייל, חבר בגוף המקודש ביותר בישראל, ועוד שחור, הם אסון יח”צ. זה לא משנה שעוד כמה חודשים מגויס הכפיה השחור ישתחרר מצה”ל ויגלה שלאף אחד לא אכפת מזה שפעם הוא היה חייל; כל זמן שהוא במדים, הוא קדוש. על כן, בניגוד למצב הרגיל, המשטרה מיהרה להודיע שהיא משעה את השוטרים המעורבים ושנפתחת חקירת מח”ש. על זו אי אפשר לסמוך בדרך כלל – מח”ש סגרה 93% מהתלונות שהוגשו בשנים 2011-2014 ללא העמדה לדין של שוטרים או אף ללא כל חקירה – אבל הפעם, כשלרוע מזלו של המפכ”ל יש גם התנקשויות פליליות השבוע, יש סבירות מסוימת ששני השוטרים הללו ישמשו כשעיר לעזאזל.

בעקבות חשיפת הפרשה, נערכה שלשום (ה’) הפגנה רבת משתתפים ביחס, כאלף משתתפים, מול משרד ראש הממשלה. המשטרה הפגינה אלימות חריגה כנגד המפגינים, והפעילה כנגדם רימוני גז מדמיע ועל פי חלק מהדיווחים גם רימוני הלם. כלומר, כלפי הפגנה שמחתה כלפי אלימות חריגה מצד שוטרים כלפי אתיופים, הפעילה המשטרה אלימות חריגה.

לא תמיד זה כך. משטרת דנינו יודעת היטב שאסור לה להפעיל רימוני גז כנגד מתנחלים, למשל. בגדה, היא יורה גז רק על פלסטינים. במשטרה מבינים שאם היא תפעיל גז מדמיע על מתנחלים, הללו ימנפו את הכוח הפוליטי הניכר שלהם כדי להשוות בינה ובין המשטרה הנאצית, תחביב מקובל על המתנחלים בכל מקרה, תוך טשטוש ההבדלים הקלים בין גז מדמיע ובין ציקלון בי.

משטרת ישראל אלימה תמיד, כלפי כל אחד, במיוחד ברגע שהוא מעצבן את השוטרים שלה אבל גם לפני. אבל יש מדרג של אלימות. בקצה העליון, נמצאים אדוני הארץ המתנחלים: פיזור ההפגנות שלהם עדין ומתחשב ביחס – האלימות בעמונה היא חריג בולט. מתנחלים שמעצבנים שוטרים יחטפו, כמו כולם, שוק חשמלי ללא סיבה ומכות בניידת כשאף אחד לא רואה, אבל האלימות שתופנה כלפיהם כציבור תהיה נמוכה יותר. אחר כך, יש לנו את הציבור היהודי הכללי. הסתערויות אלות, אלימות כללית. מתחת לזה, כפי שהפגינה המשטרה השבוע, נמצאים האתיופים ומזרחים שמסרבים לקלוט את תפקידם המיועד בפירמידה האתנית: גז מדמיע, רימוני הלם. מדרגה אחת מעל לפלסטינים, שכלפיהם – אזרחים או לא – אין למשטרה יותר מדי מעצורים גם בשימוש בנשק חם. למטה, נמצאים מבקשי המקלט – שלגמרי לא במקרה, הם כהי עור. אלה, יודעים השוטרים, מתקשים אפילו להגיש תלונה.

זה המדרג. ומשטרת ישראל, צריך לציין, תמיד שירתה את המשטר. היא אף פעם לא ראתה את עצמה כמשרתת הציבור, אלא כמשרתת אדוניה הפוליטיים. במידה מסוימת זו ירושה של ימי המנדט וימי האופל של בן גוריון, ובמידה מסוימת זו תוצאה של החלטה פוליטית מודעת שלא לאפשר למשטרה להתחרות על כוח אדם איכותי, על ידי קיצוץ קבוע של התקציבים של הכוח שעשוי לחקור את הפוליטיקאים. זוכרים את “בלי בכי ובלי נהי” של שרון, שנאמר ביום שבו המשטרה חקרה (שוב) את אחד מבניו?

ראש הממשלה נתניהו הגיב להפגנה בירושלים בקריאה “לא לקחת את החוק לידיים.” כפי שציין איתמר שאלתיאל, המשמעות של הביטוי הזה אצל נתניהו היא “לא להפעיל אלימות,” משום שזו שמורה למשטרה ולצבא; החוק, מבחינת נתניהו, הוא הפגנת אלימות. יש לציין שבהתאם, נתניהו לא אמר מילה על התקרית שבה תקפו השוטרים את סיקאדה. כל זמן שזו אלימות משטרתית כלפי אזרח, נתניהו חי איתה טוב. אחרי הכל, היא משרתת אותו.

וזו עוד סיבה, אחרי שכבר עמדנו על לא מעט מהן, לפרק את משטרת ישראל: היא משמרת, באלימות, סדר חברתי שלא מיטיב עם רוב גדול של תושבי המדינה. ספק אם השוטר הממוצע מודע למה שהוא עושה – הרשעים יאמרו שספק אם הוא מודע – ולאירוניה שבכך שהוא בדרך כלל מגיע מהשכבות המדוכאות, אבל בפועל, זה מה שהיא עושה. והיא צריכה לעבור מן העולם. כן, זה יעלה כסף. ככה זה. השחיתות הנוכחית עולה לנו הרבה יותר.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

11 תגובות על ”החוק בידיים“

  1. מודי הגיב:

    השאלה היא איך נעשה את זה, אם לאף אחד במשטר אין אינטרס לשנות את המצב הקיים

  2. צבי הגיב:

    למרבית הצער הפעם אתה צודק לגמרי. אי אפשר להגזים כאשר מדובר באלימות של משטרת ישראל

  3. מאיה הגיב:

    אגב יוסי, החלו היום לדבר על עדויות של חיילים מ"שוברים שתיקה" לגבי "צוק איתן", כולל קולו המוסווה של אחד הקצינים, ומתברר שבאופן מהותי שינו את הוראות פתיחה באש כך שקודם הורגים מבלי לבדוק אם ישנם חפים מפשע בבית. הלך טוהר הנשק והתרחק עוד יותר.
    מתסכל שאף אחד לא יועמד לדין.

    • אזרח הארץ הגיב:

      לצפות מהציבור הישראלי להקיז דם רק כדי לשמור על חייהם של אלו שאינם תומכים בנו, היא אולי מתבקשת מוסרית אבל גובלת בהתחסדות ועיוורון. לצפות מחייל שיסכן את חייו בסיטואציה כזו, במיוחד כשמוסריות שכזו נוצלה לרעה בעבר, גובלת במוסרניות.

      הדרך למנוע התנהלות שכזו היא לדאוג לכך שלוחמים לא ישלחו להילחם באויב בלב אוכלוסיה אזרחית. זה כולל הצבת דרישות מהממשלה שלך – אבל גם מהצד השני (לא בהכרח מהממשלה בצד השני).

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    האתיופים ממילא מצביעים בדרך כלל לימין, אז המשטרה מוזמנת להרביץ להם כמה שבא לה, לא מעניין אותי – שיפנו לביבי.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הערה\שאלה: מה הקשר בין המשטרה וירי גז על פלסטינים\מתנחלים? בקישור שהבאת מדובר על מדיניות של צה"ל, לא של המשטרה.

    • Alon Levy הגיב:

      השוטרים עשו צבא; הם למדו שם איך מתייחסים לאוכלוסיה כבושה, הפנימו את זה בתור דפוס התנהגות כללי, ומתנהגים באלימות גם בתוך ישראל. ככה הם מביאים את הכיבוש לתוך ישראל, עם הבדל אחד גדול: אף יהודי לא מת מאלימות משטרתית נגד מפגינים, בעוד שפלסטינים (ותחת ברק ומופז גם נגד ערבים בתוך ישראל) מתים בתכיפות בהפגנות.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        באמת? זו התשובה שלך? אתה מאמין שיש מספר מכובד של שוטרים שנוכחים בהפגנות שמספר שנים קודם היו בבילעין, ולכן אפשר להתייחס למשטרה ולצבא כגוף אחד עם מדיניות אחת?

        בכל מקרה זה לא העניין. במאמר כתוב שמשטרת דנינו יורה בגדה גז רק על פלסטינים. בלינק שאותו משפט מקשר אליו לא כתוב דבר כזה, אבל הכותב עושה קישור והשוואה לא ברורים בין צה"ל למשטרה.

        אין לי הרבה אהדה לאף אחד מהגופים האלה, אבל מכיוון שאני אוהב את הבלוג הזה כי הוא נוטה לדייק בעובדות ולהביא סימוכין, קיוויתי להתייחסות ממך יוסי.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          אוקיי, תיקון: הכותב בלינק גם הוא יוסי. בקיצור, אשמח להבין את קו המחשבה 🙂

    • ygurvitz הגיב:

      אחד מכוחות הדיכוי המרכזיים בגדה המערבית הוא מג"ב, שרשמית הוא גוף משטרתי אבל בגדה הוא תחת פיקוד צה"לי. קציני מג"ב ושוטרי מג"ב מעבירים את הטקטיקות משם לפה ולהיפך; מג"ב הוא כלי מרכזי לפיזור הפגנות.

  6. FN הגיב:

    אומר דרשני, כמות התגובות לגופה של כתבה.