החברים של ג'ורג'

בקוצר ידיכם

כל מה שיכול היה להשתבש בפרשת מציתי בית הספר הדו לשוני, השתבש

אתמול (ג’) הודיעה הפרקליטות על העמדתם לדין של שלושת החשודים בהצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים, שלושת פעילי להב”ה יצחק גבאי, נחמן טוויטו ושלמה טוויטו. ונראה שכל מה שיכול היה להשתבש בסיפור הזה אכן השתבש.

נתחיל מהבסיס. שלושת הנאשמים הוחזקו מספר ימים ללא גישה לעורך דין. המטרה של מניעת עורך דין מחשוד היא פשוטה: לשבור אותו כדי שימסור הודאה. המהלך הזה הוא שלילת זכות יסוד של חשוד. הנחת היסוד היא שלמערכת המשפט יש כוח עצום כלפי עציר, ושהכוח הזה מצריך ריסון. היכולת לפגוש עורך דין שיסביר לחשוד את זכויותיו היא אבן הראשה בתפיסת הריסון. ללא ידיעת זכויותיו, הוא מסתכן בהפללה עצמית. שלילת היכולת לפגוש עורך דין מיועדת לעשות בדיוק את זה: לשכנע את העציר שהוא נשכח, שאין לו זכויות, שמוטב לו לחתום על מה שרוצים שיחתום כדי להגיע לבית משפט. רבים מאמינים שאם הם מוסרים הודאת שווא, הם יוכלו לחזור ממנה כשיגיעו לפני שופט. ספק אם יש אמונת הבל מסוכנת יותר. בישראל, ההודאה היא מלכת הראיות. אין חזרה ממנה. מספר המקרים שבהם קיבל בית משפט ישראלי במשפט זוטא שהופעל לחץ בלתי סביר על עציר לגביית הודאה הוא אפס (0).

העובדה שבתי המשפט נותנים אמון כזה בהודאות, ודוחים כלאחר יד אלפי פעמים את טענתם של עצירים שהם עונו או שהופעל נגדם לחץ בלתי סביר, אומרת דרשני על הסיכוי שלכם לקבל צדק ממערכת המשפט הפלילית. יש לציין שהתרגיל של מניעת עורך דין מחשוד יעיל במיוחד נגד מי שאינם עבריינים: העבריין המנוסה כבר יודע לסתום את הפה, הוא מכיר את זכויותיו.

הסמכות לשלילת עורך דין מחשוד תלויה בחשד שהוא ביצע עבירה בטחונית. אבל, ראה זה פלא, אין כל שריד לעבירה בטחונית בכתב האישום שהוגש נגד גבאי והאחים טוויטו. כלומר, המשטרה והמשטרה החשאית טענו בפני בית המשפט שבוצעה כאן עבירה בטחונית, כשאין להם ראיות לכזו – וזאת כדי לקבל את הסמכות לרסק את זכויותיהם של החשודים. אפשר היה לחשוב שמדובר בטעות או מקרה, אלמלא זכרנו שזה בדיוק מה שקרה ליהודה לנדסברג. גם הוא היה חשוד ב”תג מחיר,” גם במקרה שלו הצליחו המשטרה והמשטרה החשאית למנוע ממנו עורך דין בתואנה “בטחונית” – וגם במקרה שלו, בכתב האישום לא היה זכר לעבירה בטחונית. היתה עוד שורה של מקרים אחרים שבהם מנעה המשטרה מחשודים באחת הקטגוריות של טרור יהודי – “תג מחיר” – פגישה עם עורך דין בתואנה בטחונית. אני לא מצליח לחשוב על עוד כתב אישום שיצא מהמהלכים הללו. אולי הגיע הזמן ששופט המעצרים הממוצע יכיר את החומר בערך כמו בלוגר ויודיע שלמשטרה החשאית שאלא אם יש לה הוכחות יוצאות דופן לעבירה בטחונית, הוא לא מאשר את הבקשה החריגה-לכאורה-ושגרתית-בפועל שלה.

ואם נעבור מהפגיעה בזכויות החשודים לפגיעה בציבור, הרי שלא רק שכתב האישום לא הכיל סעיף בטחוני למרות שמניעת עורך הדין מהחשודים היתה בשל חשד לעבירה בטחונית, הוא גם לא הכיל סעיף של פשע שנאה. החוק הישראלי מכיר בפשעי שנאה: תיקון לחוק העונשין שהועבר בשנת 2004 קובע (סעיף 144ו’):

“העובר עבירה מתוך מניע של גזענות כהגדרתה בסימן א'1 או של עוינות כלפי ציבור מחמת דת, קבוצה דתית, מוצא עדתי, נטיה מינית או היותם עובדים זרים, דינו – כפל העונש הקבוע לאותה עבירה או מאסר עשר שנים, הכל לפי העונש הקל יותר.”

מדוע הפרקליטות לא דרשה את הענישה החמורה יותר? מתגנב החשד שהבעיה שלה היא כפולה. קודם כל, נראה שיש לה ספק ביכולתה להוכיח את ההאשמות. היא מאשימה את השלושה בהצתה, פריצה, והשתחתת פני מקרקעין; בנוסף, גבאי מואשם גם בנהיגה ללא רשיון ובנשיאת סכין. כשאתה כולל בכתב האישום שלך נהיגה ללא רשיון, זה נראה מאד כאילו אתה זורק על החשודים כל מה שיש לך בתקווה להגיע להסדר טיעון – כי הראיות שלך לעבירות החשובות יותר לא משהו. אם אתה רוצה להגיע להסדר טיעון, אתה לא מכניס פנימה את סעיף פשע השנאה, כי הוא מכפיל את העונש ולך תסביר אחר כך למה הסרת אותו.

כלומר, במקרה שנטען שהוא פשע שנאה שאין מובהק ממנו, הפרקליטות לא מפעילה את סעיף השנאה. היא אומרת למציתים הבאים שאין להם ממה לפחד: הם לא יקבלו את הענישה החמורה יותר.

ואם זה לא היה מספיק, אז יש לנו את פרשת איציק הלפרין. כזכור, הכתב של הערוץ הראשון שנחשד בתמיכה בכהניסטים פרסם כתבה עמוסת השמצות על בית הספר הדו לשוני, והכתבה הזו הובילה ישירות להצתה: החשודים ראו את הכתבה ואמם של האחים טוויטו הביעה תמיכה בארגון להב”ה, כשהיא אומרת “גועל נפש יהודים וערבים שלומדים ביחד.” כפי שכבר ציינתי, המוקד בפרשה הזו הוא החשש מ”התבוללות.”

אבל הפרקליטות לא מתמקדת בכך. אחרי הכל, אם היא תגדיר את המאבק ב”התבוללות” כסיבה לפשע, היא תחתור תחת קיומה של המדינה היהודית. זו הרי מוציאה סכומים גדולים על “מאבק בהתבוללות.” אי אפשר להתעלם מזה – המציתים השאירו כתובות ברורות מאד – אבל צריך לטשטש את זה. אז מה עשתה הפרקליטות? כתבה בכתב האישום ששלושת המפגעים יצאו לדרכם, בין השאר, “לאחר שנודע לנאשמים כי התקיים בבית הספר הדו לשוני בירושלים טקס לזכרו של יאסר עראפת מספר שבועות קודם לכן.”

“נודע.” כלומר, יש עובדה מתועדת – טקס לזכרו של יאסר ערפאת בבית הספר הדו לשוני – ומשנודע למפגעים על כך, הם נמלאו זעם והחליטו לנקום את נקמת כבוד העם המחולל.

יש רק בעיה אחת: לא היה טקס כזה. לא היה ואפילו לא משל היה, רק הזיה של כתב טלוויזיה גזעני, איציק הלפרין, שכמובן לא ישלם מחיר על חלקו בפשע הזה. והנה באה הפרקליטות והופכת את השקרים של הלפרין לעובדה משפטית. ספק אם להב”ה יכלה לחשוב על מהלך מוצלח יותר מקבלת גושפנקא של הפרקליטות.

אם זה מה שאתם מסוגלים לעשות כנגד פשעי שנאה, אולי כדאי שתפשטו את הגלימות ותלכו הביתה. אתם רק מוסיפים על הפשע, רק גורמים נזק.

ועוד דבר אחד: בית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי מצא שההכרזה על החמאס כעל ארגון טרור נעשתה ללא ראיות מספיקות, אשר על כן הוא הורה רשמית על ביטולה ופרקטית השאיר את ההנחיה בפועל תוך שהוא נותן לאיחוד שלושה חודשים לספק ראיות. הדיונים בתיק הזה נמשכו ארבע שנים. יש אחד, בנימין נתניהו, ששימש לגמרי במקרה כראש ממשלה במהלך השנים הללו ושהיה לו את כל הזמן בעולם לפעול בנושא – למשל, להנחות את משרד החוץ לאסוף תצהירים מראשי שירותי המודיעין האירופאיים ולהגיש אותם לבית הדין – אבל החליט שלא לעשות זאת. היום הודיע נתניהו – ההוא שבמשמרת שלו הוכרז החמאס כלא-ארגון-טרור – ש”האירופים לא למדו את לקחי השואה.” מה הקשר לשואה? אין ולו קשר קלוש, אבל אולי, אם לשלשת עופות ינופף בדחליל המרקיב הזה, לא תשימו לב לפאשלה שלו. זה מה שהאיש הזה חושב על התבונה שלכם.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

28 תגובות על ”בקוצר ידיכם“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הם לפחות מצאו אותם… זה כבר יותר ממה שהיה בבר נוער.

    • אריאל הגיב:

      גם בבר-נוער "מצאו" מישהו.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        ושחררו אותו אחרי שהמשטרה הסתבכה עם העד של עצמה. זאת היתה פארסה שלא הולכת לחזור על עצמה. אני מניח.

  2. yankel הגיב:

    'שלילת יסוד' צ"ל 'שלילת זכות יסוד'.

  3. אסף הגיב:

    לגבי ההחלטה של בית המשפט האירופי – למיטב ידיעתי אין קשר לראיות (מספיקות או לא מספיקות). ההחלטה היא על רקע טכני לחלוטין – באי כוחו של החמאס טענו שההחלטה (להכניסו לרשימת ארגוני הטרור) התקבלה מבלי שניתנה לארגון זכות שימוע.

    זאת החלטה טכנית, וההנחה כרגע היא שהחמאס יחזור לרשימה במהירות (אם בכלל יוצא ממנה) לאחר שימוע כזה.

    ההתלהמות של ראש הממשלה מיותרת, כרגיל.

  4. ליברטריאן הגיב:

    עוד בעיניין ההודאות. זה אומנם ידוע יחסית, אבל אזכיר זאת בכל זאת. Innocence Project בארה"ב, ארגון שפועל למען אסירים חפים מפשע ומוכיח את חפותם באמצעות בדיקות DNA. עד היום הפרוייקט זיכה מעל 300 איש, 5% מהם היו בדרך לעונש מוות, ו-25% אחוז מהם *הודו באשמה* תחת לחץ.

    באופן שבו מערכות המשפט מתנהלות כיום, עם עונשים בלתי סבירים כמעט לכל העברות, עם התנאים הקשים שיש בחדרי מעצר/חקירות/כלא, ועם היחס האלים של השוטרים ושל הפרקליטות – הודאה באשמה שאינה יזומה ע"י החשוד (קרי, מסגיר עצמו למשטרה ומודה מיד, או מודה לצד שלישי) לא שווה כלום. כלום.

  5. יהודי א-טומי הגיב:

    נישואי תערובת מסכנים את המזה"ת בשואה.

    עקב נשואי תערובת יתערבבו בצבור החלוני אנשים רבים שאינם יהודים לפי ההלכה, ולא יהיה שום הכר בינם לבין החלוניים בני היהודיות, ואף יתוספו עליהם צאצאי התערובת, ואז כל אחד ואחד מבניו של הצבור העברי הלא-אורתודוקסי יעבור מהסטטוס הנוכחי של "בחזקת יהודי לפי ההלכה" לסטטוס של "ספק נכרי לפי ההלכה". ——–
    השנוי במעמדם של הלא-אורתודוקסים הרה אסון: היהודים שומרי המסורת, בגלל התגברות פחדם מנשואי תערובת של בניהם עם עברים-ספק-נכרים, ינקטו אמצעים להתבדלות (כבר עכשיו רבנים קוראים ליסד מרשם אוכלוסין פרטי, ומשלוב תוצאות סקרי דעת קהל, לרבות זה שפורסם ב"הארץ" 22.08.14, יוצא שעמדתם של רבים מאד מהמסורתיים היא כעמדתם של הדתיים, בענין ההתבוללות). האמצעים שינקטו המסורתיים והדתיים יהיו חמורים הרבה יותר משנוקטים הם היום כדי להתרחק מהצבור הלא-אורתודוקסי, ובנוסף, יחנכו מילדות להתיחס לגויים-העברים האסורים בחיתון כאל "מוקצה", כפי שנהגו אבותינו בגולה כלפי ה"שקצים" וה"שקצות", וההפגנות ה"גזעניות" לא תהינה עוד נגד התרועעות של חלוניים עם ערבים, הן תהינה נגד התרועעות של מסורתיים עם חלוניים. ——– התבדלות ממושכת מובילה לנכור הדדי. נכור הדדי ממושך מוביל לחסר אמון הדדי וממנו לעוינות הדדית, ובתמצית, בלשונו של מרטין לותר קינג: "אנשים בדרך כלל שונאים אחד את השני … מפני שהם מופרדים". מדובר במעגל שוטה שסופו הפרדה חברתית מוחלטת. הפרדה חברתית מוחלטת בהעדר הפרדה גיאוגרפית בין הצדדים וללא הפרדה של מוסדות השלטון כרוכה בהרבה נקודות חכוך-פצוץ בין פצלי האוכלוסייה העוינים זה לזה. (גגלו:"מודל מתמטי, שמנבא את הסיכוי לאלימות על רקע אתני ודתי לפי פריסה מרחבית של האוכלוסייה").—————
    לכן צריך להקדים לשאול: האם חרות מ"רודנות פקידי ההלכה", שתחילתה ערבוב עם אנשים מחוץ לעם וסופה פלוג פנימי, לא תתגלגל במשך הזמן למלחמת אזרחים בין שני העמים העבריים העוינים שהיא תיצור? (מצבנו נפיץ בלאו הכי: ר' ידיעה מאת אמיר אורן ב"הארץ" 11.12.12 על הערכת קהילת המודיעין של ארה"ב שמביאה דעה על "עימות פנימי" בין "שמרנים" ו"מתנחלים" לבין "ליברלים" בישראל שיתרחש עוד לפני שנת 2030 ), האם מלחמת אזרחים בפועל או אפילו רק מיתון כלכלי מתמשך ללא סוף שיתחיל כבר בשלב שבו יתעורר חששם של המשקיעים מפני אפשרות להדרדרות למלחמה כזאת, לא יחלישו את מדינת ישראל עד כדי פתוי הערבים להנחית עליה מכת חסול וכך יביאו ל"ברירת שמשון"? האם "הקהיליה הבינלאומית" לא תקדם את פני הרעה הצפויה בכך שתעקר את כוח המגן הלא-קונוונציונלי של מדינת ישראל המפוצלת שאין לסמוך עוד על יציבותה הפוליטית?
    האם עוד ימצאו ערבים שירצו בפשרה עם מדינת ישראל אחרי שיווכחו שהיא כבר נכנסה למסלול של החלשות מתמדת?
    |

    • מודי תולששש הגיב:

      יופי.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      טוב, למה שואה?
      כל דבר זה שואה או טרור?
      אין עוד מילים במילון שלכם?

    • אדם הגיב:

      רגע, שאני אבין.. אתה מתנגד ל"התבוללות" כי הפרדה בין פלגי אוכלוסיה שונים שחיים יחד זה רע?

    • ליברטריאן הגיב:

      נו, אז מה הבעיה עם מלחמת אזרחים?

    • נתן. הגיב:

      אני מציע שתעמוד ליד גן הילדים הקרוב למקום מגורייך ותסתכל על שלל הצבעים והגוונים שיש להם החל מבלונדינים עם עיניים כחולות ועד שחורים עם עיניים כהות וכולל כל הואריציות האפשריות שיש באמצע. מזה תבין לבד שנישואי תערובת הם חלק מהעם היהודי , היו, הווה ויהיו.

    • עדו הגיב:

      זה נשמע לי כמו 'אם לא תשחקו לפי הכללים של הדתיים הם ישתוללו ויהרסו את המדינה'.
      ועוד אומרים עלי שאני נגד הדתיים.

      • השלכה משכלת שכל הגיב:

        מתגובתך נראה שאתה באמת (בעל דעות קדומות) נגד הדתיים, שהרי בתגובה 5 לאו דוקא הדתיים הם הגורם לאלימות אלא התהליך הטבעי : "הפרדה חברתית מוחלטת בהעדר הפרדה גיאוגרפית בין הצדדים וללא הפרדה של מוסדות השלטון כרוכה בהרבה נקודות חכוך-פצוץ בין פצלי האוכלוסייה העוינים זה לזה"

    • יוסי הגיב:

      האקרובטיקה המילולית שביצעת כאן, יהודי א-טומי, היא כשל לוגי מסוג מדרון חלקלק:

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%95%D7%9F_%D7%97%D7%9C%D7%A7%D7%9C%D7%A7

      • יהודי א-טומי הגיב:

        בדף אליו הפנית אותי כתוב "טיעון המדרון החלקלק יכול להיות גם כשל לוגי של כשלי אי-רלוונטיות…אם הקשר הסיבתי בין הדבר העומד לקרות לבין הדבר שעל פי הטיעון יבוא בהכרח אחריו אינו חזק דיו- מדובר בכשל לוגי." לפיכך, אני מבקש לדעת מהו אותו שלב, בתהליך הדומינו שתארתי, שבו הקשר הסבתי הוא הרופף ביותר.

  6. יבגני הגיב:

    היום בחצות, מר גורביץ היקר, הבלוג שלך ייפול לאלתר, ללא יכולת לשחזר דבר.

    זאת בגלל היחס המבזה שלך לביקורת, כולל זאת של אנשים שתרמו לך אלפי שקלים, מחיקת תגובות, התנשאות וסתימת פיות.

    זו הדבר הראוי שיקרה.

  7. עמית הגיב:

    יוסי שלום,

    ממש מטריף אותי המשפט "לאחר שנודע לנאשמים..".
    האם יש דרך בה אזרח כמוני יכול לפנות לפרקליטות ולבקש תגובה לכך?
    או אולי תהיה אתה מוכן לבקש את תגובתם ולספר לנו כיצד ענו?

    תודה רבה,
    עמית

    • נתן. הגיב:

      הפרקליטות לא בהכרח טוענת שמדובר במידע נכון , אלה שמבחינת הנאשמים זה היה מידע נכון.
      המילה "נודע" היא נייטרלית ויכולה לההיות קשורה גם למידע נכון וגם למידע שיקרי.
      הדבר החמור הוא שהכתב הזה עדיין עובד ברשות השידור.

  8. יגאל הגיב:

    ׳׳נישואי תערובת מסכנים את המזה"ת בשואה׳׳

    איזה שטויות! יהודים אורתודוקסים, ויהודים חילוניים, ואפילו גויים גמורים, חיים להם מחוץ לישראל באושר ו(לפעמים) עושר, בלי שואות ובלי בעיות.

    • מלך כוזר הגיב:

      יגאל, נסית להקיש ממקומות שבהם היהודים האורתודוקסים מהוים מעוט זעיר, אשר בגלל חולשתו, יחסית לרוב, לא יעלה על דעתם של אנשיו לעלות על דרך המלחמה, מה שאינו כן בארצנו.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    יבגני,
    אתה אנרכיסט מוכר? זאת אומרת עם תעודות וכל זה?
    אתה חבר בתנועת האנרכיסטים הרשמית, ומשלם מסי חבר חודשיים?
    סתם מעניין…