החברים של ג'ורג'

לא ריבונות, אדנות

הימין צווח שוב ושוב על כך שה”ריבונות” של ישראל נפגעת. הוא משתמש המון במילה הזו, אבל היא לא אומרת מה שהוא חושב שהיא אומרת

הימין היהודי למד בשנה האחרונה מילה חדשה: “ריבונות.” כל מהלך שלא מוצא חן בעיניו הוא “הפרת הריבונות.” יש משמרות של פלסטינים בהר הבית? זו “הפרת הריבונות” שם. הפגנות בישובים לא יהודיים נגד הקלגסת הכחולה? זו “פגיעה בריבונות.” הזעקות האלה עולות השכם והערב.

אתמול (א’) ביצע חיל האוויר הישראלי מספר התקפות בדמשק, בירת סוריה. לא ברור מה בדיוק הוא התקיף ולא ברור למה, אבל אין ספק שהתקפה אווירית היא אם כל הפרת הריבונות. באופן לא באמת מפתיע, לא שמענו את הימין היהודי זועק.

ולא רק משום שהוא צבוע: לא רק משום שהוא חושב, כמו רוב הציבור היהודי, שהריבונות של מדינות אחרות הן לכל היותר הצעה עבור צה”ל. גם העובדה שהממשלה הריבונית של ישראל נקטה בצעד שהוא קאזוס בלי מובהק מבלי לעדכן את הפרלמנט או את הציבור שלה, מבלי להסביר מדוע היא מפרה הפסקת אש ונוקטת בצעד שיכול לגרור מלחמה, לא הוציאה יותר מפיהוק מהימין היהודי שלנו.

הרי, אם אכן היה הימין היהודי אמון על שמירת הריבונות, הוא היה דורש להדיח מיד את הממשלה שעשתה שימוש כזה בצבא. הריבונות שייכת לנבחרי העם, לכנסת. היא הריבון בישראל, היא ולא הממשלה. מצב שבו הממשלה יכולה לקחת לעצמה את הסמכות הנכבדת ביותר, זו של יציאה למלחמה ללא התייעצות או הסברים לכנסת הוא מצב של ריבונות ריקה. שני אנשים – שר הבטחון וראש הממשלה – יכולים, בהסתמך על פקידים בכירים שאינם חייבים דיווח לאף אחד מהם, לחייב את המדינה למלחמה. ואחרי זה, הם לא יהיו חייבים בהסבר לאיש.

אפשר לטעון, בצדק מוחלט, שקודם כל כך היה תמיד; ושנית, שסמכות הכרזת המלחמה בישראל נתונה לממשלה, ולא לכנסת. כל זה נכון. אבל זה רק מבהיר עד כמה הדרישות ל”ריבונות” ישראלית מגוחכות, כשהאנשים שמעלים אותן מוותרים בקלות דעת כזו על הסמכות הריבונית החשובה ביותר. אתם רוצים ריבונות? אז אולי כדאי שתתחילו לא עם איזו עמותה שמקבלת כספים מקטאר, אלא ממוסד טיפה יותר רציני – הצבא שלכם. רוצים ריבונות? אולי תתחילו מהדרישה שהממשלה תהיה חייבת דיווח של ממש לכנסת על פעולות שיכולות לגרור את המדינה למלחמה, ושהכנסת תפסיק להיות חותמת גומי. אגב, רוצים ריבונות? אולי כדאי שתתחילו בהעפה של אביגדור ליברמן אל פח האשפה של ההיסטוריה, כי התכנית שלו לוויתור על שטחים מאוכלסים בפלסטינים ישראלים היא בגידה על פי סעיף 97 (ב’) לחוק העונשין: “מי שעשה, בכוונה ששטח כלשהו יצא מריבונותה של המדינה או ייכנס לריבונותה של מדינת חוץ, מעשה שיש בו להביא כדי להביא לכך, דינו – מיתה או מאסר עולם.” אם הריבונות הישראלית היתה חשובה כל כך לימין, אביגדור ליברמן היה מגורש ממנו בזפת ונוצות.

אבל, כמובן, הימין לא מאמין בריבונות. המילה שהוא מחפש, אבל לא ישתמש בה, היא “אדנות.” הימין שכח מה זה להיות ישראלי; הוא רק יהודי. כשהוא אומר “ריבונות,” הוא מתכוון לומר “אדנותם של היהודים על הלא-יהודים.” כשהוא תומך בלי לחשוב על כך בכלל בפעולות צבאיות מחוץ לגבולות ישראל, הוא תומך בהגמוניה יהודית במרחב. לא ריבונות ולא נעליים: אדנות והגמוניה. ריבונות היא מושג של מדינות, והימין היהודי אולי משתמש ברטוריקה של תורת המדינה, אבל במהותו הוא שבטי. אנשים שמקבלים את התפיסה של מדינה, מתייחסים ביראת כבוד לשימוש בכוח צבאי; השבט נמצא במלחמה תמידית. מדינה שייכת לכל אזרחיה; השבט שייך לאסופת הגברים נושאי הנשק.

אלה פניה של ה”ריבונות” היהודית, 2014. השתלבנו יפה במרחב: ה”מדינה” הערבית הממוצעת היתה שם קוד לאדנות סונית. ה”מדינה” היהודית היא שם קוד לאדנות יהודית. זה כל מה שנשאר.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

61 תגובות על ”לא ריבונות, אדנות“

  1. מרק ק. הגיב:

    ואני חשבתי שנתניהו מזיע, אבל מזמן לא קראתי פוסט מזיע כזה. אפילו קש להתלות בו אי אפשר למצוא פה.

    מה קרה, חיזבאללה רצו לפרסם תגובה לתקיפה נגד טילי הנ.מ. שלהם ורק אתה היית זמין?

    • נתן הגיב:

      איך זה עובד?

      יש אזעקה בלישכה של נתניהו שיש פוסט חדש אצל גורביץ ומיד כולכם קופצים?

  2. אסףר הגיב:

    תיזהר מהסעיף 97ב' הזה, הוא גול עצמי והשימוש בו כאן פאתטי בדיוק כמו השימוש של מריירי הימין בטענה ש"פושעי אוסלו" הם בוגדים.

    • ליברטריאן הגיב:

      בדיוק.

      זה כמו שחבר כנסת שפועל לליגלזציה של סמים יואשם בהסתה לביצוע עברה.

      או חבר כנסת (לרוב ערבים, אבל גם היו כמה יהודים) שנפגשים מאחורי הקלעים עם דיפלומטיים ערביים יואשמו בפגישה עם סוכן אוייב.

      הגיון בריא והימין היהודים בדרך כלל לא הולכים ביחד. לפעמים נדמה שגם כאן אוהבים לקחת ממנו פסק זמן.

    • חרטא ברטא הגיב:

      נו באמת. תנו לגורביץ טיפה קרדיט, הרי הוא לא אידיוט.

      הבעיה כמובן שסרקאזם ואירוניה לא תמיד עוברים במילה הכתובה – בטח לא בבלוגים.

    • ygurvitz הגיב:

      אבל זו בדיוק הנקודה. כשאיש שמאל מדבר על החזרת הגולן, הימין מאשים אותו מיד בבגידה. כשליברמן מדבר על ויתור על המשולש, זה נתפס כפעולה פטריוטית. למה? כי "ריבונות" היא שם קוד ל"אדנות יהודית." אם אתה מסלק מישראל פלסטינים, שהם אזרחיה, זה מחזק את האדנות, ושתלך הריבונות לחפש את החברים שלה.

      • אינגסוק הגיב:

        אבל גם אנשי שמאל (בחלקם) מנמקים את ההכרח בוויתורים טריטוריאליים בהכרח להיפטר מערבים.

        • עדו הגיב:

          מערבים שאינם אזרחי המדינה. דמוקרטיה מכירה רק בסוג אחד של אפליה, בין אזרחים ללא אזרחים (כמובן שאם הם היו יהודים היו מאזרחים אותם מיד, חוק השבות וזה)

  3. עדו הגיב:

    My name is Inigo Montoya..
    לא. לא בא לי לצחוק יותר

  4. חרטא ברטא הגיב:

    לאחר כל ההתפלפלות הקאווזי-משפטית בפתיחה לגבי ריבונות וקאזוס בלי, אולי יוכל הכותב להסביר איך מבחינה חוקית התקפה על מדינה שבאופן רשמי דה-יורה נמצאת במצב מלחמה עם ישראל מאז 1948 נחשבת "קאזוס בלי"? מלחמה כבר יש….

    האם על כל מבצע של צה"ל נגד מדינה שנמצאת במצב מלחמה רשמי עם ישראל צריך הסכמה של הפרלמנט מחדש?

    • אסףר הגיב:

      נמצאת במצב מלחמה אבל גם עם הסכמי שביתת-נשק, לא?

    • ygurvitz הגיב:

      על כל הפרה של הפסקת אש? הייתי אומר שכן. אחרת אתה מעניק לשני אנשים את היכולת להוציא את המדינה למלחמה בלי דיון ציבורי.

      • חרטא ברטא הגיב:

        ואללה?
        כל מלחמת ההתשה היתה סדרה ארוכה של הפרות אש. אם על כל גיחת פנטומים מעל התעלה היו צריכים לכנס את הקבינט (שלא לדבר על הכנסת)….

        בין מבצע קדש לששת הימים היו הסכמי הפרדת כוחות. לא היתה תקופה שקטה במיוחד, ולא כל הפלת מיג הצריכה התערבות של יושב ראש הכנסת.

        לא כל פעילות צבאית היא ה 7 לדצמבר.

        שני אנשים מחליטים לצאת למלחמה? לפי ההגיון שלך כל מסו"ל ברמת הגולן יכול להחליט בשבילך לצאת מחר למלחמה.

  5. תומר הגיב:

    גם בעוטף הזה לא מפסיקים הבומים ומטוסים והליקופטרים ומזלטים נשמעים בערך 12 שעות ביום.
    פשוט לא יאמן.
    יוסי, אתה לא יכול לבדוק במקורות פלסטינאים אם צהל עושה בכוונה רעשים לתושבי הזה?

    • נועם א"ס הגיב:

      בסדר יורד, אלו הדיווחים שיש לי על הפרות ציוניות של הפסקת האש בעזה ב-48 השעות (מינוס) שעברו מאז הדיווחים על התקיפה הציונית בסוריה (הרשימה מתייחסת לעזה בלבד, ואינה כוללת מקרים של אלימות ציונית בגדה, בין היתר – קבוצת מתנחלים שדקרו בסכין ילד בן 12):

      הבוקר: ארבעה בולדוזרים, לפי דיווח אחד שהיו מלווים בטנקים, חדרו דרך מחסום כיסופים כ-150 מטר לאדמות חקלאיות ממזרח לחאן יונס.

      הבוקר: פגז טנק אחד נחת על אדמות חקלאיות במרכז הרצועה, ממזרח למחנה הפליטים בורייג'.

      אתמול אחה"צ: מטוסי חיה"א הציוני פולשים לשמי הרצועה

      אתמול בבוקר: ירי על חקלאים ממזרח לחאן יונס.

      שלשום, מיד אחר חצות: מסוקי חיה"א מעל נמל עזה.

      שלשום, מיד אחר חצות: ירי על דייגים עזתים מכלי שיט של צבא הכיבוש הציוני, נשמע היטב מהחוף.

      שלשום בערב, סמוך לאחר הגעת הידיעות על התקיפה בסוריה: מספר רב יחסית של מטוסי חיה"א הציוני פלשו לשמי עזה.

  6. תומר הגיב:

    * עזה

  7. ברנש הגיב:

    הסיכוי שהמהלך בסוריה יביא לפריצת מלחמה הוא אפסי, הממשלה יודעת את זה, וזה למה היא בחרה לתקוף. אסאד לא יגרר למלחמה מול ישראל כשהוא שקוע כבר כמעט 4 שנים במלחמת אזרחים בתוך ארצו. גם חיזבאללה לא ימהרו ויגיבו במקומו של אסאד, כי גם הם שקועים עד הצוואר בקרבות נגד המורדים.
    כמו כן לא נכון להגיד שהציבור אינו מיודע בעניין התקיפות, מדובר כבר במתקפה שישית או שביעית במספר בשטח סוריה (אחת למעשה הייתה בשטח לבנון) מאז תחילת מלחמת האזרחים, הציבור הישראלי יודע שהמתקפות הללו מתרחשות כאשר נשק שובר-איזון מועבר לחיזבאללה.
    הרי לא ניתן באופן מעשי לקיים התדיינות עם הציבור כל פעם ששיירה כזו מתחילה לזוז.

  8. ששש הגיב:

    על סמך מה אתה טוען שהכנסת לא שותפה בהחלטה? על סמך נסיון העבר אנחנו יודעים שהחלטות "גורליות" מסוג זה מתקבלות בשיתוף עם ועדת חו"ב של הכנסת בדיונים סגורים. לדעתי אתה פשוט רוצה שמדינת ישראל תפעל כמו שאובמה פעל עם ה"קו האדום" שלו נגד שימוש בנשק כימי בסוריה.

  9. Z הגיב:

    לאין לי שם: זה שמאל עלוב למדי שאתה מדבר עליו, כזה שמדבר על הפרדה בין אוכלוסיות, שמאל שהלוגיקה שלו היא אפרטהייד. העדר אפרטהייד אינו אוטופיה. הוא תנאי הכרחי למדינה מודרנית ודמוקרטית. כך שאתה בעצם לא שמאל, אלא סוג של ימין אפילו יותר מסוכן: במקום אפרטהייד גלוי כמו ביבי ובנט אתה רוצה אפרטהייד מוסווה ומתוחכם יותר נוסח רבין, ברק וליציני ה"מרכז".

  10. יניב הגיב:

    אין משמעות להפסקת האש עם סוריה כאשר היא נלחמת בישראל מלחמת פרוקסי, מעבירה אמצעי לחימה לחיזבאללה כדי שארגון הטרור יתקוף איתם את ישראל וסוריה תוכל להתנער מאחריות לכך.

  11. אביבית הגיב:

    גם 'משילות' נכנסה לאופנת הימין , ועל אותו בסיס.
    דהיינו 'עשיית סדר' כוחני בתוך המדינה מול ערביי ישראל,הר הבית וכו'.

    אפילו הקימו איזה מכון משילות (קונטרה למכון לדמוקרטיה ,איך לא..)

  12. אדם ממוצע הגיב:

    טרול ימני עילג נמחק.