החברים של ג'ורג'

הרפש הנפשי של המדען הראשי

נופת הצופים של המדען הראשי של מרכז הליכוד מזכירה לנו עובדות מדאיגות על היהודים הישראלים: הגזענות שלהם כלפי גרמנים – והרקב של תורות הנסתר

יש אחד, גבי אביטל, מהנדס בהכשרתו, שהוא גם בכיר במרכז הליכוד, קצין בדרגת סרן, ולשעבר יו”ר חוג הפרופסורים לחוסן כלכלי ומדיני. אתם עשויים לזכור אותו מהרגע ההזוי שבו מינה אותו גדעון “מינויים פוליטיים” סער לתפקיד המדען הראשי של משרד החינוך – תפקיד שאותו עזב אביטל במהירות, לאחר שהתברר שהוא מכחיש של תורת האבולוציה ושל ההתחממות הגלובלית. העובדה שלסער יש קשרים מצוינים עם התקשורת היהודית בישראל גרמה לכך שלא הורמו יותר מדי גבות באשר לשיקול הדעת שלו במינוי המשונה הזה.

למה נזכרתי באביטל? משום שלאחרונה הוא חווה התפרצות סמיוטית, וכתב בדף הפייסבוק שלו את הדברים הבאים:

“מחראת ברלין מתרחבת.
צואה של אנשים צואים.
נפשות. ספק יהודיות. אפילו לא תועות. הן מכוונות אל הרוע. אל התחתית. אל השפל.
עופו מכאן. אל תשובו. רק אל תחפשו אותנו כשתבוא שוב מאכלת השוחט. לא תמצאו אותנו. נהיה שקופים לגמרי.
עופו מכאן חארות. זבלי אדם. אם היה קמצוץ של הבנה למחראה החברתית ההיא היא נבלעה בעשן המשרפות הגרמניות. ברלין בטבורן.
בית רציתם בזול. הקמת מחראת מילקי. עלובי נפש.
תזדהו לפחות. העמידו בפנינו מראה. אולי היא עקומה. תראו את פניכם שנזכור. שלא נשכח.
כשילדיכם ילמדו בגנון או בבית הספר עם האחר מאריתריאה או מטורקיה לא יצטרכו ללמוד מה היה בגיהנום במלחמה ההיא. העולמית השנייה.”

אני מודה לאוריה כנף על ההפניה.

ובכן. מה מביא לחבר אביטל את הסעיף? מה גורם ל”מדען ראשי” להתבטא באופן כזה? כמה דברים. קודם כל, כל הרעיון של מחאה חברתית ממש לא מוצא חן בעיני חובשי הכיפה הסרוגה והמתנחלים; הם היו מראשי המתנגדים למחאה החברתית של 2011. הם הבינו היטב שמחאה חברתית ראויה תתמקד במדינת הרווחה הקטנה שהם בנו להם בצד הלא-נכון של הקו הירוק, ושחלק מהכספים שהם שותים על חשבון הציבור יילקחו מהם. ממש בימים האחרונים כתבה אמילי עמרוסי בלשכת-ראש-הממשלה-היום ש”כשם שארגוני "זכויות אדם" מנגחים את ישראל מבחוץ ומנהלים נגדה מלחמה, כך עמותות המזון מנהלות מלחמה פנימית. לטובת יחסי הציבור שלהן הן גורמות לאזרחי ישראל להאמין שהגיהינום הוא כאן.” עמרוסי היא דוברת עמותת “מועצת יש”ע” לשעבר. היא לא רוצה שתשימו לב שרע לכם, עד כדי כך שהיא מוכנה להשוות בין עמותות סיוע לנזקקים ובין ארגוני זכויות אדם, שר”י. אצל עמרוסי ודומיה, הכל טוב.

אבל הפעם אני רוצה להתמקד לא בשנאת המתנחלים לישראלים, אלא בשנאה שכמעט שקופה בטקסט של אביטל: השנאה לגרמנים. אביטל משוכנע שהישראלים שמהגרים לברלין – מה שהופך במהירות לקלישאה כמו “לגור בשינקין” בסוף שנות השמונים – יושמדו בסופו של דבר: “רק אל תחפשו אותנו כשתשוב שוב מאכלת השוחט,” וברלין היא לו “טבורן” של “עשן המשרפות.” מאכלות דווקא כמעט שלא היו שם, אבל במוחם של בני דורות מסוימים, מאליהן צפות המילים של אלתרמן:

מתייצבת אמו לפניו מקרוב,

וברגליה בארץ איננה נוגעת.

ואומרת: אברם, קר הלילה ורטוב.

ביתה בוא, למיטה המוצעת.

ועונה לה אברם:

אמי, אמי,

לא אשן במיטה ככל ילד.

כי אותך בה ראיתי,

אמי, אמי,

ישנה ובלבך מאכלת.

והיא שבה שוב, בהמשך:

לך לך דרך ליל מאכלת ודם,

כחיה, כתולע, כציפור.

אבל “הילד אברם” מתרחש בפולין של 1946. פולין, לא גרמניה; פולין, שבה – בקיליצה ובאלפי תחנות רכבת – אכן ניכר “ברק פגיונות שוחרים לציד.” פולין, שראש הממשלה שלה קרא ליהודים להגר ממנה לפני טבח קיליצה ואחריו.

לא שזה משנה. הסכין היא דימוי חזק יותר, בעייתי פחות, מחמוש המכוון רובה מודרני אל אם וילדה. לך תדע מה הדימוי הזה יעלה במוחו של הקורא. ברלין, במוחו המעשן של “המדען הראשי” לשעבר, היא תמיד אתר של משרפות – והגרמנים תמיד עם של רוצחים.

ובדיוק פה הבעיה. באביב הקרוב, נציין 70 שנה לסופה של מלחמת העולם השניה. מגויסי החובה הגרמנים שהיו בני 18 במאי 1945 יהיו בני 88. החמושים שביצעו את עיקר מעשי הרצח כבר עברו, אלה מהם שבכלל שרדו – חלק ניכר מהם, למרבה השמחה, לא הגיע למאי 1945; מהשבויים של הארמיה השישית, שביולי 1942 התגאו שלא השאירו לאיכרים סביב סטלינגרד אלא את גרעיני החמניות, לא שרד אחד מעשרה – את גיל 90. אדוני ראש הממשלה, היטלר כבר מת, כתב עמוס עוז למנחם בגין. זה היה לפני יותר מ-30 שנים.

בגרמניה חי דור אחר. דור שלא דומה בשום צורה לדור של סביו, דור שמתבייש בסבים הללו, דור שהפך את סופי והאנס שול (Scholl), שנרצחו על ידי המשטר משום שמחו על פשעיו מבלי לדבר על זה עם המפקדים שלהם קודם, לגיבורים הלאומיים החדשים שלו. לומר שהדור הזה אשם בפשעי הסבים שלו, לומר שהוא בעצם מר הייד שמתחזה לד”ר ג’קיל ועוד זמן קצר יחשוף את פניו האמיתיות, משמעו לקבל את התפיסה הנאצית של אשמת דם; משמעו לומר שיש קבוצת אנשים שהיא מטבעה, גנטית, רצחנית. כלומר, לאמץ את הגזענות הבסיסית של הנאצים, ולהפוך אותה.

והתפיסה הזו, שהגרמנים אשמים אשמת דם, רווחת מאד בציבוריות היהודית בישראל. כביכול, ההיסטוריה קפאה לנצח באוקטובר 1941, ושוב אין דרך לשנות אותה. מי שהיה רוצח, לא יהיה מסוגל להרהר במעשיו; וצאצאיו גם הם אשמים. במילים ברורות: חלקים ניכרים מהציבור היהודי חושבים שגם היום, הגרמנים הם אנטישמים ורוצחי יהודים בפוטנציה, כי יש סבירות מסוימת שסבא שלהם היה כזה.

ועד כאן, רוב הליברלים הטובים בישראל יהנהו. אבל כאן, אנחנו נכנסים לטריטוריה בעייתית באמת. כי לתופעה שמתאר אביטל, של עם רצחני מעצם טיבו שמטרתו היא לפגוע ביהודים, יש שם במסורת היהודית: עמלק. כשאביטל מדבר על הגרמנים, הוא מדבר, מבלי לנקוב בשם המפורש, על עמלק. ואכן, רבנים מודרניים רבים טוענים שהגרמנים הם עמלק. אחרים חושבים שמדובר דווקא בפלסטינים.

ולעמלק יש אח תאום, והוא נקרא ערב-רב. במקור, אלה אותם מצרים שנספחו אל בני ישראל במנוסתם ממצרים, ושכותבי התלמוד אהבו להפיל עליהם כל תיק מביך שממש לא רצו לטמא בו את אבותינו הקדושים, מעגל הזהב והלאה. במסורת הקבלית, הערב-רב הם אנשים שחושבים שהם יהודים, אבל אין בהם את הניצוץ הקדוש היהודי, והמטרה שלהם היא להטות את היהודים ממטרתם, שהיא לחבור אל האל.

שימו לב לטקסט של אביטל:

“נפשות. ספק יהודיות. אפילו לא תועות. הן מכוונות אל הרוע. אל התחתית. אל השפל.”

וגם התפיסה הזו רווחת מאד בחלקים ניכרים של הציבוריות היהודית. גם כאן, אביטל לא צריך לנקוב בשם המפורש. מי שצריך לדעת, יודע.

סוג התפיסות הזה מכונה לעתים תורת הנסתר או אוקולוטיזם (Occultism). בגלל הררי השטויות האי רציונליות שהיא מכילה, רוב החוקרים נוטים להתעלם מאלמנטים אוקולטיסטיים או לזלזל בהם. אבל אני מעז לומר שמי שמזלזל בתפיסות הללו, ביכולת שלהן להדריך את הנפש אל מעבר לתפיסה רציונלית, עושה טעות גסה. בשנים האחרונות, חוקרי הנאציזם שבים ומכירים בעובדה המטרידה, שלא הסתדרה עם הרבה תיאוריות נאות, שלא מעט ממנהיגי התנועה הנאצית, מהימלר והס ובמידה מסוימת עד היטלר עצמו, היו מעורבים בתנועות אוקולטיסטיות עד צוואר. לדיטריך אקהרט, מייסד ה-Thule Gesellschft – האיש שלו הקדיש היטלר את “מיין קמפף” – מיוחסת האמירה “לכו בעקבות היטלר! הוא ירקוד, אבל למנגינה שאנגן אני.” אלתרמן, כרגיל, כתב את זה טוב יותר (ב”שחרורה של לורליי”):

כי לפני הקצינים

שעינו והמיתו,

דהרו הוולקירות,

הלך המיתוס…

לימים, אחרי העריקה המשונה של הס, יטהר היטלר את המפלגה מיוצאי ה-Thule, אבל ההשפעה שלה על האס.אס., למשל, היא פנומנלית.

לתורות הנסתר יש תפקיד. מאחר והן נסתרות, הוא לעתים קרובות אפל – ואצל אביטל, בעל השפעה במפלגת השלטון, התפיסות האפלות מבצבצות אל פני השטח. עד כמה רווחת התפיסה של עמלק וערב-רב בקרב הציבורי היהודי הכללי? אין לדעת. אבל אני מעז לומר שהרבה, הרבה יותר משליברלים שאננים היו מוכנים להאמין.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

71 תגובות על ”הרפש הנפשי של המדען הראשי“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    לורליי*

  2. תומר דרייפוס הגיב:

    אני חושב שיש נקודה אחת שהתפספסה כאן, וזו המדיניות שמאחורי תפיסת השואה כאירוע סינגולרי, כלומר כזה שיכול היה לקרות רק שם ועם נושאי התפקידים הספציפיים האלה: תוצר הלוואי של חשיבת הגרמנים כתליינים נצחיים היא חשיבת היהודים כקורבנות נצחיים. לעומת זאת, אם נחשוב על השואה כאירוע אוניברסלי ולא סינגולרי, נבין חלילה שהיא עלולה להתרחש גם בעמים אחרים שמקיימים את אותם תנאי יסוד, ובכלל, אנחנו עשויים חלילה להבין שאנחנו חיים בעצמנו ברפובליקת ויימאר בימיה האחרונים.

    • ראובן שביט הגיב:

      תומר דרייפוס, אזכיר(או אכיר) לך זוועות רצח עם נוספות:
      01)טבח הארמנים בידי הטורקים.
      02)טבח פול פוט בקמבודיה.
      03)טבח ההוטו בידי הטוטסי ברואנדה אך לפני עשרים שנה.

      אה…. שכחתי. שם לא נרצחו יהודים.

      סליחה מראש.

      • גיל ב' הגיב:

        אולי כדאי בפעם הבאה שאתה מגיב להשקיע שתי דקות כדי לקרוא ולהבין על מה אתה מגיב? הבנת בדיוק הפוך ממה שכתוב.

      • טל כהן הגיב:

        (פיספסת את כוונת הכותב שאליו הגבת, אבל:) טבח הטוטסי בידי ההוטו, ולא כפי שכתבת.

  3. גיל דיאמנט הגיב:

    אני חושב שאחרי צוק איתן ועדר החתלתולות של יואב אליאסי ("הצל") ישנן עוד מעט מאד ליברלים שלא מבינים שחלקים נרחבים מהעם שרויים בקונספציית השמאל כגיס חמישי. כמעט כולנו כבר ראינו מפגין עם חולצת בית"ר וקצף על השפתיים צורח לנו למות/ ללכת לעזה/ סוריה/ ברלין ומאחל לנו מפגש מוצלח עם נאצים. הייתי אומר שזו תפיסה רווחת מאד, אולי התפיסה הכי רווחת מהעשירון השישי ומטה בערך.

    • טל כהן הגיב:

      "מהעשירון השישי ומטה"? אתה מקשר באופן גורף מדי בין מצב כלכלי לתפיסה מדינית. בפרט, יש לא מעט אנשים מהעשירון הראשון עד הרביעי שגם הם שותפים לקונספציית הגייס החמישי.

  4. איתמר הגיב:

    מוזר שדווקא האמונה הנאצית באוקולטיזם היתה מצד אחד גלויה, ומצד שני כמעט לא מגיעה למודעות של צרכן "לימודי השואה" העממי המודרני. מצד שני האוקולטיזם היהודי נחשב לנשגב ונורמטיבי בקרב קהל גדול, ושוב לא מגיע למודעות של צרכני העיתונות. גם מי שמודע לכך, לפעמים הוא מאנשי "אני חילוני אבל" שיש להם כבוד לא ברור כלפי היהדות והמיסטיקה שלה.

    • דניאל הגיב:

      למה זה מוזר? אוקולטיזם קיים בכל חלקי העולם כדי לבצר את לגיטימיות ההנהגה וכמובן שאנחנו שומעים בעיקר על אסונות אקטואליים ולא על אסונות פוטנציאליים. האוקוטליזם עצמו, בהקשר הנאצי וכמו בכל מקום אחר, הוא אולי מהותי אבל הוא לא הדבר העיקרי שמפמפם את השלטון והמדיניות שלו.

  5. אני הגיב:

    נראה לי שאתה עושה עימו חסד כשאתה אומר שזו שנאה לגרמנים. זו לא שנאה לגרמנים. זו שנאה למביעי הביקורת. לכל מי שמעז לנסות לפתוח איזשהו דיון שעשוי להשתמע ממנו ביקורת על שלטון הליכוד.

    בעצם, לא רק שנאה. גם פחד עצום.

    שערוות "הליכוד" ושלל הלאומנים הולכת ומתגלה.

  6. ygurvitz הגיב:

    למה רק אנטישמיות? שכחת לומר שזו הכחשת שואה.

    • ברנש הגיב:

      מדוע מחקת את תגובתי? ועוד יותר מוזר – מדוע טרחת להגיב לה אם מחקת אותה?

      הכחשת שואה אין פה, אבל בהחלט יש פה סימנים של אנטישמיות.
      אני אחזור על דבריי למרות שמחקת אותם – נכון שדבריו של גבי אביטל מפגרים, בלשון המעטה, אין סיבה לנטור טינה לגרמנים בימינו אנו – אך מניין לך שהוא רואה את כל הגרמנים כ"עמלק" ואת כל השמאלנים כ"ערב רב"?

      יש פה ניסיון להשליך על יהודים תכונות רעות\מטורפות\לא-רציונליות תוך כדיי התבוססות על דברים הרשומים במקורות היהודים.
      זהו מעשה בעל מאפיין אנטישמי די בולט. הדבר נפוץ בעיקר אצל אנטישמים ידועים כמו דיוויד דיוק.
      (לדוגמא, ציטוטים מהתלמוד על שנאת גויים וכו')

      קשה לך להתמודד עם הטיעון? תפריך, אל תמחוק.

      • יוסי הגיב:

        ברנש, אם תקרא את "חמורו של משיח", ספרו של ספי רכלבסקי, יש מצב שאולי תבין את דברי גורביץ.

        • יוסי הגיב:

          ואגב, ממולץ לכל ישראלי לקרוא כמה מאמרים במדור "דת ומוסר" של אתר "דעת אמת":
          http://www.daatemet.org.il/category.cfm?category_id=30

          אפשר ללמוד שם (עם ציטוטים והפניות ישירות אל מקורות חז"ל) כמה בעייתי הזרם האותודוכסי של הדת היהודית (שהוא הזרם היהודי הדתי הדומיננטי במדינת ישראל).

  7. גיא הגיב:

    מאמר מצויין. כל מילה.

  8. עדו הגיב:

    בדיוק עכשיו, בוויכוח על הדת בפייסבוק שוב האשימו אותי בכך שנשמתי היא של 'ערב רב' ושאינני באמת יהודי.
    הפניתי את המתעניינים לדף הזה:
    |http://tomerpersico.com/2013/04/08/esoteric_anti-christian_nazis/
    אבל לא נראה לי שלמי שהיה שותף לוויכוח יש מספיק אינטילגנציה כדי לקרוא את המאמר ו/או להבין אותו.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      הטעות שלך היתה לחשוב שיש עם מי לדבר בכלל

      • עדו הגיב:

        גם כאן בבלוג אני הרבה פעמים לא עונה כדי לשכנע את הכותב אלא כדי לא להשאיר את הדברים ללא תגובה

        • אין לי שם הגיב:

          וזו הגישה הנכונה, ולו רק בשביל הסיכוי שיבוא מישהו מתון יותר, יקרא את דבריך וילמד מזה משהו.

  9. נתן. הגיב:

    נכון שכל הנאצים כבר מתו ונכון שהגרמנים היום לא אשמים במה שהיה לפני 70 שנה ונכון שאסור להטיל האשמה קולקטיבית על עם שלם .הכל נכון הכל הגיוני הכל צודק.
    ולמרות זאת יהודי שמחפש את החיים הטובים דוקא בברלין משהו בסיסי רקוב אצלו.
    לא הכל חייב להיות הגיוני , גם לרגש מותר שיהיה מקום בחיים.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      הרגשות שלי אומרים ההפך

      איזה קטע

    • חנן הגיב:

      סבתא שלי ברחה מהנאצים לישראל ואני ברחתי מהנאצים לגרמניה. קטע.

    • ראובן שביט הגיב:

      נתן כל הכבוד!!!
      גזענות לטנטית מתפרצת לתפארת!

    • עדו הגיב:

      יש טענה שכל הקמפיין הזה של 'עולים לברלין' הוא מזימה של יאיר לפיד. העובדה היא שלא יודעים מי עומד מאחוריו ולמה הוא בחר דווקא את ברלין ולא למשל את טורונטו.

      • אופיר בלוז הגיב:

        אני מתקשה להבין איך משהו מהפרשה הזאת משרת את לפיד.

        • מני זהבי הגיב:

          אחד הדברים שהכי מתסכלים בשיח הציבורי בישראל (ולא רק) הוא שאם מישהו מעלה בעיה או מציע שינוי כלשהו, תוך שתי דקות מישהו אחר יטען איך הצבעה על הבעיה או הצעת השינוי הנ"ל משרתים אינטרס כלכלי כלשהו של המצביע/המציע. כך אי-אפשר לקדם שום שינוי משמעותי.
          במקרה המדובר, הבחור הזריז מעלה בעיה אמיתית, אבל עושה זאת עם נדיבות ותבונה של פרובוקטור בלירה. ובכ"ז, מוטב לדון בנושא שהוא מעלה ולא בכמה דיוטשה מארק (סליחה, יורו) שהוא אולי רוצה לגזור מכך.

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            מילא זה, ומילא אם הטיעונים היו בעלי בסיס, אבל האינפורמציה בקישור שהביא החתול לעיל היא ברמה של תאוריית קונספירציה.
            גם אני המלצתי לאנשים על בתי ספר ללמוד שפות, וגם אני עזרתי לאחרים למצוא דירה. ואני לא מתווך ולא מורה…
            אבל לפי ההיגיון הזה בטח אפשר להסיק גם שאני, בין השאר, רב אורתודוקסי, מדען גרעין ודוגמנית על…

          • An Cat Dubh הגיב:

            תועלת כלכלית זה בסדר, אבל לפחות הוא היה עושה את הדבר הראוי – גילוי נאות.

            • מני זהבי הגיב:

              אנונימי, אתה אולי המלצת על כל מיני דברים, אבל אני מניח שלא עשית מזה עמוד פייסבוק עם יחסי ציבור מתוזמנים לתקופת החגים שבה לעיתונות אין על מה לכתוב (אז היא תקפוץ על כל שטות כמוצאת שלל), ולא שלחת מכתבים לאנגלה מרקל.
              חתול, זה שהאיש לא הציג גילוי נאות, זה לא טוב, אבל זו בעיה קטנה יחסית בכל הסערה בגביע מילקי הזאת. זה שהעיתונות מפרסמת את זה בלי לבדוק מי האיש (לא בהכרח תוך פרסום שמו), זו כבר בעיה רצינית יותר.

              • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                הקטע עם ברלין והמילקי התחיל הרבה לפני הבחור ההוא. למעשה הוא התחיל לפני שנה פלוס.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          זה נקרא "תיווך", אין בזה שום דבר רע מיסודו. אני לא מחבב במיוחד את העמוד הזה אבל הפואנטה שלו רוב הזמן עומדת. חוץ מזה שזה גם רעיון לא רע להקים משהו כמו הוסטל לישראלים בלבד, יש לא מעט כאלה לטורקים למשל.

          שאלה רצינית לחלוטין: קופל שייכת אידיאולוגית לימין? אני לא שואל את זה בשביל להטיל בה דופי אלא בעיקר מתוך סקרנות והוגנות.

          • יוסי הגיב:

            לגבי היזומה להקים הוסטל לישראלים בברלין- מזכירה לי שבמשך תקופה היו במערב ברלין מחנות מעבר שנועדו למגורים זמניים למי שנמלטו ממזרח ברלין.

            http://he.wikipedia.org/wiki/מחנה_המעבר_מריינפלדה

            וכיום ממשלות ישראל הנאו-ליברליות הביאו אותנו למצב שבו הישראלים נזקקים להוסטלים כאלו בברלין…

    • שפתי כהן-יגאל כהן הגיב:

      אתה מודע לכך שה"רגש" שאתה משבח הוא השטן בהתגלמותו, רגש הנקמה.
      אם לא הבנת עד לרגע זה מדוע החיות של דאעש שוחטים אנשים אלמדך, "נקמה" הם נוקמים באלה שדיכאו את הערים לשיטתם.
      אתה מבין שאתה לא מרגש אותנו עם רגשות הנקמה החולניים שלכם ?
      ערל, שייגעץ, "לא תיקום ולא תיטור "(זה מהערב רב, מגרי אריות, סוכני גוג ומגוג).

  10. עמית הגיב:

    מרשים איך הצלחת לקחת את היעד הכי קל לביקורת שצץ כאן לאחרונה, ואפילו את הביקורת עליו להקצין לרמה מעוררת גיחוך.

  11. תני גולדשטיין הגיב:

    מאמר יפה, כרגיל.
    אני לא חושב שאביטל מייצג הרבה ישראלים עכשוויים. הוא די מבוגר, והשנאה הקיצונית שלו לגרמנים מאפיינת את הדורות המבוגרים-יחסית. היא טבעית ומובנת, גם אם השואה הייתה מזמן ואם העם הגרמני השתנה. מי שהנאצים רצחו את רוב המשפחה שלו בדם קר, תוך שיתוף פעולה מלא ושיטתי של כמעט כל העם הגרמני – לא יכול ולא צריך לסלוח להם ובהחלט אפשר להבין אם הוא מעביר את הסלידה שלו גם לדורות הבאים. ומכיוון שהדורות הבאים באמת לא אשמים בשום דבר, הפתרון הכי הגיוני זה פשוט לא לבקר בגרמניה.
    השנאה הזאת מאפיינת גם שמאלנים שלא שונאים ערבים באשר הם ולא שונאים ערבים בכלל. אמא שלי אף פעם לא ביטאה שינאה כלשהי לערבים, אבל היא לא מוכנה לבקר בגרמניה וגם לא קונה תוצרת גרמניה, עד היום. וכמו שנאמר כאן, זה עניין של רגש.
    אם יש משהו שמאפיין את הימין החילוני בשנים האחרונות, זאת התופעה המוזרה, והדי מדהימה, שיחד עם שנאה חולנית ואובססיבית לערבים ו/או למוסלמים, הוא *לא* שונא גרמנים, אפילו מעריך אותם, אפילו מחבב את התרבות המפוארת שלהם, וגם מבין שהם השתנו ושאסור להאשים את הבנים בפשעי האבות. אבל את התובנות האלה הוא לא מוכן ליישם על העם השכן שחי אתנו כאן ונרמס מתחת למגף שלנו כבר עשרות שנים.

    • חנן הגיב:

      אני לא חושב שאביטל מייצג הרבה ישראלים עכשוויים. הוא די מבוגר, והשנאה הקיצונית שלו לגרמנים מאפיינת את הדורות המבוגרים-יחסית. היא טבעית ומובנת, גם אם השואה הייתה מזמן ואם העם הגרמני השתנה. מי שהנאצים רצחו את רוב המשפחה שלו בדם קר, תוך שיתוף פעולה מלא ושיטתי של כמעט כל העם הגרמני – לא יכול ולא צריך לסלוח להם ובהחלט אפשר להבין אם הוא מעביר את הסלידה שלו גם לדורות הבאים

      גבי אביטל נולד במרוקו, הוא בן 55.

    • שימי הגיב:

      ואני מכיר לעומת זאת מישהו שסבו הדתי שאיבד בשואה את משפחתו המורחבת, השתקע עם משפחתו בוינה ונהג עד יומו האחרון במרצדס, וניצול שואה אחר שויתר על השילומים אבל נהג במכונית גרמניות כבר עשרות שנים.

    • עדו הגיב:

      אני לא אבקר מעולם בגרמניה. לא היה ולא יהיה לי אוטו גרמני ואני בן 47.

  12. קו 451 הגיב:

    "הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו"
    כשגורביץ כותב על קבוצות לחץ מימין (תושבי יו"ש), אל תשכח את הלובי החקלאי החזק למרצ יש חלק מאד פעיל בלובי הזה.
    ישראל יקרה לנו(תרתי משמע) בגלל קבוצות לחץ למינהם שלא ניגמרות :
    החרדים(קבוצה חלשה יחסית) ,הביטחון ,הוועדים, קק"ל וכל מיני גופים שקיימים מימי אברהם אבינו וכו'
    אם נצליח לצמצם את הכוח של קבוצת לחץ אחת ,זה לא יפתור את יוקר המחייה,צריך טיפול ארוך טווח בכלל הגורמים .

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      קשקוש. בכל מדינה מערבית יש לובי חקלאי. בהשוואה זה של ישראל אפילו לא חזק במיוחד, כמה מועסקים כאן בחקלאות? היוקר במצרכים הוא קודם כל בגלל המונופולים והריכוזיות, ואחר כך בהפרש גדול בגלל דברים כמו מיסים ומכסים.

      • קו 451 הגיב:

        יש אלפי עובדים שמשועים לעבודה ולמרות זאת מביאים עובדים מחו"ל – דוגמה קטנה לכוח של הלובי החקלאי(כוחו של לובי לא נמדד בכמות העובדים – אלא בכמות החוקים שמושפעים ושהלובי מצליח להעביר )
        מכסות החלב – אתה לא יכול לייצר חלב ללא אישור של "מועצת החלב (עוד גוף משנת התרל"ח)

        ובכלל , יש דברים שבישראל המחירים קרובים למחירי ברלין , למשל : כל המוצרים היבשים(אין בעיה ליבא מחו"ל או להקים מפעל קטן בארץ ) . אבל בתחום החלב , אין מעדנים זולים כמו ,במבה לולו" "קצ'שופ נתיב" וכו'

        אסם היא מונופול בגלל הטיפשות של הצרכנים .

        עוד גוף משנת התרל"ח – קק"ל והמנהל מקרקעי ישראל – משבר הדיור הוא תוצאה של ריבית אפסית והיצע נמוך .

        • עדו הגיב:

          אה אז מר"צ מאחורי הלובי החקלאי? ידעתי שהשמאלנים שוב אשמים בהכול.
          אז בוא נראה, מר"צ והחרדים באופוזיציה. אין להם שום כוח להעביר שום חוק שהממשלה לא רוצה שיעבור.
          מילא החרדים שעד לא מזמן היו באמת מחוברים לעטיני השלטון אבל מר"צ?
          שיהיה ברור, גם אני לא אוהב את החיבור של מפ"ם עם ר"ץ אבל לא רוצה להרחיב על זה. רק על הדמגוגיה המעצבנת הזאת שתמיד מסובבת את הדברים כך שאיכשהו השמאל אשם.
          אולי די כבר? הימין בשלטון כבר מ77. הפעם האחרונה שבה השמאל היה בשלטון הייתה ב2000. לובי חקלאי או לא השלטון הוא של הימין.
          טוב, על מי אני עובד, הרי ידוע שהתקשורת שמאלנית, בתי המשפט זה סניף של חד"ש ויש כל מיני עמותות כאלו שמקבלות כסף מהקרן החדשה לישראל.
          הכול בסדר, הימין לא אשם.

          • קו 451 הגיב:

            שלום עדו , איפה ראית שאמרתי שהשמאל לבדו אשם ?! אמרתי שהם חלק מקבוצת הלחץ של הלובי החקלאי (להזכיר לך מי עומד בראש הלובי – אבו וילן )
            גם אריק שרון היה שייך ללובי החקלאי וגם שלום שמחון (הלובי הזה מרוכב ממספר ממפלגות )

            מה שבאתי להסביר שיוקר המחיה מורכב ממספר גורמים וקבוצות לחץ לרבות החקלאי ומנהל מקרקעי ישראל וכל מיני גופים מקום המדינה , טיפול בגורם אחד בלבד , לא יפתור את משבר יוקר המחיה .
            אגב , עליית מחירי הדיור התחילה בתקופת אולמרט אבל גם נתניהו יש חלק לא מובטל בכך שמינה את פישר .

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          אתה חושב שישראלים יתנפלו על קטיף אשכוליות בגולן או מה שלא יהיה?

          מוצרים יבשים בהחלט לא קרובים למחירי ברלין. מאיפה הבאת את זה? מחירי האורז והלחם עלו ב-50% בין 2005 ל-2011, מחיר הפסטה עלה ביותר מפי-2. הרבה יותר ממוצרי חלב שעלו בין 15% ל-20%.
          http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02879.pdf

          לובי נמדד בעיקר במספר האנשים שהוא מעסיק. זה המשקל הסגולי שלו ויסוד ההשפעה הפוליטית שלו, באופן ישיר (התפקדות למפלגות, הצבעה בבחירות) ובאופן עקיף (השפעה על תעסוקה).

          • קו 451 הגיב:

            ישנם אלפי עובדים ישראלים מיו"ש שמוכנים לכל עבודה שהיא , תפרק את המחסומים ובא לחקלאות גואל.
            לגבי הלחם – קרטל הלחם

            לגבי השאר ,מה בדיוק אפשר לעשות ? זה שוק חופשי ישנם חברות שמתחרות באסם (מוצר פרימיום ) כצרכן, אתה בוחר את מה שאתה רוצה לקנות .

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              אז אתה אומר שיבוא חופשי גרוע יותר בשמירה על יציבות מחירים מענפים מוסדרים (כמו חלב)? אפילו אני לא עד כדי כך סוציאליסט. וואו.

              • קו 451 הגיב:

                איפה אמרתי את זה ?
                שוב ,יש כשל שוק במשק החלב: אין מוצרים מוזלים על המדף.

                לעומת זאת בתחום המוצרים היבשים (פסטה וכו) : אין כשל שוק ,*הצרכן* בוחר לקנות מוצרים יקרים (אבל ישנם אופציות זולות על המדף).
                לשיטתך,בתחום המוצרים היבשים,מה המדינה צריכה לעשות?

                • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                  מעניין שהטעם של הצרכן הישראלי נהיה כל כך יקר רק כשזה מגיע לפסטה, ונהפך לכזה אנין לפני פחות מעשור. אולי הסודאנים אחראים לזה? בכל מקרה לשיטתך הצרכן הישראלי גם בוחר במונופולים בשוק הפרטי וברגולציה בשוק הפוליטי (דרך הצבעה למפלגות שאינן "התנועה הליברלית החדשה"), ככה שממילא אין שום בעיה.

                  • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                    עובדה, אפשר לקנות פסטה ב-2 עד 2.5 שקלים. חפש למשל "פסטה ריקו" (המיובאת, לא הטריה).

                    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                      לא ראיתי פסטה כזאת ברוב הסופרים שקניתי בהם, ואני לא גר בהרצליה פיתוח. יש דרך פשוטה להסביר את זה: לא משתלם לשופרסל למכור מוצרי לואו קוסט שהמארק-אפ עליהם נמוך יותר משמעותית.

                    • An Cat Dubh הגיב:

                      פסטה ריקו היא זבל מפוצץ עובש. לא סתם לא קונים את זה.

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    כדאי גם להדגיש את המשפט האחרון שבדברי הנ״ל:

    ״כשילדיכם ילמדו בגנון או בבית הספר עם האחר מאריתריאה או מטורקיה לא יצטרכו ללמוד מה היה בגיהנום במלחמה ההיא. העולמית השנייה.”

    זו גזענות לגמרי.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      זאת גם טיפשות ובורות. האירופאים מודעים למלחמת העולם השניה (במובנה הרחב, לא רק השש מליון אונזערע) הרבה יותר מהישראלים.

  14. שגיא הגיב:

    לא רק שזו בורות, ילדי מהגרים לומדים רבות על השואה במערכת החינוך הגרמנית: זה מעשה נבלה, הוא הופך את היפה שבהיות גרמניה כיום מדינה רב תרבותית לנקודה לגנות הגרמנים. הוא גם מדגיש בחוסר תבונה רטורית: את היחס הישראלי לפליטים אריטראים כאל חיות אדם שכל תכליתם הרס המדינה היהודית והקבלה וההכלה מהצד השני של פליטים אלה בגרמניה. אכן, הקבוצה עולים לברלין, היא סוס טרויני מחוגי הימין הישראלי כנראה או שמדובר באיש עסקים פרובוקטור ואליו בעיקר מתיחס מר אביטל, האם באמת התמיכה המתנסית של מר לפיד בישראלים המהגרים בגלל מילקי: מעידה על תרגיל לא מאוד מבריק מצידו להתגוללות על מחירי המזון בארץ תרגיל, מכוער ביותר וממש ניבזי?

  15. מני זהבי הגיב:

    "למטה, על המדף התחתון, "מרד הנפילים" של איין ראנד. "לדבר הזה שנקרא מדינה", הוא אומר בקול סמכותי, "היו כמה שנים של זוהר. אבל צריך לבטל את זה, צריך להעיף את זה, צריך לגרוס את זה"."
    (http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2459652)

    והאיש הזה מוחה על כך שהמדינה (ישראל) מתנערת מאחריות לרווחת אזרחיה.
    ברוכה את, מפלצת הספגטי המעופפת, המשנה את הבריות.

  16. עודד גלעד הגיב:

    יוסי, צורם לי שאתה חובט באביטל על הגדרתו שברלין הייתה בטבורן של המשרפות. למרות שגיאוגרפית אתה צודק והידד לך על הדיוק ההיסטורי, מבחינת הסיבה והמסובב כולנו יודעים שמפעל ההשמדה היה של השלטון הנאצי הגרמני ומהבחינה הזאת אביטל צודק. הכאתו על העניין הזה גורעת מהפוסט החשוב ומאיר העיניים הזה.