החברים של ג'ורג'

“כשחוטפים לך חייל, כל האמצעים כשרים”

הישר מפי הסוס: מפקדי צה”ל מודים בביצוע פשעי מלחמה

אם יש משהו חריג ב”צוק איתן,” הרי זו העובדה שדוברי צה”ל, רשמיים ולא רשמיים, כבר הפסיקו להעמיד פנים כאילו הצבא נמנע מביצוע פשעי מלחמה. הם מודים בהם בלי למצמץ. המקרה המובהק ביותר הוא זה שבו הודיעו שורה של דוברים של הצבא שהם הפכו את בתי אנשי המשפחה של אנשי חמאס למטרות מותרות בפגיעה. שני מקרים מובהקים אחרים היו הפעלת “נוהל חניבעל” בסג’עיה וברפיח. על סג’עיה, ועל ההפגזה שספגה בעקבות מה שנראה כמו נסיון לחטוף את גופתו של אורון שאול, כמעט לא מדברים; על רפיח, שההרוג בה מוכר יותר – הדר גולדין, שחטיפת גופתו האפילה על מותם של עוד שני חיילים באותה התקרית – מדברים יותר.

מדברים כל כך הרבה, למעשה, שפוסט מופתי של אורי משגב מראה איך קציני חטיבת גבעתי פולטים לא רק את העובדה שנוהל חניבעל הוא בדיוק מה שחשבנו ובדיוק מה שהוכחש על ידי צה”ל – קרי, נסיון מכוון להרוג את החמוש החטוף; והם לא רק מוציאים את אסא כשר, מטהר האוויר הרשמי של צה”ל, כאידיוט מועיל; הם גם מודים, כמשיחים לפי תומם, בביצוע פשעי מלחמה.

עם היוודע עובדת חטיפת גופת גולדין, אומרים הקצינים, הם הפעילו אש כבדה כלפי רפיח, כולל הפצצה ממטוסי קרב. המג”ד ג’ינו מצוטט כאומר “כשחוטפים לך חייל, כל האמצעים כשרים, גם אם זה יגבה מחיר. חטיפה זה אירוע כבד מדי.”

כלומר, מבחינת קציני גבעתי, העובדה שהכוח שנלחם מולם העז לבצע פעולה צבאית שגרתית למדי – נסיון לקיחת שבוי – אומרת שמבחינתם, הוסרו כל ההגבלות, ומעכשיו “כל האמצעים כשרים, גם אם זה יגבה מחיר.”

כשהמג”ד ג’ינו אומר “גם אם זה יגבה מחיר, חטיפה זה אירוע כבד מדי”, למי הוא מתייחס? הוא לא מתכוון לחמושי האויב; דמם ממילא מותר. גם קשה לראות אותו מתייחס כאן לגולדין. המשמעות היחידה שיש לדברים הללו היא שאת המחיר, ישלמו אזרחי האויב.

והם שילמו ועוד איך. הנסיון למנוע את חטיפת גופת גולדין כלל אמצעים שהיו מבטיחים את מותו אילו היה חי – אבל זה באמת עניינם של צה”ל ושל הציבור שמשרת בו. הירי הפראי, הבלתי מבחין, שביצעה חטיבת גבעתי ברפיח אחרי אירוע גולדין הביא למותם של כ-120 מתושבי רפיח. האזרחים הבלתי מעורבים הם אלה ששילמו בדמם את מחיר התפיסה של צה”ל, על פיה הוא חייב להרוג את החיילים שלו בטרם יפלו בשבי.

משגב מצטט גם את המח”ט הצלבן של גבעתי, אל”מ עופר וינטר, כאומר ש”מי שחוטף צריך לדעת שהוא ישלם מחיר.” אבל לא החוטפים שילמו את המחיר: תושבי רפיח הם ששילמו אותו.

והעובדה שהפקודות הללו מגיעות מהמח”ט והמג”ד הן אלה שמעידות מעל לכל, שאסור להניח לצה”ל לבצע את פסאדת החקירה שלו – נוהל חקירה כושל מראש, שמטרתו היחידה היא טיוח. אין אף גורם בגופי החקירה של צה”ל שמסוגל לחקור מח”ט, לא ברצינות. והפרקליטות הצבאית, שאישרה פחות או יותר את כל המהלכים של צה”ל ב”צוק איתן,” לא מסוגלת לחקור את עצמה ולשאול את עצמה האם היא טעתה או שמא צדקה. החקירה צריכה להיות חיצונית. ולא, היא לא יכולה להתבצע על ידי מבקר המדינה המבוית של נתניהו.

ועל העובדות הללו לא יכסו שקרים בלים מזוקן על “הצבא המוסרי בעולם,” גם אם הם נאמרים בפרצוף חמור סבר באו”ם וגם אם הם מופיעים על כותרת החינמון של הקריקטורה האנטישמית.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

71 תגובות על ”“כשחוטפים לך חייל, כל האמצעים כשרים”“

  1. ליברליסימו הגיב:

    המקום הזה נהיה מסוכן ומטורף. אני באמת שוקל להוציא דרכון אירופי ולהתחפף מפה. ממילא הציבור צמא האדם ישמח להיפטר מעוד שמאלני. זו עסקה שמשתלמת לכל הצדדים, בלי צל של ספק.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      זה לא משתלם לשמאל, אלא אם אתה חוזר להצביע.

    • יהודיסימו הגיב:

      ללא ציניות כלל אני באמת לא מבין אנשים כמו ליברליסימו.

      אם אתה באמת סבר ש"המקום הזה נהיה מסוכן ומטורף" (ואני נוטה להאמין לך שאתה באמת סבור כך) , אז למה אתה מחכה? למה אתה לא הולך מפה כבר, אל אותם מחוזות חפץ נהדרים לדעתך?

      כותב שורות אלה מחזיק בשלושה דרכונים, שרק אחד מהם ישראלי. אילו הייתי שותף לאמונותיך הייתי מסתלק מפה מזמן. אני אמנם אינני משכיל כמותך (ואני מאמין שידיד דמיוני שלי ציווה ליהודים את הארץ) , וגם אינני פקוח עיניים כמותך (וממשיך להאמין שהעם היהודי הוא יותר מקהילה מדומיינת שנוצרה במאה ה 19 לצורך קולוניאליזציה של פלסטין) , ולכן אינני נוסע לברלין או ניו יורק.

      אבל אתה, שבכח האינטלקט שלך הצלחת לזהות את האמת – מדוע אתה מתעקש להישאר בזירת הקרבות , שעתיים טיסה מזירת התרבות והמוסר?

      המצב מבחינתך הרי לא ישתפר, באנו לפה לחיות על חרבנו, ולא נחדל מכך. וכפי שציינת בעצמך, קיומך בארץ מהווה מטרד לרובינו. איש לא יבכה את לכתך. איש לא יעמוד בדרכך.

      אז למען ה' ולמען ה'! עשה למען צאצאיך! אפשר להם את החיים שאתה מאמין שהם ראויים להם, ובאותה מכה תשמח גם אותנו על שתעזוב אותנו לאנחות.

      יותר WIN WIN מזה קשה לדמיין.

      • ליברליסימו הגיב:

        מי כמוך יודע, ששמאלנים הם אנשים חוזים והוזים,, רוצה לומר, תיאורטיים בעיקרם, ונעדרים כל חוש ביצועי. תיקח בחשבון שאני כנראה צעיר ממך בלפחות 10 שנים, ותקבל יופי של הסבר מדוע טרם הסתלקתי. אבל אל דאגה, העזיבה קרבה, אותיר אותך לחיות על חרבך ולהתענג על גלי צה"ל, ואם הימנים יסגרו- אז לפחות על מנגינת הארטילריה.

        • יהודיסימו הגיב:

          הבטחות, הבטחות.

          אך הן תמיד חוזרות ריקם. בסופו של דבר כל ההבטחות הללו מתנפצות שוב ושוב על החוף הבטוח של עוד טוקבק בטמקא : "תחזיקו אותי, אני תיכף עוזב".

          אולי אתה צעיר ממני, אולי זקן יותר. אבל המנגינה נותרת בשלה. מי שרוצה לעזוב, אכן עוזב. לא מאיים לעזוב. אלה מעטים, כיוון שיש מעט מקומות בעולם בהם החיים טובים יותר ליהודי, לשמאלני או לערבי.

          טוב פה. זו הסיבה שאתם נשארים. לא אידאליזם שמאלי, לא נרפות הפותטית, ולא גיל צעיר.

          אבל איכשהוא אינכם מבינים את הקשר הישיר בין כל הטוב הזה, לבין נוהלי חניבעל למיניהם.

          חשוב מכך, אינכם מצליחים להבין את האמת הפשוטה – כל החיים הטובים שמציעה הארץ הזו (כל כל טובים עד שאינכם אפילו שוקלים על אמת לעזוב), יתפוגג כלא היה, ויהפוך לגיהנום של דם זורם בכבישי הערים, הררי תינוקות מבותרים, ואברי נשים אנוסות ומעונות מתגוללים ברחובות ביום שבו נוותר על ברירות שמשון ונהלי חניבעל.

          אבל הסר דאגה מליבך יקירי, יום זה לא יגיע. העם יחזיק מעמד אל מול החבר'ה מבגץ ובצלם ושאר מרעין בישין, יגחך לעצמו אל מול גילוייהם של זנד וחבר מריעיו, החיים הטובים פה יתמשכו ויתעצמו, וגם אתה תיהנה מהם ומידי פעם תכתוב טוקבק "חכו חכו, אני תיכף עוזב!"

          האמת? גם זה סוג של WIN WIN

          • חיליק הגיב:

            אלוהים נותן דרכונים זרים למי שאיו לו שיניים.

            • נועם א"ס הגיב:

              ולמי שנולד במקום אחר והגיע לכאן בזכות ה-birthright. "יהודיסימו" זה עניין של עקרונות, כידוע.

              • יהודיסימו הגיב:

                דווקא נולדתי פה. אבל אכן הדברים היו זהים לו נולדתי בגלות המרה בה נולדו סבי (מינכן וניו יורק בהתאמה).

                יהודיסימו הוא אכן עניין של עקרונות. אין אומתנו אומה אלא בתורותיה.

                • נועם א"ס הגיב:

                  אתה תעזוב ברגע שתיגמר חגיגת הגזל והנישול השיטתיים שבזכותה יש לך חשבון בנק כזה יפה. התור שלך בג'י-אף-קיי יהיה קצר. אני לא מודאג. אני מסכים עם המשפט האחרון שכתבת. הוא פשוט לא תופס לגביך. החשבון בבנק חשוב יותר.

                • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                  אז למה הוצאת דרכון זר? להיות זכאי לדרכון ולהוציא דרכון בפועל אלה שני דברים שונים.

            • מודי תולששש הגיב:

              ענק.

          • אין לי שם הגיב:

            יהודיסימו, יכול להיות גם משהו אחר:
            *עדיין* טוב פה, אבל הולך והופך לפחות טוב עם השנים.
            גם אופציה, לא?

            • יהודיסימו הגיב:

              אופציה, אופציה.

              הייתי נער בשנות ה 90 אז אני יכול להשוות.

              איכות החיים פה רק עולה.

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            אתה במקרה ההייטקיסט המזרחי המצליח מהפוסט הקודם?

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            הצבא צועד על חייליו (ואזרחי האויב)

          • ליברליסימו הגיב:

            אני לא איימתי, החלק הפרופורציונאלי של במדינה הזו קטן מדי בשביל שעזיבה שלי תהווה איום כלשהו. בסה"כ מצאתי פה במה צנועה לחלוק את מחשבותיי. מדהים כמה רומנטיקה מזויפת אתה מוצא בהצהרה צדדית של עוד אזרח בטל ומבוטל. אנו השמאלנים אולי הוזים, אבל לפחות לא מתרגמים את ההזיות שלנו למצגות של אומללות, דיכוי וקטל. שלא תטעה, רומנטניקה זה דבר נחמד, כל עוד היא בנויה על אדנים מוצקים של היגיון. יותר פשוט לומר שלימנים אין מוח, אבל גרוע מכך- יש להם מוח במשרה חלקית, כזה שמייצר בשפע רגשות ורומנטיקה אך לא מנה בסיסית של היגיון. ממילא אדישים הם תמיד לשוויון.

            • יהודיסימו הגיב:

              אינכם מתרגמים זאת ל"מצגות של אומללות, דיכוי וקטל" , כי אין פה "אומללות, דיכוי וקטל".

              זו לא היתה השאלה. השאלה היתה למה אינכם מתרגמים את הזיותיכם לעזיבה.

          • חנן הגיב:

            טוב פה. זו הסיבה שאתם נשארים. לא אידאליזם שמאלי, לא נרפות הפותטית, ולא גיל צעיר.

            פחחח. עזבתי מזמן ואני לא מצטער לשבריר שניה.
            אבל אני מסתכל לאחור בכאב.
            אבל מעניין אותי להבין איך זה שיהודיסימו מאמין וגאה כמוך מחזיק (ומן הסתם העביר לילדיו) בשני דרכונים שאינם של המדינה היהודית מציעת הכל-טוב.

            • נתן הגיב:

              שאלה טובה. רק להעיר ששנים מגדולי הפטריוטים של מדינתשראלארצשראלתותרשראל דאגו להחזיק ביד דרכון זר ואילולי נבחרו לכנסת היו מחזיקים בו עד היום.

              http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/432/058.html

              • יהודיסימו הגיב:

                השווה את התור בג'יי אף קיי לבעלי פספורט אמריקאי ולבעלי פספורט ישראלי. ותבין.

                נסה לעבור את ביקורת הגבולות ברומא עם פספורט כחול, ואח"כ עם פספורט כחול. ותבין.

                לגבי ילדי – ברור שכדאי לתת להם אופציית בריחה. ייתכן שחלילה ביום מן הימים יבטלו את נוהל חניבעל והדומים לו. ברור שאינני רוצה שילדי יהיו לכודים בגיהנום שייווצר כתוצאה מכך. למה זה בעייתי?

                • חנן הגיב:

                  לא כל כך מסתדר לי עם זה:

                  אבל הסר דאגה מליבך יקירי, יום זה לא יגיע. העם יחזיק מעמד אל מול החבר'ה מבגץ ובצלם ושאר מרעין בישין, יגחך לעצמו אל מול גילוייהם של זנד וחבר מריעיו, החיים הטובים פה יתמשכו ויתעצמו, וגם אתה תיהנה מהם ומידי פעם תכתוב טוקבק "חכו חכו, אני תיכף עוזב!"

                  אני הייתי מהמר שאתה, כמו דתיים ומתנחלים רבים שאני מכיר ושאוחזים היטב באזרחות זרה, יודע עמוק בפנים שאתם דוחפים את המדינה לאבדון.
                  אבל סתאאם, העיקר שלא נעמוד בתור ברומא.
                  קטעים אתכם.

                  • יהודיסימו הגיב:

                    מסתדר מצויין עם זה. כך אני מאמין, אבל זה יהיה טפשי להתעלם מהעובדה שיש אנשים שקוראים לביטול נוהל חניבעל למשל. אני מאמין בלב שלם שננצח. אבל אין סיבה להתעלם מכוחות שמנסים לחסל את את המדינה.

                    בכל מקרה, זה לא העניין. העניין הוא שאני לא מאיים לעזוב, ולא טוען שרע פה, אלא טוען להיפך.

                    השאלה נגעה לאלה שסבורים שרע ולא מוסרי פה, ומספרים לנו שוב ושוב שהם תיכף עוזבים.

                    למה לעזאזל הם לא עושים זאת? כנראה שלא כל כך רע פה.

                    • חנן הגיב:

                      כן. וים המלח מלא בדגים נפלאים.
                      ובטוח שיהיה עוד יותר נפלא כשההגה יהיה באופן סופי ומוחלט בידיהם של הדתיים הלאומנים.
                      תמיד זה ככה.

                    • נתן הגיב:

                      יש לי תחושה שאתה לא באמת מבין מה זה נוהל חניבעל, אחרת קשה לי להבין את ההתפעלות שלך ממנו.

                      בגדול מדובר במצב בו חיילים צריכים לרצוח את חבריהם לפני נפילתם בשבי על מנת לפטור את הדרג המדיני מהדילמות הקשורות בשחרור שבויים.

                      האם זה הפרוש הימני של חברה בריאה?

                • נתן הגיב:

                  זה קצת בעייתי.

                  זה דומה לאדם שקודח חור באוניה ומסביר לך שאין שום סיבה לדאגה ושזאת הדרך הנכונה לשוט באוניה .

                  כמה הוא ישמע לך אמין אם יתברר לך שבכיס הוא מחזיק חליפת הצלה מתנפחת.

                  דרך אגב המשפט :"השווה את התור בג'יי אף קיי לבעלי פספורט אמריקאי ולבעלי פספורט ישראלי" יכול לככב בכל סאטירה חברתית נוקבת על השמאל המנותק – הבעיה שאתה ימני.

      • a.c הגיב:

        יהודיסימו, אתה חתיכת חצוף.
        אני איני מאמין באלוהים ואיני מאמין שהוא ציווה לנו את הארץ.
        אך, בהתאם להיסטוריה, אני יודע שישנו עם הקרוי ישראל שישב פה ואני ככל הנראה שייך לעם זה, אולי גנטית וודאי אתנית.
        זהות אתנית, זהותו של עם, לא צריכה להיות דתית או משיחית. העובדה שאנו מכירים בעצמנו כעם הופכת אותנו לכזה. כך גם לגבי הפלסטינים.
        מסיבה זו אני, וכך גם רבים מחברי, מעוניינים להישאר בארץ, מעוניינים למנוע ממנה את השינוי הדתי והתרבותי הנוראיים שאתה וחבריך מנסים לכפות עלינו.
        בשלב זה, אני רואה במדינה את המולדת שלי, אני רוצה לשנות אותה לטובה וזו זכותי וחובתי.
        העובדה שאתם חושבים שרק דת, אמונות תפלות ושנאה כלפי עם אחר כשרות כדי להיות בעל אידאולוגיה ופטריוטיות היא לא פחות משערורייתית.

    • נתן הגיב:

      האמת שהאיומים האלה בנוסח "אני עוזב" הם באמת פתטיים.

      מעולם לא שמעתי על איטלקי או ספרדי שמאיים בעזיבת המדינה או כותב על כך מאמר בעיתון,אתה רוצה לעזוב ? תעזוב . אתה רוצה להישאר ? -תישאר. למה זה בדיוק אמור להטריד מישהו.

      יש משהו מאד ישראלי באיום הזה – ראשית חלק גדול מהישראלים ( ובניגוד למקובל לחשוב לא רק השמאלנים ) בטוחים שהם נמצאים כאן באיזה סוג של שרות מילואים ואם ירגיזו אותם הם ידפקו עריקות ויחזרו הביתה .
      שנית הישראלי הממוצע משוכנע שבהיותו נזר הבריאה , מדינות העולם משתוקקות שיבוא אליהם ויועיל להעניק להם מכישורין הנהדרים , כל ישראלי שעובד בתחום מסוים נגיד "החלפת וישרים" יגיד לך משפט בסגנון : "מה יש לי לחפש פה, באוסטרליה מחפשים בנרות מחליפי וישרים…"

      • מודי תולששש הגיב:

        הגדרת יפה את הבעיה הישראלית – לא יצרנו לעצמנו מקום שהוא ברור מאליו. אנחנו מחפשים הצדקות להישאר פה. זה פתטי.

      • ליברליסימו הגיב:

        אני ממש לא מאיים. אתה מוזמן לעיין בתגובה הקודמת שלי. ישראלים מפרשים כל דבר כאיום או כהתגרות. לפעמים הדברים פשוטים יותר.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        אבל זה נכון. העובדה היא שאנחנו תקועים כאן בפינה מצחינה של הגלובוס בזמן שאמריקאים ואירופאים יכולים לנסות את מזלם בשוק עבודה גדול פי 50+. אפילו אוסטרלים ודרום אפריקאים שתקועים בכל מיני פינות פריפריאליות יחסית (עד כמה שלהיות קרוב לסין היום זה פריפריה) מדברים אנגלית כשפה ראשונה מה שנותן להם יתרון יחסי משמעותי.
        להשאר בישראל זה ללוזרים. צר לי. ואני אומר את זה בתור חד-דרכון.

        • נתן הגיב:

          נראה לי שבתור מדינה של לוזרים הצלחנו לא רע בלשון המעטה במיוחד בהתחשב בנקודת ההתחלה.
          אבל כל אחד והתחושה שלו.

      • An Cat Dubh הגיב:

        אין מה להשוות בין איטליה וספרד למדינה שמנסה בכל כוחה להגדיל את כמות ואחוז האזרחים שלה מאתנוס מאוד מסוים. לומר "אני עוזב" במדינה הזו זה שוה ערך ל"אני מחרבן על כל היקר למדינה", ואתה יכול לראות את זה בתגובות להצהרות כאלה והשְואות שלהן לבגידה ממש.

  2. עברתי פה הגיב:

    נדמה לי שהמחיר שנגבה הוא בחיי חיילי צה"ל נוספים. ממתי אכפת לצה"ל מאזרחי האויב?

  3. אזרח הארץ הגיב:

    היכן ההודאה שמטרת הנוהל היא הריגת החייל? אין כאן שום חידוש. היה ידוע גם בעבר, ובאופן מוצהר, שהנוהל מתיר הפעלת אש גם אם לא ניתן להבטיח את שלום החייל הנחטף, ועל כן יכולה לסכן את חייו.

    זה שנהרגו 120 מתושבי רפיח זה נושא אחר (ועצוב מאוד).

    בכל אופן, לא הייתי מגדיר את חטיפת חיילי צה"ל על ידי החמאס כ"פעילות לחימה רגילה". הם מייחסים לפעולות כאלו חשיבות אסטרטגית וניצחון מורלי (ראה באיזו חדווה הציגו את ה"ארנק החטוף" שהותיר בשטח חייל שנפצע). אתה ראית את צבא מצרים יוצא לפעולה שכל מטרתה היא חטיפת חייל פשוט כל שהוא? ללא מטרה מודיעינית מוגדרת?

    כשהצד התוקף הופך את החטיפה ליעד אסטרטגי, היא הופכת לחשובה גם אצלנו.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    , מבחינת קציני גבעתי, העובדה שהכוח שנלחם מולם העז לבצע פעולה צבאית שגרתית למדי – נסיון לקיחת שבוי – אומרת שמבחינתם, הוסרו כל ההגבלות

    –תקן אותי אם אני טועה, אבל נסיון חטיפת החייל הדר גולדין אירע לאחר כניסת הפסקת האש, כלומר לא פעולה צבאית שגרתית. באם החמאס אינו מחויב למגבלות, האם יש סיבה לכך שצה'ל כן יהיה?

    • ליברטריאן הגיב:

      "האם יש סיבה לכך שצה'ל כן יהיה?"

      וודאי, זה הקטע של להיות מוסרי. זה לא קשור לצד השני.

      האם לדעתך מותר לצה"ל לפוצץ אוטובוסים של נשים וילדים רק כי החמאס מבצע פיגועים בישראל?

      האם מותר לצה"ל להוציא להורג אנשים בכיכר המדינה כי החמאס עושה זאת?

      האם המשטרה צריכה לעבור על החוק כי העבריינים שאיתם היא מתמודדת עושים זאת?

      למה אתה נותן לפושעים וטרוריסטים לקבוע לך מה מותר ומה אסור? אין לך אמת מידה משלך?

    • גיל הגיב:

      אבל הפסקת האש הופרה ע״י גולדין עצמו וחבריו ליחידה. אומנם צה״ל שיקר וסיפר לישראלים שהחמאס הפר את הפסקת האש, אבל מי שקרא ״מקורות זרים״ או מאומן לקרוא בין השורות של מקורות ישראלים הבחין כבר ביום הראשון שזה שקר.

      חיילי גבעתי יצאו לסיור חמוש באמצע עזה, לאחר שהפסקת האש נכנסה לתוקף, ונקלעו למארב של החמאס.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        אז למה החמאס ניסה לפרסם שהאירוע קרה לפני כניסת הפסקת האש לתוקף? למה הם לא קפצו על ההזדמנות להכניס "לציונים פושעי המלחמה".

        • גיל הגיב:

          הניחוש שלי? בשעות הראשונות הם ידעו הרבה פחות מצה״ל שמיהר לשקר ולהפיץ את הדיסאינפורמציה. הם כנראה פשוט מיהרו להכחיש, ולאחר זמן מה הודו שאיבדו קשר עם החוליה, מה שהגיוני בהתחשב בכך שצה״ל הבעיר את כל רפיח. אני מנחש שלקח להם לא מעט זמן להבין בעצמם מה קרה שם.

          אבל מה זה בעצם משנה? יש לנו עדויות של חיילי גבעתי עצמם..

    • אין לי שם הגיב:

      אני לא יודע מה המשמעות המשפטית של "הפסקת אש" ומה סוכם שם בדיוק. מהמאמר מהארץ של משגב עולה דווקא שצהל הפר את הפסק האש. לדעתי זה מה שנאמר גם בימים שאחרי הארוע.

      • גיל הגיב:

        מה זה ה״ימים שאחרי הארוע״?
        את הפרטים לא הסתירו אקטיבית – כמעט אף פעם לא עושים את זה – מי שיודע לקרוא יכול היה להבין מבין השורות מה קרה שם, אם חפר עמוק מספיק והתעלם מהדיסאינפורמציה שהפיצו הצבא ודובריו.

        הכותרות שאני זוכר היו בסגנון של ״החמאס ניצל את הפסקת האש על מנת לחטוף חייל״. אתה מכיר כותרת אחרת, משהו בסגנון ״האש חודשה משום שצה״ל הפר את הפסקת האש״? אני לא זוכר כזו, אבל אולי אני טועה..

        • אין לי שם הגיב:

          כותרת כזו לא היתה.
          אבל זכור לי שכבר לפני איזה חודש נטען שהארוע התרחש בזמן שגולדין וחבריו ליחידה סיירו בשטח וחיפשו מנהרות.

          זה לא כזה עקרוני גם, בשורה התחתונה גם מספיק לקרוא את העדויות אצל אורי משגב, כדי להבין מה הולך שם.

      • אסףר הגיב:

        לא הבנתי למה הסתובבות בשטח בלי לנסות לירות באף אחד היא הפרה של הפסקת האש.

        • גיל ב' הגיב:

          מה לדעתך יקרה לחוליית חיזבאללה שתסתובב לה בשטח בגליל בלי לנסות לירות באף אחד?

          • אסףר הגיב:

            אבל הסכם הפסקת האש עם חמאס לא היה הסכם נסיגה.

            • גיל הגיב:

              כלומר, אם החמאס היה שולח סיור חמוש משלו לבקר אצל חיילי צה״ל, או לבדוק איזה תצפיתן במדים שנראה להם חשוד, זה במסגרת הפסקת האש?

              וכמובן, ״לא היה הסכם נסיגה״. אז אם בשעה שהסכם הפסקת האש נכנס לתוקפו חוליה של החמאס היתה כבר בשטח ישראל לאחר שחדרה במנהרה, מותר לה בעצם לטייל בבסיסי צה״ל, וחייל שהיה יורה עליהם היה מפר את הפסקת האש? הרי זה לא שההסכם דרש מהם לסגת, והם מבטיחים לא לירות באף אחד, רק ״לסייר״.

            • נועם א"ס הגיב:

              נראה שכאן המקום לדווח שגם היום, כמו אתמול, פתחתם באש (אתם = הציונים, תומכי הלחימה של צבא הטרור הציוני) על חאן יונס, והפרתם בפעם המי-יודע-כמה את הפסקת האש שהוסכמה לאחר הטבח שעשיתם. האש אתמול, אגב, נפתחה על חקלאים עזתיים מטנקים ציוניים שחדרו קרקעית כ-200 מטר לתוך שטח הרצועה – חדירה שלישית מאז תחילת הפסקת האש (בקודמות רק נגמ"שים וטרקטורים ש"שיטחו את הקרקע"). ספינת פטרול ציונית הופיעה היום בצהריים מול נמל עזה, במים הטריטוריאלים (9 מייל? 6? 5? אף אחד כבר לא זוכר) – אולי בגלל שכבר נגמרו הדייגים העזתים שניתן לירות עליהם (לפחות 2 מקרים. אחד פצוע), לעצור אותם, להחרים את סירותיהם (לפחות שני מקרים), להפשיט אותם ולהכריח אותם לשחות בחזה לחוף (7-8 מקרים מאז הכרזת הפסקת האש). מטוסי-רצח ציוניים נמוך מעל שמי עזה כבר חזרו להיות עניין כמעט יומיומי. דווקא על חדירת מל"טים – גאוות תעשיית ההיי-טק הציונית – זכור לי רק דיווח אחד מאז הפסקת האש. כ"כ הרבה שלום הציונים רוצים שהם פשוט לא יודעים איך להפסיק.

              יומכם קרב. 66 שנה של שקרים מגיעות לסיומן.

  5. שגיא הגיב:

    טוב, כמה דברים: ראשית הן הצבא המצרי והן כל צבא בשעת מלחמה, משתדל לקחת שבויים לשם מו"מ החריג הוא פקודות בצבאות לא מוסריים או של מפקדים בלתי מוסריים: שלא לקחת שבויים. הנשיא סעדט, אמר כברכת שלום בין לוחמים בעת קבלת פניו בנתב"ג לאריאל שרון, שהוא עשה מאמץ עליון לתופסו בסיני ולהביאו אליו. דבר נוסף:

    • אסףר הגיב:

      באמת? הייתי מניח שעבור צבא סדיר שבויים , בעיקר במספר גדול, הם דווקא נטל. עדיף לתת להם לברוח מאשר להתקע איתם ולדאוג להם בזמן שמנסים להתקדם.

      [אלא אם כן הם מפקדים או שאפשר יהיה לדלות מהם מידע מודיעיני].

  6. Aric הגיב:

    הציונות היא פשע נגד האנושות, היתר אלו ניואנסים דיין רפול ויטנר וכל השאר

  7. נתן הגיב:

    יש גם חשיבות לעובדה שצה"ל בשלב מסוים לפני כמה שנים עבר מהמינוח המקובל של "נפילה בשבי" ל "חטיפה".

    לדעתי יש פה גם פגיעלה בחיילי צה"ל , משמע היו מטיילים תמימים או לקוחות בנק שנקלעו בעל כורחם לארוע ולא חיילים חמושים ומאומנים.

    במקביל הגלורפיקציה של החיילים רק הולכת וגדלה ביביתניהו אמר שהוא נוסע לאו"ם כדי "להגן על חיילנו הגיבורים" .

    הדואליות הזאת היא לדעתי עוד דגמה לאובדן העשתונות והבלבול שהחברה הישראלית מצויה בה.

    • אסףר הגיב:

      השינוי בטרמינולוגיה לא כה מופרך.

      1. נפילה בשבי היא דבר אגבי, חטיפה היא פעולה אקטיבית. באותה מידה גם על מוסטאפה דיראני נאמר שצה"ל *חטף* אותו.

      2. לו צבא החמאס היה נוהג בחטופים כבשבויים, עם ביקורי צלב אדום וכו' – היה יותר הגיוני לקרוא לכך שבי. לאור תקדים שליט, חטיפה למחבוא היא תיאור מדוייק יותר.

      • נתן הגיב:

        נפילה בשבי היא דבר אגבי??????
        כאילו על הדרך כזה?

        • אסףר הגיב:

          כן, היא בדרך-כלל משהו שקרה בצורה לא-מתוכננת כתוצאה ממימוש פעולה בעלת ערך צבאי.

          כאשר תפיסת השבויים היא לב הפעולה, אפשר לקרוא לפעולה חטיפה.

          • נתן הגיב:

            יכול להיות שאתה צודק.
            בכל מקרה מבחינת התחושה נראה לי לא נכון לקרוא לחיל חמוש ומזוין שנכנס לתוך הרצועה על מנת להרוג מחבלים כ"חטוף" בדיוק כמו שאם הוא היה נהרג זה לא נכון לקרוא לו "נרצח" ( וגם את זה כבר התחלתי לשמוע).

      • ניר הגיב:

        מדוייק.
        לא מדובר בשבי. מדובר בחטיפה. בדיוק מהטעמים שהעלת, ביקורי צלב אדום, יחס לשבויים, ואפילו העניין האלמנטרי של מתן מידע לצד השני באשר לבריאותו של השבוי ועצם היותו בחיים.

  8. להלן מאמר תגובה שכתבתי בבלוג שלי למאמר המצוין שלך:

    http://lohemetzedek.blogspot.co.il/2014/10/blog-post_2.html

  9. אין לי שם הגיב:

    הנה עוד ראיון שהתפרסם כנראה אתמול, וראיתי עכשיו עם בני גנץ:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4577306,00.html

    ציטוט ארוך, אבל שווה רפרוף:
    "גנץ מזהה שינוי בגישה, במיוחד בהשוואה למקרה גלעד שליט. הפעילות החריגה על מנת להשיב את החטופים או את גופותיהם הפעם הייתה פרופורציונלית לדבריו. "לגבי שני המקרים של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, אלו היו מצבים שבהם נוצרה סיטואציה מבצעית ללא חיפוי באותה שנייה, אבל זה באמצע לחימה, במצב כאוטי, ולא אירוע ביטחון שוטף כפי שהיה עם שליט. הכרזת נוהל חניבעל על-ידי מח"ט גבעתי אל"מ עופר וינטר הייתה כדי להעיר ולתעל את משאבי המערכת באותה שעה לאותה זירה. האש שם הייתה טיפה יותר חזקה וחופשית בדקות מוגבלות כדי להכיל את המרחב.

    "אתה יודע כמה שבויים היו לנו במלחמת יום כיפור? מדינת ישראל שמה לעצמה בנושא סטנדרטים שונים אחרי שליט ולא ויתרה, כמו במקרה שלושת הנערים עד שמצאנו את הגופות. יש התפכחות בחברה והבנה שאם אנו חפצי חיים אנו צריכים לשלם מחיר שיכול לקרות במצב שבו עשר חטיבות נלחמות בתוך שטח הרצועה"

    ואני רק תוהה: איך "חצפי חיים" מתיישב עם הניסיון להרוג את הקצין השבוי.